Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 1964 ggr
[luneri]
2013-01-30 12:43

Karma

Jag funderade lite på karma, och vad ni här på LOA har för förhållningssätt kring karma.

Vad innebär karma för er?

Jag vet inte om frågan är särskilt relaterad till LOA just, men jag tycker det är intressant ämne.

Förr innan jag blev medveten om LOA trodde jag väldigt mycket och tänkte på karma. För mig betyder det att om man gör något bra, eller en god gärning åt någon annan så får man bättre karma och i gengäld får man tillbaka det man gett fast i en annan form. Det är en positiv cirkel av glädje, och tvärtom om man tex sårar andra. Hmm låter lite flummigt, men det är så jag alltid sett på det. Jag fick höra av en kompis vad hon tyckte karma var och hon hade en helt annan förklaring, så jag tycker det är intressant att höra er tolkning.

Annons:
MissInAction
2013-01-30 13:06
#1

luneri, 
Jag har nog haft ganska precis samma uppfattning om karma som du beskriver. What goes around, comes around.

Och - det är precis vad LoA är!!! Glad

När du gör saker du tycker om eller gör/säger något positivt för någon annan, då kommer positiva saker att komma till dig. 

Och om du missunnar dig själv eller andra något, eller är otrevlig, så kommer du stöta på hinder i din väg. 

För mig är karma och LoA samma sak.

Jag kan dock tänka mig att det i andra filosofier ses annorlunda på karma. Kanske att varje människa har ett slags karmakonto som man kan fylla på, med goda gärningar och så. Och på samma sätt kan man "ta" från det. Och jag kan tänka mig att de också ser på karma som något som finns i relation till andra, och inte som i LoA, även till sig själv.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Kathja]1
2013-01-30 13:13
#2

Är lite för trött för att formulera något långt svar - men jag håller med om att det är samma sak LoA och Karma. Det du ger är det du får, på ett eller annat sätt.

crinalina
2013-01-30 13:17
#3

Jag ser också Karma och LoA som samma sak, men även jag har upptäckt att det finns olika syn på vad karma är. Men vad jag har förstått så är ursprungsbetydelsen av karma just att du får mer av det du ger. Ge glädje och kärlek så får du mer av det, ge oro och smärta så får du mer av det. Sedan om det kommer till dig direkt här och nu i detta liv eller om det kommer till dig i ett nästa liv tror jag är både och.

Jag har också hört att en del tror att karma bara händer om gör något dåligt. Att det inte har med gott att göra.

Men som sagt, karma är samma sak som LoA. Det går åt båda håll. Man får vad man ger. Och även om det inte vore så så är det ett roligare sätt att leva. Skrattande

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[luneri]
2013-01-31 20:17
#4

Ja precis, livet blir mycket roligare och meningsfullt då!

När jag läste in mig på LOA så glömde jag av karman, jag vet inte riktigt hur det kommer sig. Men förr var jag väldigt fokuserad. Och jag märkte också att om jag gjorde en god gärning så fick jag alltid tillbaka det på något vis, och det gör en så glad. För mig var det ett positivt tankesätt och som inspirerade mig, så jag ska nog ta upp det där igen.

Och visst blir man glad när man hjälper någon annan Glad Det kan betyda så lite för en själv, men så mycket för en annan. Det är viktigt att dela med sig och bry sig om varandra i vår omgivning.

Nu när ni säger det så låter det självklart att karma och LOA är ungefär samma sak. Man får det man riktar tankarna mot. I det syftet kan ju karma vara ett sätt att hjälpa oss att nå det vi vill. Det gör absolut att man hamnar i harmoni när man vet att man gör goda gärningar.

szirius
2013-02-03 16:15
#5

Kommer att tänka på en bekant som var insnöad i tanken att hon skulle göra goda gärningar för att få god karmaFlört. Så hon gjorde saker med den känslan, den inställningen. Och vad fick hon tillbaks? Hon upplevde ofta att folk bara var vänliga mot henne om de fick egen vinning av det på något sätt. What goes around comes around.

Jag tror det bästa är att släppa tanken att man ska få tillbaks. Om man lever från hjärtat så älskar man automatiskt, man njuter av att älska och hjälpa, och man njuter även av att ta hand om sig själv. Sen, att det skapar goda ringar på vattnet och speglas tillbaks till en från omgivningen är ju bara en väldigt trevlig bonusGlad.

Karma är ju OCKSÅ vad man gör det till! Om vi tror att vi drabbas av en olycka pga dålig karma, ja då är det vad vi upplever och vi mår dåligt. Om vi tror att det kan vara för att vi ska lära oss något om livet, tex ödmjukhet, acceptans, tacksamhet, att växa och förstå djupare saker, ja då kan det bli något väldigt bra av det karmat. Jag tror att man med sin inställning kan lösa upp negativ karma, det är ju egentligen vad vi alla arbetar med via personlig och andlig utevckling och LoA såklartGlad

Tycker också att det är väldigt skönt att inte behöva fundera över andras mindre trevliga beteenden, då jag vet att de i slutändan får tillbaks vad de ger ut, jag behöver inte gå in och röra det öhtFlört. Varför orka irritera sig? Mitt nya mottoSkrattande

crinalina
2013-02-03 16:30
#6

En mycket viktig aspekt av det, sziri. Visst blir det vad man gör det till, det är ju så LoA fungerar. Det beror ju helt på var man har sitt fokus. Man ser det man vill se, och då blir det till just det.

Och jag vet!!! Visst är det skönt att bara kunna strunta i andras beteenden och låta dem ta sitt eget ansvar för det. Det har ju ingenting med MIG att göra. Tungan ute

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Annons:
Upp till toppen
Annons: