Annons:
Etikettinspiration-inspiratörer
Läst 2539 ggr
MissInAction
2012-12-18 18:38

Ikoner och andra andliga föremål

Har ni några föremål som har särskild andlig betydelse för er? Eller skulle ni kunna tänka er att de kan ha en plats i ert liv?

Jag skrev en artikel om ikoner på Ryssland när jag startade den sajten, och som ni säkert vet så kan jag inte ta till mig gud som i den kristna guden. Däremot så har jag dels ett akademiskt intresse av religion då jag har studerat det, och dels ett nyfiket intresse som främst inriktar sig på mystiken inom kyrkor. Och när jag läste ryska på universitetet så fick jag en första inblick i ikonernas värld. Blev väldigt fascinerad! Glad

Någon ikon äger jag inte, men jag tror att jag skulle kunna äga en, jag har bara inte hittat rätt ännu. Skulle jag ha en så skulle det nog vara Gudsmodern.

Utöver det så har jag inga direkta föremål. Jag har några kors att sätta på halsband, som jag fick då jag konfirmerade mig, men de har jag inte använt på 16 år.
Jag har några julpynt i änglaform och två värmeljushållare i änglaform! Och jag ser väl änglarna lite som andliga, som något positivt och kärleksfullt, fast inte mer än så.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
[rore]
2012-12-18 19:17
#1

Ikoner har jag ingen.

Jag har samlat på kristaller. Till en början för att de ansågs ha betydelse och kraft. Men jag har aldrig riktigt fastnat för detta med ritualer och renings processer osv.

Nu har jag dem för att jag tycker de är fina:)

Änglar samlar jag på eftersom de är så vackra och på något vis sprider de små figurerna värme omkring sig. Jag är barnsligt förtjust i dem.

MissInAction
2012-12-18 19:20
#2

Ja just ja! Jag har ett gäng stenar också Glad Ametist, förstenad trä, blodsten och några kristaller, och någon som jag glömt namnet på. 

Änglar verkar vara populära Glad Hehe, undrar om de där bokmärkena man samlade på och bytte när man var liten, har någon del i det??


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[rore]
2012-12-18 19:29
#3

#2

Oj då,, så klart de har. Jösses det var länge sen. Dessa hade jag glömt bort. JAg var barnsligt förtjust i dem ocksåTungan ute

[Kathja]1
2012-12-18 20:39
#4

Jag har en ikon, eller två föresten och en bild med jesus och grejer - inte för att de är på något sätt andliga för mig (trots att jag tror på Gud) utan för att de är fina. Guldiga och färgglada. Skrattande

Har valt dem för att de gör mig glad, precis som det mesta andra tavlorna jag har. Har aldrig kännt att jag "behöver" andliga eller religiösa grejer faktiskt, men när vi har renoverat vårt hus ska jag ha en meditationshörna, eller ett helt rum blir det nog, och där lär det kanske bli ett och annat utvalt för att skapa harmoni.

MissInAction
2012-12-18 21:26
#5

Ett harmonirum ♥


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

crinalina
2012-12-18 21:32
#6

Jag har ingen ikon men jag har en liten porslinsängel som min syster gav mig på Alla Hjärtans Dag 2009. Det var den dagen vi avslutade bodelningen efter pappa och den dagen vi lämnade ifrån oss nycklarna till hans lägenhet. Två veckor senare flyttade jag från Spanien. Den är som min skyddsängel. Den står bredvid min säng och vakar över mig, och den finns med mig när jag reser. Den strålar ljus och kärlek.

Och så har jag en magisk sten. Ni som har sett och läst The Secret och/eller The Magic vet vad jag pratar om. Det är en sten som jag hittat som jag håller i min hand varje kväll samtidigt som jag tackar för allt, var för sig, som varit under dagen precis innan jag somnar. Skrattande

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Annons:
SHIAWASE
2012-12-18 23:21
#7

Jag har ingen ikon, har aldrig kant nagot intresse heller av sadana, inte anglar heller,,men  huset ar ju numera fyllt med kristaller av diverse slag, sedan min man borjade med detGlad

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

szirius
2012-12-19 00:48
#8

Jag har sååå mkt blandat här hemma, en riktig hädare är jagSkrattandeFlört,  Jesus och gudar och gudinnor och buddor och symboler och stenar. En liten ikon i hallen. Är väldigt förtjust i krubbor, har 3 st olika nu under adventFlört. Allt som jag gillar och som känns bra för mig, helt enkelt.  Jag plockar och ändrar efter hur jag mår. Några nätter när jag mådde som sämst höll jag i en stor rosenkvarts vid hjärtat. Kan inte så mkt om stenar men det kändes bara rätt. Jag har alltid haft en tavla ovanför sonens säng med två barn som går över en bro och en ängel vakar över dem. Vi ber tillsammans ibland. Älskar rökelse och doftoljor, helst lavendel.

Jag har många ljushållare i glas (olika färger) som ser ut som en lotus. Älskar lotusar och när jag läste att de växer genom gyttjan tills de når ljuset och vattenytan och där slår de ut, så förstod jag varförFlört.

Jag tycker också mkt om fjärilar, de återfinns lite överallt i huset.

Jag har ett vitt ljus som jag tänder varje kväll bredvid en keramikängel och ett guldhjärta som det står Emma på.

Vi har en balkong som är rund (ett torn ovanpå) men det är alltid för hett att vara på den. Min dröm är att göra den till en del av huset och inreda med massa kuddar och mys och ha som meditationsrumKyss.

Håbe
2012-12-19 06:45
#9

Jag har också en sån där änglatavla Skrattande. Fast på min är det ett barn som lutar sig ut genom ett fönster för att nå en liten fågel och ängeln svävar utanför och håller sina skyddande händer runt honom. Den hängde över min farmors säng i Spanien och jag minns att jag ofta stod och tittade på den. Det fanns något så trösterikt i den tror jag. Sen dog ju farmor och jag sov i hennes rum när jag var där. Så sista gången vi var där och pappa var så sjuk. Då visste jag att jag aldrig skulle komma tillbaks till vårt hus igen. Vi sålde det när vi var där. Då plockade jag ner tavlan och tog ut bilden så jag kunde få med mig den hem till Sverige. Sen hängde den över min säng tills jag flyttade ihop med min man. För några veckor sen gick vi igenom förrådet och då hittade min dotter tavlan och blev så förtjust i den så nu hänger den över hennes säng istället Glad.

Annars har jag ett smycke, en drömpuppa, som jag ofta bär på mig. Jag byter ord i den då och då, utifrån vad som känns rätt. Den hjälper mig att hålla fokus på rätt saker när tankarna drar iväg med mig.

Otroulig
2012-12-19 10:08
#10

#8 Rosenkvarts läker sår, främjar läkning och lindrar stress, såväl känslomässig, fysisk som andlig. Står för Healing och försoning. Jag ser den lite som en tröste kristall. Har också använt den intuitivt när jag mått dåligt.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Stella_Polaris
2012-12-19 11:33
#11

Inga föremål som ikoner eller så men koltrastar har kommit att ha en väldigt specielll betydelse i mitt liv. När de landar på min balkong eller sjunger utanför mitt fönster mitt i natten brukar det betyda att det är saker på gång eller att någon tänker på mig.

Fast jag läste här om ärkeänglar för ett tag sedan och jag bad faktiskt Mikael om beskydd precis som jag läste om att man kan göra. Det kändes ganska konstigt när jag gjorde det, men jag tror faktiskt att det hjälpte. Just nu behöver jag någon som slåss för mig, står bakom mig och ger mig beskydd så jag ska skaffa en tavla, ikon eller amulett med hans bild. Gillade att han avbildas med ett svärd i handen, så oerhört kraftfull bild.

Håbe
2012-12-19 11:48
#12

#11 kreativ insikt har flera fina tavlor, kort, smycken m.m med de olika änglarna. Har tittat lite på dem på sistone nu när de fått en annan betydelse för mig. Innan var det för mycket förknippat med kyrkan och religion och då kunde jag inte ta dem till mig.

Stella_Polaris
2012-12-19 11:51
#13

Tack för tipset Håbe! 

Jag har inte heller kunnat ta till mig änglar just för att varit för intimt förknippade med kyrka för mig. Men jag gillade Mikael - tror att det var just svärdet som gjorde det! Uppiggande med änglar som är beredda att kavla upp ärmarna och slåss om det behövs och inte bara är väna, rundkindade och har fluffig fjäderdräkt som på bokmärkena. :)

Annons:
MissInAction
2012-12-19 12:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Rätta mig om jag har fel, men jag tror att det här är Sankt Mikael, som också är Bryssels skyddshelgon. Denna bild är tagen inne i en kyrka som jag besökte när jag var där, men jag minns inte namnet på den Skäms


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Evigheten]
2012-12-19 13:04
#15

Nä jag vet inte riktigt…men den var väldigt fin! Har alltid gillat änglar har en liten samlingshörna av sådana här hemma

SHIAWASE
2012-12-19 13:29
#16

ikoner har jag inte, men rokelser och levande ljus,,, sa har pa vintern, sa har vardagsrummet fullt med ljus och doftande rokelser:)Glad

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

szirius
2012-12-19 14:07
#17

Är inte det där St Göran och draken, Missi?

För mig är änglar inte förknippade med nån viss religion…de ingår ju i många religioner och många upplever dem väldigt lika oavsett tro…vilket för mig är ett "bevis" på att de finns, de är allomfattandeFlört

MissInAction
2012-12-28 23:44
#18

I dag när jag var på stan köpte jag den här ♥ Jättefin är hon!!
Första "riktiga" ängeln som jag köper själv om man bortser från de svarta värmeljushållarna jag har, och det kändes helt rätt. Lagom stor och vackert symbolisk med en stjärna i famnen Glad En fin julklapp till mig själv.

Förra året köpte jag en "vuxen" ängel, en årsängel, till mina föräldrar. Det kommer en ny varje år tydligen. Såna skulle man kanske samla på!

Även om jag aldrig riktigt har tillbett någon ängel så har de alltid fascinerat mig. Min farmor var ju kristen och hon pratade nog om änglar ibland, har jag för mig. Och så hade jag i tonåren en favoritfilm som handlade om änglar, God's Army (med Christopher Walken och Viggo Mortensen). Dessa änglar var iofs inte så fromma, men icke desto mindre intressanta Oskyldig


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

szirius
2012-12-30 17:51
#19

# 18 du glömde nog att lägga in en bildFlört. Vill gärna se din ängelGlad

MissInAction
2012-12-30 22:22
#20

#19
Men oj! Vad slarvigt Förvånad
Jag tänkte faktiskt på det här inlägget för ungefär tio minuter sedan, och undrade om någon känner igen ängeln. De är ju rätt vanliga, vad jag kan förstå!

Såhär ser hon ut! Fast min har mörkröda ärmar upptill och cremefärgade långärmar, och ett litet juligt mistel-mönster (tror jag det är) nedtill på klänningen. Min har också lite mer rödblont hår. Men modellen är densamma Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Upp till toppen
Annons: