Annons:
Etikettinspiration-inspiratörer
Läst 2921 ggr
[Kathja]1
2012-12-16 10:20

Tystnad

Harr nyss tittat på 3dje delen av en dokumentär som har gått på svt, "Den stora tystnaden" - en otroligt intressant liten serie där man har fått följa 5 människor på deras resa. Det startade som ett "projekt" som en munk ville genomföra. Han tog 5 "vanliga" människor och lät dem upptäcka storheten i TYSTNADEN. De fick bla vara på en 7 dagars lång TYST retreat. Man fick se hur livsomvälvande detta var för dem och hur de ALLA genom detta hittade Gud. De hittade sin själ i tystnaden i via den hittade de Gud.

Men som munken sa till en kvinna som sa att hon hade hittat Gud men inte religion - "kanske är det så att den Gud du inte tror på inte finns" - m.a.o det hon TRODDE var Gud, religion osv var vad hon hade lärt sig, inte vad som ÄR.

Det fick mig i alla fall att börja tänka på mig själv…

Jag är nog fortfarande lite rädd för tystnad tror jag. Förr fixade jag det inte alls men nu går det bra i några minuter eller så. När jag mediterara tex så har jag alltid musik på. När jag gör saker så hör jag (nästan) alltid en truddelutt i huvudet som går om och om igen. Det är helt enkelt sällan TYST!

Dagens insikt!

Jag kan stanna till och blicka mot skyn och där och då är det tyst. Eller fastna i något i naturen och där och då är det tyst - men det rör sig ju om några sekunder eller kanske någon minut.

Blev nu sporrad att öva upp detta känner jag. Inte för att möta Gud, för det gör jag i alla fall, utan för att se vad som händer.

En stund av TYSTNAD varje dag….

Annons:
retep
2012-12-16 13:00
#1

Jag har också sett serien Den stora Tystnaden. som man kan se på  http://www.svtplay.se/den-stora-tystnaden  en dag till.

Vilken fin insikt du fick där Kathja

Att som i serien hitta Gud i tystnaden och få en glimt, det är helt enkelt fantastiskt och kan absolut bli omvandlande. Men det är inte det samma som att  ha möt Gud och lever med Gud i vardagen.

Min erfarenhet av meditation är utan musik men för den skull inte helt tyst. Vi har alltid mer eller mindre ljud omkring och i huvudet, i form av sinnesrörelse, känslor och tankar och kroppsliga förnimmelser.

Som jag ser det så är det genom inre stillhet som vi leds in i tystnaden och då är inte tystnaden längre skrämmande.

Så man kan vist söka upp tystnaden i lämpliga miljöer, i naturen, i ett kloster m.m. Men det är i stillheten man möter Gud!

Den stillheten kan sedan utvecklas till att finns med mitt i våra vardagsaktiviteter.

Själva utvecklandet dit är vår egen närvaro och uppmärksamhet!

Att vi minns och återupptäcka att vi redan bär stillheten och Den stora Tystnaden inom.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

SHIAWASE
2012-12-16 13:17
#2

Oj, en dag till, da ska jag nog ta och se den!!!

For mig ar tystnad underbar! Nar jag mediterar har jag ibland musik, ibland total tystnad, beroende pa hur jag kanner mig:)

tycker om peters ordval, stillhet,,, Just nu kanner jag en sadan stillhet inom mig, aven fast vi har haft full rusch har idag, med fodelsedag,, men jag har hela dagen haft stillheten inom mig,,, sa nu nar jag satte mig i soffan kande jag en karlekskansla valla upp inom mig, sa total, bade karlek, foralskelse, etc. men inte till nagon utan bara kanslan,, och den dok upp ur stillheten som jag har haft idag i ruschen,,,

Jag kande denna enorma kansla,, tankte ga in och skriva nagot om det har,, men da fanns peters svar, som i princip var vad jag hade tankt att skriva,,:)

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Otroulig
2012-12-16 14:00
#3

Shiawaze, känner igen den här härliga stillhets känslan du pratar om. Jag kallar den Frid. Att få ha den med sig i det dagliga livet, mitt i allt är fantastiskt. Hmm, har nog tappat den lite. Ska nog försöka plocka fram den mer.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

SHIAWASE
2012-12-16 14:05
#4

Ja, Otroulig,, som du har last i mina inlagg, sa har jag ocksa tappat bort den ett tag har,, men har kannt sedan nagra dagar att den var pa vag tillbaka, och idag,, fick jag kanna av just stillheten, friden, HARMONIN,, inom mig!!

YES! Jag ar hemma igen:)

Var val kanslan,,, Frid och harmoni och stillhet, oavsett vad som sker utom.

Och genom tystnad, som Kathja pratar om kan man na dit.

TYvarr funkar inte lanken for mig,, antar den bara fungerar inom Sverige:)

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[Kathja]1
2012-12-16 14:15
#5

Ett litet meditationstips, för att hitta tystnaden…

MEDITATIONSTIPS från Hälsosidorna:
Andningsmeditation (räkna andetagen)

Sätt dig bekvämt i valfri ställning, på en stol, eller sitt bekvämt i skräddarställning (lotusställning).

  1. Andas in genom näsan, känn hur luften strömmar ner genom kroppen, hur kroppens alla delar och celler fylls med livskraft.
  2. Andas ut genom näsan.
  3. Upprepa 10 - 50 gånger.

Iaktta in- och utandningen, känn och lyssna av andningen, var ditt eget vittne, koncentrera dig på andningen. Lägg din koncentration på in- och utandningen, känn vändpunkterna - pauserna mellan in- och utandning för att behålla koncentrationen… Räkna andetagen tyst för dig själv om du märker att du tappar fokus annars. Efter att du lärt dig att vara mer koncentrerad kan du sluta att räkna andetagen… Om tankar kommer återgå lugnt till att koncentrera dig på andningen igen…

Tips!
På ljudet du hör vid inandningen kan du tänka So och på utandningen Ham, tillsammans bildar in- och utandning orden So-Ham som betyder "Jag är han/det"! där "han" står för det absoluta universella medvetandet inom österländsk tradition. Dvs. So-Ham betyder "Jag är ett med det universella medvetandet"!

retep
2012-12-16 15:50
#6

Ett fint meditationstips Kathja! En bra metod för att få stillhet och efterhand helt släppa koncentrationen. Låta sinnet följa sin spontana gång och i pausen mellan in och utandning naturligt transcendera och glida in i det universella medvetandet. Även koncentration är en aktivitet i sinnet! För att helt transcendera och gå bortom, behöver all aktivitet, koncentration, tanke och även vår finaste uppmärksamhet upphöra. Det är först i det ögonblicket vi befinner oss inom, erfar Universellt Medvetande och Gud.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
MissInAction
2012-12-16 17:00
#7

Visst är det fascinerande med tystnaden Glad

Finns ju som ni säger både inre och yttre tystnad, och inre och yttre stillhet. 
Man kan ju alltid göra det bästa möjliga av varje situation, och välja att ha det tyst runt omkring sig så mycket som möjligt, om man vill det. Skippa musik, tv och radio. Kanske skippa att prata också om det är möjligt, inte ens med sig själv! Det är lättare sagt än gjort!

Men visst är det så, att stillheten är det som är det fina. Jag är en sådan som oftast har ett ständigt brus inom mig, eller rättare sagt det är som att ha en radio i skallen hela tiden. Det är låtar, ramsor, konstiga ord och påhittade konversationer. Och tidigare i år upptäckte jag för första gången ett sätt för mig att stänga av den där eviga radion. Och det var att lyssna aktivt på ljuden runt omkring mig. Om jag sitter på en buss, så är det att höra hur motorn låter och hur däcken låter över snön eller grus. Och favoriten är såklart promenader. Jag går nästan aldrig med musik i öronen när jag är ute längre, för jag vill hellre lyssna på naturen. Fåglar, vinden, vattendrag…

Detta är yttre ljud och absolut ingen tystnad, men paradoxalt nog hjälper det mig ändå att hitta en inre tystnad och lugn.

Jag har i många år haft en dröm om att göra en liknande upplevelse själv, att leva i tystnad under en period. Men med vissa andra uppdrag också. Ungefär som det som schamanerna gör i sin initiering.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

retep
2012-12-16 17:08
#8

Härligt M.I.A. All sätt är bra när det gäller tystnad och stillhet.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

MissInAction
2012-12-16 18:04
#9

#8
Visst är det! Så länge man mår bra!
Jag vill dock ta detta ett steg längre och ha mer tysthet och stillhet hemma. Teknologi-fritt vissa stunder. Det får jag ta när jag är själv för sambon klarar inte av att det är tyst.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Torahzen]
2012-12-16 18:12
#10

Jag tycker det är skönt med tystnad. Särskilt nr jag går i skogen, men det kan även vara när jag är hemma. Det svåra är att få det tyst i skallen också, får tankarna har lätt för att komma och spinna vidare. Det gäller att det är positiva tankar!

retep
2012-12-16 19:39
#11

Det är också där jag menar att uppmärksamhet kan vara viktig. Då man tar tillvara de tillfällen och stunder som man ser och skapar. Skulle säga att," få det tyst i skallen" handlar mer om en mental teknik än vilken miljö och omständighet man är i. Så länge man får vara ostörd i sin tysta stund eller i meditation, kan man komma i djup stillhet på ett ögonblick och helt transcendera all aktivitet som sker runt om och i i skallen. Det kan vara hemma, på ett tåg, en buss eller varsomhelst där man kan vara för sig själv.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Håbe
2012-12-16 20:51
#12

Hela serien finns att se på youtube. Har sett första delen och ska ge mig på andra. Väldigt intressant, och väldigt lockande känner jag. Det här är något jag har haft tankar kring under flera år. Någon form av klostervistelse. Tror det är något i det här med tystnaden som jag väldigt mycket söker just nu. Det är något med den som jag behöver.

MissInAction
2012-12-16 21:00
#13

Åh tack för tipset, Håbe! Ska se om jag kan titta på den imorgon kanske Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
[Kathja]1
2012-12-16 21:03
#14

Tack för tipser Håbe! Själv fick jag tipset i förra veckan så jag har bara sett sista delen, men absolut sevärd.

Håbe
2012-12-17 06:25
#15

Tittade på de tre första delarna igår kväll. Dvs det som var ett avsnitt på tv:n.

Jag måste säga igen att det finns något som drar i mig väldigt starkt när jag ser det. Här är det helt klart något jag behöver/vill/borde utforska lite närmare. Jag har som sagt varit inne på det under flera år men mina tankar har mer varit i  förhållande till utsliten mamma-vila öronen-lugn och ro. När jag ser filmen så slår det an en sträng hos mig. Att det är något mer. Som ett starkt sug. Något jag verkligen behöver. För att nå fram till mig själv??? Vet inte om jag har möjlighet till någon klostervistelse men jag ska fundera på hur jag ska kunna hitta tid där jag kan ordna tystnad/stillhet själv i vardagen.

MissInAction
2012-12-17 10:01
#16

Håbe vad heter serien på Youtube?? Jag har sökt på den stora tystnaden och tystnaden, men hittar inte! Kan du skicka länk till början kanske?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[rore]
2012-12-17 10:28
#17

#0.

Tack för denna inspirerande tråd Kathja och till alla er andra som bidragit så den vuxit.

Tystnaden,,,, Den omslutande närvarande tystnaden. Jag satt i morse och funderade var den hade tagit vägenFörvånad,, för den har varit med mig ett tag nu och så plötsligt bara susar och brusar tankarna iväg.

Det är ju just det där att stilla ner mig och bara låta det vara som jag har det så svårt med i perioder,,,,,

Jag luras in i egots invanda mönster som tar över, eller är det kanske tvärt om?

Jag vet inte.

[Evigheten]
2012-12-17 10:45
#18

Det här med tystheten är nog rätt kraftfullt. Det är inte ofta jag gör det men dom gånger jag av slumpen har bara suttit i tystheten och tittat mig omkring då har det alltid dykt upp så kloka förståndiga svar på saker jag grubblat eller inte förstått.

Håbe
2012-12-17 11:01
#19

Miss I, kan inte länka just nu men serien är ju på engelska. The big silence får du söka på.

MissInAction
2012-12-17 11:13
#20

Ahaa, såklart! Tack Håbe Flört


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Stella_Polaris
2012-12-17 11:26
#21

Tack för tipset. Ska försöka se den i jul.

Jag har svårt att stänga av "bruset" i livet tycker jag. Jag brukar gå till någon kyrkogård och sätta mig då och då och bara vara. Där upplever jag en tystnad och stillhet som jag inte hittar någon annanstans. Ska försöka lägga in det lite oftare i min kalender.

MissInAction
2012-12-17 16:05
#22

Då har jag tittat på hela serien på Youtube! Mycket trevligt och givande och rörande Glad

Läste lite om just den typen av retreat på St Beuno's där de var, och de skriver själva att tv-programmet vinklade deltagarnas upplevelser en aning. Men så brukar det väl vara. 

De har väldigt mycket olika slags kurser och retreats!! Spännande Skrattande
Är sugen på att åka faktiskt. Har ju tänkt på detta rätt länge, men jag vet bara inte vart jag ska åka och hur man bär sig åt!

Hahaha, måste bara säga att jag skrattade gott när munken var hemma hos den yngre tjejen och ville se hennes sacred corner, och hon förklarade lite ursäktande att det är inne i hennes sovrum SkrattandeOskyldig
I can handle it if you can, svarar han bara… Tyst

Hur som helst… det påminner mig om indiska Ashrams, de hinduiska klostren i Indien, som också tycks populära bland turister. 
Jag har en bok som heter Lyckan, kärleken och meningen med livet, som visst även finns som film, men som jag inte sett ännu. Grejen är att jag har haft så svårt att ta mig igenom den där boken, TROTS att den är precis på "mitt" tema! Tror jag är halvvägs efter tre år… men nu känner jag att jag vill läsa igen. Julia Roberts spelar i filmen, har jag för mig Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

szirius
2012-12-17 17:34
#23

Jag har jättestort behov av tystnad, långa stunder varje dag helst. Det är som att jag inte kan höra mitt innersta om det är för mkt ljud överallt, hela tiden. För mig är tystnad något rofullt. För många är det skrämmande, kanske vågar man inte möta sig själv i tystnaden?

Man behöver inte åka på ett dyrt retreat för att vara i tystnadFlört, det går ypperligt att se till att vara ensam en helg, säga till nära och kära att man inte är anträffbar och sedan bara vara tystTystSkrattande. Jag har gjort det några gånger och först går det jättebra, sen blir jag otroligt rastlös ett tag och sedan sjunker även det bort och sedan blir det sååå stilla och skönt.  Inte så att tankarna slutar finnas, men de blir mjuka som bomull. I samband med detta brukar jag fasta(lätt, med soppor), bada varma bad och självklart undvika alla intryck som kommer utifrån (läsning, musik etc).Det enda "negativa" är att jag faller tillbaks väldigt fort igen…Oskyldigkanske man skulle behöva en veckas tystnad..det vore härligt att prova nån gångGlad

(Det går tyvärr inte att se serien om man inte bor inom Sverige.)

MissInAction
2012-12-17 17:52
#24

Men det måste väl gå att se youtube-klippen?? De är ju inte svenska på något vis.

Personligen skulle jag föredra att åka iväg någonstans där jag inte har mina saker, inget som är mitt som kan distrahera mig, utan mer fritt från det, och endast nödvändiga saker Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Otroulig
2012-12-17 18:47
#25

Insåg helt plötsligt att jag har omgivit mej av tystnad väldigt mycket de senaste åren. Bor ju själv, har nästan aldrig på musik, tittar väldigt sällan på TV, tillbringade 2 semesterveckor själv som förutom några få samtal varje dag var i tystnad (och jag verkligen njöt!) En period klarade jag helt enkelt inte av intryck, vare sig ljud eller bild. Intressant. Jag har nog haft ett stort behov av det helt enkelt. Jag är tacksam över att jag haft den praktiska möjligheten till tystnad, Tack! Men nu njuter jag av och till till musik och nån film.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

crinalina
2012-12-17 19:10
#26

Jag har ofta tyst runtomkring mig under dagarna. Jag älskar det. De tankar som dyker upp låter jag sväva fritt utan att fästa mig vid och de försvinner snabbt. Om jag tittar på teve eller filmer så finns inte mina egna tankar och känslor utan det är tyst i huvudet, men inte runt omkring mig. Om jag läser eller skriver så finns det som jag läser eller skriver i mitt huvud men mina egna tankar och känslor existerar inte för stunden så då är det total tystnad om det är tyst runt omkring mig.

Jag har dock ingenting emot vare sig ljud eller tystnad, jag mår lika bra och trivs lika bra med båda delarna. Men på olika sätt. Båda delarna fyller en funktion i mitt liv, på olika sätt.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Otroulig
2012-12-17 19:13
#27

Ja självbruset kan jag inte skryta att få tyst på i så långa perioder.. Haha

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Annons:
szirius
2012-12-17 19:20
#28

aaah, jag missade att den fanns på youtube, jag testade bara första länken till svt. Då kan jag kolla! Tack

[Kathja]1
2012-12-17 19:27
#29

Jag har bara sett sista delen så det får nog till att bli att se de andra oxå nu då den fanns tillgänglig!

Jag har inte tystnad som ett naturligt inslag och har nog aldrig kommit över rastlöshets-stadiet tror jag, men det ska jag råda bot på. Känner absolut att det är något jag behöver för att komma vidare.

MissInAction
2012-12-17 23:43
#30

Intressant Otroulig, jag känner väl igen det du säger om att inte klara av intryck!
Det var så för mig under min näst senaste depression, runt 2006. Tidigare så hade jag ofta lyssnat på musik eller P3 i radio, men plötsligt klarade jag inte av radion… för så mycket påminde mig om det som gjorde så ont i mig, så det gick inte. Jag bytte till P1 och lyssnade bara på det under några år, samt musik som jag valde själv (aldrig i radio). Och därutöver behövde jag tysta stunder.

Det verkar vara något helande i tystnaden.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

szirius
2012-12-18 00:13
#31

Wow, den här fastnade jag ju i, har kollat på alla 12 avsnitt på raken nuTungan ute.

De första avsnitten berörde mig jättemkt, att få se deras transformation…framförallt den unga tjejen som hade så oerhört svårt att gå in i tystnaden men till sist släppte taget och upplevde det som att någon höll hennes händer…Kyss

Tyckte också att det fanns något väldigt starkt i orden som munken sa "den Gud du inte kan tro på, finns inte. Men tänk om det du upplever nu är Gud?"

#27 jag upplever det som ett missförstånd att meditation och tystnad skulle leda till total avsaknad av tankar…så är det inte. Men ingenting blir laddat längre, man har en förmåga att iakkta tankarna samtidigt som man känner att det finns en djupare del inom sig.Så fort man kan känna " där är tankarna och här är jag" så har man det glappet, som skapar ett väldigt lugn inuti.Och det tror jag absolut att du kan uppleva, eller hurKyss?

SHIAWASE
2012-12-18 04:48
#32

Nu maste jag ju ta och titta pa detta!!!

Jag forsoker aldrig att fa det tyst,, tankar som flyger forbi, flyger forbi, men i meditation uppmarksammar jag dem inte,, fastnar det en tanke sa later jag den fastna en stund, sa forsvinner den sedan,,

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[Kathja]1
2012-12-18 07:50
#33

Vad härligt att ni gillar det! Och så bra att det fanns på youtube oxå. Det är nog något vi behöver mer än vi kanske är medvetna om det där. Eller inte nog, det ÄR det. Skrattande

Otroulig
2012-12-18 08:03
#34

#31 wow, tack! Så betraktar jag mina tankar nästan konstant nu för tiden. Tjoho vad glad jag blev nu, helt plötsligt kom jag in i matchen!!!!

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Annons:
szirius
2012-12-19 00:31
#35

#34 vad braaaGladKyss

Det är Eckart Tolles böcker som hjälpt mig få ordning på det där. Han säger tex

# så fort du är medveten om att du är omedveten, så är du medveten" Flört

Det är jag lite för jämnan, så det känns ju enklare med de tröstande ordenTungan ute

# 33, ja kanske vi ska åka till Hawaii och vara TYSTA 2 veckor?Skrattande

[Kathja]1
2012-12-19 07:13
#36

#35

ÄR DU GALEN KVINNA?!?!?! Det skulle ju aldrig gå. Flört

[Torahzen]
2012-12-19 08:41
#37

Det kom spontant, kathja! Ha, ha.

Jag har fortfarande ont i halsen och det är jobbigt att vara tyst. Då vet jag hur mycket jag pratar i vanliga fall.

MissInAction
2013-01-03 12:58
#38

Det känns som att den här texten passar bäst i den här tråden Glad Tystnad och stillhet är olika saker men vi har pratat om båda här inne.

STILLNESS is a word that carries great meaning when you know it to the depth of what is offered. It is beyond our concepts of 'just being quiet'. STILLNESS is like tasting Belgium chocolate for the first time… or seeing the absolute beauty in a dew drop… there's nothing to say… just smiling eyes filled with wonder…

Marlise Karlin


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
2013-03-13 13:47
#39

Dags att väcka liv i den här tråden igen, tycker jag 🙂 ♥

Och jag har precis hört och läst om Nyepi, som "firas" på Bali varje år. 
I den här videon berättar Fran om sin upplevelse av det. Det verkar helt fantastiskt!
Vikten av att hitta tystnaden och stillheten emellanåt, för att kunna släppa ut det mörka och negativa som vi kan samla på oss inombords. Med alla intryck och fullproppade scheman dagligen så kan det vara svårt. 

Nyepi är en hinduisk högtid och här är ett utdrag ur wikipedia:
Observed from 6 a.m. until 6 a.m. the next morning, Nyepi is a day reserved for self-reflection and as such, anything that might interfere with that purpose is restricted. The main restrictions are: no lighting fires (and lights must be kept low); no working; no entertainment or pleasure; no traveling; and for some, no talking or eating at all. The effect of these prohibitions is that Bali’s usually bustling streets and roads are empty, there is little or no noise from TVs and radios, and few signs of activity are seen even inside homes. The only people to be seen outdoors are the Pecalang, traditional security men who patrol the streets to ensure the prohibitions are being followed.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Upp till toppen
Annons: