Annons:
Etikettloa-generellt
Läst 1992 ggr
[Kathja]1
2012-12-05 09:51

Tid

Jag är sedan tidigare intresserad av detta med TID och ett inlägg från MissI gjorde att jag hamnade på en sida som heter Law of Time – där pratar man om två olika tider, 12:60 och 13:20. 12:60 är vår moderna tid, den som styrs av 12 månaders år och 60 sekunders minuter – den andra är vår naturliga tid, den Mayakalendern utgår ifrån. Att vi lever i en tid som inte är i synk med vår inre tid sägs ge inte bara sjukdomar och ohälsotillstånd i största allmänhet utan sägs även ha bidragit till hur vår värld ser ut just nu. Genom att vi lever i osynk så skapar vi en värld som även den lever i osynk. Intressant tycker jag.

Vi människor har en tendens att befinna oss i olika tider med våra olika själs- och sinnesförmågor: Det intellektuella (mentala) befinner sig oftast i framtiden den projicerar framåt. Det emotionella (känslor) befinner sig ofta i dåtiden tolkar NU i termer av vad vi känt i olika situationer tidigare. Den fysiska kroppen är Här och NU.

Det man kan se är att tid är ett fundamentalt begrepp i våra liv som är svåra att definiera, och frågan om dess natur är något som har engagerat vetenskapsmän och filosofer i alla tider. Einstein pratar om TID som ett med RUM, hans så kallade TidsRumsTeori, eller hans relativitetsteori - där TID och RUM är ett.

Kortfattat kan man säga att han där kom fram till att det finns inga absoluta rörelser eller tidsförlopp, utan dessa är relativa och ett föremåls hastighet kan bara anges i förhållande till andra föremål. Detta ligger till grund för KVANTFYSIK, vilket är den vetenskapliga förklaringen på ATTRAKTIONSLAGEN.

Såååå intressant, och när jag blir stor ska jag bli så bra på detta så så att jag kan föklara det ordentligt. Skrattande

Annons:
[Torahzen]
2012-12-05 20:23
#1

Så 13:20 är 13 månader på ett år och 20 sekunder på en minut? 7 dagar i veckan? Arbeta 5 ledig 2 dagar?

[Kathja]1
2012-12-05 21:06
#2

Fick inte riktigt klarhet i vad :20 står för, tyvärr. Rynkar på näsan

MissInAction
2012-12-05 21:19
#3

Tja om ni vill och har ro att läsa så står det säkert i den här texten Glad

Jag läste en lång text om siffror på en annan sida i somras, men det var på samma tema. Väldigt fascinerande! Handlade också om att vi behöver byta till 13-månaders (månars) kalender och om olika siffrors betydelse i historien, och att det inte kan vara slum. Fast det var på en annan sida.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Torahzen]
2012-12-05 22:15
#4

Intressant, får läsa när jag har tid!

linnease
2012-12-09 20:04
#5

coolt. 13 känns rätt! fråga mig inte varför :) 12 känns fyrkantigt o industriellt o konstruerat.. 13 känns som flow

[Kathja]1
2012-12-09 21:04
#6

Det är nog så det är oxå. 13 är det naturliga och 12 är det konstruerade. Obestämd

Annons:
LoAEmma
2012-12-09 22:11
#7

"och att det inte kan vara slum."

hihi

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

MissInAction
2012-12-09 22:19
#8

#7
HAHAHA! Jag förstod nästan att det var i mitt inlägg… jisses, jag skrattar som en tok åt såna här saker nuför tiden. Tror jag är trött Tungan ute


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

LoAEmma
2012-12-09 22:48
#9

Frågan är MissI, ska det stå slump eller flum??

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

MissInAction
2012-12-09 23:40
#10

Hahaha, det ska vara slumP! Skrattande


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Kathja]1
2013-02-27 11:49
#11

Hamnade i ett snack med min man igår kring bön och tid.

Om tiden är linjär så är det ju inte lönt att be/hoppas/tro efter att man tex har lämnat in sin tenta för rättning, då är ju allt redan gjort. Men om tiden är lodrät, att allt sker på en gång, då gör det ju skilland - eftersom alla olika utfall finns aktuella tills man ser resultatet.

Vad tror ni? 😮

MissInAction
2013-02-27 14:04
#12

eftersom alla olika utfall finns aktuella tills man ser resultatet - Det är väl klockrent LoA-tänk!!

Själv tror jag inte att tiden är linjär alls. Däremot så vet jag inte hur jag skulle beskriva den. Men jag gillar förklaringen att tid existerar av den anledningen att allt inte ska hända på en och samma gång ♥🙂

Det är som Schrödingers katt, att så länge vi inte ser resultatet framför våra ögon, så kan det bli hur som helst! Våra tankar kan påverka det. Så tror jag. 

Tid brukar ju i LoA-sammanhang beskrivas som en icke fråga, typ. Det är inget hinder alls för LoA. En önskan kan manifesteras på en sekund eller efter många år. Men det har inget att göra med att den behöver tid, utan det hänger på oss. Så tiden är i ständig rörelse, tror jag.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Kathja]1
2013-02-27 14:57
#13

Det är spännande iaf, för vi har ju alla lärt oss att tiden är linjär, men då faller ju hela grejen. Vi lär oss att tid är något och att det är viktigt, men på något sätt så spelar det ingen roll. Det faller ju väl in i att allt bara ÄR.

Annons:
Otroulig
2013-02-27 15:02
#14

Det här låter väldigt luddigt, men jag hade faktiskt en dröm om detta. Att det när jag / vi skulle upptäcka detta så skulle en helt ny dimension av tänkande komma. Att vi kan påverka vår realitet på ett helt annat plan. Jag var alldeles konfys när jag vaknade 😉

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Kathja]1
2013-02-27 15:08
#15

Vad spännande! Du får be om att få veta mer så få du berätta för oss sedan.

linnease
2013-02-27 21:23
#16

Mys! Jag har massa spannande upplevelser och insiker om tid nufortiden! Varje ogonblick ar som frikopplat.. Men anda lankat till alla andra, men pa nat helt annat satt an den vanliga linjara mekanistiska synen pa tid.

Ja, bade framtida handelser som tentan du lamnat in men inte fatt tillbaka.. och handelser BAKAT i tiden verkar oxa flyta lost! ^_^

[Kathja]1
2013-02-28 08:53
#17

Coolt! Det där är något jag önskar få bättre koll på, både hur det funkar och hur man kan utnyttja det.

linnease
2013-02-28 18:34
#18

Ja.. det ar som en ny kansla av frihet, att inte vara bunden till nanting i det forflutna eller tankar eller ideer om kommande handelser heller.. Liksom friare att skapa fritt i varje NU. Som att kunna hoppa mellan olika varldar, olika historier, inte vara bunden till den tidslinjen och varlden jag trott jag levt i hittills pa nat vis, utan tillgang till sa mycket MER, sa otroligt manga fler mojligheter.

Har ar en ide om det att klura pa! :

“We love telling you that there is no such thing as time. We love making you short circuit your brains with that one. We want you to get out of your minds completely, and so when we tell you something that your minds cannot comprehend, it delights us. You have a concept of time. You have your experience of time. But most of the *time* it is because you are thinking, and you are thinking about something that will happen, that you want to happen, that might not happen, or that has happened.

This gives you the illusion of time. But in reality you are not experiencing your reality in a linear way. You are making connections between one event and another that do not really exist. They are separate. Those moments that you experience are unique and exist as if they were islands in a vast ocean of moments, slash, islands. So, how do you use this information to benefit yourselves?

When we give you something like this it is to plant a seed so that you can begin to let go of the idea that, ‘One thing leads to another’ and ‘You are doomed to repeat your history,’ and so on. And that way you can, if you decide to do so, choose which moment you would like to experience next. We want you to believe that this is possible.”

( fran facebook.com/danielthechannel )

[Kathja]1
2013-02-28 19:53
#19

Thnx love! 😘

linnease
2013-02-28 20:09
#20

❤️😘

Annons:
MissInAction
2013-02-28 20:33
#21

Åh gillar den texten, Linn! ♥ 🙂


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Kathja]1
2013-03-01 08:43
#22

Jag köpte att par byxor på Tradera i förra veckan som jag ha väntat på. Och eftersom hela jag ha varit upp och ner denna veckan pga PMS och fullmåne så har de ju inte dykt upp. När jag så skulle hämta posten idag så kom jag att tänka på Schrödingers katt - så innan jag öppnade brevlådan hade jag redan sett hur byxorna låg där och hur glad jag skulle bli och hur bra de skulle passa mig. Och självklart så låg de där och var just så fina och bekväma som jag hade hoppats på.

Ska tänka på den där katten oftare. 😎

szirius
2013-03-01 15:34
#23

Jag får en jätteskön känsla av Tolles beskrivningar kring att enda tiden som finns är nuet. Att ALLT bara existerar just nu. Dåtid och framtid existerar endast i våra tankar, och tankarna tänker vi nu. Det som varit finns inte längre, BARA om vi skapar om det, i våra tankar, NU.

Och på det sättet kan man ju "skriva om" sina tidigare upplevelser, genom att uppfatta en annan känsla i mig när jag tänker tillbaks. (Det är ju detta energimedicin handlar om också, att cellerna omskapas hela tiden och omskapar också sjukdomar i dem så länge man inte frigjort sig från det tankesystem som skapade sjukdomen. Kan man uppleva det förflutna annorlunda så kan man släppa blockeringar som finns i våra celler och läka.)

Jag återkommer också ofta till tanken att inte lägga glädjen framför mig, för den finns ju alltid bara i ett framtida nu och den kan jag därmed uppleva redan i mitt nutida nu! Man behöver inte vänta på att " sen, när jag har det och det och ser ut så och så och älskar mig mer, DÅ…"

"Kan du tänka tanken så kan du känna känslan och då är du där."🙂

szirius
2013-03-01 15:41
#24

Jag har ju skrivit det förut, men älskar Tolles ord " Varje stund är NY".

Kontentan av #18.

En annan grej jag tänkte på nu, är att jag har så bra inlevelseförmåga så att det OFTA känns som att jag redan varit på platser runt om i världen- jag reser liksom på ett annat planSkrattar. Väldigt bekvämt, om jag får säga😛 Och miljövänligt! Blev påmind nu när en bekant ska till Island och jag kände " äh, jag är klar med Island". Har aldrig varit där😃 men jag och en bästis under gymnasiet målade upp massor av bilder om hur vi skulle rida på islandshästar där i flera veckor, leva där, ja allt. Så…jag har liksom upplevt det, det känns verkligen så. Ganska cool.

linnease
2013-03-01 16:43
#25

Haha! Bra dar Szirius!

Vill skriva nat komiskt om katten, for det lat roligt det dar att tanka pa katten oftare.. Men kommer inte pa nat :)

[Kathja]1
2013-03-01 22:00
#26

Har helt snöat in på tid, och eftersom tiden har stannat just nu så passar jag på att lära mig mer om begreppet Tid.

Visste ni föresten att inte förrän 1884 delades jorden in i tidszoner? Innan dess hade var by sin egen tid. Det visar ju tydligt att tid är något relativt tycker jag, för nog klarade sig människor bra utan en exakt tid. Det var tågen i USAs "fel" att vi blev med tidszoner, blev så lustigt då tågen skulle börja gå och man skulle göra tidtabeller.

Aristoteles talade om paradoxen tid, där det förflutna inte längre finns och fram tiden ännu inte existerar och nuet bara är en avgränsning som skiljer de två åt, samtidigt som det är allt vi har. (källa)

Kyrkofadern Augustinus menade att Gud, som är den högsta verkligheten, är ett enda tidlöst evigt nu. Tidsflödet är något som enbart kännetecknar människans erfarenheter. De tre tiderna, nutid, framtid, och förfluten tid är endast subjektiva begrepp som hos människan kopplas ihop med hennes själsliga funktioner: varseblivning, förväntan och minne. (källa)

Augustinus han klurade mycket på tid och menade på att mellan förflutet och framtid, fanns ett eget väljande och skapande NU. En sorts harmoni skapas mellan det som skett tidigare, - - - , och det som ska ske i framtiden. Det hela liknar ett musikstycken - jag skapar i mitt NU något som bygger på det som skett innan i stycket och som leder fram till det som snart ska ske i det. En mening i form av en musikalisk gestaltning finns i hela förloppet, där alla delar av tiden behövs för konstverket. Universum är ett sådant konstverk där ingen tid egentligen är fragment eller utan betydelse. En sorts gudomlig samtidighet finns mellan första tonen och sista. (källa)

Låter mycket LoA, eller hur? Gillar uttrycket "som är den högsta verkligheten, är ett enda tidlöst evigt nu" - det är ju precis det vi har talat om så ofta, att allt vi har är NU.

linnease
2013-03-01 22:47
#27

Haha!

Fina grejor du hittade!

Min storsta nyfikenhet om tid ar om allt redan finns eller om det hela tiden expanderar, olika kallor verkar ha olika tankar om det. Har hort A-H t.ex saga att allt finns NU, att det inte finns nagon egentlig tid, att alla tankar som nansing tankts finns kvar, men att allt expanderar sa i den bemarkelsen finns det ett fore och ett efter. Medan manga andra sager att allt finns, nu, punkt.

Vet inte ens riktigt varfor jag ar sa nyfiken pa det, om det har nan praktisk betydelse.. undrar om man ens KAN veta sakert i var fysiska form?

Annons:
MissInAction
2013-03-02 00:42
#28

Kom nu att tänka på en bok som jag fick en gång, som jag minns att jag tyckte var intressant. Men det är nog minst tio år sedan jag läste den så jag minns inte riktigt vad den talar om. Kan nog vara läge att bläddra i den igen! 🙂

Tio tankar om tid av Bodil Jönsson.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Upp till toppen
Annons: