Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 1427 ggr
målle
2012-10-14 17:29

Jag var rädd.

Jag skapar en egen tråd om detta då det kan bli ett långt inlägg.

Ni som har följt mig här vet ju att jag snart varit sjukskriven i ett år (29/11 2011 blev jag sjukskriven) efter att ha "gått i väggen" pga mitt senaste jobb, vi kan kalla det jobbet för S här i texten. Redan när jag var på intervjun för tjänsten på S kändes det inte riktigt 100 och när jag körde därifrån hoppades jag nästan på att de inte ville ha mig, men jag var ju ute efter ett nytt jobb och hade äntligen fått positivt besked här och tackade sedan ja när de ringde och erbjöd mig tjänsten.

När jag började på S hade de samtidigt anställt en annan tjej samtidigt som skulle bli min "partner" för vi jobbade liksom två och två, vid öppning och stängningar. Mitt första intryck av denna jejn var väl typ "bimbo" och det var på rent utseendemässiga bedömningar. Vi började sedan jobba ihop och till en början verkade hon betydligt trevligare än jag först trott, men snart började "tramset". Hon försov sig i stort sett varenda morgon, vi hade väldigt obekväma tider som innebar väldigt tidiga morgnar och ibland väldigt sena kvällar. Jag kler upp senast 03:00 för att hinna klä på mig, smikna mig lite och åka iväg och komma i tid till mitt arbete. Min "partner" var även av den typen att man hellre svassar runt och gör ingenting för sin lön än att göra det som man ska göra som anställd och som öven alla andra gör fast man kanske hellre gör saker, men inte denna damen inte.

Så där hade vi problem nr. 1, jag hade fått en "partner" som var raka motsatsen till vad jag är och tyckte tillslut det var riktigt skönt varenda gång hon sjukskrev sig och allt annat hon kom på för att slippa gå till jobbet.

Sedan var det chefen..en person som har stora problem med sig själv, som jag på ngt sätt tycker synd om, som stressar ihjäl sig och gör (i mitt tycke) helt fel! H*n var illa omtyckt av varenda anställd och även av de i högre rang. Det var infekterat ända upp i toppen på detta företag och gammalt groll blev aldrig löst och alla var lika långsinta. Dessa problem blev jag matad med dag ut och dag in, jag som var nyanställd visste inte ens vad saker och ting handlade om men grollet skulle jag likt förbannat behöva lyssna på iaf. Det snackades skit om mina arbetskarmrater (som jag trivdes bra med, ja förutom min "partner" då) av min chef och h*n gjorde allt för att få mig på "sin sida". Jag som är en väldigt lojal person och som gör det jag ska göra på mitt jobb, ville ju såklart inte göra chefen besviken så jag lyssnade ju på allt som sades och försökte att inte säga ngt som kunde vara grunden till min egen grav, dessutom delade jag ju inte chefens åsikter. Så man lyssnade med halva örat och sadeinte mkt mer än "ojdå" "ja" eller "nej" typ.. Såhär i efterhand har jag kommit udnerund med att chefen var en mkt manipulativ person och h*n lyckades på ngt sätt manipulera mig med att jag minsann inte får svika och jag MÅSTE bara ställa upp, h*n har ingen annan än mig, det är bara jag som lyssnar, det är bara jag som förstår etc etc. Jag KUNDE bara inte svika! (detta är vad jag kände)

Detta var problem nr 2. Och som ni kanske kan förstå eller ana så är detta inga speciellt små problem. Och dessa problem i kombination med att tvinga sig i säng kl 21:00 (senast!) för att åtminstone få ihop ngn liten timmes sömn innan kl ringde 03:00, vilket tillslut resulterade i att jag inte lyckades somna överhuvudtaget, flera nätter i rad och att sedan, när man väl kommit till jobbet till 04:30, få ett sms att "partnern" är försenad pga försovning och att man inte slutar förrän 15:30 och förmiddagen kommer krylla av stressade kunder, så kan det inte annat än sluta på det sätt det gjorde för mig i november förra året.

Jag har under min sjukskrivning läkt otroligt mkt och detta är främst för att jag efter 2 månaders sjukskrivning blev uppsagd från S. Jag hade tänkt säga upp mig i vilket fall som helst för jag var orolig att jag skulle behöva gå tillbaka dit om jag inte skulle fått en så bra sjukskrivning som jag fått. Men de avslutade min anställning och senast jag hade kontakt med S var ngn gång i mars då jag lämnade tillbaka nycklar odylikt. Vad jag kommit underfund med angående mina känslor som har med S att göra är att de är mkt dåliga, jag har nästan inga bra eller trevliga minnen därifrån. Bara elände, ledsamhet, rädsla, stress. Bara sjukt! Samtidigt har jag i mina tankar "lekt" att jag ska köra dit och jobba, jag har på gnt sätt försökt leva mig in i den känslan jag levde i då jag jobbade där, för jag var en helt ennan person, jag levde som i en infekterad bubbla och anledningen till att jag försökt sätta mig tillbax i känslan är nog för att jag läker. Jag bearbetar mina händelser och upplevelser för jag kan ärligt säga att jag aldrig varit med om ngt så jobbigt förr. Aldrig på det "uttorkande" viset. Hela jag och mitt jag tynade bort och jag har så smått börjat bygga upp den biten av mig själv igen och senaste tiden har det gått jättebra!

Men för några dagar sedan började jag må dåligt, jag var orkeslös, trött, aptitlös, utmattad och jag började undra på varför jag var det. Berodde det på att svärmor skulle komma ner och stanna i flera veckor eller är det egentlugen ngt annat? Jag har igår insett att svärmor inte alls är orsaken, för isf skulle jag mått lika dåligt i somras, visst klagade jag på att hon städade och tvättade men det var ju för at jag vill göra det i mitt hem, inte hon. Men igår när vi skulle gå och lägga oss hade jag ett enormt obehag i hela själe, inte fysiska kroppen utan min själsliga kropp, mina känslor. Jag mådde illa, jag var rädd. Precis som jag upplevde det de första dagarna efter jag "gått i väggen". Jag förstod då att jag är rädd för att min praktik som jag ska börja på imgn, som jag innerligt faktiskt ser fram emot, ska bli som mitt jobb på S. Jag kunde bara relatera till det. Det är min senaste jobbupplevelse och jag hade tankarna att de kommer förvänta sig precis lika mkt som min gamla chef på S. Jag kommer ha det lika stressigt. Kommer jag klara av att kliva upp på morgnen för att ta mig dit? Och kommer jag överhuvudtaget kunna somna kvällen innan? När ag tänkte på min blivande praktikplats dök känslorna och upplevelserna från S upp. Jag kunde inte sära på de!

Jag låg i sängen igår kväll och pratade med mig själv tyst i mitt eget huvud, "S är inte samma ställe som din praktik", "du behöver ALDRIG NÅGONSIN mer jobba på S" "du har ingenting att ge där" "S är över, för gott" Sedan gjorde jag som en liten "ritual", jag sade tyst för mig själv att "alla negativa och dåliga känslor och tankar om S ska lämna min kropp, min själ, mitt hjärta, mina tankar, mitt huvud" så sade jag så 3-4 ggr. Alla negativa upplevelser, alla negativa tankar, alla negativa känslor, alla dåliga tankar, alla dåliga känslor ska lämna min själ, lämna mina tankar, lämna min hjärna, lämna mitt hjärta, lämna min kropp, NU! Det lämnar min kropp som ett litet grått moln som lyfter upp i skyn och upplöses. Så sade jag 3-4 ggr och sedan började jag fokusera på min praktikplats. De kommer inte förvänta sig en massa av mig, de kommer hjälpa mig, de VILL ha mig där. De är måna om mig. Det finns bara bra att hämta där!

Efter några minuter hade det lättat lite, faktiskt. Jag vill inte påstå att jag upplevde ngt "halleluja-moment" men det kändes lättare, jag kände inte den där rädslan längre och jag ska utföra samma tankeprocess ikväll när jag lägger mig och imgn kväll när jag lägger mig har jag mer positivt att ge till tankarna för då har jag haft min första dag på praktiken.

Men jag försöker komma över de obehagliga känslor jag faktiskt känner när jag tänker på S. Och jag varken kan eller vill bara stänga av, jag måste lösa upp knuten. Jag måste bearbeta det. Bit för bit och jag tror det kommer gå bra.

Jag vet att min praktikplats kommer ge mig precis det jag behöver och jag kommer slippa uppleva det jag upplevt på S. Det vet jag, för ingen situation är den andre lik. Detta är ett nytt kapitel, det kan omöjligt vara eller bli som S.

Tack för mig.

Annons:
LoAEmma
2012-10-14 18:30
#1

Tack så mycket för att du delar med dig!
Påminner om situationer jag har haft på tidigare jobb…

Stort lycka till på din praktik imorgon, ser fram emot att få höra om din dag sen :)
Kram!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

szirius
2012-10-14 19:04
#2

Du är så modig och duktig som jobbar på så bra med dig själv och dina tankarKyss, påminn dig själv om att du är KLOK, du lär sig MASSOR hela tiden om dig själv - som gör att du också kan välja bättre vad du behöver.

Var inte för sträng mot dig själv och skräm inte upp dig om du märker att du känner rädsla ibland, du vet ju själv vad det beror på - att det är din sista erfarenhet av jobb - men du vet att den HÄR gången kommer det inte att bli så. Så gör bara som du redan gjort, identifiera varifrån dina känslor kommer ifrån och peppa dig med bättre tankar.

Det kommer att gå bra för dig i morgon!

( Jag förstår dig otroligt bra för jag är i precis samma situation faktiskt, senast jag var anställd hade jag manifesterat till mig en psykopatFlört…behövde väl den erfarenhetenObestämd…bla. fick jag syn på att mitt medberoende inte var helt läkt utan det blommade upp igen….men det var nyttigt och givande, jag kunde tex komma fram till att jag var värd bättre, jag var värd att må bra, det var inte ok att någon behandlade mig på det sättet osv och sade till slut upp mig. Men jag märker att nu när jag blickar framåt, mot ett nytt jobb, så känner jag rädsla att det ska bli samma grej…stress, lögner, konflikter, bli illa behandlad…för som sagt, det är den senaste erfarenheten man har, så oavsett hur mkt affirmationer man gjort kring det så kan man bara jobba med det " på riktigt" när man väl står precis i det - som du gör nu. Men du kommer fixa det!Glad)

MissInAction
2012-10-14 20:48
#3

Vad bra att du reder ut det och vågar ta tag i känslorna Glad Det är nog som många av oss redan har sagt då och då, att det hjälper sällan föga att lägga locket på, utan man behöver identifiera vari känslorna - eller ens beteende - bottnar sig och bearbeta dem, först då kan man bli fri från dem. Tror jag. 

Det är ju precis så som du säger, att detta blir ett nytt kapitel! Det är något du har attraherat och när du berättade om praktikplatsen så var du så glad - för du vill det här och det känns bra Skrattande alltså tror jag att du är på helt rätt spår då du lyckas sära på känslorna.

En sak som kan vara skönt med en praktik också är att man inte har lika stort ansvar vilandes på sig. Det är iaf något som jag uppskattade då jag arbetstränade för några år sedan. Så jag tror att det kommer bli jättebra för dig! Glad

Jag kan relatera till rätt mycket av det du berättade om din förra arbetsplats och tyvärr är många delar av det från praktikplatser i rehab-verksamhet! Så visst förstår också jag att du känner dig rädd. Rädsla är ju något som sitter i huvudet och ofta dyker den känslan upp då vi ställs inför något - för oss - okänt. Du kan inte veta hur det kommer bli på praktikplatsen, men något inom dig har applicerat känslor från förr på det, vilket är väldigt slugt. Så - bra att du hittat ett sätt att hantera det på! Jag tror på dig!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Otroulig
2012-10-14 21:18
#4

Vad bra Målle att du vågade och orkade identifiera din rädsla, det är ju steg ett!!:) Jag tycker att det är lite konstigt att det är många av oss som upplevt liknande som du varit med om. Under min 25 år i yrkeslivet hände detta mej första gången för 2-3 år sen och pågår egentligen fortfarande, men jag tar inte in det på samma sätt längre. Är det någon gemensam energi/ vibration kanske…. Nåväl, du vet ju hur du ska göra:). Det kommer att bli precis så bra som i dina drömmar. Ett kanon ställe!!

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

crinalina
2012-10-14 21:23
#5

Vad bra att du kunde koppla till det målle. men var försiktig med hur du använder ordet inte!!!!

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

SHIAWASE
2012-10-14 23:54
#6

Malle, du star pa en helt annan plattform nu. Pa arbetsplatser far man alltid uppleva kontraster, i livet ocksa. Du kommer forfarande att stota pa personer som inte kanns bra, jobbiga situatione(Men du kommr inte att se det som jobbigt, utan som ytterligare en erfarenhet!!). De ar sadant som du sjalv (ditt jag) vill ha for att kunna expandera vidare. Men de kommer att vara av en annan sort, inte sa stora, inte sa manga, Du vibrerar annorlunda, Nu med din energi, kommer du dra till dig HARLIGA situationer, och personer i massor:)
Dyker det upp nagot liten kontrast, sa kan du nu hantera den. Du har ju hittat dig sjalv, till din karna!!!

Det har ju du gjort TACK VARE arbetsplatsen S!! Alla dessa handelser , som du da inte visste hur du skulle hantera ledde till att du borjade soka, borjade hitta dig sjalv.

Du gar bara framat,,, Det du kande da, hur du upplevde sitautionen da, skulle du aldrig kunna gora idag, for DU ar expanderat!!!  DU ser saker, upplever saker, hanterar saker, ser manniskor och dess egenskaper annorlunda!!

Sa allt kommer att vara BRA!!

DU KAN hantera de sma kontraster som dyker upp:) DU vet att inget yttre, ingen manniska kan gora dig illa, kan sara dig.

I och med att du vet det, kommer du att traffa varma, vanliga, harliga manniskor, sadana som vibrerar pa samma frekvens som du gor nu!!

KRAM pa dig och ha en HARLIG DAG. SKRATTA , NJUT, SPRID UT DIN VARME OCH KARLEK TILL DIN OMGIVNINGKyss

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Annons:
målle
2012-10-15 17:49
#7

Tack för era så fina ord! Jag loggade in redan igår kväll på min mobil och läste era svar här och då hade jag hunnit lägga mig i sängen för natten. Jag somnade hur lätt som helst och sov hela natten. När klockan ringde i morse var jag pigg, utvilad och förväntansfull. Jag var inte alls nervös, inte det minsta! För jag hör ju redan hemma där! Dagen idag var mest att sitta bredvid och observera deras arbete så gott jag kunde. Ställde frågor då de kom upp och liksom bara var där med de. Jag ser fram emot morgondagen för det var en behaglig stämning, kände ingen stress, ingen oro, ingenting negativt. Bara positivitet.

LoAEmma
2012-10-15 17:55
#8

Va kul Målle, grattis!!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

målle
2012-10-15 18:05
#9

Tack! Skrattande

MissInAction
2012-10-15 18:26
#10

Men vad härligt!! Kul att du fått sådan bra start Cool


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

målle
2012-10-15 18:35
#11

Tack MissInAction! Skrattande

Otroulig
2012-10-15 18:56
#12

Härligt att läsa! Du ser det kommer att bli kanoners och sen kommer dom att tycka så mycket om dig så du kommer att få vara kvar( om det är det du vill, vill säga :))

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

målle
2012-10-15 19:12
#13

Tack Otroulig!! Jag tror precis som du och jag tror nog att jag skulle kunna tänka mig att stanna kvar om jag får, det känns så nu iaf Skrattande Det visar sig och som jag själv alltid brukar säga; everything happens for a reason, så är det meningen att detta är platsen för mig kommer jag få och vilja stanna kvar! Skrattande

Annons:
crinalina
2012-10-15 20:24
#14

Härligt målle! Och så klart du inte var nervös, du har ju själv manifesterat det!!

Jag har fått den frågan många gånger när jag börjat nya jobb, om jag inte är nervös. Men jag har alltid svarat att nej, lite pirrig naturligtvis, men inte nervös, det finns inget att vara nervös för. Jag kan ju inte annat än vara mig själv.

Idag vet jag ju också att jag har valt platserna själv och det blir som det blir för att jag gör det till det. Det är en fantastisk känsla att ha.

Det var lika när jag pluggade förresten. Inför prov och alla andra var nervösa var jag alltid kolugn. Jag visste att jag skulle göra mitt bästa och det skulle bli bra.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Theleonora
2012-10-15 21:25
#15

Tack Målle för att du delar med dig!

Jag har själv blivit sjuksriven med min ringa ålder, efter mitt första jobb efter uni… Och jag var helt klart traumatiserad efter det. Första gången efter sjuksksivningen som jag trodde jag var redo att söka jobb och var nära att få det, "förströrde" jag chansen med flit. Hela min kropp skrek NEEEEJ. Vilka ångest och panikattacker jag fick, en efter en.

Sen i efterhand inser jag ju att det inte var nån förlust och kort därefter fick jag en ny chans på ett annat företag och det tog jag. Behövde nog den där urladdningen för att kunna gå vidare helt.

Men jag misstänker och det sa jag till min mamma också inför det här jobbytet som jag gör nu, att det var nog därför jag var så tvär vid löneförhandlingen och andra krav, pga min egen rädsla. Pga rädsla att det som hände på den första arbetsplatsen ska hända igen, trots att jag haft två andra jobb däremellen där jag har blivit så otroligt bra behandlad som person att jag ibland har varit gråtfärdig över att det finns så fina människor. Konstigt att man ska behöva känna så, för jag tycker det borde vara grundinställningen att alla är fina och bra. Men som sagt min första jobberfarenhet var hemsk. Men det var då och nu har jag lärt mig så ofantligt mycket. Och jag kan hantera saker på ett annat sätt och jag hoppas att jag hädanefter bara skapar bra och positiva minnen!

Var inte meningen att kapa tråden ;)


målle
2012-10-16 17:46
#16

Kameleonten - du kapar absolut ingen tråd! Du delar med dig du också och det var dels meningen med att jag skapade denna tråd.

Jag har idag haft min andra dag på praktiken och tiden gick fortare idag, det är spännande, givande och mkt trevligt där jag är! Har ännu inte fått göra ngt men det kommer, ingen av oss har ngn som helst anledning att skynda på saker och ting och det känns bara bra, allting! Imgn är jag ledig och det ska bli skönt, jag är trött idag, sov lite dåligt inatt och hade först svårt att somna, men inte pga de "vanliga" sömnproblemen, jag var nog bara lite överladdad Skrattande Tog en härlig promenad i eftermiddags och laddade ner lite grand och imgn ska jag nog vakna utan klocka, kanske..får se Flört

Hur som helst känns allt så bra att jag ibland blir lite fundersam på om jag stänger inne ngr känslor och låtsas känna såhär, för det känns nästan för bra för att vara sant. Men å andra sidan är ju allt nytt för mig, helt ny bransch, helt nytt ställe, helt nya människor och jag har inte jobbat på snart ett år så nog är det mkt att ta in, men som sagt, bara positivitet och förväntan!

LoAEmma
2012-10-16 19:32
#17

Va härligt målle, gläds med dig!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

målle
2012-10-17 10:57
#18

Tack så mycket!!

Upp till toppen
Annons: