Annons:
Etikettloa-generellt
Läst 5559 ggr
[Kathja]1
2012-10-06 22:32

Subjektiv verklighet

Trillade över något idag som jag faktiskt aldrig hade hört talas om innan ~ Subjektiv verklighet ~ Otroligt intressant men jag får nog läsa på lite till för att fatta det helt och fullt. Obestämd

Det är en såndär "Kvantfysik grej". På denna sidan förklara man det med:

"Subjektiv verklighet är en tro-system där (1) finns det bara ett medvetande, (2) Du är ett singulärt medvetande, och (3) allt och alla i din verklighet är en projektion av dina tankar.

I subjektiv verklighet finns det bara ett medvetande, och det är ditt. Därför finns det bara en källa till intentionerna i ditt universum - DU. Medan du observerar massor av promenerande, pratande karaktärer i din verklighet, finns de alla i ditt medvetande. Detta är hur dina drömmar fungerar, men du har ännu inte insett att din vakna verklighet är bara en annan typ av dröm. Det verkar gediget eftersom du tror (tänker) det är så.

Eftersom ingen av de andra karaktärerna du möter är medvetna på ett sätt som är skiljer sig från ditt, kan ingen annan ha intentioner. De enda intentionerna är dina. Du är den enda tänkaren i detta universum i din verklighet.

Det är viktigt att korrekt definiera dig i den subjektiva verkligheten. DU är inte din fysiska kropp. Detta är inte egoistiska du alls. Jag menar inte att du är en medveten kropp som går omkring i en värld full av omedvetna automater. Det skulle vara en total missuppfattning av subjektiva verkligheten. Den korrekta ståndpunkten är att ditt medvetande är det som hela denna verklighet sker i.

_Tänk dig att du drömmer. I den drömmen; vad exakt är du? Är du den fysiska dröm karaktären du identifierar dig med? Nej, naturligtvis inte - det är bara din dröm Avatar. DU är drömmaren. Hela drömmen sker inom ditt medvetande. Alla tecken i dina drömmar är projektioner av dina dröm tankar, inklusive din Avatar. Faktum är att om du lär dig drömma klarsynt,överskådligt, kan du växla avatarer i din dröm genom att besitta en
annan karaktär. I en klarsynt dröm, kan du göra allt du tror att du kan.

Fysiska verkligheten fungerar på samma sätt. Detta är en tätare universum än vad du upplever i din sovande dröm, så förändringar sker lite mer gradvis här. Men denna verklighet överensstämmer fortfarande med dina tankar precis som i en sovande dröm. DU är drömmaren som allt detta sker i.

Tanken att andra människor har intentioner är en illusion, andra människor är bara prognoser. Självklart, om du tror starkt andra människor har avsikter, så är det drömmen du skapar för dig själv. Men i slutändan är det ändå en illusion"_

Annons:
[Kathja]1
2012-10-06 22:41
#1

Ser fram emot när jag kan förstå det så bra så att jag kan förklara det för andra!

Hittade ett annat passande citat:

»Att förstå världen är för människan detsamma som att tvinga den in på ett mänskligt plan, att förse den med sitt eget mänskliga insegel. Kattens universum är inte myrans universum.«

(Albert Camus skrev i »Myten om Sisyfos«)

Eller varför inte slänga sig med:

"Enligt dagens subatomära fysik, kvantmekaniken, består universums minsta byggstenar av ett slags strängar av energi som kretsar runt i ett mångdimensionellt system i ett statistiskt tillstånd av potentiell möjlighet att bli eller inte bli. Det mångdimensionella systemet gör att vi inte ens om vi anstränger oss kan föreställa oss hur det ser ut, eftersom vår hjärna inte innehåller verktyg för mer än tre eller möjligen fyra dimensioner.

Den statistiska funktionen är en sannolikhetsfunktion, vilket alltså innebär att man kan förutsäga att vissa händelser kan inträffa men inte vilka. Dessutom kan de specifika potentialerna, beroende dels på deras mångdimensionalitet, dels på att de endast är sannolikhetsfunktioner, inte på något sätt lokaliseras i rummet. Det finns heller inga mätmetoder som kan mäta så små »partiklar« utan att påverka partiklarna på ett sådant sätt att »partikelns« hela natur förändras och blir obestämbar." (Läkartidningen.se) Tungan ute

Men intressant är det!!!Skrattande

[Kathja]1
2012-10-07 15:14
#2

Forstätter att gotta mig i formuleringar jag känner tilltalar mig men som jag inte helt greppar, ännu och hittar en förklaring, eller kanske en förmänskligad förlängning av ovan…

"Verkligheten är i sin yttersta mening konstruerad i sinnet. Det är sinnet
som skapar verkligheten. Utanför våra perceptioner, tankar och upplevelser har verkligheten ingen giltighet. Formen, storleken, utseendet och alla av ett
föremåls attribut är en rent subjektiv bedömning. Vi skapar vår egen
verklighet."

"Världen är en illusion. Det betyder inte att du, din familj eller tingen
omkring dig inte existerar. Det betyder att världen existerar för dig på det
viset du tolkar den. Din verklighet liknar inte någon annans verklighet. Du ser den genom dina ögon och relaterar till den på det viset som du är programmerad av dig själv att göra. Andra gör det på sitt sätt utifrån sina erfarenheter. Det är dina tankar som skapar din positiva eller negativa värld. Båda är illusioner. Dina medmänniskor har sina verkligheter sedda genom sina ögon. I sig själv ser man andra. Man ser det man söker. Våra medmänniskor är en illusion av våra egna tankar. Det finns lika många illusioner om varje människa som det finns människor. Så fort du förändrar en gammal inprogrammering, förändras din värld från en illusion till en annan. Det sägs att den verkliga världen är andlig, men vi står utanför den utvecklingen idag, därför att våra föreställningar om världen hindrar oss från att se den verkliga världen."

"Lär känna vad som är illusion och verklighet. Lev i verkligheten utan att
begränsa dig. Verkligheten är mycket större och skönare än de flesta anar. Att lära känna vad som är illusion och verklighet kan vara en balansgång många finner vara svår. När det gäller människor i din omgivning, behöver du var klar över begreppet "spegling". Spegling är en illusion du har om dig själv och andra människor. Du speglar dig själv i andra människor och det du ser där är din egen illusion om vem du är." (lånat a Kjell Haglund)

Det är tänkvärda ord - detta med att det vi tror är SANT och det vi tror är RÄTT, eller VERKLIGT enbart är min uppfattning av saker och ting - allting är utifrån min uppfattning av det som sker, och min uppfattning grundar sig i det jag tidigare har lärt, sett och gjort.

Och framför allt så ger de en insikt om att dömma andra eller pracka på dem sin uppfattning är befängt, för vem är jag att dömma andra? Vem är jag att säga att de har fel? Hur kan jag bedömma det?

Och har vi inte alla någon gång ställt oss frågan om det kanske inte är drömmen som är vår verklighet och verkligheten som är en dröm? Alla barn frågar väl det någon gång och det tänker jag att det kommer sig ur en inneboende känsla för just detta med den Subjektiva Verkligheten.

retep
2012-10-07 18:28
#3

I vår andliga verklighet…bortom illusionerna är det Varandet, det rena Medvetandet vi erfar! Medvetandet vi blir medvetna om…ser illusionerna…förhåller oss till dem, mer eller mindre medvetet.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Evigheten]
2012-10-07 19:22
#4

Jag har nosat på det här förut med, att allt är en illusion och tycker sånt här är riktigt intressant! Läste artikeln med, fick en liten wow-känsla av den.

Att hon jämförde drömlivet med våran sk verklighet. För jag har själv haft klardrömmar. Fast det var längesen nu men då styrde jag drömmen helt själv.Tanken styrde vad som hände. Samma sak gäller i våran vakna drömvärld. Ja jag känner verkligen att jag är nåt på spåret hahaha

Då betyder det som hon sa att jag tex kan uppfattas helt olika beroende på hur den andre som lever i sin vakna drömvärld har för synesätt på mig. Eller tvärtom om jag har en viss synesätt på någon då kommer jag bara se den sidan av den personen.

Det där med att tänka att alla får leva i tex ekonomisk frihet om man själv vill det var ju något nytt med.

Intressant det här! Glad

Alla skapar sin egen illusion, våran vakna drömvärld skapas av tanken. Utan tanken finns inte vår egen värld. Den där artikeln bekräftar verkligen hur kraftfulla våra tankar verkligen är!

[Kathja]1
2012-10-07 19:31
#5

Visst är det intressant! Skrattande

[Evigheten]
2012-10-07 19:36
#6

Ja verkligenSkrattande Förstår man det där helhjärtat då fattar man LOA-grejen på ett så djupt plan att det bara finns ett sätt att skapa på då (=

Annons:
[Torahzen]
2012-10-08 09:54
#7

Intressant!

Vem är det egentligen som tänker? Jag menar, vem/vad i dig är det som tänker? Vem är det som läser detta just nu? dina ögon registrerar texten och skickar information till hjärnan som behandlar den och skickar info till VEM?

Jag förstår inte riktigt själv, men det är intressant!

retep
2012-10-08 13:01
#8

…men, det är ju du som tänker!

Som människa är du identifierad genom din person.

Personligheten använder sig av den fysiska och psykiska verklighet den uppfattar. Medvetandet har tagit sig uttryck!

Genom ditt individuella medvetende och medvetenhet, genom kropp och sinne upplever du och tar till dig all information dina ögon och sinnen registrerar.

Hjärnan och nervsystemet bearbetar all denna information och upplevelser och vidden av din verklighetsuppfattning avgörs av hur tydligt du kan ser illusionen och hur du mindre eller mer medvetet förhåller dig till den.

När vi lever våra liv här och nu, då lever vi i och med illusionen!

När vi t.ex. under meditation, eller som upplyst transcenderar det fysiska och psykiska, går bortom allt fysiskt och alla sinnesupplevelser, då är vi inte längre en del av illusionen.

Med den ökande medvetenheten om det Universella Medvetandet, om kvantfysikens enhets fält, får vi också en mer vid och obegränsad syn på illusionen och en större frihet med livet vi lever.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Otroulig
2012-10-08 19:18
#9

Har hört mycket om boken Fältet av Lynne Mc Taggart. Jag har inte läst någon av hennes böcker,  det finns en nyutkommen som heter Bandet oxå.

Om jag förstår det hela rätt så tar hon just upp detta.

Hon kommer till Göteborg den 16-17 november. För er som bor i krokarna. Biljetter säljs  av Vattumannen.

Tycker att detta ämne är intressant - men känner att jag orkar inte riktigt koncentrera så länge. Det tar emot. Jag är förmodligen inte mottaglig för sån här information nu.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Kathja]1
2012-10-08 20:22
#10

Jag försökte mig på Fältet men fixade den inte, tappade intresset faktiskt, trots att det är ett intressant ämne. Men vi tilltalas väl av olika människor och olika upplägg och språk tänker jag.

MissInAction
2012-10-08 20:40
#11

Är för stressad för att läsa artikeln nu, men jag har också snubblat över ämnet förut, och ja jag greppar vad det handlar om och tycker att det är spännande. Men av någon anledning får det mig att känna mig fruktansvärt ensam, som att jag är helt själv i universum, och jag tror inte att det är det som är meningen Tungan ute


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Putriken
2019-05-28 18:41
#12

Fattar inte. Då finns inte andra människor? Jag går runt och drömmer att dom finns?

Alltså i första inlägget. Sen blir det lite mer förståeligt. Att man tolkar allt med sina sinnen, och det är ganska så självklart. Eller ser en sten ut som den ser ut? Vi ser den troligtvis rätt lika ivaf. :)

Putriken
2019-05-28 18:47
#13

Och varför skulle inte andra ha intentioner? På mitt jobb är intentionen att jag ska jobba. Annars hade jag inte fått lön. tex.

Annons:
Upp till toppen
Annons: