Annons:
Etikettloa-konkret-metoder-tekniker
Läst 1924 ggr
szirius
2012-10-02 18:11

Andningens magi

Jag såg i en annan tråd tipset att ANDAS vid bekymmersamma tankar . Själv märker jag en så tydlig, positiv förändring så snart jag minns att djupandas så mkt som möjligt under dagen.

Många med mig har säkert märkt att man lätt håller andan eller andas väldigt ytligt när man är stressad, orolig eller har värk. Det krävs övning att komma in i "rätt tänk" och komma ihåg att man då ska göra tvärtom och ta DJUUPA andetag. Jag kan nästan garantera att ni kommer att märka skillnad på olika symptom om ni gör detGlad.

Har ni förresten tänkt på att det heter ANDE-tagGlad? Det är definitivt ingen slump. Att andas medvetet och djupt är en del av många olika tekniker för att finna kontakt med sitt inre och därigenom få bättre kontakt uppåt.

Stora andetag hjälper även ämnen i kroppen att produceras och balanseras. Bukandning syresätter dubbelt så mkt blod som om man andas "högt uppe".Det i sin tur gör att tankar klarnar och känslor lossnar.

Att dessutom ta stora andetag UTOMHUS ger ännu bättre effekt:

Frisk luft renar blodet vilket gör att man lättare gör sig av med slaggprodukter.

20 min promenad/dag har visat sig lindra depressioner.

Annons:
crinalina
2012-10-02 18:20
#1

I en av övningarna Rhonda Byrne har i The Magic så ska man ta djupa andetag, känna hur lungorna fylls av luften och tacka, tacka, tacka för det. För funktionen att andas, för träden som producerar luften, för hela organismen i vår värld som gör allt liv möjligt. Dra djupa andetag.

Tack för påminnelsen Szirius!

Och när det gäller att tänka på att ta djupa andetag så vill jag minnas att A-H säger att man ska ta tre djupa, långa andetag in och sedan andas ut i fem korta stötar för att nå sin inre kärna. Den övningen ger en totalt fokus på andningen. Och när man har totalt fokus på andningen så släpper man allt annat. Alla önskningar, alla tankar och känslor och det är bara du och din andning. 3 in, 5 ut.

Bara en av många olika andningsövningar som finns.

Att som du säger stanna upp och bli medveten om sina andetag och ta djupa istället för ytliga är ett kanonbra tips när man känner sig ur fokus på något sätt. Skrattande

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Pussgurkan
2012-10-02 22:37
#2

Detta tror jag oxå på, djupandning. Av flera olika orsaker.

Dels rent fysiskt; frisk luft ner i lungorna och vädra ut gammal skit + att det får muskler att arbeta.

Sedan tror jag att om man aktivt stannar upp och fokuserar på att djupandas så "stannar" man tiden en smula och hinner då "ta kontrollen" igen.

DEssutom så tror jag att om man aktivt och medvetet fokuserar på hur man djupandas och VAD man andas in så kan man påverka sin egen mentala och kroppsliga energi och på så sätt "stärka sig själv i universum" (vad svårt att formulera!) Det jag menar är att man kan välja vad och vilka energier man suger in i sin kropp (som man vill ha) och vilka energier/svängningar man vill bli av med.

Jag har "turen" att ha en fritid där jag ibland måste gå upp på natten och göra en "koll" (mer om det en annan gång) och DÅ passar jag gärna på att djupandas så här medvetet - för att stärka mig och få in i mig det jag vill och anser mig behöva.

Så andas på ;-)

szirius
2012-10-02 22:46
#3

#1 ja, fokus på andningen kan ju vara en god hjälp för nybörjare inom meditation som har svårt att slappna av tex, för man blir så närvarande i det man gör då.

# 2 menar du att du gör det som en slags affirmationer?

" jag andas in ljus och kärlek, jag andas ut irritation " typ? Så brukar jag köra iblandTungan ute

Extra bra effekt brukar det ha på mig om jag gör yoga samtidigt, tex solhälsningen.

Pussgurkan
2012-10-02 23:02
#4

#3 nja jag vet inte egentligen vad eller hur jag menar - jag bara gör det ;-)

Ser till att jag kopplar loss mig från världen (usch vad det låter flummigt men så är det) Går in i mig själv, mitt innre (det blir alltid väldigt tyst och stilla och "mörkt" omkring mig - ensamt kanskemen samtidigt väldigt varmt och tryggt) och sedan djupandas jag riktigt djupt och liksom fyller upp mig och min energi - conekter med världs-alltet.

Jag hämtar inte in tex pengar, glädje, kärlek och sköljer ut irritation och vad det nu kan vara. Jag mer kallibrerar mig kanske man kan säga.

Nje inte rätt det heller … Jag ..

… kan helt enkelt inte föklara det.

Jag kommer i kontakt med "någoN" som är mer uråldrig änn universum själv och jag blir "om kramad" och "påfyld"

LoAEmma
2012-10-02 23:22
#5

Kul tråd! Ska berätta mer om min andningsterapimassage  här imorgon, nu är jag bara för trött :)

Men tänk på att det är bröstkorgen som ska vidgas när du andas, axlarna ska inte upp, magen ska inte ut.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Kathja]1
2012-10-02 23:35
#6

Var jag som nämnde vikten av att andas i en annan tråd så jag flyttar över den biten hit så är den på rätt ställe.

*****************

Stanna till och ta några djupa andetag, in genom näsan och ut genom munnen - se till att trycka ut luften ordentligt då du andas ut, lite som 2 utandningar på raken.

En annan andningsövning är sk yoga-andning. Sätt pek och långfingret på insidan om ögonbrynen (som ett V) och tummen förr den ena näsborren - andas så in, flytta timmen till den andra "borren" och andas ut. Upprepa några ggr.

Vi är oftast dåliga på att andas, vi tänker att det ju går av sig själv och just när man jagar upp sig så är det KANON att andas. Tar ju inte lång stund heller.

*****************

Annons:
SHIAWASE
2012-10-03 02:26
#7

Andning, bra trad!

Emma, ser framemot att fa hora om andningsterapi!

Jag som tog sanglektioner fran ung alder fick ju lara mig att andas "riktigt" pa tidigt stadium:)

Ofta om man har gruppmediation eller liknande, sa ar det manga som har jattesvart att ta DJUPA andetag ,, for manga kan det ta ett tag, ,,,men som redan sagts, andning ar jatteviktigt!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[Kathja]1
2012-10-04 20:19
#8

Ett väldigt intressant inlägg kring andningen och om man använder höger eller vänster näsborre som jag hittade på ihealing.

Att andas i vänster borre är lugnande har jag nu lärt mig. Skrattande

LoAEmma
2012-10-04 20:29
#9

Lite info här då!
Jag har alltså en behandling som heter Andningsterapi enligt Lotorpsmetoden.

Den går ut på att tömma lungorna på allt gammalt skräp som ligger kvar där som vi inte får ut genom våra vanliga "ytliga" andetag.

Syret som vi så väl behöver tas upp i blodet via lungspetsarna, där lämnas också skräpet och koldioxiden när blodet är klar med det så att säga :)

När man bara tar lättare andetag, vid stress, rökning, allergi, ångest osv, får man inte med allt "skräpet" ut ur lungorna igen. Utan det ligger kvar där och orsakar problem som tex astmarelaterade symptom med mera.

Det jag gör är att massera runt hela bröstkorgen, börjar på ryggen, sidorna, sen framsidan, punkter i armhålan och ner mot magen osv, så man får loss alla spända muskler kring andningsorganen lungorna. Som man också får när man andas tokigt, har varit sjuk eller något av det ovanstående…

Efter massagen är avklarad så hjälper jag patienten att andas ut ordentligt genom att jag lägger mina händer på sidorna/fram, under brösten så att säga, och när kunden andas ut ordentligt så peppar jag och trycker samtidigt för att få ut all gammal luft.

Jag mäter även andetagets omfång så att säga före och efter behandlingen, det brukar skilja ett par cm redan efter en behandling!
Man känner sig härligt pigg och lätt efteråt :)

Om jag förklarat flummigt eller om ni undrar nåt så fråga gärna!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

crinalina
2012-10-04 20:36
#10

Wow Emma, det låter som nåt jag vill prova! Kan jag boka behandling hos dig för Hawaii redan nu? Skrattande

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

LoAEmma
2012-10-04 20:45
#11

Absolut Crina!! Skrattande

Ja när vi satt på utbildningen och han som uppfann metoden berättade om resultat dom fått osv tänkte man liksom Nobelpriset :)
Har tyvärr inte så många som bokar den, än iallafall.

Glömde skriva att patienten får som hemövning att djupandas och andas ut aaaalllll luft ett par gånger om dagen, ca åtta andetag. (Mer klarar man inte utan att bli helt yr!) Tricket är alltså att få ut all gammal skräpluft så lungorna kan ta upp bara bra luft så att säga :)

Fokusera också din andning vid dom nedre revbenen. Sätt händerna i sidorna så att dom ligger både fram på framsidan av kroppen och lite bak på ryggen där lungorna sitter. Andas sen och fokusera din andning hit. Nedåt men inte så magen buktar in och ut…Tänk mera att brösten ska in å ut i såna fall Flört

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

crinalina
2012-10-04 20:49
#12

Ska definitivt provas! Tack! Skrattande

Kathja, det är därför jag ofta känner mig så lugn då. Jag har lite trånga bihålor så jag andas oftast bara genom en näsborre, den vänstra. Skrattande

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Evigheten]
2012-10-05 08:12
#13

Sitter och provandas medan jag läser. Kan vara bra att göra såhär då och då och det där med att bröstkorgen ska ut och inte magen, de visste jag inte men det kändes faktiskt bra att göra så

Annons:
SHIAWASE
2012-10-05 08:16
#14

Det verkar som Emma kommer att fa jobba mycket med olika massage typer pa oss, nar vi ar pa Hawaii!!!

Vi andra far val laga god mat eller gora nagot annat:)

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

LoAEmma
2012-10-05 09:22
#15

Jätteroligt att ni är intresserade!! :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Torahzen]
2012-10-05 15:58
#16

Ja, massor med massage. Det ger en massa, det syns ju på stavningen:

massa - ge   !!!!!  Tungan uteOskyldigSkrattande

LoAEmma
2012-10-05 20:09
#17

Haha bara jag får vara lite ledig och simma med delfinerna också :D

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

crinalina
2012-10-05 21:44
#18

Såklart du får det om du vill det! Skrattande

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Evigheten]
2012-10-06 18:21
#19

Simma med delfiner är faktiskt en dröm jag alltid haft =) så det kommer bli kul att få göra det med er Kyss

Föresten! Jag har verkligen tagit till mig det här med att andas med bröstkorgen. Gör det varje kväll nu när jag mediterar (=

LoAEmma
2012-10-06 19:09
#20

Ja va kul! Fortsätt andas :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
crinalina
2012-10-08 10:36
#21

Ja fortsätt andas, det är en viktig del i våra liv. Att vi andas. Flört

Jag märker nu att när jag andas genom vänster näsborre så är jag lugnare än om jag andas genom höger näsborre. Sådan kunskap är bra att ha när man tex får dödsfallsbesked när man jobbar. Andas genom vänster näsborre. Tur att jag gör det automatiskt mest hela tiden. Kanske är det därför jag gör det automatiskt mest hela tiden. Kanske är det meningen med mina trånga bihålor, att den högra är blockerad så jag andas genom vänster och håller mig lugn och cool. Hmm, intressant tanke eftersom än så länge så har ingenting hjälpt mot mina bihålor.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

szirius
2012-10-08 10:44
#22

#21 och jag har en släkting som ska operera bort en cysta i vänstra bihålan - hon har andast med endast HÖGRA näsborren i flera ÅR- och hon är allt annat än jordad och lugnFlört….ska bli SPÄNNANDE att se hur detta kommer att förlöpa!Tungan ute

Bihålorna brukar f.ö symbolisera att det finns en irritation mot något i sin omgivning….

[Torahzen]
2012-10-08 10:46
#23

Jag har ofta problem med bihålorna, intressant… Just nu tror jag att jag själv irriterar mig mest, annars är det en kollega. Dags att förlåta!

crinalina
2012-10-08 10:51
#24

För mig är det pollenallergi som ökat dramatiskt sedan jag flyttade ner hit. Vi har ju blomning av olika växter och blommor året om förutom när det är som varmast under sommaren. Sedan ligger trånga bihålor i släkten, på den kvinnliga sidan, tydligen då både min mamma och min syster opererats för att vidga dem, likaså även minst en moster och minst en kusin. Jag har klarat mig från allt annat skit som släkten har och så länge jag har allergitabletter så är det lugnt. Skrattande

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Torahzen]
2012-10-08 10:59
#25

Pollenallergi har jag också. Had epolyper i näsan som liten. Blev oprerad för det.

crinalina
2012-10-08 11:03
#26

Det har kommit med åldern för mig, och blivit värre för varje år de senaste fem åren. Och som sagt sedan jag flyttade hit så är det i stort sett hela året. Men det är okej. Jag har hittat billiga och superbra allergitabletter som jag knaprar. hehe. Jag får inga biverkningar av med mer än att jag blir trött första veckan efter ett avbrott.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Upp till toppen
Annons: