Annons:
Etikettloa-generellt
Läst 2213 ggr
[Kathja]1
2012-08-27 07:32

LoA och Vikt - 2

Vikt och Attraktionslagen är ett ämne som vi har pratat en hel del nu, Den första tråden är snart full så det är dax att dra igång en ny så att vi kan fortsätta att peppa och tipsa varandra att använda LoA för att bli asa-snygga.

Ja och välmående oxå såklart! Oskyldig

Annons:
crinalina
2012-08-27 16:10
#1

Härligt att läsa om hur det går för er. För mig har det hänt massor tack vare min fokusering jag hade. Nu har jag kommit in i en känsla och sammanfört mitt yttre med mitt inre igen, vilket var det som fattades mest för mig tror jag. Det hänger ju ihop med varandra.

Jag lärde mig massor om hur min kropp fungerar, och jag visste ju massor redan innan.

Mitt nästa steg är att lära mig hur jag behöver äta när jag jobbar. Jag har ingen riktig rast och äter stående när det finns tid. Efter tre dagars jobb direkt på min makeover-boot-camp så visade måtten uppåt igen, trots att jag har ett jobb där jag står och går utan rast i 7 timmar per dag. Jag räknade ju för första gången kalorier under min mbc-vecka vilket lärde mig om hur mycket eller lite jag normalt äter och jag insåg att jag är en sådan som äter för lite, snarare än för mycket, och att min ämnesomsättning mer eller mindre stått på svält. Så nu när jag jobbade såg jag till att äta tillräckligt många kalorier, men jag tror att jag behöver äta ännu mer just under arbetstid. Jag har ju fri tillgång till en massa gottigt så det ska nog bli bra.

Det är spännande att lära sig om hur man fungerar tycker jag, både in- och utvändigt.

Jag har inte räknat exakta kalorier, jag har ingen som helst önskan att bli någon kalorislav. Däremot så har det till en bra hjälp när man lär sig om sig själv.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

LoAEmma
2012-08-27 16:45
#2

Va kul att höra att det gått bra för dig!
Jag har också lätt att äta för lite…
Och idag var vi på ett lekland, blev lunch där, nån grillad ciabatta…Blä. Efter det, törstig, konstig känsla i kroppen. Senare på stan, en halv äcklig smoothie och en mjukglass. Fortfarande törstig, lätt illamående och konstig känsla i kroppen.

Jag behöver riktig maaat till lunch! Hemmagjord! Då tror jag nog både mage kropp och knopp kommer må bättre.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

crinalina
2012-08-27 17:00
#3

LoAEmma, ja det handlar om att lära sig vad just du och din kropp mår bra av, och sedan ge den och dig det. Det handlar inte bara om hur man ser ut, det handlar om hur man mår, både fysiskt och psykiskt. Det hänger ihop med varandra. Allt hänger ihop med allt annat.

Psyke, känslor, fysik, utseende, kroppsform, hudton, ögonfärg, hårfärg, frisyr, jobb, hem, saker, mat…. Allt, allt, allt är en liten pusselbit som måste passa in i hela pusslet. Man kan byta ut dem och förnya och förbättra dem en efter en, men lägg inte allt jobb på bara en bit. Alla bitar behöve förnyas och förbättras med jämna, eller ojämna, mellanrum. Skrattande

Så om du känner att du just nu behöver hemmagjord lunch för att må bra. Se till att du äter hemmagjord lunch, även om det är som matlåda.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

LoAEmma
2012-08-27 17:19
#4

Tack crinalina!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

målle
2012-08-27 18:48
#5

Här är en till som äter för lite! Och "maten" idag är under all kritik!! Okej frullen var bra, två lchf-våfflor med rysk "hallonyoghurt", sedan var jag ju iväg på det stora shoppingcentrat och då fick det bli en såndär juice från den där juicebaren, naked juicebar eller vad de nu heter..det var typ min lunch…sen vart jag vrålhungrig lagom till jag kom hem och skulle smaska i mig fiskpaketet sambon kokat ihop i fredags…..kan ju bara säga att förvara INTE mat med citronsaft i i aluminiumpaket!! Hua! Har aldrig förr smakat morötter som är surare än citronen själv! Blev arg för jag inte orkade laga mat och var hungrig, så det blev 7 små kolgrillade frysta kycklingspett som är typ dränkta i ngn klibbig söt marinad…och efter det blev det rysk yoghurt. Så jag har liksom inte ätit ngn MAT idag..

Men det får bli en bättre matdag imgn!

Och byxorna jag hade på mig idag satt betydligt lösare i midjan än sist jag hade de på mig, fast jag är ju så dum och tror/tänker att det är kläderna som blir större och slappare, inte jag som blir mindre och fastare haha! Fast jag vet ju innerst inne att det är jag som blivit smaaaaal! Kviddevitt! Kyss

[Kathja]1
2012-08-27 19:08
#6

Vem äter inte för lite? Det känns inte okej att äta mer då jag blir knö mätt på en normal portion. Men jag försöker att hålla mat var 3e timme och så nyttigt det går, förutom i helgen då jag jobbade, och syndade men med gott samvete.

Jag tröttnar lätt när det blir måsten av det, precis som med allt annat. Det ska vara kul och gott att äta annars kan det vara för min del.

Annons:
Håbe
2012-08-27 19:42
#7

Har samma problem med att äta för lite. Har ju gjort en Gastric Banding-op för massor av år sedan så jag orkar inte särskilt mycket mat. Så när jag inte missköter mig och äter massa choklad (som naturligtvis slinker ner lätt som en plätt) utan bara nyttig mat så blir jag sällan hungrig och glömmer bort att äta. På jobbet på förskolan går det bra eftersom det är så fasta mattider, men på helgerna blir det mycket sämre. 1 ägg och en kopp te vid 8-9-tiden. En kopp kaffe någon timme senare. Framåt 13 börjar jag bli yr i huvudet och kommer på att jag kanske borde äta något. Blir en korv eller någon deciliter youghurt. Sen middag vid 18-tiden, typ en halv fläskkotlett, 2-3 olivet, lite bea och sen blir det inte så mycket mer.  Jag behöver äta efter klockan och inte efter magen. Då petar jag i mig någon ost-skiva, en skinkbit eller något liknande då och då så jag håller mig allert.

målle
2012-08-28 10:08
#8

Igår tänkte jag att det var dags att besöka gymmet igen idag men jag vaknade med huvudvärk och kände ingen lust alls att köra till gymmet idag men vill ändå röra på mig idag för man mår ju så himla bra av motion så slog jag ett litet öga ut genom fönstret och såg träden vaja lite smått i vinden och kände genast en härlig känsla i kroppen, jag vill träna utomhus idag! Ute i naturen! Få frisk luft, höra fåglarna och vinden! Så strax ska jag ge mig av mot militärområdet där det finns jättefina motionsspår i olika längder, det blir cykel dit och 5 km promenad/powerwalk! Lovely!

målle
2012-08-30 21:32
#9

Känner att jag närmar mig min idé om att köra hård träning i 4 veckor (minst) så som jag gjort med min kost! I morse ställde jag mig på vågen och jag trodde verkligen inte att den skulle visa mindre, men jodå! Men jag börjar bli lite otålig nu, jag tränar alldeles för sällan för att jag ska få synliga resultat så jag hoppas jag kör igång SNART! Motivationen e på G, I can feel it! Hell yeah!

målle
2012-09-24 19:09
#10

Oj här har ingen skrivit på länge! Kanske ingen som går ner i vikt längre Flört

Jag har iaf gått ner, både i vikt och centimetrar och då har jag ändå på senaste lagt till mer kolhydrater i form av mestadels banan och äpple (gillar inte den där strikta lchf:en som förespråkas på kolhydrater iFokus) ((de e så jädrans aggressiva och sura där..)) Flört

Hursomhelst, sist jag vägde mig var som sagt i mitt inlägg här ovan den 30/8 och fram till idag (24/9) har jag gjort mig av med 1,8 kg!! Wowii! Sammanlagt har jag hittills (började i mitten på juli) gjort mig av med 5,7kg!

Centimetrarna i midjan har oxå minskat! Sedan den 1/9 fram till idag har hela 2 centimetrar smält bort och från det datum då jag först började dokumentera mina minksningar (mitten på juli) har jag minskat sammanlagt hela 8 cm i midjan! Underbart!

TOOOOOPPEEEEEEEN! Skrattande

[Kathja]1
2012-09-24 19:19
#11

Shit vad du är duktig! Själv vågar jag inte ställa mig på vågen just för tillfället, tappade helt bort mitt hälso-jag, men det är bara att ta nya friska tag! Skrattande

målle
2012-09-24 19:47
#12

Det bästa är att jag inte alls behövt tvinga i mig srikt lchf och en massa träning, jag har ätit precis det jag känt att jag VILL äta och tränat det jag vill träna, jag har ju inte varit på gymmet på en månad! Men morgonpromenader har jag börjat med!

Håbe
2012-09-24 20:01
#13

Jag tappade också bort mitt hälsojag Rynkar på näsan. Vet inte alls hur jag ska komma tillrätta med det där. Jag mår så mycket bättre när jag äter lchf, men jag orkar verkligen inte hålla på. Rent praktiskt. Min man är förbjuden av sin läkare att äta lchf (även om jag tror på de rönen att det är just det han ska äta) pga sitt hjärta, blodtryck m.m. Så det blir att laga två rätter, även om jag oftast utgår ifrån samma bas. Typ köttfärssås som jag delar på och lägger till olika saker som passar. Men eftersom både jag och min man är gb/gbp-opade så äter vi så extremt lite så det känns värdelöst att lägga så mycket tid och energi på matlagning. Laga mat en halvtimme och så har vi ätit klart på max 5 minuter. Har dessutom en dotter som inte äter något alls. Det finns verkligen inte en enda maträtt som hon äter med glädje, bara lite mindre motvilligt. Så jag tappade sugen lite. Och när jag tappar så tappar jag verkligen! Behöver försöka hitta någon annan sorts balans i maten som inte blir så krånglig men som funkar för familjen. Funderar på någon hemsnickrad variant av viktväktarna/ GI…. Färre kolhydrater (för det är jag fullt och fast övertygad om) men ändå kunna äta rotfrukter, lite potatis, bulgur, råris… Kanske en fullkornsmacka någon gång…Äter ju som sagt väldigt lite så den mängden jag äter av de produkterna blir ju inte särskilt stor. Men det fyller ut maten lite. Det blir ganska tråkigt att bara äta fisk och kött utan något till. Jag gillar verkligen inte broccoli och blomkål så jag har inte blomkålsmos och sånt att tillgå.

Så just nu har jag nog gått upp de fyra kilona jag gick ner. Vågar inte kolla.

Annons:
crinalina
2012-09-24 20:03
#14

Jag har kommit till en punkt då jag känner mer och mer att det spelar ingen roll vad jag väger, så länge jag mår bra på alla vis.Jag har den senaste tiden hoppat väldigt mycket in och ut ur Vortex, och jag har märkt att min vikt hänger med i de svängarna. Upp när jag är ute och ner när jag är inne. Det känns skönt att veta det. Jag håller mig ändå på en helt acceptabel maxvikt och jag vet att om jag verkligen vill gå ner så vet jag hur jag ska göra. Jag håller helt med om KiF, det är därför jag slutat vara där. Jag äter också precis vad jag vill, ibland vanligt bröd och ibland pizza tex, men jag har mitt fokus på låg kolhydratkost men det är för att det är det min kropp vill ha och inte för att jag vill eller måste. Jag har ju samlat på mig en del fina recept så mig går det ingen nöd på.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Kathja]1
2012-09-24 20:23
#15

Det går ingen nöd på mig heller! Skulle dock vilja ha ett par bra skor så att jag kan promenera mer än turerna med hundarna. Längtar efter en rask promenad men har inga bra skor så det blir så tungt efter några kilometer på asfalt. Men det kommer när det kommer.

Just nu längtar jag faktiskt mest efter att ligga hemma i soffan och mysa med min älskling, inte alls efter att träna, hi hi.

målle
2012-09-25 08:51
#16

Håbe (och crinalina) - jag har tidigare ätit strikt lchf, då passade det mig och min kropp som handen i handsken, jag mådde så bra, rasade i vikt och magen var helt fantastisk, efter ca 6-7 månader föll jag tillbaka i mer kolhydrater, då den dåliga sorten som bröd, chips, godis, kakor, bullar etc och det blev nästan varje dag tillslut! Sen försökte jag komma tillbaka i lchf igen men det höll en vecka (max) sen tröttnade jag igen, för jag upplevde inte alls de där hälsovinsterna jag upplevde första gången!

I somras ställde jag mig på vågen och fick en smärre chock, jag vägde som jag aldrig någonsin gjort förr (jag tror att anledningen till min sjukskrivning även hade en stor del i detta) då bestämde jag mig för att köra strikt lchf i minst 4 veckor, det gick galant! Jag fick dock inga hälsovinster som första gången denna gången heller, men jag var tvungen att strikta till min kost, sedan har jag fortsatt, men nu för bara några dagar sedan har jag känt att strikt lchf är inget för mig, jag blir äckligt trött på ägg och dessutom får jag numer ont i magen av de så det känns skönt nu att "slippa" äta ägg Skrattande

För att försöka runda av denna långa text nu och komma dit jag vill så har jag börjat lägga till lite mer kolhydrater, mest i form av frukt, banan och äpple. Jag har även testat bovetegröt och det kommer jag äta ngn gång i veckan. Det jag levt på nu i flera dagar är keso med banan, äpple, kanel och en liten klick vispad grädde. Det är verkligen supergott, lätt och fräscht! Jag har förstått min mage nu och den vill ha lätt och lättsmält mat och motion för att fungera optimalt och det är jag absolut villlig att ge den för DÄR får jag mina hälsovinster! Så jag äter inte lchf, jag äter lc..kort och gott Skrattande Och mitt sötsug är borta, är inte ens sugen när fredagsmyset och lördagsgodiset dukas fram här varannan vecka! Är jag sugen äter jag, annars låter jag bli. Så jag äter precis vad jag vill!

[Evigheten]
2012-09-25 14:55
#17

Jag har oxå ett mål med min kropp, men inte med vikten på det sättet. Är redan tillräckligt smal vill bara bygga upp mina muskler lite mer igen och få en fast fin kropp och träna balans,kondition och jag tror jag äter rätt hälsosamt. Äter iallafall vanlig husmankost, lägger gärna nån grönsak på mackan och alltid gillat dricka vatten om jag är törstig. Men klart man äter en massa gotta då och då med! Varje vecka med andra ordFlört Men läsk är inte min grej har jag märkt!

Körde en rening av kroppen, nu har alla finnar börjat försvinna smått (ploppade upp en massa efter en veckas rening ) såg inte riktig klok ut innan Förvånad

Sen tränar jag 4 gånger i veckan, med undantag denna vecka…då jag har varit tvungen att plugga en massa.Men annars brukar jag gå iväg på lunchen och träna. Känner att jag mår bra av att göra det, mer ork och starkare. Kan vara bra att vara det med! Helst om man gillar att vara aktiv, typ klättra eller något såntTungan ute då blir det så mkt enklare med en bra fysik

[Kathja]1
2012-10-13 16:38
#18

Hej och hå vad jag är nöjd med mig själv! Har dammat av den gamla crosstrainern och har kommit överens med mig själv att köra ett pass varje ledig dag i veckan, vilket blir 4-5 pass i veckan och jag ska öka passet med 1 minut för varje gång tills jag är uppe i 30 minuter. Nu jädrar rinner kilona av mig. Skrattande

målle
2012-10-14 17:44
#19

Och jag träffade på en vän till syrran idag, som även jag känner, som tyckte jag gått ner i vikt sedan vi sågs sist och faktiskt sade svärmor detsamma! Och det stämmer ju! Minus 7 kg nu sedan mitten på juli! Wihoo!

gladmymlan
2012-10-18 13:46
#20

jag har helt glömt bort att jag faktiskt visualiserat mej ner 30 kilo! jag vägde i många år lite över 80-kg strecket, och mådde dåligt över detta. Jag köpte bantar-piller för hundratals kronor, jag viktväktade, jag svalt, jag hårdtränade etc.

Jag gick ner några kilo varje "försök" men sen stannade vikten och jag blev ledsen och ja…ond cirkel..MEN; ta da;

Jag mötte en tjej på en "poolträff" som var sketasnygg. Min första tanke var -" så vill jag se ut". ( typiskt "val ur universums "katalog om man säger) och efter ett år så var jag till och med lite mindre än hon..Utan träning eller kost! magi? nä. Lagen om Attraktion in action.;)

Det lät enkelt, men det lite kluriga i detta, är att hade hon varit en "obekant" person som var smal och snygg,

ja då hade jag sett henne, konstaterat att "jag vill se ut så" men omedvetet haft motstridiga tankar som ex " hon har ju såna gener, eller så där kan aldrig jag se ut för jag har inte samma förutsättningar osv"

hemligheten i just denna visualisering, var att jag faktiskt kände henne sen förr, och hon var väldigt "stor" då. smälltjock till och med. Så många kände inte ens igen hennes nya smala "jag. ( knappt jag heller)

det visade sig att hon gjort nån operation i magen som fick henne att gå ner alla kilona.

Det fäste jag mej inte så mycket vid, men själva TANKEN på att det faktiskt är "genomförbart" att bli så snygg och smal även om man är jättestor från början,

fick mej att acceptera själva iden om att vara smal. Det händer djupt innuti en själv, och jag bara bestämde mej för att jag skulle se ut så.punkt.

Istället för att börja springa på gymmet etc, så köpte jag kläder som skulle passa mej, jag fantiserade om hur jag skulle se ut när jag gick omkring och vägde mycket mindre,

och sen några veckor senare var jag fem kilo lättare. Det som är spännande är, att jag till motsats från när jag aktivt "bantat" eller viktväktat, inte la särskilt mycket notis om just de där fem kilona ( som man gärna gör annars) varken positivt eller negativt.

Där finns mycket att vinna i den tankegången tror jag ( om jag drar en töntig liknelse; om jag ska till stockholm, varför skulle jag engagera mej nämnvärt i alla städer jag kör igenom under färden för? jag bryr mej inte om mjölby, det är ju liksom till stockholm jag är på väg";)

plötsligt några månader senare satt kläderna rätt illa, och jag vägde mej igen, och hade tappat ytterligare rejält med kilon. ( ingen vidare notering där heller, bara ett konstaterande och sen köpte jag lite nya mindre kläder)

fortfarande åt jag som vanligt men kunde komma på mej själv att lämna kvar mat på tallriken ( själva mat-fixeringen portionering etc försvann och var inte "viktigt")

i våras lite mindre än ett år senare så vägde jag mej för jag tyckte själv att jag faktiskt var lika smal och snögg som min vision-mall.

Jag vägde/ väger;) då 57 kilo, en alldeles lagom vikt te min längd på 1,63 cm, och visst var det kul, men jag la inte notis ens om Det, bara bestämde mej för att jag är så smal som jag vill vara.

nu har det gått nåt halvår, och jag har inte gått ner eller upp alls, utan har samma vikt.

Jag lägger fortfarande inte en tanke på  varken att jag äter för mkt eller för lite, aldrig att " jag ska nog försöka hålla igen lite" etc.

Jag äter (punkt).

att avdramatisera var det absolut bästa bantningstricket jag testat!;) visst låter det helt knasigt, och otroligt…Jag hade själv nästan inte trott det, när jag vägde en massa, utan hittat troliga bortförklaringar till varför nån skulle plötsligt rasa i vikt bara så där..

men eftersom det faktiskt hänt, och eftersom jag är tämligen säker på att lagen om attraktion har med allt att göra så kan jag säga att det är sant:) får se när jag har mod nog att lägga ut bildbevis!;)

så, mitt bästa bantar"tips"; bestäm, gör ett aktivt val om hur du vill se ut, och lägg inte mer än nödvändig energi på "del-mål" eller "tankar på att du måste "prestera något i utbyte mot viktnedgång" utan bara gör ett val, och var nöjd under tiden.

ja det låter klyschigt och " lite vääl enkelt" men som sagt, jag har kört tio år av och till med sjuhundra olika försök till bantning som alla misslyckats mer eller mindre.

Det var när jag "gav upp" kampen mot kilona som dom inte längre behövde vara kvar;)

ännu ett dunderlångt inlägg jag vet…förlåt! kram på er!!

Annons:
MissInAction
2012-10-18 14:57
#21

Härligt gladmymlan! Grattis!! Skrattande

Jo jag tror absolut att det är så enkelt. Och jag har själv börjat visualisera mig mer aktivt så som jag vill se ut. Under åren som jag gick upp i vikt - jag kopplar det till att jag var deprimerad men struntsamma egentligen - så var jag egentligen kvar i tankarna om mitt gamla jag, som inte alls var överviktig. Jag identifierade mig med ett smalare jag. Men ändå gick jag ju upp. Och skillnaden är väl just att jag mådde dåligt då, och var väl inte nöjd med något alls hos mig själv. Så nu kan det bara bli bättre för mig med! ♥


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

crinalina
2012-10-21 17:18
#22

Ja, jag tror att det är så enkelt jag med, och det är där jag nu försöker vara. Jag jobbar med att slappna av och bara vara nöjd som jag är. Jag äter det jag känner att jag mår bra och tränar om jag känner för det. Det är det sättet som känns mest som jag. Tack för att du delar med dig och påminner oss om att det är så enkelt. Allting annat är bara inlärda, felaktiga vanföreställningar.

Njut av den du är, njut av det du är och njut av det gör eller inte gör. Var nöjd och älska dig själv inifrån och ut för precis den du är just nu. För det du är just nu är resultatet av dina tankar och önskningar tidigare. Precis som med allting annat så är det A och O att vara tacksam och se och njuta av det man redan har manifesterat. Den du är idag.

Dina tankar idag formar den du är imorgon. Jag är en person som är nöjd och älskar mig själv för precis den jag är. Skrattande

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

målle
2012-10-21 20:44
#23

Jag ställde mig på vågen imorse innan jag kler i duschen och vågen visade neråt, igen! Skrattande Wihoo!

Upp till toppen
Annons: