Annons:
Etikettloa-generellt
Läst 1700 ggr
[Kathja]1
2012-08-11 10:30

Att bara vara

Tankar till morgon teet:

Just nu är jag inne i en period då det händer en massa saker men ändå inte. Det är fullt av saker på gång som kommer att påverka mig, sen, men bara saker jag inte kan styra över.

Vilket ger mig väldigt bra träning i att "bara vara". Insikten om att man inte kan styra i alla saker har för mig varit en av de största, den puzzelbiten föll på plats för några år sedan.

Det finns saker som är dina, det finns de som är andras, och så finns de de som är Guds. Innan du ger dig i kast med fixa, dona och styra, eller jaga upp dig, bli stressad eller irriterad  - fråga dig själv VEM ÄGER FRÅGAN?

Är det du som ska fixa detta, eller någon annan? Eller är det bara läge att luta sig tillbaka och njuta i väntan på att bitarna ska falla på plats?

De flesta av oss har lärt oss att man måste göra något för att det ska bli något - och då tänker man på rent fysisk aktivitet. Att ta tag i saker, förflytta sig att tillföra något på ett eller annat sätt.

Men att tänka, känna och vara - vad är det? Är det inte att göra något? I mångas ögon är svaret NEJ. Men i mina ögon är svaret JA. Och det är inte bara att göra något, det är det viktigaste jobbet.

Just det där tror jag är den svåraste biten då man börjar fatta grejen med LoA och aktivt börjar leva efter Medvetet Skapande - alla andra som tycker att man ska göra en massa saker, medan man själv har fullt upp med att tänka och känna det man strövar efter. Fullt upp med att bara vara för att det behövs för att må bra och må bra behövs när man ska skapa sitt dröm liv, ett liv i harmoni.

Annons:
szirius
2012-08-11 11:49
#1

Glad

Dina tankar påminner mig om "the work" Flört.

Inom mindfulness pratar man också om två olika "moods": BEING mood och DOING mood. Båda är ju skapande, för visst skapar vi även i VARANDET.Det behövs balans mellan dessa två, oftast har man en överdrift åt något av hållen, vilket då skapar ohälsa. Samhället i stort anser ju att det "rätta" är det yttre aktiva, doing mood…då ses man som flitig, ansvarsfull, duktig, målmedveten etc.

Vissa ser det som att man är lat, initiativlös etc om man inte jobbar järnet rent PRAKTISKT på att förändra en situation tex, när jag själv kan se att ofta löser sig saker allra bäst och ENKLAST när jag ger saken tid i tystnad, låter det landa, kristallisera sig. Många stressar sig fram genom livet och tror att det är enda sättet att komma framåt och uppnå sina mål, men det tror inte jag. Fast visst är det svårt att stanna kvar i den vetskapenOskyldig, när pressen utifrån kommer med jämna mellanrum …att man ska GÖRA så fasligt mkt.

Jag återkommer ständigt till en berättelse om en lycklig brevbärare. Många ifrågasatte hans yrkesval, skulle han inte vidareutbilda sig, göra nåt VIKTIGT med livet, han som var så smart osv. Men han var fullständigt nöjd, han sa att det viktiga är inte vad du GÖR utan vem du ÄRKyss.

LoAEmma
2012-08-11 12:42
#2

Å så bra skrivet!!! Av er båda :)

Szirius, tänkte just på att det var ett tag sen jag såg dig :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

SHIAWASE
2012-08-11 13:10
#3

Haller med LoAEmma om ovan inlagg !! Tankte ocksa pa Szirius idag!!! KUL att se dig har just nu:)

Man kan bara leva sitt eget liv, man kan bara vibrera for sig sjalv,,, Man kan aldrig leva nagon annans liv eller vibrera for nagon annan, det man inte kan kontrollera ar inte vart att ge nagon naring at!!! ge istallet naring at dig sjalv , att vara har och nu, att vara DIG!!!

Detta far jag traning i  i massor!!!! och ar tacksam for detKisses

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

retep
2012-08-11 14:01
#4

szirius! Det du säger, " för visst skapar vi även i VARANDET" Det är intressant för att det är vid just de tillfällen då vi som Kathja-R säger " träning i att bara vara", skapar den öppningen, den uppmärksamheten. Allt har sin början i Varandet och skapandet sker när vi släpper taget och kontrollen. Att vi tillåter de olika frågetecken att få sin tid och sitt utrymme. Det är Varandet som sådant som initierar skapandet! All intuition, känslor och tankar har sin upprinnelse i Varandet och när vi befinner oss i eller nära, då uppfattar vi också och kan utnyttja den kreativa processen och skapa mer medvetet, spontant och naturligt.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

szirius
2012-08-11 14:47
#5

Gullisar, har ni tänkt på mig, vaGladKyss? Har varit i stugan några dagar - härligt, sedan migrän 2 dagar, mindre härligtFlört.

Jag kommer nog att komma och gå lite härinne framöver…4 veckor tills bebis förväntas komma ut nuGlad….

SHIAWASE
2012-08-11 14:49
#6

Ah!!! Szirius,, du har ju din lilla bebis som ar pa gang!!!spannande,,, och bara 4 veckor, det kan ju blir bade tidigare och senare!!!  Kram pa dig!Glad

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Annons:
crinalina
2012-08-11 19:19
#7

Just det där med att andra förväntar sig att man ska vara AKTIV FYSISKT för att saker ska hade jag ofta problem med tidigare. Fortfarande än idag kan jag ibland känna en viss skuld när någon frågar om jag hittat ett heltidsjobb än. För de flesta är det liksom så otroligt viktigt att man jobbar så mycket man kan för att få in så mycket pengar man kan, och har så lite tid som möjligt att spendera och njuta av dem pengarna på.

Jag brukar förklara för folk att mitt liv går ut på att vara lycklig och må så bra som jag kan må och detta gäller även när jag jobbar. Ett jobb för mig ska tillföra mitt liv någonting mer än bara pengar. Jag jobbar för att ha ett bra liv och då ska inte jobbet vara den del av mitt liv som jag inte är lycklig på.

Även om jag stundvis klagar på mitt jobb så är det ett fantastiskt jobb. Jag manifesterade medvetet ett jobb på där, några dagar i veckan. Jag manifesterade bra chefer som uppskattade och var tacksamma för det jobb jag gör. Jag manifesterade ett jobb som jag får stanna på tills jag själv väljer att sluta där.

Jag kommer att välja att sluta där när jag har manifesterat något som passar mig ÄNNU bättre, på fler sätt. Jag aldrig att sluta där för någonting som är sämre, även om det ger jobb och mer pengar.

Och så har jag nog tänkt alltid. Jag har aldrig aktivt sökt och fått ett jobb, jag har alltid manifesterat, och blivit tillfrågad, de jobb jag haft.

Jag har fått jobb på de mest otroliga omvägar ibland, för att jag manifesterat dem.

Men de flesta förstår ju inte det där med att manifestera och skapa genom att bara vara och drömma, de flesta anser att man aktivt måste söka alla jobb för att kunna få ett jobb. Eller vad som helst i livet.

Tur att vi vet annorlunda!! Cool

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Kathja]1
2012-08-11 20:10
#8

Det är absolut tur att vi vet annorlunda! Jag bukar inte få dåligt samvete på något sätt för att jag valt att leva som jag gör - men man hamnar ju i diskusioner kring det allt som oftast. Och just detta är något som man man hade svårt för innan, trots att han själv är väldigt bra på att styra sitt liv i det tempot och på sen vägen som får honom att må bra.

Men det viktiga är ju att vi själv vet vad vi behöver för att må bra så att vi kan vara starka och lugna i att vi har valt rätt väg för oss själva.

LoAEmma
2012-08-11 23:40
#9

Där kommer nog också min känsla in av att vara lat…. Jag trivs så bra med att få ta det lugnt i soffan på kvällarna med datorn i knät, och att sova länge på morgonen. Att inte ha ett heltidsjobb.
Jag hinner tänka och njuta, bara vara.

Dock märker jag att blir det för mycket ledig tid blir jag deppig av det…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

szirius
2013-07-31 23:12
#10

Denna gamla tråd ploppade upp hos mig. Läste igenom och tänka sig vad kloka vi var för redan ett år sedan 😉. Självklart kan det inte vara en slump att just denna tråd dök upp. Känner att den plockar upp nåt vi bearbetar just nu på olika plan här inne: nämligen skillnaden i doing mood och being mood. Båda behöver finnas och vi vandrar emellan- och SKA vandra emellan, för det är så vi skapar balans i livet.Så inget är mer rätt än det andra🙂. Ibland är tid för att skapa rent energimässigt, ibland är det tid att skapa rent praktiskt. Så ALLT ÄR SOM DET SKAAAAAA✨

[Kathja]1
2013-08-01 07:30
#11

Japp, alltid. 👍

Mirjah
2013-08-01 12:03
#12

Bra tråd så här under semestertider. Så många förväntningar, både från mig själv och andra. Och när det inte blir som man förväntat sig… Bättre att bara vara. Avskärma sig från krav och dåligt samvete. Det är ju ändå min semester. Tack för ett fint forum. Kram till er alla.

Upp till toppen
Annons: