Annons:
Etikettloa-konkret-metoder-tekniker
Läst 1611 ggr
[Kathja]1
2012-07-30 08:17

Kurs eller självlärd?

Jag har en tanke som jag har bollat fram och åter med mig själv som jag vill ventilera lite mer er och det är detta med att gå kurser för att lära LoA.

Jag är personligen kan känna ett visst motstånd till att folk sätter ihop en kurs och tar x tusen kronor för det, när det någon stans går att lära sig hur LoA fungera på 15 minuter.

Sedan tar det tid att få kläm på det, hitta sina känslor, sina blockeringar, sina vägar - och den tiden måste det få ta, och den tiden tar det oavsett om man gär en kurs på 2 dagar eller ej.

Jag skulle mer än gärna föreläsa mer om detta, att kunna inspierar många, har gjort det en del, men att hålla kurser känns på något sätt fel.

Måhända är det jag som har x antal blockeringar utan att vara medveten om det, eller så är det något annat…

Skulle du, eller har du, gått en kurs i LoA? Om, Ja - gav det något? Eller vilken väg känns rätt för dig?

Jag är sån där som läser lite här, kollar lite där, lyssnar lite här och så hittar jag min egen väg - sedan förmedlar jag den och blir glad när min väg fungerar även för andra!

Annons:
LoAEmma
2012-07-30 10:03
#1

Ja jag går en liten kurs på fb nu som vi pratat om förut… Gratis eftersom det är en pilotgrupp. Jag har inte gått in i drt till 100 % så resultaten har blivit därefter… Jag får ut mycket mer av detta forum :-)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Håbe
2012-07-30 11:09
#2

Jag skulle absolut kunna betala för att få lära mig mer. Jag tror också att det  allra mesta måste få ta sin tid och det faller på plats när det är dags. Men det är också ganska mycket konkreta saker man kan behöva få hjälp med och faktiskt en hel del begrepp som är svåra att förstå. Vortex till exempel. Ni är många som använder ordet här men jag hittar inte vad det betyder. Nu efter att ha följt alla trådar så börjar jag få ett hum om vad det åtminstone lutar åt.  Så en kurs ser jag inte som att det skulle vara en snabbfix till ett lyckligt liv utan mer som en introduktion till LoA. Saker att tänka på och lite verktyg och övningar att jobba med. Det mesta går att läsa sig till i böcker eller fråga om här, men ibland behöver man få en direkt återkoppling "hur menar du? Jag förstår inte…? Vad betyder…?"

målle
2012-07-30 11:18
#3

En kurs är absolut ingenting för mig, inte när det gäller LoA. Jag skule bli oerhört stressad av att ha ngn som lär ut under tidsbegränsning. För många ggr måste jag själv hitta/känna känslan och skulle jag inte göra det just då och där skulle jag bli väldigt rörig, stressad och låst.

När det gäller LoA tycker jag att det handlar om dig själv och som jag ser det kan ingen annan lära mig om micg själv. För mig måste det få ha sin tid och jag vet att jag kan lära mig utan att ha en "lärare" och utan att betala pengar.

Jag lär mig mest och bäst här, genom att bolla tankar och idéer med er, gratis Skrattande

I en kurs får du inte själv välja innehållet, det lärs ut vad som kursen innehåller och jag föredrar att hämta min information vart jag vill och när jag vill.

Med detta sagt menar jag såklart inte att kurser är dåligt, det passar ju såklart andra, men jag föredrar att lära mig själv om LoA.

SHIAWASE
2012-07-30 11:29
#4

Kathja!!

Jag ar inte personligen nagon "kursare" MEN, det ar HELT OK att ta betalt ,, det finns mycket har i varlden, vi kan lara oss sjalva, men valjer att ga pa kurs for att lara oss!! Vi gar pa simkurs, fotbollskurs,stickingskurs eller vad det nu kan vara. Visst kan vi om vi kampar pa, lara oss sjalv,, men manga tycker battre om att fa vagvisning!!! SA ABSOLUT, JAA, KURS AR BRAA!!

Aven prissattning etc. Satt ett pris (om du nu funderar pa kurs)som kanns BRA for dig… INTE vad omgivning anser ar lampligt, eller inte lampligt… Det som kanns BRA for dig, gor att de som ar villiga att betala kommer till dig. Du attraherar dem.

REDAN NU ar varlden fylld med manniskor som vill ga pa din kurs:) Det ar bara att oppna dig, att tillata dem komma till dig.

Det viktiga ar att du gor ALLT precis pa ditt satt, som du vill , med andra ord, inte anpassa dig efter samhallets tankande och normer. Gor du allt i linje med dig sjalv, sa kommer dessa som redan finns darute och vantar pa att ni ska matcha varandra!!

Och Habe! Vortex- som passar mig sa perfekt, kommer framst fran Abraham-hicks "terminologin" ..Kolla lite You Tube och bocker:) FOr mig passar det helt perfekt som sag,, men nar det galler terminolgi, sa handlar det ocksa om vibrationer,, vilket som klickar, vilket man matchar:)

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[Kathja]1
2012-07-30 11:36
#5

Är, förtillfället iaf, inte alls inne på att hålla kurs - var mest nyfiken. Men inspirerande föreläsning - ja tack gärna!

Har inga problem med att ta betalt heller, även om de som har dålig ekonomi kanske oftare behöver hjälp… Men jag anser absolut att man bör värdesätta sig själv så pass att man tar betalt för det man göra.

Jag tror dock att jag har något emot kurser över lag, ärväldigt mycket en kan själv. Tror på att hitta min väg, och mitt sätt…

SHIAWASE
2012-07-30 11:44
#6

Jag tror ju personligen  att du skulle vara en perfekt kurshallare , sa kanns det i alla fall;) Men forelasning ar ju ocksa helt ok!

Jag ar val som du , valdigt mycket "kan sjalv, sa jag forstar den kanslan!! Sedan blir det ju ofta sa att saker och ting skoter sig sjalv,,, ratt vad det ar sa kanske manniskor samlas runt omkring dig, och du kanner att det ar dags for kurs (eller inte)..

Generellt sa tror jag att visst ar det bra med kurser, seminarier och dylikt , det finns manga som blir hjalpta och inspirerade, vi har ju alla ocksa ett fritt valt, att ta del i det som kanns ratt for oss:)

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Annons:
[Kathja]1
2012-07-30 11:48
#7

Ha ha, det kanske är så…

Är kanske det som gör att jag återkommer till tankar kring kurser, även om de oftast inte är några WoW, eller iiihh tankar och känslor. Tungan ute

Det är garanterat jätte bra att gå på kurs! I alla fall ibland. Får nog ta och jobba med mitt kurs-motstånd och se vad som kommer ur det… Obestämd

retep
2012-07-30 11:58
#8

När jag först kom i kontakt med LoA genom att läsa The Secret, då blev det mer som en bekräftelse på det jag redan kände till och levt med det mesta av mitt liv. Har länge visst at det var en naturligt förekomande lag, som jag och alla andra integrerar med, men har aldrig tidigare haft ett namn på det. Attraktionen har varit så naturlig och spontan för mig och min familj att jag och vi inte riktigt gjort eller behövt göra det till en grej. Som jag berättat så började jag meditera tidigt och har tagit del av mycket kunskap som kommit bl.a. Genom TM rörelsen. Ser det själv som att det främst är genom alla erfarenheter av meditation som min medvetenhet och mitt förhållningssätt till LoA är så lyckad och framgångsrik. Tänker att en grundläggande kurs kan vara okey och att här genom forumet få mer kunskap och inspiration. Men som jag skrev i en annan tråd så tror jag att för mycket läsande och intellektualiserande, kan vara hämmande. Göra en litet blind för hur att förhålla sig oskyldig och i naturlig harmoni med lagen och attraherandet.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

crinalina
2012-07-30 18:23
#9

Intresant fråga, det är ju något som jag själv har tänkt på. För om jag vill tjäna pengar på att hjälpa andra med detta så måste man ju våga ta betalt, men då är jag rädd för vad jag själv och andra ska tänka om mig. Jag vet ju vad jag själv tänker om vissa andra som tar betalt för allt i tid och otid.

Jag tror att iaf jag behöver finna rätt balans mellan att ta betalt och att inte ta betalt. Det får inte gå överstyr helt enkelt. Och precis som Shiawase säger så har ju alla sin fria vilja och man tvingar inte någon att betala för någonting. Däremot så tror jag det är betydligt svårare att få tex svenskarna att betala för sådana saker än tex amerikanerna.

retep, det sista du skriver om för mycket läsande och intellektualiserande var nog det som jag kände häromdagen. Att jag behövde få bara vara för att landa och vara i naturlig harmoni med lagen, attraherande och framförallt mig själv. Men det räckte med några dagar, nu känns det rätt att vara här igen.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Evigheten]
2012-07-30 18:48
#10

Ja jag tror om internet inte hade funnits då hade jag gått en kurs

retep
2012-07-30 19:04
#11

Så bra crinalina att det gick så fort och att du är här med oss igen. Nu inser du kanske något du inte visste innan… Jag har aldrig direkt varit inne på att hålla kurs, undervisa eller ta betalt. Har på många sätt endå funnit tillfälle, möjlighet och forum för att inspirera många att börja meditera! I olika sammankomster lett samtal och diskussioner kring personlig och andlig utveckling, om ayurveda och mer vetenskapliga som kreativ intelligens och så LoA såklart. Om man i sitt liv attraherar möjligheten att hålla kurser och kan få betalt för det, då tänker jag att det är okey….så länge man är i harmoni med sig skälv om vad man gör, om hur och varför.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

crinalina
2012-07-30 19:26
#12

Jag är nog egentligen mer inne på att skriva en bok i ämnet, en hjälp-till-självhjälpsbok, för det finns ju knappt några inom ämnet redan liksom, och sälja på min blogg och ta betalt för den. Vad som sedan kommer utifrån det får tiden utvisa. Och först måste jag ju skriva boken. Jag har börjat många gånger men har inte riktigt hittat rätt stämning och känsla i det än, men det kommer. För varje dag så är jag närmare den rätta känslan, i total harmoni och kontakt med med LoA/Vortex/Källan/Alltet/Gud och då kommer orden att spruta ur mig. Skrattande

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Kathja]1
2012-07-30 20:08
#13

För egen del får jag se vad det blir. Har en bok som vill bli skriven, man har ingen aning om vad det kommer att bli för sorts bok. Har föreläsningar som ska hållas, men vet inte när och var - bara att det kommer att bli. Kurser, hm, det återstår att se! Obestämd

Annons:
LoAEmma
2012-07-30 23:53
#14

Spännande tjejer, kör på!!!
Jag skulle också vilja lära ut på något sätt men vet inte vilket sätt som skulle passa just mig…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

linnease
2012-08-01 18:47
#15

Jag tänker att det kommer nog alltid finnas folk som gillar att gå en kurs, kolla alla studieförbund vi har.. :)

Själva ämnet är ju samma, men allt runtomkring kan bli så mycket mer på en kurs, hela upplevelsen. Älskade högskolan t.ex, och andra kurser och seminarier jag gått på i inspirerande miljöer med inspirerande människor.

Känslan, atmosfären, miljön, fokuset, kaffet, det sociala, människorna! Möjligheten att träffa nya vänner - särskilt på detta området, supervärdefullt, ofta inte så många man känner som är inne på det här spåret.

Fokuset är värt en mening i sig - man kommer bort från sin vanliga miljö och har lättare att släppa allt hemma och ta in nya grejor på ett nytt sätt.

Jag har lärt mig det mesta om LoA på egen hand (♥ internet ♥), men jag var på en Abraham-Hicks workshop i Florida en gång, var supernajs, och några tjejer jag träffade där var guld!!! Och på en kryssning med dem oxå, men var så sjuk och trött så jag kunde inte riktigt ta in det, men tänk annars att vara på en båt med massor av LoA-människor att lära från och leka med! :)

målle
2012-08-01 19:54
#16

båt…+ LoA-människor….KAN INTE BLI BÄTTRE!! Vi hyr en lyxkryssare bara för oss själv till vår miljonträff! Fan va nice! Så får båten styra oss dit vi vill och känner för! Wihoo!

Sen hyr vi samma båt igen och har en hejdundrande kurs till billig penning för alla som vill! I Karibiska havet, eller vartsomhelst!

linnease - så kul att höra av dej igen! ♥

crinalina
2012-08-01 20:02
#17

Målle - hyr….??

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

målle
2012-08-01 20:05
#18

hahahah jag tänkte på det efter jag postat att vi kan ju köpa, men…jag vill inte köpa den för jag orkar inte sköta om en hel lyxkryssare..

linnease
2012-08-01 20:17
#19

Hihi, strålande idéer här som alltid! Skrattande Riktigt bra såna, faktiskt, jag är på..

Tack Målle! ♥ Vart inne och läst lite men vart för trött för att skriva nåt, glad att jag hittade lite energi igen. Nu blir det en cykeltur ner till strandpromenaden o filosofera o kolla på folk o kanske rita lite eller skriva lite, så skönt att sitta vid vattnet.

(Jo, hyra en med personal o mat och kockar och allt ombord verkar smart.. Vet inte riktigt vart jag skulle göra av den efteråt om jag skulle köpa en, haha!)

LoAEmma
2012-08-01 20:18
#20

linnease; är du kvar i Kanada? Hur går det med allt?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
linnease
2012-08-01 20:57
#21

Kvar i Kanada! :) Hm.. utåt, materiellt, människor, vänner, saker, allt det går såå bra, både här och hemma i Sverige. Fullt av bra grejor och jag ser möjligheter mest överallt.

Men utbrändheten är seg som kola, mest bara trött trött trött och orkar inte riktigt göra nåt mer än att sova och äta mat och dricka kaffe och åka med i bilen på en utflykt ibland..

Hm, lite OT här kanske.. Gnällde av mig om det här på fuck-tråden just.. :)

crinalina
2012-08-02 20:34
#22

Jag köper båten, yachten, den står ändå redan på min inköpslista. hehe

Vad gäller kurser så hade jag faktiskt internetkurser i mitt huvud, inte faktiska "fysiska" kurser. Detta beror väl kanske främst på att jag bor i ett land där jag inte kan språket och även om det är en väldigt internationell del av världen men folk från en massa olika nationaliteter så vet jag inte om den är tillräcklig stor för att det ska finnas intresse för mer än en sådan kurs. Och om jag ska ha kurser så vill jag ju ha det mer löpande. Det är väl främst det som finns i mitt huvud tror jag…

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Håbe
2012-08-02 21:29
#23

Målle, du behöver inte sköta om lyxkryssaren. Du anställer ju såklart någon som kan göra det åt dig. Själv ska du ju bara ägna dig åt de gottaste bitarna av kryssningsbåtsägandet :-)

mayolica
2012-08-02 22:11
#24

jag ser inga fel med kurser om det är vettiga priser i förhållande till kursernas innehåll och tid. fördelarna med att gå en kurs på plats är att träffa andra människor ned samma intresse och kunna prata med live. men kurser passar inte för alla,jag tycker att man själv ska kunna få välja det som man tycker passar bäst.

~ mayolica ~

målle
2012-08-03 12:00
#25

Håbe - haha självklart! Men jag tror jag överlåter köpandet till crinalina ändå. Jag vill nog hellre ha snygga bilar Flört

SHIAWASE
2012-08-03 12:04
#26

Malle , kul att se dig har !!!Det kanns som ett tag sedan:) Tankte just pa dig idag, ,, och undradeFlört

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

målle
2012-08-03 12:07
#27

Tack SHIAWASE! Jag var hos syrran igår och dagen innan dess var det möte och träning och sedan laga middag, ja de där "vanliga" sakerna kom emellan Skrattande

Sedan har jag inte haft lust att kommentera så mkt utan flyter mest runt för tillfället, men jag är här! Nästan dagligen flera ggr om! Skrattande

Annons:
Upp till toppen
Annons: