Annons:
Etikettloa-generellt
Läst 1832 ggr
[Vargöga]
2012-06-30 08:41

Måste sälja bilen

Enligt min Intressebevakare (som förmyndare i Sverige) så måste jag sälja min bil för att få bort en del skulder. Jag går heller inte riktigt runt varje månad så det blir just o just att jag klarar min ekonomi.

Jag mår inte så bra över detta beslut för jag känner mig mer fri när jag har bilen och behöver inte tänka på några tidtabeller. Dessutom går bussen inget vidare bra tider.

Mår mest dåligt över detta beslut. Men i och med detta så kanske jag får en bättre ekonomi och bussen är inte så farlig att åka. Senare i framtiden kanske jag kan köpa mig en bil igen när de lyckats spara pengar till mig.

KÄnslan är både bra och dåligt men mest dåligt.

Annons:
SHIAWASE
2012-06-30 08:53
#1

Titta! Du har sjalv redan borjat att "mjuka" upp din negativa kansla!

”Men i och med detta så kanske jag får en bättre ekonomi och bussen är inte så farlig att åka. Senare i framtiden kanske jag kan köpa mig en bil igen när de lyckats spara pengar till mig.”

Det ar precis sa det fungerar. Om det ar en situation som man inte kan andra pa just nu, sa acceptera och jobba dig "uppat" fran att vara valdigt negativ till den, till att kanna lite battre. Jattehopp upp ar svart, sa det som du skrev ar perfekt,

"kanske far jag battre ekonomi, och att aka buss ar ju egentligen helt ok,,, Och det ar ju bara for tillfalligt som jag inte har bil,  Jag kommer ju att ha bil igen , sa allt ar helt ok!! Forsok sedan att hitta lite battre foksering dag efter dag,, Istallet for att fokusera pa att du INTE har en bil,,, forsok hitta nagot positiv med bussresan, och andra saker!! Fantastiskt att du lyckades med detta sa snabbt!!

Blow Kiss

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[Vargöga]
2012-06-30 10:21
#2

Åh tack så mycket. Visste inte ens om jag gjorde rätt. Men du har rätt. Det är rätt så bra med bussen. Man kan slumra till, lyssna på musik eller ljudböcker utan att koncentrera mig på bilkörandet. Behöver inte stressa över bilköerna bakom ratten utan jag kan lugnt sitta kvar i bussen så sköter chauffören det istället. Skrattande

[Kathja]1
2012-06-30 10:51
#3

Bra jobbat Vargöga!!! Det där är just vad det handlar om, kan man inte ändra i det yttre så får man ändra i det inre.

LoA går ut på att hela tiden följa känslan man har kring saker, att hela tiden se till så att man väljer det som får en att må bra, och de gångerna man inte kan göra det så väljer man att känna positivare kring det som sker - precis som du gjorde nu!

Man fokuserar på det positiva helt enkelt.

[Vargöga]
2012-06-30 11:18
#4

Tack Kathja.

[Kathja]1
2012-06-30 12:33
#5

Gjorde det någon skillnad i hur du känner inför att behöva sälja bilen? Fortsätt gärna att hitta med fördelar med att vara utan Flört Håll på att tänka nya tankar kring detta ända tills det känns helt bra. Prova olika formulereringar, lite som att du diskuterar med dig själv för att lösa ett problem. Tungan ute

Använd dig av detta så fort det är något du "måste" göra som du känner motstånd till. Dett finns något som man kallar Känslostegen, den kan man använda för att "jobba sig uppåt" mot positivare känslor.

Den ska finnas i någon tråd här inne, annars hittar du den i min blogg.

[Vargöga]
2012-06-30 15:38
#6

Oj det var ingen liten trappa det. Flört

Jo det gjorde det faktiskt. Känslan kändes bra efter att jag tagit steget att det inte var så farligt att bli av med bilen. Kan inte beskriva vad som hände men det kändes bra iaf.

Annons:
[Kathja]1
2012-06-30 18:03
#7

Nop, den är lååång den stegen, det finns många känslor att välja mellan. Men varje gång du "lyfter" dig själv ett steg eller mer kommer du att må bättre. Och ju mer du jobbar med det deso oftare kommer du helt naturligt att befinna dig på de övre delen av stegen. Och ju mer du befinner dig där desto lättare kommer ditt liv att bli. Så den är bra att ha att utgå ifrån iaf i början så man vet vart man är och vart man är på väg.  Obestämd

[Vargöga]
2012-06-30 18:05
#8

Tack, det låter som en bra plan.

MissInAction
2012-06-30 18:08
#9

Utan bil slipper man kostnader med försäkring, besiktning, skatt kanske, parkeringskostnader och driftkostnader. 

Dessutom gör du vår planet en stor tjänst om du i stället väljer att åka kollektivt eller cykla Glad cyklar du så får du dessutom motion och må bra-hormoner. Win-win!

Du får buss-tiden till annat, som du redan har sagt. Koppla av, läsa, meditera, lyssna på musik..

Tittade på den där trappan och jag ligger nog på steg 4 skulle jag tro.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Vargöga]
2012-06-30 18:26
#10

Haha, cykla blir det inget a för det är 20 km till jobbet så det skippar jag. Kanske, kanske att jag cyklar till affören nångång och det är ca 7-8 km dit. Men bara kanske för jag har inte världens bästa kondis men jag lär väl få om jag fortsätter att cykkla dit.

MissInAction
2012-06-30 18:28
#11

Jag som trodde att alla på Åland cyklade Skrattande
På Föglö verkar det vara många som gör iaf… därför de är så smala, har jag tänkt - eller så är det för att maten är så dyr!

När jag bodde och jobbade på Föglö en sommar så cyklade jag till jobbet i Degerby varje dag, 7 km enkel resa, och ja konditionen blir väldigt snabbt bättre om man är frisk i övrigt Glad
Men man kan ju ta cykelturer på fritiden också.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Vargöga]
2012-06-30 18:30
#12

Ja det kan jag, bara jag får mig för att ta däcket till macken så jag kan fylla på med luft. Tunga jag plattar till däcket rejält när jag sitter på cykeln. Hahaha.

crinalina
2012-07-01 20:01
#13

Härligt Vargöga! Precis så här går det till! Ibland så verkar LoA på sätt som vi inte direkt förstår, och då får man lita på att man så småningom kommer att förstå varför någonting sker och så får man hitta det positiva med det.

Jag kände mig tex lite stressad nyligen över att jag antingen måste gå en och halv kilometer till tåget till jobbet, och lika efter när jag ska hem, vilket ger mig lite motion men kostar lite mer och får mig att känna stress, eller ta bussen direkt från utanför huset till nästan precis vid jobbet, vilket kostar lite mindre men inte ger mig någon motion och jag måste gå hemifrån tidigare och en halvtimme att fördriva från jag kommer fram till jag börjar jobba. Men det kändes mindre stressande att välja det senare.

Så jag bestämde mig för att göra det bästa av det och började gå till ett kafé för att läsa en stund innan jobbet. Dessa stunder är nu de bästa stunderna på de dagar jag jobbar. De ger mig lugn och ro och fokus innan jobbet och de ger mig lugn och ro och avslappning efter jobbet. Jag stressar inte längre utan är mycket mer avslappnad i mitt pendlande. (som bara är några kilometer)

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Annons:
Upp till toppen
Annons: