Annons:
Etikettloa-generellt
Läst 3032 ggr
[Kathja]1
6/19/12, 4:32 PM

Carpe Punctum - Chilla - Bara Vara

Dagens ledord är Carpe Punctum! Det viktgaste av allt, är att ta hand om sitt Nu, för det är den enda du har. Det är i ditt Nu du lever ditt liv och det är i ditt Nu du formar ditt liv, din framtid.

Du kan aldrig veta hur livet blir i morgon, eller ens om en minut. Det du kan göra är att se till så att livet just nu är så bra det bara går, därför att det enda du har är nu, inget annat. Livet går ut på att ta hand om sitt Nu. Se till så att det är ett Nu som får dig att må så bra det bara går.

Detta är grunden i LoA - gör det du gillar så mycket det går, lev i ditt Nu och du kommer att få mer av det du vill ha därför att om du mår bra får du mer av det som får dig att må bra, m.a.o det du önskar dig. Lätt som en plätt! Iaf ibland.

Så hur gör du för att Carpe Punctum (fånga Nuet)???

Annons:
[Evigheten]
6/19/12, 5:34 PM
#1

lagade mat med kärlek Flört och just nu väntar jag på att de goa maten ska bli klar mums, gött att mätta magen Skrattande

[Kathja]1
6/19/12, 6:46 PM
#2

Jag stannar och lyssnar, eller luktar eller bara andas! Tittar på en film, eller läser en bok. Skrattar med min man, och mina barn. Äter glass långsamt och njuter.

Eller så säger jag bara till mig själv att - Skit i det! Det löser sig.

målle
6/19/12, 6:53 PM
#3

Åh vad bra tråd Kathja! Suveränt!

[Evigheten]
6/19/12, 6:55 PM
#4

att höra fåglarna kvittra eller bara känna värmens varma strålar mot huden eller slå på riktigt bra musik och shaka loss lite, eller när man umgås med vänner och familjen såna tillfällen är jag verkligen i nuet.

men vill hitta den känslan i alla nulägen även när barnen är griniga osv

[Evigheten]
6/19/12, 6:56 PM
#5

håller med dig målle!Glad

linnease
6/19/12, 7:37 PM
#6

riktigt riktigt bra! perfekt just nu.. har fastnat i "måste hinna klart allt innan fredag" ett par dar här.. men idag - varva med forumhäng, facebook, kaffe, chatta med vänner på skype, mera kaffe..bra musik på radion, mat o softa på gräsmattan, skratta med sambon och göra flyttstöket här så najs som möjligt :) t.o.m. okynnesläsa lite bok o dricka te!

Och försöka att inte oroa mig för att jag är trött.. det är ju NU jag ska ha det skönt.. vad som än händer tills på fredag så blir allt bra om jag har det bra NU!

Får massa energi av er! Tack!! ♥♥

Annons:
[Kathja]1
6/19/12, 9:15 PM
#7

Det är ju just det där det handlar om, att trots griniga ungar, regn och trasiga strumbyxor kunna hitta det fina i stunden, det som får en att le och vara glad över att man lever. Som tur är finns det alltid något att le åt och njuta av - om man bara stannar till och känner efter!

LoAEmma
6/19/12, 11:44 PM
#8

Jag doftar på blommor, eller på min katt, halvligger i soffan med datorn i knät och läser ikapp mig på allt som skrivits…. Ligger i sängen och läser. Njuter av en lååång sovmorgon!

Med mera!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Kathja]1
6/20/12, 8:18 AM
#9

Just nu njuter jag av solsken och ljudet av sovande hundar - det är lycka! Fokus på det och så har negativa tankar och eventuell oro, elller irritation ingen plats.

Du kan nämligen inte tänka två tankar, eller husera två stycken känslor på en gång. Så välj med omsorg. Flört

crinalina
6/20/12, 4:00 PM
#10

Underbart!! Har alltid älskat Carpe Diem men har mer och mer känt att det är inte bara dagen som helhet som är viktig utan varje liten del och stund av dagen. Carpe Punctum är precis det som velat ersätta Carpe Diem med - Seize the Moment - Fånga Ögonblicket.

Det jag gör för att fånga nuet är väldigt enkelt och jag försöker göra det hela tiden, vad jag än gör. Jag stannar till en sekund och SER och KÄNNER vad jag gör för stunden. Hittar GLÄDJEN i just den saken. Även om det är att ligga vid poolen med min son, som jag gjort idag eller diska som jag kommer att göra imorgon på jobbet.

Helt enkelt att se glädjen i det man gör, alltid och hela tiden. :D Just nu tex sitter jag med min laptop i knät uppkrupen i soffan, men min son bredvid mig och skriver det här. I detta hittar jag GLÄDJEN och KÄRLEKEN i lugnet, i detta forum, i att min son är här, i min son (punkt), i er, i solen utanför, i lukten från min solberörda hud, i håret som är blött efter en kall dusch vid poolen, i iskaffet och vattnet som jag dricker, i katterna som ligger och sover, i att jag har en pool att gå till, i att jag kan gå upp taket och slänga mig i min nya hängmatta och njuta där, i min Kindle som jag snart ska ta upp och fortsätta läsa Harry Potter på… osv…

Varje liten stund kan ge så otroligt många positiva glädjeämnen, känslor och tankar, om man bara vill. Och här vill vi ju det! :D

Kram på er alla! <3

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Kathja]1
6/20/12, 6:41 PM
#11

Höll tidigare idag på att slänga sten i skottkärran. Triiiiiiist och tungt! Tänkte jag först. Sedan började jag studera stenarna, hur många olika det fanns, hur de vägde, sedan studerade jag mina händer, mina armar, kände tacksamhet över att jag kunde lyfta och flytta stenar från punkt A till punkt B. Lycka!

målle
6/20/12, 7:57 PM
#12

Hahaha jag fick en plötsligt lust att plocka sten och inspektera de! Kan göra som bonussonen, han har fickorna fulla med sten och allt möjligt han hittat och samlat på sig under en dag på skolan! Haha så kul, sambon har samlat allt i en hög utomhus, måste nästan ta ett foto och posta så jag kan visa er! Han (pojken) ser ju fina saker i det han hittar och det kan vara allt från plastskräp, stenar, glasbitar och ja you name it! Skrattande

målle
9/2/12, 6:25 PM
#13

Chilla, chilla, chilla, andas, andas, andas! Fick nyss reda på via facebook att min äldsta systers fd man ska få bebis med sin tjej, min äldsta systerdotter ska alltså få ett halvsyskon och genast kände jag en stress, en avundsjuka typ om att gud det ska vara jag som är där de är. Min lillasyster är också gravid men där känd ejag inte alls ngn stress eller avundsjuka, bara ren och skär lycka så tårarna rann när jag fick veta det för ca en månad sedan..har tom känt att jag inte vill ha barn just nu, jag behöver ett jobb och komma tillrätta först…men nu när jag såg detta på facebook så ändrades allt! Varför blev jag så himla påverkad av att just de ska ha bebis? Tror att det förmodligen ligger lite i att jag måste ta upp det här med bebis med min sambo…hur tänker/ser han på en till bebis? Jag vet att han ville när vi träffats, men känner han fortfarande samma sak tro..Åh typiskt att jag skulle flippa ut såhär nu när dagen varit så underbar ihop med sambon!

Så nu ska jag fortsätta chilla, andas, inte bry mej att alla andra får saker som jag med vill ha..min önskan kommer ju den med…får bara inte bli otålig! Luuuugn! Chill!

Annons:
Otroulig
9/2/12, 6:57 PM
#14

Chilla först! Sen tar du upp det när du är i balans. Kärleksfullt.:)

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Kathja]1
9/2/12, 7:49 PM
#15

… under förutsättning att du kan Chilla med rätt känsla! Blir du stressad av att bara vara så gör något annat. Fram tills inte alls så länge sedan var jag hopplös på att chilla, jag kunde inte släppa alla måsten eller bli av med det dåliga samvetat för att jag inte gjorde någon "nytta". Men nu har jag lärt mig att lyssna på mig.

Jag slappar då det känns rätt, städar då det känns rätt, sover då de känns rätt, skriver då det känns rätt osv - och vet ni vad?! Allt blir gjort! Det finns tid för, och det stämmer till 100%. Genom att lyssna på vad jag vill JUST NU så blir allt gjort. Kanske inte så organiserat som förr men det blir gjort.

Och de sakerna jag fortfarnade måste gör på speciella tider, som gå till jobbet, där ser jag till att ha en bra känsla - jag väljer att förhålla mig till det så bra det bara går.

Detta har gett att jag nu går runt och är väldigt, väldigt tillfreds och LYCKLIG. Helt oavsett hur det ser ut i mitt liv. För som det har sagts i andra trådar, inget har ändrats i det yttre - bara i det inre.

DET är Medvetet Skapande, attraktionslagen, det är att utnyttja den fria viljan.

målle
9/2/12, 9:39 PM
#16

Otroulig - låter jättebra! Jag har tidigare haft massa andra saker jag velat ta upp med min sambo men jag är verkligen skitkass på att kommunicera men jag har märkt nu att jag (faktiskt tom idag) hamnat i situationer då det fallit sig fullt naturligt att ta upp det jag velat ta upp och prata om! Visserligen känner jag det som jobbigt att vilja ta upp saker och ting men inte vågar men jag har ju märkt nu att jag kommer hamna i situationerna så småningom då det automatiskt blir lämpligt att ta upp det jag vill ta upp, så ditt svar passade mig perfekt!

Kathja - jag brukar till 99,9% chilla med rätt känsla, och har jag inte den rätta känslan först vet jag hur jag ska komma rätt i den! Skrattande

[Kathja]1
11/17/12, 7:15 PM
#17

Kände att jag skulle väcka liv i denna tråd. Då vår (saknade) linneasa hängde här så var det MYCKET snack om att chilla. Att bara vara, följa känslan och njuuuuta.

Och jag kan säga att hela hösten har jag inte gjort så mycket annat faktiskt. Hängt här. Jobbat då det varit nödvändigt och så CHILLAT. Hej och hå vad med serier vi har sett dessa månaderna!

Mannen min har mått kasst och jag har behövt att landa i nuet och släppa alla måsten. I förra veckan började vi så smått att prata om att nu har vi nog chillat klart för denna gången, nu är det nog dax att göra annat…

Och PANG! så började det att hända grejer både här och där.

Så flickor, och pojkar, förakta inte att göra "inget" det är nog det viktigaste vi har att göra! Det är då du kommer i kapp dig själv, det är då bitarna får ro att falla på plast, det är då du blir redo för nästa platå i livet. Kyss

LoAEmma
11/17/12, 7:31 PM
#18

Superkul, Kathja!! 
Hoppas också att Linnease kommer in här nåt snart och berättar hur hon har det :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

SHIAWASE
11/18/12, 12:28 AM
#19

Kanon Kathja!!

Jag har skrivit flera inlagg nu pa morgonen om att SLAPPA allt, sa jag tror att Kameleonten behover denna trad!!!

Message till Kameleonten CHILLA!!! Las igenom denna trad!!Kyss Du ska bara veta vilken kraft som finns i chillandetFörvånad

Och Linnease..hoppas vi far se dig snart!!Flört

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

linnease
11/20/12, 4:46 PM
#20

Glad

*vinkar*

Annons:
crinalina
11/20/12, 4:50 PM
#21

Heeeeeeeeeeeejjjjjjj!!!!!!! Skrattande

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

linnease
11/20/12, 5:31 PM
#22

Hihi! Heeeeeeeeeeej!! Tungan ute

crinalina
11/20/12, 5:35 PM
#23

Hur har du det? Kul att seeeee dig här! Kyss

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

linnease
11/20/12, 6:07 PM
#24

Tack! Kyss Åh, hm, förvirrat mest.. :) Så förvirrad så jag inte ens kan svara på det..

[Kathja]1
11/20/12, 6:07 PM
#25

Så underbart kul att du dök upp här linnease, just som jag lyfte denna tråden och dig och ditt chillande. Nice! Du har varit saknad. Kyss

crinalina
11/20/12, 6:09 PM
#26

Oj, det låter… virrigt.. Tungan ute MÅR du bra iaf? Kraaam

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

linnease
11/20/12, 6:49 PM
#27

Hm, vet knappt det.. ibland mår jag bra tror jag.. Vart sjuk o trött o mått kass o hamnat i skumma medvetandetillstånd, psykosaktigt..

Ja, så cool, inte orkat gå in o kolla här på superlänge, och denna tråden var den första jag såg, samma dag den kom upp igen oxå, orkade bara inte svara förrän idag ♥♥

Annons:
crinalina
11/20/12, 6:58 PM
#28

Det kanske helt enkelt "bara" är en massa inre skit som behöver ut! Säger som vi alltid gör till dig, och till andra också om det behövs, som du har lärt oss att säga och göra, chilla!

Jag känner igen det du beskriver och när jag har mått så så har det varit en rejäl inre rensning i görning. Det enda att göra är att flyta med, och så ofta man orkar göra saker som får en att känna värme inombords. För mig var det att vara vid havet. Ut och gå längs stranden, eller sitt uppe en natt och titta på stjärnhimlen, bara var i det som bara är liksom. Däremellan så bara vara där man är hur skit det än är. Så småningom så vänder det. Det kommer inifrån som en varm klump som växer liksom. Iaf var det så för mig.

Kraaam ♥♥♥♥

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Kathja]1
11/20/12, 7:01 PM
#29

DET låter ju inget vidare! Psykoser är inte att leka med vännen. Du ska vara rädd om dig. Men nice att se dig här igen. Kyss

Otroulig
11/20/12, 7:01 PM
#30

Kraam Linnease!!❤❤❤❤

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

linnease
11/20/12, 7:12 PM
#31

Taaaaaack vänner ♥♥♥

Ja, känns som du har helt rätt, Crinalina. Försöker göra så, går ganska bra. Fast när jag trillar ner i de mörkare hålen glömmer jag allt om det, kan inte zooma ut liksom, har inte tillgång till allt jag vet annars. Galet läskigt men väldigt intressant oxå faktiskt. Som att jag utforskar medvetandets allra mörkaste o konstigaste skrymseln, och däremellan så vet jag att det inte är farligt på riktigt, även om varje gång jag hamnar där så känns det verkligen så.

Satt på tåget hem från mamma häromveckan, hade en chillad o skön resa, och plötsligt för en stund skimrades liksom dimman och jag kände mig som mig själv igen, och hade tillgång till alla delar av min hjärna och mitt medvetande, bara hänt två eller tre gånger sedan jag gick i väggen.. Och psykos dök upp i huvudet, googlade på telefonen och beskrivninarna stämmer väldigt bra. Tror jag verkligen haft nån slags psykos de sista tre åren, smög sig på med utbrändheten och har inte fattat det förrän nu.. Och förklarade så mycket varför utbränddiagnosen inte riktigt passade, var inte hela grejen liksom.

crinalina
11/20/12, 7:18 PM
#32

Ååh vad jag känner igen mig väl i det du beskriver.

Tåg har en speciell effekt på mig. Det är på tåg, och tågperronger, som jag har många av mina bästa skrivstunder. Har du möjlighet att åka lite tåg och bara chilla?

Du verkar ju vara en bit på vägen iaf, tycker jag det låter som. Ta det bara lugnt och låt det vara som det är och ta tillvara på det bra när det är.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

linnease
11/20/12, 7:25 PM
#33

Cool Crinalina, tack för att du säger att du känner igen dig! Känns tryggt på nåt vis :) Hm, ja, tåg vore fint.. älskar att åka tåg jag med! Tillbaka i Kanada sedan två veckor, funderat på att ta tåget in till Toronto ett par dagar men hm, jag kanske ska åka på en utflykt till nånstans längre bort och tillbaka bara för att åka tåg!

[Kathja]1
11/20/12, 7:27 PM
#34

Med risk för att låta trist så tycker jag att du ska gå till läkaren med ditt psykostillstånd, jag har träffat tillräckligt många med liknande upplevelser som sedan helt tippade över kanten. Och att ta sig ur en psykos utan proffshjälp och medicin är svårt. Du ska vara rädd om dig.

Det är inte helt ovanligt att man hamnar i det tillståndet om man är ute och svävar för mycket, m.a.o om man mediterar och så vidare på HÖG nivå utan att jorda sig ordentligt. Det är därför det är vanligt bland missbrukare som sysslar med andliga ting så som astralresor och meditation, de har pga sitt missbruk "dålig koll" och ägnar sig allt för mycket åt det inre resandet. Tyvärr.

Vi behöver vara förankrade i Moder jord också.

Annons:
crinalina
11/20/12, 7:28 PM
#35

Det tycker jag låter som en bra idé! Bara du, och kanske papper och penna?, på ett tåg. Ååååååh, det skulle jag vilja göra!!! Det ska jag göra någon dag!! :D

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

SHIAWASE
11/20/12, 11:41 PM
#36

Gomorgon Linnease!!!! Sager som de andra kuul att seee dig harKyss

Psykoser eller liknande tillstand har jag ingen erfarenhet av,,,men som Kathja sager, att vara jordad ar valdigt viktigt,,, ofta kan det kannas skonare att svava ivag och koppla upp,,men vi far inte glomma bort att jorda  oss ocksa..

Lite hjalp utifran vore kanske inte dumt? Har du nagon eller finns det nagon tillganglig professionel av nagot slag, dar du kan fa hjalp med att lotsa ut dig sjalv ur dessa pyskosliknande tillstand??

Men som sagt KUUL att du kanner for att skriva har ! Fortsatt med det och skot om dig:) KRAM

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

MissInAction
11/20/12, 11:44 PM
#37

Kul att du tittar in här, linnease!! Glad Verkligen bra timing också, såklart Flört
Jag hoppas att du tar hand om dig och lyssnar på dig själv nu. Personligen har jag inga erfarenheter av psykoser, utan bara andrahands-information. Var rädd om dig, och gå till läkare om du känner dig orolig! Kram på dig! ♥


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Theleonora
11/21/12, 7:19 PM
#38

#19 Tack Shiwi!! Jag har tagit till mig av det här och försöker eller nä, jag försöker inte utan jag bara CHILLAR!!!

Kram


[Kathja]1
12/3/13, 12:19 PM
#39

Lyfter fram denna tråden då Chilla, att leva i nuet, bara vara och njuta är A och O - inte att göra en massa saker. Livet handlar om att vara. Att vara sitt bästa jag, att vara ett med allt som är, att vara ärlig mot sig själv. Att vara. ❤️

Upp till toppen
Annons: