Annons:
Etikettuniversum-och-andlighet
Läst 3329 ggr
[Evigheten]
2012-06-09 20:35

hur allt i universum hänger ihop

Har en önskan att förstå hur alltet hänger ihop, för det är jag övertygad om att det gör så har kommit in på olika områden och nu känner jag att det finns en koppling mellan allt, nån som känt så?

  • En period läste jag mycket om att allt är energi, från en hand,stol och luft.
  • En period läste jag mkt i bibeln, helst delen med Jesus budskap.
  • En period en del om magi.
  • En period väldigt mkt om attraktionslagen.
  • En period om liv på andra planeter.

Vet även av egen erfarenhet att själen lever vidare, anden i glaset tar fram "onda" andar och tror på att skyddsänglar finns, tror även på att gud finns och att jesus är guds son, men tror även mycket i bibeln är baserad på liten kunskap med..

Men allt det här hör ihop med attraktionslagen, står väldigt tydligt i bibeln om attraktionslagen med om man läser evangelierna.

Finns det fler som är inne på samma spår som jag? vore jättekul att prata mer om det

Annons:
[Kathja]1
2012-06-09 21:29
#1

För mig är det självklart att allt hänger ihop! Det inte bara hänger ihop, det är samma sak de olika pratar om, bara olika ord och sätt att uttrycka sig. Jag har läst en hel del andliga böcker, böcker om attraktionslagen och i bibeln - och alla har de samma budskap. Drog t.o.m igång en blogg på ämnet Attraktionslagen-Bibeln, titta gärna in där om du vill… http://thesecret-bibeln.blogspot.se/ Är lite för trött för att få ihop ett längre inlägg på temat, men jag återkommer! :)

[Evigheten]
2012-06-10 06:50
#2

jasså är det du som har den bloggen=) har favoritat den för ett tag sen, när jag var inne på kopplingen emellan bibeln och attraktionslagen  så hitta jag din blogg…tror jag ska läsa  fler inlägg=)

Du skriver önska, leverera,få började få till en koppling till nu när jag läste om det. Eftersom leveransen är den bit vi själv inte styr över då är det ju någon annan kraft som verkligen ger som gud/alltet! låter ju så enkelt nu men vettetusan varför det inte riktigt klicka förut hehe

Fick även en annan ide om det här med det goda och onda, eftersom jag e hundra på att de finns men undra om inte det goda kanske försöker ibland i vissa situationer ge vägledning i form av olika tecken men samtidigt styr vi helt själva eftersom vi har fri vilja att välja tankarna och det onda kan vilja föra in dåliga saker men även där kan de bara locka inte bestämma vad vi själva väljer.

men tror inte det är så hela tiden, utan bara ibland kanske för vissa människor en viss tid…

[Kathja]1
2012-06-10 10:02
#3

Det var ju kul att du hade hittat den redan innan, är lite dålig på att skriva för tillfället har tappat min flow - men det bli lite då och då fortfarande. Vad det gäller detta hur man kan se hur allt är samma är det väldigt intressant att titta på den vetenskapliga delen oxå, så som kvantfysik och nollpunktsfältet. Har skrivit en del om det oxå. Där kan man klart och tydligt se hur det faktiskt funkar det med att det du fokuserar på blir i din verklighet. Jag tycker att det är så roligt att kunna binda iop olika delar som LoA-Biblen-vetenskap och där påvisa att alla säger samma grej! Attraktionslagen ÄR något som alltid gäller för alla i alla lägen! Vad det gäller ondksa är min personliga uppfattning är att det inte finns något ont i sig. Ska man utgå ifrån Bibeln så säger den att Gud är allt och Gud är kärlek och god. Min uppfattning är att "ondska" enbart är en brist på kärlek. Precis som att mörker inte är något i sig, utan enbart en brist på ljus!

[Evigheten]
2012-06-11 16:49
#4

Ja jag tycker det är spännande med att se hur allt faller samman =)

Men din blogg är bra katja, därför jag favoritade den förut, bara läsa en massa visa ord så man nöter in hur det fungerar mer och mer.

Håller med dig att gud står för det goda, men tänker inte riktigt lika på den andra biten men en sak som är säkert skulle inte ondska finnas då hade man inte vetat vad det goda står för egentligen

[Kathja]1
2012-06-11 18:49
#5

Så är det ju! Vi behöver kontraster för att utvecklas är min teori. Tungan ute

crinalina
2012-06-11 19:39
#6

För mig känns det självklart att den kraft som bibeln, koranen och alla andra religioners böcker och seder handlar om är just det som vi här kallar för Attraktionslagen. Den är ju en naturkraft och den har idag, och har alltid haft olika namn. Sedan har människor i olika delar av världen haft, och har, olika behov och de har och har haft olika sätt av använda sig av och dra nytta av den kraften.

Jag personligen har väldigt svårt för när det kommer till religion, av vilket slag det än är, eftersom det alldeles för ofta och av alldeles för många missbrukas, och att det alldeles för ofta tycks leda till att människor avsäger sin egen roll i det som sker. Men i grund och botten så är det samma saker vi pratar om.

Som jag ser det så kommer allt som syns i världen, gott som ont, från oss människor. Om det betyder att det finns onda och goda makter? Nja, det vet jag inte. Men det finns bra och dåliga känslor, och en del människor har lättare för att hantera och förstå onda känslor och låter sig styras av dem, medan andra har lättare för att hantera och förstå goda känslor och låter oss styras mer av det. Sedan finns det dom som är mer mittemellan och, kanske, inte (er)känner känslor alls och de låter sig omedvetet styras av båda. Det är nog dem som är normen.

Vad som gör att man hamnar i den grupp man hamnar kan jag inte svara på, men jag har en stor tilltro till att de allra flesta (jag tror det finns undantag, tex, personer som har något påvisat fel i sina hjärnor coh som inte har någon kontakt med sitt känslocenter) kan påverka vilken grupp man avslutar i. Vi tillhör gruppen som medvetet väljer var vi kommer sluta.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Annons:
[Kathja]1
2012-06-11 20:50
#7

Just det där med ondska tycker jag är lite spännande. Därför att det beror ju på utifrån vems perspektiv du tittar!I princip alla människor som bedöms som "onda" är utifrån sin egen väldsuppfattning och sina egna referensramar goda - de gör inte det de gör av ondo utan för att de anser att det där och då är en bra grej att göra. Och då spelar det ingen roll ifall vi snackar Hitler eller Brevik!

Men visst, ska vi titta på det rent Utilitaristiskt så kan det ju bli en annan sak. Där tittar man på största möjliga nytta med det som sker. Typ döda en för att rädda tio är okej, att döda tio för att rädda en är inte okej.

Och det som är ondska i en del av världen ses inte som det i en annan. Attraktionsalgen handlar ju om att tillåta alla att vara just som de själva är, att inte dömma och då blir det för mig svårt att säga att en människa är ond för då har jag ju "dömt" den som ond utifrån mina referensramar…

[Evigheten]
2012-06-14 17:45
#8

Jag ser det mer som att gud/alltet( eller vad man vill kalla det) är den största kraften och står för allt det goda och består av den renaste kärleken som finns. Sen finns det vissa som tror att alla är gud, men där håller jag inte med riktigt…visst alla människosjälar är en del av alltet, men vi är inte helt en utan vi är olika själar som är ihopkopplade med varandra på energinivå och därför blir vi sammankopplade med alltet.

Jag är även övertygad om att det finns flera dimensioner där olika slags liv på energinivå finns, jag tror att en dimension kan vara av ondo, jag tror det finns en där själar som dött inte vandrat vidare hamnar så därför finns det de som spökar eller andra onda väsen går runt och spökar. Jag tror även att det finns liv på fler ställen i unversum båda goda civilationer och onda.

Sen är det rätt häftigt det jag läst om att vi redan finns i en parallell värld…kanske är det själen som skapar i den pararella världen och sen kommer det in den här världen som känns fysisk för oss…men egentligen tror jag allt är en illusion med.

Såg nåt program om att de framkallade en stol mitt framför ögonen på dom, den började synas bara genom tankens kraft, och då börjar man verkligen fatta att allt är en illusion skapad av våra tankar

[Kathja]1
2012-06-14 18:21
#9

Jag ser det som att Gud är ALLT, det är även så det står i bibeln, sedan är vi alla var och en en del av detta allt. Så visst är Gud så mycket mer än vad vi är.

Trillade över denna text inne på övernaturligt alldeles nyss, tänkte att den kunde passa bra här:

"Läsvärt;

Professor: Du är  kristen, är du inte, min son?

Elev: Ja, sir.

… Professor: Så du tror på Gud?

Student: Absolut, sir.

Professor: Är Gud god?

Elev: Javisst, sir.

Professor: Är Gud allsmäktig?

Elev: Ja,sir.

Professor: Min bror dog i cancer även att han bad till Gud att bota honom. De flesta av oss skulle försöka hjälpa andra som är sjuka. Men Gud gjorde det inte. Hur är denna GUDEN bra då? Hmm?

(Studenten blev tyst.)

Professor: Du kan inte svara, kan du? Låt oss börja om, ung man. Är Gud god?

Elev: Ja,sir.

Professor: Är satan bra?

Student: Nej, sir.

Professor: Var kommer satan ifrån?

Elev: Från … Gud …

Professor: Det stämmer. Säg mig son, finns det ondska i världen?

Elev: Ja, sir.

Professor: Ondska finns överallt, är det inte så? Och GUD skapade allt. Rätt?

Student : Ja, sir.

Professor: Så vem skapade ondska?

(Studenten svarade inte)

Professor: Finns det sjukdom? Omoral? Hat? Fulhet? Alla dessa hemska saker existerar i världen, eller hur?

Student : Ja, sir.

Professor: Så vem skapade dem?

(Studenten hade inget svar)

Professor: Forskning säger att du har 5 sinnen du använder för att identifiera och observera världen omkring dig. Säg mig, min son, har du någonsin sett GUD?

Student : Nej, sir.

Professor: Har du någonsin känt på din Gud, smakat på din Gud, luktat på din Gud? Har du någonsin haft någon sensorisk uppfattning om Gud för den delen?

Student: Nej, sir. Jag är rädd att jag inte har det.

Professor: Men du tror fortfarande på honom?

Elev: Ja, sir.

Professor: Enligt empiriska, testbara, påvisbara protokoll, säger forskningen att din Gud inte existerar. Vad säger du om det, min son?

Student: Ingenting. Jag har bara min tro.

Professor: Ja, tro. Och det är problemet forskningen har.

Elev: Professor, finns det något sådant som är värme?

Professor: Ja.

Elev: Och finns det något sådant som är kyla?

Professor: Ja.

Student: Nej, sir. Det finns inte.

(Föreläsningssalen blev mycket lugnt med denna händelseutveckling.)

Student: Sir, kan du få massor av värme, ännu mer värme, överhettning, mega värme, White Heat, lite värme eller ingen värme. Men vi har inte något som kallas kyla. Vi kan slå 458 grader under noll vilket inte är värme, men vi kan inte gå vidare efter det. Det finns inget sådant som kyla. Kyla är endast ett ord vi använder för att beskriva frånvaro av värme. Vi kan inte mäta kyla. Värme är energi. Kyla är inte motsatsen till värme, sir, bara frånvaron av den.

(Det blev en pinsam tystnad i föreläsningssalen.)

Elev: Hur är mörker, professor? Finns det något sådant som mörker?

Professor: Ja. Vad är natt om det inte är mörker?

Elev: Du har fel igen, sir. Mörker är frånvaron av något. Du kan ha svagt ljus, normalt ljus, starkt ljus, blinkande ljus. Men om du har något ljus hela tiden, du har inget och kallade mörker, är det inte så? I verkligheten är mörker inget. Om det är, och du skulle kunna göra mörkret mörkare, skulle inte du göra det då?

Professor: Så vad är poängen här, unge man?

Elev: Sir, är min poäng är att din filosofiska premiss är felaktig.

Professor: Undermåliga? Kan du förklara hur?

Student: Sir, arbetar du på premissen av dualitet. Du menar det finns liv och då finns det död, en god Gud och en ond Gud. Du tittar på begreppet Gud som något ändligt, något som vi kan mäta. Sir, vetenskapen kan inte ens förklara en tanke. De använder elektricitet och magnetism, men har aldrig sett, än mindre förstått något av det. Att se döden som motsatsen till livet är att vara okunnig om det faktum att döden inte kan existera som en materiell sak.

Döden är inte motsatsen till livet: bara frånvaron av den. Nu säg mig, professor, ni lär era elever att de utvecklats från en apa?

Professor: Om du hänvisar till den naturliga utvecklingsprocessen, ja, naturligtvis, det gör jag.

Elev: Har du någonsin observerat evolutionen med dina egna ögon, sir?

(Professorn skakade på huvudet med ett leende, börjar inse var argumentet var på väg.)

Elev: Eftersom ingen någonsin har observerat evolutionsprocessen på jobbet och ingen ens kan bevisa att denna process är en pågående strävan. Lär du då inte ut din åsikt, sir? Är du inte en forskare men en predikant?

(Klassen var i uppror.)

Elev: Finns det någon i klassen som någonsin har sett professorns hjärna?

(Klassen bröt ut i skratt.)

Elev: Är det någon här som någonsin har hört professorns hjärna, kunnat känna den, berört eller kännt lukten av den? Ingen verkar ha gjort det. Så, enligt fastställda regler i empiriska, stabil, påvisbara protokoll, säger Science att du inte har någon hjärna, sir. Med all respekt, Sir, hur kan vi lita på då dina föreläsningar då, sir?

(Rummet var tyst. Professorn stirrade på studenten, hans ansikte outgrundligt.)

Professor: Jag antar att du måste ta dem på deras tro, min son.

Elev: Det är det sir … Exakt! Sambandet mellan människa och Gud är tro. Det är allt som håller saker och ting levande och rörliga.

eleven var Einstein"

retep
2013-06-14 14:22
#10

Idag förra året…🎈

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Otroulig
2013-06-14 16:54
#11

Tack Peter!

Jag hade missat Einsteins konversation 🙂

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Torahzen]
2013-06-14 17:15
#12

Heja Einstein!

crinalina
2013-06-14 19:26
#13

Nu tror ju inte jag på "Gud" men jag uppskattar ett bra argumenterande! Einstein var ju inte helt bakom flötet. 👍

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Annons:
Otroulig
2013-06-14 20:04
#14

Haha, nej Crina, inte helt😃

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Kathja]1
2013-06-14 20:15
#15

Crina det gör du du vill bara kalla det vid ett annat namn… 😉Vilket är helt okej för Gud! 😃

crinalina
2013-06-14 20:35
#16

Haha, ja jag vet att du ser det så, men det gör inte jag. 😛 Jag tror på den naturlag som du och andra kallar för Gud, men jag tror inte på att det finns en medveten intelligens bakom det. Det bara är. 😃

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

retep
2013-06-14 21:05
#17

Aha..crinalina.nu blev det intressant! Hur kan det som Är, det som bara är, hur kan det Vara? hur kan det vara Vortex, hur kan det bli flow och hur kan det manefistera allt vi attraherar utan att vara en medveten intelligens?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

crinalina
2013-06-14 21:11
#18

Varför skulle det inte kunna vara det?

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

retep
2013-06-14 21:56
#19

Om vi utgår från det som bara är. Och är överens om att det i grunden bara Är, bara existerar, som den naturlag varifrån allt skapas och blir till. Då kan vi konstatera en rörelse från det som bara Är…till det som blir. (Det slog mig nu att du kanske menar att det som bara är är det vi känner och upplever nu, trots att det i nästa stund har förändrats och inte längre är det det är, eller rättare sagt var). Den rörelsen är kreativ, är Lagen som uttrycker sig, det som attraheras och attraherar. Denna rörelse skulle aldrig uppstå om inte den kreativa processen, attraktionen var intelligent, en kreativ intelligens. Aldrig vara det som bara Är, om inte Är, är Medvetande och medvetet. Medveten om Lagen, om attraktion och attraherande.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Kathja]1
2013-06-14 22:48
#20

Amen till det Peter! 👍

Och Crina det är allt mer än en naturlag vi snackar om då vi snackar Gud, eller Alltet, eller Univesrum. Kärt barn har många namn. 😉

Annons:
crinalina
2013-06-14 22:55
#21

Fast det är ju bara en tolkning som man gör för att man har ett behov av att ha en förklaring till varför saker är som de är. Jag ser det inte så.  Jag tror att allting bara ÄR, och att allting alltid bara har varit, för mig krävs det ingen som helst medveten intelligens för det. Allting bara ÄR, och har alltid bara varit. En del av det som är att att det sker ständiga förändring, det är en del av naturen. Men det är inte någon intelligens bakom det.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Kathja]1
2013-06-14 23:01
#22

Självklart är allt som bara är inget annat än det som ÄR, och det är det vi (som tror) kallar Gud (även om många som tror tror att Gud är något helt annat.J ag är helt med på hur du ser på det och jag ville bara reta dig lite. Struntar i vad man kallar "det" för, faktiskt. Bara man mår bra och vet hur man kan använda "det". 😃

crinalina
2013-06-14 23:12
#23

Jag vet att du struntar i det, precis som jag struntar i det. Man får, och ska, kalla det för vad man vill, och man får, och ska, tänka på det på det vis som passar en själv. För dig tex så är det Gud, och för mig så är det en ren naturlag, en av många och inget mer än så. För mig så passar inte konceptet med Gud. Jag har provat det i olika format och former, redan som ung, och kom fram till att det inte var rätt för mig, det kändes inte lätt. Däremot så har jag alltid känt att det funnits något större än bara enskilda individer, och det är ju naturligtvis energin som finns precis överallt som vi är en del av, och som är en del av oss. Men Gud är det. Inte för mig. Men för dig. Och det är väl det som är det helt underbara. Att man kan och får tro precis det som man vill, och det är lika rätt alltihop. ❤️

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Kathja]1
2013-06-14 23:16
#24

😍

retep
2013-06-14 23:30
#25

Tolkning för att man har ett behov, säger du! Förklaring som inte förklarar något! Vad gör man då med erfarenheten man kan ha av intelligens? Erfarenheten av Är, av Varandet, Medvetandet?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

crinalina
2013-06-14 23:52
#26

Men det är ju varelsers intelligens, det är en helt annan sak än en övervakande, styrande, skapande medveten intelligens. Jag har inte sagt att intelligens och kreativitet och skapande inte finns, jag säger att för mig så är det inte ett medvetet intellekt i form av en Gud som har skapat universum, jorden och allt på den. De två har ingenting med varandra att göra.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Kathja]1
2013-06-15 07:58
#27

Kan inte låta bli att kommentera…

Gud är inte vare sig stryrande eller övervakande, varför skulle hen vara det? Det är som det ÄR bryr sig inte om vad du gör, tycker eller tänker. DET är bara en villfarelse, något som människor och kyrkan har skapat för att de ska kunna strya och övervaka.

Gud har skapat Alltet så att när du är i kärlek och harmoni då mår du bra och kan få allt du vill. Men om du väljer att inte vara där så händer inget annat än att du mår dåligt - men Gud bryr sig föga om vilket. Ditt liv - Ditt ansvar = Din FRIA Viljan. 👍

Medvetenheten hos Gud ligger just i HUR hen har skapat Alltet, på ett sätt så att hen inte behöver vara inne och pilla. Vi har alla en inre längtan efter kärlek och harmoni - den har vi fått genom skapelsen. Och Alltet fungerar så att när du är i kärlek och harmoni  då får du mer av det, vilket gör att vi vill bli kvar där.

M.a.o ett självstyrande system. Smart värre. 😉

Annons:
retep
2013-06-15 17:16
#28

Tänker att varelsers intelligens, vår medvetenhet måste grunda sig i något mer beständigt. Är det inte så att intelligens finns på alla plan, i alla sammanhang? Är inte själva Lagen intelligent och medveten i sig? Är det inte en förutsättning för att vi alls kan existera, vara medvetna och kreativa?! Gud är religion när vi har Gud som en tro! Men vi behöver inte inte tro för att veta att solen värmer och att regnet ger svalka. Det är en erfarenhet vi har! Så kan det också vara med medveten kreativ intelligens och Gud. När vi erfar det och inte begränsas av vad vi tror och föreställer oss.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

crinalina
2013-06-15 19:30
#29

När jag menar styrande så menar jag inte på det viset att Gud skulle lägga sig i och tycka och tänka, utan mer att han isf i skapandet har styrt över hur saker ska gå till och vara. Med övervaka så menar jag inte som något storebror ser dig, men om man nu tror på Gud så gör man det ju delvis för att finns en trygghet i att Gud vakar över människorna. 

Om det nu skulle vara så att det finns en kreativ intelligens som medvetet skapat allt så kan då inte jag se att denna intelligens inte skulle övervaka och hålla koll på sin skapelse. 

Men som sagt, jag tror inte att det finns en medveten intelligens. Och eftersom jag inte tror det så fungerar inte begreppet Gud för mig. Ingenting har skapat denna jord medvetet och planerat hur saker fungerar, det har vuxit fram och utvecklats av energier och genom anpassning. Det är en intelligens i sig, men jag tror inte att det finns någon som helst medvetenhet bakom det. 

Det behövs ingen medvetenhet för att naturlagar som Attraktionslagen och Gravitationen ska fungera. Det är reaktionära energier som reagerar på andra energier, inget annat. 

Men som sagt, detta är ju vad JAG tror, och det är inte samma sak som det ni tror. Men ni tror ju inte helt lika varandra heller. Alla har olika uppfattning och erfarenhet av allt här i världen. Och det är så det SKA vara. Inte ens enäggstvillingar uppväxta i samma familj har exakt samma tankar, åsikter och erfarenheter av sin uppväxt tex.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

retep
2013-06-15 21:01
#30

Det är också helt okey för mig att vi tänker och tror olika! tycker bara det är intressant och givande att diskutera och belysa olika fenomen och sätt att se på saker. När du säger att du inte tror på en medveten intelligens…så har du redan i detta…"Om det nu skulle vara så att det finns en kreativ intelligens som medvetet skapat allt så kan då inte jag se att denna intelligens inte skulle övervaka och hålla koll på sin skapelse." indirekt sagt och bekräftat den möjligheten, den insikten, även om du ännu inte anammat den. Varför och vad är det som får energier att reagera på varandra? Vad är intelligens och vad är medvetande…utifrån den nivå där Lagen har sitt ursprung och källa. Hur tar Lagen, som i sig är utan form…form i det som attraheras?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

crinalina
2013-06-15 21:26
#31

Nej retep, det betyder inte att jag har, eller är på väg att, anamma det. Det betyder inte heller att jag bekräftar någonting. Det betyder bara att jag kan se att det finns andra som har anammat den. 

Jag har, som jag redan nämnt, varit inne och känt på hela Gud biten, i olka format och formar (alltså inte bara genom svenska kyrkan), och kom fram till att jag inte trodde på det. Det kändes aldrig rätt för mig. Jag har nämligen alltid varit öppen för att det finns en Gud, eller något som fått namnet Gud. Men begreppet och konceptet med Gud tilltalar mig inte alls. 

För de som tror på Gud så är Gud i fokus, för mig så är jag i fokus. Gud är inte i allt, Jag är i allt. Gud har inte skapat min värld. Jag har skapat min värld. Energi finns i allt. Men för mig är inte energin en Gud. 

För mig så är det också totalt oväsentligt varför och vad det är som får energier att reagera på varandra. Det bara är så. Det behövs ingen förklaring. Jag behöver bara veta att det är så. Och jag vet att det är så  genom mina egna erfarenheter och upplevelser. Inte för att någon säger att det är så. 

Lagen/Lagarna har inget ursprung och källa. Dem bara finns där. Utan någon medveten tanke bakom dem. Det bara är. 

Hur det tar form kan kvantfysiker förklara, jag är inte tillräckligt intresserad för att förstå och veta det, och deras svar har ingenting med Gud att göra för då är det inte längre fysik.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Kathja]1
2013-06-15 21:39
#32

För mig är det samma sak, fast det vet du ju redan - Gud=Jag så om jag eller Gud är i fokus spelar ingen roll för det är sak samma. Och det man förklara med bla kvantfysik ÄR Gud, just som dokumentären jag la in här härom dagen. 😎

Men som sagt jag vet vad du anser och det är ju bra för dig och för mig spelar det ingen roll, ville ju bra pika lite. 😉

crinalina
2013-06-15 21:44
#33

Nej, det som kvantumfysik förklarar är hur det fungerar. Sedan så tror dem som gjort dokumentären, och en del kvantfysiker, att det är Gud. Det betyder inte att det är det. Det är en tolkningsfråga som alla gör utifrån sin egen punkt. Deras åsikter är deras åsikter och inte några bevis av något slag. 😃

Såklart vi vill pikas lite ibland. Och som retep skriver så är det kul med diskussioner. Förutom det så tror jag också att det är viktigt att det lyfts fram lite mer här på forumet att man inte behöver tro på Gud för att tro på att det finns en attraktionslag. Jag själv har nämligen reagerat på att det pratas mycket Gud, och det är okej, men det är ju inte för alla och då är det bra att det framkommer också. 👍

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Kathja]1
2013-06-15 21:50
#34

Jag tror att väldigt många resonerar som du så där behöver du nog inte oroa dig. Och några av oss, kanske jag och någon till, använder ordet Gud, men de flesta av oss gör det inte.

Jag vet att jag i början när jag kom hit använde Universum eller Alltet för att inte sticka någon i ögonen, men så insåg jag att det var hykleri för min del. Är det, enligt min uppfattning, Gud så ska jag ju skriva Gud.

Annons:
crinalina
2013-06-15 21:57
#35

Absolut ska du göra det! Precis som att jag inte gör det. Det är ju det som är så bra här inne. Att vi alla är lika välkomna även fast vi inte tänker helt lika. Vi tvärtom uppskattar varandras olikheter och inspireras och lär oss av dem. ❤️

Men det är fler aktiva som använder ordet och benämningen Gud än som inte gör det, och av den anledning så kände jag att en liten vänskaplig diskussion i ämnet för att lyfta fram båda "sidor" (som om vi vore på olika sidor, haha). Och så blev det ju så klart. 👍

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Kathja]1
2013-06-15 21:59
#36

Vi får väl skapa en Gud-tråd någon dag. 😉

crinalina
2013-06-15 22:10
#37

Haha, en Gud eller inte Gud-tråd. 👍 Inte en helt dum idé. Men just ikväll känner jag inte för det. 😴

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

retep
2013-06-15 22:57
#38

Gud är religion när vi har Gud som en tro! För övrigt har jag inte nämnt eller alls pratat om Gud i den här tråden. Det är lustigt men också förklarligt att vi pratar förbi varandra när vi har olika erfarenhet och synsätt. När jag nämner eller pratar om Gud så är det inte Gud i religiös mening, inte något jag tror. Det är därför jag här i tråden och så många gånger tidigare använder begrepp och ord som Transcendent, Medvetande, intelligens, Källan, Varat, Lagen, Det enhetliga fältet, Det Absoluta…just för det är bortom tro, känsla och tanke.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

crinalina
2013-06-15 23:46
#39

retep, eftersom det var Gud som diskuterades när du hoppade in, och tyckte det jag uttryckte var intressant, så tog jag naturligtvis för givet att det var det vi fortsatte att diskutera eftersom inget annat ämne nämndes. Så jag tycker inte alls att vi har pratat förbi varandra. Möjligtvis har du pratat om något som du inte har talat om för mig att du har pratat om. 😉

Vad du menar när du skriver att Gud är en religion när vi har en Gud som tro förstår jag. Men tror man på Gud så har man ju den tron, och då är det ju, med dina egna mått mätt, alltså en religion. Sedan kan man ju använda en mängd olika begrepp och ord, men om det beskriver en medveten, kreativ intelligens som skapare så är det, för mig, lika med det som kallas för Gud. Religion har vi däremot inte diskuterat i den här tråden. 

De ord och begrepp du använder här ovan använder du ju för att du tror på dem, för att de ger dig en känsla och en tanke, så de är ju inte bortom just de sakerna. Tvärtom så skulle jag välja säga att dem för dig är högst relevanta, annars skulle du väl inte använda dem? Mig däremot påverkar inte just dem orden något alls därför använder jag mig inte av dem heller. 

Men som jag redan har skrivit, flera gånger, så har alla sin egen bild och uppfattning om det hela. Jag har beskrivit och förklarat min syn. Du har en annan syn på det, och alla världens resterande människor har lika många andra syner på det som det är människor. Det är så det är och det är så det alltid kommer att vara, och det är en av tjusningarna i världen, tycker jag.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

retep
2013-06-16 00:13
#40

Kan bara säga att det är inte det relevanta, inte känslan, tanken eller orden jag menar, inte de som betyder något, utan den direkta erfarenheten…av att Vara. Vara medveten om Medvetandet. Att bortom tro…vara medveten om solens värme, regnets svalka.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

crinalina
2013-06-16 00:43
#41

Erfarenheten är det enda som betyder något för mig. Jag är den jag är tack vare min erfarenhet, jag vet det jag vet och tror det jag tror, och även det jag inte tror och vet, tack vare min erfarenhet. Det är det som har format mina åsikter. Men om du menar att känslan, tanken eller orden inte är relevanta så håller jag inte med. Det är känslan som gör erfarenheten. Hur kan man vara medveten om solens värme eller regnets svalkande, och uppleva den erfarenheten, utan känslan?

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Annons:
retep
2013-06-16 09:22
#42

Okey…visst är det så att vi registrerar omvärlden med våra sinnen, känner solen och regnet. Men att det kan inte enbart vara känslan som ger erfarenheten. Medvetande är förutsättningen för känslan, för själva existensen och allt som existerar.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

crinalina
2013-06-16 12:37
#43

Jag har aldrig sagt att det inte finns medvetande i världen. Jag har bara sagt att världen och vi inte är skapat av ett medvetande. Vi människor har ett medvetande, det har jag aldrig sagt någonting om. Däremot så tror jag inte att det är en förutsättning för själva existensen och allt som existerar.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

SHIAWASE
2013-06-16 12:56
#44

Vill bara flika in och säga att jag tycker om diskussionen, får formulera ett inlägg senare:) Intressant!!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[Kathja]1
2013-06-16 13:01
#45

Måste bara fråga Crinalina - så det du säger är att du tror på slumpen? Blev lite nyfiken. 🤔

SHIAWASE
2013-06-16 13:24
#46

Bara en enkel reflektion,, Jag tror att det medvetande vi manniskor har( ego-medvetande typ) ar ett helt annat medvetande an vad universum har.

Varat, universum, alltet, AR MEDVETANDE~~~ Jag anvander aldrig GUD ,, MEN jag forstar de som anvander det,, For mig kanns det som du Crinalina, har fastnat i den Gudsbild som religionen har skapat,, och har ett motstand till det,, Jag har aven sjalv fastnat i den, och anvander mig darfor aldrig av begreppet gud, jag antar att det finns ett motstand inom mig ocksa. For mig finns det ingen anledning att anvanda GUD,, varfor ska vi gora det?? Gud ar for mycet forknippat med religion. nagot som inte har nagot med ALLTET och UNIVERSUM att gora.

Men vad jag forstar, sa innebar inte Kahtjas (tex.) anvandning av begreppet Gud nagon som styr , paverkar elle star over oss, utan det universella medvetandet som genomsyrar oss alla:) alltsa samma som nar jag pratr om universum och allet.

Allt ar energier,, men dar finns ett medvetande,,, nar man har upplevt att befinna sig mitt i detta, upplevt den karlek som finns, ,, nar man har tex. genom meditation(eller annat ) natt tillstandet dar man bara verkligen AR,,dar finns en karlek som inte bara ar energi utan det ar ett medvetande, man ar sjalv en del av detta medvetandet,,,

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[Kathja]1
2013-06-16 13:31
#47

Helt rätt Shia (om mig alltså) det är därför det är viktigt för mig att använda ordet GUD, för att visa att Gud och religion inte är ett och att det som de flesta förknippar med gud egentligen är religion. Det ena är Alltet, det är du och jag, det andra är av människor skapat för att kunna styra andra människor. M.a.o så långt ifrån Gud det bara går att komma.

SHIAWASE
2013-06-16 13:41
#48

Och samtidigt!! Sa blir jag lite nyfiken pa tex. dig Kathja som anvander begreppet Gud i vad som kan kannas valdigt religosa , kristna termer.,,

Detta ar ju intressant, vi vet ju att de flesta av oss har inne har liknande uppfatttning och forstaelse av LoA och men anda, sa finns dessa skillnader nar det narmar sig den "andliga biten av det hela" ,, intressant!

Men som Crinalina sa,, sa ar det valdigt bra att klargora att begreppet Gud inte behover vara inblandad for att forsta hur LoA funger ( eller rattare sagt,, i slutanden ar det nodvandigt att inse hur hela universum fungerar,, men det finns ingen anledning  i borjan kanna sig "tvingad" till nagon andlig resa~~

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Annons:
[Kathja]1
2013-06-16 13:50
#49

För min del får man använda vilket ord som helst (tror inte att Gud bryr sig heller) - för mig är det nog mest viktigt att stå för ett tydliggörande då det kommer till vad Gud INTE är. M.a.o det många tror på - en inskränkande, dömmande och styrande Gud. En Gud åtskilt från dig och mig. En Gud som kräver något av oss, och en Gud som bryr sig om vi gör "rätt" eller "fel".

Gud är kärlek, Gud är du och jag. Gud är Allt. Det innebär även att alla gudar är EN. Vare sig mer eller mindre. Gud är det som gör att vi alla existerar. DET är vad jag tror på. 😃

crinalina
2013-06-17 10:35
#50

Absolut så förknippar jag ordet Gud med religion, av den anledningen att det är uppkommet för att skapa religion. Och jag förstår nog inte, på grund av det, förstå varför man vill använda det ordet istället för att använda andra mindre laddade och nya ord för det man tror på. Om man ändå inte anser att det är samma sak. Varför försöka få folk att ändra på betydelsen av ett sådant spritt och laddat ord när det är mycket lättare att få folk att slappna av och att lyssna om man INTE använder Gud, iaf i Sverige. 

Men, det är inte det som jag diskuterat här, utan det är medvetandedelen. Jag tror inte att det finns något medvetande utanför människorna, och djuren. Ett medvetande är något som gör saker mot ett medvetet mål, eller på ett medvetet sätt. Med utstuderad metodik. Jag tror inte att det finns något sådant. Det finns ingen utstuderad metodik i hur saker fungerar. Tror jag. Det fungerar som det fungerar för att det fungerar. Ingenting i världen, förutom sådant skapat av människors medvetande, är icke-fungerande. 

När jag mediterar och känner samhörighet, kärlek, lugn och harmoni så är det det som finns inom mig som jag känner, inte det som finns utanför mig. Det är ju därför man "går in i sig själv" när man mediterar. 

Jag tror inte på slumpen, och jag tror inte på medvetande heller. Jag är öppen för att det finns annat än bara dem två att välja mellan. 

Allting är energier, något som alltid har funnits, något som alltid kommer att finnas. Något som inte går att skapa, bara förändra, och något som inte går att ta död på, bara förändra. 

Jag kan förstå konceptet av att ge detta en benämning, (för det är svårt att prata om det på ett enkelt sätt annars), och jag kan förstå behovet av att ge det ett attribut som ett medvetande, (vi människor har ofta svårt att ta saker för vad de är utan att vi förstår mekaniken bakom det), och jag förstår att det ger en sorts trygghet för många att allting inte bara är utan en mening (det är lätt att känna sig vilsen i storslagenheten annars). Det är vad jag tror.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Kathja]1
2013-06-17 11:35
#51

Intressant Crinalina! Så du tänker att det finnas något som inte är slumpen och inte ett medvetande? Har aldrig föresvävat mig faktiskt. Utveckla gärna! 🤔

Att du sedan går inom dig vid meditation är ju inte så underligt, för mig är Gud/Alltet/Universum eller vad vi nu kallar det - ALLT och ETT, vilket gör att det är både utom och inom mig. Så när jag möter mig själv så möter jag Gud. Och för mig är det absolut samma sak, bara mer, det som religioner kallar Gud och det som är Morgondagens Gud. Lite som Gud 2.0.  

Det är vad jag tror. 😉

crinalina
2013-06-17 11:51
#52

Jag tror att det finns en massa dimensioner och annat som vi inte har en aning om vad det är, energier på en massa olika frekvenser som vi inte kan avläsa och påverkas av för att vi inte är i matcning med dem. Slumpen är en energi, medvetande en annan energi, men jag tror inte att någon av dem har med hur lagarna i vår värld och vårt universum fungerar. Mer än så kan jag inte utveckla, jag har inget behov av att ha förklaringar på allt. 🌊

Mitt behov ligger i att förstå hur jag, som människa och person, fungerar och förbättra det. På samma vis som jag inte har något som helst behov att förstå hur elektricitet eller internet fungerar rent praktiskt. Fast dem sakerna behöver jag ju inte förbättra. 😃

Mina energier finns ju både inom och utom mig också, men när jag möter mig sjäv i meditation, så möter jag… mig själv. Inte Gud, inte Universum, eller något annat, utan bara mig själv. Det rena, äkta, oförstörda jag. 

När jag pratar om Universum, eller när jag säger att Universum alltid vet bättre än vi själva vet, så är det för att det är enklare, och av lathet (hihi), för de flesta att förstå då än om de ska vända sig inåt. Det är oftare lättare för många att först gå utanför sig själva innan de går in. För mig har det aldrig varit så, för mig har det alltid varit lättare att gå in i mig själv för att söka svaren. Det är alltid där de finns.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Upp till toppen
Annons: