Annons:
Etikettloa-konkret-metoder-tekniker
Läst 2203 ggr
Mirjah
2012-06-08 14:05

Hur går det med tiden?

Inspirerad av tråden "hur går det med pengarna?"

Just att det ska sparas och gnetas och jag hör hur jag allt som oftast säger att jag/vi inte har råd.. Sitter tamejtusan i benmärgen.

Idag kom jag på en annan negativ affirmation som jag har på repeat just nu. JAG HAR INTE TID. Skrikandes

Och detta ojar jag mig om för alla jag träffar och mig själv. För andra mest för att de ska förstå att det inte är för att jag vill undvika någon eftersom att jag inte har hört av mig på en månad utan det är för att jag inte har tid! Samvetet mår lite bättre då. (och jag tror det är sant, jag har inte tid.)

Jag räknar ut allt jag måste göra, och barnen är i den där åldern då det ska vara träningar, kalas och sen fyllde ju tant Agda 80 osv osv…

Detta tankemönster skapar stresskänslor. Var ligger de på känslokartan Linnease? ;)

Så det här behöver jag vända på, jag atrraherar mig hellre tid än pengar.

Tips?

Annons:
[Kathja]1
2012-06-08 18:42
#1

Har du pengar så kan du köpa dig tid! Du kan ju gå ner i arbetstid… Själv har jag en massa tid, har nog alltid sett till att ha det. Sedan ser jag ofta till att fylla den, men jag fyller den med sådant som jag vill göra. Stressar sällan nu för tiden och har attraherat ett jobb som ger mig en massa tid. Detta eftersom jag kände att jag behövde jobba mer än jag gjorde, men jag ville ha tid. Då ploppade det upp ett hyggligt bra betalt jobb med en massa luft i systemet. Och nöjd är jag med det! Tips var det ju! Det gäller samma här som med allt annat: var medveten om vad du egen önskar dig, vilken känsla vill du uppnå i livet? För det handlar inte egentligen om att du vill ha mer tid, det handlar om att du vill ha en specifik känsla. Sedan gäller det att följa sin magkänsla, mår du bra av att göra en sak - gör den! Mår du inte bra av att göra en sak - gör den inte! Då kommer du se att du får mer luft i systemet, eftersom du garanterat gör en massa saker som får dig att må dåligt ;) För att skaffa sig tid handlar det alltid om att prioritera! Lever du efter Medvetet Skapande (LoA) så handlar det om att du låter din inre vägvisare leda dig i ditt prioriterande. Sedan är det som alltid då man önskar sig något se till att ha en avslappnad inställning, skratta och njut så mycket det bara går - därför att när du mår bra attraherar du mer av det som får dig att må bra. Svårare är det inte.

szirius
2012-06-08 22:35
#2

Jag tycker också att det kan funka att ändra sin inställning…att bestämma sig för att gilla det man gör. För även om det periodvis kan vara fullt upp så kan jag hitta en känsla som säger " det här är ju LIVETGlad" , alltså på ett positivt härligt sätt - och då funkar även perioder med mkt skjutsande o kalasfixande etc.

Det är ju en inställning i mångt och mkt, om man tycker att livet är stressigt, eller bara fyllt...

Stress bottnar i rädsla…så man kan rannsaka sig själv och fundera över vad det är man är så himla rädd för. Med medvetenhet brukar man kunna plocka bort rätt många saker på sin lista, som bottnar i tankar som "om jag inte gör det kommer den o den tänka så och så om mig", dvs behov att få godkänt i andras ögon.Det kan sitta rätt långt in att få insikt om, det kan vara ganska mkt man tror att man gör för sin egen skull, som kan visa sig vara för att vi tror att vi inte blir älskade om vi inte gör det…Obestämd

Sen får man tänka på vad man affirmerar ocksåFlört…jag tänker på

#0 Så det här behöver jag vända på, jag atrraherar mig hellre tid än pengar.

Jag har nämligen tänkt precis så..och nu är jag här  - med mkt tid men även mindre pengar…hmmOskyldignu tänker jag härmed:

Jag har både tid o pengar i överflödTungan ute

crinalina
2012-06-08 22:41
#3

Att tänka att man inte har tid skapar en otrolig massa stress och negativ energi. Så visst behöver du vända det tänket. Precis K säger så bör du i så stor mån som möjligt göra saker som du mår bra av att göra, som du vill göra. Saker som du måste göra kan du helt enkelt hitta någonting positiv med som får dig må bra och fokusera på den biten av det. Det som händer då är att du sänder ut positiv energi. Att ändra sitt tänk är egentligen inte så svårt när man är medveten om sina tankar, vilket du ju är. När du kommer på dig själv med att känna dig stressad eller tänka att du inte har tid ta ett djupt andetag och hitta det positiva med det gör just för stunden. Det finns alltid något. Känn glädjen över det positiva. Sluta också be om ursäkt för att du inte har tid. Vill folk prata med dig kan de ringa dig. Le och säg att ditt liv är så fyllt av fantastiska saker. Lär dig säga nej. Lär dig att göra ingenting, och lär fina barn att göra ingenting!! Det är såååå buktigt! :-)

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

linnease
2012-06-10 14:23
#4

Inte vart inne här på ett tag, haft så mycke att göra.. lol!!

Vilket är ganska ovanligt, inte jobbat på flera år.. Så jag har massor av tid.

Hm.. ännu en vinkel på det - lära sig att följa flowet bättre? Sortera ut vad man verkligen vill göra från 'borden' och 'måsten' o sånt man bara gör på rutin eller utan att ifrågastätta?

Följa inspirationen och skippa allt annat… den har koll på allt! Och får gjort allt du verkligen vill ska hända.

linnease
2012-06-10 14:32
#5

"Jag räknar ut allt jag måste göra"

ahhh…! då blir man ju rätt lätt trött.. rum för förbättring här! släppa saker mer, gå på känsla och inspiration mer, skit i hur saker ska gå mer.. bara följ flowet. Och fokusera på känslan i stunden, vilken känsla du vill ha.

[Kathja]1
2012-06-10 16:49
#6

Måste bara, efter att ha läst Linnease´s inlägg, säga att det är väldigt mycket lättare att gå på magkänslan och att flyta med då man har flow nu då alla barn har flyttat hemifrån och det bara är jag och mannen kvar. Önskar dock ibland att vi inte hade hundar och ett hus utan lätt som en plätt kunde dra iväg lite hur man nu känner att man vill. Men om jag tänker efter handlar det nog inte om vare sig hus eller hundar, handlar nog mer om att jag vill dra iväg med min man och han är inte lika inne på att "allt alltid ordnar sig" som jag är. Jag skulle kunna dra iväg med 500kr på fickan och tänka att det löser sig, han har lite svårare för det. Så än så länge får det nog bli till att stanna kvar och jobba… Men jag känner hur känslan och viljan att bara vara FRI och göra vad jag vill, när jag vill det, blir en allt starkare drivkraft. Så en dera dagen så kommer det att vara så - ett liv där jag styr min tid till 100% själv.

Annons:
Mirjah
2012-06-14 21:44
#7

Tack godingar för fantastiskt fina och insiktsfulla svar på detta "dilemma". Jag tänker inte be om ursäkt för att jag inte svarat tidigare.. Flört Hade annat för mig helt enkelt! Glad

#1 prioritera och följa sin magkänsla. Jag kan naturligtvis välja bort litegrann till förmån för egentid, men faktum är att äta bör man och diverse andra göromål för jag vill att vi ska ha rena kläder och någorlunda städat hemmavid. Är dock tacksam över att jag fått mitt dagtidsjobb, och har helgerna fria… Tackar mig själv för att jag skapat det!

#2 Szirius - det är här jag tror skon klämmer. Inställningen. Det låter så bra det du säger. Jag får ett sånt tunnelseende när jag är stressad så jag bara ser uppgifterna. Inte det fina med att  Jag har både tid och pengar i överflöd. Jajjamen!

#3 Det där med djupa andetag när jag känner mig uppjagad är riktigt bra. Testade i morse när jag var lite sen och bromsades av diverse vägarbeten. Andades in ett djupt andetag och kände hur hjärtat liksom öppnade sig. Fantastiskt. Att kliva åt sidan när det kör på härhemma är också ett sätt att kliva ur tunneln, genom att bara smyga ut på bron, stänga ytterdörren om sig och känna den friska luften rena lungorna.

#4 Go with the flow. Vilket också gav mig insikten vad som bromsar mig i strömmen. Förväntningar. När det inte blir som jag tänkt mig.. Ok, det blev inte så, men var tog strömmen mig istället när det inte blev som jag tänkte?

#6 Det ordnar sig? Jasså är du en sån..? Flört Ha, tänk att jag också blivit mer åt det hållet, men gudarna ska veta att jag blivit galen på alla dessa "det ordnar sig-typer" i mina dar! Vill ha kontroll jag. Fast egentligen vill jag inte ha koll, jag vill ha din tillit - DET ORDNAR SIG.

[Kathja]1
2012-06-14 21:53
#8

Japp, jag är absolut en "det ordnar sig" och det gör det ju - alltid! Men nog har jag varit ett kontrollfreak jag oxå, men nu är jag äldre och visare och jag har insett att livet blir trevligare så här. Jag skiter i många av måstena, jag gör dem som jag kan göra och må bra. Jag bryr mig inte om vad andra anser om ditten och datten, om hur saker ska göras och när. Jag gör det på mitt sätt. Och jag är helt övertygad om att du kan välja bort en mängd saker som du gör och som inte får dig att må bra, om du bara vill. Flört

Mirjah
2012-06-14 22:08
#9

#8 Visst är det så!

När du skriver att jag kan välja bort i förmån för sådant som får mig att må bra, så kommer jag att tänka på min övriga familj. De bara släpper allt när de kommer hem och alla tre, ibland fyra gör sådant de mår bra av. Vedbacken, datorn, fotbollen, kompisarna… Och jag blir så irriterad, mutter.. Kan de inte ta ansvar och plocka undan efter sig? Här ligger skolväskorna och karl'sloken då? Är veden viktigare än att få maten på bordet? Hmpff….

What the f…! Kan de så kan jag! Jag släpper allt och rymmer till växthuset! Cool

Mirjah
2012-06-14 22:09
#10

..eller datorn.. Skäms

crinalina
2012-06-17 19:18
#11

Ja, jag gör, och har alltid gjort, precis som Kathja-R saker på mitt eget sätt när jag anser att jag vill göra dem, inte för att någon säger att jag måste. Jag har tex dagar när jag knappt kliver ur sängen, inte för att jag mår dåligt utan för att jag helt enkelt känner för att stanna i sängen. När jag känner för att kliva upp så kliver jag upp. Men jag har ju förstås inte små barn att ta hand om. :D Men även när min son var mindre så kunde jag tillbringa mer eller mindre en hel dag i sängen, på tex söndagar. Jag klev upp och gjorde sånt som behövde göras, något att äta tex. Jag tillät också min son att vara slö en hel dag om han kände för det.

Min son förresten, när han gick i ettan-tvåan och fick läxor så fick jag bråka och bråka och bråka på honom för att få honom att göra dem. Han hade nämligen inställningen att läxor har med skolan att göra och det ska stanna i skolan, hemma är hemma och där ska man göra saker som man gör hemma. :D En mycket sund inställning anser jag. :D

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Kathja]1
2012-06-17 19:30
#12

Visst är det underart att se hur man har "smittat av sig" på sina ungar så de utan att de tänker så mycket på det har en positiv inställning till livet och det som sker däri.

Jag har tre barn och de fixar livets knöligheter utan större problem, de fixar arbeten och boende var gång de bestämmer sig för att de behöver göra det. De har en lättsam inställning till livet och de är helt överygade om att allt alltid ordnar sig till det bästa, och det gör det ju oxå. Skrattande

De väljer sina vägar och hur de ska göra med sin tid. Jobbar hårt ena dagen, slappa och hänga med polarna andra dagen och avsett vilket så ser jag aldrig något dåligt samvete för att de anser at de orde gjort annat. De gör det som får dem att må bra just där och då.

crinalina
2012-06-17 19:53
#13

Ja det är härligt, och jag vet ju att han fick den insikten från/genom mig även om jag inte kan se tillbaka och se att jag var så väldigt trygg i mitt tänk redan då, även om jag haft det mer eller mindre hela livet.

Det som jag ser med min son nu, när han är snart 23, är att han alltid valt att gå sin egen väg. Han vägrade göra läxor hemma, han vägrade byta skola när han var mobbad för han hade inte gjort något fel och ville gå kvar, han valde att följa sin passion för musiken som studieväg trots påtryckningar från hans (styv)pappas hela släkt, han landar alltid i alla situationer med fötterna på jorden och huvudet uppåt, på ett sätt som är helt makalöst ibland. Han har inställningen att mirakel sker, och sedan lägger ut repen till att fånga dem. Det sjuka är att han har ingen om att han gör det.

Tex, När han i höstas helt plötsligt stod utan boende på skolan han gick på hade han inom ett par timmars tid lyckats hitta ett gratis boende bara en liten bit därifrån på obestämd tid. När han sedan inte kunde bo kvar där längre så lyckades han hitta ett annat boende där han fick bo gratis om han inte lyckades hitta en inkomst (eftersom han inte fick studielån för skolan längre). Han sökte en distanskurs i japanskalångt efter ansökningstiden gått ut och kom in och fick studielån, och därigenom inkomst, från det utan att behöva anstränga sig något speciellt mycket extra. Genom det studielånet kunde han också köpa en cello som han velat ha länge, och en laptop så han kan göra sin musik även på resande fot.

Ja, det är underbart hur vi smittat av oss. :D Vare sig vi gjort det medvetet eller inte. :D

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Annons:
[Kathja]1
2012-06-17 20:02
#14

Ha ha, han låter som min äldsta dotter, snart 20 år. Hon är absolut bäst av mina tre på att gå sin väg ,har oxå sysslat en massa med musik och har nu flyttat till Scotland "bara sådär". Fixar jobb och boende tillsynes helt utan problem, det bara löser sig.

Upp till toppen
Annons: