Annons:
Etikettloa-generellt
Läst 2974 ggr
[Kathja]1
2012-06-02 19:55

Mer om pengar...

Satt och filurade lite på detta med pengar och olika människors inställning till de samma. Båda mina föräldrar är ekonomiska och lägger gärna på hög, även om min mamma unnar sig en hel del. Min pappa inte så mycket. Men jag är ändå uppvuxen i en familj där mamma alltid sa då man skulle köpa kläder att "det där kan man sy bättre själv"  - säger väl endel om hennes inställning.

Och utifrån vår uppväxt formas vi ju. Så jag har jobbat en hel del med att att skaffa mig en annan inställning till pengar. En där det är okej att unna sig, det är okej att köpa det man vill när man vill. Där man inte måste köpa det billigste därför att det dyraste säkert inte är värt pengarn, osv, osv.

Och en bit på väg har jag allt kommit. Förr blev jag stressad av att ha pengar, det var lättare att hantera att ha 0 kronor, än att ha pengar och se dem försvinna iväg till diverse saker. Det fixar jag fint nu.Tungan ute

Jag har oxå blivit väldigt mycket bättre på att se mitt värde, det märks om inte annat på att jag har fått till tre löneförhöjningar på 5 månader, på samma arbetsplats!

Förr var 1 miljon mycket pengar nu är 19 000 000 000kr mycket pengar!

Vad är mycket för er? Hur tänker och förhåller ni er till pengar?

Annons:
crinalina
2012-06-03 10:54
#1

Våra prat om pengar och tänker kring pengar har gjort att jag har börjat uppmärksamma just mitt tänk på pengar. Men eftersom jag bara är in på telefonen och det är drygt att skriva på den, och eftersom vi har närmare 20 personer kommer och kikar på vårt nya hem och grillar (och kanske dricker lite) om några timmar, och eftersom jag känner att jag har tankar som kommer upp lite till ytan så får det vänta tillsåg imorgon, om jag hinner, eller tisdag! Tills dess önskar jag er en riktigt härlig och skön söndag. Kram på er

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

målle
2012-06-03 19:26
#2

Haha ja ibland känner man att man bara inte har tiden till att läsa allt här och svara på det! Jag måste vara fokuserad och inställd på att läsa och svara på allt som skrivs här inne och nu känns det som jag missat mkt då jag läst, eller ok snarare skummat för att tanken varit att läsa ordentligt och sedan svara när lugnet kommit. (blir svårt att läsa och svara om sambon ska visa bilar på sin dator eller bonussonen frågar vad det står i ngn text på hans Wii-spel)

För att nu svara på Kathja-R's trådstartare så är 1 miljon inte alls mycket pengar för mej, bara en enda bil kan ju kosta över halva beloppet så sträcker vi oss till en miljard kan vi snacka mycket pengar. Jag har dessutom chans att få 1,2 miljarder kronor! Hehe känns riktigt gött det!

Jag har alltid, enda sedan jag började tjäna mine egna pengar vid 15 års ålder, varit väldigt mån om att inte slänga omrking hur som helst med de, jag köpte saker jag verkligen ville ha. I den ålder var jag inne i en typ "rave-period" (alla kanske inte vet vad rave är?) men dessa kläder ser väldigt speciella ut och kostar mkt pengar, så jag köpte kläderna och ett par Cd-skivor då och då för de tusenlappar jag tjäade ihop. Mina systrar kallde mig snål, men jag har aldrig varit snål, jag har varit sparsam! Jag tyckte och tycker fortfarand eom att  bara ha pengar på kontot, gillar att se summor på kontona. Så jag vet att jag har om det skulle vara ngt ngn gng. Dock har jag ALLTID köpt det jag vill ha! Jag köpte min egen dator, jag köpte min egen bil, allt detta för egna ihoptjämade pengar och känslan av att kunna köpa dessa saker för mina pengar var ju såklart jätteskön!

Vad jag tror jag kommit underfund med nu är att jag känt mig fattig eftersom jag för tillfället får sjukpenning på lite drygt 10.000:-/månad och mer än hälften går åt till att betala min bil och de kostnader jag och sambon delar på, vilket resulterat i att jag har kanske max 1500:- kvar varje månad, jag har då fått ta av mina sparpengar om de resterande pengarna inte räckt, för jag fortsätter att unna mig det jag vill ha. I början tänkte jag att jag inte kan köpa ditten o datten för jag har den summan pengar varje månad, men bannemej! Jag köper det jag vill ha och behöver! Jag har ett sparande i fonder som jag ännu inte rört så hur ska jag kunna känna mig fattig? Egentligen? Jag är inte fattig! Jag har pengar!

Så tack vare LoA har jag insett att jag inte kan känna mig fattig nu för jag är inte fattig! Jag vågar påstå att jag ändrat min syn till pengar en hel del!

[Kathja]1
2012-06-03 20:50
#3

Visst är det härligt när man kan se hur man går framåt i sitt tänk. Själv är jag, om man tittar på kronor och ören, ruggigt fattig! Men det skiter jag i därför att i mitt hjärta och i mitt tänkt och i min känsla är jag ruggigt rik! OCh det är såååååå skönt att känna sig rik, att känna att jag har det mesta jag behöver och det jag ännu inte har det är på väg och kommer fram då jag är redo  - var sak har sin tid. Skrattande

Jag kör Lexus, har min husbil att åka runt Europa i, slipper att jobba, har en garderob full knökad med coola kläder, två nya tatueringar, ett hus på Kreta, ett tipp topp hus på landet (där jag redan bor) och gott om pengar att göra allt jag vill, när jag vill och hur jag vill. Livet är gott att leva - tack för det!

szirius
2012-06-04 14:40
#4

Jag tänker inte i summor längre…pengarna i sig är oviktiga, det är vad jag vill göra med dem som är grejen…att lita på att vad jag än vill göra så kommer jag att kunna göra det.

Jag tänker också på rikedom som något annat än yttre välstånd…det har jag skrivit om innan. För mig är sann rikedom att ha människor i mitt liv som jag älskar, att tycka om det jag sysslar med, att kunna njuta av natur osv. Rikedom är också att ha rent vatten, tak över huvudet och mat i magen - det är saker jag tackar för varje dag.

Ofta, om man får fundera ett varv till på sina önskningar, så kan man ju komma fram till att man kanske inte vill ha det ändå. Detta har iaf jag märkt flera gånger på sistone.

Ett ex: Jag har ju velat åka hem till Sverige några veckor i sommar men det verkar ekonomiskt omöjligt…det har kännts skitjobbigt vissa dagar, jag har målat upp nån överromantisk bild av en prippsblåreklam där man sitter på en brygga o allt är fantastisktFlört. Men nu när jag har tänkt på det ett tag så minns jag att båda senaste somrarna då jag varit upp så har jag faktiskt bara blivit deppig av det…verkligheten ser annorlunda ut än en prippsblå-reklam…massa tjafs med släkten,stresskänsla att hinna runt o träffa alla, dåligt väder (KALLT i Sverige juh! Hade tjocksockar alla kvällar utom en!) osv….så nu har jag förlikat mig med att stanna hemma i sommar, det kommer att bli toppenskönt o braSkrattande. Vi har vårt paradis här, och när det är menat att vi ska åka upp, ja då kommer möjligheten för det att dyka upp. Det VET jagGladAaaaaah, skönt.

crinalina
2012-06-04 16:47
#5

Hej, nu är jag här! :D haha

Det första som slog mig när jag läste trådstartaren var användandet av ordet "unna". Det är ett ord som betyder att man egentligen inte borde, av en eller flera anledningar, men att man trotsar det och gör det ändå. Hmmm…. Jag har slutat unna mig saker, jag skaffar saker när och för att jag vill det. Jag unnar mig inte. :D Får inte riktigt fram vad jag vill ha sagt men ni kanske förstår ändå :D (Är lite seg i skallen idag efter en massa vin och en sen kväll/natt i värmen)

Jag jobbar deltid på ett café här nere och jag älskar mitt jobb och mina chefer. Jag får min lön kontant i handen när vi slutar på lördagar, jag älskar lördagar för jag älskar att få lön och jag älskar att jag får dem direkt i handen för de blir verkliga på ett helt annat sätt då.  I alla fall, blir det mer ofta än inte att vi på lördagar kommer iväg från jobbet mellan 16.15 och 16.30, men vi får bara betalt till kl 16. Detta retar upp både mig och min kollega även fast jag försöker att inte låta det påverka mig. Vi får betalt per timme och borde få betalt för en halvtimme till åtminstone varannan vecka. Så med detta fokuserade tänkade kring mitt pengatänk så slog det mig igår. Det handlar inte om de få euro som jag inte får, för jag behöver dem ju egentligen inte, utan det handlar om prinicpen och att jag är värd att få betalt för all tid jag jobbar. Men…. vad ska jag göra åt saken? Det är ju inte värt att skapa en diskussion kring det för det handlar bokstavligen om 7 euro i månaden. Men hur ska jag komma tillrätta med de negativa tankar och känslor det föder hos mig? Förslag någon?

Jag har också upptäckt att jag faktiskt avskyr att inte ha pengar att slänga omkring mig hur som helst på exakt och precis vad jag vill när jag vill det. Jag VILL kunna åka till en butik och peka på de utemöbler jag vill ha på vår terrass och bara tala om var det ska leverera det.

Jag har precis spenderat ca 200 euro på vår fest igår, utan att blinka, och utan att titta på priser eller vara rädd för att pengarna inte skulle räcka. Naturligtvis så överköpte jag, för jag gillar inte när det tar slut, och så tog folk med sig vin fast jag sa att de inte skulle göra det, så jag har nästan lika mycket vin kvar som jag hade innan folk kom igår. Vilket betyder att jag inte behöver lägga pengar på det på typ hela sommaren. Woohooo!!! :D Där tjänade jag ju in de 7 euron i månaden som jag saknat från jobbet. :D hehe Tack tack tack! :D

Vad gälller från min barndom och min uppväxt så har jag alltid haft, och det hade även mina föräldrar (som separerade när jag var 4). Jag har alltid varit väldigt generös med pengar och utan att blinka har jag många gånger gett bort mina sista pengar och själv stått utan eller struntat i att betala en räkning för att kunna hjälpa någon annan. Så jag hamnade redan som 18-åring i skuld hos kronofogden, och därifrån så var det ju lätt att se att jag aldrig skulle kunna betala den skulden så varför över huvudtaget bry sig, och så växte det.

Detta ledde till att pengar gav mig enorma skuldkänslor, att spendera pengar gav mig skuldkänslor. Att köpa mat som kostade mer än det behövde kosta gav mig skuldkänslor. Att betala räknigar gav mig skuldkänslor. Allt, precis allt, som hade med pengar att göra gav mig skuldkänslor. Där är jag inte längre. Jag har jobbat mycket med EFT och Tapping på just den biten och jag har inte längre skuldkänslor på grund av pengar.

Här i Spanien lever jag ju ett ganska "enkelt" liv, jämfört med hur det var i Sverige. Att jag dessutom inte behöver bry mig om att betala räkningar för att min sambo sköter den biten, själva aktionen av det, gör det lättare att inte tänka på det. Det är också han som betalar alla räkningar, i pengar sett. Jag betalar all mat och allt till katterna och det jag behöver och vill ha för egen del i klädväg eller solkrämer :D.

Men nu har jag börjat känna mer och mer att jag vill ha mer pengar, så jag kan betala mer, och så jag kan köpa mer saker. För jag vill inte bara ha så det räcker. Jag vill ha så det blir över. Jag vill ha så det växer på mitt konto, fast utan att spara, för att jag får in så mycket pengar.

Ja, jag har ett mycket komplicerat förhållande till pengar…. Hmmm, har mycket att fundera på där.

Tack för att ni lyssnade! :D

Puss

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

målle
2012-06-04 17:48
#6

Ajajajaj, jag var inte så avslappnad i pengar som jag trott..jag är rädd att få 0 på kontot…för det har aldrig hänt mej, jag vet inte vad som händer då? Jag VILL kunna betala mitt och mina grejer därför kan jag ju inte riksera att få 0 på kontot. Jag vet att det är flera månader dit i värsta fall och visst köper jag det jag vill/behöver, men ibland kommer Fröken Spara fram och tjatar "men ojdå vad dyr den där var" "ojdå, finns den bara i så stor frp, tänk om den inte är bra" "oj nu får du inte lägga mer i korgen för då måste du föra över pengar när du kommer hem" Yadadada!

Det här uppstod nämligen idag, när jag åkte iväg till ett stort köpcentrum ett par mil bort som jag typ aldrig besöker, för att det ligger långt bort. Men jag ville ut idag och det har byggts om och kommit massa nya butiker dit så jag for dit. Hade tänkt kika in på Life och köpa Cocosa (eftersom jag nu på allvar tänkt starta en ny omgång lchf-kost) burken kostade 229:- och direkt var fula Fröken Spara igång "Oj vad dyrt" "har d einte en mindre, billigare burk?" blablabla! Jag tänkte att jag skulle skita i det och köpa den ändå, men har jag ngn Cocosa-burk här hemma nu? Nehejdå!

Dock unnade jag mej saker iaf idag, köpt 6 par trosor Skrattande

Ooops där var ordet "unna" haha ja, frågan är om jag "unnade" mig trosorna eller om jag helt enkelt köpte dem för att faktiskt vara lite fin för sambon och för att en hel del trasor i byrålådan helt enkelt är just trasor? Skrattande 236:- kostade alla 6 trosor, när jag betalade tänkte jag att det var lite dyrt och behöver jag verkligen köpa 6 par (det var köp 3 betala för 2 på Cubus) men där trotsade jag Fröken Spara minsann! Jag ville ju ha dem och de var fina och jag har fler än 6 att slänga här hemma så jo jag behövde köpa de där 6 par trosorna!

Nu ska jag faktiskt köpa mej en Cocosa-burk nästa gång jag kommer åt en Life-butik!

Så jag ska försöka så smått att ta död på Fröken Spara! Någon som har ngt bra tips? Flört

Pengakram på er!

Annons:
crinalina
2012-06-04 18:20
#7

Att bli medveten om tänkadet, och känslorna som kommer med det, är ju en fantastiskt bra bit på rätt väg. När jag kommer på mig själv med att tänka just sådana tankar som du beskriver, för det bor en sådan Fröken Spara i mig också (fast jag har väl aldrig lyckats spara något trots det :D ), så stannar jag upp och så tar en dyrare variant, eller en till eller någonting mer än jag tänkt mig. Det som sker då är att jag trotsar mina egna tankar och känslor och jag inser att inte tusan dog jag för det inte. Och inte heller exploderade jordklotet, och tänk, rätt var det är efteråt så dyker någonting upp gratis som jag velat ha som kostade samma lika som det extra jag köpte. :D

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

målle
2012-06-04 18:36
#8

Ska verkligen försöka trotsa ordentligt nästa gång! Måste testa! Se hur min känsla blir, för känslan jag har nu angående den där burken är att nu när jag sitter här hemma tänker jag att jag visst mkt väl kunde köpt den där burken! Men när jag stod i affären och såg priset framför mig så tog det emot på ngt vis. Men som sagt, jag ska testa!

[Kathja]1
2012-06-04 20:00
#9

Tack fina ni för att ni hjälper mig att se vad jag själv tänker. Tack, tack, tack! För visst är det så att när vi pratar om saker så ser man lättare vad man själv gör. Man blir ju så insnöad i sina egna tankar. Ska sluta unna mig, jag kan och ska köpa mig allt jag vill för att jag vill och för att jag kan. Men för min del är det svårt att hela tiden hålla tankarna rätt på banan, jag hamnar gärna i att jag räknar ut hur mycket jag har, hur mycket det ska räcka till och hur jag ska bära mig åt. Blir väl lätt så när man under längre tid har haft 100kr som man ska få att räcka till mat till familjen över en helg. Men det där ska jag ta ur mig! Skönt är iaf att kunna känna mig rik, det känns som en bra grund att utåg ifrån.

crinalina
2012-06-04 20:03
#10

Ja, jag hamnar också i det tänket och räknar ut hur mycket det ska räcka till, hur mycket jag kan spendera per dag osv. Men det blir mer och mer sällan sedan jag blev medveten om det. Jag säger helt enkelt till mig själv att jag är löjlig för oavsett hur mycket pengar jag har så kommer jag kunna köpa precis det jag vill köpa. :D

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Kathja]1
2012-06-04 20:10
#11

Ha ha, jag brukar oxå skälla på mig själv när jag är tramsig och faller in i gamla tankebanor. Men det heter ju inte MEDVETET skapande för inte, det gäller först att bli medveten om vad man tänker och sedan bli medveten om hur man kan tänka. Och då händer det grejer!

crinalina
2012-06-04 20:19
#12

Ja, och sedan MEDVETET veta vad man önskar sig. :D

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Kathja]1
2012-06-04 20:26
#13

Helt rätt! Den missade jag.

Annons:
målle
2012-06-04 20:46
#14

En rätt rolig grej som uppstod idag var att jag suttit och kikat på massvis med klänningar på en sida på nätet, och de ser så fina ut på modellerna och på den lilla bild man kan "förstora" så man ser bättre………………..

hursomhelst trippade jag in i en klädbutik inne på det stora köpcentrat jag var på idag och kikade lite, det var en butik jag normalt inte brukar titta i men jag hade som "regel" idag att inte titta i H&M, Gina Tricot och de där vanliga butikerna jag kan hitta hemma utan jag skulle kika i de andra, så sagt och gjort jag gick in och vips fick jag se en av klänningarna jag kikat på på nätet. På nätbutiken såg den jättefin ut, med blommönster och volanger och spets, men fy vad trist den var irl! Inget jag skulle köpa konstaterade jag för mig själv! Tog en tur runt i butiken och fick se fler plagg jag sett på nätet och sådär irl var de inte alls så fina, så mkt kan man vilja ha men sedan visar det sej (som i mitt fal irl) att man hellre säger nejtack. Och att den händelsen sker är lite avkopplande för mig med tanke på att jag kan "pusta ut" lite och känna att vilken tur, nu behöver jag ju inte köpa den där klänningen!

[Evigheten]
2012-06-04 20:50
#15

Vilka kloka ord ni säger, för det är ju så sant!

jag har börjat försöka ändra från att jag tänker: nä det har jag inte råd med just nu till att tänka: orkar inte köpa de just nu men jag har råd med allt jag vill och kan köpa det när lusten faller in

målle
2012-06-04 21:05
#16

Evigheten - Jag försöker tänka sådär jag med, men är osäker på om jag verkligen har den rätta känslan till den tanken med mig, eller om jag lurar mig själv..

Jag tror jag har svårast med pengabiten och LoA, för pengar är en så verklig bit om ni förstår mig nu..svårt att förklara. Men det är ju ngt man använder/påminns om varje dag.

Men nu tänkte jag precis..det var nämligen så at jag tänkte redan innan jag körde till köpcentrat idag att jag skulle köpa Cocosa just för att jag verkligen vill komma igång med lchf igen och jag ville köpa nya trosor, eftersom jag har en hel hög i lådan jag aldrig använder (några för små, några mindre attraktiva etc etc) så varför gjorde jag inte det då?

Jag såg Cocosan direkt jag satte foten i butiken, men när jag såg priset tänkte jag bara "oj, nej" men när jag betalade mina trosor tänkte jag nästan samma sak "oj, men strunt samma" Dessutom köpte jag dubbelt så många trosor jag tänkt göra när jag stod där och plockade, men de 3 andra bara for med i högen. Så hur kunde jag köpa så mkt trosor och ingen Cocosa?! Hur tänkte jag där egentligen? Obestämd

crinalina
2012-06-04 21:13
#17

Det kan ju också vara så att Universum helt enkelt stoppade dig från att köpa något som du egentligen inte behöver. För inte behöver man Cocosa bara för att man äter lchf, då skulle ju inte jag kunna äta lchf. Det är kanske så att du ska utforska lchf-recept för att komma på andra alternativ`?

Tänka utanför boxen! Det är något som jag är jätteduktig på att påvisa för andra, men jag har jättesvårt att göra det med mig själv när det gäller just pengar.

Hmmmm…….. Tänka utanför boxen…… Hur får jag igång pengaflödet genom att tänka utanför boxen….???

Cool

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Evigheten]
2012-06-04 21:28
#18

Målle: Ja det är nog så från början, först tror man inte på det men när man sagt det tillräckligt många gånger då börjar man tro att det är sant, typ som affirmationer blir det ju.

Vet inte vad det ger för effekt eftersom jag nyss börjat med det,men nåt som har förändrat pengaflowet framåt för mig är att jag haft min stund varje kväll och ser den ekonomiska tryggheten och att jag vet ju att den blir större för var dag som går.

Skulle betala en massa saker i sommar men det bara försvann poff! =) så det börjar flytta här lite fast har fortfarande en knagande känsla varje gång jag betalar räkningarna, fast jag vet ju att jag kan betala dom och pengarna växer men det sitter nåt djupt kvar i mig där men snart så är den biten borta med!=)

målle
2012-06-04 21:39
#19

suck suck suck, skrev nyss ett medellångt svar och allt försvann pga en smiley och en tangent! Suuuuuck!

Men jag har iaf kommt fram till att jag inte behöver ngn Cocosa, behövde ingen när jag rasade i vikt 2010, så jag behöver ingen nu heller! Förmodligen därför jag inte köpte ngn för jag kom på nyss att jag får inte glömma vilka känslor som var med mig i butikerna idag! Cocosan sade nej bara jag klev in i butiken och såg priset, trosorna däremot sade ingenting förrän jag betalade, och då hade jag tom plockat på mig det dubbla antalet än jag först tänkt göra Skrattande

[Kathja]1
2012-06-04 21:52
#20

Det är som Crinalina säger - tänk utanför de vanliga ramarna. Det är lätt att fastna i tankar kring PENGAR, när det egentligen handlar om frihet, tacksamhet, trygghet, värme, kärlek, trivsel, nöjdhet, glädje osv - det är känslor och tillstånd vi önskar och vill ha. Och dem kan vi få utan kronor och ören! Jag tex har en dröm om ett hus på Kreta, men inte sjutton bryr jag mig om ifall jag har köpt det för egna pengar eller om någon "kastar" det på mig. Jag drömmer om att kunna klara mig utan ett regelrätt jobb, och det handlar ju om en frihetslängtan och en längtan efter att ha gott om tid och ork att inspirera och hjälpa andra. Och det finns ju många vägar till det. Pengar i sig blir en symbol för något annat. Jag tror det var Crinalina som skrev i en tråd att det handlar om att bli medveten om vad man egentligen önskar. Många gånger du vi tycker att vi inte har fått det vi har bett om har vi bara helt enkelt inte vetat vad det är vi efterfrågar. Så egentligen ska man strunta i att önska pengar och saker och istället önska och tänka i tillstånd.

Annons:
crinalina
2012-06-04 22:11
#21

Jag önskade mig ett parasoll till min terrass men vi hade sagt att vi inte skulle köpa något utan vi vill ha en Gazebo så småningom. Däremot sa vi att om någon ger oss ett parasoll så tar vi tacksamt emot det.

Igår hade vi vår inflyttningsgrillchill på taket och en av mina vänner som var hit för första gången såg att vi inte hade något parasoll. Hon sa direkt, jag har ett ni kan få. Det tar tio minuter att hämta det. Så vi satte oss i hennes bil och åkte till huset som hon precis flyttat ifrån då hon gjorde slut med sin kille förra veckan, och hämtade parasollet som hon inte längre behöver för att hon nu inte har en terrass. :D

Tack så mycket! :D

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

crinalina
2012-06-04 22:32
#22

Jag önskade mig ett parasoll till min terrass men vi hade sagt att vi inte skulle köpa något utan vi vill ha en Gazebo så småningom. Däremot sa vi att om någon ger oss ett parasoll så tar vi tacksamt emot det.

Igår hade vi vår inflyttningsgrillchill på taket och en av mina vänner som var hit för första gången såg att vi inte hade något parasoll. Hon sa direkt, jag har ett ni kan få. Det tar tio minuter att hämta det. Så vi satte oss i hennes bil och åkte till huset som hon precis flyttat ifrån då hon gjorde slut med sin kille förra veckan, och hämtade parasollet som hon inte längre behöver för att hon nu inte har en terrass. :D

Tack så mycket! :D

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Kathja]1
2012-06-04 23:07
#23

Vem vet i morgon kanske jag trillar över någon som har en Lexus över!

Alexandraea
2012-06-04 23:14
#24

Jag gjorde misstaget att kolla bankkontot idag och upptäckte att jag hade mindre pengar kvar än vad jag trodde och fick en mindre dipp, dock bara en liten dipp men ändå. Jag försökte just spela the secret memory game, för att få lite pepp. Den första bilden jag klickade på var den av en 1 000 000 dollar check, den andra rutan jag klickade på blev en match direkt, sedan låste sig spelet och inga andra rutor ville vända sig, så de enda två bilder jag hade uppe var de två av miljon dollar checken. Hahaha, it´s a sign! Har alltid haft känslan att juni är månaden då jag kommer att få 100 000 € på kontot (eller kanske mer t o m) och nu känns det som att jag fick det bekräftat, haha. :) Så vips är dippen borta! Yay!

Målle, nu har du ju redan kommit underfund med att du inte behöver Cocosa, men om du skulle ändra dig någon gång kan jag tipsa om Fushi, där jag brukar köpa min ekologiska kallpressade kokosolja till ett mer ekonomiskt pris, det är ett engelskt företag men de fraktar utomlands för en billig peng.

#5 Crinalina, jag har också slutat använda ordet unna mig. Vi förtjänar ju faktiskt allt fantastiskt alla dagar! Glad

LoAEmma
2012-06-24 23:55
#25

Oh, bra tråd! Den här blåser jag liv i igen!!
//Snåljudasen….

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Kathja]1
2012-06-25 18:10
#26

Fick nästan 3000kr mer i lön än jag hade räknat ut att jag skulle få! Vet inte hur de räknar, men glad är jag för det. Trodde jag skulle få ut 19 000kr, bad Universum om 22 000 kr och fick 21 700, nära nog tycker jag. Skrattande

LoAEmma
2012-06-25 19:36
#27

Härligt Kathja!!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
SHIAWASE
2012-06-26 00:36
#28

#26 Kathja-R Kul! for dig! och for oss som blir inspirerade av andras inspirationer. Tack for det:)

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[Torahzen]
2012-06-26 13:06
#29

Grattis Kathja!

Det var nog semestertillägg som förgyllde lönebeskedet… Tungan ute

[Kathja]1
2012-06-26 15:35
#30

Ha, jag har vare sig semester eller semestertillägg förän nästa år! Tur jag har ett bra schema så det är okej att jobba hela sommaren. Eller iaf tills alla de där miljonerna trillar in och vi blir asa rika, hi hi.Guld i mun

[Torahzen]
2012-06-26 17:40
#31

Jaså inte det. Då är det bara att gratulera i alla fall!!!

Guld i munGuld i munGuld i mun

LoAEmma
2012-06-26 18:17
#32

Hahaha har vi tillåmed en pengasmiley här, gryyyymt!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Torahzen]
2012-06-26 18:19
#33

Japp!

Guld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i munGuld i mun

LoAEmma
2012-06-26 18:31
#34

Hahahah!! Asamycket pengar Guld i mun

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
crinalina
2012-06-27 14:44
#35

Hahaha, underbart!! Guld i mun

Jag har börjat göra en pengadagbok!

I den så gör jag insättningar varje dag, först gjorde jag bara en insättning utan att skriva vad det var för något men det gjorde mig lite stressad så jag började skriva vad det var. Bla så får jag in 100 euro per dag på att INTE jobba. Cool hehe Sedan har jag lite olika saker som jag gör för att få in pengar i min dagbok så sammanlagt får jag väl just nu in ca 1500 euro varje dag. Det är niiiiiice!!! Guld i mun Jag är verkligen asarik!!

Sedan så när det är någonting som jag lägger pengar på i verkliga livet så skriver ner det som uttag fast större än det var, jag har också köpt lite nya möbler för min balkong och min takterrass, jag har köpt en kamera, nya klänningar och en massa skor. Jag har gått till frissan och är skitnöjd med nya frisyr (irl så klippte jag och färgade mitt hår själv och jag är skitnöjd med min nya frisyr, hehe), jag har även börjat ge min sambo pengar varje dag så han kan sluta på sitt jobb som han börjat tröttna på rejält, och min son får lite pengar ibland också. Idag planerar jag att ge pengar till någon välgörenhet och så ska jag köpa lite fler böcker. Just det jag köpte alla Agatha Christie böcker häromdagen, och senare samma kväll så hittade jag alla Agatha Christie-böcker gratis att ladda ner till min Kindle. Skrattande

Denna dagbok har verkligen börjat ge mig en fantastisk känsla av att ha mer än tillräckligt med pengar. Jag använder inte alla pengar alla dagar, ibland blir det mer och ibland blir det mindre. Jag tycker om känslan av att ha en massa pengar kvar när jag handlat det jag vill ha. Guld i mun

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

LoAEmma
2012-06-27 16:40
#36

Men ååå vilken smart grej!! Och det ger ju utdelning också, du är ju fantastisk på att hitta på bra saker! :-D

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

målle
2012-06-28 17:57
#37

Jag har denna månaden ungefär lika mkt pengar kvar efter allt är betalt som jag hade när jag hade jobb och tjänade ca 5000-6000:- mer varje månad! Wihoooo! Äntligen kan jag känna mig rik på riktigt!

szirius
2012-06-29 13:16
#38

# 26 men Kathja, varför la du inte till nån nolla när du skickade iväg önskningen, va,va,va????FlörtSkrattandeTungan ute

[Kathja]1
2012-06-29 16:21
#39

Szirus  -Eftersom jag ju önskade det i lön, och lönen är vanligtvis vad den är. De asa-stora pengarna är ju såklart redan önskade och på väg de med! Guld i mun

crinalina
2012-06-29 19:36
#40

#36 LoAEmma, haha tack för komplimangen. Idéen fick jag av övningen med en bankbok som någon nämnde i en av pengatrådarna för ett tag sedan. Jag är inte så mycket för bankböcker, det ligger inte i min natur (även fast jag faktiskt tänkte bli revisor när jag var typ 24). Bankbok låter så stelt och tråkigt i mina ögon och ger mig lite dåliga vibrationer då det känns lite som att jag inte får använda pengar som finns på en bankbok, eller konto, till vad som helst. Jag har ju väldigt mycket blockeringar kring just pengar som jag jobbar med att få bort. Däremot så dök tanken om en lite mer avslappnad dagbok, som jag visserligen använder precis som om det vore en bankbok, upp i mitt huvud hux flux och det kändes rätt.

Jag gillar kontanter så då passar det mig bättre. Cool

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

LoAEmma
2012-06-29 19:55
#41

Ja jag tyckte det var en smart idé! Självklart hade jag ju redan glömt bort den hehe….

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
[Torahzen]
2012-06-29 21:17
#42

Det var jag som skrev om övningen:

Jag gör en övning ur "Be så ska du få". Jag har gjort en tabell i excel och gör en (mental) insättning varje dag. Dag 1 - 1000 kr, dag 2 - 2000 kr, dag 3 - 3000 kr och så vidare.
Nu efter två månader börjar det bli lite svårare vad jag ska göra med pengarna! Jag känner att min koppling till pengar inte är lika negativ, för JAG HAR PENGAR I ÖVERFLÖD!!!

Ja, det glömde jag skriva. Jag gör uttag också. Så nu har jag en ny trädgård, städhjälp, elcykel, nya takfönster, markiser, vinkällare, en ny ekologisk garderob, massage en gång i veckan, solresor…
MÖJLIGHETERNA ÄR OÄNDLIGA!!!

Övningen från "Be så ska du få" heter Välståndsleken. Den ska vara särskilt bra av 4 anledningar:
1 - När du vill förbättra din förmåga att fantisera
2 - När du vill tydliggöra eller specificera din önskan
3 - När du vill öka inflödet av pengar i din erfarenhet
4 - När du vill öka flödet av rikedom av många olika slag

Du kan göra Välståndsleken i excel eller på papper. Jag har gjort 4 kolumner:
1) Datum
2) Notering
3) Debet (uttag)
4) Kredit (insättning/tillgång)
samt en kontrollruta där jag ser om jag har kvar pengar att handla för.
I kolumnen för Notering skriver jag Insättning och beloppet i kolumnen för Kredit. Jag gör en insättning per dag och minst ett köp per dag. På nästa rad skriver jag det jag köper: senast har jag "köpt" en bärbar dator.
2012-05-16 Insättning                          1000 kr
2012-05-16 Nya sommarbyxor               1000 kr
0 kr

Jag känner att denna övning hjälper mig att fokusera på överflöd istället för bristen på något, som" Åh, jag vill köpa nya takfönster så jag slipper oroa mig för att det ska regna in", typ. Genom denna övning har jag "köpt" nya takfönster och fokus ligger på nya takfönster. Hur det ska gå till överlämnar jag tll universum.

LYcka till med er Välståndslek!  Guld i munGuld i munGuld i mun

LoAEmma
2012-06-29 21:22
#43

Suuuperbra! Nu känner jag mig bara hindrad av att jag inte begriper mig på excel hehe…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Torahzen]
2012-06-29 21:27
#44

Det går lika bra att skriva på ett papper!

LoAEmma
2012-06-29 21:30
#45

Jo fast jag är ju datorfreak (dvs sitter med datorn i knät halva kvällarna)och tror inte det blir gjort om jag inte gör det på datorn….

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Torahzen]
2012-06-29 21:38
#46

Det går att göra kolumner i word fast då får du ju göra uträkningarna själv…

LoAEmma
2012-06-29 22:24
#47

Får hitta nån variant :-)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Upp till toppen
Annons: