Annons:
Etikettloa-generellt
Läst 2297 ggr
crinalina
5/19/12, 8:47 PM

Hemlängtan

Det slog mig precis… Hemlängtan… Ja, inte längtan för att komma hem för jag är ju redan hemma, men är det inte just det som ledde mig hit. Var det inte min längtan efter hemma som ledde mig bort från allt jag trodde var hemma, från alla jag kände mig nära, till ett främmande land utan en aning om någonting som hade med landet eller folket att göra. Var det inte min hemlängtan som ledde mig till min underbara sambo, och till vår fantastiska underbara nya lägenhet? Jo, det var nog det.

Man pratar om hemlängtan som någonting dåligt, men hemlängtan är kanske bara att man längtar dit där hjärtat leder en? Är hemlängtan, den riktiga innebörden av det, helt enkelt LoA?

Vad tror ni?

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Annons:
[Kathja]1
5/19/12, 11:56 PM
#1

Det där håller jag med om till 100 %! Jag skrev innan helt kort om hur jag träffade min man, att min längtan efter trygghet förde mig till honom (och ni ska veta att jag försökte att kämpa emot först!!!) Sedan förde vår längtan efter ett Hemma oss ut på landet, mitt i skogen i Hallands inland. Vi steg in i ett gammalt hus, där allt behövde fixas, och tittade på varandra - båda överväldigade av känslan av att ha hittat HEM. När vi åkte där ifrån så var vi tvungna att stanna till på en skogsväg bara för att andas, vi var nästan som i chock över känslan. Sedan tog det oss 6 månader innan huset var vårt, men aldrig att vi tvivlade en sekund på att vårt hemma skulle bli vårt hemma. Jag har alltid flyttat en massa, både när jag var liten och som vuxen. Här har vi nu bott i drygt fem år, personligt rekord! Men inte flyttar man ifrån sin plats på jorden. Så jag är helt med dig i att hitta hem - och att hemma kan vara var som helst.

Otroulig
5/20/12, 6:03 PM
#2

Tjingeling!

Lustigt, har inte varit inne här på ett tag och har nu snurrat runt lite på gamla och nya trådar.

Det jag fått till mej är:

Vi får vad vi önskar oss, förr eller senare

Släppa taget - universum har en större plan för mej.

Hemlängtan…

Jag har ju verkligen haft en väldigt stark önskan om att "komma hem" Till gemenskap, glädje, skapande och trygghet. Trodde ju att jag gjort det - fick uppleva den där härliga känslan av att NU är jag hemma, det var hit jag skulle komma. Nu blev det ju inte så… men jag vill ju fortfarande samma sak, känna den KÄNSLAN igen. Nu vet jag ju hur den känns Skrattande

Så jag har släppt taget och litar på att universum har nåt bättre för mej. Åren går, men jag struntar i tiden. Lever mest i nuet.

Sen vill jag passa på att säga VAD NI ÄR UNDERBARA! Härligt med en sån här kärleksfull plats.Kyss

Kramar till er alla!

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

crinalina
5/20/12, 6:38 PM
#3

Hej Otroulig! :D Härligt att du hittade det du behövde just nu. Det är ju lite så det här forumet fungerar har jag märkt. inte bara för dig utan även för mig och andra. Och just nu speciellt har vi en riktigt härlig vibe här inne, tycker jag. :D En ärlig och öppen vibe som kanske har saknats lite förut.

Kram tillbaka!

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

målle
5/20/12, 9:01 PM
#4

Det är en helt fantastiskt fart här inne nu! Folk får insikter hit och dit och ni/vi delar med oss av ALLT vi funderar på eller fått en fantastiskt insikt om! Riktigt härligt för vi hjälper varann att komma "målen" närmre!

Att hitta hem, känna hemlängta ja, jag längtar fortfarande hem så att säga..Jag bor i ett hus med min sambo där jag trivs…men det är inte mitt hem, eller jo dte är mitt hem, men det känns inte helhjärtat som mitt hem. Detta beror på att detta huset valde hans ex och han ihop och bodde här ihop lite drygt ett år innan de gick isär och han har bott kvar här och sedan träffades vi och jag flyttade in. För det första är det aldrig ett hus jag skulle valt (om han och jag valt hus) för det andra skulle jag inte valt ngt så långt utanför stan, men här är jag samtidigt kluven då jag gillar byn vi bor i, det är tyst, lugnt, vänskapligt, och nära till mkt fin natur.

MEN, jag längtar fortfarande HEM! Dock känner jag tacksamhet och lycka över att bo här i detta huset med min fina sambo och hans son (dock bara varannan vecka) och jag vet att Universum kommer ge mig och oss ett annat hem som kommer passa oss alla tre perfekt, så känna ngt annat än lycka och tacksamhet över detta boendet tänker jag inte göra! Skrattande

Alexandraea
5/21/12, 8:59 AM
#5

Jaa, älskar energin som är här inne nu! Glad

Och ja, hemlängtan är ett väldigt bra ord. Jag har det också, fast lite mindre nu än förr. Jag har hittat området/landet som är mitt hem men inte den specifika platsen och människorna än. Dock innan jag flyttade till Barcelona var jag inte riktigt medveten om att det var hemlängtan jag hade, då var känslan mer att jag ville ha frihet, att jag ville bort från att sitta fängslad i min då så grå vardag. Men nu när jag (nästan) är hemma så är min vardag inte så grå längre, och jag kan ha min frihetskänsla samtidigt som jag har en trygg plats att stanna på.

crinalina
5/21/12, 2:07 PM
#6

Alexandraea, precis så skulle jag beskriva att det var för mig innan också. Sedan hittade jag min sambo och då kände jag mig ännu mer hemma, och sedan flyttade jag in hos honom och då kom jag ännu ett steg närmare, och nu har vi flyttat in i en fantastisk lägenhet som känns hemma. Gradvis så kommer jag hem. Jag har nu friheten att göra det jag vill GÖRA för att känna mig hemma; skriva, hjälpa andra, måla, ha drömkroppen.

Varje litet steg leder hem. :D Underbart! Fantastiskt! Och såååå härligt att känna och tänka på för någon som mig som har känt sig vilsen inombords hela livet! :D

Mycket är tack vare detta forum, och just nu ger det mig mer än vanligt! :D Tack alla ni här, ni är helt fantastiska! :D <3

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Annons:
linnease
5/21/12, 7:23 PM
#7

Precis så är det ju!! Grymt bra mycket bättre uppdaterad version av begreppet hemlängtan!!!!!!

♥♥

Roligt att det är så mycket energi och så mycket pepp och så mycket varma känslor här nu, kram allihop!!

szirius
5/22/12, 12:32 PM
#8

Hemlängtan är ju just längtan efter att komma hem - och det hemmet finns inom oss.Så ser jag det.

Ju tryggare man blir inom sig, desto mer trivs man med sig själv. När man trivs med sig själv utstrålar man en energi som gör att man drar till sig människor, platser, händelser som man tycker om. Allt blir en positiv spiral. Och man känner sig HEMMA.

När jag grips av den där "hemlängtan" så vet jag att vad jag längtar efter är min egen kärlek...det är den som brukar fattas då…så fort jag boostat mig själv så klingar längtan av och jag är hemma igen.

Denna insikt har jag fått just av att lämna mitt hemland och inse att den där längtan - längtan BORT när jag bodde i Sverige och längtan TILLBAKS när jag inte var där, var en slags inre oro bara…ett sökande efter att landa i mig själv.

Ju mer jag landar i mig, desto mer finns denna lugna känsla att jag kan vara HEMMA precis vart som helst.Oavsett kultur, mat, klimat, människor så har jag ett tryggt hem med mig, inom mig, alltid.

Och DET är en frihetskänsla!

crinalina
5/22/12, 1:27 PM
#9

szirius, visst har du rätt i att det är känslan inom en, ens egen kärlek och trygghet som är hemma. :D Får jag fråga var det är du bor någonstans?

Engelskan använder ju mestadels ordet home sick för hemlängtan, även de även har ordet home longing, Att man är sjuk för att man inte är hemma. Hmmm… Och så är det väl till viss del. Man blir sjuk för att man tappat sin inre kärlek och trygghet.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

szirius
5/22/12, 1:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 Jag bor i Ungern, 400 m från vackra DonauGlad

crinalina
5/22/12, 2:06 PM
#11

Wow, vilken härlig bild. :D En av de saker som jag har saknat lite med att bo i på en turistort vid medelhavet är att det inte har funnits någon naturlig natur runt knuten, förutom havet då förstås, så som jag är van vid. Men sedan vi flyttade så har vi kommit lite närmre, när jag går till den lokala butiken så kan jag höra fåglarna sjunga. Jag bor mittemellan ett berg och havet. Jag har naturen nära igen. :D

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Kathja]1
5/22/12, 6:46 PM
#12

Vilka underbara Hemma ni har! Själv har jag ju mitt hemma i Hallands inland - en otroligt vacker plats (dock utan hav, vilket funkar fint trots att jag är från Göteborg och alltid har bott vid havet;)) - en plats jag aldrig innan jag kom hit hade funderat över att bo på. Så snacka om att Universum/Gud gav mig det jag känslomässigt ville ha, utan att jag själv visste var den platsen rent geografiskt fanns. Tack för det! Kyss

Sedan har jag ju mitt Dröm-hemma, och det är på Kreta. Har inte varit där så mycket men bara jag tänker på ön så blir jag tårögd och knottrig - så något på den ön är det som drar. Så när jag är miljonär ska det bli ett hus där oxå. Eller strunt i miljonerna, på ett eller annat sätt så kommer det att bli ett hus där oxå. Tack för det! Skrattande

målle
5/22/12, 7:07 PM
#13

Haha exakt Kathja-R, inte behöver du massa miljoner för att skaffa ett hus på Kreta! Det får du ju iaf! Skrattande

Annons:
crinalina
5/22/12, 7:46 PM
#14

Såklart du får huset! Jag har ju fått min takterrass vid medelhavet helt utan att jag har några pengar och knappt ens någon inkomst. :D Min sambo har ju både delarna. :D haha

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Upp till toppen
Annons: