Annons:
Etikettloa-generellt
Läst 2464 ggr
Spejsan
2012-03-04 10:27

Experiment: Strypa nyhetsflödet!

Jag tillhör dom som sätter på tv:n det första jag gör när jag vaknar. När jag loggat in på datorn, så har jag vissa sidor som jag alltid kollar igenom. Däribland dagstidningar, mejl, vissa forum, bloggar och facebook.

Jag tror detta "tar" mycket energi från annat som man borde fokusera på, nämligen hur man mår, att vara i nuet och känna efter sina egna energier. Jag tror också att jag påverkas negativt av detta nyhetsflöde.

Jag har nu bestämt att göra ett experiment nästa vecka. Att helt låta bli tv:n - bara välja ut ett fåtal program som jag absolut vill se. Ge fasen i att kolla nyheter, både på tv och datorn. Blir nog svårt. Men intressant att utvärdera.

Är du också nyhetsjunkie?

Annons:
Otroulig
2012-03-04 13:54
#1

Nyhets junkie Nä tvärtom:) Jag har haft en lång period när jag överhuvudtaget inte tittade på TV.

Nu kollar jag ibland på kvällarna.

Jag undviker att se på nyheter, våld, thrillers och överhuvudtaget TV program där bildsekvensen är snabb. Min energi sjunker av det. Världen blir inte bättre för att jag ser på allt negativt.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

szirius
2012-03-04 17:51
#2

har ingen tv Flört. När jag lyssnar på radionyheterna ibland i bilen så slås jag av hur kanske 90% är "negativa nyheter" och det som ska anses vara positiva nyheter handlar om nån för mig okänd kändis som fått barn/vunnit nåt pris etc.Tyst

Jag söker helst information på alternativa sajter, där man undersöker sanningshalten i nyheterna på de stora kanalerna/tidningarna. Skrämselpropaganda får människan att ta obetänksamma beslut, så det gäller att ständigt lyssna inåt, på sitt förnuft…

Jag försöker också undvika filmer med våld och skräck i sig, just för att det ger mig helt fel stämningsläge.

Jag läste nyss om en studie i USA där några högskolestudenter fick vara utan internet/mobiltelefon under ett dygn och många fick svåra abstinensbesvär och ångest, lika allvarliga som vid avgiftning av en drog! Så nog är det beroendeframkallande alltid…jag tar själv pauser på flera dagar då och då när jag märker att jag suttit för mkt och surfat vid datorn…för det är livsviktigt att ha det TYST och utan intryck utifrån tror jag…

szirius
2012-03-04 17:52
#3

glömde skriva : lycka till med ditt experiment SpejsanGlad!

Spejsan
2012-03-04 21:15
#4

Tack så mycket! Jag tror också att vi påverkas negativt av att ständigt matas med nyheter som innefattar "elände" och "problem".

Jag ska testa en vecka och ser om jag märker skillnad på mående och förmåga att hålla fokus på väsentligheter.

Må väl :-)

crinalina
2012-03-05 14:59
#5

Jag bor i Spanien och min spanska är inte bra, bor i ett internationellt turistsamhälle, så jag tittar absolut inte på spanska nyheter. Däremot så har vi de flesta större engelska kanaler och min sambo, som är engelsman, sätter alltid på nyheterna det första han gör då han behöver hålla sig informerad pga sitt jobb. Jag lyssnar inte på det dock eftersom det i stort sett bara handlar om Storbrittanien och det är inte av intresse för mig, och för att det mestadels är skvaller och misär. Det första jag gör när han går är att byta kanal och gladare program som tex Frasier som är en komedi och får mig att skratta och le, följt av Undercover Boss eller den hemlige miljonären som är program som får mig att må bra eftersom de i slutänden alltid hjälper människor som kämpar och är värda en chans till något bättre.

Jag tittar annars mycket på tv men lärde mig för länge sedan att skilja på fiktion och verklighet, något som är viktigt när man jobbar för att bli författare av fiktionella böcker. Jag kan absolut påverkas känslomässigt, och gör det ständigt, av handlingen i de serier och filmer jag tittar på men jag ser det oftast inte som någonting negativt då jag är en känslomässig person och ibland behöver få känna annat än tacksamhet och glädje för att må bra. Att få utlopp för de känslorna i fiktiva situationer är för mig betydligt bättre än att göra mitt eget liv till en bergochdalbana igen.

Ibland ifrågasätter folk det när jag berättar att jag inte tittar på, eller läser, nyheterna. De tror på något vis att man kan påverka bara genom att titta på och vilja göra någonting. Jag skänker dock pengar varje månad, ibland mer och ibland mindre, till välgörande grupper som jag anser ska ha min lilla hjälp. De större sakerna som händer i världen får man ändå höra om på andra sätt.

Hur som helst, det är så jag gör och ser på det.

Lycka till med ditt experiment! :D

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Spejsan
2012-03-05 17:40
#6

Tack för respons! Första dagen på mitt experiment:

Det var inte helt lätt i morse att inte falla in i gamla vanor. Istället för att sätta på TV:n, så satte jag på en skiva med lugn musik. Jag hade i förväg tagit bort alla gamla "favoriter" på min startsida på datorn, vilket innefattar "Sydsvenskan", Aftonbladet och TV4 Nyhetsmorgon.

Nu surfade jag fram iFokus (såklart) gmail och facebook och några bloggar som jag följer. Men jag var sååå när att klicka fram Aftonbladet. Svårast var nog TV:n  ändå.  Jag tittar inte mycket på tv annars, men av någon outgrundlig anledning nyhetsprogrammen. Inte bara ett utan ALLA. Och ännu knäppare, flera gånger om dagen. Visst är jag en nyhetsjunkie!

Men, som sagt: Idag har jag börjat "avgiftningen". Just nu, efter jobbet, lyssnar jag på en cd-bok av Kajsa Ingemarsson. Tv:n är inte på ännu.

Ha en fin kväll!

Annons:
[Torahzen]
2012-03-07 20:57
#7

Lycka till Spejsan!

Det är nog många som bör dra ned på nyheter, oftast är det ju bara jämmer och elände…

Stella_Polaris
2012-03-08 14:01
#8

Vilken bra idé Spejsan! Jag är likadan, total nyhetsjunkie och har på tv:n jämt när jag är hemma. Jag börjar fundera på varför. Jag tycker just nu att jag låter en massa ovidkommande skit bara strömma in i mitt liv och det gagnar mig inte alls.

Funderar på att sätta en maxgräns varje dag för hur mycket tv jag får se på och hur mycket jag får surfa. Men för att det ska lyckas måste jag nog veta vad jag ska fylla den tiden som blir över med istället.

magmun
2012-03-10 10:12
#9

jag har faktiskt börjat tycka det är ganska roande att titta på nyhetssändingarna nuförtiden. främst på grund av att det har blivit så extremt tydligt för mig att samtliga nyhetsämnen enbart är till för att skapa opinion i den rikting som för närvarande står på NWO-folkets agenda.

med den här insikten blir det ganska kul att se detta skådespel. känns även härligt att jag nu har kommit så långt i min upplysning att jag inte längre kan luras att låta mig påverkas av dessa människor.

nuförtiden väljer jag istället helt själv vad jag ska tycka om omvärlden. jag har plötsligt blivit min egen skapare, precis det som dessa människor velat undvika med alla medel. deras spel är slut.

[luneri]
2012-03-12 11:52
#10

Jag tittar sällan på nyheter eftersom det alltid är så hemska nyheter och det mår jag dåligt av att bara höra hemskheter hela tiden.

Tv tittar jag på i perioder. just nu har jag en tvperiod och tittar på det mestaTungan ute

Annars är det vanligt att jag knappt ser på tv.

Upp till toppen
Annons: