Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 1800 ggr
[camillahj]
2012-02-16 12:22

"Längtanskänslan"

I morse efter jag varit ner på toaletten och låg i sängen igen och försökte somna om låg jag och funderade lite grand på det här med "längtanskänslan". För mig känns längtan som någonting mitt emellan den goda känslan och den onda.

Jag ska ta mig själv som ett exempel: Jag blir 28 år i sommar och har inga egna barn, dvs min biologiska klocka har börjat ringa mer frekvent Flört och jag får en längtan efter ett barn; "Åh, jag vill ha en bebis" och samtidigt som denna mening yttras får jag en känsla i magen. Men denna känsla känns varken så "vass" som den goda och inte heller så "dov" som den onda, utan det är en helt egen känsla.

Då började jag speklurea i om just "Åh, jag vill ha en bebis" är en fokusering på avsaknaden av en bebis men med en positiv "rubrik/klang" (alltså, "jag vill ha")

"Åh:et" i detta fallet har den negativa klangen, fokuseringen på avsaknaden av en bebis, medan "jag vill ha en bebis" är det positiva, det jag ber om.

Så är längtan i sig positivt eller negativt?

Annons:
retep
2012-02-16 13:41
#1

Jag skulle säga att längtan är en positiv kraft… som även kan bli negativ.

Den har med en känsla och känslor att göra och kan därför också ge olika upplevelser och påverka en på olika vis.

Kanske vemod och sorgsenhet, en saknad och tomhetskänsla, en känsla av saknad eller brist på något…kanske outalat.

I ditt fall med längtan efter en bebis är det förutom känslor och det mentala också rent fysiska krafter och hormoner på gång.

Sen går det säkert mer över i hur man förhåller sig till allt detta och vilka val man gör…med sina känslor, tankar och hur och vad ett barn kan tänkas betyda i ens liv.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[camillahj]
2012-02-16 14:42
#2

Låter mkt klokt det där, jag har inte tänkt på längtan förrän just i morse Skrattande Det är så intressant att utforska ala dessa känslor och tankar!

linnease
2012-02-16 16:33
#3

Låter som det är precis som du säger, lite mixade vibbar - dels fokus på bebis som är supernice och precis vad du vill ha, och samtidigt säkert några tankar åt andra hållet, har ingen bebis nu, vet inte när, var hur det ska gå till att få en :)

"Då började jag speklurea i om just "Åh, jag vill ha en bebis" är en fokusering på avsaknaden av en bebis men med en positiv "rubrik/klang" (alltså, "jag vill ha")

"Åh:et" i detta fallet har den negativa klangen, fokuseringen påavsaknaden av en bebis, medan "jag vill ha en bebis" är det positiva, det jag ber om."

Precis! Lika delar av båda typ! Fokus på vad man vill ha OCH att man inte är där än.

[camillahj]
2012-02-16 17:24
#4

Det slog mig precis att att längta efter ngt inte riktigt hör ihop med LoA, i mitt tycke.

Man ska ju förvänta sig, tro att man redan har det man vill ha, befinner sig där man vill vara etc, så att längta efter något, oavsett om man har en negativ klang eller inte på, stämmer längtan inte ihop med LoA. Jag ska ju sluta längta och önska mig en bebis för skickat min önskning har jag redan gjort och det enda jag behöver fokusera på är att befinna mig i vortex och förvänta mig att bebisen kommer när jag bestämmer att den ska komma..så varför längta? Finns ju egentligen ingen mening med att längta.

Jag ska börja bete mig som en gravid kvinna nu, må illa på morgonen, klappa magen, sluta dricka alkohol etc etc så kommer nog bebisen snart, tror ni inte? (driver lite med mig själv.. Flört)

retep
2012-02-16 17:41
#5

Så länge du inte lägger band på din naturligt spontana längtan…och inte heller överdriver den med för mycket känslor oc tankar…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

crinalina
2012-02-16 18:13
#6

Längtan.. Ja, längtan är ju en negativ känsla i grunden, för man längtar ju efter någonting man inte har. Att längta efter någonting är bortkastat för så länge man skickar ut energi och signaler av att sakna (som man ju faktiskt gör för att kunna längta) så får man ju mer av att sakna, och längta.

Istället för att längta efter en bebis så kanske du ska prova att bara känna ren kärlek för känslan att få veta att du är gravid, hur fantastiskt det känns att bära ett eget litet liv där inom dig, hur sagolikt underbart känslan av att hålla ditt lilla barn i din famn. Kärlek! <3

För kärlek är ju den andra sidan av längtan, man längtar ju efter någon eller något man älskar och det är 100% bättre att känna kärlek än saknad och avsaknad. :D

Hoppas du fårstår hur jag menar. :D

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Annons:
linnease
2012-02-16 18:17
#7

Haha! (må illa på morgonen :) )

Om jag önskar mig nåt väldigt mycket och inte riktigt vet om jag fokuserar PÅ det jag vill ha eller på avsaknaden av det, så jämför jag ibland med känslan jag har om jag har t.ex. bokat en resa nånstans dit jag väldigt gärna vill åka - jag kan se fram emot det massor och göra upp planer i huvudet och dagdrömma om det, men det finns ingen avsaknad i det, för det är redan bokat och betalt och klart. Jag VET att jag ska åka.

Eller om jag beställt nåt på nätet och vet att det kommer i veckan, kan gå runt och bara mysa i förväntan!

retep
2012-02-16 18:24
#8

Tänker att du har rätt crinalina…och att kärlek är andra sidan av längtan. Men längtan är i grunden kärlek, som jag uppfattar det. Det är inte längtan efter något man saknar utan efter något man har och vet skall komma. Den känslan jag menar här går bortom det personliga och är mer en fråga om själens längtan efter medvetenhet och utveckling.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

crinalina
2012-02-16 18:33
#9

Fast man längtar ju oftast inte efter det man har framför sig, där man är just nu. Jag längtar inte efter att krama någon jag älskar NÄR jag faktiskt gör det, det längtar ju isf efter när jag INTE gör det. Om jag då faktiskt bara kan gå fram och krama den personen så hinner inte längtan bli något negativt för då kan jag stilla det direkt. Men om jag tex längtar efter min son i Sverige då jag bor i Spanien så kan det byggas upp till en negativ känsla eftersom jag inte kan tillfredsställa den känslan direkt. I den sitationen är längtat naturligtvis grundad i kärlek (som du har helt rätt i), men sänder ut en avsaknad och en negativ vibration. Om jag då går runt och bara känner en längtan så mår man ju fruktansvärt dåligt för att jag inte får krama honom.

Jag har lärt mig att inte längta, jag älskar istället. Jag älskar min son och jag älskar att krama min son och jag älskar när jag träffar min son. Det blir inte idag men den dagen kommer ju.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

retep
2012-02-16 19:24
#10

Jag går inte heller och längtar… Det är inte längtan efter något eller någon jag menar. Det här helt enkelt bara en längtan…inte efter, utan till Kärlek eller närvaro och själsmedvetenhet. En längtan till högre lycka som du tidigare erfarit…till Det som ligger bortom Vortex. Din förnimmelse av att det finns något mer som du ännu inte… Du har säkert upplevt det, utan att kunna sätta fingern på det, utan att riktigt veta, eller sakna.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[camillahj]
2012-02-17 10:21
#11

När jag tänker på längtan och känner längtan vill jag beskriva det precis som Crinalina. Jag förstod precis ditt inlägg #6!

För mig är att känna längtan en känsla av avsaknaden av det man vill ha. Eller det är oftast då jag känner längtan, sedan kan man känna längtan precis som linnease beskrev, att man redan köpt och betalat för resan, då längtar man dit, men då är ju längtan mer fokuserad/flyttad till det man vet komma skall, tex varma bad, sol, goda drinkar. Jag tror att gränsen är smått hårfin om ni förstår mig nu, när jag längtar efter en bebis, utan att ens vara gravid, längtar jag inte efter vad som komma skall på samma sätt som jag kommer längta efter en bebis när jag väl ÄR gravid.

Jag får kanske dela upp längtan lite (om jag nu ska fortsätta längta), att först längta efter en graviditet och sedan när jag är där längta efter bebisen.

Eller så skiter vi i att längta om detta nu och bara förväntar mig! Flört

[Kathja]1
2012-02-18 07:23
#12

# 11 cammillahj

Jag tror på det sista  - skit i att längta (fixar du lätt som en plätt;)) och förvänta dig istället. Beställningan/önskan är skickad, följ de positiva impulserna som dyker upp som kan tänkas leda till bebis - typ sluta med piller… ha sex NU, ja du fattar.

Och se sedan till att göra det vi alltid ska göra, njut av livet, se det positiva, ha så roligt som det bara går, var kärlek, ge kärlek och ta emot kärlek. Så ska du se att han snart är här!  Skrattande

Mirjah
2012-02-18 19:30
#13

Om man skulle byta ut längtar mot ser fram emot då? Obestämd

Annons:
[trewq]
2012-02-19 16:56
#14

Längtan är att dras mot det man vill ha eller behöver i något plan för att bli nöjd. Ser det som att den som längtar men inte kan följa längtan lätt blir stram och spänd…..inget riktigt flow

Finns det en djupare längtan? Utan att ha läst hela trån

mvh

retep
2012-02-19 18:04
#15

Jag menar fortfarande det jag säger i #10 Ord som förväntan, längtan ,saknad, önskan kan alla ha en mer förfinad betydelse om vi tillför och berikar med den betydelsen. En intuitiv längtan är inte det samma som en känsloladdad eller uttalad längtan!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[trewq]
2012-02-20 04:41
#16

…då kanske man inte behöver kalla det för längtan ensFlört

Upp till toppen
Annons: