Annons:
Etikettloa-generellt
Läst 3327 ggr
smeo
1/11/12, 8:52 AM

Pengar o LoA

Hur gör ni    

Man har en viss summa pengar att tillgå / månad tex      

  vardagen ska rulla på    man ska tänka att     "jag har pengar till ALLT jag behöver /vill ha"

så hur gör ni tex i affären  handlar ni   allt det ni vill ha     den dyra maten ni e sugna på o vill ha   eller HUSHÅLLAR ni o planerar era inköp efter ekonomin ni har nu

köper ni de kläder ni vill ha oberoende av priset eller sparar ni ihop/ köper på rea / loppis   /när tillfälle bjuds

Köper ni möbler,husgeråd/musik/bil mm bara för att ni vill ha   o tänker om jag kostar på mig det här dyra så visar jag universum att jag känner att jag har gott om pengar

Annons:
Spejsan
1/11/12, 9:00 AM
#1

Nej jag köper aldrig mer än det jag behöver.  Jag brukar däremot ha flyt med att lite dyrare klädesplagg eller en "vill-ha-pryl" plötsligt är på extrapris, eller jag råkar få en rabattcheck till. Men jag lägger inte ner mer pengar än de jag har, och hoppas att LoA "fixar" det i slutet av månaden. :-)

Stella_Polaris
1/11/12, 10:41 AM
#2

Jag funderar inte så mycket över vad en sak kostar.
Istället brukar jag koncentrera mig på att fundera över om jag verkligen, verkligen vill ha just den här saken för att den får mig att bli glad varje gång jag tittar på den, använder den eller har den på mig eller om jag bara tror att jag vill ha den för att den ger mig status i andras ögon, är vad man "ska" ha, vad andra tycker att jag "borde" ha, om jag köper den för att jag egentligen försöker fylla något annat behov (ledsen, stressad, quick fix) osv.

När jag benat ut det där för mig själv och jag hittat känslan att jag verkligen verkligen vill ha den där saken brukar jag koncentrera mig på att önska mig den, känna hur det skulle kännas  när jag använder saken osv. Jag brukar också be om att jag ska få råd att köpa den. Och förr eller senare, oftast förr, brukar just den saken jag vill ha dyka upp på ett eller annat sätt, ofta på någon rea, med rabattcheck, jag hittar den oanvänd men begagnad. Det fungerar nästan alltid. :)

Jag köper inte upp pengar jag inte har och tror att LoA ska lösa det i slutändan. Det kanske det gör men jag vill inte använda LoA för att göra dumma saker i livet så jag avstår.

Jag läste för övrigt om någon övning som jag gillade mycket i en av Hicks böcker. Du ska ha en viss summa i kontanter i plånboken och sedan gå till ett varuhus och titta runt och "låtsas" att du handlar upp pengarna. Allt du ser som ligger inom den summan kan du ju faktiskt köpa = allt du ser kan du få. Känn hur det känns att veta att du kan få allt du vill i varuhuset. Men köp inget. Om du gör den här övningen tio gånger så har du tio gånger satt dig i känslan hur det känns att kunna få alla saker du vill ha. Om du faktiskt slår till och handlar upp pengarna första gången du är där så får du bara känslan EN gång.
I boken var det smartare förklarat än vad jag åstadkommer här, men jag gillade den övningen väldigt mycket: den är tydlig, greppbar och enkel att genomföra och jag har tänkt göra den några gånger i månaden under våren. :)

Spejsan
1/11/12, 11:07 AM
#3

# 2 Coolt! Det ska jag prova nästa gång jag är på stan! Glad

Stella_Polaris
1/11/12, 11:18 AM
#4

Visst är den häftig! Och väldigt tydlig i HUR man ska göra. Jag fick en trevlig summa kontanter i julklapp från oväntat håll och jag ska ha den liggande i plånboken och gå och öva på detta. :)

Ett annat exempel som jag var med om i jul, apropå att få det man vill ha, men utan att det kostar något. Före jul så bestämde jag mig för att jag vill ha lite finare porslin att duka med  och att jag måste skaffa bättre kastruller i år. När jag var hemma hos föräldrarna nämnde jag det… varvid pappa går ner i källaren och hämtar en hel kartong med kopparkastruller som ser helt oanvända ut. Glad Det var traktörpanna med lock, flera kastruller och en stor fin oval kopparform. Han hade fått dem på köpet när han ropade in något på auktion och undrade om de kunde duga. Yes! De är riktiga lyxkastruller och jag skulle inte ha råd att köpa sådana helt nya på fullpris. Jag kom också på att jag faktiskt har en antik servis som jag ärvt på vinden hos mina föräldrar. Den har stått där i mer än tio år och jag har helt enkelt glömt bort den, så den tog jag med hem och dukade med på nyår. Rätt flott att få en uppsättning lyxkastruller och en antik servis helt ur luften! Nu vill jag ha fina linneservetter också och hitta fler av mina vinglas till väldigt bra pris! ;)

På det sättet tycker jag att LoA fungerar ganska ofta för mig, saker kommer till mig på ett oväntat sätt om jag bara väntar. Jag behöver inte gå ut och spräcka budgeten för att få de där sakerna jag vill ha eller göra oförnuftiga inköp som jag egentligen inte har pengar till just då.

crinalina
1/11/12, 12:03 PM
#5

Precis som Stella_Polaris gör precis så ska man ju göra. Det handlar inte om pengarna, det handlar om känslan man har när man har saken (även när det gäller mat). Det spelar ju ingen roll för mig om jag spenderar mina egna pengar eller om jag får saken på ett annat sätt. Det viktiga är ju känslan av att ha saken.

Om du alltid begränsar dina tankar till en viss summa att spendera i månaden så är det det du attraherar. Pengar har ingen betydelse, det är ju det du kan använda pengarna till som betyder något. Den där klänningen som får ditt hjärta att slå dubbla slag, eller den saftiga oxfilén som får din mun att vattnas bara av tanken (både före och efter du har ätit den). Det är alltid KÄNSLAN som är vikt! Pengarna är bara ett verktyg på vägen, ibland.

Jag brukade tänka på vad varenda sak kostade, men det gör jag aldrig längre. Känner jag att jag verkligen vill ha en sak så köper jag den, är jag osäker så köper jag den inte. Jag brukade sällan ha pengar i plånboken, eller iaf inte mer än jag behövde, nu har jag alltid pengar med mig, för jag vill kunna säga att "det är lugnt jag har pengar", hellre än att säga "fan jag har inga pengar på mig"

Jag tycker övningen med att gå runt med en summa pengar i plånboken och tänka att det kan jag köpa och det kan jag köpa osv, var en kanonbra grej. Den ska jag göra alldeles snart! :D

Min farmor sa alltid till mig, oroa dig aldrig, saker har en tendens att lösa sig till det bästa på ett eller vis bara man tror på det. Det funkar alltid för mig.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[camillahj]
1/11/12, 2:08 PM
#6

Jag har visserligen aldrig kontanter i plånboken, men jag har en liten summa på ett sparkonto på banken och i ett kuvert i en låda ligger ett par femhundringar efter en soffa jag sålt och ibland glömmer jag bort de där femhundringarna, men jag kommer alltid på mig själv att jag har ju alltid pengar. De ligger ju bara där tills de är redo att användas Skrattande

Och jag är oxå sådan att vill jag verkligen ha det så köper jag det. Många många ggr brukar jag klicka ner massor med kläder i shoppingbagen (handlar nästan alltid kläder online) sedan när jag ska betala går jag noggrannt igenom vilket jag verkligen verkligen vill ha och många ggr slutar det med att shoppingbagen är helt tom, men jag har shoppat i "tanken" och det är väl ungefär som #2 beskriver.

Annons:
smeo
1/11/12, 5:25 PM
#7

O vilka bra ideer

jag brukar iof oftast handla med kort  men så där ska jag prova göra

crinalina
1/11/12, 5:32 PM
#8

Kort är inte bra, det ger inte rätt känsla :D Tycker jag iaf :D

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Upp till toppen
Annons: