Annons:
Etikettloa-konkret-metoder-tekniker
Läst 3612 ggr
retep
2012-01-06 19:31

Ayurveda och vardagen

Ayurveda är verksamt och fungerar på flera olika nivåer. Förebyggande hälsa och livsföring med ayurveda, behöver inte vara krävande eller föregås av så mycket förberedelser eller kunskap. Kunskapen och användandet växer naturligt fram efterhand som man praktiserar vårt äldsta system för livsföring, hälsa och helhet. Som ett led i Maharishi Mahesh Yogis kunskapsspridning av TM och Vetenskapen om kreativ intelligens, som LoA är en del av, kom ayurveda att förnyas och spridas till glädje för oss i Västvärlden. Idag kan vi få tillgång till ayurveda på olika vägar och sätt, inklusive internet. Men var skall man börja…kanske man frågar sig? Jag har levt med ayurveda sedan början av -80 talet och integrerat det som en naturlig del i mitt och min familjs liv. Ett första tips från mig kan vara att inte försöka ändra sitt levnadssätt över en natt, utan istället börja från början och se till sina dagliga rutiner, sin kosthållning, sitt förhållningssätt till vegetarisk kost och hur att leva och utvecklas på olika plan, fysiskt, personligt, andligt och som helhet. …så varför äta vegetariskt, varför dricka varmt vatten, varför regelbundna mat och sovtider. Hur är vata, pitta, kapha olika, hur behandlas de olika för att skapa balans och attrahera hälsa och framgång i livet? Säkert är det många som har frågor och många som har svar…Jag har erfarenhet och råd att dela med av, men gör inte anspråk på att ha de rätta svaren. Sådana frågor länkar jag vidare till dem som kan ge bättre svar och vägledning.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
smeo
2012-01-06 21:16
#1

Vegetariskt !

Jag åt det en period för några år sen  ville ner 10 kg i vikt      märkte inte att jag skulle må någe bättre för det     drack ljummet vatten mm mm

har hört talas om många vegetarianer med näringsbrist                   tom vissa  som måsta börja  äta kött innan de kunnat opereras

Själv äter jag LCHF  mår prima  o min vikt gick ner       fast det e väl kanske LoA som agerar här med    för enligt  alla studier  ALLT jag kan läsa i böcker o på nätet   tex http://www.kostdoktorn.se/    så går ALLA ner   eller UPP till sin "normala" vikt om man äter så     samt MASSOR av sjukdomar som botas

retep
2012-01-06 21:54
#2

En vegetarian som får näringsbrist har fel kosthållning eller en obalans i systemet, i ämnesomsättningen. Ayurveda är ett livs och levnadssystem som effektivt tar hand om att återställa dessa obalanser.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

smeo
2012-01-08 11:22
#3

Kan du förklara varför vi behöver äta vegetariskt    (eller LCHF  eller vilken "diet" som helst)  när nu LoA    säger att vi kan äta vad vi vill   slippa ALLA allergier o sjukdomar    MÅ PRIMA   som ett litet BARN    bara vi känner KÄRLEK  TACKSAMHET o ÖDMJUKHET

retep
2012-01-08 13:09
#4

Smeo! Det är inte så att vi behöver eller måste äta vegetariskt! Inte heller följa något särskilt levnadssätt som ayurveda eller LoA. Vi gör våra egna val utifrån det vi tänker,tror och upplever är bra för oss. Innan du kände till LoA viset du inte vad det hade att erbjuda och ge dig. Det samma gäller för ayurveda och det helhetsperspektiv, det levnadssätt som helt integrerar med LoA och allt vad det är. Ayurveda, hälsa, livskvalitet är så mycket mer!…och allt som bidrar till att höja den är därför värdefullt. Kärlek, tacksamhet o ödmjukhet är för oss relativt! Bortom det är en gränslös,evig, oändlig verklighet av Kärlek, ödmjuk lycksalighet och perfekt hälsa. Att leva med LoA, ayurveda, eller något annat är relativt och föränderligt, något som vi alltid kan välja att förbättra och förhöja. Vi kan tro, uppleva och till och med vara övertygade om att vi mår PRIMA tills vi upptäcker att vi på olika sätt mår mycke bättre och är friskare genom en bättre kosthållning, ett gynnsammare förhållningssätt till vår kropp, våra tankar och föreställningar om så mycket i livet. Så även om LoA säger att vi kan må Prima bara vi känner kärlek, tacksamhet, ödmjukhet, så återstår det för oss att verkligen göra det och utveckla det bortom alla föreställningar och begränsningar…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

smeo
2012-01-08 15:06
#5

Då borde jag kunna äta  tex pizza ,chips o  glass varje dag  

  trots att jag tidigare varit allergisk mot det    och tidigare gått upp i vikt av det  

Bara  jag njuter av maten,tycker den e god  känner tacksamhet o ödmjukhet inför den

retep
2012-01-08 16:27
#6

Smeo! Funkar det så då?…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
linnease
2012-01-08 22:08
#7

Jag tänkte.. zooma ut lite! Attraktionslagen verkar vara en grundläggande hörnsten i vårt universum (multiversum!), en förutsättning, en konstant. 

Vi utvecklas hela tiden som art och som individer - och vad vi vill äta, vad vi gillar att äta, hur vi vill att våra kroppar ska fungera och hur hela ekosystemet fungerar ändras och ändras över tiden.

Fördelen med att lyssna på kroppen och köra på inspiration måste vara att den är uppdaterad, i realtid, med vad vi och kroppen vill ha nu, och nu, och nu, och nu… (OCH dessutom vet inspirationen vad som finns i omgivningen, kylskåpet och lådor man glömt bort och vad som finns i vilken affär, så man kan få perfekta idéer till recept, så cool!! Älskar det!)

Ett system för vad man 'ska' äta måste ju bli föråldrat efter en viss tid. Om det inte kontinuerligt uppdateras förstås. (Men varifrån kommer fungerande uppdateringar? Och systemet över huvud tagen? Från inspirerade idéer!) Och det KAN bara inte passa allas preferenser och intentioner, som jag tänker. Vi människor är alldeles för många och mångfaldiga och mångsidiga och olika och kreativa för det.

Sen kan man ju så klart bli ♥iNSpiRErad♥ att följa eller lära sig av ett system eller metod eller diet!

Attraherar det dig - kör! (men se till att göra det utan motstånd - om du vill ha chips men tror att det är dåligt för dig och äter med dåligt samvete - då kommer det inte funka så bra som om du bara vill ha chips och inte har några invändningar!)

Attraherar det dig inte - då finns inget du vill ha där

retep
2012-01-08 22:23
#8

Ingen motsättning i det egentligen och likväl lyder vi alla under lagen, även om vi inte ser eller helt uppfattar att en förutsättning, en konstant också är ett system vi kan förhålla oss till då det är i konstant utveckling.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Nidlo.]
2012-01-08 23:18
#9

#7: Så roligt att jag känner igen fler saker i vad du skriver från "andlighet"…t.ex. "Attraherar det dig inte - då finns inget du vill ha där" Påminner om att där inget intresse finns så finns inte vi. Det vill säga, om man inte har ett intresse för något så kan man säga att det något inte finns i vår värld.

---

Angående det övriga, om man kan må bra utan att vara nyttig så tror jag att kroppen kan må dåligt, men det bortom det fysiska gör nödvändigtvis inte så.
Exemplet med min huvudvärk som kommer flera ggr om dagen…vad kan jag göra? Självklart vet jag att motion, att sova, och äta bra gör så att huvudvärken minskar. Men bara tanken på att försöka minska huvudvärken…den gör så att huvudvärken kommer.
Därför gör jag så att jag ser huvudvärken lika som att jag ser det andra i observerande. På så sätt slappnas mitt huvud av i det mesta jag gör, som annars skulle generera värk.

smeo
2012-01-09 12:39
#10

Så hur är det med   att kroppen behöver olika näringsämnen , vara i balans mm   

  jag har alltid försökt äta nyttigt   - få i mig näringen först  och sedan kan jag unna mig att äta   "onyttigheter"  ibland   med gott samvete     röra på kroppen,vara aktiv,träna    sova ordentligt o regelbundet  men det gör jag för att jag hört o läst  att det e så vi borde ta hand om våra kroppar   tittat på mig själv  sett hur kroppen reagerat på olika   kost mm

Skulle jag bara äta det som e gott så skkulle det inte bli så mycket näring    o skulle barnen bestämma så vore det  nog hamburgare , chips,godis mm dygnet runt       så tom där e jag o styr upp        men det kanske jag ska  SLUTA MED   låta de BESTÄMMA   vad som skulle va gott  just nu  !!!!   ?????????????

vad jag förstår så behöver vi alltså inte   enl  LoA    ta hänsyn till något sånt   utan bara äta det vi tycker e gott för stunden   o ändå må bra   TOM   allergierna e alltså  inbillning !!! ????

#9   LCHF  botar även huvudvärk  ,även  migrän       stämmer på mig, på maken,,och tom min MIGRÄNSJUKA syster som ofta fick vara sjukskriven  e botad         Gooogla det

[Nidlo.]
2012-01-09 16:14
#11

Smeo: Var förändringen du vill se! Var vad du vill att dina barn ska bli, eller åtminstonde ta fasta på. LCHF har jag hört talas om och funderat kring, men jag klarar mig bra utan specifika kostregler.

linnease
2012-01-09 22:22
#12

#10  Haha! Prova vettja, att äta bara chips, godis och burgare i ett par dar och se hur ni mår, antagligen rätt så trötta på det!! :D  Och sjukt sugna på grönsaker.. :)

[Nidlo.]
2012-01-09 22:57
#13

Vem kan tröttna på grönsaker!? Haha.. <3

Annons:
smeo
2012-01-10 05:52
#14

#12   mina ungdomar mår prima   nån äter lchf   -paleo  e jätteviktig med hälsan o träning o sömn        nån annan   äter skräpmat   chips pizza eller pasta  varje dag    mår också prima   

Tro mig de små tröttnar INTE på skräpmaten    jag har måsta vägleda dem   ibland låtit dem prova välja själva några dar tex under julledighet    det funkar inte

Men vad jag förstod enligt A-Hicks   så ska människan välja   stora o små   vad de e sugna på NU NU NU o NU

Stella_Polaris
2012-01-10 09:43
#15

De senaste åren har jag börjat lyssna på vad min kropp verkligen vill ha och noterat hur jag mår efter att jag ätit olika saker. Jag har märkt att mina behov varierar med årstiden.

Jag läste en artikel om ayur veda i höstas och märkligt nog så har min nya mindfulnesshållning lett till att jag till stor del redan lever enligt ayur vedas kostråd. Inte fullt ut, men till stora delar. Särskilt det där med varmt vatten och varma grytor så här års stämde väldigt bra. :)

linnease
2012-01-10 11:51
#16

#14  cool med hälsofreak och chillad pizzaätare i samma familj - och att bägge mår prima :)

Jag är med Abe till 100%!  Om man förstår vad de verkligen säger:
käka vad du vill men var i Vortex när du gör det!! Då är kroppen redo att dra nytta av vad det än är!

Och omvänt om man är stressad och oroad för sin hälsa och äter mat man har läst ska vara nyttig, men inte gör nåt åt själva oron och stressen - då kan inte kroppen dra nytta av vad man äter hur nyttigt det än är. Samma sak om man äter pizza som man verkligen älskar men samtidigt har dåligt samvete för man har tror att det är dåligt för en.

Jag åt vad jag hade lust med större delen av mitt liv utan att tänka på det, ända tills jag började gå in i väggen mentalt pga att jag inte var där jag ville vara eller gjorde det jag ville göra (vilket jag inte förstod då). Började läsa på om stress och hälsa, hälsotidningar, allehanda råd o tips om träning o kost, och försökte "fixa" min energilöshet med att käka "rätt" saker.. Vilket vara adderade till stressen, att hålla reda på och käka "rätt" grejor som jag kanske inte alls var sugen på!! (Jag tränade hårt och mycket, nära elitidrottarnivå, orientering och extremsporter, och cyklade en halvtimmas hårdkörning till jobbet och tillbaka varje dag, och kroppen bara ville slänga i sig stora påsar med chips och folköl och pizza och godis mellan den vanliga frukosten och lunchen, den slukade och ville verkligen ha snabba kolhydrater med den förbränningen jag hade, men jag försökte mata den med "nyttiga" grönsaker och lråris o bönor o grejor istället.. ha ha, gick inge alls bra, bara snabbare ordentligt in i väggen!!)

Vi hade en bra tråd om mat på abeforum.com i våras tror jag, var superintressant att se vad olika alla åt där, från nån som bara käkade rawfood till tjejen som bara åt skräpmat och aldrig någonson grönsaker, utom en gång om året när hon fick dåligt samvete, (och inte ens då färska utan nån såndär burk med puré, typ smoothie fast med grönsaker). Båda i precis den form de ville vara i, i sina Vortex, men massor av energi!

linnease
2012-01-10 11:58
#17

Åh, hittade ett bra quote på abeforumet från Abraham-Hicks bok "The Astonishing Power of emotions":

"CONSIDER THIS:

If being slender matches the emotion of happiness… and you were to consistently eat ice cream while feeling happy… you would be a slender person who eats large quantities of ice cream.

If your desire to be slender while you are currently not slender matches the emotion of discouragement… and you were to consistently eat ice cream while feeling discouraged… you would be a fat person who eats ice cream.

If your desire to be slender while you are currently not slender matches the emotion of discouragement… and you were to consistently use your willpower to keep yourself from eating ice cream… you would be a fat person who does not eat ice cream."

Byt ut smal/tjock mot hälsosam/sjuk, i form/ur form, funkar på samma sätt. Och glass mot vilken mat som helst.

retep
2012-01-10 13:35
#18

Ayurveda är så mycket mer än frånvaro av sjukdomar och ohälsa! Det är så mycket mer än vad man skall äta eller inte äta! Om man verkligen kan vara i vortex varje gång du lagar mat…för redan där är det av betydelse vilka råvaror du väljer och med vilken omsorg du tillreder maten. Liksom din närvaro (i vortex) under själva måltiden. Är man så utvecklad att ha den närvaron och uppmärksamheten på helheten…då lever man säkert också med Lagen fullt ut i alla sammanhang?! Anledningen till min tråd grundar sig i att jag vet att flertalet inte lever och fungerar på den nivån. så i stället för att försvara sitt och lägga det utanför sig själv…så kan det vara värdefullt att ta tillvara en kunskap om livet som ayurveda är och har varit i minst 5000 år. Hälsa och välbefinnande är relativt, vilket betyder att man alltid han må bättre…på sätt som man ännu ej har varit med om, även om man tror sig vara frisk och må så bra!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

smeo
2012-01-10 13:40
#19

OK     jag förstår vad som menas       men hur e det med näringen då ?

[Nidlo.]
2012-01-10 14:22
#20

#16, linnease: Som nämnt här redan..är vortex att vara i sin varelse (sig själv) vilket betyder att inte röra vid det yttre. Gör man det, och har den kraften så kommer det yttre att anpassa sig efter hur allt är, och man hakar i kuggarna. Då är man ett med årstiderna, med natt och dag.

Säkert är det så. När man är fullt i vortex vet kroppen vad den behöver i varje stund, och eftersom man följer alltets natur kommer man att automatiskt få i sig det man behöver. Både psykiskt och fysiskt, och alla plan och nivåer!

Som kroppen är skapt, menad att fungera på det sätt den har gjort innan stress, och kostråd. På det sätt då man uppfyller dens behov i en värld där varje varelse lever i symbios.

Där är varken grönsaker eller kött rätt, i en sådan värld får man näringen man behöver eftersom kroppen (psykiskt, fysiskt, själsligt) alla samverkar i allt man gör.

Något som fungerar för mig är att inte tänka på vad andra vill att man ska göra. Vill dela en video som jag sett flera ggr. Påminner om att glömma det yttre och hamna i vortex/närvaro/sig själv.

Sedan får varje människa göra bedömning, ta till sig och följa vad den anser är bäst. Right? :)

#19, Smeo: Jag tror att näringen är inbakad i ayurveda.

Annons:
smeo
2012-01-10 15:57
#21

TJA människan skapades att klara detta själv      det gjorde vi säkert   förr     DÅ  i begynnelsen      men DÅ fanns inte industrier o annan mat tillverkad med kemikalier o tillsatsämnen  mm mm               det fanns inte flingor kakor o hamburgare      på den tiden när folk var friska      dit västvärldens mat sprids (naturfolk mm )  dit sprids även olika "nya" sjukdomar     

ännu en anledning att jag äter LCHF

Dock förstår jag det där med att man ska vara i votex för att kunna känna rätt vad kroppen behöver 

Små barn brukar ju oftast vara i votex

jag också sett att ju mindre barnen e desto bättre kan de välja själva     köttbullar en dag   bara smör en annan   tomater den tredje  osv   det brukar bli rätt varierat  om man ser på  en  hel vecka   många föräldrar hispar till det i onödan tycker jag         som alltid tagit det lugnt o tänkt att barnet kan välja själv      

MEN jag måste ha fram val av nyttigheter (enl min bedömning) för tar jag fram skräpmaten så  blir de "nyttiga" alternativen bortvalda

retep
2012-01-10 17:01
#22

Som jag ser det så skulle man kunna äta det samma varje dag om det inte var för att det blev för tråkigt. Det viktiga med det vi stoppar i oss är att det är lättsmält så att nyttigheterna kan omsätts i kroppen och inte bilda slagg och gifter som ansamlas och kanske på sikt skapar ohälsa. Att dricka varmt vatten är bara en av alla de metoder som kan användas för att hålla insidan, kropp och sinne rent och i stigande energi och medvetenhet. I kroppen, sinnet och vår själsmedvetenhet.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Nidlo.]
2012-01-10 23:01
#23

Antingen äter man det kroppen behöver och då blir den nöjd. Eller så äter man vad sinnet vill ha och då blir man nöjd i sinnet för en stund. Man kan också sammanföra det och äta både vad sinnet vill ha och vad kroppen behöver men då behöver man vara van med den typen av mat för att inte tycka det blir tråkigt. Självklart kan man skapa rolig mat som gör kroppen glad. Frågan är; vad är det för mat? Det finns naturliga saker, bär, frukter, nötter, grönsaker med smak. Så länge man håller sig till det man köper, och väljer snabbmat, eller väljer färdigproducerat får man vad andra gör. Det är inte lätt att hitta rolig mat i affären som är nyttig och varierande. Man får anpassa sig lite också! Vad som är klart är att man behöver bra mycket mindre än vad man tror, och tänker. Det går att leva på ris och bönor. Till den kan man lägga frukt, och grönsaker.

retep
2012-01-10 23:25
#24

Det finns så mycket rolig mat att välja på i affärerna, som är både nyttig och varierande! Så många möjligheter att tillreda olika rätter som blir goda, nyttiga och lättsmälta med hjälp av örter och kryddor som balanserar våra doshas.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Nidlo.]
2012-01-10 23:38
#25

Beror väl på vad man värderar som rolig. Som jag ser det finns det mest vanlig frukt, samma grönsaker, masssa kryddor visst.

retep
2012-01-10 23:51
#26

Det är samma grönsaker, vanlig frukt och massa kryddor som kan användas till att göra rolig mat.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Nidlo.]
2012-01-11 00:55
#27

Okej Peter du har rätt.

Annons:
stillness
2012-07-31 08:08
#28

Intressant tråd:

Att i Ayurveda laga maten för att den lättare skall tas upp är itnressant, men när man med lagar maten så försvinner ju viktiga näringsämnen ur maten bla Enzymer därför äter man inte gärna lagad mat inom Raw Food.

Men jag tror att Ayurveda har mycket bra helt klart tex fantastiska kryddor som Cayenne peppar är en riktigt  läkande krydda som får fart på kroppen.

Dricker just no Yogi tea och de skall visst vara gjorda på Ayurveda recept mmm gott.

vara i vortexen är det att vara i nuet i sig själv? tror jag förstår faktiskt när jag läste det hela i inläget ovan. oftast äter vi som robotar för att stressa iväg till jobbet etc men systemet är ju byggt så att man inte skall hinna känna efter?.

Jag tror att vi är i en kamp mellan hjärnan o känslan

kroppen vill ha näring men sinnet vill a njutning

:)

SHIAWASE
2012-07-31 08:21
#29

For mig personligen, sa tanker jag att det viktigaste ar om man kan njuta av maten, precis som med allt annat i livet.

Med andra ord, det jag njuter ar bra for mig,,,, det blir ofta en naturlig kedja, sa vill man ma bra, soker man sig till mat som far dig att ma bra.

Sjalv har jag inte alls nagon speciell kosthallning,,,,utan ater ALLT, det som jag njuter av och som kanns bra .  Jag tycker om MAT, all mojlig mat. Jag tycker om att sitta med mannsikor jag trivs med och ATA , dricka, prata och njuta:)

Inget behover vara en kamp tror jag. NJUTER jag sa ar det ok. Det betyder ju inte att alla maste njuta av min kost,, det viktigaste ar att vi njuter av den kost vi ater:)Glad

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

stillness
2012-07-31 08:34
#30

Shiawase är du fra norge? Glad

väldigt fint magiskt land med gudomlig natur.

Ibland rättfördigar vi njutningen med liksom och jag tror att vi kan få fö rmycket njutning. som peter skrev har jag för mig om man inte har någon kontrast eller ens vet vad något högre är i sin hälsa är man ovetandes om att man kan må bättre.

Ja man får vara snäll emot sin själv men vi har med lite EGO energier som vill styra in oss på den gamla världens energier Godis,socker,alkohol etc så ser jag det lite och m ånga tycker det är extremt men det beror på vad man lägger sin ribba för hälsa.

Jag tror på förebyggande av tex sjumdomar och skapa en bra hälsa i nuet men med i det framtida nuet.

Jag tror att man i harmoni av kärlek får lära sig att programmera om sitt sinne och ge kroppen det den mer behöver i form av näring.

då jag tror njutningen håller på att ta över många av våra områden som jag tror skall ha djupare platser , man fyller sig med njutning istället för glädje syfte?

SHIAWASE
2012-07-31 08:40
#31

Srev mitt inlagg innan jag hade tittat igenom traden (laste den da, nar den var aktiv, men har ju liksom glomt bort).. For mig kanns bade det som linnease, och repet sager bra… tva lite olika standpunkter men anda inte, for bada handlar om att ma bra, att KANNA att man mar bra.

Om vi utgar fran LoA ,, kanns det inte bra gor det INTE. Kanns det bra gor DET. lite simplifierat dock:)

Det finns ju namligen manga som blir "fixerade" vid sk halsokost,men inte mar bra av det… Sa vare det sig ar vegetriskt, "vanlig", vegan, raw-food, LCHF eller vad det nu kan gora,,, MAR VI BRA av det (inte bara kroppsligt, utan kanslomassigt, njuter vi av det )DA ar det OK. MEN, kanns det som vi gor p g a samhallets normer, p g a att en "grupp" man tillhor gor sa, eller p g a nagot annat skal och det INTE KANNS NJUTBART,da ar det inte bra.

AVEN om man skulle vilja ata tex. CHIPS jamt, men man har en inbygd kansla p g a att man alltid har fatt hora att det inte ar bra for kroppen,, sa ar det ju inte bra, inte sa lange vi har kvar motstandet. Sa, lar vi oss att verkligen KANNA efter, sa hittar vi sakert den kost som passar oss bast, pa ett ganska enkelt satt:)

For mig sa passar den japanska kosten ypperligt:) Den njuter jag av till fullo:)

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

stillness
2012-07-31 09:17
#32

Shiawase och ni andra ,Här är en Video med Raw Food gurun Dan the man

Han talar här om viktigheten att äta med tacksamhet

att vibrera kärlek och om hjärnans kraft

SHIAWASE
2012-07-31 09:24
#33

Raw food passar inte for mig, sa jag tittar inte pa den nu(kanske sen) men hoppas att RAW FOOD passar for digGlad

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

SHIAWASE
2012-07-31 09:26
#34

MEN jag haller ju med om att ata med tacksamhet, sa jag ska ta och titta pa den senare!! TACKGlad

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Annons:
SHIAWASE
2012-07-31 09:33
#35

Har nu kikat lite! BRA att den har killen har hittat mat som han njuter avFlört

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

SHIAWASE
2012-07-31 09:59
#36

Repet! vi hoppas ju nu att du har nagot bra inlagg harFlörtKommer val nar du har vaknat:)

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

retep
2012-07-31 10:23
#37

Dan the man's beskrivning av att äta med tacksamhet, närvaro och uppmärksamhet på maten är av stor betydelse. Denna kunskap kommer från den ayurvediska traditionen och återfinns i grunden av många kulturer, som ett bra och naturligt levnadssätt. Känner man för att äta raw food och leva på det sättet utan skjorta och med vattenkammat hår, haha! Skall man prova det… Men kanske inte räkna med att det är något man fortsätter med hela livet. Jag tror inte så mycket på extrema kostråd eller levnadssätt. Utan menar att man med fördel kan och bör integrera ex. Raw food i en mer naturlig och vanlig kosthållning, där man äter blandat och det man mår bra av.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

crinalina
2012-07-31 12:01
#38

För ett år och några månader sedan så insåg jag att jag behövde börja lyssna på min kropp vad den mådde bra eller inte bra av och började utesluta sånt jag kroppen sa nej till och la till sånt som kroppen sa ja till. Det visade sig att jag hamnade på lchf, något jag innan dess aldrig hört talas om. Jag läste runt om det och hamnade på Kolhydrater i Fokus. Där fanns det dock en massa vad man får och inte får äta och även om jag trodde att jag inte påverkades utan gick min väg så påverkades jag massor. Jag började få dåligt samvete om jag åt vissa saker som man inte "får" äta och från att ha mått bra och tappat fett så började jag istället gå upp i vikt igen.

Fram tills nyligen när jag insåg att jag inte längre lyssnade på kroppen utan hjärnan fick styra. Sedan läste jag på om LoA och kost och jag har börjat lyssna helt på min kropp. Om jag vill ha glass så äter jag glass och då njuter av den. Om jag vill ha sallad så äter jag sallad och njuter av det. Om jag vill ha protein och fett så äter jag protein och fett och njuter av det. Vill jag ha bröd till min hamburgare så tar jag ett bröd till min hamburgare. Om jag inte vill äta på 24 timmar så äter jag inte på 24 timmar.

Jag mår bättre än någonsin. Eftersom jag lyssnar på kroppen.

Jag tror också att det är en stor skillnad på vad kroppen vill ha och vad man tror att kroppen vill ha. Det gäller att lära sig tyda signalerna och lära sig skilja på en kemisk reaktion i hjärnan och vad kroppen faktiskt säger att den behöver för att leva.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

SHIAWASE
2012-07-31 13:17
#39

Precis Crinalina!! Det ar ju det jag ocksa menar:))Glad

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

stillness
2012-07-31 13:27
#40

att lyssna på kroppen det tror jag med verkligen är bra

härligt att det går bra för er alla :)

sedan tänker jag bara på den vetenskapliga biten

det finns svart/vitt om man äter massa mättat fett,kolesterol etc att man drar på sig sjukdomar

sedan tror jag allt är vad man själv sätter ribban på sin hälsa

många inom raw food som jag ser upp till mår så super bra

och de äter bara nyttigt och deras 3:e öga aktiverats

allt vibrera runt dem av kärlek, deppression försvinner etc

så jag tror maten i sig e stark

Men det finns nog många vägar som dan säger KÄRLEK är de viktiga

SHIAWASE
2012-07-31 13:34
#41

Jag tror ocksa att maten ar stark, men jag tror att JAG ar starkareFlörtOCH KARLEKEN AR STARKARE!!!  Vetenskap ar nagot som jag ar total ointressrad av Flört

Det ar i alla fall fantastiskt att man kan ma bra av det man ater!! och utveckla sina sinnen samtidigt:)!!!  Sa jag ar FOR all typ av kost:) TYcker sjalv om gronsaker i massor, och som sagt japanskt!!! (jag bor ju i JAPAN)  ,,, men dar ingar kott och fisk,, etc.. Men jag MAR BRA av det jag ater,, och som sagt sa ar det det som allt handlar om!! AT, MA BRA, NJUT!!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Annons:
stillness
2012-07-31 13:41
#42

jag förstår hur du menar.

jag tänekr väl på vår västerländka valfärds kost

som de unga är väldigt hjärntvättade av mc donalds mat, pizza, godis,coca cola och jag tror man faktiskt kan se en del vetenskapliga studier på att detta är inte bra för hälsan, Men jag förstår samtidigt din poäng med, positiv inställning at tinte stressa bekymra kan jag förstå

men alkohol tex har ju konsekvenser även om vissa njuter av det

och med tiden kommer resultatet.

så man kanske inte skall vara naiv och tro att allt löser sig om man bara tänker positivt förstår ni min poäng?

ibland får man väl kämpa lite för att få resultat

tex om jag vill bli en atlet måste jag ge för att få alltså offra gå ut och springa träna musklerna, orsak o verkan

Hur ser ni på detta?

/NamASTE

SHIAWASE
2012-07-31 13:50
#43

Stilness!! Jag forstar dig!!

MEN, vi behover inte kampa!! Om du tycker om att trana,,,, om du befinner dig i " VORTEX" i linje med dig sjalv nar du gor det, sa behover du inte kampa!!! du behover inte OFFRA nagot!!

Jag , som har, och tranar hart,, har ar det full-kontakt karate, blamarken har och dar, och lite brutet har och dar:::  Later ju hel-konstigt, (haha)MEN HARD traning ar ok om du gor det nar du star in linje med dig sjalv,, om INTE, dar kanns det inte bra ,, helt enkelt!!

Sedan en intressant sak, alkohol tex. Sverige ar ju sa oerhort kanslig for alkohol, darav alla problem!!

Har i Japan, sa hor alkohol till vardagen, inte mycket problem (detta ar en generalisering men anda)….

Sa vi tillsammans, varat kollektiva medvetande spelar stor roll ocksa!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

retep
2012-07-31 16:07
#44

Ayurveda vänder sig till alla, fritt att utforska och följa. Alla har vi olika kroppar, fysiologi och alla olika behov att mer eller mindre få balans och bättre hälsa. Upplever man att man inte har det, att något saknas. Då kan ayurveda vara en väg för att enkelt, men konsekvent och effektivt bygga upp sin hälsa och livskvalitet. Med möjlighet att utveckla den hela vägen till perfekt hälsa. En av de viktigare komponenterna i ayurvedisk kosthållning är att det vi stoppar i oss skall vara så lättsmält som möjligt. Att upptäcka vad ren och gynnsam mat och dryck är. Hur det kan påverka ämnäsomsättningen och få kroppen att obehindrat producera kroppens eget livselixir (eller Ojas som det också heter). Då sinnet och kroppen flödar i sin egen intelligenta sattviska (sattva) substans! Det är en fantastisk upplevelse och något man vill återuppliva/leva. Var och en av oss har först ansvar för sitt eget liv och hälsa! Vi behöver inte följa i gamla fotspår och beteendemönster, inte låta oss styras eller påverkas så mycket av vad andra tycker. Inte vad vi tror att samhället kräver och vill. Det kollektiva medvetandet i samhället och värden ökar genom de exempel vi är, genom att vi lever efter den naturliga lagen så gott vi kan, utstrålar kärlek, hälsa och livskvalitet. Som jag skrivit om tidigare så är LoA en del av den större Helheten. Naturlig Lag innefattar alla dessa olika områden vi pratar om här…Kärlek, hela vårt Varande, vårt handlande, orsak och verkan och attraherandet…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

stillness
2012-07-31 17:23
#45

shiawase: Jag tror jag förstår lite dig också att man tränar i ett non resistence flow mycket är psykisk så är det, man är trapped i hjärnan och kan ej va i nuet länge.

men jag kan tycka saker i livet är lite battle (symboliskt)

att kämpa sig ur tex negativa vanor, beteende mönster.

KBT tränar man individen på detta att förändra sina tankebanor

och symboliskt sätt är ju detta att kämpa emot det högre och ur låga energier.

det jag menade är att guldsparvar kommer inte att flyga in i munnen på en om man inte tar action i livet?

sedan kan något vara jobbigt men som sedan lönade sig?

NamasteGlad

stillness
2012-07-31 17:25
#46

retep:

Var och en av oss har först ansvar för sitt eget liv och hälsa!
Vi behöver inte följa i gamla fotspår och beteendemönster, inte låta oss styras eller påverkas så mycket av vad andra tycker. Inte vad vi tror att samhället kräver och vill.

Det kollektiva medvetandet i samhället och värden ökar genom de exempel vi är, genom att vi lever efter den naturliga lagen så gott vi kan, utstrålar kärlek, hälsa och livskvalitet.

Får hålla med dig om detta, vad härligt bara att göra sin grej in peace/love and respect

FRIHET! THANK GOD

crinalina
2012-08-01 12:07
#47

stillness, det finns inte svart på vitt att fetter och kolesterol är farligt i sig. Det kommer nya rön hela tiden. Kolesterol är bra, om det är rätt kolesterol. Det finns nämligen olika typer av kolesterol.

Du nämner västerländsk kost och McDonalds och annat liknande. Problemet som är med vår västerländska kost beror till största del på felaktig information från våra myndigheter, detta blir mer och mer erkänt. Det är tex bevisat att kolhydrater har ingen som helst vikt i vår kost men fetter är nödvändiga för kroppens välmående. Men det är egentligen en helt annan diskussion.

Det som vi borde lära oss redan från barnsben är att lyssna på våra kroppar ordentligt. Och då menar jag inte hjärnan och vad den säger utan vad kroppen faktiskt talar om att den behöver. För den talar om vad den mår bra av och vad den mår dåligt av. Lär man sig lyssna så talar den också om ifall den vill ha och behöver protein, fett eller grönsaker. För alla är olika och alla mår bra av olika sake, rent biologiskt. Vi behöver också lära oss att det vi äter påverkar våra kroppars kemi och våra olika hormoner, inte bara insulinet utan även andra hormoner. Det vi äter påverkar hur hjärnan fungerar också.

Om vi från början fick lära oss allt detta utan en massa riktlinjer och faror och måsten så skulle hela världens befolkning se helt annorlunda ut och framförallt så skulle vi må betydligt bättre i både kropp och knopp.

Vi behöver lära oss att det är okej att äta, inte att det är något som är belagt med skuld. Vi behöver lära oss att vi inte behöver äta fem gånger om dagen utan vi bör äta när vi behöver äta, och det ska inte vara baserat på insulin och blodsocker som det är nu utan på vad just du mår bra av. Alla är olika.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

retep
2012-08-01 13:02
#48

Jag antar att en anledning till att visa män och kvinnor kanaliserade kunskapen om Ayurveda för så många tusen år sedan. Var för att ge människor en metod och vägledning i hur att leva och vad att äta m.m Allt för att underlätta och utveckla hälsa och välbefinnande hos folket. Alla har vi möjlighet och rätt att välja bland olika kostråd och levnadssätt. Liksom vi har rätt att avstå…kanske i tron att vi redan mår så bra som det är möjligt?! Perfekt hälsa är ett uttryck för LoA och Naturlig Lag när den fungerar optimalt.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
[Kathja]1
2012-08-01 13:35
#49

Det är väl med detta som allt annat i livet att om vi bara lär oss att lyssna på oss själva så kommer vi att hitta rätt. Om vi bara kan sålla bort allt vi lärt oss om mat och varnade så kan vi hitta till kärnan av vad jag just nu faktiskt vill och behöver stoppa i mig, eller göra.

stillness
2012-08-01 14:11
#50

retep: okej så den visdomen blev kanaliserad? jag udnrade lite vart ifrån kunskapen om ayurveda kom ifrån :)

Visst är det så om vi lyssnar innåt det tror jag med :)

Lycka till på er hälsostig allihopa

retep
2012-08-01 14:54
#51

När jag först kom i kontakt med Ayurveda i början på -80 talet, då var jag inte så medveten och uppmärksam på min kosthållning och kände inte till de enkla råd och möjligheter som fanns tillgängliga inom ayurveda. Jag hade redan då i 10 år eller mer, levt förhållandevis insiktsfullt och lärt att lyssna på mig själva, mån om vad jag åt, drack och hur jag levde min vardag. Ayurveda kom en att bli en stor vid dörr som öppnades för mig och också för min familj, eftersom kost och levnadsråd är individuella utifrån vilken konstruktion vi har. Vata, Pita, Kapa. Rymd, luft - Eld - Jord, vatten, de grundläggande naturliga element vi alla är uppbyggda av. Kanaliserad i det här sammanhanget sträcker sig längre än så och är mer frågan om att högt utvecklade yogier och siare läser av olika kunskapsområden direkt i det rena Medvetandet där all kunskap är strukturerad, ( som i ett frö ). Typ om du hade förmågan att titta på ett frö och intuitivt få till dig kunskapen om hur detta från skulle utvecklas till en grodd som blev en planta och slutligen en röd ros som med en underbar doft som du kände igen och allt detta innan fröet ens spruckit.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Upp till toppen
Annons: