Annons:
Etikettloa-konkret-metoder-tekniker
Läst 2559 ggr
Stella_Polaris
2011-10-23 14:18

Hjälp mig få en bra december

Jag brukar älska hela december och julen. Det har alltid varit en magisk månad för mig ända sedan jag varit liten. Umgänge, god mat, pynt, presenter och 30 dagars mys.

Men sedan 2004 har varje december varit ett totalt kaos av olika orsaker. Oväntade dödsfall, plötslig sjukdom som krävt lång sjukhusvård, oväntade ekonomiska utgifter i storleksklassen jättestora, släktgräl, osämja, problem med renoveringar, bilolyckor… kort sagt: senaste trevliga julen jag hade var 2003. Sedan dess har varje december varit hemsk och förfärligt uppslitande och jag har känt mig som om jag krockat med tåget varenda nyårsafton.

Nu har jag kommit till gränsen att jag får ont i magen bara jag tänker på december. Jag går mest runt och hukar mig och undrar vad det är för katastrof som kommer att drabba oss i år. Helst skulle jag gå i ide i november och vakna efter nyår. Eller åka bort hela december.

Nu är det inget alternativ. Men jag inser att jag behöver hjälp för att börja tänka i bra banor igen. Om man nu tror på LoA så kommer jag väl dra till mig mer elände om jag inte vänder tankegångar.

Hur ska jag resonera och tänka för att få en trevlig, stillsam och odramatisk december?

Annons:
crinalina
2011-10-23 15:09
#1

Sätt dig och skriv ner dina drömmars jul, inte så mycket konkreta detaljer som känslorna du önskar att du har. Du har ju känt de förut så de finns ju där inom dig någonstans. Sätt dig i känslorna när du skriver ner allting. Skriv som om det är idag, nu och känn att du är där idag. Le och skratta när du gör det, i början kanske du får tvinga fram det lite grann men det kommer att komma av sig själv efter en stund. Positiva tankar och känslor föder ju fler positiva tankar och känslor, eller hur?! :D

Hitta en julsång som skapar en positiv känsla hos dig och varje gång du känner att du börjar vackla i dina tankegångar, börjar tänka på allt det negativa, känna oro så börjar du nynna på den sången. Skapa ett "bildligt" minne av en positiv situation som älskar kring december och julen och som du kan plocka fram när du nynnar på låten, eller annars också förstås.

Tillåt inte det dåliga att få någon plats hos dig. Älska det du älskar och ignorera resten. :D

Lycka till!

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

szirius
2011-10-24 14:34
#2

Det har skapats något som kallas för "förväntansångest", när man har haft många negativa erfarenheter i rad och förväntar sig att det ska bli likadant igen. Jag har haft exakt samma sak vad gäller jular, så fort julsakerna kom fram i butikerna började jag må dåligt. Det är svårt att beskriva en enda sak som gjort att det har förändrats, men jag bestämde mig för att bryta mitt negativa tankemönster kring jular och göra det till MIN jul, det JAG tycker om och sålla bort allt annat. Inklusive allt som varit, att om och om påminna mig att det är över, det är inte NU. Och sedan samtidigt acceptera. Livet är föränderligt, relationer  och ekonomi är föränderliga, det rör liksom på sig. Man kan affirmera och visualisera en ekonomiskt trygg och harmonisk december där alla kommer överens, men inte ta det så hårt om det inte blir så, utan även lägga in affirmationer kring att man kan hantera allt som sker och kan se möjligheterna i allt, att man är stark och lugn INOM sig oavsett vad som sker i det yttre.

Och tacksamhet för det man har är alltid en enorm öppnare för mer glädje.

Stella_Polaris
2011-11-07 19:16
#3

Tack för era svar! Förväntansångest var ett bra ord, precis så är det. Jag har gjort en julpärm nu där jag samlar allt positivt med julen: mat, dekorationer, traditioner osv och bläddrar i den för att försöka åstadkomma en mysig känsla hos mig. Jag ska tokfokusera på allt som är bra med julen och hoppas att det bara blir sånt i år. :)

retep
2011-11-09 20:57
#4

Stella_Polaris!

Du har redan latent en bra december!

Uppmärksamma dina förväntningar och planer, din rädsla för att det inte ska bli som du föreställer dig att det…

Det blir lätt snudd på det motsatta, till vad du egentligen önskar och vill med Julen.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Stella_Polaris
2011-11-21 12:04
#5

Du har så rätt Peter! Jag har gjort en julpärm där jag fyller på med saker jag gillar med julen: blommorna, pyntet, maten, recepten, julmässor, pyssel, bak och godis… ska fokusera på att fylla på med så mycket av det som möjligt. Om det ramlar in en "katastrof" så kommer jag förhoppningsvis har varit med om så mycket trevliga julsaker att jag hoppas att energikontot ändå hamnar på plus. :)

I veckan är det dags att plocka fram adventspyntet, köpa julblommorna och baka till advent! Glad

Upp till toppen
Annons: