Annons:
Etikettloa-generellt
Läst 2334 ggr
[Boxman]
2011-07-26 19:14

Aktuella händelser

Om man skulle vara riktigt konsekvent i sin tro på the law of attraction skulle man ju följdaktligen även bli tvungen att tillstå att alla stackars människor som nu blivit ihjälskjutna i Norge själva attraherat dessa händelser.

Är ni så konsekventa här på forumet?

Annons:
[rore]
2011-07-27 18:49
#1

Boxman!

Huruvida konsekventa vi är eller inte här inne på forumet när det gäller LoA är ganska ointressant, tycker jag.

Det som hände i Norge är hemskt och fruktansvärt på alla sätt och vis och övergår mitt förstånd.

Och hemska saker händer runt om i världen med människor.

Det viktigaste är nog att vi alla håller samman och visar vårt deltagande på det sätt vi kan.

Att använda sig utav tradegin i Norge på det sätt som du nu gör, tycker jag är aningen fult. Men det är bara min betraktelse av det skrivna.

LoA Blir till det vi gör det till. Varken mer eller mindre än så.

Sen får var och en ha sin egna tankebana runt detta tema.

[Boxman]
2011-07-27 19:16
#2

#1

"Att använda sig utav tradegin i Norge på det sätt som du nu gör, tycker jag är aningen fult. Men det är bara min betraktelse av det skrivna."

På vilket sätt är det "fult"? Antingen har väl människorna i Norge attraherat sina egna öden eller så har de det inte?

Svårare än så är det väl inte?

Rhonda Byrnes har ju bland annat slagit fast att naturkatastrofer bara drabbar människor som är "on the same frequency as the event."

Är det samma sak med dödsskjutningarna i Norge? Var dessa människor också "på samma frekvens" som händelserna?

Varför skulle den frågan vara tabu att diskutera? Antingen är ju LoA en realitet eller så är den det inte, eller hur?

[rore]
2011-07-27 19:25
#3

#2

Nu brukar jag inte använda mig av LoA i andra människors liv och mitt svar var hätskt. Jag ber om ursäkt för det.Skäms

Det enda jag vet om LoA är att jag kan se igenom det liv jag är uppvuxen med och hur det har påverkat Mig som person.

Att det sedan har med samma frekvenser att göra eller inte när det gäller andra människor, kan jag inte uttala mig om.

Därimot så tror jag på karma. Vissa saker är ämnade att ske. Vare sig jag tycker det är bra eller inte. Det bara är och om det är frekvenserna som styr detta??

Det vet jag inte………

Pagan
2011-07-28 21:31
#4

Att vi attraherar det vi erfar är ju sant. När sådan fasa som Norge nu upplevt är en realitet så är det klart att det är en fasansfull tanke att tänka sig - att någonstans på vägen har dessa människor attraherat just detta öde. Det blir för mycket att ta in. Likaså funderade jag kring Tsunamin. Horribel tanke, men likväl sann.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Boxman]
2011-07-28 21:40
#5

#4

"Horribel tanke, men likväl sann."

Tack för ett tydligt svar. De flesta brukar bli väldigt svävande och otydliga när man tar upp LoA i samband med den här formen av tragedier.

(Bara i denna tråd blev jag ju exempelvis avfärdad och anklagad för att ägna mig åt någonting "fult" bara genom att ställa frågan.)

"När sådan fasa som Norge nu upplevt är en realitet så är det klart att det är en fasansfull tanke att tänka sig - att någonstans på vägen har dessa människor attraherat just detta öde."

Allt som har berättat om de här ungdomslägren har ju berättat om en sådan otrolig glädje -- de har beskrivet det som ett paradis -- och det är klart att på ungdomsläger har man ju ofta väldigt roligt.

Hur kan de här människorna då ha attraherat något så fruktansvärt?

Pagan
2011-07-28 21:56
#6

Ja du, bra fråga. En blir ju oroad av de tankar man själv sänt ut i sitt liv - utan att fatta vad de kan få för konsekvenser egentligen

Många är vi som lever efter de omständigheter vi upplever - utan att styra själva. Vi har inte kunskap eller vetskap om att makten över våra liv och öden är i våra egna händer.Att vi kan påverka vad/det som händer oss exempelvis genom strategitänkande mm

Kan ju bara hoppas att de tankar jag i nutid och framtid sänder ut tar udden av de okoncekventa jag tidigare sänt.

För mig är ju Law of Attraktion bara "några år gamla" men jag hoppas få in rätt tänk och rätt strategi i mitt eget liv med tiden. Det är inte lätt att fatta vad ens tankar kan leda till - på gott & ont.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
[Boxman]
2011-07-28 22:31
#7

#6

Ytterligare en sak att ta upp är ju det faktum att Brehevik planerat dådet in i minsta detalj under en period på flera år -- fullständigt ovetande om vilka som faktiskt skulle vara där.

Hur får man något sådant att gå ihop med LoA?

Pagan
2011-07-28 22:46
#8

Samspel - alla attraherar det vi attraherar - hans plan och deras (?) horribelt nog samspelade. Det jag läst inom LoA - från det jag fick ett hum om the secret för ett par år sedan berättar alla samma sak. Vi finns där vi befinner oss för vi skapat denna situation. Gärningsman och offer - hur hemskt det än känns att skriva - har alla samspelat.

I, jag tror det är, "be så ska du få" av Hicks - skriver de om ett exempel där offer och gärningsman möts och Hicks frågar Abraham hur det är möjligt att denne person (offret) hamnat i en sådan våldsam situation, det var knappast hans mening eller intention att bli offer. Abraham svarar att de tankar "offret" tänkt ofta gått i banor av rädsla, offertänk mm - nu råkade våldsmannen och offret båda befinna sig på samma attraktionspunkt - dådet skedde.

Jag vill ju se LoA hjälpa och stötta mig mot ett positivt mål. Jag vill kunna styra mina tankar mot lycka, välbehag och förnöjsamhet sas - då känns det fruktansvärt att tänka sig att LoA fungerar på samma sätt - oberoende hur du tänkt - du får vad du tänker på.

Att det som skedde i Norge är fruktansvärt och fortfarande obegripligt är vi alla överens om. Att tänka tanken att de själv satt sig i situationen är än mer otänkbart. men likväl så har de lagt energi nog på tankar som lett fram till detta samspel. Det kan få vem som helst att vilja säga tack o hej till allt vad framtidstro heter. Men jag vet inte hur man annars kan förklara det.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Boxman]
2011-07-28 22:50
#9

#8

"…men likväl så har de lagt energi nog på tankar som lett fram till detta samspel."

Tråkigt att de tänkt så mycket negativa tankar att de dragit till sig någon som masakerade ned dem allesammans.

Alltid trist när sådant händer.

Men skönt att veta att man kan undvika saker som tsunamis och massmord genom lite mer positivt tänkande. Tänk om alla som blev ihjälgasade i förintelsen hade veta detta.

Pagan
2011-07-28 22:57
#10

Ja herre gud. Tänk överhuvudtaget på all tragik som hänt/händer. Är vi alla marionetter i tillvaron??

JAG önskar iallafall att tro att jag kan styra mitt liv från och med nu - då är det positiva tankar  - positiv energi som gäller.

I det stora hela - vad berikar oss mest…?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[rore]
2011-07-29 15:24
#11

Pagan!

Jag vill bara kika in och tacka för de tankar som du delar med dig av. De landar i mig.Kyss

[Boxman]
2011-07-29 15:31
#12

#11

Så du håller med henne om att människorna i som blev ihjälskjutna i Norge attraherat sin egen död?

Kan du tänka dig att berätta det för föräldrar och anhöriga till de avlidna?

[rore]
2011-07-29 15:40
#13

Vet du Boxman!!

Jag hade rätt om dig i mitt första inlägg i tråden..och tar  tillbaka min ursäkt.

Livet och livs frågorna är så mycket större än vad vi någonsin kommer att kunna förstå.

Och vad min tro eller insikt handlar om,, behöver inte kastas i ansiktet på människor som har det svårt. Vare sig av mig eller någon annan.

Men däremot har jag befunnit mig andra situationer där människor har varit hårt ansatta utav livet och döden,, och det har funnits ett genuint samspel i samtalen runt svåra frågor,, Där just sånna här funderingar dykt upp.

Jag gillar inte ditt sätt att generallisera så som du gör. Och jag vill avsluta denna diskussion med orden:

Att tro och våga känna.. Kräver mer mod av en människa. Än vad det gör att läsa fakta baserade böcker och gömma sig bakom en Avatar.

Annons:
[Boxman]
2011-07-29 17:03
#14

#13

"Jag gillar inte ditt sätt att generallisera så som du gör. Och jag vill avsluta denna diskussion med orden."

På vilket sätt generaliserar jag?

Händelserna i Norge är en realitet och enligt dig är väl även LoA en realitet? Så varför ska vi då inte kunna diskutera LoA i relation till vad som hände i Norge som vuxna människor?

Det känns som att du både vill tabubelägga och omöjliggöra en sådan diskussion. Varför då? Vi måste väl kunna prata om hur verkligheten ser ut? Och enligt dig är ju även LoA en del av denna verklighet.

Så du får gärna berätta hur du ser på det här. Attraherade de här människorna dessa händelser eller inte? Om du tycker att jag generaliserar får du gärna problematisera och utveckla.

"Att tro och våga känna.. Kräver mer mod av en människa. Än vad det gör att läsa fakta baserade böcker och gömma sig bakom en Avatar."

Att gömma sig bakom en Avatar? Vad har min Avatar med någonting i sammanhanget att göra?

Pagan
2011-07-29 19:50
#15

Tack rore

Jag trodde att detta var en seriöst ställd frågeställning  Boxman och i min enfald så ville jag förklara hur jag försöker se på sakenas tillstånd. Nu tycker jag att du börjar bli låg och respektlös i dina tongångar. Människor har dött, anhöriga lider, vad som skett i Norge är ogripbart och ofattbart. Att diskutera LoA gör jag gärna - men nu är du på kraftigt minerad mark. Var vänlig att visa denna händelse den respekt de anhöriga och offren förtjänar och sluta provocera.

Du behöver inte klippa ur min text och fetmarkera den för att fråga igen vad jag egentligen menar. Låt det bero nu.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[nidlo1]
2011-07-29 22:05
#17

Själen attraherar händelser…sämre eller bättre. Under ytan av död, och hemskheter ligger något djupare. Det är ingen hemsk tanke…den tanken pekar på att det finns tröst…hjälp att få.

linnease
2011-07-29 23:27
#18

edit: skrev ett inlägg, men hitta ingen bra feeling.. så jag ångra mig.. :)

retep
2011-08-02 15:51
#19

Jag svarar bara för mig själv nu. Tänker att det är inte alla döda det är synd om… Och visst har jag medkänsla med alla anhöriga. När jag sen tänker på alla miljoner barn och vuxna som nu svälter, lider och dör, då käns det betydligt svårare. Likväl så kan jag inte vara annat än konsekvent i min uppfattning om att vi alla helt enkelt…även om vi inte förstår det eller vill acceptera det…attraherar och därigenom drar till oss det som är mest gynnsamt för Vår själsliga utveckling…och avvecklade av . _Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Boxman]
2011-08-02 16:33
#20

#15

Jag trodde att detta var en seriöst ställd frågeställning.

Det var det. Varför skulle det inte ha varit det?

Nu tycker jag att du börjar bli låg och respektlös i dina tongångar.

VAD är det jag skriver som är respektlöst? Jag förstår inte detta. Båda händelserna i Norge och LoA är väl realiteter enligt dig?

Varför är man då "låg och respektlös" om man ställer frågor om vad som hände i Norge?

"Människor har dött, anhöriga lider, vad som skett i Norge är ogripbart och ofattbart. Att diskutera LoA gör jag gärna - men nu är du på kraftigt minerad mark."

På kraftigt minerad mark? Vad är det som är kraftigt minderad mark? Varför ska denna fråga inte ens FÅ diskuteras?

"Var vänlig att visa denna händelse den respekt de anhöriga och offren förtjänar och sluta provocera."

Jag visar de gärna respekt. På vilket sätt är jag respektlös mot anhöriga och offer gernom att ställa dessa frågor?

LoA är väl en realitet?

Och om LoA är en realitet så skulle vi väl VERKLIGEN behöva tala om vad som hänt och hjälpa människor så att de i i fortsättningen inte attraheras så fruktansvärda händelser?

Inte sant?

"Du behöver inte klippa ur min text och fetmarkera den för att fråga igen vad jag egentligen menar."

Du hade du behövt vara tydligare -- för nu förstår jag dig inte alls. Det känns som att man bara får tala om LoA så länge alla är glada och nöjda.

När fruktansvärda tragedier inträffar blir det plötsligt fullständigt tabu och man är tydligen "enbart ute efter att provocera" genom att ens ställa frågor om LoA

Jag får det inte att gå ihop.

Annons:
[Boxman]
2011-08-02 16:46
#21

#19

"Likväl så kan jag inte vara annat än konsekvent i min uppfattning om att vi alla helt enkelt…även om vi inte förstår det eller vill acceptera det…attraherar och därigenom drar till oss det som är mest gynnsamt för Vår själsliga utveckling…och avvecklade av."

Så människorna som dog i Norge attraherade dessa händelser för att det var det mest gynsamma för deras själsliga utvecklingar?

Förstod jag dig rätt då?

retep
2011-08-02 22:12
#22

I #19 skall det vara…Vår själsliga utveckling…och avvecklade av Karma.

Jo det är faktiskt så jag menar. Och visst är det  känsliga saker att diskutera och även att det är procerande.

Men jag vet med mig att jag har respekten för de som är drabbade…vi ser ju så många exempel på lidande och orättvisor i Världen.

Så visst kan vi i vår medkänsla visa respekt genom att prata om och kanske komma till djupare förståelse kring dessa frågor.

För att närma sig en sådan djupare förståelse behöver man först försöka att se bortom det mänskligt personliga, bortom tankar och uppfattningar, bortom känsla.

Av egen erfarenhet vet jag att det gör man inte den första tiden. Men samtidigt så hände det att jag också, där i sorgen… kom nära… och upptäckte Själen.

När det som varit bortom kom närmre och jag kunde förnimma Själen och vad den överför för budskap. Då visade det sig att sorgen, känslorna och det personliga var kvar, men det var och är nu en större och vidare uppfattning av verkligheten.

I den verkligheten har jag min vaga men också klara uppfattning om en komplex helhet, som tillåter att lidande och sorg samexisterar med harmoni och befrielse.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

szirius
2011-08-08 15:23
#23

Jag tycker att det Peter tar upp är väl beskrivet. Vi tänker så lätt i termer att döden är ett straff, att mista någon är ett straff osv. Men om man har en andlig tro, så kan det finnas en själslig mening med detta.Jag är iaf övertygad om det.Detta kan man nog bara ta in om man har den tron, har man inte det kan det jag skriver säkert provocera, och det är inte min mening.

Jag lider absolut med de föräldrar som mist sina barn,det är nästan omöjligt att ta in.Man påminns om Estonia, branden i Göteborg och tsunamin. Men detta är bara de gånger de drabbat oss nära. Varje dag svälter barn ihjäl överallt i världen, trots att en minoritet av oss kan stoppa det genom att dela med oss av vårt överflöd.Det är en daglig tragedi.

Så det värmer mig oerhört att se hur Norge bemöter det som skett - genom ännu mer kärlek, i stället för hat och hämdbegär. Att välja omtanke och medkänsla mitt i sin djupaste sorg är ett tecken på att egot börjat släppa sin kraft.

SandraBo
2011-08-09 20:06
#24

Detta mest orättvisor i världen är ju något som alla livsåskådningar någon gång ifrågasätts för, även LoA, om inte SPECIELLT LoA. Eftersom här utgår vi ju ifrån att alla har sitt finger i spelet och att det är individens "fel".

Men det man också bör tänka på är att (och nu talar jag ur egen tro, alltså EJ för alla som lever efter LoA) då allting egentligen är energi. Och enligt fysikens lagar kan energi bara överföras från en energiform till en annan och aldrig skapas eller förintas. Detta innebär att det egentligen inte finns något som heter vare sig död eller födelse. Allting bara ändrar form, byter skepnad, går vidare… kalla det vad du vill.

Och sen att vi upplever att det sker orättvisor, bråd död, svält och allt vad det nu heter… detta är egentligen bara begrepp som vi satt på saker. En kategorisering av den vibrationen och energin som våra medvetanden upplever.

Blev detta luddigt så säg till. ^^

Sen kan man ju anse att detta är en försköning av saken, eller att man sätter skygglappar för. Men jag vill även avsluta med att jag ej med denna text försöker få någon att bortse från att det faktiskt sker orättvisor, bråd död och svält i världen. Jag vill bara visa att det finns andra sätt att se det.

Varma Hälsningar
SandraBo

-Värd på Law of Attraction iFokus

Gaiatri
2011-08-21 17:31
#25

Som jag ser det så handlar det inte bara om individer och det man attraherar som individ i så här stora händelser som påverkar större grupper. Denna händelse och liknande händelser ser jag som grupphändelser och vad vi attraherat som grupp.

Jag ser det liknande som jag ser på karma. Vi har individuell karma, familjekarma, gruppkarma, nationel karma, mänskligt karma etc. De tendenser som framkallat denna specifika händelse handlar om tankeriktningar som sker i vårt västerlänska samhälle och är kanske ett västerlänskt karma.  

De individer som var direkt påverkade av det behöver inte vara de som attraherat detta utan är som jag ser det är de delar av gruppen som råkar vara på fel plats vid fel tilfälle. Jag ser det som att det är gemensamma tankegångar som finns i vårt kollektiva medvetande och att det är attraherat av gruppen.

Vi är alla påverkade av denna händelse indirekt och det kommer kanske förändringar för oss alla som vi kanske uppfattar som bra och sådana som vi uppfattar som restriktiva i vårt samhälle pga av denna händelse. Det är alltså något som vi attraherat som grupp eftersom vi är och blir påverkade av det.

När större händelser sker som påverkar en större grupp så uppfattar jag det som att de individuella attraherade tankeriktningarna och karma temporärt sätts ur spel. 

Det som är bra med LoA är att vi kan få perspektiv att inse att vi är ansvariga för vårt liv och för de tankar vi skapar som individer. Jag tänker att det är en bra början att förstå hur vi påverkar våra liv och vad som vi attraherar nu eller har skapat i tidigare inkarnationer.

Tar vi det ett steg längre så kan vi också förstå hur vi medskapar i de grupper som vi är del av och att vi bär ansvar för den del av de kollektiva tankemönster som vi varit med och skapat. Dessa tankemönster kan vi tillsammans förändra. Glad

Sajtvärd på Andlig utveckling

Upp till toppen
Annons: