Loa-Konkret(Metoder & Tekniker)

kropp och hälsa: ett citat

2011-07-19 22:51 #0 av: [Mastre]

"Do you have to think specific positive thoughts about your body in order for it to be the way you want it to be? No. But you have to not think the specific negative thoughts.
If you could never again think about your body & instead, just think pleasant thoughts, your body would reclaim in its natural place of wellness."

Abraham-Hicks

Anmäl
2011-07-20 21:16 #1 av: [BigMama]

Cool

Anmäl
2011-08-05 15:16 #2 av: SandraBo

Bra citat, Abraham är awesome ^^

Tack!

Anmäl
2011-08-14 11:54 #3 av: Emmyjane

Hur stoppar ni de negativa tankarna? de kommer ju när man minst anar.

 

Anmäl
2011-08-14 12:03 #4 av: [BigMama]

#3 Tankar kommer och går i tusental. När jag känner mig illa till mods eller har en negativ känsla, så ställer jag mig frågan: Vad tänkte jag nu som skapade den här känslan hos mig? När jag identifierat tanken finns det oftast ngt positivt att vända det till, även om det tycks svårt beroende på hur långt ner på "känsloskalan" man dalat.. Ibland ser man bara inte ljuset. Då gör jag det som lyfter och distraherar för att skapa distans. T ex spelar skön musik, tar en promenad. När humöret är bättre kan jag åter se på tanken, och om det ens innehöll nån substans till oro eller nedstämdhet...

 

Anmäl
2011-08-14 13:00 #5 av: Emmyjane

Räcker det med att diistrahera sig när man råkar tänka tankar eller ska man stanna och analysera tills tanken gått pp i rök?

Anmäl
2011-08-15 09:52 #6 av: [BigMama]

#5 Jag vet inte, men jag tror att enligt LoA så får du MER av det du fokuserar på..Så analysera något som du inte vill ha mer av..? Så går det nog inte upp i rök. Men om du tänker på ngt du inte vill borde det finnas en motsats till det, dvs det du vill? Lägg ditt fokus där..?

Anmäl
2011-08-17 15:40 #7 av: szirius

#6 precis! KyssLåter så enkelt, och funkar ju verkligen bara man minns att göra det direkt i den stundenOskyldig. Dvs BYT TANKAR. Oro och negativitet är vanor, och vanor går att brytas.

Så när de kommer - fundera direkt på motsatsen, vad VILL du ska ske, i stället för att tänka på det du oroar dig ska ske.

Försök skapa levande bilder, se det hända, se hur bra du känner dig osv.

Jag tycker det är en jättebra övningGlad

 

Anmäl
2011-08-18 12:13 #8 av: [nidlo_1]

Vändningen från negativa till positiva tankar kommer spontant då källan försvinner, och det mörka har sinat.

Tills dess kan det nog vara givande att själv i stunden vända, och byta tankar

 

Niklas

Anmäl
2011-08-21 15:36 #9 av: crinalina

Precis, byt tankar. Alla negativa tankar har en positiv motsats och det är där man ska lägga sitt fokus. När man hamnar i negativa tankar och känslor, så ska man göra de medvetna för att man ska kunna hitta motsatsen med dem. När man sen hittar motsatsen och fokuserar på den så kommer den positiva känslan automatiskt. Själv så väljer jag numera att afformera när jag får negativa känslor och tankar. Jag ställer mig själv frågan, i stunden, varför jag fick det nya jobbet jag sökt. (Obs, även innan jag faktiskt fått jobbet så tänker jag att jag fick det) På det viset så kan man inte tänka negativt. En annan sak är att man måste, med alla medel, undvika alla negationer; nej, inte, kanske.

När man vänder en negativ tanke till motsatsen är det lätt att bara sätta ett inte i samma tanke. Jag kommer att tappa brickan blir gärna till jag kommer inte tappa brickan. Om det ändå vore så enkelt. Tyvärr uppfattar inte hjärnan och loa negationer, utan "läser" det du tänker utan det ordet, så det blir iaf till jag kommer att tappa brickan.

 

Btw, jag fick jobbet jag sökt, och det dök upp för att jag önskade det och det har precis allt som jag önskade. :D (Och brickan hålls säkert i mina händer)

Lycka till!

Anmäl
2011-08-21 20:56 #10 av: Emmyjane

När man ska önska å tänka positiva tankar ska man va detajerad?

 

Jag brukar ha en go övning när jag andas in och ber omm att fyllas med godhet, ta in det goda sen andas jag ut och ber att det onda det negativa ska ut.

Borde va en go sak att göra men måste man va detaljerad i att besskriva vad man vill ska ske eller vad man vill bli av med?

Anmäl
2011-08-21 23:18 #11 av: szirius

#10 jag lärde mig en övning på Yasuragi, som dessutom hade rörelser till:

Man skulle börja med händerna på hjärtat och sedan trycka ut högra handen med handflatan utåt och tänka att du trycker bort /ut negativitet. Sedan vänd handflatan mot dig och dra in handen igen mot hjärtat och tänka att du tar in/ öppnar dig för positivitet.

Samtidigt som du trycker ut, så andas du ut, och andas in när du drar in handen igen.

Upprepa övningen så länge det känns bra.Blunda om det känns bra.

Man kan gärna ha vacker musik till.

Sedan kan man göra denna övning hur personlig som helst. Du kan trycka ut en speciell upplevelse som du upplevt som negativ och fylla dig med en bra upplevelse osv.Ett slags terapiarbete som kan bli väldigt känslosamt, man kan börja gråta eller skratta, men det känns väldigt bra efteråt.

Det kallas för "hjärtchakrameditation".

 

Anmäl
2011-08-22 07:47 #12 av: Emmyjane

Tack för den, den ska jag pröva.

Anmäl
2011-08-22 10:51 #13 av: szirius

# 12 varsågodGlad

Anmäl
2011-08-22 13:59 #14 av: crinalina

Jag tror att man ska undvika att vara för detaljerad, då det innebär att man begränsar sig. När man begränsar sig så är man inte öppen och man behöver vara öppen för att kunna mottaga det man önskar. Jag tror att man kan vara detaljerad i känslan av det man önskar men inte själva detaljerna. Tex, jag vill ha en liten uteplats där jag kan sitta och skriva eller grilla, men jag detaljerar mig inte i hur den uteplatsen ser ut, om det är en trädgård eller en takterass eller en balkong el dyl. Däremot så är jag detaljerad i känslan jag har när jag sitter där och skriver och känner lukten av det grillade köttet. :D

Anmäl
2011-08-22 16:43 #15 av: Emmyjane

Bra bild du gav mig med uteplatsen, tack

Anmäl
2011-08-22 17:16 #16 av: [BigMama]

#14

Tror inte heller man ska ha alternativ, som, jag vill ha antingen en sommarstuga eller en husvagn. Det tror jag det blir förvirrande för universum. En klar vision! Glad

Anmäl
2011-08-23 11:13 #17 av: crinalina

#16 Ja, jag tror att man måste ha en klar vision i känslan, men bilden får inte vara för detaljerad. Jag tror att det finns en stor risk för att man "låser sig" då. För mig, i beskrivningen med uteplatsen, så vill jag ha en uteplats jag kan njuta av. Jag är däremot inte helt säker på vilken typ av uteplats jag helst vill ha, så jag lämnar de detaljerna till Universum att fixa åt mig. På det viset så är jag ju öppen för när det stället dyker upp, men inte fastlåst i att det är tex, trädgård och inte takterass. Men min vision om att jag vill ha en uteplats där jag kan sitta och skriva och grilla (och sola, jag bor ju i Spanien) och njuta av varma sommarkvällar, den visionen är klar och tydlig för mig. :D

 

Likaså är min vision om att jag vill försörja mig på att skriva, men i dagsläget så har jag ingen klar bild av vilken typ av skribent jag vill vara, om jag nu måste välja. Så just nu så är min vision att sitta där och skriva, resten kommer att komma sedan, när jag är redo för det. Men i mitt hjärta, i mitt inre så är jag utan tvekan en skribent. :D

Jag väljer helt enkelt att inte ha en "fysisk bild" av mina drömmar utan mera "emotionella bilder". :D

Anmäl
2011-08-29 23:12 #18 av: [luneri]

Jag har så lätt till att bli ängslig över saker och ting och då blir det att jag tänker i negativa banor. Tillslut tror man på den negativa känslan man fått och den uppfattningen jag själv skapat i mitt huvud. Det kan verkligen göra att man fått fel uppfattning av en situation.

 

#7 Det var bra tips! det ska jag prova.

 

Som sagt så dras negativa tankar till sig sådant som är negativt eftersom det är detta som uppmärksammas. Samtidigt om det är något man oroar sig för kan det vara svårt att sluta oroa sig helt plötlsigt också. Men jag antar att det är något man får träna bort.

 

Medarbetare på Konstnärer I Fokus

Anmäl
2011-08-30 07:36 #19 av: Emmyjane

När jag blir arg på mig själv så är första tanken negativ och säkert andra å tredje med men hur kan man stoppa det , det kommer ju som en svärdom när man slagit sig, spontant.

Det första jag säger å tänker är fy vad jag är dum.

Eller om det är riktigt illa faan vad korkad du är, det är ju inga posetiva tankar om sig själv.

Det är ju första reaktionen man vill stoppa men hur gör man det när det är spontant. jag vist ju inte att jag skulle tänka så.

Anmäl
2011-08-30 11:47 #20 av: crinalina

#18 o #19, det handlar ju mycket om träning, men framförallt så handlar det om att göra tankarna medvetna. Sedan får man heller inte vara för rädd för de negativa tankarna, se dem som ett påpekande att du har någonting att lära dig. När den negativa tanken dyker upp, bli inte rädd utan ta reda på vad som gör att du överhuvudtaget får den tanken. Det finns ju en anledning någonstans inom dig till att du tänker negativt om någonting. När du sedan vet vad det negativa är så kan du vända den negativa tanken till dess positiva motsats.

En annan väldigt bra sak att ta till är afformationer. En afformation är en fråga man ställer sig själv som bara kan ge positiva svar. Om man till exempel frågar sig själv; "varför är jag så positiv?" så börjar din hjärna genast leta efter ett svar på den frågan och det finns bara positiva svar att hitta. På det viset så kan man snabbt ändra om en negativ tankebana till en positiv.

"varför är jag så rik?" gör tex att hjärnan börjar leta efter alla saker du är rik på (rik behöver ju inte betyda ekonomiskt rik) och det försätter dig direkt i en positiv sinnesstämning. Funkar varje gång :D

Anmäl
2011-08-30 13:31 #21 av: Emmyjane

Då ska jag ställa frågan varför jag är så smart och klok?

Anmäl
2011-08-30 13:39 #22 av: crinalina

Precis! Det som händer när du ställer den frågan är att din hjärna kommer att börja leta reda på svaren till frågan. Sedan är det egentligen inte svaren som är det viktiga med det, utan att man försätter hjärnan i ett tillstånd där den är i ett positivt tänkande. (Sedan är det ju alltid trevligt om man greppar svaren, men bara om man kan göra det utan att börja förneka de svar som dyker upp.) Om du förstår hur jag menar? :D

Anmäl
2011-08-30 13:42 #23 av: Emmyjane

Du menar tro på svaren.

Anmäl
2011-08-30 22:56 #24 av: [luneri]

#20 vilket bra tips på affirmation! Det gör att man letar efter positiva sidor hos sig själv som man annars kanske inte skulle lägga märke till. Annars tycker jag det kan vara svårt med affirmationer.

Jag ska testa med den här metoden:)

Medarbetare på Konstnärer I Fokus

Anmäl
2011-08-31 12:03 #25 av: crinalina

#24 Denna typ av metod kallas för AffOrmation, och det finns en artikel i menyn till vänster om det.

Jag blev själv jätteglad när jag hittade det, eftersom jag tyckte att vanliga affirmationer var svåra, den lilla rösten i huvudet talade hela tiden om för mig att "nähe, du är inte alls rik". Men som du förstått så letar man med denna metod efter positiva sidor hos själv och den lilla rösten kan ingenting säga.

Lycka till! :D

 

#23 Ja, precis, om man tex har väldigt svårt att tro på att man är bra på en viss sak, så fungerar ju inte vanliga affirmationer för att man har den lilla rösten som säger att man inte alls är bra den saken man försöker övertala sig själv att man är bra på. När man ställer en fråga till sig själv, så är det inte svaren som är viktiga utan att man börjar leta efter positiva svar på den frågan. Och det är själva letandet och den positiva sinnesstämningen man är i då som man är ute efter. Inte svaren i sig, de är egentligen oväsentliga. Om man skulle ha svar på frågan så är de svaren positiva, ALLTID, men är man väldigt osäker så kan ju den lilla rösten då dyka upp och säga "det är du inte alls". Då ska man komma ihåg att hjärnan hade inte kommit upp med det svaret om det inte varit sant.

Skillnaden mellan affIrmationer och affOrmationer är att i det första försöker DU tala om för hjärnan vad du är bra på (tex), medans i den andra är det hjärnan som talar om för DIG vad du är bra, sådant som den redan vet.

Anmäl
2011-09-04 00:51 #26 av: Emmyjane

Om man vill ändra sin kroppsform och tränar men vill skynda på med lite afformation. vilken fråga bör jag så ställ mig tycker ni?

Varför är jag snygg vacker och attraktiv?

Tydligen svarade jag mig själv, men ni får gärna komma med andra frågor som jag missat.

Anmäl
2011-09-04 13:31 #27 av: retep

Det jag ser som viktigast i det som Hicks säger i #0 är hur den naturliga kraften och ordningen i LoA uppmanar oss att...tänk bara trevliga och behagliga tankar, sinnet och kroppen kommer av sig självt att återta och återgå till sin naturliga balans, hälsa och välbefinnande.

Så det är primärt och betydelsefullt för våra önskningar och frågeställningar att vara medveten om det...innan man t.ex. frågar sig...Varför är jag snygg vacker och attraktiv?

vilket man efterhand inte behöver fråga sig, för det man attraherar är redan attraktivt innan man attraherat det.

Klurit minsann...

Anmäl
2011-09-13 10:53 #28 av: szirius

Det finns en annan övning som går ut på att man börjar varje mening med:

Jag är så lycklig och tacksam nu när....

 

Och så fyller man i det man vill känna eller ha.I början hade jag svårt för detta, jag tyckte att det kändes som att jag lurade mig själv, att jag inte var ärlig, men i följd med att jag mer och mer kan släppa på föreställningar och " gå in i sfären" att det jag skriver och tänker ÄR en skapandeprocess, så mår jag alltid bättre av denna övning.

 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.