Annons:
Etikettloa-generellt
Läst 3320 ggr
Shakti
2011-07-09 10:24

Om barn i misär

Varje dag föds det barn till jorden som lever i ständig misär med fattigdom och svält, vars största önskan säkert är mat att mätta sina magar med och kläder att värma sina kroppar med. Och varje dag dör det barn till följd av krig, vars största önskan säkert var fred på jord, och varje dag dör en massa barn på grund av svåra sjukdomar som de säkert önskade bli friska i från osv…

Hur ser ni anhängare till attraktionslagen på det här? Är den bara till för människor som redan har det någorlunda gott ställt? Varför går inte allas önskningar igenom? Är dessa barn för negativa eller fokuserar och visualiserar dom inte tillräckligt mycket? Hur förklarar ni det här? Bara undrar…

Annons:
crinalina
2011-07-09 12:29
#1

Enkelt förklarat så handlar attraktionslagen om att man sänder ut energier och de energier man sänder ut får man tillvaka i fysisk "vara". Det handlar alltså inte bara om att man attraherar det man önskar sig och det man vill, det handlar inte bara om de "bra" sakerna. De energier man sänder ut pga av rädsla eller tankar och känslor om vad man INTE vill och INTE önskar är lika starka dem. Tänk positiva tankar och du får positiv respons, tänk negativa tankar och du får negativ respons. Tänk elände och misär och du får elände och misär, tänk glädje och överflöd och du får glädje och överflöd. Om man föds i svält, krig och elände så är det naturligt att det är det man fokuserar på, det är det man lär sig att fokusera på. Osv…

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

retep
2011-07-09 16:58
#2

Som jag har skrivit om så har Karma en avgörande roll eftersom Lagen om karma och Lagen om Attraktion i grunden är en och samma Lag.

Det kan för oss tyckas vara oskyldiga barn som föds in i fattigdom, misär och elände. Men det finns en orsak och verkan, ett karmiskt händelseförlopp bakom….Och kanske lider vi mer av den situationen än vad de gör?

Och som crinalina säger, så blir det ganska snart "naturligt att det är det man fokuserar på, det man lär sig fokusera på." Barnens verklighet blir de vuxnas verklighet….

Så även om vi tog ett barn ut ur denna misär och lät det växa upp i välfärd, så är det inte säkert att det skulle undgå sitt karma. Möjligen skulle det bara uttrycka sig på ett annat sätt…kanske utan möjlighet för personen att finna någon öppning för att kunna tänka "glädje och överflöd" och attrahera det.

Det är många av oss som inte lyckas med att attrahera våra önskningar, även då vi lever i välfärd…en veklighet som har sin orsak och verkan.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[nidlo1]
2011-07-09 20:19
#3

Även så slår nog även dessa barns önskningar in… Om inte nu så i framtiden!

linnease
2011-07-10 00:57
#4

Jag tänker att attraktionslagen bara är, liksom, som gravitationen och andra fysiska lagar. Som E=mc2. Man får mer av det man fokuserar på, av de vibbar man har på gång. De flesta vet inte om det här och mest bara observerar sin omgivning och bygger upp sin världsbild och sina förväntningar efter det som redan finns runtomkring.

Karma, hm, inte ett ord jag skulle använda för att jag associerar det till att man är här för att betala tillbaka för tidigare misstag, att det skulle vara nån slags moral inbakad. Men visst HAR jag vibbar, min personliga energi, och den speglas tillbaka av verkligheten omkring mig. Vill jag ändra min verklighet måste jag på nåt vis ändra min energi, ändra mina förväntningar på framtiden.

Men, det jag mest ville skriva om är några antaganden. Som att fattigdom behöver samma sak som misär, som att dö är nånting dåligt, som att man inte kan ha varma relationer och humor och lekkamrater och spännande äventyr och uppleva frihet på andra plan fast man är ofta är hungrig.

Tror inte man kan helt veta vad nån har för intentioner eller hur någon annan upplever sin situation eller vad den har för personlighet, vi kan bara fundera utifrån oss sälva och vår egen världsbild och våra önskningar - och för mig kanske något verkar vara total misär som inte känns riktigt lika illa för de som upplever det.

Ta ett fattigt barn som går 5 km till brunnen efter vatten varje dag. Hemskt med barnarbete tänker kanske nån, men det kanske är värsta äventyret, glädjen över att vara fem år men känna stor och duktig o göra nåt viktigt alldeles själv, och alla vackra färger i gryningen o alla spännande dofter och alla saker man kan hitta på vägen och kompisen man träffar varje morgon..

Ok, det finns de som har det värre med krig eller misshandel eller riktiga slavjobb - men ändå tror jag inte varje stund av varje dag är total misär för nån.. Jag tror det finns glimtar av ljus nästan överallt.

Nog inte ett helt tillfredsställande svar, men en början? :)

Tänk om det egentligen är nåt sånt här:

Tänk om vi egentligen är odödliga? Ren energi, rent medvetande?
Tänk om en livstid inte är så länge jämfört med oändligheten?
Tänk om vi skapat och fokuserar oss hit in i den fysiska verkligheten för att det är spännande?
Tänk om problem och kontraster är en del av hela grejen, för utan frågor skulle det inte finnas svar, utan att veta och prova vad man inte riktigt gillar kan man kanske inte veta vad man vill ha?
Tänk om man VET så VÄL att man är oändlig intelligens och har tillgång till all information och visdom i hela universum, och att varje gång man "dör" så återgår man till det tillståndet?
Tänk om man vet att man senast då får tillgång till alla nya svar, all ny spännande expansion som den här livstidens nya önskningar har skapat, även om man inte lyckades lajna upp med allt på vägen?
Tänk om man inte är riktigt så nogräknad då med vilken fysisk omgivning man föds in i eller hur länge man "överlever" där?

Och, ju större kontrast, ju större önskningar, och desto större tillfredsställelse när man väl lajnar upp med dem.

Eller såhär:

Tänk på en riktigt riktigt bra tennisspelare - hon eller han vill ha en riktigt riktigt bra motståndare för att kunna få ut det bästa spelet, spela mot en nybörjare skulle vara ganska tråkigt..

Tänk om du är en extra mästerlig skapare av din egen verklighet, då kanske du vill ha en riktigt bra "motståndare" i form av omgivningen du föds in i, för att locka fram eller i alla fall ge potential till det bästa spelet?

Skrattande

Shakti
2011-07-10 10:05
#5

#1

Men vem som t.ex är sjuk sänder ju inte ut positiva energier, utan energierna han sänder ut speglar ju enbart det tillstånd han för tillfället befinner sig i. Ta som exempel att du råkar sparka din fot mot en soffkant, så hårt att du får en spricka i benet i en tå. I ögonblicket det smäller till känner du smärta och i just det ögonblicket är det detta du sänder ut och det är inte positiva energier… Men ändå kommer foten med största sannolikhet att läkas och smärtan att försvinna.

Jag har också varit sjuk och mått väldigt dåligt och naturligtvis sände jag ut
energier även därefter. Man kan inte sända ut positiva energier om man är sjuk och mår dåligt eller visst kan man säkert tänka några positiva tankar mitt i eländet, men det är ju inte enbart dessa man sänder ut… Och sen får man inte glömma, hur svårt det är för någon som t.ex har smärta som inte ens kan gå utan att det tar ont, där varje steg medför smärta, hur svårt det är för dessa att tänka positiva tankar och tro på dessa.

… Men ju mindre smärtan är, ju lättare är det, att tänka positivt och även att tro på det.

Så med andra ord skulle det betyda att man redan måste må någorlunda bra för att lagen om attraktion skulle fungera. Och vem som verkligen mår dåligt, kommer bara att må ännu sämre.

När jag själv var sjuk hade jag dessutom knappt några positiva tankar och känslor alls och jag var livärdd för framtiden och jag ville t.om dö.

Ändå fann jag en väg ut ur eländet. Jag såg min chans och tog den. Och först när jag började att må bättre, först då kunde jag tänka positivt igen och nu är jag lycklig. Inte ens det som jag var rädd för att skulle hända hände, utan jag insåg att 99,9 procent av mina rädslor aldrig någonsin har slagit in och när jag insåg det upphörde många av mina rädslor att existera. Jag insåg att dom inte ens var reala, utan bara hade existerat i mitt huvud. Men enligt lagen om attraktion borde jag dragit till mig dessa?

Om det verkligen heter, tänkt positiva tankar och du får positiv respons, tänk negativa tankar och du får negativ respons, borde jag aldig ha blivit frisk och kommit ut ur eländet utan vara död och begraven eller inlåst på psykiatrin.

Shakti
2011-07-10 10:43
#6

#2

Att någon föds in i fattigdom, misär och elände på grund av sitt karma har jag svårt att tro på. Tänk på alla dessa barn som dör före dom hinner fylla två och säg mig vilken mening det har. Dom ges ju ingen möjlighet att ens arbeta ut sitt karma och jag tror inte på karma som något straff, om du gör någon illa i detta liv så får du sota för det i nästa liv och jag är inte ens så säker på att vi har flera liv. För när jag dör, ruttnar min kropp bort och min personlighet och mitt ”jag” slutar att existera. Bara det gudomliga förblir. Vilken mening skulle en ny kropp, en ny personlighet och ett nytt jag ha och vad skulle ett nytt jag kunna rå för tankarna och handlingarna som ett jag som inte ens mer existerar gjorde?

Annons:
Shakti
2011-07-10 10:46
#7

#3 Nidlo… Det hoppas verkligen jag med :) Men kanske är det ändå bättre för dem att dö och slippa allt elände som finns på vår jord…

Shakti
2011-07-10 12:06
#8

#4

Nej, säkert kan man ha varma relationer, humor och lekkamrater även om man är hungrig och går utan mat. Men det gör dom inte mätta för det. Ändå är dom utan mat och går hungriga omkring, fast dom säkert önskar sig det annorlunda. Och är man utan mat blir man sjuk till sist. Inte bara på grund av näringsbrist utan även brist på vitaminer, mineraler, spårelement, aminosyror och andra ämnen som kroppen behöver för att fungera, för att kunna känna sig välmående i sin kropp. Dessa ämnen är viktiga för signalsubstanserna i hjärnan (tex dopamin, serotonin, GABA) och för enzymsystemen som påverkar dessa. Om dessa system i kroppen är ur balans på grund av brister är det helt omöjligt att bygga upp en positiv känlsa i kroppen och att må bra. Enligt attraktionslagen har dom ju ingen chans att förbättra sin situation och komma ur eländet. Och om det verkligen skulle fungera så, att man får det man fokuserar på skulle jag heller aldrig blivit frisk utan bara blivit ännu sämre.

Shakti
2011-07-10 12:57
#9

#1 En liten undran bara.

"Tänk positiva tankar och du får positiv respons, tänk negativa tankar och du får negativ respons."

Men om man tystar ner sin inre dialog och låter tankeverksamheten upphöra för en liten stund så att man inte tänker några tankar alls. Vilken respons får man då?

crinalina
2011-07-10 13:01
#10

Jag har sparkat sönder foten, jag har varit så deprimerad så jag ville dö, och visst min fot läkte och jag dog inte. Varför? För att trots min smärta så finns det en tanke, medveten eller omedveten, om hur jag ville kunna gå och kasta kryckorna igen och jag såg fram emot den dagen. När jag var deprimerad så sjönk jag bara längre och längre ner i depressionen tills en dag jag insåg att jag skapade den själv och då började jag må bättre igen, när jag såg ljuset i tunneln. När jag började känna glädjen för det jag faktiskt hade runt omkring mig, eller att det fanns andra vägar att gå än de jag redan provat på och misslyckats med. Att du inte dog och att du blev frisk beror på att du har överlevnadsinstinkt och överlevnadsinstinkten är en enormt stark energi.De energier man sänder ut är inte bara de medvetna tankarna och känslorna, tvärtom så är det för de flesta till största del de omedvetna tankarna. Så dina irrationella rädslor kanske talade emot din egen inre logik? Naturligtvis ville du egentligen inte dö, men du kanske trodde och kände just då att du ville det, men väldigt få människor vill det. Bara för att man vill ha någonting betyder inte det heller att man automatiskt får det, det krävs mer än en vilja. Det krävs ren kärlek utan rädsla också, och allt sker inte med omedelbar verkan. Oftast tar det tid. Vissa saker tar flera år och andra saker tror man att man vill ha, men man trodde fel. Den rena kärleken var inte där, utan rädsla eller tveksamhet.

Visst kan du sända ut positiva energier när du mår dåligt, varför skulle du inte kunna det? Man sänder oftast ut både positiva och negativa energier hela tiden, men som sagt den största delen är omedveten. Det är därför det är så svårt för de flesta att attrahera det de vill ha, man har i regel ett liv emot sig, med begränsande tankar och känslor. Det är därför det är så viktigt att lära känna sitt inre och lära sig tyda sina tankar och känslor.

Attraktionslagen är inte en enkel lag, om den hade varit det så hade ju alla redan förstått och levt efter den. Däremot så existerar den och funkar vare sig man är medveten om den eller inte. När jag ser tillbaka på mitt liv så ser jag att allt jag varit med om, både det bra och det dåliga, var saker som jag antingen fasat för eller önskat mig. Ofta dök saker och personer upp i mitt liv som jag önskade mg, sedan förlorade jag dem för att jag var rädd för att förlora dem.

Ett barn som föds i fattigdom, utan mat, vill ju naturligtvis ha mat. Barnet tänker kanske medvetet att han/hon är hungrig och vill ha mat, men omedvetet finns rädslan för att det kommer att dröja länge. Eftersom det har varit barnets realitet så förväntar sig inte barnet någonting annat.

Vad gäller barn som dör så tror jag inte det har med Attraktionslagen att göra överhuvudtaget, jag tror nämligen inte att den lagen har med döden att göra överhuvudtaget. Attraktionslagen gäller när man lever och ingenting annat. Det är någon annan lag som styr den saken, vad det är har jag ingen aning om, men det finns ju mer än en lag.

Vad gäller karma så tror jag inte att det har med flera liv att göra heller, karma är Attraktionslagen och den gäller medans man lever. Tänk positivt och du får positivt, tänk negativt och du får negativt är en väldigt förenklad beskrivning av hur det funkar. Det är betydligt mer och betydligt djupare än så.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[nidlo1]
2011-07-10 13:06
#11

Kanske är det så att rädslorna också blir verklighet, men de går aldrig eller sällan så djupt. Rädslan är nog ett lager ovanpå det djupare… Som att det negativa kan vara ett lager på det positiva.

Också blir det väl så att man genom att tycka synd om andra dras ned i deras, i stället för att lyfta sig själv och kanske i det; de man tyckte synd om!

linnease
2011-07-10 13:13
#12

Shakti, vad är din intention med det här? Vill du förstå det?

linnease
2011-07-10 13:46
#13

Attraktionslagen i sig är en enkel lag att förstå. Lika dras till lika, vi är som magneter, inte så komplicerat. Vad som däremot är komplext är vi själva..

Vi tänker mängder med tankar varje dag, och de flesta är så invanda att vi inte ens märker dem, reflekterar över dem. Har sett siffror mellan 40 000 och 90 000 tankar om dagen. De flesta automatiska, samma, om och om igen, dag efter dag. Lurigt att hålla reda på.. :) Och det är summan av dem som attraherar dina upplevelser.

Det blir lite lättare att förstå om man tänker att du i stort sett får vad du förväntar dig. Efter vad du sett när du växt upp förväntar du dig att ett brutet ben kommer läka, förkylningar kommer gå över t.ex.

Men det finns en stor dragning mot det positiva. Vi VILL må bra. Vi gör allt för att må bättre, har du ont distraherar du dig med något, och i de ögonblicken du är distraherad så vibbar du mer positiv energi.

Du kan ha fysisk smärta och känna dig livrädd och totalt utsatt, eller du kan ha fysisk smärta och känna stort hopp och inspiration - skillnaden i vibbar däremellan är milsvid! Och skillnaden beror i vad vi tänker om situationen, tror är möjligt, förväntar oss ska kunna hända.

Annons:
linnease
2011-07-10 13:57
#14

#8 "Nej, säkert kan man ha varma relationer, humor och lekkamrater även om man är hungrig och går utan mat. Men det gör dom inte mätta för det."

Jo!!! Det är just här du verkligen kan välja vilket du fokuserar mest på! Om man där lägger majoriteten av sitt fokus på de första sakerna och därmed stannar i mer positiva vibbar KOMMER du dra till dig mer idéer, inspiration, människor med resurser, snubbla över möjligheter, träffa rätt person, vara på rätt plats vid rätt tillfälle och få mer mat!!

Om du istället sätter dig ner och bara tänker på hur hungrig du är, och känner dig riktigt låg och orolig och rädd, så stryper du flödet av idéer, inspiration, kreativitet, du kommer träffa fel människor, du kommer välja att gå åt fel håll vid fel tid, du kommer få mindre möjligheter och tillfälligheter som förser dig med mat.

Oavsett var du är, i vilken situation du än är i, kan du välja att luta lite mer åt det positivare hållet eller lite mer åt det negativa. Skapa en uppåtgående spiral eller en nedåtgående eller bara stanna på samma ställe!

crinalina
2011-07-10 14:06
#15

linnease, tack för att du sätter ord på det jag vill säga! :D

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

retep
2011-07-10 14:33
#16

Jag gör detta inlägg igen eftersom jag menar att man kan behöva se frågan ur ett djupare och bredare perspektiv.

Vissa delar är ovidkommande i just den här tråden… men, men förhoppningsvis kan det bidra till en helhetssyn

Naturlig Lag

Jag vet att, alla mina ännu inte uttalade önskningar redan existerar i fröform.

Om jag får börja där, där invid Källan, dit där vi vill komma med våra liv.

Med vår förståelse för hur att använda Lagen om attraktion.

Naturlig Lag det är en Universell lag!

Det är Medvetande, det är Intelligens och en Kreativ Intelligens.

Denna naturliga lag eller kosmiska ordning, är ett förenat fält för alla de lagar som ligger till grund för Skapelsens alla uttryck.

Det är allt ifrån Universums lagar till de lagar och den ordning, de regler och förutsättningar som styr våra liv.

Lagen om Karma och Lagen om Attraktion är de som jag vill försöka ge en glimt av här.

Livet, det är inte i första hand en skola och vi är inte här för att lära oss!

Det är mer så att vi är här för att påminnas om vårt egentliga Jag, om den verklighet och kunskap som flödar ur Källan.

All kunskap, ja allt vi kan föreställa oss och allt bortom det, har sin grundstruktur i denna Livets Källa.

I detta oändliga förenade fält bortom vår vardags uppfattning, finner vi Medvetande. Det är det allomfattande enhetliga Medvetandet, den rena Intelligensen bakom allt skapat.

När denna Intelligens uttrycker sig, som en Kreativ Intelligens, då tar kunskapsstrukturen form och uttrycker sig i Naturlig Lag, i Karmalagen om orsak och verkan och i Lagen om Attraktion.

De är lagar så nära sammankopplade att vi kan betrakta dem som en och densamma. Komplexa och outgrundliga och därmed inte helt möjliga att förstå eller redogöra för. - Ett litet försök från min sida vill jag ändå ge mig på, för att tillslut ta oss tillbaka till där vi är med våra önskningar idag.

Karma eller orsak och verkan är en övergripande lag som först blir giltig utanför källan. Det sker i det relativa livet, då när fröet spricker och vardagslivet uppstår.

Om vi föreställer oss orsaken som fröet och ser det som den kunskapsstruktur som tar form. Då ser vi fröet spricka och verkansom uppstår. Då kan vi få en bild av den naturliga process livet och vi alla är en del av.

Tittar vi på strukturen och gör en liknelse med den in ett frö.

Då vet vi att ur detta frö, växer det fram en magnifik blomma. Vi vet att all information för blommas liv färg och form, finns lagrad i en vilande intelligent struktur inuti fröet. När Medvetandet och den intelligenta strukturen blir kreativ, stimulerad av yttre faktorer som ljus och vatten. Då startar den sin skapelseprocess, från frö till blomma.

Denna samverkan mellan det inre och det yttre gäller också för Lagen om attraktion.

Tänker vi på strukturen som en informationsbank, som redan innehåller fröet för alla våra önskningar och ser hur dessa är sammanlänkade med vår karma. Hur våra handlingar, eller verkan, hur den kan begränsa orsaken eller flödet att uppstå obehindrat. Då förstår vi hur vårt karma kan bli begränsat och hämmande för flödet, genom våra ogynnsamma handlingar och obetänksamma saker vi gör.

Vi förstår nu också att alla våra ännu ej uttalade önskningar redan existerar i fröform.

Vad gör vi då med vår karma, som vi samlat på oss under många inkarnationer?

Kan vi på kort tid ändra på de karmiska omständigheter som kanske utgör ett hinder för oss, att komma vidare i vår andliga utveckling?

Är det möjligt att förutsättningarna är så, att ett mer medvetet, uppmärksammat förhållningssätt och handlande, att det kan vara tillräckligt för att skapa ett flöde i det vi önskar och vill dra till oss?

Jag menar att det är så, för i vår uppmärksamhet på oss själva, ligger det mirakulösa svaret.

Hur är det då och hur fungerar det när man är uppmärksam?
I vår öppenhet inför det andliga livet och med en ökad medvetenhet, har vi nu så mycket större möjlighet att med vår egen vilja och uppmärksamhet välja det vi fokuserar på.

Vi väljer Kärlek och vet att det är en energi, det är ljuset, kraften i allt vi gör och med framgång för varandra, för oss själva. Vi vet också attKärlek är Flow, och att det flödar direkt ur Källan.

Det är allt och det är allt vi behöver veta och rikta vår uppmärksamhet mot.
För inget normaliserar och återställer karma bättre än Kärlek, när den renar och öppnar kanalerna för flödet.

Kärlek är livets starkaste uttryck! Lycka, ödmjukhet, godhet, omtanke, vänlighet, förståelse och förlåtelse m.fl. Det är de krafter och den energi som gör skillnad.

Det är värdefullt att inte döma sig själv eller andra, inte bedöma om rätt och fel och inte sätta etikett på saker och ting.

Nu, med denna kunskap och uppmärksamhet, har vi medvetandegjort oss själva om förutsättningarna, för att gynnsamt och mer framgångsrikt förstå, samarbeta och använda oss av de Naturliga lagarna och Lagen om Attraktion.

Gör mindre och åstadkom mer, är ett uttryck som har sin riktighet och förklaring i det synsätt jag beskriver här.

Kraften och resultatet av våra önskningar ligger inte i hur intensivt och envist vi önskar dra det till oss. Utan mer i hur ödmjukt och kärleksfullt vi förhåller oss till det vi redan har…i förhållande till det vi önskar få.

Varje gång vi formulerar en önskan så skall vi betrakta den som en formel, (likt en trollformel) en nyckel som öppnar för det vi önskar och vill dra till oss.

Ju närmre Källan vi är när vi säger, tänker, känner och intuitivt framför vår trollformel.
Ju starkare är impulsen som får fröet att öppna sig.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[nidlo1]
2011-07-10 14:36
#17

(menat att hamna före #16)

Tilläggas tycker jag kan, att om inte maten på Jorden räcker, inte heller utrymmet då blir det svårt att alla som behöver det attraherar. Därför förstår jag absolut tankegången att LoA inte är helt realistiskt för alla så som Jorden ser ut nu.

Om allt är jämnvikt alltid, som det Är, då kommer alla önskningar tillsammans vara i jämnvikt… Vilket betyder att om inte Jordens resurser, mat, m.m inte räcker till alla kommer alltså heller inte alla att önska detta…

retep
2011-07-10 14:43
#18

Shakti!

Om du läser vad jag skrivit om Karma, så ser du att det inte handlar om straff.

…och vad vet vi…kanske utarbetar ett barn som bara får leva två år mer och djupare karma under den tiden…än vad andra gånger kanske sker under många inkarnationer.

Och om du nu föreställer och tänker dig in i hur karma fungerar…vilken betydelse har karma då i ditt liv och den inkarnation som du föddes in i?

Till att börja med så måste man nog först bestämma sig för vad man tänker om Inkarnation och om Karma.

Att din kropp dör och ruttnar det vet vi men personligheten och ditt jag? Vilket jag tänker du då på?

Det som var en del av din fysiska person eller det som är en del av din Själ och det Gudomliga?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
2011-07-10 14:46
#19

Om livet skall vara rättvist…så får vi nog försöka föreställa oss det utifrån Själens lååånga perspektiv

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

crinalina
2011-07-10 15:08
#20

Peter, återigen kommer du med en väldigt filosofisk och uttömmande beskrivning. Personligen så anser jag att Attraktionslagen behöver beskrivas på ett mer lättbegripligt sätt för att gemene man/kvinna ska kunna ta till sig det som behöver läras. Man kan inte börja med de djupare saker. Jag vet inte heller om jag anser att reinkarnationer har någonting med attraktionslagen att göra överhuvudtaget. Det är någonting helt annat som hör hemma mer i filosofi än i en naturlig lag att göra. :D Men det är ju min åsikt. Däremot så håller jag helt och hållet med om att det handlar om Kärleken, om att se och känna kärlek för allt och alla i sin närhet och omgivning. Det handlar om att Älska det man har för att kunna Älska det man önskar sig.

Niklas, nog finns det mat till alla på jorden och det finns också mer än gott nog om plats till alla och tillräckligt med resurser åt alla. Att det är fördelat som det är har inte heller med rättvisa att göra, eftersom man får det man attraherar. Vad kan vara mer rättvist än det? Precis som du säger så är det ojämvikten i den fördelning som är på jorden också anledningen till att det fortsätter vara så. Massönskningar/massrädslor är starka saker.

Attraktionslagen finns där för alla att utnyttja, inte bara för vissa.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Annons:
[nidlo1]
2011-07-10 15:48
#21

#20

"nog finns det mat till alla på jorden och det finns också mer än gott nog om plats till alla och tillräckligt med resurser åt alla."

Det är lätt att tänka, och ursäkta sig. Ser man vart jorden är på väg, så är det tvärt om vad du skriver. Inte innan man inser detta, och tar kärleksfull hänsyn kommer det att ändras.

Alla önskningar är ju ändå egoistiska, men så länge man inte önskar en bättre jord så blir den inte bättre!

Det man själv tar åt sig, förlorar någon annan. Det är ju ändå en relativ sanning i ett relativt universum… Man skapar den relativa upplevelsen främst för sig själv, och genom det för andra!

crinalina
2011-07-10 16:21
#22

#21 Fördelningen på mat, plats och resurser har ingenting med tillgången att göra, det är två skilda saker. Och vad menar du med att jag ursäktar mig? Jag har inte gjort någonting för att göra världen till en sämre plats, jag har inte önskat barn att svälta och krig att pågå. Jag skulle inte kunna önska det med tillräcklig känsla för att påverka det då det ligger alldeles för långt ifrån min verklighet. Jag har ingen anledning att be om ursäkt för någonting.

Vem har sagt att jag inte vill ha en bättre jord och vad vet du om vilken tid, energi och kärlek jag lägger ner på detta varje dag? Bara för att man är realistisk i hur det ser ut idag betyder inte det att det är så man önskar att det vore.

Ingen förlorar av det jag tar åt mig, världen och attraktionslagen fungerar inte så. Det jag tar åt mig var menat för mig eftersom det kommer utifrån min önskan och ingen annans. Bara för att en människa svälter sig till döds betyder inte det att en annan människa får äta. Om man inte bokstavligen tar maten från den andra personen.

Vem har sagt att alla önskningar är egoistiska? Dina kanske är det men mina är långt ifrån egoistiska. Jorden kommer bara att kunna bli en bättre plats om man ser till sig själv OCH andra. Jag önskar bra saker för mig och för de som står mig nära, jag önskar också att alla på hela jorden ska må så bra som jag gör. Vet inte var egoismen ligger i den önskan?

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

retep
2011-07-10 18:01
#23

Om du inte filosoferar och funderar…hur förstår och lär du dig då hur en naturlig lag som attraktionslagen fungerar.

Om du tycker att det är okey att hålla det lätt och enkelt så att alla kan förstå, så är det såklart bra och det du gör…Liksom att jag vill ge en djupare förklaring och förståelse kring vad Naturlig Lag är och hur de fungerar, som en del i ett sammanhang…av en större helhet.

Man kan vara nöjd med en eller några få lagparagrafer och följa dem… eller så kan man studera Lagboken och upptäcka att… för att riktigt förstå en paragraf, kan man behöva förstå Lagens strukturer, så att paragrafen får ett  tydligt sammanhang och en betydelse.

Säkert är att vi alla har olika utgångspunkter och mål med det vi vill och gör…Så är det och så skall det få vara…för inom kort utveckas och förändras endå vår syn på saken.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

crinalina
2011-07-10 18:12
#24

Peter, du har alldeles rätt i allt du skriver och jag ber om ursäkt om jag fick dig att känna att det inte var okej att vara filosofisk i sammanhanget. Naturligtvis är det jättebra att du ger en lite djupare och mer filosofisk syn på saken för dem som vill ha det. Jag är ganska filosofisk och har alltid varit det vilket ju, precis som du skriver, är det som hjälper mig framåt, men jag föredrar handfasta, raka och enkla förklaringar för att själv kunna filosofera mig fram till min egen ståndpunkt i saker och ting.  Jag tror att det som fick mig att skriva och reagera som jag gjorde var just att t o m jag som har läst massor om Attraktionslagen, av en massa olika författare med olika uttryck och olika utgångspunkter och mål, hade svårt att hänga med i det du skrev för att det var just lite för filosofiskt och "luddigt". Men som sagt så var det ju också min personliga åsikt. Alla är vi ju som sagt olika och jag uppskattar att läsa dina inlägg för att försöka förstå. Det är ju alltid intressant med olika åsikter, vilket väl är anledningen till att vi diskuterar överhuvudtaget.

Däremot så behöver jag inte förstå hur saker fungerar för att kunna utnyttja dem fullt ut, jag behöver bara veta hur jag ska göra för att få ut det optimala. Jag har ingen aning om hur en dator funkar, men nog använder jag den flitigt på ett för mig optimalt sätt :D

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[nidlo1]
2011-07-10 19:24
#25

#22 Vad jag menade var att om det fortsätter som det nu gör så kommer det inte spela någon roll om allt fördelas lika… Eftersom att vad jag vet så ökar befolkningen, men jorden växer inte, alltså växer inte resurser.

Det du skrev som jag citerade uppfattades något provocerande, och en sanning som mer är för att lugna sig själv…

crinalina
2011-07-10 20:03
#26

#25 Det är ett faktum att jordens resurser finns i överflöd för att täcka den befolkning som finns och mer än så. Det må vara snedfördelat, vilket det alltid har varit, men resurser i förhållande till behov är inte i någon som helst farozon. Jordens landyta är till största del oytnyttjad än i dag, det finns massor av liv kvar än.

Om du anser att det är provocerande att det är så, så är ju det någonting som står för dig och ingenting du kan lägga på mig.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[nidlo1]
2011-07-10 21:02
#27

Jag vill inte se en jord utan oberörd skog där växter kan må bra, och djuren leva i frid. Även om vi befolkar hela jordytan (som vi väl nästan redan gjort) så betyder det att gränsen är nådd…

"Jordens landyta är till största del oytnyttjad än i dag…"

Det skulle vara intressant att veta vad du grundar påståendet på

Annons:
retep
2011-07-10 21:25
#28

Omjag får återgå till trådens ursprungliga frågor så…Hur ser ni anhängare till attraktionslagen på det här? Är den bara till för människor som redan har det någorlunda gott ställt? Varför går inte allas önskningar igenom? Är dessa barn för negativa eller fokuserar och visualiserar dom inte tillräckligt mycket? Hur förklarar ni det här? Bara undrar…

När jag först läste The Secret och annat kring Lagen om Attraktion. Då var det mer som ett igenkännande, eftersom jag redan sedan många år haft inblick i och kunskap om detta. Ganska spontant använt mig av detta tänkande och dessa metoder.

Det var för att jag hade fått förståelse för inkarnationstanken och erfarenheter om hur Karma fungerar, som jag kunde se och förstå sambandet mellan de olika Naturliga Lagarna. Hur de fungerar i Lagen om Attraktion…En lag som berör vida mer än vad som syns på ytan och som vi berör här.

Får jag citera Shakti, så skulle jag vilja säga att…  "Men om man tystar ner sin inre dialog och låter tankeverksamheten upphöra för en liten stund så att man inte tänker några tankar alls. Vilken respons får man då?"…I detta ligger den naturliga respons som själva Det Intelligenta Livet ger. Och nu är jag visst djup och filosofisk igen…

Men om vi tittar på det mer som en symbol för något och bortom tänkandet…Då kan vi se att i Medvetandet rör sig de Naturliga Lagarna i en evig, oändlig, intelligent komplex struktur.

Det är i grunden En Kosmisk Lag med ett otal olika samverkande funktioner, då de kommer till uttryck i våra liv. Om vi riktigt vill förstå, leva med och helt och fullt "få ut det optimala" , i vårt fall…Lagen om Attraktion. Då behöver vi skapa oss en annan bild av och föreställning…så att vi kan erkänna och inbegripa den Lag vi kallar för Karma.

Vi kan komma med tusen förklaringar och argument som svar på Shaktis fråga…men utan att det blir ett förklarande svar…För svaret ligger bortom…Och Lagen om Karma, om orsak och verkan, det är det eviga livets uttryck…i våra liv här på Jorden.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[nidlo1]
2011-07-10 21:52
#29

Ber om ursäkt om jag har tagit tråden ur kurs.

crinalina
2011-07-10 22:38
#30

Tack Peter för att du för oss tillbaka till ämnet! Och tack för din förklaring, den passade mig mycket bättre och jag kan nu börja se var du vill komma med det du skrivit tidigare.

När jag först hörde talas om Law of Attraction så fick jag enroma aha-upplevelser, någonstans inom mig så hade jag vetat länge att det är så det funkar. Det kändes lite som att hitta hem, saker och tankar och funderingar föll på plats och jag kände en stor lättnad. Jag förstod orsaken och verkan i mitt dagliga liv.Min resa sedan dess har varit och är otroligt inspirerande och jag lär mig nytt och fascineras hela tiden.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

retep
2011-07-10 22:45
#31

Tack själv crinalinaGlad

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Shakti
2011-07-11 10:24
#32

”Visst kan du sända ut positiva energier när du mår dåligt, varför skulle du inte kunna det?”

För att om du mår dåligt är det ju det som du sänder ut, att du mår dåligt alltså och inga positiva energier. Som jag skrev kan man nog tänka positiva tankar medan man mår dåligt, men det är ju inte bara dessa som man sänder ut. Det är känslan som man för tillfället har som sänds ut… Mår man dåligt har man ingen bra känsla i kropp och sinne. Det är ju någonting som är ur balans, kroppen fungerar inte som den skall, men ju bättre man mår ju bättre känsla och ju positivare energier sänder man ut. Och vem som mår riktigt riktigt bra, som är helt i balans, han sänder även ut energier därefter.

Men om du det nu vore som du skriver, att det till största del ändå är dom omedvetna tankarna som sänds ut och som avgör, så borde det väl inte spela någon roll vad man medvetet fokuserar på. Att affirmera blir därför helt onödigt för då är ju ändå det man är omedveten om som avgör… Då har vi med våra medvetna tankar alltså ingen direkt påverkan.

Shakti
2011-07-11 10:35
#33

Linnease!

Hej. Egentligen har jag ingen intention alls, utan det här är bara frågor som dök upp i mina tankar när jag läste omkring här på sajten. Frågor som jag tänker att ni kanske har svaret på, eller så inte :)

"Det blir lite lättare att förstå om man tänker att du i stort sett får vad du förväntar dig. Efter vad du sett när du växt upp förväntar du dig att ett brutet ben kommer läka, förkylningar kommer gå över t.ex.”

Men även om du inte förväntar dig att benet kommer att läka så gör det nog det ändå och förkylningar brukar också gå över oavsett vad man förväntar sig…

När du skriver om förväntningar, skall jag berätta, att när jag var sjuk och mådde dåligt så förväntade jag mig faktiskt att psykiatrin skulle hjälpa mig. Jag förväntade mig att pillrena dom gav mig skulle hjälpa mig att bli frisk. Jag hade inte förväntat mig att dessa skulle komma att förvärrra mitt mående, vilket dom alltså gjorde. När läkarna sa att det här är någonting som jag skulle få lära mig att leva och jag antagligen skulle få leva med att äta mediciner varje dag så trodde jag på dem och förväntade mig heller inte att bli frisk mer. Jag låste in mig i mitt hem för jag klarade inte av att gå ut mer. Men sen hände det som jag inte hade förväntat mig. Jag fick hjälp från helt oväntat håll, av en man som varken var läkare eller psykiater och som hjälpte mig att bli frisk. Nu äter jag varken mediciner eller har ångest mer. Jag är diagnosfri och mår bättre än någonsin.

Summan av mina tankar när jag mådde som sämst var säkert 99% negativa. Jag levde i en fruktansvärd ångest och mina händer darrade så att jag inte ens kunde föra en gaffel till munnen utan att spilla. Jag kunde inte ens öppna dörren förrän mina ben vek sig under mig och jag kunde varken se på tv, äta eller läsa, utan gick omkring i ständig skräck…. Jag hatade mitt liv och ville inte leva längre och jag såg bara mörker framför mig. Ändå kom räddningen som en blixt från en klarbå himmel…

”Om du istället sätter dig ner och bara tänker på hur hungrig du är, och känner dig riktigt låg och orolig och rädd, så stryper du flödet av idéer, inspiration, kreativitet, du kommer träffa fel människor, du kommer välja att gå åt fel håll vid fel tid, du kommer få mindre möjligheter och tillfälligheter som förser dig med mat.”

Är man hungrig för att man bara varit en enda dag varit utan mat kanske det fungerar som du skriver. Men om man är hungrig för att man varit utan mat väldigt länge, fungerar du och din kropp inte mer som den skall. Hjärnkemin är ur balans.  Flödet av idér och inspiration och kreativitet är redan strypt på grund av brister. Ett barn som håller på att svälta ihjäl kan helt enkelt inte annat än sända ut energier av ett barn som håller på att svälta ihjäl. Man sänder ju inte ut något annat än sitt nuvarande status…

crinalina
2011-07-11 10:44
#34

Man har ju valet att lära sig tyda sina omedvetna tankar, att plocka fram det undermedvetna till att bli medvetet, vilket är en del av att lära sig LoA. Alla människor har en massa begränsande övertygelser som ligger i det undermedvetna som talar om för en vad man kan och inte kan göra. När man jobbar på att lära känna sina känslor och var de kommer ifrån så lär man sig vad man egentligen tänker. Om man är öppen för det, vill säga. Så visst har du till viss del rätt i att våra medvetna tankar inte har något direkt påverkan, så länge du inte gör ditt medvetande större och ditt undermedvetande mindre. Så fort skålen väger över mer till det medvetna så är du kontroll.

Som jag redan skrivit så har jag personliga erfarenheter av att må dåligt och jag vet att man inte sänder ut enbart negativa tankar, känslor och energier 24 timmar om dygnet. Jag vet att man tänker och längtar efter den dagen när man mår bra, och jag vet att man förväntar sig att må bra igen, även om det för stunden kan kännas hopplöst. Varje gång en vän eller familjemedlem gör någonting för att hjälpa dig, sänder du ut en tacksam känsla och tanke och tacksamhet är en av de starkaste känslorna. Tacksamhet och kärlek. Jag tar för givet att du kände de känslorna för någon eller några även när du mådde dåligt? Överlevnadsinstinkten har jag redan nämnt, den är också en otroligt stark känsla och den är oftast inte i det medvetande men sänder ut väldigt starka signaler.

Om du verkligen hade velat fortsätta må dåligt så hade du gjort det. Jag har sett många exempel på det, har själv varit där och jag har vänner som är där. Men någonstans så gjorde du ett val att börja må bättre, med största sannolikhet i ditt omedvetna eftersom du verkar omedveten om det.

Vad är din intention med dessa frågor? Är det för att du är ärligt intresserad av hur det funkar, för att lära dig? Skulle vara intressant att veta.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Annons:
Shakti
2011-07-11 15:23
#35

Peter!

Jag är ledsen Peter. Men jag kan inte föreställa mig och tänka mig in in hur karma fungerar, inte ens efter att jag läste din artikel högre upp. För jag tror inte att vårt förstånd kan förstå den gudomliga intentionen och vilka vägar det gudomliga har för oss. Med mänsklig logik kan man inte förklara det gudomliga och dess intentioner. Vi kan bara föreställa oss saker, men dessa föreställningar är också bara mänsklig logik…

Precis som blomman behöver vatten för att blomma upp behöver vi mat, vatten och näringsämnen för att leva och må bra. I så fall tycker jag inte att attraktionslagen är särskilt intelligent om den hjälper dom som redan har det bra att ha det ännu bättre, medan dom som är sjuka och fattiga inte har samma möjligheter till det.

Universella lagar fungerar alltid. Om du t.ex tappar ett föremål faller det alltid neråt på grund av tyngdkraften. Om attraktionslagen inte alltid har samma effekt och om man måste leta efter förklaringar för varför det ofta inte fungerar men bara hittar teoretiska förklaringar, betyder det då inte att man inte vet hur krafterna verkar och att man tror på någonting som man egentligen inte ens vet vad det är man tror på, fast att man ändå gör sig en föreställning som man kallar attraktionslagen?

”Att din kropp dör och ruttnar det vet vi men personligheten och ditt jag? Vilket jag tänker du då på?”

”Det som var en del av din fysiska person eller det som är en del av din Själ och det Gudomliga?”

Jag menar naturligtvis jaget i min fysiska kropp. För i det gudomliga existerar ingen separation, utan där är allt ett…  Alltså kan jag bara ha ett jag. Det är bara det mänskliga förståndet som föreställer sig det gudomliga separerat, och eftersom förståndet inte har en annan möjlighet än att orientera sig utifrån ett jag händer det att människor gör sig en föreställning av deras (gudomliga) tillvaro i jagform.

”Får jag citera Shakti, så skulle jag vilja
säga att… "Men om man tystar ner sin inre dialog och låter
tankeverksamheten upphöra för en liten stund så att man inte tänker några
tankar alls. Vilken respons får man då?"…I detta ligger den naturliga
respons som själva Det Intelligenta Livet ger. Och nu är jag visst djup och
filosofisk igen…”

Det är ju just det, att man måste bli av med sina egna intentioner för att den låta den gudomliga intentionen verka i sig. Och om jag därför visualiserar på alla möjliga önskningar blockerar jag mig själv för den gudomliga intentionen. De är en av de sakerna som gjort mig skeptisk till attraktionslagen.

En teori kan jag ju också komma med. Tänk om vi inte attraherar någonting, utan det finns en universell energi som innehåller alla frekvenser men att vi i vår energikropp bara har resonans till en del av dom. Då skulle man kunna fundera på vad det är som avgör vilka frekvenser som vi har resonans till och då finns det säkert många fler möjligheter än bara tankarna och känslorna. Men som sagt är det bara en teori och jag har ingen aning om det verkligen förhåller sig så. Men jag tycker att det låter mer sannolikt än det som man kallar attraktionslagen. Skulle jag tro på min föreställning skulle det betyda att mitt sinne är stängt för sanningen om jag någon gång skulle stöta på den.

Shakti
2011-07-11 16:01
#36

#34

”Som jag redan skrivit så har jag personliga erfarenheter av att må dåligt och jag vet att man inte sänder ut enbart negativa tankar, känslor och energier 24 timmar om dygnet”

Nej, inte enbart negativa tankar och känslor… Men som i mitt fall en negativ grundstämmning, med hopplöshet och fokus på rädslor och det fanns inte en dag som jag jag hade en positiv stämmning. Den sammanfattade summan av mina tankar och känlsor var till 99% negativt. Ändå hände mig något så positivt som var så otroligt att det inte kunde varit en slump, utan det var energier som verkade som jag inte hade en föreställning om och som verkade mot attraktionslagen.

"Om du verkligen hade velat fortsätta må dåligt så hade du gjort det.”

Nej, visst ville jag bli frisk. Det var bara det att jag inte trodde på det längre. För läkaren talade ju om det för mig och därför hade jag ännu mer negativitet och hade förlorat allt hopp. Dom menade ju att jag säkert skulle få ta mediciner för resten av livet…

Sen tror jag nog att människor som fortsätter må dåligt, som
inte blir friska, att dom  innersta inne helt säkert vill bli friska och må bra. Det är inte många som vill fortsätta må dåligt, men det finns en massa som gör det ändå…

Vad är din intention med dessa frågor? Är det för att du är ärligt intresserad av hur det funkar, för att lära dig? Skulle vara intressant att veta.”

Nej, jag har nog ingen intention alls. Bara nyfiken och som jag redan
skrev i ett annat svar: ” Egentligen har jag ingen intention alls, utan det här är bara frågor som dök upp i mina tankar när jag läste omkring här på sajten. Frågor som jag tänker att ni kanske har svaret på, eller så inte :)”

retep
2011-07-11 17:33
#37

Shakti!

Du skall inte behöva ursäkta att du inte kan ta till dig och få förståelse för hur Lagen om Attraktion fungerar.

Som du säger så har du inte riktigt någon intention och kanske då inte heller någon motivation att öppna upp…Men din nyfikenhet kanske kan vara en hjälpa till att vilja gå vidare och så småningom ge plats åt ett alternativt synsätt.

Når jag läser vad du skriver om t.ex. din teori i #35, då ser jag att du är öppen för ett vidare andligt synsätt. Ser också att du någonstans i dina tankar och föreställningar håller en dörr stängd, fastän du redan har öppnat den och kikat in.

Anledningen till att jag citerade dig "Men om man tystar ner sin inre dialog och låter tankeverksamheten upphöra för en liten stund så att man inte tänker några tankar alls. Vilken respons får man då?"

Och jag svarar…I detta ligger den naturliga respons som själva Det Intelligenta Livet ger.

Då trodde jag att du hade erfarenhet av att ha transcenderat och själv gått bortom tankeverksamheten.

Och när du då svarar…
”Det är ju just det, att man måste bli av med sina egna intentioner för att den låta den gudomliga intentionen verka i sig. Och om jag därför visualiserar på alla möjliga önskningar blockerar jag mig själv för den gudomliga intentionen. De är en av de sakerna som gjort mig skeptisk till attraktionslagen”

Det är då du stänger dörren… I din föreställning om att man inte får ha några egna intentioner hindrar du dig själv.

För den förfinade oskyldigt ödmjuka intention du har i stillheten då din tankeverksamhet avtar och du transcenderar.

Den ger dig möjligheten att själv få erfara, då alla intentioner, tankar och föreställningar upphävs och dörren till det Gudomliga står öppen för dig på vid gavel.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Shakti
2011-07-11 20:11
#38

Peter!

Men nu var det ju inte riktigt var på vägen som du tror att jag är som jag ville diskutera om eller om vilka dörrar du tror att jag har öppna eller ej. Utan jag hade funderingar kring attraktionslagen och ville veta vad ni som tror på den anser om mina funderingar, hur ni förklarar att jag drog åt mig det positivaste som kunde hända mig fast min grundstämmning och mina tankar var negativa och av vilken anledning ni fortsätter tro på attraktionslagen fast man kan se i det dagliga livet att det inte kan fungera på det här viset.

"_I din föreställning om att man inte får ha några egna intentioner hindrar du dig själv."
_

Visst får man ha egna intentioner. Det finns ju inga bestämmelser i det gudomliga. Du kan själv välja att kontrollera ditt liv efter egna föreställningar och önskningar eller överlåta kontrollen det gudomliga. Kanske var det därför, för att jag gav upp och släppte taget på styret och på mina föreställningar, som gjorde att det gudomliga tog över….

crinalina
2011-07-11 20:35
#39

Shakti;

"… och av vilken anledning ni fortsätter tro på attraktionslagen fast man kan se i det dagliga livet att det inte fungerar på det här viset."

För min egen personliga del så VET jag att det fungerar på exakt det viset, då jag sedan jag först hörde talas om attraktionslagen har ändrat precis allt i mitt liv, till det liv jag alltid velat ha. Att du inte ser det vi ser betyder inte att det inte fungerar på det viset, det betyder bara att vi har öppnat den dörr som Peter pratar om och du inte har gjort det.

"Du kan själv välja att kontrollera ditt liv efter egna föreställningar och önskningar eller överlåta kontrollen det gudomliga. Kanske var dte därför,för att jag gav upp och släppte taget på styret och på mina föreställningar, som gjorde att det gudomliga tog över…."

Exakt! Där har du attraktionslagen! Du sänder ut dina önskningar (det är steg 1), sedan gör Universum, eller det gudomliga som du säger, sitt medans du släpper kontrollen (det är steg 2) och genom att du släppt kontrollen så är du i rätt läge för att ta emot det du önskat dig i steg 1 (det är steg 3). Det är precis så Attraktionslagen fungerar.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[nidlo1]
2011-07-11 20:38
#40

Det kanske hjälper att se LoA med lite suddigare blick? Vad som helst kan verka som påhitt om man går ned på detaljnivå.

Shakti
2011-07-11 21:04
#41

crinalina!

"Att du inte ser det vi ser betyder inte att det inte fungerar på det viset, det betyder bara att vi har öppnat den dörr som Peter pratar om och du inte har gjort det."

Så orsaken till att jag mår så bra som jag mår och inte så dåligt som jag borde må enligt attraktionslagen är att jag inte öppnat era dörrar än? Sorry… men i så fall vill jag inte ens öppna dem.

"Exakt! Där har du attraktionslagen! Du sänder ut dina önskningar (det är steg 1), sedan gör Universum, eller det gudomliga som du säger, sitt medans du släpper kontrollen (det är steg 2) och genom att du släppt kontrollen så är du i rätt läge för att ta emot det du önskat dig i steg 1 (det är steg 3). Det är precis så Attraktionslagen fungerar."

Men tänk om det gudomliga ger dig något mycket bättre än vad du någonsin kan föreställa dig i dina önskningar, bara för att du inte önskade dig något alls. Så som det hände mig ;)

Annons:
retep
2011-07-11 21:29
#42

Shakti! Visst är det så att vi inte behöver diskutera hur jag vet var på vägen du är eller vilka dörrar du har öppnat. Crinalina förklarar på ett bra sätt det jag också ville förmedla till dig.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

crinalina
2011-07-11 21:46
#43

Shakti!

Jag tänker avsluta min del av diskussionen här, då jag känner att vad jag än säger, hur vi än förklarar för dig, så är din dörr stängd och du kommer med mothugg. Om du inte vill tro på LoA så står det dig alldeles fritt. Iaf jag trodde att du kanske var intresserad av få en förståelse. Lycka till med det du tror på och kom gärna tillbaka med frågor när du är ärligt intresserad av att försöka förstå och lära dig.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

linnease
2011-07-11 22:59
#44

Som jag upplever det, lever det, så ÄR Attraktionslagen en universell lag. Lika dras till lika energimässigt. Jag själv har hittills inte stött på en enda sak i min egen erfarenhet som varit undantaget från att folk manifesterar det de vibbar. Inte heller när jag kollar bakåt, till innan jag kände till det här, utan istället så förstår jag äntligen saker som hände då som inte verkade logiska med min gamla världsbild! Nice!! :D Gilla!

Men det är en stor faktor till i det hela, som gör att resultaten ser förvirrande ut om man inte vet om och räknar med den!

Vi har vår fysiska del, som har sin vibration, och vi har vår ickefysiska del, själen, ett större jag, folk kallar det olika. Source energy på engelska gillar jag, beskrivande namn som inte har så mycket förutfattade föreställningar kopplat till sig som "själ" eller "gud" eller whatever.

Shakt, du hävdade ju ovan att det bara finns ett jag, och i min erfarenhet stämmer det, jag håller med, vi är alla sammankopplade i ett gigantiskt medvetande. (Men i sitt vardagsmedvetande verkar de flesta oftast inte ha tillgång till det här "supermedvetandet", "själen", "Source", kanske bara för att de inte vet eller tror att det finns.)

Så, vi har vårt lilla, relativt kortlivade fysiska jag som knallar runt här och upplever saker, massor med olika saker på mängder med olika plan. Och i varje sak vi upplever, skickar vi en signal om vad vi föredrar - gillar det här, gillar inte det här, skulle vilja ha mer av det här osv. Och den större, ickefysiska delen av oss själva registrerar allt det här, och blir det, sänder den signalen, den komplexa, sammansatta vibrationen som motsvarar summan av alla våra slutsatser och erfarenheter och preferenser. Den håller alla våra önskningar vi nånsin sänt ut sedan tidernas begynnelse ständigt i fokus, genom att addera och ändra om konstant allt eftersom vi har nya upplevelser. Den (jag, mitt större, mer utzoomade ickefysiska jag) är kulmen av allt jag levt och allt VI levt som ett massmedvetande.

Det är den större delen av mig! Lots of POWER!

Och ja, den delen av mig, "det gudomliga" som det uttrycktes ovan, har extremt mycket bättre minne än fysiska jag har, och har också tillgång till all information om ALLT, alla erfarenheter som nånsin levts och allt som är på gång just nu, och kan därför leverera saker som är mycket bättre än vad mitt normala begränsade fysiska medvetande kan hitta på. Men det är ändå alltid mina egna önskningar!! Det tycker jag är så coolt!!

När jag har lajnat upp mig (som jag kallar det :) ) och är i ett tillstånd av flow, bara fokuserar på saker som är utan motstånd, som känns som inspiration och tjoohooo och uppkoppling med Source, kan det dyka upp alla möjliga saker som jag hade glömt bort att jag ville ha! Smågrejor längs vägen liksom, men så 100% jag och 100% perfekta, perfektare kombinationer av saker än jag nånsin medvetet tänkt ut, gilla gilla gilla!! :D

Hm, var var jag? :)  Ungefär här kommer känslor in - de är som en gps och visar hur nära eller långt bort från Source-vibben, från min egen kulmination av alla mina önskningar nånsin som en viss tanke eller ett visst fokus är. Vi har på nåt sätt två vibbar på gång samtidigt, som spelar mot varandra, vår fysiska här och nu-vibb som är ute och utforskar saker och vår ickefysiska som kommer ihåg allt vi önskat längs vägen,

Ju bättre det känns, desto närmre. Och ju bättre man känner sig desto mer av det man har i sin "önskebank" släpper man in. Och vi är på olika ställen på känsloskalan, olika nära eller långt bort på varje ämne.

Man kan visualisera eller affirmera vad man vill, men om man inte får med sig känslan har man inte skiftat sin energi nånting.

Jag har varit riktigt långt nere i flera år efter att jag gick duktigt i väggen, både fysiskt och psykiskt, nära att hoppa av det här livet flera gånger, men sakta men säkert jobbat upp vibbarna på ämne efter ämne, och manifestationerna av det jobbet har varit 100% exakta hela tiden. Det är coolt.

Alternativet till att jobba upp ett ämne till att kännas bra är att ge upp!! Det är heeeelt klassiskt! Till slut blir man så trött på vad det nu är som är på gång, och man ger UPP! Och i det ögonblicket släpper man allt motstånd och hela jävla skitämnet och Source kan leverera det du vill ha till dig. :)

Låter som det kan varit nåt sånt du gjorde, Shakti?

(En till faktor verkar spela in - ju mer man önskar sig nåt desto mer energi lägger man till det, så för varje stund man har varit riktigt låg på känsloskalan på ett visst ämne har det du verkligen vill ha istället växt sig större och större och större. Då kan just såna saker hända - man ger UPP, och i det andhålet av avsaknad av negativa tankar på ämnet så kommer en stark positiv manifestation istället.)

Shakti
2011-07-12 11:55
#45

Peter!

Om du bara visste var på vägen jag befinner mig skulle jag inte ha något emot att diskutera med dig om saken. Men jag ser att du inte har en aning om var på vägen jag befinner mig och jag tror att du inte ens vet själv var du befinner dig.

Shakti
2011-07-12 12:00
#46

#crinalina

Jag är ledsen, men min föreställning av att lära är inte att ta över någon tro, speciellt om den inte låter sig verifieras i verkligheten. Det verkar som om var och en har sin egen föreställning om vad attraktionslagen innebär. För somliga verkar det vara en universell lag, medan andra anser att man måste öppna några dörrar för att den ska fungera och ingen kunde ge mig en tillfredställande förklaring till varför jag inte mår så dåligt som jag enligt attraktionslagen borde må.

Att lära innebör för mig att man söker efter sanningen och inte tror på något blint, bara för att några personer anser att det är så. För mig är andlig utveckling att befria sig från alla trosföreställningar och att vara öppen för det som är. Om någon säger att det är si eller så. Kontrollerar jag om det verkligen är si eller så. Och om det inte passar ihop talar jag om för dom som säger att det är si eller så varför det inte passar ihop för att se vad de har att säga till det. Det gjorde jag i den här sajten, men i stället för att få svar på mina frågor fick jag kommentarer om min person som egentligen inte intresserar mig alls. Det verkar som om några här t.om är arga på mig för att jag inte blint tar över deras tro och det verkar som om deras tro är så stark att om den inte stämmer överens med verkligheten att det inte är tron det är fel på utan på verkligheten. För mig är det där ingen andlig väg, men var och en har sina egna föreställningar om vad en andlig väg innebär.

Men ändå var den här diskussionen lärorik för mig, för jag såg att det inte finns någonting som jag kan lära av er som tror på attraktionslagen och att det absolut inte finns någon substans bakom er tro för jag antar att ni i så fall skulle ha gett en ärlig sökare tillfredställande svar på frågorna. Jag är heller inte intresserad av att leva för att skaffa mig saker som jag får av att visualisera dom utan jag har lärt att man får mycket mer om man inte önskar sig någonting, utan förtror att det gudomliga ger mig precis det som jag behöver och varken mer eller mindre. Jag önskar er att ni också kommer att upptäcka det som jag har upptäckt.

Shakti
2011-07-12 12:13
#47

#44

Problemet med attraktionslagen som en universell lag är att en universell lag alltid gäller allt och alla. Finns det ett enda undantag är det ingen universell lag längre som gäller allt och alla. Man kan jämföra det med när man är ute på gatan och går. Det är klart att du om ler mot dem du möter, att sannolikheten är större att du får ett leende tillbaka än om du inte ler mot dem du möter. Men det betyder inte att du alltid får ett leende tillbaka, du kan även få en sur min. Alltså är detta ingen universell lag som gäller allt och alla.

När jag var sjuk och mådde som sämst, fanns det verkligen inga positiva vibbar hos mig alls. Jag mådde fruktansvärt dåligt och det lustiga med allt var, att det började med ett panikångestanfall som kom som en blixt från en klarblå himmel. Jag hade nyligen fått mitt första jobb, jag hade många goda vänner och en familj som jag älskade. Jag var riktigt lycklig då och levde livet helt enkelt som vilken svensk ungdom som helst.. Men mitt i allt small det till, min värld rasade samman. Jag fick ett panikångestanfall som jag helt enkelt inte kunde hantera. Vad jag inte visste då var att det var min hjärnkemi som gick ur balans. Efter åratal av fel näring slutade min kropp plötsligt att fungera som den skall…

Jag började att må bara sämre och sämre och doktorn skrev ut mediciner som han menade att skulle hjälpa mig, men dom hjälpte mig inte och pillerhögen bara växte och växte. Tills sist började jag att använda droger och sex gånger vaknade jag upp på akuten. En gång var läget så allvarligt att mitt blodtryck endast var 50/20 och jag låg i slangar hela natten och hela nästa dag. Sen blev jag inlåst på en drogklinik var jag befann mig i sex månader… Och jag kan ärligt säga, att det inte fanns någon glädje hos mig alls under tiden som jag var sjuk… Det fanns inga positiva vibbar, för hjärnkemin var rubbad så till den grad att det inte var möjligt för mig att känna glädje. Inte ens medicinerna som läkarna skrev ut hjälpte mig där, utan jag fick endast en massa hemska biverkningar och naturligtvis skrev dom  sedan ut nya mediciner mot biverkningarna, men dom hjälpte mig heller inte… Till sist tror jag att jag åt 7-8 olika medicner samtidigt, den ena värre än den andra. Seroquel t.ex fick jag i samma dos som en som har schizofreni får… 1000 mg som mest… Andra dimpar redan vi 25 mg!

Sen hände något, som går helt emot attraktionslagen. I stället för att dra åt mig ännu mer negativitet, drog jag åt mig det positivaste som kunde hända. En man dök in i mitt liv som förstod att det var hjärnkemin som var ur balans. Något som mina läkare aldrig gjorde… Och jag kunde äntligen bli frisk. Nu äter jag sedan fyra år inga mediciner och har inte haft ångest sedan dess. Först när hjärnkemin med rätt näring började att fungera igen kunde jag känna glädje igen och nu bor jag tillsammans med mannen som hjälpte mig, långt i från Sverige i ett land jag trivs otroligt bra i :)

Vad jag vill ha sagt med min historia här, är att det finns människor som verkligen inte kan känna glädje och som därför inte kan sända positiva vibbar, som t.ex barn som lever i svält och som inte får den näring som dom behöver för att utveckla väl fungerande hjärnor… Tänk positivt och du får positiv respons gäller alltså bara dem vars kroppar fungerar som dom skall…

”Alternativet till att jobba upp ett ämne till att kännas bra är att ge upp!! Det är heeeelt klassiskt! Till slut blir man så trött på vad det nu är som är på gång, och man ger UPP! Och i det ögonblicket släpper man allt motstånd och hela jävla skitämnet och Source kan leverera det du vill ha till dig. :)”

Låter som det kan varit nåt sånt du gjorde, Shakti?”

Så länge du vill ha någonting släpper du inte taget på riktigt.

Shakti
2011-07-12 12:21
#48

Ps till linnease.

Men om man släpper taget och inte vill ha någonting alls får man heller inte det vad man ville ha förrut, för det gudomliga bryr sig inte om vad egot önskar sig, men man brukar få något som är mycket bättre…

Annons:
crinalina
2011-07-12 14:26
#49

Shakti, jag har aldrig varit ute efter att du ska ta över någon tro, vi har alla förklarat Attraktionslagen väldigt tydligt på flera olika sätt för dig. Du har dock inte förstått vad vi menat, vad det beror på vet inte jag, men jag föreställer mig att du inte är mottaglig helt enkelt. Ingen av oss har sagt att Attraktionslagen INTE är en universell lag och ingen av oss har sagt att den inte gäller alla. Tvärtom så gäller den alltid i alla lägen för alla människor. Om man däremot är medveten om den så kan man använda den till sin fördel istället för att inte förstå varför saker sker som dem gör. Jag har själv undrat och funderat varför just den saken eller den händelsen drabbar, eller händer, just mig. Men sedan jag hörde talas om attraktionslagen första gången så kan jag se precis hur det gick till, just för att det är en universell lag som alltid slår in. Inte alltid när man fövärntar sig det, inte alltid exakt som man ville det, men aldrig i fel tid eller sämre än man önskat. Det är så attraktionslagen fungerar, vi som förstår det använder den kunskapen till att medvetet skapa våra liv. Eller så kan man bara lämna över allt till det gudomliga som du gör och hoppas på det bästa. Personligen föredrar jag att ha kontroll över mitt liv och vad jag får in i det. Vilket jag nu har också.

Jag har inget som helst behov av att omvända någon, och det står var och en helt fritt att tro vad de vill om vad de vill. Men om du hade varit en ärlig sökare, så hade du också varit öppen för de svar som du fått av oss och istället för att ifrågasätta precis varenda svar du fått så hade du nyfiket frågat vidare om det. Istället så anser jag att du har sågat allt vi har berättat för dig. Det är din rätt att inte tro det vi tror och ingen har sagt någonting annat. Ingen tycker någonting annat, däremot så tycker jag att det är otrevligt med människor som klankar ner på mig när det enda jag försökt göra är att svara så klart och tydligt som möjligt för att du ska få så bra svar som möjligt. Att du inte tagit till dig har ingenting med någon av oss här inne att göra utan enbart med din egen inställning att göra. Om man frågar någonting så ska man kunna ta till sig och analysera svaret objektivt, annars kan man lika gärna låta bli att fråga.

Så, som sagt, kom gärna tillbaka med fler frågor när du är ärligt intresserad av att lära dig och förstå.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

retep
2011-07-12 19:31
#50

Shakti!

Du har rätt i att jag inte helt själv vet var jag befinner mig, men det betyder inte att jag inte har något att förmedla och dela med mig av till dig…

I en fortsatt diskussion kan du få veta det, eller så kanske den dag du kommer att inse att mannen som dök upp i ditt liv…dök upp som ett resultat av attraktionslagen.

Som vi har försökt visa på här i tråden så är inte attraktionslagen begränsad till hur eller vad man tänker. Den är först och främst ett uttryck för den Gudomliga intentionen. Det var av den anledningen du blev frisk, trots allt negativt.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Shakti
2011-07-14 13:58
#51

49

Du skriver att du inte är ute för att jag ska ta över er tro, men om jag inte gör det tolkas det som att jag inte är intresserad av att lära och jag uppmanas att komma tillbaka när jag är ärligt intresserad av att lära och förstå. Jag blir så att säga ivägkörd. Är det krav på att man tar över er tro för att få diskuttera här eller får man vara kritisk också?

Peter!

Kanske var det meningen att han skulle dyka in i mitt liv, kanske var allt förutbestämt och att det ingick i det gudomligas planer. Då skulle det betyda att det inte var upp till mig och mina energier som jag sände ut, utan att det var det gudomliga som fixade oss tillsammans… Det gudomliga kan ha helt andra planer med oss än vad vi själva har och vad vi själva önskar oss… Och då är det helt andra energier som verkar än våra personliga.

Och visst har jag förstått vad ni har försökt att visa mig här i tråden, kort sagt, att det inte finns andra energier som verkar än våra egna och att ni tror er veta hur den gudomliga intentionen fungerar (genom attraktion) och att jag är den dumma ovetande som kan lära mig något av er. Men huruvida ni själva har förstått vad ni förmedlat, det är en annan fråga….

Jag frågar mig faktiskt, varför mina funderingar och frågor inte dyker upp hos er själva och varför ni tar emot en tro utan att vara det minsta kritiska.

retep
2011-07-14 16:35
#52

Shakti!

Jag för min del har inte riktigt behövt vara kritisk eftersom det aldrig har varit utifrån tro, som jag har min verklighetsuppfattning.

Även om mina personliga planer och energier inte stämmer överens med de Gudomliga…så stämmer de Godomliga överens med de planer och energier jag uttrycker. Det finns ytterst sätt inget annat än det Gudomliga och de Naturliga Lagar som verkar i oss… och då också genom både Karma Lagen och Lagen om Attraktion.

Det är synd att vi har kommit till att uppfatta motsättningar i denna tråd

Har en känsla av att vi dumt nog har pratat förbi varandra.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[nidlo1]
2011-07-14 17:23
#53

#51 Varför inte se allt som det gudomliga… Och att vad man gör i sitt liv är ett uttryck för det personliga hur andlig man än må vara.

Shakti
2011-07-15 14:15
#54

Peter!

Om  det hade varit utifrån egen erfarenhet som du hade fått dig din verklighetsuppfattning skulle du veta att det inte går att förstå sig på det gudomliga och på dess lagar och du skulle även veta varför det inte går att förstå sig på detta….  Det är insikter som ett direkt gudomligt upplevande ger, insikt om att vi aldrig kan veta eller förstå oss på det och vi ser äntligen igenom illusionen som vi lever i…. Det kan naturligtvis någon som har upplevt det tala om för dig. Då kan du antingen tro det, eller inte tro det.

Men äkta insikt får du först när du upplevt det själv och då vet du också vad det gudomliga inte är och hur dess lagar inte fungerar. Och du skulle veta att svaret inte ligger i ditt eller mitt sinne och att det inte finns ett jag som kan få reda på sanningen eller ett ego som har rätt om det gudomliga, utan du skulle veta att det är det gudomliga som är din sanna natur och att det i det gudomliga inte existerar något som har några önskningar eller behov över huvud taget. Friden, kärleken, det gudomliga eller kalla det vad du vill är det som blir kvar när allt annat är borta. När taget om alla önskningar, om alla föreställningar och om precis allt som du någonsin trodde att du visste om livet är släppt, kan du se vad som finns kvar….

…….. Eller kanske bättre sagt, finns det inget jag som kan se vad som finns kvar för att du är det som finns kvar … det gudomliga….

Shakti
2011-07-15 14:23
#55

#53 Så ser jag det med

Annons:
retep
2011-07-15 20:50
#56

Shakti!

Som jag sa så är det som om vi mest pratar förbi varandra.

Vad jag vet så har jag aldrig sagt något om att förstå sig på det Gudomliga och dess lagar…och jag skulle då också veta att det inte är något man förstår med tanken eller upplever med sina sinnen. Jag skulle ochså veta att även själva upplevandet och även insikter tillhör sinnevärlden och därför inte är en del av att erfara det Gudomliga.

Däremot skulle jag kunna  få insikter om det Gudomliga och intuitivt förnimma hur lagarna fungerar, utifrån de erfarenheter jag ev. fått genom många gånger ha erfarit det Gudomliga.

Så jag håller med…Det Gudomliga är en sak och förblir så och det personliga är en annan sak. 
Frågan är…Vad är Yoga om inte förenandet mellan det Gudomliga och det personliga och vad är Upplysning om det inte är det?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[nidlo1]
2011-07-16 01:22
#57

En fungerande förklaring tycker jag är den att attraktionslagen verkar vad man än gör. Man dras ju till olika ställen, och olika människor jämt i livet. Ungefär som att tankarna är magneter, och dras till de olika situationerna. På så vis är det ju universellt, och inte egentligen så mycket något man utnyttjar

Shakti
2011-07-16 13:27
#58

Peter.

Även om du kanske aldrig sagt något om att förstå sig på det gudomliga och dess lagar kommer det till uttryck i dina inlägg att det verkar vara så. Ta karma t.ex. som du nämner ständigt och jämt, som om du visste något om det. Men i alla religioner finns det olika föreställningar om vilka gärningar som producerar vilken sort karma.

Skulle bergeppet karma alltså vara något slutgiltligt och inte en mänsklig
föreställning skulle alla mena samma sak när dom talar om karma. Det är ju lätt att förstå att onda gärningar kan leda till dåligt karma och goda gärningar till goda, men där som det mänskliga förståndet inte hänger med är under vilka förutsättningar samma gärning kan leda till olika sorts karma. Där bedömmer vi med vårt försånd som inte kan förstå hur det gudomliga fungerar. Samma sak är det med attraktionslagen. Där är frågan, under vilka förutsättningar leder vissa tankar till vissa resultat och vilka antagonistiska och understödande energier som existerar. Där hänger heller inte människans förstånd med längre. Alltså har vi ingen aning om hur något egentligen fungerar.

Och det är ju först genom föreningen av det personliga med det gudomliga, när t.ex kundalinin når kronchakrat som man får insikt om att man inte kan veta hur det gudomliga fungerar och att det bara är förståndet som ser  intentioner i form av lagar. Egentligen har det gudomliga inga lagar för det skulle betyda att det gudomliga har en  intention. Vad som skulle betyda att det gudomliga inte är fullkommen. Det är bara förståndet som tolkar det så för att det inte förstår att det inte förstår och det är först genom upplysningen som förståndet förstår att det inte förstår och varför det inte kan förstå.

Alla föreställningar och allt som människor tror sig veta om det gudomliga är inget annat än så kallade ”luckfyllare”. Det som förståndet varken kan förstå eller förklara fyller människor ut med föreställningar och sen är dom nöjda med att det finns en förklaring för allt. Men livet är och förblir ett mysterium med luckor som vi aldrig kan fylla ut och det är en av insikterna som förståndet kan ha och förstå. Den andligaste insikten som förståndet kan ha är att jag vet att jag ingenting vet…

”Däremot skulle jag kunna få insikter om det Gudomliga och intuitivt förnimma hur lagarna fungerar, utifrån de erfarenheter jag ev. fått genom många gånger ha erfarit det Gudomliga.”

Vad skulle få insikt?  Förståndet kan inte få någon insikt (förutom att det inte kan veta) och det gudomliga som finns i dig och alla har ingen brist på insikt.

Shakti
2011-07-16 13:35
#59

Niklas!

Det är ingen universell lag. Ibland är det kanske så, men inte alltid ;)

Hos magneter är det så att två + poler stöter bort varandra och två - poler lika så :) Men en + och en - pol drar åt varandra. Men kan inte jämföra hur det gudomliga verkar med magneter…

[nidlo1]
2011-07-16 13:50
#60

När tankarna är stilla är man själv stilla. I rörelse så drar man åt sig situationer…

[nidlo1]
2011-07-16 14:05
#61

…eller attraherar situationer

(vilket uttryck man nu gillar)

crinalina
2011-07-16 14:29
#62

"The best day of your life is the one on which you decide your life is your own. No apologies or excuses. No one to lean on, rely on, or blame. The gift is yours - it is an amazing journey - and you alone are responsible for the quality of it. This is the day your life really begins." – Bob Moawad

Attraktionslagen för mig har ingenting med något gudomligt att göra, om jag gett den uppfattningen så var det inte meningen. Jag är ateist och tror inte på någon form av gudomlighet. Attraktionslagen är inte en religion, attraktionslagen är en naturlig lag som finns precis som tyngdkraftlagen. Attraktionslagen gör att jag ensam har ansvar för hur mitt liv ser ut. Jag personligen har valt precis allting som finns i mitt liv, personer, saker eller situationer. Både det jag gillar och det jag inte gillar. Ingen annan har påverkat mitt liv, bara jag. Jag kan inte "skylla" på någon annan eller tacka någon annan för någonting i mitt liv. Jag kan vara passiv i agerande, men jag attraherar fortfarande det jag tänker och känner, medvetet eller omedvetet. Miljoner saker varje dag, små som stora. Jag kan välja att vara aktiv och medvetet styra mitt liv och skapa det jag vill också, vilket är det jag gör. Det dyker alltid upp saker jag attraherat omedvetet, både bra och dåliga, men varenda en av de sakerna har jag personligen dragit till mig. Jag kan inte påverka andra människor, däremot så väljer jag vilken typ av människor jag vill ha i mitt liv. JAG personligen är ensam ansvarig för precis ALLTING i mitt liv och det är det Attraktionslagen är. Vare sig mer eller mindre. Om man vill kalla lagen för någonting religiöst så står det en fritt, för mig har det ingenting med religion att göra. Det är helt enkelt bara en lag som finns där, vare sig vi vill eller inte. vare sig vi är medvetna om den eller inte. Men hur man än tänker på den, vad man än väljer att kalla den, vare sig man är omedveten om den eller inte så verkar den HELA tiden utifrån MIG för mig och utifrån DIG för dig. Mitt liv är mitt ansvar, jag dumpar inte över det på någon annan eller på någon slump eller "gudomlighet" Jag tar mitt ansvar för vad som sker i mitt liv.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Annons:
retep
2011-07-16 15:03
#63

Min uppfattning är att det Gudomliga är Ren Intelligens, Rent Medvetande och att det alltid har varit och alltid förblir det.

På samma gång som det Gudomliga är och förblir ren Gudomlighet, uttrycker sig det Gudomliga in allt det skapat, i allt liv.

Och om det inte är intention så förstår jag inte vad som menas med intention.

Och med den Intelligenta, medvetna ordning som det Gudomliga utrycker sig, i all sin mångfald…bland Universums stjärnor…till fröets DNA, till en blomma….Den ordningen är Naturlig Lag, Det är Karma, Lagen om orsak och verkan och Lagen om Attraktion.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Shakti
2011-07-18 11:06
#64

Niklas.

Men även om du stillat dina tankar, händer det och sker saker och ting runtomkring dig…

Crinalina.

Men jag ser ju att du tror på något som inte kan verifieras och kallar det för en naturlig lag som tyngkraftlagen. Sorry… men för mig är du lika religiös som vilken annan troende som helst.

”Det dyker alltid upp saker jag attraherat
omedvetet, både bra och dåliga, men varenda en av de sakerna har jag
personligen dragit till mig. Jag kan inte påverka andra människor, däremot så väljer jag vilken typ av människor jag vill ha i mitt liv.”

Men snälla, du kan väl inte mena allvar? Det skulle ju betyda att våldtäkter och misshandel t.ex, beror på offren och inte på gärningsmännen. Om ingen kvinna tänkte negativt eller hade negativa känslor skulle alltså heller inga våldtäkter äga rum och det skulle inte finns några män som misshandlade sina kvinnor heller och vem som blir rånad på gatan har ingen annan än sig själv att skylla. Och hur förklarar du då alla barn som föds in till fattigdom, svält och elände. På vilket sätt har dom gjort sig skyldiga till fattigdomen dom föds in till? Och vem som röker får inte cancer för att han röker utan på grund av sina tankar och känslor..

Peter.

Det där är bara illusion Peter, bara illusion…

retep
2011-07-18 11:59
#65

Det där?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[nidlo1]
2011-07-18 12:02
#66

Shakti.

"Men även om du stillat dina tankar, händer det och sker saker och ting runtomkring dig…"

Du har en poäng där.

Tänker man dock ett steg längre så stämmer det egentligen inte… För om sinnet är helt stilla så är personen upplöst, och har gått bortom. Slutar man att se världen (sinnesaktivitet) så slutar världen att existera…

Att man helt skulle sluta se världen sker nog inte i livet därför borde det alltid vara så att man attraherar de situationer man kommer att befinna sig i.

Vad säger LoA om sinnesverksamhet som sker enbart genom seende utan att registrera vad man ser? Är detta också en källa till attraktion?

Shakti
2011-07-20 10:09
#67

Peter!

Allt det där från universums stjärnor till fröets DNA, till en blomma. Det är illusion. Att det skulle vara karma, lagen om orsak och verkan eller lagen om attraktion är bara en illusion i illusionen…

Och därför för att allt i själva verket är en illusion och för att det inte egentligen är så viktigt för mig hur andra ser på saker och ting tror jag kommer att lämna den här diskussionen här och kanske att diskutera i forum över huvud taget. Det leder mig helt enkelt ingenstans…

Niklas!

Visst kan du gå bortom även här och nu, bli ett med det gudomliga och sluta se världen existera. Men den slutar inte att existera för andra för det. Det händer fortfarande saker och ting runt omkring dig. Även om det inte gör det för dig…. fortsätter människorna leva sina liv. Din granne kan glömma att stänga av sin spis som exempel…

retep
2011-07-20 10:57
#68

Vad är det för fel på illusioner? Och speciellt om man är medveten om att det är illusion.

Som den du har…om att diskutera i forum inte leder någon stans.

Du har ju bara i den här tråden fått flera nya kunskaper, som du efterhand kan göra till din egna.

Du kunde ju också bidra med att ge din syn på och förklara hur det hela är och fungerar…särskilt nu efter att du förkastat det mesta av vad jag och andra sagt.

Det är kanske inte så viktigt för dig hur andra ser på saker och ting…kanske är det mer viktigt för dig hur du själv ser på saker och ting.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[nidlo1]
2011-07-20 15:11
#69

#67 Om allt är illusion som du skriver varför skulle man då bry sig om grannens spis eller inte?

På ett plan fortsätter världen omkring en. På ett annat är det inte så. Allt finns i huvudet även att allt skulle vara en illusion. Även att världen skulle fortsätta existera om man går bortom.

Så hur vill du ha det Shakti? Ska vi bry oss om barnen i misär, om grannens spis, om forumdiskussioner, och hurvida saker attraherar andra eller inte…

Det är synd om du lämnar diskussionen nu Obestämd

Annons:
Shakti
2011-07-21 12:05
#70

Peter.

Jag har ingen syn alls på hur det hela är och fungerar… Jag går en andlig väg som för mig innebär att frigöra mig från alla tankar och föreställningar, inklusive min egen syn på saken…

Kanske säger dessa citat dig något.

”Om vi lät bli att tänka skulle allt falla på plats. Enda sättet att tänka klart är att inte tänka alls.” http://www.prismagems.com/castaneda/donjuan2.html

"First of all you must use your ears to take some of the burden from your eyes. We have been using our eyes to judge the world since the time we were born. We talk to others and to ourselves mainly about what we see. A warrior is aware of that and listens to the world; he listens to the sounds of the world. He is aware that the world will change as soon as he stops talking to himself and he must be prepared for that monumental jolt.

The world is such-and-such or so-and-so only because we tell ourselves that that is the way it is. If we stop telling ourselves that the world is so-and-so, the world will stop being so-and-so. You must start slowly to undo the world." http://www.prismagems.com/castaneda/donjuan2.html

Men Niklas.

Jag har ju ändå ingenting att ge dig… Svaren finns hos dig och inte hos mig eller hos någon annan, i din inre stillhet, när sinnet är tomt och tankarna utan syfte kan du se hur det verkligen är… Och jag tror nog du kommit en bit på vägen där….

retep
2011-07-21 14:39
#71

Jag läste Samtal med Don Juan i början av -70 talet och sedan de efterföljande, så de kunskaperna och teknikerna har jag fördjupat mig i.

Visst är det en härlig tanke att inte tänka alls…något jag inte gör då jag i meditationen går bortom tanken.

Men som du vet så är det inte riktigt så att den andliga väg vi går betyder att vi i vardagens aktiviteter helt undgår att tänka och skapa föreställningar eller ha synpunkter på saker och ting.

Jag går också en andlig väg som innebär att frigöra mig från tankar och föreställningar…Men min syn på saken är att det betyder att, inte vara bunden vid någon syn på saken…Att ha tankar, föreställningar och uppfattningar men inte vara bunden vid dem.

Om du kunde vara så ödmjuk att du i stället för att tala om för mig hur det är…sådant som jag redan vet. Då hade jag kunnat ge dig något, i en dialog, om varför en sådan dualitet du uttrycker, när du säger

"Jag har ingen syn alls på hur det hela är och fungerar"

kan belysas från ett annat perspektiv också.

Du tycks liksom jag ha svårt med auktoriteter…säkert behöver vi tänka på att de faktiskt kan ha goda avsikter och något att ge.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[nidlo1]
2011-07-21 15:31
#72

#Shakti. Trevligt att du stannade.

Jag sitter i stillhet varje dag. Du menar alltså att jag inte ska göra något annat..? Varför har man då kommit till Jorden?

Människor har gett mig massor, och fått stillheten att verka relativt snabbare, och med större kraft.

[nidlo1]
2011-07-21 15:35
#73

Du skriver om auktoriteter, Peter. När jag började förlåta sådana började de lösas upp

Shakti
2011-07-22 05:40
#74

Peter!

Att diskutera på forum är ingen vardags aktivitet som jag behöver detaga i. Det finns en hel värld där ute för mig att upptäcka och se, vilket jag inte kan göra medan jag befattar mig med ord och tankar på forum.

Niklas!

Jag vet inte varför vi kommit till jorden, men säkert inte för att sitta i stillhet varje dag :)

[nidlo1]
2011-07-22 18:03
#75

Fast stillheten går ju ändå lite ihop med resten av dagarna… Svårt att få det att gå ihop dock. Man kanske lär sig

Upp till toppen
Annons: