Annons:
Etikettloa-generellt
Läst 2654 ggr
SunnaSunniva
4/11/11, 7:38 PM

Frågor från en förvirrad nykomling..

Hej!

Jag är i princip helt ny till det här med Law of Atttraction, det jag vet om saken är det jag har läst i några av artiklarna och inläggen här. Jag tror att jag kanske börjar förstå, men jag är långt ifrån säker och det är speciellt några saker som förbryllar mig.

Jag läste t ex att personer som finns i ens liv, både de man tycker om och de man tycker är obehagliga, har dragits till en genom denna lag, att man fått något slags svar från universum efter att man utsänt en viss tanke eller önskan om att dra till sig sådana personer (har jag uppfattat det rätt?). Nu undrar jag bara, för att en människa skall dras till en annan, måste då denna tanke/önskan vara ömsesidig?

Om jag träffar en person som jag inte tycker om, är det då nödvändigt att det är jag som har sänt ut en önskan om att träffa någon som honom, eller är det jag som korsar hans väg för att han sänt ut en önskan efter någon som mig? Eller krävs det att vi båda på något sätt önskade det, att det var en gemensam dragningskraft från båda håll?

Om man kan dra till sig människor utan att önskan är ömsesidig, betyder det inte då att vi alla är som brickor på en spelplan, att vi flyttas runt till olika platser och möter olika människor inte för att vi själva önskat det, utan för att någon annan gjort det? Har vi då verkligen en egen fri vilja? Är det möjligt att jag befinner mig precis där jag befinner mig i livet och gör det jag gör för att någon annan tänkt eller önskat det? Eller hur fungerar det?

Mycket tacksam för svar,

//Sunna

(Ursäkta om jag uttrycker mig inkorrekt eller otydligt på ett eller annat vis, är som sagt ny och okunnig vad gäller detta ämne och kanske har jag missuppfattat allt.)

Annons:
[Trulig]
4/12/11, 10:09 AM
#1

Hej Sunna,

Du är inte ensam om att vara förvirrad :)

Nu är det ju så att det finns flera lagar. Jag kopierar in nåt jag hittat tidigare här på sajten (har inte kvar länken)

Som jag ser det så möter man människor som man ska lära sej något av. Speciellt om man blir triggad av dom på det ena eller andra sättet då försöker jag att vara uppmärksam och se vad det är hos mej som jag kanske bör se.

Kanske att du hittar nåt i nedan som klargör lite mer. Det här är ett sätt att se det.

KOSMISKA LAGAR

 1. Motståndslagen. Vad du än hatar eller försöker motstå drar du till dig. Du blir det du motstår. Har du fördomar mot invandrare eller homosexuella t ex kan du vara ganska säker på att du i detta eller kommande liv får du uppleva deras eller liknande problem på mycket nära håll för att själv erfara dem. På en Högre Jag nivå väljer du detta. De människor och situationer du hatar eller på ett annat sätt motstår kommer du att dra till dig tills du inte längre har några negativa känslor om det.

2. Manifesteringslagen. Det du tänker på, önskar, längtar efter, ber om, mediterar på, affirmerar om, visualiserar, och så vidare blir verklighet. Både det som är gott och det som är ont! Därmed har vi ett ansvar för våra önskningar. Vi behöver se till att egot är bortkopplat, känna tillit och låta universum visa oss vad som är bäst för oos. Man talar om tankens och även bönens oerhörda kraft.

3. Attraktionslagen. Du drar till dig människor som står på din egen kunskapsnivå och som har dina egna egenskaper. Om du tycker att alla människor i din omgivning står på ett lägre plan, är en samling nötter etc., beror det på att du drar till dig dem genom ditt eget sätt att vara. Din egen attityd och dina egna beteenden speglar ditt inre liv. Du skickar alltid ut signaler vem du är. Vi skall inte skylla på andra. Vi är inga offer. Vi har inga fel människor omkring oss. Vi omger oss alltid med rätt personer. De speglar alla det vi behöver bli mer medvetna om. Lika attraherar lika. När du börjar älska dig själv mer och behandla dig själv bättre, drar du till dig mer kärleksfulla människor som också älskar dig mer och behandlar dig bättre, på det viset som du själv nu gör. När din attityd till dig själv blir trevligare, blir andras detsamma.

Allt som är negativt är fött ur ett enda stort begrepp och det är rädsla. Det du är rädd för, drar du till oavsett om du är medveten om denna rädsla eller ej. Om du är negativ upplever du negativiteter. Om du är kärleksfull drar du till och upplever kärlek. Om du vill harmoni omkring dig, se till att du själv är i harmoni så kommer det till dig.

4. Reflektionslagen (spegling). Din omvärld är en spegel av vad du själv är. Det du hatar eller tycker om hos andra är något du hatar eller tycker om hos dig själv.

5. Överflödslagen. Allt du behöver finns i överflöd. Universum tillhandahåller dig med allt du behöver. Sträck ut din hand och ta för dig i tacksamhet, ödmjukhet och glädje. Ju mer du tar för dig desto mer finns det kvar till andra. Det räcker och blir över till dig och till andra människor. Du tar inte från andra för att du ger till dig själv.

6. Ackumuleringslagen. Det vi är intresserade av eller samlar på i en eller annan form drar vi till oss. Liksom ränta på ett sparkonto ökar det vi samlar. Det kan handla om känslor, materiella eller materiella ting.

7. Tacksamhetslagen. Ju mer tacksamma vi är desto mer får vi att vara tacksamma för.

8. Lagen om gudomlig ordning. Allting sker i rätt tid och på rätt plats. Gräm dig inte över det som inte blev gjort eller blev fel. Det var inte meningen att det skulle ske nu eller på det viset som du hade tänkt. Om det var meningen så får du nya chanser. Universum påminner oss gång på gång tills vi gör det vi ska, det som är bäst för oss. Universum har ett stort tålamod och känner fullständigt tillit till oss som skapande varelser. Vi behöver lära oss som skapande varelser. Vi behöver lära oss att återgälda denna stora generositet och förtröstan som universum hyser gentemot oss genom att göra detsamma tillbaka.

9. Bumerangeffekten. Det du ger ut kommer tillbaka mångfaldigat med ränta både det som är gott och det som är ont.

10. Lagen om valfrihet. Människan har en fri vilja (freedom of choice) även om hon inte tror det. Hon har alltid valmöjligheter. Därmed har hon ett ansvar för allt som sker henne i livet, vilka alla är resultat av hennes tidigare val. Därmed kan hon aldrig skylla på andra.

11. Lagen om enhet med allt som är. Vi är inte separerade från varandra. Vi är ett med våra vänner och ovänner. Vi är ett med hela universum, både det vi älskar och hatar.

12. Lagen om att vara avskärmad/Skapa ett eget beskydd. Detta är endast möjligt om vi älskar oss själva. Ju mer vi älskar och uppskattar vår egen existens desto starkare är beskyddet. Det är inte andras negativiteter som skadar oss, det är brist på avskärmning.

13. Lagen om magnetisk samhörighetskänsla. Det handlar om det cellulära minnet. Du går på en konsert eller till en idrottsarena med 50 000 människor. Du dras som av en magnet till en speciell person. Eller du går in ett rum med 75 personer och kan inte ta ögonen från en viss person. Dina celler minns det som finns lagrat från tidigare liv och skickar signaler till dig att reagera. Ofta är man mycket oförstående inför dessa signaler och försöker ibland att nonchalera dem fast utan resultat. Mötet är oundvikligt. Der ser universum till.

14. Harmonilagen. Allting längtar efter harmoni och balans. Målet är att vara i total harmoni med hela universum. Vad du än har gjort som har fått vågskålen att väga ojämnt så försätter du dig själv, undermedvetet, i en annan situation för att uppnå balans.

15. Lagen om total tillit. När vi slutar oroa oss och låter universums gudomliga vägledning guida oss genom livet, upphör sjukdomar och problem att existera i våra liv. Det kan vi börja gå framåt på ett nytt sätt. Då tillåter vi guidning, beskydd och välsignelse att komma igenom.

16. Lagen om tankens skapande kraft. Allting börjar med en tanke. Denna tanke ger oss en känsla och denna känsla ligger till en grund för de attityder vi har och de handlingar vi utför. Genom att ändra våra tankar, vara mer selektiva, välja in eller välja bort de tankar som vi vill ha eller inte ha, kan vi mera medvetet skapa en trevligare tillvaro.

17. Lagen om människan som en skapande varelse. Den intelligens som skapade hela universum bor också inom varje människa. Vi kan skapa hälsa eller ohälsa i våra kroppar. Vi kan skapa sorg eller glädje i våra liv. När vi har lärt oss hur denna lag fungerar, behöver vi aldrig mer skapa sjukdomar eller elände.

18. Utvecklingslagen. När vi reser oss över gamla primitiva inprogrammeringar, börjar våra liv att fungera utan de motstånd vi tidigare omedvetet har satt upp för oss själva för att lära. Utveckling går inte att hejda. Ju förr vi ger upp gamla inprogrammerade motstånd desto lättare utvecklas vi.

19. Lagen om orsak och verkan (Karmalagen) Som man sår får man skörda. Som man bäddar får man ligga. Allting leder alltid till något annat och kommer alltid tillbaka till sin ursprungskälla, till den som tänkte tanken, uttryckte ordet eller utförde handlingen. Man får skörda det man sått.

Ur Inre Harmoni - Den nya tidens sätt att tänka

szirius
4/12/11, 1:42 PM
#2

Jag tror inte att vi är brickor i ett spel som går omkring utan egen vilja beroende på andras önskningar, utan det är ömsesidigt på ett eller annat sätt det som sker mellan människor.

Relationer är komplicerade, spännande, utmanande och givande - och ännu mer om man börjar fundera i dessa tankar kring karma osv.Glad

SunnaSunniva
4/12/11, 6:10 PM
#3

Tack så mycket för svaren Trulig och Szirius, det känns som om det börjar klarna lite mer för mig nu efter att ha läst dem. Och det är verkligen fascinerande det här med Law of Attraction, det låter både underbart och samtidigt lite skrämmande. Jag skall definitivt läsa och lära mig mer om detta. Glad

[nidlo1]
4/20/11, 8:20 AM
#4

Angående nummer 13 i inlägget av Trulig. Jag verkar dras starkt till vissa människor, och ibland när jag tänker tillbaka, känns det som att jag gjorde en sak, eller tog mig till ett ställe, enbart för att träffa en viss person. Nu funderar jag, om allt man gör, är för att finna de själar man saknar från andevärlden.

[nidlo1]
4/20/11, 8:25 AM
#5

Och är det så, då innebär det massa saker. Som att man egentligen kan slappna av, och låta sig dras med. Att det inte spelar någon roll vad man gör, eller var man är.

Howliten
4/20/11, 8:56 AM
#6

hmm.. när man ger upp. Inte bjuder livet motstånd. Tar emot det som kommer med glädje. Som ett frö i vinden. Otäckt. Befriande kanske.

Men om man vill ha en god relation med någon och den inte vill… då är det den starkaste som vinner? Eller kanske den svagaste? Jag tänker på om parterna använder motståndslagen och attraktionslagen tillsammans med manifesteringslagen. Blir en skumpig relation det där.

Jag är glad. Är du?

Annons:
[nidlo1]
4/20/11, 8:25 PM
#7

#6

Blir osäker om det går att ha en relation med någon som inte vill… Eller missförstår jag?

Tuva-Lena
4/20/11, 10:46 PM
#8

Bäst att inte tänka alls då..?Obestämd Usch jag blir helt förvirrad av det där! Speciellt som jag är en person som alltid har tänkt att; själv är bäste dräng. Tyst

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[nidlo1]
4/21/11, 2:58 AM
#9

Universum har nog något i planen, även om den kan verka invecklad. Att man styr sina tankar, är nog inte att man ändrar planen, men kanske på ett sätt påverkar sitt liv åt håll man inte riktigt förstår. Vilket egentligen borde få konsekvenser utanför ens förståelse, vilket ju betyder att man inte har kontroll, inte kan få kontroll, om man inte tar kontrollen över sin vilja och släpper viljan att kontrollera!

Howliten
4/21/11, 8:50 AM
#10

#7 Precis min tanke oxå. Om jag vill bli din kompis och du inte är så där intresserad… vem vinner? Jag tror det blir du som inte är så intresserad. Den personen har inte viljan till mer än en ytlig bekantskap. Och där stannar det. Trots att jag förmodligen lägger ner mer tankar kring eventuell vänskap än du, den icke intresserade. Det är precis som om den önskan, den längtan man lägger ner motarbetar sig själv.

För det kan ju inte bli ett symbios utan att två vill detsamma.

Jag läste här på iFokus (men kommer inte ihåg sajt eller inlägg) någon som skrev att hon varit väldigt intresserad av en kille man att han inte känt detsamma. Först när hon gav upp önskan så infriades den. Då ville han men inte hon… hon hade insett att han inte var hennes drömmars man.

Att vilja vilja vilja har ju en motsats.

Att kapitulera totalt. Att släppa taget om sin önskan. Låta den driva iväg. I kärlek. Att andas ut och låta saker och ting ske. Överlämna sig. Det som blir det blir. 
DET är svårt.

Men det är kanske nyckeln.

Jag är glad. Är du?

Upp till toppen
Annons: