Annons:
Etikettloa-tacksamhet-och-uppskattning
Läst 6927 ggr
[resande71]
3/25/11, 9:48 PM

Släppa önskan

Konstigt.

När jag släpper mina önskningar går de i uppfyllelse en efter en…

När jag önskade som mest hände ingenting. Inte ett smack!

När jag gav efter och lät det vara händer det massor.

Ingen strävan - det bara händer.

Ingen längtan - det bara kommer.

Ingen dröm - det bara sker.

Ingen ansträngning alls - jag bara får.

TACK! Skrattande

Annons:
Liveva
3/26/11, 9:35 AM
#1

Hej Lena,

Det låter som du är i flödet, härligt! Njuut och följ med, grattis!

//Eva

Liveva
3/26/11, 9:44 AM
#2

Hej igen,

Hur släpper man taget? Jag tycker det är svårt för ibland så kanske man inte ens vet att man håller. Det pratas mycket i olika sammanhang att släpp taget och hur vet man att man håller fast och inte släpper?
Förändringar brukar vara lite pirriga men det svåraste som jag ser både hos mig själv och för en del andra är att släppa taget om det gamla.

För mig är det här en knivig fråga och jag är tacksam för om någon har någon erfarenhet av detta, skulle kunna bringa lite ljus över det hela.

//Eva

[resande71]
3/26/11, 10:03 AM
#3

Hur släpper man taget?

Ja, du, knepig fråga.
Om du känner att du inte VILL släppa taget så beror det mycket på rädslan för det nya. Här har vi kontrollbehovet som spelar in.
Om du väljer att släppa kontrollen så befrias du från rädslan.
Att släppa taget om det gamla kan också vara knepigt om man ännu inte ACCEPTERAT det förflutna. Det gör för ont så att säga. Här behöver man kanske jobba med förlåtelsens kraft innan man är fri från bitterheten som håller en i ett järngrepp.

Svårt att ge handfasta råd då man inte vet vad det gäller och hur långt du kommit i processen så att säga.

Envisheten kan vara nyttig att släppa för den kan hålla oss fångna i något vi inte är. Tålamod ar också en nyttig egenskap som kan behöva utvecklas.

Du vet att du inte släppt taget när något gör ont eller "skaver" inom dig.

Att då ta fram problemet och fråga sig själv varför man inte kan släppa det är en bra idé. Oftast kommer du då på svaren själv.
Vi är ofta mycket bra vägvisare åt oss själva.

Lycka till!

Liveva
3/26/11, 10:53 AM
#4

Tack Lena :-)

Acceptans är en bra nyckel.

Skumläste Peters artikel om uppmärksamhet. Jag får läsa det mer noggrannare senare.

Du har en stor poäng i det du skriver att vi är mycket bra vägvisare åt oss själva.

Ha en härlig dag!

//Eva

retep
3/26/11, 2:31 PM
#5

…Ja, det är ju just i och genom den ökade, medvetna uppmärksamheten som vi blir goda vägvisare åt oss själva!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[nidlo1]
3/26/11, 8:00 PM
#6

#0

Det kan vara lite konstigt, och pa gransen till retsamt, att man far allt man behovde, nar man slutar att behova det, och allt man ville ha, nar man inte langre bryr sig.

Haha Skrattande

Niklas

Annons:
[resande71]
3/27/11, 3:11 PM
#7

Stämmer bra Peter!

Ja, visst är det märligt Niklas.

Svaret jag fått är att Universum vill att vi ska känna oss rika och det gör vi först när vi får sådant som vi inte behöver.

Kallas väl "överflöd" antar jag…

[Trulig]
3/27/11, 4:01 PM
#8

#0 vad härligt!! Läser ju "Samtal med Gud" nu ;) Jag blev verkligen berörd av orden: Att inte behöva är en stor frihet. Den befriar oss från rädslan att inte få det vi tror att vi behöver.

[resande71]
3/27/11, 8:04 PM
#9

Där sa du något Trulig, som jag inte tänkt på:

"rädslan att inte få det vi tror att vi behöver".

Man kan vara rädd att inte få samtidigt som man också är rädd att få.

Visste inte att jag släppte en rädsla när jag accepterade att inte få. Glad

Frågan är bara den, har jag då släppt min rädsla att få?…
(tror inte det).

szirius
3/28/11, 9:26 AM
#10

# 0 jag känner igen detta, men jag kan aldrig i efterhand förstå exakt hur jag GÖR när jag släpper. Man måste vilja sluta släppa nästanFlört, för så länge man tänker att man ska släppa, så blir det ofta en automatisk kramp kring det…..

Det är ett härligt äventyr att lära sig förstå det här med energier…Glad

# 8 Jag tänker på ett annat citat:

"Trygghet är inte allt du har, utan allt du kan vara utan."

[nidlo1]
3/28/11, 9:37 AM
#11

Jag har minnen från barndommen, och önskningar om framtiden. Jag tror att om jag inte längre håller i dom, då försvinner minnena, och önskningen blir ej verklig. Roligt är det, att på andra sidan, bakom väggen blir minnena färgglada, och önskningarna känns närmare.

Niklas

[resande71]
3/28/11, 10:30 AM
#12

#10

Att släppa mina önskningar var för mig en seg utdragen kamp över flera år. Jag ville verkligen inte släppa min längtan, mina önskningar och mina drömmar. Det var ju DÄR jag trodde allt skulle bli bra.
Kampen avslutades till sist och jag gav upp inom mig själv.
Nu såg jag plötsligt världen ur ett nytt perspektiv. Jag BEHÖVDE ju inte mina önskningar för jag fann att jag redan hade allt jag behövde för att må bra. Så tokigt det kan bli! Skrattande

Ditt citat gillade jag mycket. Det ska jag komma i håg!

Det är när man väljer att släppa strävan efter tryggheten som man upptäcker att befinner sig i den…

#11 Så sant Niklas!

szirius
3/29/11, 9:03 AM
#13

# 12 Det är när man väljer att släppa strävan efter tryggheten som man upptäcker att man befinner sig i den…

_Precis.GladKyss
_

Annons:
Alwyn
4/1/11, 3:26 PM
#14

Jag verkar också vara mitt i flödet just nu, har tänkt på detta senaste dagarna. Jag "släpper" inte riktigt mina önskningar på så vis att jag inte bryr mig längre dock. Jag bara inser att det som ska ske sker, och litar på att allt kommer att bli bra. Litar på högre makter.

Jag ser till att min önskan gör sig hörd i universum, och när den är frisläppt så oroar jag mig inte utan håller mig enbart öppen.Glad Det funkar toppen!

intressant
4/21/11, 2:41 PM
#15

afformation

jag undrar varför jag har så lätt att släppa all bitterhet?

jag undrar hur det kommer sig dåliga saker släpper sig från mig med lätthet och glädje?

:-)

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

[luneri]
5/6/11, 11:48 PM
#16

Nyligen läste jag i en annan tråd om att släppa sina önskningar. jag har aldrig läst eller hört om det tidigare.

Men det jag inte förstår är varför man ska släppa sina önskningar. är det inte att gå emot det som Law of Attraction förespråkar om? Där ska man fokusera och fantisera som att man redan hade det man önskade sig. Då kan man inte släppa taget om önskningen väl?

Det känns för mig som att man ger upp det man önskar sig och inte bryr sig längre om den, och på såvis inte slår in. Men om det senare skulle slå in, kommer man uppskatta den då? Jag är rädd att släppa önskningar för att jag ska gå miste om något jag verkligen vill ha.

Av att ha läst vad som har skrivits i tråden så verkar det som att man blir mer avslappnad och accepterar det som det är istället, men också, går man inte vidare åt en annan riktning i livet i såna fall? istället för att ha gått den väg man innerst inne önskat sig. Är det inte att man ska tro på det man önskar?

Jag är lite förvirrad känner jag nu och det blev många frågor på en gång:P Men ämnet i sig verkar intressant och det låter inte helt omrimligt det som sägs. Men att få mer grepp om ämnet vore intressant.

Jag själv är intresserad av en person, men jag vet inte om han känner samma sak. Ibland tror jag det och ibland inte. Jag blir väldigt nojig och orolig för mycket, för jag vill så gärna. Jag tror jag hänger upp mig vid småsaker i beteenden osv och det gör mig (förmodligen) bara mer orolig. När jag har känslor för en person kan jag bara inte låta det försvinna och tänka på andra killar. När jag tycker om en person tycker jag om honom med hela mitt hjärta.

Jag försöker tänka så som de förespråkar i The Secret, men det är svårt att avstyra oroliga tankar. När jag tänker tillbaka så kändes det som att allt flöt på mycket enklare förr när jag själv inte hade erkännt mina känslor för mig. Då kände jag inga krav på mig. Allt kändes väldigt bra och flöt på bra. Nu känns det som att jag försöker väldigt mycket som att tex att inte visa för lite intresse för honom-och heller inte för mycket osv. Det blir påfrestande i längden.

Men att släppa mina önskningar om detta har jag svårt för. innebär det att man ger upp hoppet då och går vidare?

Detta med att släppa önskningar verkar ändå som väldigt intressant, som att man bara är utan krav. det kan jag uppleva av den beskrivning jag fått här. Jag har definitivt något att fundera på nu:)

Tack för att ni orkar läsa min långa förvirrande text:)

retep
5/7/11, 1:10 PM
#17

luneri!

Din text och beskrivning är bra och pekar tydligt på de frågor som kan komma upp.

Det där med att släppa önskan kan tyckas vara bakvänt och underligt…men det fungerar och är en verklighet och sanning i sig.

Som jag försöker beskriva det i andra trådar så handlar det mycket om att tänka sig att vi är en del av en Helhet som redan känner till varje detalj av oss.

Livet är intelligent och Medvetet och vi är alla uttryck för och delar av denna Helhet.

När du formulerar en önskan i ditt medvetande då vattnar du och ger näring åt det frö som innehåller Helhetsmedvetandet. All kunskap och innehållet i jusst din önskan, ligger redan lagrat där och bara väntar på att du skall få det att gro.

Så när du väl formulerat och levandegjort din önskan i dina tankar och målat upp en föreställning, en bild av hur du vill att det skall bli.

Då har du gjort ditt, fått fröet att gro och kan tryggt och tillitsfullt "släppa önskan".

Det betyder att du fortfarande får ha kvar din önskan och din bild av den. Men det betyder också att du skall ha tillit till livet och låta det ske som skall ske.

Här är det så att det Livet och Helheten vet om vad som skall ske i ditt liv. Det är inte alltid det du tror och föreställer dig när du önskar!

Så om du binder dig vid att hela tiden tänka på det och hur det skall vara och ske på ett visst, sätt då begränsar du möjligheterna.

Livet har så mycket mer att ge dig och när din önskan är oskyldig och tillitsfull, då uppfylls den på ett större och mer fantastiskt sätt än du kan tro.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[nidlo1]
5/7/11, 1:39 PM
#18

Här kommer kritiska jag.

Det som skrivs i #16 tycker jag beskriver något som får Law of Attraction, hela grejen, att verka sned. Man kommer inte att få sina önskningar uppfyllda! Det är sanningen. Och varför man gör bäst i att släppa dom.

Kan tro att jag knäpper folk på näsan med detta?

Varför ser man att Law of Attraction gör folk förvirrade? Det funkar ju inte! För det kommer aldrig att fungera som man vill att det ska. Är inte det som att… försöka få en bil med fyrkantiga stenar till hjul, att börja rulla.

Jag tycker dock att Peter ofta gör bra beskrivningar, som både är sanna, och respekterar Law of Attraction. Om det nu är okej att jag dömmer det…

retep
5/7/11, 2:55 PM
#19

Niklas!

Vad ska det vara bra för…att kritisera och knäppa folk på näsan…När du vet…om du är uppmärksam vill säga…att det är inte det du skall göra!?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[nidlo1]
5/7/11, 3:07 PM
#20

Det kan man ju undra. Jag gillar egentligen inte att göra så.

Detta bottnar väl dock i att jag inte förstår saken med Law of Attraction. Och allt man får höra är att det inte fungerar….

Vilket kan få en att undra vad jag har på denna sida att göra. Det är väl mer ett intressant fenomen detta.

Så Law of Attraction är alltså bra, för att det får en intresserad av sina tankar, tills man upptäcker att det egentligen inte fungerar på det sättet. Och så gör man på ett annat sätt?

Det är det jag kommit fram till. Sedan är ju jag inte alls så värst insatt i Law of Attraction… Om man då menar den välkända delen.

…Så ni vill alltså inte ha kritik? Vad är det för fel med att vara kritisk..? Nog har ni väl självkänsla nog att ta lite ändå välmenande kritik..?

Annons:
retep
5/7/11, 3:24 PM
#21

Niklas!

Vi har nog inget emot litet kritik…om den bara är konstruktiv och du vet vad det är du kritiserar och varför du gör det.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[luneri]
5/8/11, 7:21 PM
#22

#17 Tack för berskrivningen. det gav mig svar på det jag undrade. Jag kan däremot inte komma ihåg att det har stått om detta i The Secret. Jag har tolkat The secret som att man hela tiden måste vara fokuserad på sin önskan för att få den.

Jag har funderat kring detta och jag har bestämt att göra som ni beskriver här. Att släppa min önskan. Men det kan bli så himla svårt i vissa situationer så det kommer kräva lite övning tror jag. det värsta är mina tankar som bara gör mig orolig. När jag inte vet hur det ligger till så får jag för mig negativa förklaringar som jag tolkat själv och det är inte bra. Det har vart hur bra som helst för ett tag sen, men nu den senaste tiden har det verkat stelt och konstigt och det gör mig ganska orolig och som att jag gjort något fel, eller om personen tröttnat på mig.

Men försöka var det!:) Har ni några tips på att komma i positiva tankebanor?

Jag var tidigare sådan som tänkte positivt om det mesta och att allt löser sig, men på senare tid har jag blivit mer negativ, jag vet inte varför det blivit så.

retep
5/8/11, 8:27 PM
#23

luneri!

Din oro tror jag helt enkelt beror på att du vill för mycket och önskar att det skall bli nåt med den här killen…men så blir du orolig för att du inte vet och ….då är det inte så lätt att tänka positivt.

Våga låta det vara så, att om det är meningen att det skall bli något så blir det det oavsätt vad du känner, tänker eller gör.

Sen kan du ju…alltid tala om för honom vad du känner och se hur han svarar på det!

Det är kanske det som behövs!?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Inavis]
5/10/11, 8:40 PM
#24

Detta påminner mig om en sak.
Då jag tidigare sökte ett nytt jobb bestämde jag mig för att jag skulle få det, jag förväntade mig det och var säker på att jag redan hade det, samtidigt fanns en liten rädsla någonstanns att jag inte skulle få det. De ringde några dagar senare och sa att de gått vidare med en annan sökande.. Jag bröt ihop ett tag, men började inte ifrågasätta det utan tänkte att anledningen att jag inte fick det var för att det var meningen att jag skulle få ett ännu bättre jobb.
Jag tror det var vid denna tidpunkt jag släppte önskan om just det arbetet..
Det gick några dagar igen, sedan ringde dom tillbaka till mig och sa att den första sökanden inte kunde börja av någon anledning och frågade om jag fortfarande var intresserad? jag var glad och förvirrad eftersom jag hade börjat lägga just den arbetsmöjligheten bakom mig, inte tänkt på det på flera dagar.. Då ringde dom! Jag gjorde senare samma sak med lägenheten jag nu bor i..
Ibland känns det som ens övertygelse blir testad, då man fortfarande förväntar sig det absolut bästa kommer det ändå..

Nu har jag inte använt denna metod på ett tag, och det jag kan känna idag att jag fastnar på är den totala övertygelsen om att ha något som känns långt borta, det önskar jag var lättare.
Kram

[nidlo1]
5/10/11, 10:37 PM
#25

Nu undrar jag lite allmänt, om det kan vara så att det mer är så att man släpper önskan om det man får… Kommer att få. Inte så att man får den önskan som man släpper.

Vad spelar det för roll då? Man själv kanske anpassas efter verkligheten, inte tvärt om.

Hälsning

MaMaMade
5/11/11, 9:43 PM
#26

Detta är spännande tankar! Inte alls införsatt i ämnet, har bara hört talas lite löst om det men jag är öppen för mkt o tycker att det inte känns som en omöjlighet. (Sorry, ganska trött för tillfället, har lite svårt att uttrycka mig klart o redigt.)

Iaf så har jag afformerat kring begreppet rikedom som jag såg i ett exempel i en tråd här på forumet. Jag o min familj har länge tampats med ekonomin o nu har det hänt en sak som kanske allvarligt kommer att påverka våra liv. Började ställa mig frågan; "Hur är jag rik"…jo jag är rik på kärlek. En kärleksfull man, underbara barn, bor vackert till med frisk luft, lugn o ro, gratis mat i form av bär, svamp, fisk, jaktbyte…

Har upprepat detta som ett mantra o känt att det faktiskt inte är hela världen om vi måste flytta, sålänge vi har varandra. Igår fick vi ett erbjudande om att få låna pengar till det mest akuta om vi inte kan ordna det på annat sätt. Idag sökte min man jobb på ett företag (han är arbetslös sedan en tid) o fick svar inom 6 minuter där de sa att de vill möta honom för en intervju imorgon.

Visst, detta kanske inte leder till ngt o det är kanske bara ett lyckosamt sammanträffande…men tanken kittlar. Fortsätter att testa…

[luneri]
5/11/11, 10:45 PM
#27

#23 Ja, det är så jag upplever.

Det är förmodligen vad som krävs, men jag får vänta på rätt tillfälle bara så att det inte blir fel.

Den här metoden upplever jag nog som svårast när det involverar känslor för en person.

#24 Vad roligt att höra att det fungerade för dig, och grattis till jobbet:) jag vet själv hur svårt det är att få jobb. själv har jag gjort många försök att få jobb och det känns inte roligt när man inte får något. Nu lägger jag inte ner samma energi på tanken på de jobben jag söker eftersom det tar så mycket energi, utan lämnar det bakom mig fram tills den dagen de hör av sig. vi får se hur det blir. Jag har sökt en utbildning snyligen. den har jag tänkt att antingen kommer jag in eller inte, men nu har jag blivit kallad på intervju och det känns roligt:)

#26 Jag hoppas det kommer gå bra för er:)

Annons:
Surfsnubben
5/11/11, 11:14 PM
#28

Hej Glad

Shit va skoj med en massa folk som är intresserade av Law of Attraction i Sverige, jag har inte kommit i kontakt med så många tidigare…

Några funderingar som jag har som kanske kan hjälpa er som undrar om det här att släppa önskan och så vidare. Som jag har upplevt att det fungerar är egentligen inte så att vi släpper önskan utan att vi släpper vårat motstånd. Om du sänder ut din önskan, låter den vara ren dvs inte tänker något som motsäger din önskan så kommer den att uppfyllas. Grejen är ju dock den att vi människor bär på en massa erfarenheter och har våra hårt intränade tankemönster som krånglar till det för oss, tex en gnutta tvivel att det funkar osv som lätt dyker på en i ett svagt ögonblick. Och det är det jag kallar att ett motstånd har blandat sig in i leken. Så genom att släppa önskan som ni säger så kommer er önskan att manifesteras men det ni egentligen gör är ju inte att ni släpper på själva önskan utan att ni släpper på det motstånd som har smugit sig in och bråkar med er.

Det hela är egentligen som att lära sig spela piano, man behöver öva en massa, träna in mera genuina tankemönster för att få ett bättre flow som i sin tur gör att det till sist kommer att gå av sig själv. Och allt är givetvis heeelt individuellt och alla har sin individuella utgångspunkt beroende av sin bakgrund.

Hoppas det kunde hjälpa någon Glad

[luneri]
5/11/11, 11:24 PM
#29

#28 Tack för beskrivningen:) det klarnade liter mer för mig nu. Intressant ämne är det.

Men som du säger att man måste träna sig att tänka i rätt tankebanor. har du några tips på hur man kan träna på det? Jag tycker att oron alltid dyker upp i något hörn även om jag har fokuserat på att tänka positivt.

Det som är intressant är att vissa delar i mitt liv känner jag ingen oro för utan jag har en känsla av att det kommer gå som jag önskar mig. hur vet jag inte, och just nu märks det inte heller, men en dag så. men när det gäller annat så smyger sig oron på. tror kanske det har att göra med att man känner sig pressad?  tex om man är arbetslös är man pressad för att få ett jobb eftersom att vara arbetslös för länge kan ge konsekvenser och kanske vissa människor ser ner på än.

Surfsnubben
5/12/11, 12:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

hmm, det finns väldigt mycke man kan göra och prata om Glad Känner du tex till EGS (Emotional Guidence Scale)? För varje ämne befinner du dig någonstans på den känsloskalan. Om man tex känner sig pressad och är orolig så är det ditt "nuläge" och utgångspunkt. Har du indentifierat ditt nuläge så kan du sedan vandra upp för skalan på det ämnet, ta ett steg i taget, genom att tänka något om ämnet som är lite lite bättre. Grejen är den att är det ett "viktigt" ämne för dig så är det lätt att försöka hoppa "för långt" på skalan och då känns det bara jobbigt och hopplöst och blir bara värre. Tar du det bara i en lagom takt så kan du ta dig uppåt tills du till sist känner tex glädje eller entusiasm inför det ämnet. "Åå vad spännande det ska bli med ett nytt jobb med nya människor.." tex. Och det är då som du är i läge för att få det du önskar. Det är alltså helt beroende på hur stort ämnet är för dig, hur starka dina tankemönster är om det ämnet..

Nyckeln till det hela är att lyssna på dina känslor som är responsen på dina tankar…

Kolla in den snygga bilden på skalan som min sambo har gjort!

[luneri]
5/15/11, 9:50 AM
#31

Tack för infon och bilden:)

Jag ska prova att tänka så som du beskriver och det låter inte allt för svårt heller:)

Jag brukade förresten oftast tänka positivt förr, men nu när man umgås med människor som har en väldigt negativ syn på det mesta och starka uttryck så blir jag påverkad:/

MaMaMade
5/15/11, 5:58 PM
#32

Min man ramlade över ännu ett jobb på platsbanken, ett företag som varit intr av honom men sedan inte hörde av sig som avtalat. Han ringde upp o fick tala med högste chefen som omg blev intr.

De träffades idag = testköra efter helgen, är han fortfarande intr av jobbet så är det hans. 6 mån körning o trivs de sedan ihop (Guben min blev iaf väldigt förtjust i bossen bara efter 2 h) så får han bli kvar! :)

Fortsätter att träna LoA! Skrattande

intressant
5/20/11, 1:11 PM
#33

när du VILL ha ett jobb så 99% av din vilja handlar om att du lider

brist på det du vill

så det du egentligen säger till universum när du säger jag vill ha detta jobbet eller denna kille är

jag har en brist på denna kille el detta jobbet

viljan är således negativ

inom access consciousness pratar man mer om detta

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

[luneri]
5/20/11, 8:29 PM
#34

#33 det låter som en rimlig förklaring. det är lite så det känns. för visst oroar man sig mycket när man vill något väldigt mycket.

Annons:
intressant
5/22/11, 12:47 PM
#35

#34

ja vilja,oro och stress hänger ihop som på ett pärlband

motivation är en lögn

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

[nidlo1]
5/22/11, 1:03 PM
#36

Saken med vilja, är väl att den ofta blir en ansträngning, och en spänning. Den kan bli väggen som är i vägen för det man vill.

Vilja utan ansträngning är på så sätt, egentligen inget problem…. Och motivationen är bara en lögn, så länge viljan är i vägen.

intressant
5/27/11, 11:24 AM
#37

motivation är bara en lögn

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

[resande71]
5/27/11, 1:37 PM
#38

#37

Kan du förklara varför motivation är en lögn?
Är lite nyfiken på hur och varför du tänker så.
Kanske kan jag lära mig något nytt?

intressant
6/8/11, 7:30 PM
#39

Is There Something More Efficient Than Goals And Motivation?

by Access Administrator on April 5, 2011

Are you working hard on your determination by setting your goals and doing everything you can to create something different in your life? How is it working for you?

If you are an aware individual who is interested in creating more in your life, then using motivation and goals might not necessarily be your best choice.

These self-improvement tools actually have some rather significant drawbacks, which could explain the many people who have had difficulty in getting them to work for them.

“Does motivation really work?” asks Gary Douglas, Founder of Access Consciousness. Motivation is essentially a lie, he states. “It is a lie that you would need any outside source to motivate you. The lie is that you would ever choose to do nothing. Have you ever been in the hospital or sick where you had nothing to do but watch television for 3 days? You were bored after 3 minutes. You were ready to get well just to escape the boredom of doing nothing!”

Motivation is the myth that we require an outside source to motivate us to do something, rather than recognizing the infinite creative capacity we have as infinite beings, says Douglas.

A far better “motivating factor” is choice, he says. “What if you would choose what you were interested in, instead of having to find an outside source as motivation?” A great way to discover what choices you have is to ask questions. Some of these questions include, “What choice do I have here?” “What else is possible?” “What other questions can I ask?” “What contribution can I be or receive?”

For most creative people, which probably includes you if you’ve read this far into this article, the danger is in doing too little, not doing too much. We run the danger of becoming OCCC, says Douglas. “OCCC” is his take on obsessive compulsive creative folks, who when they don’t have enough to do become obsessive compulsive creators of crap, also known as disasters in their lives used to keep them entertained.

The way out of the trap of becoming OCCC is to regularly ask the question, “What else can I add to my life today that will generate money now and in the future?” This question neatly invites more possibilities for generating income from places you didn’t image or expect, as well as preventing the idleness that breeds disasters in your life.

Now that you’ve discovered that what’s required is questions and creativity rather than motivation, are you ready to throw your goals out the window as well? Douglas has some observations about the limitations goals create as well.

The word goal is quite similar to the old spelling of jail, he notes. In fact, it is still spelled gaol in Australia and Scotland. A goal we set in any lifetime does become a jail for us; it’s like an oath we are bound to forever. If we don’t acknowledge those old goals and destroy them, we can stay trying to reach them endlessly.

This can have devastating consequences when it comes to income and investments, for example. If your goal was to have one million dollars and you reached it but didn’t acknowledge meeting your goal, your own goal setting would compel you to lose that money so you could again meet your goal of getting to one million dollars. Similarly, when we set goals now for the future, we lock ourselves into a universe of no choice in the future.

What’s a better choice? Douglas suggests the word target. A target has much more flexibility than the word goal. It’s movable, you can change it, and you can shoot at it again and again.

You can also undo your goals in any area by asking for all the goals and the secret agendas you have in any area, and asking the universe to “destroy and uncreate them.” The universe is actually your ally and will do as you ask. Destroy has a similar but slightly different energy to uncreate, which is the exact opposite of create. By asking for both to occur at once, a more complete clearing of those old goals can be accomplished.

What if you gave up your motivation and goals, and starting using questions, creativity, and targets instead? Might your game of life become much more fun?

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

retep
6/8/11, 9:15 PM
#40

Intressant! Du tycks helt ha missat att resande71 och många andra här, hämtar motivationen inom och inte utanför! Vi ser att det handlar om att välja bort rädsla och göra uppmärksamma, medvetna val. Så din kritik? Och synpunkter är ganska felriktade.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[resande71]
6/8/11, 9:26 PM
#41

Okej, tack för svaret. Ganska luddigt men jag tror jag förstår poängen.

Var ifrågasättande och kreativ. Släpp de långsiktiga målen och nöj dig med små delmål.

Kanske funkar för en del.

"Behöver jag städa rummet?
Jag väntar med att städa tills min kreativitet flödar".

Jag behövde putsa mina fönster. Motivationen var noll för jag ogillar fönsterputsning. Jag bad min syster om hjälp då samarbete GER energi. Hon tackade ja och vips hade jag putsat alla fönster utom ett när hon kom hem till mig. Hennes osynliga hjälp fick min motivation att gå i gång.

Om motivation är en lögn?

Vet inte, men bra att ha när man ska putsa fönster. Skrattande

Annons:
[resande71]
6/8/11, 10:43 PM
#42

Jag kan tillägga att retep till viss del har rätt i frågan.

Jag hämtar min motivation både inom och utom mig själv.
Yttre stöd motiverar mig att genomföra "tråkiga" saker som jag är för lat för att på egen hand genomföra.
Inre styrka och drivkraft motiverar mig att uppnå mina mål, såväl långsiktiga som kortsiktiga.

Jag ser hellre målen än drömmarna och önskningarna för målen känns närmare än drömmen.
Först önskar jag, sedan omvandlas detta till ett mål och drivkraften och motivationen för mig sedan dit.

Så levde de lyckliga i alla sina dagar.Skrattande

[nidlo1]
6/8/11, 11:14 PM
#43

Motivationen är för mig ett sätt att ta sig upp när man sitter fast. Man kanske till och med alltid är motiverad, när man lever livet. Bara det att motivationen ser lite annorlunda ut, från gång till gång.

intressant
6/9/11, 12:05 PM
#44

@retep eller peter:

intressant åsikt att du tog det som kritik

intressant val av dig

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

retep
6/9/11, 2:00 PM
#45

#44 som du ser så satt jag ett ? tecken efter kritik?

Så det var inte någon åsikt utan mer en fråga om ifall att du var kritisk.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Alwyn
6/10/11, 6:07 PM
#46

Jag får starka troll-vibbar här….

[nidlo1]
6/10/11, 6:30 PM
#47

Haha, vad menar du med troll-vibbar? Obestämd

Alwyn
6/10/11, 7:06 PM
#48

Troll kallas de personer som ger sig in i trådar enbart för att göra de andra upprörda. De är väldigt vanliga inne på iFokus.

Annons:
[nidlo1]
6/10/11, 7:09 PM
#49

Då förstår jag. Jo, sådana har jag varit med om. Och kanske varit nån gång, men egentligen inte menat det.

Alwyn
6/10/11, 7:13 PM
#50

Nej Niklas, den som är ett troll är ett troll och inget annat och de vet om det. Det är det enda målet de har med sin existens på forum. Att ställa till det på så bra sätt de kan. Det räknas inte om man ibland gör snesteg som vanlig skribent.

[nidlo1]
6/10/11, 7:22 PM
#51

Usch då… Så elakt av dom. Nej, då har jag nog inte varit ett troll nån gång.

[nidlo1]
6/10/11, 10:16 PM
#52

#50

Men hur kan man ställa till det på så bra sätt man kan? Nu förstår jag inte riktigt. Hur kan man ställa till nåt på ett BRA sätt? Hehe.

Nu är du ändå lite mystisk… :P

Alwyn
6/11/11, 9:09 AM
#53

Nej men den som vill förstöra tycker nog att det är bra då man lyckas. Så gott man kan skulle man kunna säga med.

[nidlo1]
6/11/11, 10:30 AM
#54

…om du kritiserar nån i all välmening tycker jag du kunde vara mer klar och peka på vem du menar.

Mårran
6/13/11, 12:18 AM
#55

När jag läser det här kommer jag att tänka på den här videon jag såg för ett tag sen och fastnade för.

http://www.youtube.com/watch?v=7vevDOPpYmg

Det är en meditationsvideo som kortfattat innebär att man låter sin önskan gå över i en sten som man håller mot hjärtat och sen kastar man ut stenen i havet, dvs. släpper iväg önskningen. Detta tankesätt funkar så klart även utan att lyssna på videon!

"Ibland när jag säger det jag tänker så märker jag att jag inte alltid tycker så"

- Nalle Puh

 

Annons:
MaMaMade
6/13/11, 8:18 AM
#56

#55 Det låter som ett bra sätt, tack för tipset! Det funkar hyfsat när det gäller allmänna, inte så viktiga saker men när det kommer till livsavgörande grejor har jag jättesvårt för att släppa…oron biter sig fast i kroppen.

Jag genast testa det här sättet! Jag gillar det som växer så jag fick en vision om att ta en utblommad maskros, sätta önskningen på den o sedan blåsa iväg fjunen. Får se om det fungerar!

Alwyn
6/13/11, 9:08 AM
#57

#54 om detdär var menat åt mig får du gärna förklara vad du menar. Jag kritiserar igen jag bara förklarar vad ett troll är vilket inte har någonting med dig att göra.

[nidlo1]
6/13/11, 12:02 PM
#58

#57 Du fick ju troll-vibbar. Då borde väl någon eller något skapa de vibbarna. Jag har inte direkt tagit åt mig men kändes ju lite som alla i tråden fick troll-stämpel när du inte var mer tydlig.

För övrigt var det ju ett lite sött sätt att se det på…

retep
6/13/11, 2:09 PM
#59

Tror visst bara det var en som fick trollstämpel på sig…som dessutom har slutat skriva i tråden nu! Så varför inte bara… låt det vara!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[nidlo1]
6/13/11, 4:47 PM
#60

Ja, jag ger nog upp. Förstår inte.

[luneri]
8/13/11, 8:34 PM
#61

Jag släppte min önskan för en tid sedan för att jag inte orkade mer, och tänkte helt enkelt att låta det gå som det går, och att jag accepterar det hur det än blir.

Jag har skrivit här i tråden tidigare, om att släppa önskan, och jag kan inte säga att det var helt lätt, men jag lyckades tillslut.

Men det jag önskat mig så mycket skedde senare! Så jag är väldigt glad nu över detta:)

Jag tror det är viktigt att man accepterar hur det än blir, släppa på kontrollen och acceptera. på något sätt verkar det ske just då, det man önskar sig. jag tycker det är märkligt egentligen.

Är den någon som har en förklaring varför det slår in när man släpper sin önskan?

[Mastre]
8/13/11, 9:54 PM
#62

#61  Det slår in för att man i släppandet av sin önskan också släpper sitt motstånd, så energierna kan flöda fritt. Om din önskan är "ren", d.v.s. fri från motstånd så slår den in utan att du behöver släppa.

Problemet när vi önskar oss något är ofta att vi är så medvetna om att vi inte har det vi vill. Vi längtar och saknar, och då ger attraktionslagen oss bara mer av längtan och saknad. Släpper vi önskan en stund släpper vi också saknaden, och det är den som har legat och hindrat det önskade från att komma in.

Annons:
retep
8/13/11, 11:02 PM
#63

luneri!

…Såg att jag redan gett dig ett svar tidigare i tråden, i #17

Undrar du vad och hur jag menar…så kan jag kanske göra det tydligare om du  formulerar en fråga

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Alwyn
8/14/11, 9:59 AM
#64

Jag tycker att #62 förklarar det bra. Sitter här och tänker, att visst är det fantastiskt! Glad

Just nu vill jag så jättegärna att illrarna ska bli mysproppar och inte bitas mer. Jag ska se om jag kan få det rätt. Jag oroar mig inte alls än så länge utan litar på att allt löser sig till det bästa.

[luneri]
8/15/11, 1:00 PM
#65

#63 Ja där fanns tydligt svarFörvånad

Det är svårt ämne att greppa om så man behöver en uppdatering:) Det var bra förklarat där:) det krävs att man funderar på det då och då.

Problemet med mig är att om jag vill nåt så är min vilja väldigt stark och det kan sätta hinder. men det är nog något man får träna på att ge tillit till att saker och ting löser sig i sin egen takt.

[Trulig]
8/16/11, 10:50 AM
#66

Luneri - vad glad jag blir! Tack för att du delar med dig.

[gonkn]
8/16/11, 12:34 PM
#67

Ställer den här frågan i den här tråden också.

Hur kommer det sig att man drar till sig det man är rädd för för att man ältar det, eller ständigt är orolig. Men när man ska önska sig något man vill ha, så ska man släppa önskan och inte tänka på det alls?

retep
8/16/11, 2:19 PM
#68

Som jag ser det, så är rädsla och oro en negativ, självdestruktiv kraft medan det positiva du önskar attrahera naturligt har en inneboende livskraft.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

crinalina
8/16/11, 5:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Hittade den här kartan. Tycker den beskriver hur man släpper önskan bra, även om ordet på kartan är problem. :D

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Annons:
[nidlo_1]
8/16/11, 8:51 PM
#70

#64

Lycka till med illrarna… Cool

Hälsning
Niklas

Surfsnubben
8/19/11, 11:52 AM
#71

Hallå, kul diskusioner här, jag blev inspirerad att försöka mig på ett inlägg :)

För att teorierna om Law of attraction ska gå ihop sig så måste alla pusselbitarna vara med och det känns som det fattas några viktiga i den här tråden :)

Loa bygger på att det finns något mer än vårt fysiska jag. Vi har vårt medvetande som är fokuserade i den här verkligheten men vi har oxå allihopa en inner being, en själ, ett större medvetande eller gud om du så vill kalla det. Det finns alltså lilla jag och stora jag :) Denna inner being är pure positive energy och är den som svarar på dina tankar genom att ge dig en magkänsla. Känner du frustration, ilska uppgivenhet eller vilken negativ känsla som helst så beror det enbart på att du tänker tankar som inte är i linje med vad din inner being vet. Du har separerat dig från dig själv, dvs ditt fysiska jag i den här verkligheten har separerat sig från ditt stora heeelt allvetande jag :) Känner du känslor som glädje, inspiration, lycka, entusiasm, kärlek osv betyder det att du tänker tankar som är i limje med din inner being, du är ett med dig själv, du är i zonen, ditt fysiska jag harmoniserar med din inner being.

Så ditt "jobb" är att så mycket du bara kan att hålla din balans med dig själv, hålla dig på den positiva sidan av skalan, och det är då Law of attaction kickar in och ger dig allt du kan drömma om, inga undantag.

Ni pratar om att släppa önskan och det som händer när ni släpper önskan är att ni släpper på det motstånd som separerar er från er själva. Motstånd kan tex vara invändningar mot att det ska bli som ni vill. Ni kommer i harmoni med er själva, ni är i Vortex som man säger, släpper in era önskningar och Loa levererar det ni vill ha.

Den här tycker jag är så sjukt bra, kanske passar in på den här tråden, den kan säkert ge er några ideer och funderingar i alla fall :)

"Most people rarely align with their true power, because it seems illogical to them that there is power in relaxation, in letting go, or in love or joy or bliss. Most people do not understand that their true power lies in releasing resistance—which is the only obstacle to their true power.
Most people do not expect their path to great abundance to be one of ease and of joy. They have been taught that struggle and hardship and sacrifice are requirements that must be met before the reward of great abundance can be realized. Most do not understand that the very struggle they deliberately involve themselves in, in their quest for success and advantage, actually works against them.
There are so many things that you have been taught to believe that are counter to the powerful Laws of the Universe that it is difficult for you to think your way out. And that is the reason that we present this path of much less resistance.
We want you to breathe rather than try, to relax rather than offer effort, to smile rather than struggle, to be rather than do. For your true power is experienced only from inside the Vortex."
--- Abraham/Hicks

[Trulig]
8/19/11, 12:07 PM
#72

#71 Det stämmer tror jag, att vi har en del socialt arv som motverkar LOA. Jag känner i alla fall igen mej.

linnease
8/24/11, 11:00 AM
#73

#67 "Hur kommer det sig att man drar till sig det man är rädd för för att man ältar det, eller ständigt är orolig. Men när man ska önska sig något man vill ha, så ska man släppa önskan och inte tänka på det alls?"

Vi drar till oss essensen av det vi tänker på, oavsett om det är positivt eller negativt. Så, om man kan tänka på det man vill ha som om det redan är här eller som att man VET att det kommer, och känna inspiration och entusiasm och shit va najs det ska bli att göra/ha/vara det här - så är det perfekt!! Det är det absolut roligaste och kreativa o givande sättet att skapa på. Det är som när man har beställt nåt på internet och man vet att det kommer nästa vecka eller när man har bokat en semester och ser fram emot dem med förväntan och bara funderar på allt kul man ska göra. DEN känslan är det man letar efter här. Då kommer det! Och snart!

Helt annan känsla än om man går och hoppas på att nåt ska hända men egentligen inte tror det. Om man har förväntningar på hur svårt det kommer vara, tänker lika mycket eller mer på alla hinder som man tror står i vägen, tvivlar, undrar, vill vill viiiiiiiiiiiiill ha det men är supermedvetom om att man faktiskt inte har det och inte har en aning om hur det ska gå till att få det - då kan det vara mycket lättare att bara släppa det och byta ämne och tänka på nåt annat man redan gillar och blir på bra humör av att tänka på.

Som #71 skriver om ovan - det verkar finnas en del av vårt medvetande som lagrar info om allt vi önskar oss och håller den vibben vid liv, och det vi behöver göra är att inte emotsäga oss själva och samtidigt tänka på vad vi inte vill ha.. :)  Och känslorna är GPS:en - inspiration, glädje, entusiasm, nöjd, förväntansfull, bara gå runt och känna sig allmänt grym eller lyckligt lottad eller bara njuta av en kopp te - då är man i fas med sig själv och skickar ut en ren signal - din här-och-nu njuta-av-te-signal sammanbakat med den delen av ditt medvetande som håller signalen av allt du önskar, och universum kommer att leverera det.Om man tänker tankar som inte känns bra betyder det att man tänker på nåt man inte vill ha - och signalen blir mixad och man får en mixad manifestation tillbaka.

Så - med alla saker vi snappat upp medan vi växt upp om hur vi tror att världen fungerar och hur saker brukar ske eller inte ske, så kan det ofta vara lättare att bara fokusera på att njuta av en kopp te och leta efter positiva saker att fokusera på och njuta av under dagen än att försöka tänka helt positiva tankar om nåt vi inte har och inte har en aning om hur vi ska kunna få.

#71:s citat var klockrent här!

"There are so many things that you have been taught to believe that are counter to the powerful Laws of the Universe that it is difficult for you to think your way out. And that is the reason that we present this path of much less resistance.

We want you to breathe rather than try, to relax rather than offer effort,to smile rather than struggle, to be rather than do. For your true power is experienced only from inside the Vortex."

(the Vortex är deras beskrivning av tillståndet av att vara upplanjad med sig själv, i positiv känsla, i flow)

magmun
8/24/11, 4:48 PM
#74

Tror personligen att detta med att "släppa taget" om sina önskningar handlar om att man måste inse att allting som till synes finns i vårt "digitala jordliv", eller vår 3d-upplevelse av jorden enbart existerar i samband med vår hjärna och vårt medvetande, eftersom världen inte finns som en fysisk form. Den fysiska formen av världen uppstår först då våra hjärnor avkodar tingens olika energier till att bli vad vi därmed upplever som fasta föremål eller händelser.

Dessa ting som vår hjärna avkodar till fysiska former är skapade av vårt medvetande och skulle aldrig existera om vi själva inte medvetandegjort dem. Man skulle alltså kunna påstå att våra liv här på jorden enbart består av ett medvetande som skapar och upplever vår värld och en hjärna som får världen att ta fysisk form.

Om man tror på detta resonemang inser man även att ingenting kan existera i denna värld utan ett medvetande som upplever tingen eller händelserna. I nästa tanke kan man även inse att allting som någonsin funnits och någonsin kommer finnas helt och hållet är skapade av oss själva.

Detta innebär att allting som vi upplever kommer inifrån vårt eget medvetande. Stolen jag sitter i är en stol enbart för att min hjärna avkodar stolens energier till att bli just en stol. Stolen som sådan skulle upphöra att existera så snart det saknas ett medvetande som kan uppleva den. På samma sätt är det med trädet som faller i en tom skog. Finns det ingen där att uppleva dunset i marken finns det heller ingen duns, eftersom ingenting existerar utan ett observerande medvetande. Man måste alltså förstå att allting som existerar eller någonsin kommer existera är skapat av ett observerande medvetande.

Börjar vi tvivla på att en önskan ska gå i uppfyllelse är detta detsamma som att ta skapandeprocessen ifrån oss själva och istället börja hävda att saker och ting skapas utanför vårat medvetande. Man måste förstå att man redan har allting man någonsin kan önska sig eftersom allting som existerar är skapat (medvetandegjort) av oss själva. Man kan inte lida brist på något om man inser att allting som existerar och som någonsin kommer att existera uppstår innifrån och inte utifrån. Eftersom vårt medvetande är oändligt finns därmed inga begränsningar inför vad som faktiskt kan manifestaras och observeras. Vi har alltså redan allting som någonsin kommer existera!

Allt gott.

retep
8/24/11, 10:45 PM
#75

#74 Ett  bra inlägg från dig. och så sant som det är sagt…och så betydelsefullt för oss att inse hur vi genom vår medvetanhet skapar allt som redan och alltid existerar i Medvetandet. Manifisterar Alltet ur sin fröform…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Alwyn
8/26/11, 1:46 PM
#76

#74 Intressant! Tack

Annons:
[nidlo_1]
8/28/11, 11:25 AM
#77

#74

Kärnan i ditt starka inlägg säger att allt är, och alltid kommer vara…vad det är, genom alltet.

Niklas

[luneri]
8/29/11, 10:43 PM
#78

#74 Det var mycket bra förklarat och lätt att förstå. Tack för din beskrivning. Den gjorde verkligen att man fick ett helt annat perspektiv på saker och ting.

Surfsnubben
8/31/11, 11:44 AM
#79

Grymma inlägg, inspirerande läsning #73 och #74!!! Ville bara visa min uppskattning :)

retep
8/31/11, 12:20 PM
#80

#74 skriver…"Eftersom vårt medvetande är oändligt finns därmed inga begränsningar inför vad som faktiskt kan manifestaras och observeras. Vi har alltså redan allting som någonsin kommer existera!"

En liten fundering bara…Hur och med vilka metoder manifesterar vi Alltet?

Och allt som redan finns…var, eller hur finns det i sin kärna, i sin fröform…Och vad är själva betydelsen i att vi medvetandegör…

Och var finns den skapande kraft vi använder då vi medvetandegör och levandegör våra liv och önskningar?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Alwyn
8/31/11, 2:31 PM
#81

#80 Att pinna ut VAR en kraft finns är väl lite väl både oviktigt och omöjligt att svara på? Själva kraften finns väl överallt som energi….och  energin samlas då vi attraherar den med en önskan, en intention. Eller skulle du då påstå att skapandekraften då ligger i intetionen? Tja, kanske delvis.

retep
8/31/11, 3:24 PM
#82

Alwyn!

Redan under och efter din första meditation, så tror jag du vet vad och var jag menar att den kraften, energin är att finna…

Den finns som du säger överallt, men den är som renast, starkast och kraftfullast där. Där var du transcenderar kropp och sinne och i ditt medvetande är just vid passagen mellan ditt inre och det yttre…just där var fröet spricker och intentionen får sin näring att gro.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[nidlo_1]
8/31/11, 8:02 PM
#83

#80

Potentialen att skapa finns ju, men innan det skapas, och manifesteras så är det fortfarande bygglera… Tungan ute

Niklas

Annons:
[nidlo_1]
8/31/11, 8:21 PM
#84

Håller med om att det är bra att hitta källan till skapandet, och där hitta något att skapa av.

Alwyn
9/1/11, 12:19 PM
#85

#82 Jo det är väl som du säger, att den är renast i källan Glad Man jobbar ju, som jag förstår det, under mediatationen för att rensa bort alla dedär hinderna och smutsigheterna som gör att de rena intuitionerna inte får flöda fritt. DET är väl betydelsen med att vi medvetandegör Skrattande tycker jag!

[nidlo_1]
9/1/11, 12:27 PM
#86

Att bli medveten…Resten händer.

Upp till toppen
Annons: