Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 2599 ggr
[Trulig]
1/28/11, 6:26 PM

Kausalitet = Karma lagen?

Hej, nu har jag två nätter fått till mej detta ord, i och för sig på engelska. Men nåt ska jag tydligen fatta. Det står ju för orsak och verkan, är det Karma lagen den kan översättas till? Jag har googlat och ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag. Någon som kan ge mej en aha upplevelse?

Annons:
retep
1/29/11, 4:49 PM
#1

Trulig!

Visst är det förvirrande med olika benämningar på begrepp som kan sägas vara eller beröra det samma…Kausal och Karma.

Vad är det…du undrar, blir förvirrad över och vill få klarhet i?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Trulig]
1/29/11, 6:11 PM
#2

Jag läste bl. a om de vetenskapliga teorierna - att det finns minst en orsak till att det blir en verkan. Att verkan inte kan föregå orsak. Men sedan ifrågasatte man det "en effekt kan ligga före orsaken i tiden, och att materia eventuellt kan färdas bakåt i tiden," 

Men jag kanske inte ska krångla till det. Allt jag gör och har gjort leder till något annat. Även det jag tänker leder vidare i en viss riktning. Beroende på hur jag agerar och tänker så skapar jag min framtid. Det är så jag tänker att Karmalagen fungerar. Även om jag idag ställs inför situationer jag skapade i ett annat liv så kan ju bara mitt agerande idag påverka framtiden och nutiden..den jag är. Den medvetande jag dvs :)

retep
1/29/11, 6:45 PM
#3

Trulig!

Om du tittar in i fröet och föreställer dig Källan, (även om det inte går… att få en sann och verklig bild, utan att själv erfara det).

Då kan du kanske se verkan innan orsaken.

Karma är en lag som yttrycker sig och sker i det Relativa yttre, men som har sin grund i det Absoluta, i fröet, i Källan.

Verkan existerar redan i fröform men kommer inte att få någon effekt och orsaka något förrän fröet spricker.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Trulig]
1/30/11, 12:02 PM
#4

Tack Peter. Jag ska vårda "rätt" frön :)

szirius
1/31/11, 10:36 AM
#5

Trulig , om du söker inne på AU, så tror jag att du kan finna inlägg som handlar om det kausala planet.

[Trulig]
1/31/11, 11:08 AM
#6

Tack Szirius, det ska jag göra.

Annons:
Aldebaran
2/14/11, 1:20 AM
#7

Karma är en naturlag i ordets fulla betydelse; den är det universella kausualitetsförhållandet, lagen om orsak och verkan. Den kan sägas innebo i alla särskilda lagar, i alla orsaker och verkningar. Den är naturlag i alla sina aspekter och i alla sina kategorier; den är ingen speciallag, utan ett universellt tillstånd, den enda lagen, på vilken alla andra lagar bero, och av vilken alla andra lagar är partiella uttryck.

De Högt Lysande, människor, djur, växter, mineraler, alla utvecklas inom denna universella lag; även Logos (gudomen) själv, förkroppsligad i ett universum, omsvepes av en större våg av denna lag för all manifestation. Så länge någon står i förhållande till materien, är förkroppsligad i materien, så länge står han under den karmiska lagen. Han kan undgå eller överstiga en eller annan av dess aspekter, men han kan inte, så länge han dröjer sig kvar i det manifesterande varat, gå utanför denna lag.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Upp till toppen
Annons: