LoA - Personligt

Vegetarian

2016-01-24 16:26 #0 av: Matildasven

Hej! Jag har testat på att vara lakto-ovo-vegetarian i 2 veckor nu & trivs väldigt bra med det. Är dock väldigt rädd för att få vitaminbrist, speciellt då jag tränar en del.
Jag äter ungefär såhär en dag:
Frukost - gröt med banan & spirilunapulver, ett ägg
Lunch/middag: sojafärs med råris/tofuwok i kokosmjölk/quornfilé med couscous/hummus med potatis (allt detta med grönsaker)
Mellanmål: yoghurt med granola, nötter & en apelsin
Jag äter även omega tabletter. Är detta ett bra upplägg eller ska jag lägga till/ta bort något. Mer tips man ska tänka på??

Anmäl
2016-01-24 16:37 #1 av: cookies1994

Det är svårt att få vitaminbrist som lakto-ovo-vegetarian man får redan i sig väldigt mycket vitaminer och näring man behöver egentligen inte ens äta tillskott om man äter "rätt" vilket inte alls är komplicerat alls. Det du äter låter bra, jag är lakto ovo vegetarian sedan cirka 9 år tillbaks och jag äter inte så nyttigt varje dag ens men har ändå riktigt bra värden har aldrig ätit tillskott.. Du kan till och med vara vegan utan att äta tillskott men då har man ett större behov av det om man inte äter "rätt" 

Jag har alltid gillat mitt val att sluta äta kött mår bra av det både fysiskt och psykiskt hoppas du fortsätter trivas med dina nya matval :)

Anmäl
2016-01-24 17:31 #2 av: [Synnerlig]

Jag är vegan och mina värden är tipp topp :) Jag tar bara ett tillskott av B12 och nu på höst/vinter tar jag vegansk vitamin D3. Du behöver inte oroa dig.


Anmäl
2016-01-24 17:37 #3 av: cookies1994

Och sen vill jag tillägga att man känner själv vad som passar en oftast :) man brukar äta så pass mycket som man behöver och en varierad kost behövs oavsett vad man äter, till exempel man kan ju få vitaminbrist/näringsbrist om man äter kött om man äter dåligt. Så allt beror på vad för matvanor man har oavsett kost :)

Anmäl
2016-03-10 09:34 #4 av: TerriZue

Jag har varit lakto-ovo-vegetarian i snart fem år och under den tiden har jag i snitt tränat 12-13 pass/vecka (olika intensitet, allt från högintensiv konditionsträning till tung styrketräning till lågintensiv träning) och aldrig känt att jag lidit brist på något på grund av kosten. Jag var lite orolig i början men jag har aldrig ens behövt ta något vitamintillskott för att min kropp ska orka byggas upp och bli starkare. :) 

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.