Annons:
Etikettloa-konkret-metoder-tekniker
Läst 3413 ggr
[Synnerlig]
1/8/16, 3:41 PM

Hjälp! Stressad men vill bli lugn.

Jag har under en lång tid känt en stress i min kropp. Har lidit av ångest och panikångest. Panikångesten verkar ha givit med sig äntligen och ångesten är jag osäker på om den är kvar eller ej, men jag känner en konstant stress i min kropp. Det allra jobbigaste är att jag känner att min puls ofta är väldigt hög och jag kan känna hur min kropp nästan rör sig i takt för att mitt hjärta verkar slå så hårt, detta i sin tur stressar mig ännu mer då det känns obehagligt och påminner mig om att jag är stressad 😕 Kan tillägga att jag varit till läkare för detta men de hör inga fel på mitt hjärta och jag känner att ibland när jag verkligen är fokuserad på något annat så lugnar min puls ned sig. Men jag vill ju kunna känna mig lugn även när jag inte gör någonting som kräver min fokus 🙂

Nu vill jag använda mig utav LoA för att bli av med detta men jag vet inte hur jag ska göra. Jag vet att man ska tänka på det man VILL ha och visualisera hur det känns när man har det, men jag vet helt ärligt inte hur jag ska göra för att visualisera mig lugn när jag hela tiden känner mig fysiskt stressad. Jag vet inte HUR man känner sig lugn längre. Min sambo säger att jag kanske ska föreställa mig istället vad jag gör när jag är lugn men jag kan ju göra samma saker som jag gör när jag är stressad som jag gör när jag är lugn så det funkar ju inte riktigt 😛 Jag har tänkt på att affirmationer kanske kan funka men jag vet inte riktigt vad jag ska tänka. Ska jag tänka: "Jag är lugnt, jag är lugn, jag är lugn" hela tiden?

Nej, jag har verkligen fastnat och jag behöver er hjälp 🌺

Hjälp mig med tips på hur jag ska visualisera mig lugn eller hjälp med affirmationer osv 🙂

Annons:
Otroulig
1/8/16, 7:23 PM
#1

Hm,om jag var du så  jag tror inte att affirmationer är rätt väg att gå. 

Har du provat yoga eller Tai chi eller någon aktivitet där man fokuserar på att vara i kroppen, andas osv. Avslappnings övningar, att gå igenom kroppen och spänna muskler och sen låta dom slappna av.?

Eller finns det tankar du kan tänka som får dig lugn? Eller aktiviteter? Jag t.ex älskar att rensa ogräs, det blir som en meditation. Sticka, rita, skala potatis? När du är uppmärksam på hur du känner, så uppfattar du när du är lugn. Ta tillvara på den känslan då, mjölka den dvs, tänk och säg till dig själv, åh vad härligt skönt det är när jag är så här lugn, vad mjukt och avslappnat det känns. Sen kan du försöka minnas den känslan och hitta den även i andra situationer. 

Var lyhörd och var snäll mot dig själv. Beröm dig själv när du hittar känslan - men funkar det inte så acceptera det bara.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Lannelia
1/8/16, 9:26 PM
#2

Jag har varit i samma läge, känslomässigt, och för mig så funkade det jättebra med meditation, yoga, träning, lyssna på abraham hicks klipp på youtube.. Det lugnade både kropp och sinne otroligt mycket. Sedan tog jag avstånd från personer och relationer som kändes stressande och pressande.. Eller rättare sagt en paus från omvärlden. Jag gav mig själv frihet från andras tycke å tänkande om vad jag borde göra eller inte göra. Och bara tillät mig själv göra det jag ville, när jag ville och på mitt sätt som jag ansåg bäst för mig. Efter det lärde jag mig att säga nej, och sätta gränser för andra och ge mig själv frihet. Det var nog den värsta stressen och det som utlöste min panikångest allra mest: jag tog in andras tankar i mitt huvud, och även sånt som jag trodde att dom skulle tänka om mig. Pressen blev skyhög att försöka leva upp till förväntningar och styra om mitt liv för att behaga andra. Nu vet jag tack o lov bättre och kan slappna av och tacka nej till (eller ignorera) deras välmenande men negativa åsikter:P Insåg att de finns inga krav på mig utom dom jag själv skapar - jag är helt fri. Kanske inte handlar om något sånt för dig men… Insikter brukar komma när man står där du står, on the brink of….everything:D


~♥~

Healing yourself is connected with healing others ~ Yoko Ono

You are exactly where you need to be. Just breathe 

[Synnerlig]
1/8/16, 11:04 PM
#3

#1 Tack för bra råd. Jag tog till mig det och beställde faktiskt hem en målarbok för vuxna ("Dagdrömmar" av Hanna Karlzon) och ska bara skaffa lite färgpennor. Jag tror att det kan vara väldigt meditativt att bara sitta och fylla i alla små detaljer i de vackra teckningarna med färg 🙂

Meditation försöker jag komma in i och mediterade 20 minuter varje dag men har råkat halka ur det och nu verkar jag ha extremt svårt att bara få tummen ur och göra det.

Men så fort jag känner mig lugn så ska jag känna efter känslan 🙂

#2 Ja, jag kan tänka mig att jag oroar mig lite för vad folk ska tycka och tänka om mig osv. Nu är det mest jobbsituationen som stressar mig. Har timjobb på ett ställe jag inte trivs på och jag har aldrig trivts på någon arbetsplats i längden. Det kan ha känts bra i någon månad men sen har jag alltid börjat må dåligt av att gå till arbetsplatserna. Så jag har sagt att jag inte kan arbeta nu då jag inte mår bra och nu tänker jag väl lite att folk måste tycka att jag är misslyckad som aldrig kan behålla ett jobb, för så känner ju jag om mig själv lite även om jag vet att det är bättre för mig att vara hemma och tänka på att ta det lugnt än att sitta på ett jobb som får mig att må dåligt. Så nu har jag börjat fundera på att starta eget så att jag kan få arbeta hemifrån där jag trivs bäst och hoppas att detta ska vara lösningen. Nu hoppas jag bara att detta med att starta eget ska gå som jag tänkt.

[Lummer]
1/19/16, 4:12 PM
#4

Och hur gör man när det mesta går åt helvete och resten inte blir bra? Vad jag än önskar så ligger ju anledningen till önskan och skvalpar i bakvattnet och drar till sig mer negativitet. Hur bryter man mönstret?

Otroulig
1/19/16, 8:23 PM
#5

# 4 Go General som AH säger. 

Om det kommer en känsla av brist eller du blir frustrerad över att saker inte går som du vill. Släpp tankarna på det.  Gå och gör nåt annat. 

Vi har ju redan skickat ut önskan till Universum. Det är gjort. Sen är det upp till oss att vara i en skön vibb så att vi är i samma energi som önskan. 

Så det handlar egentligen om att må så bra man kan. Det är även bra att veta att det går inte att ta sig från depression till lycksalighet. Vi får ta ett steg i taget. 

Ibland kan det t.om vara så att man ska ge upp. Så länge som det känns att man lever i uppströms så är det en vägvisare att man är på fel väg. Det ska kännas som att man lever nedströms - att man flyter med. 

Det är också en tanke och känsla att lära sig. För ofta tror vi att livet är till för att kämpas. Men det är inte så. 

Jag har upptäckt på jobbet att om en grej känns motig och trög så gör jag nåt annat istället och vips så har den första grejen löst sig. 

Om något skiter sig och du hänger kvar i den känslan så funkar ju LOA med att ge dig mer som skiter sig 😉. Allt beror ju på var du lägger fokus. Var dina känslor är.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Synnerlig]
1/22/16, 10:53 AM
#6

Jag gör saker som lugnar mig nu MEN jag har så svårt att visualisera det lugnet sen när jag väl känner mig stressad. Jag kanske inte alltid kan sitta och måla och lyssna på lugnande musik jämt men att visualisera känns ju enklare, men i mitt fall så har jag svårt att visualisera lugnet. Jag kan visualisera mig lugn på en privat strand där jag bara ligger i den mjuka sanden och känner mig fri och lycklig, men jag måste kanske också kunna visualisera mig lugn i detta nu?

Kan någon hjälpa mig med förslag på hur jag ska visualisera detta? 🙂

Annons:
Otroulig
1/22/16, 8:31 PM
#7

Du pratar om visualisera, det är intressant.

Vi har ju olika sätt att ta till oss saker. Vissa behöver förstå, andra se, en del höra osv. Jag tillhör dom som måste känna. Så för mig är det känslan som är viktig. Men för dig kanske det är synintrycket. 

För mig funkar det inte att plocka fram ett synintryck på en strand för att få mig lugn. Jag måste gå in i kroppen, in i vad som händer i min kropp, den styrs ju natuligtvis av tankar. Men för mig hjälper det att koppla känslan i kroppen till tankarna jag har. Jag lär mig vilka tankar som får ner min puls, får mig att känna mig lugn och tillfreds. 

Helt enkelt så lyssnar jag på min kropp, känslan i den, pulsen, andetagen osv. När jag känner att ops, nu är jag inte på rätt spår, så försöker jag att koppla bort de tankar jag har (vanligtvis om omgivningen, andra människor, min prestation) till mer generella "världsliga" tankar. Hur vackert det är i naturen. Om allt gott som finns, människor jag älskar och tycker om osv. Vad jag önskar ha i mitt liv.  Att allt är som det ska.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Otroulig
1/22/16, 8:56 PM
#8

Ah nu såg jag tråden med visualisering. Jag måste erkänna - den var 25 minuter lång och jag drogs inte till hans röst så jag orkade inte lyssna igenom 😇

Det du kanske mår bra av att göra är att söka runt på metoder som fungerar på dig. Kanske att visualisering fungerar på dig. 

Om du nu kan visualisera dig lugn om du tänker på en strand - så blir du ju lugn. Uppdraget utfört.  Då har du "startat om" och är lugn och kan börja om  därifrån. Har du en lugn bas att återgå till så r det ju perfekt. Sen märker du när du brjar gå upp i varv och då är det bara att backa tillbaks till stranden igen.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Synnerlig]
1/22/16, 9:13 PM
#9

#7 Jag kan förstå att alla har sina olika sätt att visualisera, men jag har alltid fått höra att man ska föreställa sig att man redan är eller har det man vill vara eller vill ha. Jag vill bara slippa känna den där jobbigt höga pulsen i mitt bröst, sluta spänna mig i kroppen och käkarna och kunna andas normalt osv 😕 Men jag verkar ha jättesvårt att föreställa mig det, det är som att jag inte minns hur man är när man är helt lugn och när jag väl blir lugn när jag fokuserar på annat och jag lägger märke till det och vill ta vara på känslan så blir jag stressad direkt istället.

Jag ska försöka tänka på annat när jag blir stressad men på något sätt verkar det supersvårt för mig 😛 Blir så fokuserad på den stressiga känslan i kroppen som kommer utan anledning.

[Lummer]
1/22/16, 9:27 PM
#10

För mig ligger stressen just nu som en skagig grund i allt jag tar mig för. Kan tänka att det känns ungefär som för dig. Det är skitsvårt att visualisera bort detta. Det som fungerar någorlunda men inte än fullt ut är när om världen tillåter att jag kan pula med mitt och återkoppla till den känsla jag kunde ha förr. En del kallar det flow och det kan jag relatera till. Kanske kan du ha ett sånt minne och försöka koppla tillbaka dit ? Än fungerar det inte med nån långvarig effekt för mig men jag känner att det kan nog gå. Vi kan ju inte mer än försöka😉

Otroulig
1/22/16, 9:40 PM
#11

Lummer, visst kan det vara så. Att det är en skakig grund som ligger i botten för vad ni tror att ni är.. För egentligen så handlar det om att omvärdera ALLT och det tar tid. Så ha tålamod.  

Ska man bygga om sin grund så sker det inte på en dag.  Det tar tid och låt det ta sin tid. Inget forcerande för då blir det motstånd. 

Hittar ni ett sätt som det funkar på - även kortsiktigt, kör på den!  Kanon!  

Om du kan relatera till Flow Lummer, då har du hittat rätt. Njut av det. Tänk tillbaka på det.  Och Världen tillåter hela tiden till att vi ska pula med vårt ❤️🌈

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Lummer]
1/22/16, 10:08 PM
#12

11 Jag försöker😊Det är så rörigt omkring just nu så effekten blir inte som förut men bara att få åter koppling till den känslan om så för en liten stund ger ju hopp om att det går. som sagt vi kan inte mer än försöka 😉 Nån gång ska de lyckas

[Synnerlig]
1/23/16, 9:53 AM
#13

#10 och #11

Ja, stressen finns alltid där och så fort jag märker att jag är lugn så blir jag stressad igen. När du säger "pula med ditt" menar du sådant som gör dig lugn så att du kan fokusera på annat? Jag försöker ibland minnas hur skönt det är när jag sitter och målar och samtidigt lyssnar på lugn musik för fokus, men det är verkligen inte lätt.

Jag önskar att arbeta bort stressen var lika lätt som att visualisera sig rik osv, men det är det inte. Jag kan visualisera mig att jag är på platser där jag vill vara och det gör mig lugn för att det är en avkopplande miljö, men jag kan ju inte bara vara lugn då, jag måste ju vara lugn när jag är hemma också tänker jag. Fast jag är väldigt ny i detta med LoA så jag vet inte allt såklart, därför jag ber om er hjälp🌺

Vad är detta flow? 🙂

Annons:
[Lummer]
1/23/16, 11:39 AM
#14

Ja det vara att sticka eller baka eller vad som bara mina händer får göra nåt i fred. Flow är när allt flyter på,

[Synnerlig]
1/23/16, 11:59 AM
#15

#14 Okej 🙂 Om man blir stressad på ett jobb (jobbar inte nu just på grund av att jag blir så stressad av just jobb) så kan jag tänka mig att det är lite svårt att få sticka, baka eller måla 😃

Otroulig
1/23/16, 12:50 PM
#16

# 13 Jag önskar att arbeta bort stressen var lika lätt som att visualisera sig rik osv, 

Grejen är att i grunden är vi harmoniska, lugna och lyckliga.  Det är vårt sanna jag. Sen håller vi på och krånglar till allting med en massa tankar och föreställningar. Det finns inga måsten i Universum, vi måste ingenting. Den meningen använde jag ofta för att få perspektiv på saker och ting. 

Så för att komma i kontakt med det som verkligen ÄR vårt sanna jag så måste vi tillåta oss mer än att "arbeta bort det" 

Är vi vana att vara stressade och oroliga så blir det "det normala" och vi känner oss obekväma (eller rädda)  i det lugna och harmoniska. Det kanske är därför när du väl hittat ditt lugn och upptäcker shit, det här är inte jag (fast det egentligen ÄR just det) och så stressar du upp dig igen. 

När vi är i flow flyter vi med, vi "arbetar" inte, vi kämpar inte. Vi bara är och väljer de känslor och de tankar som får oss att må bra. Vi väljer de handlingar och omgivningar som får oss att må bra. Visst ibland måste vi gå utanför vår komfortzon och våga expandera,  vara lite modiga.  Men livet är ingen kamp. Vi är här för att ha roligt och vara lyckliga - vi behöver bara lära oss att tillåta oss själva det.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Lummer]
1/23/16, 3:57 PM
#17

15 Nej jobbstressen är inte enkel att göra nåt åt. Där får man försöka att inte stressa upp sig själv så det blir ännu tyngre. och der har jag mycket att jobba på. ..

[Synnerlig]
1/23/16, 4:04 PM
#18

#16 Ja, jag vet att vi i grunden är lugna och harmoniska, det är inte naturligt att leva som vi gör idag med all stress och press som finns. Bra sagt att vi inte måste någonting, det ska jag försöka tänka mer på! 🙂 Jag har varit såhär stressad och ångestladdad i över 1 år nu, tror det började på grund av plugget där skolan och lärarna inte skötte någonting rätt vilket gjorde att många elever blev stressade och fick klaga gång på gång. Känns som att jag gick in i väggen nästan. Så innan detta så var jag faktiskt ganska lugn och glad av mig och hade precis kommit in i detta med LoA vilket gjorde att jag mådde fantastiskt, men med skolan blev det tillslut för mycket för mig och allt blev mörkt.

Det är inte att jag inte känner mig som jag när jag är lugn, utan när jag märker att jag är lugn så vill jag lägga märke till det så att jag kan få chansen att uppskatta det, men jag tror att mitt undermedvetna tänker: "Åh, vad skönt att ÄNTLIGEN vara lugn för en gång skull. Jag känner mig inte stressad. Jag känner inte min höga puls." och då självklart kommer alla de där jobbiga stresskänslorna och förstör! Så när jag märker att jag är lugn nu för tiden så är det nästan som att jag tänker: "Åh! Nu är jag lugn, fortsätt med det jag gör så att jag inte råkar rubba lugnet". Det är så känsligt 😛

Vad härligt det låter när du beskriver flowet. Så vill jag också känna det. Hur lär man sig det? 🙂

[Synnerlig]
1/23/16, 4:07 PM
#19

#17 Låter som att vi är lite lika då kanske 😛 Jag har dock planer på att börja arbeta hemifrån för jag tror inte att det är själva arbetssysslorna i sig som gör mig stressad utan det är att vakna upp tidigt och se till att man kommer till sin arbetsplats i tid, träffa människor där det är många som man kanske inte vill träffa egentligen för att de sprider negativ energi osv. Jag tänkte ordna mig en härlig och harmonisk arbetsplats hemma där jag kan vara lugn, ha mina eteriska oljor och avkopplande musik i bakgrunden osv 🙂

[Ninnam]
2/15/16, 1:31 AM
#20

Många gånger behöver det faktiskt inte alls handla om något som du känner till eller helt enkelt något som du inte känner till som skapar detta i din kropp, ibland kan det ligga i blodsminnen och cellminnen. Å då kan det ju vara lite svårt att skapa direkt från hjärtat oavsett hur stark viljan är , om frekvensen är något som skapats av lägre frekvenser. Men hjärtklappningar kan även vara tecken på höjning 😊 Titta gärna in å läs lite på Www.theperfectbalance.org Så kanske nån av oss kan hjälpa till ☺ Varma hälsningar Nina Magnusson

Annons:
Blueberry95
3/21/16, 10:53 AM
#21

Det jag brukar göra är att tänka tillbaka på en gång när jag kände mig lugn, även om det kanske var flera år sedan. Och sedan låtsas som att du var där. Annars är kontrollerad andning en jättebra grej mot stress och ångest. Jag brukar andas in så mycket jag kan och sedan hålla andetaget i 5 sekunder, sedan andas jag ut allt och håller andan i 5 sekunder. Det får pulsen att slå i takt till andetagen.

papauggla
9/6/16, 1:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

'lev livet fullt ut: en väg till andligt uppvaknande" (The Power of Now) av Eckhart Tolle har ju hjälpt mig oerhört mycket. I och med den här boken har man kunna kliva ur känslor som ångest och känna ro.

Boken förklarar hur ditt ego är en samling föreställningar du har om dig själv och att känslorna du upplever är en produkt av dina föreställningar/ditt ego. När du kan släppa intellektet (vilket är egot/föreställningarna) så kommer du att bli medveten om varandet och bli förankrad i det i stället.  

I boken får du många fina verktyg för det. 

Det finns flera föreläsningar och meditationer på youtube. Rekommenderar denna gubbe varmt.

[Synnerlig]
9/8/16, 11:30 AM
#23

#22 Låter som ett väldigt bra boktips. Köper den när jag har pengar 🙂

Upp till toppen
Annons: