LoA-generellt

LOA under svår och långvarig PMS?

2015-04-24 11:51 #0 av: Coralines Ghost

Hej!

Jag är intresserad av LOA och gör försök att förändra tankemönster på olika sätt. När jag är mig själv känner jag att saker fungerar bra, men mitt problem är att jag har problem med min PMS som förändrar mitt humör till att bli extremt argsint och negativ till det mesta. Tidigare kunde PMS förändra mitt humör redan två veckor innan mens, där jag pendlade mellan att vara ömsom väldigt irriterad elller väldigt deprimerad. 

Nu har jag ätit SSRi sedan ett par år och mina PMS-besvär har varit mycket mindre. Nu har jag dock trappat ner tabletten till halv dos från tidigare, och nu har PMS:en dykt upp igen. Sedan i måndags, dvs nu snart fem dagar sedan, har jag varit obeskrivligt arg och negativ, och detta biter inga affirmationer på kan jag säga. Jag blir nästan bara ännu mer förbannad på dem eftersom affirmationerna är så långt borta från hur jag känner mig. 

Så frågan är; hur applicera LOA under en utdragen PMS som förstör mitt humör?

Anmäl
2015-04-24 13:14 #1 av: [Kathja]1

Detta har vi talat om en hel del, och jag får erkänna att det är bättre nu för tiden än för ett år sedan. Men det kan kanske lika gärna vara pga åldern...

Men jag tycker allt att det blir lättare när jag nöjer mig med att konstatera att det är pms och sedan säger till mig själv att det är okej. Alltså när jag inte kämpar emot utan tillåter mig att må som jag mår. Sedan tycker jag att jättenattljusolja hjälper också. Jag har under många år annars varit sådan som påverkas både vid äl och mens så det kunde vara två veckor av fyra som jag var påverkad på ett eller annat sätt. Som tur är så är det lugnare nu.

HjärtaSajtvärd på Tro Hjärta

Medarbetare på LawOfAttraction 

Anmäl
2015-04-24 13:32 #2 av: Coralines Ghost

Hej, Tack för svar :) 

Jo, jag har tänkt testa den där nattljusoljan efter att ha läst mycket postivt om den på nätet. Visst hade jag också kunnat acceptera att jag är på dåligt humör och tänka "Det är bara PMS" om det bara hade rört sig om en-två dagar, men när humöret verkligen påverkas illa i en vecka eller så, då blir det bara för mycket. Och LOA blir helt hopplöst att implementera när man är förbannad och negativ så länge. Jag får känslan av att allt blir förstört då. :(

Nåväl, nu har jag gjort yoga en halvtimme och det har hjälpt till att lugna ner mig. För tillfället. :D

Anmäl
2015-04-24 13:59 #3 av: MissInAction

Hej Coralines Ghost Vinkar

Yoga är bra! ♥
Allt som KÄNNS bra ÄR bra! Så gör så mycket som möjligt av det som känns bra, oavsett om det känns liiite bra eller superbra.

Som Kathja säger att tillåta sig att känna alla känslor, är viktigt! Känslorna talar ju om för oss hur vi mår och hur vi står i förhållande till där vi vill vara! Och när vi tillåter och erkänner en känsla så brukar den minska i intensitet. En grej att prova är att se sig lite från ett utifrån-perspektiiv och försöka beskriva känslan så obektivt vi kan. Det tar lite udden av dem.

När det känns som milsvid skillnad i där jag är nu och där jag vill vara, så brukar affirmationer ha svårt att "ta", ja.. de når inte fram där och då. Prova med tankar som känns närmare där du befinner dig. En tanke som ger dig den minsta lättnad i sinet är en tanke i rätt riktning! Stjärnor och det är ju det du vill, eller hur? Byta riktning?

Exemplet vi tar upp lite då och då är bilen som kör i hög hastighet i en riktning och vill vända - det görs inte på en sekund utan först behöver man bromsa och växla ner och vända. Visst, ibland känns det som att vi faktiskt vänder precis sådär på en femöring! Men i situationen du beskriver så är nog "små steg i rätt riktning" mer effektivt än jättekliv i en förmodad rätt riktning men som studsar tillbaka dig direkt.

Hänger du med? Glad

En annan grej också som är allmänt, oavsett vilka krämpor eller problem man tycker att man har. Så fort vi gör dem till VÅRA så kan de inte INTE vara det.. Tysteftersom vi då gör det till vår sanning, OCH Universum svarar och säger glatt YES! Du har problem X!

Förskräcktoch det vill vi ju inte.

Så promota din egen hälsa så mycket du kan. Allt positivt du kan komma på, från fungerande sinnen till kroppsdelar och organ och rörelseförmåga osv och fokusera på det och försök känna tacksamhet för det. Det här kan du göra så ofta du kommer ihåg.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Anmäl
2015-04-24 14:30 #4 av: szirius

pmsen kan också vara en hjälp för dig att släppa ut din ilska!Får idé Kanske du är en sån som biter ihop för mkt, inte säger vad du känner, tar skit...då kan pmsen fungera som en katalysator. Känner du till känslostegen? Ilska ligger ovanför depp och uppgivenhet, så kanske är det en slags process....om du kan medvetandegöra vad det är som du ilsknar till på (ofta brukar det vara samma tema som kommer upp) ...så kan du se det som en hjälp.  Kanske det är nåt du behöver förändra i ditt liv? Så har det varit för mig! Annars har du fått bra tips. Yoga är ju min kärlek, det hjälper att balansera upp hormonerna...man kan också bli extra pmsig av socker, vilket ju är typiskt eftersom man oftast dras till choklad då ;). Boxningssäck hade jag ett tag, boxade ut ilskan tills jag blev lugn. Blev stark på köpet Skrattar.

Jag har haft extrema problem med pms, har också ätit medicin för det i flera år....har blivit såååå mkt bättre,  så det känns som ett himmelrike när jag tänker på det! De flesta månader känner jag knappt av det, ibland blir jag gråtig nån dag innan så då gråter jag. That´s it. BallongOch dippar jag rejält så har jag detta fina forum där jag kan pysa utKräks och känna att det är ok det medKramas

Anmäl
2015-04-24 16:28 #5 av: [Kathja]1

Jag förstår hur du resonerar, men prova att tillåta pms:en att finnas, tillåt dig att vara på det humöret du är - det kommer att göra så det släpper lättare. Ju mer du kämpar emot desto mer biter humöret sig kvar, oavsett om det är pms eller ej. Prova!  

HjärtaSajtvärd på Tro Hjärta

Medarbetare på LawOfAttraction 

Anmäl
2015-04-24 22:11 #6 av: Coralines Ghost

Tack för alla svar, ni har skrivit intressanta saker tycker jag. Visst är jag vanligtvis ganska konflikträdd, så kanske PMS:en gör lite att en massa ilska bara bubblar upp också, det kanske är sant. Visst finns det saker i livet jag inte trivs med, eller i alla fall en. Jobbet. Men jag kan inte ändra på det just nu av olika omständigheter så jag måste hitta någon bra väg att orka med det ändå. 

Kanske jag måste släppa de där stora affirmtionerna som känns så otroligt fjärran just när jag mår så här, och istället tänka i lite mindre skala. Det finns en alldeles fantastisk kanal som jag följer på Youtube, och mannen som  har den laddar upp både guidad meditation, meditationsmusik och affirmationer. Hans affirmationer tycker jag vanligtvis väldigt mycket om, men när jag har PMS så blir jag mest sur på honom, just för att det han säger är så motsatt det jag känner. Så fräser jag åt honom och stänger av. :D

Anmäl
2015-04-25 10:10 #7 av: Karin3.0

Jag håller med alla föregående jag med och säger UT med skiten! Skrattar

 Om du inte kan vara arg och tillåta alla känslor blir också glädjen avtrubbad, vilket i sin tur leder till sämre vibration - tror jag. Det är först nu när jag under de senaste månaderna ISTÄLLET för att hitta den där hääärliga känslan bara låtit mig vara som saker börjat skifta rejält i mitt liv, till det bättre. 

Jag tror det är för att när vi är sanna mot oss själva, dvs sanna med vad vi känner så hamnar vi närmare oss själva och det vi verkligen vill. Lite som man känner när man gråter sådär hejdlöst liksom, det är ju då många sanningar kommer fram! 

Jag tycker att när jag tillåtit mig själv vara jävligt förbannad, arg och ledsen så länge jag behagar, DÅ kommer kärlek och glädje som expressbrev på posten. Då är det ingenting jag behöver framhäva utan den kommer till jag när jag är redo och då kan jag mycket lättare affirmera, tänka positivt eller drömma mig bort GladHjärta

Så se det inte som ett nederlag eller något som ska bort utan något som ska ut. Även naturen behöver åskskurar för att balansera sig. Glad

Anmäl
2015-04-25 22:08 #8 av: MissInAction

Bra liknelse med åskskurar! BombRegnarSolKramas

Förresten, nu blir jag ju nyfiken på vad det är för Youtube-kanal!? Berätta gärna om du vill Skrattar

Angående jobbet. Du kanske kan tänka att du KAN förändra situationen, men inte just nu bara... och betoning på kan.
Och sen för att "orka med", prova att lista alla bra saker med jobbet så att det blir svart på vitt för dig, och konkret.  Vad du nu kan komma på...! Tillåter mig att vara kreativ, arbeta fysiskt, använda hjärnan (jag vet inte alls vad du jobbar med!, bra kollega/kollegor, schysst arbetsmiljö, vackra lokaler, fin utsikt, bra personalpolitik, bra arbetstider, tjänar pengar, känner mig behövd, känner att jag gör nytta... etc etc. Hitta fokus som gör att det känns bra Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Anmäl
2015-04-26 00:06 #9 av: SHIAWASE

När det gäller PMS har jag noll erfarenhet,,,

Men som de andra påpekar, så är det viktiga med LoA  att vara uppmärksam och medveten om sina känslor, det handlar INTE om att man måste vara tipp topp hela tiden för att kunna attrahera det liv som man vill.

MEN om du är uppmärksam och tillåter dig känna vad du känner , då kommer det bli lättare att navigera dig bort från dessa känslor och upp på känslostegen.

De affirmationer som du pratar om som FJÄRRAN är det nog lika bra att lägga ner när de känns som om de ligger långt bort i FJÄRRAN,, eftersom det är precis vad de gör,, dessa blir alltså en tvärtom effekt, och gör dig ingen nytta om du inte kan känna att de är sanna för dig.

Affirmationer har nämligen dessa två sidor , precis som allt annat, känner man något motstånd när man affirmerar, om du lyssnar inåt och känner att "det här är ju omöjligt" " det här kommer att ta evigheter" etc. så tycker jag personligen att det är bättre att inte affirmera alls.

Såå tillåt ilska ,,, och hitta samtidigt sätt som gör att du kan distrahera dig bort från den, och kanske hitta en bättre känsla,,,,

Sajtvard, Law Of Attraction iFokus

Anmäl
2015-04-26 12:28 #10 av: Coralines Ghost

Tack, jättebra svar. Nu har jag fått lite bättre vägledning för hur jag ska förhålla mig till de här hormoniella problemen som påverkar mitt humör så mycket. Dessutom fick jag så pass nog av detta problem att jag har dammsugit nätet för att en gång för alla hitta något som kan dämpa symptomen, och jag har en liten lista med saker som ska testas. 

MissInAction: Det är en australiensisk man som heter Jason Stephenson. Han är den som passar mig bäst av alla jag testat, speciellt de guidade meditationerna och affirmationerna. Hans kanal:

https://www.youtube.com/user/ILoveJuicyShow

Anmäl
2015-04-26 13:22 #11 av: MissInAction

Vad bra Tummen upp Enbart tanken att man har hittat hjälp brukar ge positiv effekt. 

Tack för tipset! Kramas

Åh så coolt med synkronicitet ♥ jag klickade på en Mandala Meditation som han hade lagt upp och tittar på... det är precis vad jag tänkt på på sistone och senast idag när jag stod i duschen. Att hur svårt det egentligen är för mig att vara närvarande i nuet.. härvarande, som vi brukar säga!! Det är SÅ lätt att glida iväg i tankar och fantasier och inre dialoger. Helt otroligt.. jag kan fatta ett medvetet beslut att vara i nuet och helt plötsligt så är tankenivån skyhög Tyst
Så jag funderade på vad jag kan göra som får mig att vara härvarande... ridning och vara i stallet... dans och annan fysisk aktivitet (dock tenderar jag att flyga iväg i tankar när jag promenerar eller simmar) , när jag skriver, tecknar, målar och när jag tittar på film/tv! Just film/tv är jag ju lite kluven till, jag gillar det verkligen och det ger mig mycket och jag sugs verkligen in i handlingen! Men i övrigt är jag passiv.

Gillar att han i början på videon jag kollade på sa att allt kan vara en meditation, det handlar bara om fokus i princip Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.