Annons:
Etiketttrender-och-tidsanda
Läst 2676 ggr
MissInAction
2015-04-12 15:02

När man känner oro för hot från omvärlden?

Det här blir ett lite hårdare ämne än vad vi normalt tar upp här inne, men det vill verkligen ut, känner jag.. 

Jag följer ju inte direkt nyheterna men snappar ju upp vad folk säger emellanåt.. och senast igår så pratades det om att Putin när som helst kan invadera Estland. Narva är den stad som ligger närmast ryska gränsen och hela det området är fattigt och bebos till stor del av etniska ryssar. Just ryssar är ju Estlands största minoritet.. kanske en fjärdedel av befolkningen? 

Hur som helst… jag snubblade över en artikel på FB idag, och började läsa lite också från brittiska tidningar.. snack från estniska presidenten och NATO-folk osv. Det ligger i luften och det tycks finnas ett reellt hot. Och här sitter jag och undrar hur jag ska förhålla mig till det..? 
Jag har INTE läst på om allt som Putin gjort, men den mannen skyr inga medel och risken är att vi snart är i hans grepp… frågan är då om NATO alls reagerar, eller hinner reagera… för ryssarna är snabba att mobilisera. 

Vad ska jag göra? Jag ensam kan ju knappast försvara mitt älskade Estland… önskar dock att jag kunde 😢❤️

Vad har ni för tips? Jag vill absolut inte jaga upp mig själv och tänka på vad som KAN hända, och föreställa mig det värsta… utan jag vill ju såklart göra min del i det här, för att jag VILL… 

Tänker på dessa mass-meditationer och samlingar med manifestationer. Jag vet inte om den rörelsen finns alls här… det är inget jag har sett iaf. Det är det enda jag kommer att tänka på.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
[Jimmy.L]
2015-04-12 15:13
#1

Det finns ett Natoförband i Estland i form av pansarkompani och fler jaktflyg. Det finns även Natoförband i grannländerna.

[Kathja]1
2015-04-12 15:55
#2

Du ska bara göra det som får dig att må bra vännen! 🤓Att fastna i "tänk om" tankar lär inte vara en sådan sak, att fastna i tankar som säger "men jag kan inte göra något" är inte heller en sådan sak. Du kan grunden eller hur? Allt är energi, och kärlek helar. Så mitt förslag är att du utgår ifrån det. Så skicka kärlek till ditt Estland, till människorna där och framför allt till Putin själv. Se hur alla lever i fred och harmoni. Dagdröm om fred. Dela med dig av din kärlek. Och undvik nyheterna om du inte kan titta på dem utan att tappa bort dig och de lätta energierna.

Otroulig
2015-04-12 16:58
#3

Ja Missi, Kathja sa det jag tänkte säga. Haha, jag ler lite här. Estland har tur som har dig som skänker så mycket kärlek till det landet 😍. Fortsätt bara vara och njuta av att vara där.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

retep
2015-04-12 17:16
#4

jag säger detsamma! Försök vara optimist och håll din uppmärksamhet, känslor och tankar kring harmoni, fred och kärlek. Och om du engagerar dig kring detta och tillsammans med andra, så gör det i och med denna kärleksfulla uppmärksamhet och dela den med alla du möter.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

MissInAction
2015-04-12 17:18
#5

Hej Jimmy! Jag hoppades nästan att du skulle hitta hit 🙂 fast jag ville inte skriva inne på Militärhistoria 😊

Läst lite om detta bara.. vad jag förstått så finns just nu 16 plan i Estland… inte särskilt många i jämförelse med vad Ryssland har 🤐

Skulle DU känna dig trygg om du bodde här? 

Hahaha… jaa, om de bara visste hur mycket kärlek som bara strömmar ut varje dag jag får vara här 😍

Kanske lite fokuserade meditationer? Eller tänkte du något särskilt, Kathja? 
Putin kan bli både enkelt och komplicerat… jag kan absolut se honom som en människa och skicka så mycket jag kan till honom. Inte för att det känns så värst lockande…. 🤐men jag kan ju se det som övning och ett experiment för min egen del om inte annat!

Grejen är att hela Estland är ju på ett sätt väldigt splittrat. Det är en känsla och attityd av vi och dem mellan ester och ryssar… det är så tydligt på alla plan. De har inte kännedom eller insikt i varandras traditioner eller ens intresse av det.. umgås ofta med "sina egna", ryssarna kan ofta inte estniska… jag fattar inte hur de klarar att leva ett bra liv i ett land där de inte VILL mötas. 

Och för mig gör detta naturligtvis ONT 💔

Och på kuppen så har jag ju verkligen blivit mer skeptisk till Ryssland också… vilket jag tycker är trist. Jag har träffat mycket ryssar sedan jag kom hit och de allra flesta är ju hur schyssta som helst, men politiskt sett… 

Vill slå upp en enorm skyddande bubbla över landet och bara dränka allt i kärlek, vilket i sin tur också skulle hålla herr Putin borta 😉


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
2015-04-12 17:21
#6

Hm jag skulle verkligen vilja hitta andra här som har samma tankar. Har idéer om var jag kan hitta några… från meditationsgruppen t.ex… som jag saknar nu när den inte finns längre!! Men där kände jag verkligen detta tänk.

Det gör jag nog retep… brukar alltid vid tillfälle ta till kommentarer som visar att det är min syn på världen och livet 🙂och ibland kan jag märka förundran och även viss skepsis bland andra 😛


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
[Jimmy.L]
2015-04-12 17:32
#7

#5 Faktisk skulle jag känna mig tryggare där än i Sverige just nu. Estland tillsammans med Nato gör mycket för att förbättra landets försvar. Dom har ökat från en brigad till två. Nato har större närvaro i landet och övar mer med den lokala styrkorna senast i vintras hade man en större övning. 

Ukrainakriget är en bra jämförelse där ryska soldater mötte hårt motstånd trots att man är överlägsen så jag tror inte dom skulle ta hela landet innan Nato svarar med motangrepp.

retep
2015-04-12 17:40
#8

MissInAction! Det är inte så mycket vad du säger eller gör…utan hur du förhåller dig och vad du har din uppmärksamhet. Att själv vara harmonisk och kärleksfull tillsammans med andra, är alltid ett bättre och starkare vapen.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Kathja]1
2015-04-12 17:49
#9

MissI  - Jag tänkte inget speciellt, bara att du skulle göra det. Och måste du hitta andra som redan gör det du vill göra, som att träffas och meditera? Du kan väl ta initiativet och bjuda in andra? Sätt upp en lapp i affären eller vad som helst. Och känns det avigt så kan du ju sätta upp en lapp om att du söker likasinnade.

SHIAWASE
2015-04-13 00:42
#10

MissI

Här i Japan så pratas det ju ständigt om Nord Koreas hot,, och det är ju konflikter med Kina, och bråk om öar, vems territorium dessa är etc.  och  Nord KOrea  skickar ju iväg lite hot titt som tätt, och testar missiler och annat, , och Japan har ju endast självförsvarsstyrkor,, det finns ju i och för sig flera amerikanska baser här,, men Nord Korea är nog värre än Putin när de väl sätter igång,,, MEN jag ägnar inga tankar alls åt  detta ,,, att aktivt skicka tankar och kärlek är ju ett sätt, men jag föreslår hellre att du njuter av dit liv som du gör nu, och inte ägnar mera uppmärksamhet åt detta!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Mandra
2015-04-13 06:28
#11

Ursäkta om jag lägger mig i - men för mig är det viktigt att förstå VARFÖR något händer, innan jag kan grunna över någon lösning. Krig och våld har ökat väldeliga de senaste åren, inte bara i Estland, utan över hela världen. Så VARFÖR händer detta?

Antalet krig ökade kraftigt förra året

SHIAWASE
2015-04-13 07:45
#12

Eller har det verkligen ökat???? Jag ser det som om det har minskat,,,, det är vara media som gör så att vi ser det hela!! Så vi kan ju välja vad vi vill fokusera på:)

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[Kathja]1
2015-04-13 08:23
#13

#11 Man har inte sett så många krig på 10 år stod det i länken. Ursäkta mig, TIO år?!? Vad i hela friden är det för perspektiv? Man skulle lika gärna kunna säga att det är fler denna veckan än förra, men väntar vi till nästa vecka så kan vi säga att det är mindre denna veckan än förra. Tio år är inget perspektiv då det gäller den mänskliga historien. Och förutom det så startar alla krig av samma orsak - vi missar att älska oss själva och vår nästa. 

Men gillar man att läsa om krig, historia och människoöden, om det gör mig glad - ja då är det väl bra att lägga sin tid på det. Men frågan var nu hur man kan minska sin oro kring fenomenet, och hur vi kan göra skillnad. Och det gör vi genom att se till att vara motsatsen till krig. Svårare än så är det inte. Klarar vi så av att väcka opinion och  sprida vår tro och vår kärlek till fler än bara de vi möter utan att tappa bort kärleken ja då ska vi absolut jobba mer med att göra skillnad. Men fixar vi inte att göra det med ett kärleksfullt sinnelag då bör vi låta bli för att inte göra mer skada än nytta i vårt eget, och andras, liv.

Det är min åsikt i saken.

Annons:
linnease
2015-04-13 08:24
#14

Mm, jag håller med Shia. Även att meditera, skicka kärlek, blir ju lite som att jobba MOT det man tror kan hända/inte vill ska hända.. Och är ju fokus PÅ det.. Ingen skön vibb ♥ ♥ Men du är ju där du är och att bara hoppa direkt till "det är klart att det är lugnt, för JAG skapar ju allt i min upplevelse " kanske är för stort hopp? Hur skulle det vara om du sätter dig ner och bara känner in i själen av Estland, människorna där.. Har de/ni verkligen den energin kollektivt, kommer ni attrahera en sån upplevelse där? Eller är det kanske t.ex. mer bara gammalt groll som kommer upp till ytan för att bearbetas och släppas av dem som behöver det? Kram!

[Kathja]1
2015-04-13 08:35
#15

För min del beror det helt på vilket fokus jag har. Skickar jag kärlek med tanken att ändra något så är det en sak, gör jag det för att det är skönt att göra en annan. Väljer jag att se kärleken istället för hatet, eller väljer jag bara att se kärleken - så är det helt olika saker för mig.

Mandra
2015-04-13 08:50
#16

Och vad ligger bakom hatet? :)

[Kathja]1
2015-04-13 09:05
#17

Brist på kärlek. 😉

SHIAWASE
2015-04-13 12:46
#18

Det som ligger bakom hatet.

Hat kan man bara känna när man inte är ett med sig själv.

Hat finns inte som känsla om man är uppkopplad till sig själv. MEN om man inte är det, och ser på en situation, händelse som man TROR påverkar en själv så kan därigenom hat och andra känslor uppstå. MEN i själva verket är ju den händelsen helt fristående från MIG,,, den har ju inget med MIG att göra, jag väljer ju bara att låta den händelsen påverka mig.

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

szirius
2015-04-13 12:48
#19

eller tron på brist, för det finns ingen brist, vi har all kärlek vi behöver inom oss, och det är den insikten som behövs. Inre arbete för att acceptera oss själva så att vi även kan acceptera andra utan att vi behöver bråka om åsiktsskillnader. Skuggorna som visar sig är ju våra egna skuggor, så vad som ev skrämmer oss visar oss vad vi mer har att arbeta med i oss själva. Och inte puttinuttigt som att målet är att vi ska vara käääärlek o ljuuus bara, utan mer genuinitet, att vara sanna och ärliga i allt vi är, för då skapas inte dessa blockeringar som till slut översvallas och exploderar  utom kontroll. Att lära oss uttrycka oss, kommunicera med hjärtat, oavsett om det är ilska eller glädje vi känner. Att våga visa oss, för har man funnit frid i att kunna visa sina svaga sidor så behöver man inte längre gömma sig och skydda sig för något.

Vad som än sker tänker jag inte ge det min rädsla och oro. Vi bor också på gränsen till kaos och även inom landet galna politiker, men det känns som att det är nån propp som måste lossna…historien består ju  av många samhällen som raserats totalt  för att byggas upp på nytt…kanske många  själar ännu behöver dessa stora kontraster för att kunna navigera sig framåt…och så kan man stå över det, flyta med. Jag väljer att inte vara rädd. Om allt rasar så gör det det, jag kan hantera det med, jag har tillit till min egen inre styrka och en trygghet i mina hjälpare, jag är aldrig aldrig ensam….

Mandra
2015-04-13 13:07
#20

Så - om någon skjuter dig med ett gevär och kulan träffar mitt i pannan, du dör ögonblickligen - så är det bara att låta bli att låta denna händelse påverka en? Låter ju bra. :)

Annons:
retep
2015-04-13 13:53
#21

#20

Hur sa! Får man en kula i pannan och dör ögonblickligen, då är man ju inte längre här och kan göra något åt saken, Så hur påverkar det en, som är relevant för livet man just lämnat?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
2015-04-13 14:23
#22

Att meditera och skicka kärlek kan ske på olika plan! säkert kan det bli och vara med fel fokus, om man har en uppmärksamhet och tänker på vad man " tror kan hända/inte vill ska hända.."

Mediterar man för att transcendera och gå bortom…dit var Kärleken har sin källa. Då kan det inte bli någon motsättning eller fel fokus eftersom det är en enhetlig, universell handling. Den har då inte  så mycket att göra med mig  som personen Peter, för meditationen och uppmärksamheten ligger inte där…inte i mina tankar och mitt fokus. 

 - För jag är inte där…

…jag har varit i Källan och i Kärleken och för nu ut den i det kollektiva medvetandet, genom mitt Varande och genom min närvaro, i den jag är som individ.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

SHIAWASE
2015-04-13 14:42
#23

Mandra,,

Om någon skjuter mig i pannan,, då tar jag avsked från mitt fysiska jag, och återgår till mitt ICKE fysiska jag ,, och mitt icke fysiska jag känner ingen ilska , hat etc. mitt icke fysiska jag inser bara att detta var slutet på denna fysiska upplevelse,, dömer inte på något sätt,, !!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

szirius
2015-04-13 21:24
#24

och jag kan bara bli skjuten i pannan om det ingår som behov av upplevelse, så allt är som det ska…men man kan jobba på att frigöra sig från såna behov av upplevelser…om man vill…😛

( shia vi skrev nog samtidigt 😉)

[rore]
2015-04-15 08:21
#25

#16 Mandra!

Vad ligger bakom hat?

Är det brist på KÄRLEK?

Eller är det Rädsla?

Rädsla skapar separation i oss alla. Kärleken finns där. Fastän osynlig gjord på grund av våra inneboende försvar.

Att grunna över lösningen till alla problem som synliggörs runt om i den fysiska världen,, kanske rent av betyder att "vi" ska rikta blicken inåt och se varför detta tydliggörs så starkt inom oss. ( som egna individer)

Har Krigen ökat?

Jag vet inte det jag? Är det inte snarare så att medias inflytande över ingående rapporter har ökat, mer globalt? OCH det skrämmer!

Kan det inte vara så att det som våra känslor går igång på i dessa sammanhang,, är just rädsla?

Som startar *föreställningar*-tankar och handlingar som leder *människan* in i sina olika försvar och  som allt mer döljer sanningen om oss själva och vi krymper in i mörkret. När vi inte låter sprida vårt *ljus*

Visst har jag emellanåt en önskan att rädda världen.

Men om jag inte räddar mig själv från alla de rädslor som jag bär på, så har jag ingen räddning att ge. Varken till mig själv eller någon annan.

( Tänker att det gäller oss alla)

Jag tror att ALLT börjar med den egna individen.

Och allt som händer där emellan som innebär, smärta,sorg och förlust oavsett vad den kommer sig av,,, BARA ÄR!

Våra tankar skapar vårt lidande När vi Tror att vi vet Hur något SKA vara!

[rore]
2015-04-15 08:47
#26

MIssI!

Förlåt! Det var inte meningen att missa dig❤️Nuet är den stund som äR. Att fastna i *Tänk Om????" Är värre än Händelsen själv. Har inget svar på din fråga.. men ville bara visa att jag sett dig. Kram

sweetgum
2015-04-15 11:40
#27

Jag känner igen mig i din oro MissI. Jag oroar mig konstant för mina vänner och min familj (jag har en ångestsjukdom också så ibland blir det rena tornadon av negativa tankar). Jag älskar att jag har så många vänner världen över men det är också något som ger mig en konstant oro. Jag oroar mig för att de ska drabbas av stora jordbävningar, arga diktatorer, kass ekonomi osv. 

För mig är det bäst att försöka att inte tänka så mycket på det. Vilket alltid är svårt när man tittar på nyheterna… Jag suger åt mig lite av tipsen som getts här. Tack ❤️

Medarbetare på Sydkorea iFokus

Annons:
MissInAction
2015-04-15 20:15
#28

Åh rore, jag fastnar för den här! 🤗
Våra tankar skapar vårt lidande När vi Tror att vi vet Hur något SKA vara! 

Den ska jag försöka komma ihåg i de stunder av lidande som jag har förmåga att skapa.

Ja tack och lov väljer jag bort nyheterna. Det är dock lite så att jag snubblar över en del också då jag ju vill lära mig så mycket som möjligt om Estland, och lära mig språket 🙂

När det gäller meditation och fokus på kärlek osv så kan måhända motivet och själva drivkraften vara att jag uppmärksammar ett hot. Men intentionen är alltid i detta läge ren och likaså kärleken. Det är som vilken kontrast som helst.. och när vi väljer tanke och handling så känner vi alltid om vi är på rätt spår eller inte 🙂
Så jag ser absolut ingen konflikt eller avighet eller att jag skulle jobba MOT något. Såvida jag inte har den känslan, förstås…. men isåfall går jag nog hellre och gör något annat ett tag!

Pratat lite med kollegor och så om detta också, och det verkar ju som att vara och varannan tror att det verkligen kommer en invasion från Ryssland förr eller senare.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
2015-04-17 21:46
#29

Tittade nyss på en Dokument Inifrån som handlade om vad som hänt med det svenska försvaret. Ett lite längre inslag om Estland också ungefär 45 minuter in 🙂
I övrigt inget muntert inslag alls.. särskilt om man tittar som svensk.

http://www.svtplay.se/video/2816948/vad-hande-med-forsvaret/dokument-inifran-vad-hande-med-forsvaret-avsnitt-1


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Älvan
2015-04-19 14:12
#30

Nåja, vi har alla manifesterat detta hot. Jag undrar varför vi vill det? Allt runt oss har jag personligen skapat. Allt. (?)

MissInAction
2015-04-19 17:30
#31

Ni förstår att vi är oroliga… 😮

😂

Hahaha… humor sägs ju avdramatisera det mesta! Jag fattar att detta nog inte rör sig om armén direkt men jag föredrar att skratta framför att oroa mig 😃


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Kathja]1
2015-04-19 19:19
#32

Jag tror inte att vi skapar sådan som inte är i vår verklighet, alltså sådant som inte påverkar mig i mitt nu. Så känner jag mig inte hotad har jag ingen del i "hotet", det är icke existerade i min värld därför kan jag inte vara en del i dess skapelse och eventuella existens. Absolut bättre att skratta MissI!

Otroulig
2015-04-19 20:11
#33

Hahaha, Missi 😃

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

SHIAWASE
2015-04-21 01:19
#34

Tänker som Kathja,,,

Som jag nämnde tidigare så har vi ju Nord Korea,,, och bråk med Kina också om öar och annat,, Dessutom jordbävnings hot titt som tätt..
Men jag har ju valt att inte lägga energi på det, När det gäller jordbävningar, så sägs det att det skulle ha kommit en jättestor för ett bra tag,, typ som förstör hela Tokyo, MEN att det finns massor av människor som arbetar med att sprida energin,, därför blir inte Tokyo drabbad ,, det sker på så sätt att det kommer flera mindre jordbävningar, eller på en annan plats, som 3.11 ,,, Där omkom ju massor av människor ,, men det är ju också en anledning att de har valt att vara där just då ,, Efter den jordbävningen var det ju många som fick panik och flydde landet (icke japaner alltså) eftersom folk skapade en rädsla för kärnkraftverken också, men jag kände aldrig någon sådan rädsla, jag KAN inte,, för all är som det ska vara. OCH för att jag väljer att skapa i kärlek i stället för genom rädsla.

Vill jag genom rädsla skapa MER av det som gör mig rädd. Eller vill jag genom kärlek skapa mer kärlek där det inte finns utrymme för sådant som kan upplevas som ett hot?

DÄR har vi ett val, och det är ett val vi aktivt kan göra!

Såååå MissI Skratta på du, och fortsätt med din kärleksvibb!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Annons:
sweetgum
2015-04-21 09:12
#35

Haha underbar video!!

Medarbetare på Sydkorea iFokus

linnease
2015-04-21 09:39
#36

Haha skön video ja. Skulle vara ganska trevligt att bli invaderad av dem ^_^ 😍

Upp till toppen
Annons: