Annons:
Etiketttrender-och-tidsanda
Läst 3253 ggr
[rore]
3/6/15, 9:40 AM

Karma - Attraktionslagen

Ja som rubriken lyder, så har jag en undran om just dessa två.

Vad är det som skiljer dessa två naturlagar åt?

Eller är det samma lagar med ett annat namn?

För mig verkar de vara samma? Men jag är ju inte påläst utan går på min egna känsla.

Alla tankar välkomnas!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Karma

Annons:
[Kathja]1
3/6/15, 9:51 AM
#1

Jag är inte heller något karma-proffs, men jag har tolkat det som att "karma" är ett ord för attraktionslagen i ett större perspektiv. Attraktionslagen är det du skapar i detta nu, medan karma är efterdyningarna av det du har skapat i detta och dina förra liv. 🤔

[rore]
3/6/15, 10:01 AM
#2

Tack Kathja!

Jag tror att jag resonerat så med mig själv också,, fast aldrig lyft upp frågan från mitt inre.🤔

szirius
3/6/15, 10:54 AM
#3

🌺

Otroulig
3/6/15, 6:00 PM
#4

#1 så tror jag med, vi har en blueprint med oss, som vin kanske inte är medvetna om.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Älvan
3/6/15, 6:38 PM
#5

Karma finns för de som behöver det. Jag tror inte på karma som många definierar. Dvs som en "bestraffande lag". Man måste inte själv bli mördad för att man i tidigare liv blivit mördad exv. Det som behövs är förlåtelse och kärlek för att frigöra sig från mönster/ovanor. Det negativa med att gå runt "och tro på karma" är ju att det blir en sanning då. Det håller då en fången i dåtiden. Då har man skapat sin "karma" själv. Detta är min åsikt. För att på djupet diskutera detta måste man enas om definitionen av ordet karma. Många slänger sig med ordet på olika sätt.

Otroulig
3/6/15, 7:13 PM
#6

"#5 så ser jag inte alls på karma. Så ser jag inte alls på livet. Det finns inga straff.  I min värld om du har mördat någon kanske du istället behöver lära dig att se andras värde , HUR man gör det är en annan sak. 

🤔 jag har nog inte mött någon faktiskt som tänker så, att det ska vara straff, men det beror väl på vilka man möter antar jag. 

Jag ser på livet och alla våra liv som en utveckling och även att vi hjälper varandra, att jag i detta liv kanske finns till för att hjälpa någon annan själ. Kanske att jag sätter mitt liv till för att någon annan ska lära sig nåt  - vad vet jag. 

Men det är ju vad jag tror - vi har ju alla vår egen. De flesta i Sverige idag tror nog bara att det finns detta liv.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Annons:
MissInAction
3/6/15, 8:14 PM
#7

Om jag inte minns helt galet så har retep skrivit om karma här inne förut, så han borde kanske veta 🙂


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

SHIAWASE
3/6/15, 8:29 PM
#8

Precis MissI,, jag tänkte precis skriva det,  och jag kommer ihåg att hans förklaring var väldigt bra!!!  så retep!!!!! vi väntar,,,

Jag tänker heller inte på något som straff,  men liksom vi bär på blockeringar som vi löser upp under livet, så bär vi med oss saker från tidigare liv som vi behöver lösa upp,, och det är ju inte så att om man har mördat så blir man mördad tex.  Det är ju så mycket mer komplex, och även de människor vi möter. Vi möter ju i princip ingen som vi inte har haft något med att göra i tidigare liv,,, i alla fall inte de som vi kommer i nära kontakt med.

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[rore]
3/6/15, 8:45 PM
#9

Retep! Jag hittar inte ditt inlägg om karma. Ser fram emot att ta del av dina erfarenheter.. om du kikar förbi.

Älvan
3/9/15, 9:06 AM
#10

De sk karmalagar är baserar sig i religiös tro. Vi kan välja att tro på det vi vill. Därmed begränsar vi till en del våra erfarenheter genom att exv tro på karma. Det blir självuppfyllande. Detta behöver jag inte stötta upp med attraktionslagen utan ren och skär vetenskap befäst inom psykologin. :) Hur menar jag religiös tro. Jo, inom hinduismen, new age osv tror man på karma. Kristendomen kallar detta synd och efter döden får man sitt straff eller belöning. Synd och karma används ofta ungefär lika.

[Kathja]1
3/9/15, 11:45 AM
#11

Menar du att du inte tror att karma finns Älvan? 🤔

Som jag sa, enligt mig är det ingen skillnad. Det handlar inte om att "stötta upp" - karma är attraktionslagen i ett större perspektiv och det du kallar självuppfyllande och vetenskap befäst inom psykologin precis det samma. Kärt barn har många namn. 😎

szirius
3/9/15, 12:55 PM
#12

#5 Det som behövs är förlåtelse och kärlek för att frigöra sig från mönster/ovanor. Det negativa med att gå runt "och tro på karma" är ju att det blir en sanning då. Det håller då en fången i dåtiden. Då har man skapat sin "karma" själv.

Jag håller med i allt du skriver här…fast  vi skapar ju ALLTID vår karma😉. men det du tar upp är ju folk som  "skyller" saker på karma, som går och tänker att alla oönskade saker som sker enbart beror på gammal karma, och ja då blir det ju att man skapar mer av det, att sitta i nåt martyrskap " jag kan inte göra nåt åt detta, jag är drabbad🤮"   istället för att ta ansvar och just förlåta, förändra och frigöra, som du skriver🎈.

Min syn på karma har inget med religion att göra, utan andlighet…och jag anser ju att vi är andliga varelser i fysiska kroppar

Får lite den här känslan…karma är det som sker, medan LoA är hur vi förhåller oss till det…🤔

Aldebaran
3/9/15, 2:30 PM
#13

Bra där,  szirius  :)

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
retep
3/10/15, 9:10 PM
#14

Hej hej! Skrev om Karma i Naturlig Lag 1 och 2, som fortfarande ligger kvar här, en bit ner här på startsidan.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Otroulig
3/10/15, 9:20 PM
#15

#14 Här ligger den,  för den som vill ha det lite lätt för sig 🙂

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

retep
3/11/15, 3:38 PM
#16

Naturlig Lag 1 och 2 hör ihop och det finns då däri en större helhet, om man läser mellan raderna.

Ja karma är det som sker… som skapas utifrån vårt handlande, som vi kan förhålla oss till, mindre eller mer medvetet.

 Och säkert är  det så med LoA att attraktionen och det vi attraherar blir till allt utifrån hur medvetet vi förhåller oss till det. Både innan och efter det är skapat.

Att frigöra karma och bli fri från inflytandet av karma. Det  betyder då också att vi behöver uppmärksamma vad vi går och önskar oss! Att vi inte binder upp oss kring nytt begär, med nya handlingar och nytt karma…att frigöra!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

SHIAWASE
3/12/15, 4:25 AM
#17

Ja Peter!!!precis vad jag har gjort, funderat på idag och satt och tänkte på nu här på tåget, och så kom dina ord upp perfekt, tack:)

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

SHIAWASE
3/12/15, 4:25 AM
#18

Fast jag hade inga ord på mina tankar

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

MissInAction
3/12/15, 7:19 AM
#19

Nuuuu  blev jag ställd! retep om du vill… 
Att frigöra karma och bli fri från inflytandet av karma. Det  betyder då också att vi behöver uppmärksamma vad vi går och önskar oss! Att vi inte binder upp oss kring nytt begär, med nya handlingar och nytt karma…att frigöra!

Betyder detta att i en ideal situation så finns inget som vi längre önskar oss eller som vi i handling lever genom?

För isåfall går det totalt emot hur jag ser på vår existens och också så som Abe brukar prata om det, nämligen att vi är ju här i fysisk form just för att SKAPA, och det gör vi genom att komma på vad vi vill och fokusera på det. Så där finns ju alltid ett begär, och det kommer ständigt nya!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Kathja]1
3/12/15, 9:25 AM
#20

Jag tror att för de flesta av oss så gäller att vi som människor aldrig uppnår det där stadiet av att inte vilja mer och bättre - vårt mänskliga liv handlar om att expandera, om en personlig evolution. Sedan finns det kanske någon som uppnår stadiet av total frid, men det är nog inte så många.

Annons:
Aldebaran
3/12/15, 9:59 AM
#21

vi kommer alla att komma dit Kathja.. små steg i taget..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

linnease
3/12/15, 10:57 AM
#22

Att önska sig att inte önska sig nåt är ju oxå att önska sig nåt! 😃👍 Är ungefär vad jag hört Abraham säga om den här grejen att frigöra sig från önskningar 🙂

szirius
3/12/15, 11:06 AM
#23

Man behöver ju se karma i ett väldigt stort perspektiv, och många är nog snabba med att kategorisera skeenden som "negativ" och "positiv" karma. Men vem som helst som är intresserad av andra människor, och som kanske har läst biografier, har gång på gång stött på att det som såg ut som en negativ händelse, tex en olycka, var det som fick människan att vakna upp och ändra riktning i livet!  Med den synen så försvinner behovet av att kategorisera saker, det som sker sker, men vad gör jag med det? Det är ju det intressanta..och det som får oss att expandera….eller även lyfta karma.

Jag upplever, i mitt egna liv, att det som är mest frigörande är att se gåvan i ALLT som sker…det krävs en hel del öppenhet, övning och mod…

Du får gärna förklara mer vad du menar med ordet begär Retep. Begär och behov är ju skilda saker. Jag upplever att man frigör sig från många begär genom insikten av vikten av självkärlek…om jag ger mig själv det jag begärt att andra ska ge mig så frigörs jag.

Fast den dagen vi slutar ha behov av kontraster för att expandera, och är fullständigt upplysta, så väljer vi andra äventyr än att inkarnera i en människokropp, tror jag😉

Men valet är ju vårt! Det är ju det som är så spännande. Man kan välja att bli munk och sitta och meditera 18 h om dagen i hela sitt liv i ett tempel, och man kan välja ett superdramatiskt liv med högt och lågt, inget är ju "fel", vi upplever oss själva och allt vad vi ÄR genom att inkarnera.

Aldebaran
3/12/15, 11:11 AM
#24

#22 Bra där  🙂

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

SHIAWASE
3/12/15, 11:13 AM
#25

För mig är det så att frigöra sig från begär utifrån egot, men denna frigörelseprocess är något som kommer naturligt,, i morse hade jag just dess insikter, och därför stämde peters inlägg så bra,,, när man gör det flyter önskningarna fritt, de är liksom inte önskningar längre, och inte begär,, allt flyter och man uppskattar det som flyter in och flyter ut eftersom man bara är,,,

När jag befinner mig i det tillståndet så är jag FRI,,, sedan om jag då har frigjort mig från all Karma, är ju en annan sak,, och det är inte något jag ens funderar på , men att flyta omkring utan begör och önskning som skapar blockeringar, utan att bara vara och tillåta det som vibrerar inom min frekvens komma till mig,,, där har vi friheten, och där har man frigjort sig från "begär" och "önskningar"   ,,,,

så ser jag på det!!! och det känns bra för mig

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Aldebaran
3/12/15, 11:17 AM
#26

Vi har ju också en villfarelse att sk god karma är det som vi ska eftersträva. Men faktum är att även sk god karma binder dig karmatiskt. En paradox kan tyckas men dock ett faktum..

Givetvis ska vi utifrån vår ståndpunkt vi har idag jobba mot det goda hållet, det nadra ger sig när vi kommer dit..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

szirius
3/12/15, 11:24 AM
#27

#22 ja exakt! 😛😂

#25 ja!! Det du skriver om är ju magin i tacksamheten…att känna tacksamhet och uppskattning öppnar upp flöden och ofta "slår önskningar in" som man kankse inte ens tänkt på att man haft,  man ser det inte ens som önskningar som du skriver - men man känner alignment när det flödar in🌊

Annons:
Aldebaran
3/12/15, 11:39 AM
#28

Allt som då händer oss är inte ju inte alltid karmiskt betingat, i den mening att vi har förtjänat det. Det finns även en del andra, icke karmiska orsaker. Inget, som vi själva bär ansvaret för, som då sätter oss i förbindelse med med dessa händelser och erfarenheter. Detta är ju då vad vi just nu eller då behöver/de för att på så sätt utveckla vår mentala kapacitet, förbättra karaktären och/eller korrigera ett negativt handlingsmönster. Detta är i ren mening vad vi brukar kalla ödesbestämt. Och då i den mening i olika religiösa sammanhang kan sägas vara och är GUDS vilja.

Med guds vilja avses ju då vårt/ditt/mitt överjag ( vårt egentliga JAG) som är den gudomliga gnistan inom var och en av oss som då indirekt och då många ggr omedvetet från personlighetens vyer leder och stakar vägen åt oss…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

szirius
3/12/15, 12:44 PM
#29

#28 det där får du gärna utveckla🙂. För mig går inte bara karma bakåt, som att vi "förtjänar" det som sker nu enbart utifrån vad som skett, utan det påverkar ju min framtid lika mkt, beroende på mina val nu.

Och vad finns det som vi inte bär ansvar för? menar du kollektiva energier tex? Vi är ju alla ett , även i det som skett tillbaks i historien. Eller tänker du  på saker som " jag är inte ansvarig för att min pappa misshandlade min mamma"  …fast där ingår ju då behovet av kontraster för att expandera…och för mig har det med karma och LoA att göra…de händelser jag möter ger mig möjlighet att utveckla mig.

Att något är ödesbestämt låter som att oavsett hur jag väljer så kommer det leda fram till samma händelse för det är mitt öde…vilket då tar bort min fria vilja. Det känns som att många missförstår just denna del.  Typ " jag får så mkt skit i livet, men det är mitt öde" lite offermartyr.  Fast "skiten"  kan ju komma gång på gång snarare för att man INTE har fattat och följt sitt öde/ sin inre gudomliga gnista. För det finns saker som är menade att vi ska inse…och vi kan antingen samarbeta med det🌊 eller göra motstånd😡 och skapa en längre dramatisk väg till insikten…i DET har vi ju en frihet🎈👍.  Och vi väljer väl precis vad vi behöver, så det är ju egentlgien ok, allting.

Jag vet inte…jag känner att jag verkligen lättat upp alla dessa boxar av "såhär funkar det" och att målet ska vara nåt supernirvana och så fort livet rör på sig lite så betyder det att " jag har messat upp" …det är så mkt fridsammare att skapa fred med det som ÄR och inte hela tiden analysera vad det är man ska lära sig …att följa least resistance och bli klarare i sin egen vibb gör att allt annat ger med sig och följer med.  Och om det blir lite drama här och lite kontraster där, så är det helt ok, det med. Det visar ju bara att jag behöver lite vägledning och det är rätt så fint att universum funkar så🎁.

För mig är tanken på att  den gudomliga gnistan i mig är det som leder vägen åt mig sann. ✨

Kanske vi menar lite samma fast med olika ord…🙂

MissInAction
3/12/15, 2:00 PM
#30

Så är det nog ofta, szirius.. finns så många olika sätt att uttrycka en viss sak 🙂

Jag är nog inne på ungefär det du skriver också Shia, fast jag ser det inte som att det inte längre handlar om önskningar eller begär (desire tycker jag är ett bättre ord för det känns mer positivt ☀️, mer som att uppskatta och tycka om nästan)… för det tyder ju isåfall på att man likställer önskan/begär med att man vill något men känner brist/upplever att man saknar det istället för att fokusera på den positiva känslan av att det "redan är mitt". Att önska och vilja ha något anser jag är positivt och absolut något som jag kan göra "fritt" även om jag på vissa eller många områden har blockeringar som gör att jag inte tillåter dem att komma till mig.

Sidospår 😎


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

retep
3/12/15, 4:47 PM
#31

Intressanta tankar och funderingar här minsann…

Shia gav ungefär ett sådant svar i  #25 som jag tänker mig… och flera av er har vinklat och klargjort det än mer. Sen är det igen det där med orden och olika betydelser…vi ger dem…

När önskningar inte längre är knutna till något  vi vill ha för egen del, typ något mer egoistiskt begär, eller ogenomtänkt behov. Då har vårt tänkande och handlande, vårt karma, inte längre det ogynnsamma eller bindande inflytandet på oss.  Karma är minst sagt komplext och klurigt! Just för att det inte enbart berör oss som den individ vi är nu, utan genom alla de inkarnationer och individer vi varit. Samt också genom kollektivt karma.

Det betyder  inte att det är något vi inte rår på eller måste leva med och styras av!

Karma är en Lag, en Naturlig lag med en Universell intelligens, en Guds gnista och ofattbar medvetenhet. En energi och impuls som styr allt skeende och allt vårt handlande. Det är inte fixt utan i samspel med vår egen vilja.

 Vår nyckeln till detta och att komma till rätta med vårt tänkande och handlande, är Uppmärksamhet! Det är Medvetenhet och Stillhet. För i den totala Stillheten,  (Red. anm. Det Transcendenta), där frigörs och normaliseras Karma och de bindningar vi har, så att varje gång vi varit där så har vi effektivt och utan ansträngning frigjort oss från karmas negativa och bindande inflytande.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Otroulig
3/12/15, 9:06 PM
#32

Intressant  diskussion- jag reagerade lite som du Missi i #19 och håller nog med Szirius i hennes tankesätt. 

Ja det är säkert en lag Peter,  det är LOA också och i min värld så vävs de samman - det finns inga gränser riktigt,  så fungerar det i min världsbild.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Aldebaran
3/13/15, 12:20 AM
#33

szirius. 

Man kan likna det vid att överjaget/atman eller vad man nu väljer att kalla våran gudomliga gnista, säger till våran lilla personlighet: "Glöm inte att meningen med det hela är min utveckling". Vår personlighet som bara är ett fragmen av ett fragment av vårt egentliga jag sätts ju inför situationer som på sikt är till gagn för oss. 

Visst karma är till den största delen "obetalda skulder"  eller rättare ett tillstånd som följer på ett annat tillstånd som vi själva har skapat tidigare. Hela vår nuvarnde personlighet bygger ju på tidigare erfarenheter angenäma såväl som oangenäma.

Vad jag menar är att det finns saker som vi är med om utan att för den skull ha en direkt karma riktat direkt mot oss, helt enkelt för att lära oss, utveckla oss. Kalla det examensprov (ej invigningar) om du vill.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

szirius
3/13/15, 9:48 AM
#34

# 31 _När önskningar inte längre är knutna till något  vi vill ha för egen del, typ något mer egoistiskt begär, eller ogenomtänkt behov. Då har vårt tänkande och handlande, vårt karma, inte längre det ogynnsamma eller bindande inflytandet på oss.
_

Ja, och åter igen, för mig känns det som att man hamnar där när man vilar i självkärlek och acceptans.

det är inte fixt utan i samspel  med vår egen  vilja 

Ja, men var kommer vår vilja in i detta hela🤔om det nu finns ett bestämt öde? Är det då det jag skrev om ovan, att man kan antingen samarbeta med det som kommer eller sträva emot? Ödet kommer hur som helst leda oss , men det kan ta mer eller mindre tid…och lidande, beroende på vår egen vilja och därmed fria val?

#33 ( aaaah, en favvosiffra😉) jag får ändå inte ihop vad du skriver, haha, sorry, för jag tycker ju att karma OCKSÅ har att göra med vad vi ska lära oss, utveckla oss. Att karmat är invävt i våra "examensprov",  för beroende på karma så ser  ju våra test också olika ut…

Och du nämner karma som " obetalda skulder" men det finns ju god karma också…som jag ser som olika "styrkor" som vi har med oss in i detta liv.

Annons:
Aldebaran
3/13/15, 10:42 AM
#35

ond eller god karma innebär ju i slutändan samma sak för oss.. Vi binds till materien så länge vi har karma att arbeta ut. En paradox inte många tänker på men…

Just den goda karmans nerärvda styrkor i ett enskilt liv sätter oss i situationer (prövningar) som är förvisso högst individuella men för den sakens skull inte har en dirket bakomliggande orsak annat än att se om vi klarar testet eller ej.

Beroende på agerande inför detta så vävs ytterligare trådar i karmas nät. på gott såväl som på ont. 

Man kan väl kanske tycka att även detta är vad vi förtjänat och många ggr kan det vara så, men vad jag också säger är att tänkaren (överjaget) inom oss också ställer olika krav/tester allt utifrån vilken nivå på utveckling vi har kommit till.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

retep
3/13/15, 2:19 PM
#36

Tänker litet som Aldebaran…att karma är helt enkelt handlande! Det är alla de skeenden vi är involverade i.

Och, szirius… vår vilja är, eller rättare, den kan vara fri och obunden till allt det vi tror och tänker som öde. Ett bestämt öde är väl i så fall just att inte vara i harmoni med naturlagarna, med det personliga, med viljan, attraktionen och karma.

Tänker att om vi uppfattar det som vårt öde och som obetalda skulder, då blir det säkert så. Ser vi det som livets väv så kan vi kanske i stället se möjligheterna och samspelet…gå till de tre nornorna och där se oss i helhet väva livets och karmas trådar.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[rore]
3/19/15, 7:43 AM
#37

Tack så mycket! För era tankar och utvecklandet utav min fråga🌺.

szirius
3/19/15, 11:14 AM
#38

#36 ja precis 🙂 Ja, nornorna ja  - det som var, det som är, det som komma skall…🌈 Älskar bilden av att väva livets väv…

retep
3/19/15, 12:28 PM
#39

Ja szirius det gör jag också…Regnbåge Älskar bilden av att väva livets väv…Den skänker uppmärksamhet…och uppmärksammar mig på hur och vad jag skapar.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

szirius
3/19/15, 2:52 PM
#40

Och man kan få en annan upplevelse av verket då…hur färgerna lyfter varandra, hur skuggorna behövs för att skapa uppmärksamhet till de ljusa partierna osv. Som i en målning…..❤️

retep
3/19/15, 3:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

…målar inte så mycket mer…det blir mest grafik… och etsningar…som den här!

"Spänne"

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
Otroulig
3/19/15, 7:57 PM
#42

Vacker retep!

Jag var tvungen att googla nornorna, haha först trodde jag att du stavat fel 🤪 men sen fick jag red på vad ni pratar om. Så nu har jag lärt mig nåt idag också. Skuld nornan tycker jag kan avveckla sitt vävande - vi har alldeles för mycket skuld i vår väv.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

szirius
3/19/15, 8:41 PM
#43

Fint Retep! Du ör nog rätt ensam om att verkligen MENA det om du säger  " vill du komma hem och kolla på mina etsningar"😂🤪

Otroulig
3/19/15, 9:27 PM
#44

😂

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

retep
3/19/15, 9:48 PM
#45

Otroulig! Skuld är hennes namn och hon väver det som skall komma. Skuld betyder nödvändighet och står för framtiden. Tillsammans med Urd som väver det som varit och Vardandi som väver det varande, representerar de, är de paralella till Rishi, Devata, Chandas, eller Fadern, Sonen, Anden, eller Brahma, Vishnu, Shiva…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Otroulig
3/19/15, 10:10 PM
#46

Hmm, jag trotsar lite som en fyraåring igen. Men kan vi inte döpa om henne? 

Skuld - ska det stå för framtiden? För att vi ska lära oss av det val vi kanske kunnat gjort annorlunda? Så att det blir bättre i framtiden? 

Då kanske jag kan ta till mig det 🤓

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

retep
3/19/15, 10:20 PM
#47

En synonym till skuld är ansvar…något vi förbinder oss till i vårt skapande av framtiden.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Otroulig
3/19/15, 11:04 PM
#48

Okej, jag förstår tankesättet - för mig är skuld inte synonymt med ansvar. Men jag förstår tanken. Reflektion, orsak och verkan. Vad vi gör får en konsekvens. Vi lär oss för framtiden. 

Köper det 😉

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Annons:
Aldebaran
3/19/15, 11:21 PM
#49

vi ska komma ihåg att vi skapar ansvar även genom sk. god karma.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

retep
3/20/15, 10:28 AM
#50

Even bad karma finally becomes good karma!🎈

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[rore]
3/20/15, 10:32 AM
#51

Oh Yes!!🌈🎈

Älvan
3/20/15, 6:00 PM
#52

Det finns ingen god eller dålig karma. Båda är neutrala. Det är.

SHIAWASE
3/21/15, 4:22 AM
#53

Håller med älvan,!, det är ju vi som fysiska varelser som definierar saker som BRA och DÅLIGT, GOTT och ONT etc,,, men Karma är karma,, sedan är det upp till oss själva att välja hur vi förhåller oss till det , som med allt annat!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[Kathja]1
3/21/15, 8:09 AM
#54

Som vi skrev i början av tråden - karma förklarar bara detta med orsak och verkan. Just som LoA.

retep
3/21/15, 8:00 PM
#55

Så lätt kommer vi inte undan!

Ju mer utvecklade vi är ju större ansvar har vi för vårt tänkande och handlande.

På hur uppmärksamma vi är också på hur vi förhåller oss till och hur vi regerar på andra. Det är högst ogynnsamt för oss att tycka och tänka negativt om andras tyckande, tänkande och handlande, att ge näring åt deras destruktivitet.

Varje tanke vi har är en handling och den bringar karma, som i någon form, någon gång oundvikligen vänder tillbaka till oss.

Varje tanke och handling, är en vibration, med olika kvalitet, (god eller ond) som varar för evigt, (även om och att den med tiden transformeras). vibrationer som pulserar ut i Universum och reflekteras tillbaka från allt den möter genom miljoner år.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
saradormin
3/21/15, 9:07 PM
#56

*50 Bara om vi utvecklas och analyserar, så stämmer det.

sajtvärd  drömmar ifokus

retep
3/22/15, 10:25 AM
#57

En viktig nyckel till god karma och gynnsam attraktion är,  att aldrig döma eller fördöma, aldrig ge näring åt negativitet!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Älvan
3/22/15, 7:01 PM
#58

Och därför existerar ingen god karma. Inte ond heller. Om ens karma själv existerar. Karma existerar om man erkänner dess existens.

saradormin
3/22/15, 7:37 PM
#59

*58 "karma existerar om man erkänner dess existens" Kan du utveckla.

sajtvärd  drömmar ifokus

Älvan
3/22/15, 9:24 PM
#60

Om vi nu skapar allt så skapar vi ju även existensen av karma? Dvs Basal LOA regel. Allt runt oss själva har vi skapat. Om vi går runt och tror på karma så får vi just karma….

retep
3/22/15, 10:03 PM
#61

" Om vi nu skapar allt"…så är det i det yttre! Själva betydelsen av skapa är att något blir till, en handling, en manifestation. Men karma och LoA är båda naturlagar och har sin grund och ursprung i det omanifesterade Absoluta!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Älvan
3/22/15, 10:17 PM
#62

Retep Alla skapar som sagt sin verklighet. Finns inga naturlagar som sätter krokben. Bara våra egna tankar och begränsningar!

Annons:
[Kathja]1
3/22/15, 10:51 PM
#63

Älvan - Hur tänker du då? Skapar vi allt - att jorden är rund - att vi kretsar runt solen - att den går upp varje morgon - att blommorna blommar? Naturlagar är bara ett annat ord för Guds skapelse - vissa av den förklarar tyngdlagen andra orsak och verkan. Hur sätter naturlagarna krokben?

SHIAWASE
3/23/15, 12:28 AM
#64

Peter ,,, bra förklaringar där,,, och absolut detta med tankar, uppmärksamhet, dömande etc.  Och att vi är ansvariga för våra tankar och handlingar.

Älvan,  vi skapar ju allt i vår fysiska värld, och genom vår existens så skapar vi ju ständigt karma också som sedan reflekteras tillbaka. Sedan är ju vår existens så mycket mer komplex än vad vi kan greppa,, så även naturlagarna, eftersom vi är ju en del av universum, en del av skapelsen , som existerar ständigt och evigt!

Ingen kan sätta krokben, som du säger, och det blir ju bara "krokben" om vi själva väljer att se det som vi har skapat som NEGATIVT.  Istället se det som en skapelse, som bara ÄR, men var medveten om HUR vi skapade detta ,, och på HUR vi kan ändra vårt fokus, uppmärksamhet, tanke och handling för att skapa GOTT (om vi nu ska dela upp).

Önskan är ju för de flesta att skapa GOTT inte bara för mig, men för omgivningen, för världen. SÅ därför är det viktigt hur vi bidrar till det kollektiva medvetandet och skapandet också,, därför är det viktigt att vi är medvetna om tankar och handlingar.  Sedan verkar ju naturlagarna på sitt sätt, genom att ta emot de vibrationer som vi sänder ut.

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[rore]
3/23/15, 10:53 AM
#65

#58 Älvan!

Är det inte precis där som hindren finns, om vi nu upplever hindren. I tanken om oss själva och om andra, om hur världen är uppbyggd. Med de "synbara" orättvisorna mm.

Naturlagarna är bara naturlagar.

Medans vi som människor allt som oftast vill dela upp i bra/dåligt/fint/ful osv.  En ingrodd och sen lång tid nedärvd tanke konstruktion, som antingen förminskar oss  eller höjer oss som individer.

Utmaningen som jag ser och känner det är att inte gå in i denna fälla!

Vilket jag många gånger tyckt varit så himla svårt. För jag har haft massor med omedvetna antaganden, som genom livet visat sig ( allt som oftast på ett negativt sätt) för mig.( I min tanke)

När jag blickat bakåt och försökt klura ut Hur mitt liv varit så ser jag i dag de karmiska bindningarna (om än vagt) och hur mina egna tankar om mig själv, bundits åt det negativa hållet. beroende på mina inlärda/invanda tankar.

En hopplös labyrint, tills jag sakta men säkert började skönja en annan sanning än den som följt mig genom livet.( Haha eller som jag tidigare följt🤔)

Att säga att karma inte finns, är för mig att säga att tyngdlagen  inte existerar.

Men det är ju bara jag förstås. Och vi har ju olika upplevelser och tankar runt detta oändligt stora.

szirius
3/23/15, 11:14 AM
#66

Naturlagarna bara ÄR…🌊 att se dem som något som kan "lägga krokben" är ju det enda krokbenet som existerar - en begränsning i ens tankar, ett dömande.

Jag upplever att dessa naturlagar är så enorma, och vi är en liten del av alltet….vi har dels makt att skapa våra upplevelser med medvetenhet och goda intentioner, men vi skapar dels även i att vara ödmjuk inför det stora hela, genom att antingen  hänge oss och följa med i vågor av energier, eller göra motstånd…

Ja, Rore exakt…tankefällan att vi antingen förminskar eller förhöjer oss,,,,istället för att vara öppet delaktig i processen🌈 och se på alla andra som delar av denna process….🤗

Älvan
3/23/15, 3:21 PM
#67

Ja, vi skapar solen och allting. Vi kan välja så otroligt många dimensioner att leva i. Just vi har valt sol osv. Allt omkring dig har du skapat. Även naturlagarna. Det finns många universum med helt andra naturlagar.

[Kathja]1
3/23/15, 3:34 PM
#68

Men hur har det gått till Älvan? Det måste ju innebära att det fanns medvetna människor innan vi hade en jord, en sol, en måne, gravitation osv. Och hur visste dessa människor allt om detta de skulle skapa innan de skapade det? Och var fanns dessa människor innan de hade skapat vår tillvaro? Att vi väljer var vi vill bo - alltså dimension, planet, familj osv är ju inte samma sak som att vi skapar jorden i sig. Med detta inte sagt att du har fel, bara att jag blev nyfiken eftersom jag aldrig har hört detta förut.

Aldebaran
3/23/15, 3:49 PM
#69

Självklart fanns det ett medvetande innan jorden å innnan solsystemet, ja tom inannan självaste sk. BIG BANG. Ett djupt medvetande som fortfarande styr allt..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
[Kathja]1
3/23/15, 3:56 PM
#70

Aldebaran - DET håller jag med om. Jag tror själv på att Gud står bakom skapelsen, och eftersom vi alla är en del av Gud (alltet och ett skapande medvetande ) så är vi en del av skapandet. Men innan människan fanns så var det bara detta skapande medvetande, det många kallar Gud, och ur dennes medvetande skapades jorden, solen, naturlagarna och lite annat. Men det är inte samma sak som att människans medvetande ligger bakom detta. Vi skapar en massa annat. Så ser jag på det, men vem vet jag kanske har missat något.

Älvan
3/23/15, 6:28 PM
#71

Kathja Detta om olika universum med olika naturlagar är inget jag hittat på. Många framstående vetenskapsmän anser detta. Dessutom kan dessa andra universum och dimensioner existera inom vårat universum. Att det finns oändligt många oändliga universum är nog många vetenskapsmän helt eniga om. Medvetandet kan dessutom se helt olika ut. Exv hävdar en del att många planeter och solar är bebodda av andra arter "utomjordingar" än oss. Vårat medvetande kan finnas i en gris på vår planet för att göra sig den erfarenheten. Det finns galet många helt olika existenser vi kan välja för våra liv. De ser så annorlunda ut att vi med vår hjärna omöjligen kan fatta det. Dvs vårat skapande begränsas inte alls till jordens naturlagar. Attraktionslagen och skapandet är så oändligt mycket friare än vi tror. Många av oss begränsas att tro att vi måste reinkanera på jorden. Varför inte välja nått helt annat solsystem eller universum nästa gång?

[Kathja]1
3/23/15, 8:02 PM
#72

#71 Det trodde jag inte heller, det var detta med att människans medvetande hade skapat allt jag aldrig hade hört  -men nu säger du inte riktigt det så jag missförstod dig kanske bara. 

Som jag ser det är skapande hur fritt som helst, inga begränsningar här inte - så detta att karma och andra naturlagar hindrar oss ser inte jag.

retep
3/24/15, 4:32 PM
#73

Nu är det nog så att naturlagar är naturlagar! Tänker att de skiljer sig inte åt i någon större utsträckning, oavsett om de gäller här på Jorden eller någon annan planet i Universum. Vad gäller det relativa, individuella medvetandet, så vet vi ju redan att det skiljer sig åt för oss människor. Så det kan det säkert göra i andra Världar också.

När det kommer till MEDVETANDET så….är det så evigt, oändligt outgrundligt, ogreppbart..och omfattar då säkert alla tänkbara och otänkbara medvetanden som vi kan och inte kan föreställa oss. Angående reinkarnation så är det enligt Veda just till Jorden vi inkarneras, så länge vi inte är upplysta. Därefter styrs vi inte längre på samma sätt av verken LoA, Karma eller Naturlagarna.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Älvan
3/24/15, 4:49 PM
#74

Retep Nu tror jag ju inte hinduismen ger oss svaret på inkarnationen. Inte för mig i allafall. Veda och exv new age vill hålla oss fångna till denna planet. Att tro på exv hinduism kommer att begränsa vårat skapande och få oss att födas tillbaka på jorden. En del människor vill i och för sig det. Jag lägger inga värderingar på andras skapande. De naturlagar som finns i vårat universum gäller för vårat universum. Det finns många andra dimensioner/nivåer typer av universum som inte alls styrs av våra naturlagar. De som tror att endast vårat universum finns begränsar sitt skapande. Alla får skapa hur de vill. Det som är tråkigt är om man aldrig ens funderat på hur stor frihet vi faktiskt har i vårat skapande. Å andra sidan skapar vi våra begränsningar att fundera på dessa frågor och det kan ju finnas någon mening med det också. Jag skulle ändå vilja ge er en möjlighet att fundera på om ni begränsar erat skapande till det era sinnen kan se.

retep
3/24/15, 7:13 PM
#75

Älvan! Jag skulle också vilja ge dig en möjlighet att fundera på hur du begränsar ditt tänkande och skapande. Vet att jag och andra här redan tänkt till, har egna erfarenheter och har dragit egna slutsatser kring det du pratar om. Kan konstatera och se att du inte har insikt i vad Veda står för. Hinduismen har hämtat mycket kunskap och utvecklat mycket vetande från Veda. Men så har Buddismen, Kristendomen och alla andra religioner och läror också! Veda är Kunskap, den ända kunskap som finns, eftersom Veda bär strukturen, är Källan till all kunskap som existerar. Och Veda det är Medvetandets och skapandets motor.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Älvan
3/24/15, 9:17 PM
#76

Retep Jag har också kunskaper och erfarenheter. Jag har studerat Veda. För mig är veda en begränsande lära liksom alla religioner. Det är en programmering som medför begränsningar. Du får ha din uppfattning och jag har min. Jag säger inte att du är okunnig. Vi har alla olika erfarenheter, kunskaper och livsvägar. Det finns nog inget rätt eller fel i detta. Alla väljer sina skapelser. En del vill fortsätta trampa runt här på jorden. Jag ser inte det som den enda möjligheten. Det kan däremot finnas krafter som vill styra oss till olika tankegångar och begränsa våra skapelser. Det kan finnas olika motiv för det. Viktigaste är att få kontakt med sitt övre jag, sin kärna och bilda sig en egen uppfattning. Finns inga genvägar. Bara senvägar. Alla vägar är dock viktiga.

Annons:
retep
3/24/15, 9:51 PM
#77

Jag är klar över och tvivlar inte på att du har kunskaper och erfarenheter. Men att du skulle har studerat Veda förvånar mig! Med tanke på du uttalar dig kan det inte vara särskilt ingående studier du gjort. Men som du säger…" Du får ha din uppfattning och jag har min". Samtidigt är det så, att Veda alls inte är eller kan begränsas till en uppfattning. Min uppfattning är att det är en välsignelse att få trampa runt här på Jorden med ganska obegränsade skapelser. Vet och förstår att det finns andra möjligheter och större skapelser att göra. Men jag vet också att det är inte nu. Nu lever jag det här livet så rikt och fullt som det tillåter.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

SHIAWASE
3/24/15, 11:53 PM
#78

Ja visst är det viktigt att leva livet här och nu , här på jorden!! Självklart begränsar vi oss,, men det är ju också en del av det hela liksom,,, jag tycker ju bara att det är fantastiskt att ha insett att vi själva skapar livet här på jorden, det liv som vi lever här och nu. Personligen är jag inte särskilt intresserad av andra universums existens,  inte Ointresserad heller, men nu är jag mera intresserad av hur jag skapar min fysiska verklighet, är intresserad av att koppla upp till mitt icke-fysiska jag, är intresserad av att lösa upp blockeringar och karma, och att öppna upp mig själv och tillåta MIG flöda igenom mig, och kunna leva i kärlek, att vara en person som lever utan dömande och vara en person som tillåter alla, självklart mig själv också, att vara som de är, att leva i sanning gentemot mig själv.   DET är vad jag fokuserar på ,,,och OJ vad bra det kändes att formulera detta!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[rore]
3/25/15, 8:55 AM
#79

Mmmmm. Shia!🤗 Du satte ord på mina inre tankar och vad det är jag pysslar med här i detta jordeliv.

Aldebaran
3/25/15, 10:22 AM
#80

Om vi nu ska fortsätta vara OT. så finns det ju 7 livsplan/medvetandenivåer eller om man så vill dimensioner. Var och en av dessa är uppdelade i 7 underplan/medvetandenivåer eller återigen dimensioner.  Alltså en total om minst 49 plan/medvetandenivåer eller då dimensioner. Vi känner till 4 underplan i det fysiska som : Fast/flytande/gas samt eter. Vi har kontakt med vissa astrala plan via våra känslor och begär. Vid högre meditation/kontemplation är vi kanske inne på menatlplanet som åxå kallas tankeplanet. Vårt högre jag svävar hela 3 plan till ovanför och där har vi mera sporadisk eller fragmentiserad kontakt..  Mera känt som samvetes röst eller tystnadens röst uppnås genom djup meditation likt den som retep pratar om i flera trådar.. Så visst finns det dimensioner…  vi (genomsnittsmänniskor) har ju knapt någon större kontakt med mer än kanske en dryg handfull av de 49 som jag nämner ovan. Så varför drömma sig bort till andra unversa/evolutioner när vi knappt har hunnit känna 10% av vår egen? Kan ju fortsätta diskutera det i annan tråd denna handlade ju om Karma och dess "dellag" Atraktionslagen.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

retep
3/25/15, 10:40 AM
#81

Fint Alde👍

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Kathja]1
3/25/15, 10:41 AM
#82

Starta gärna en annan tråd i ämnet Aldebaran  - även om vi här inne inte har några problem med att vara OT. Vi har mer problem med att hålla oss till ämnet. 😉

szirius
3/25/15, 12:16 PM
#83

Alde, gör gärna en egen tråd, men mest för att det ska vara lättare att hitta infon, för härinne är vi OT för jämnan, vi följer flödet dit den för oss🌊😃

Man kan se det som en begränsning, eller som en förutsättning att komma djupare, detta att fokusera på denna inkarnation, på denna jord 😉, jag väljer det senare..och känner som Shia o Retep, jag känner att min "uppgift" är att leva så rikt och fullt som det bara går NU, jag ser det också som Alde, vi har otaliga nivåer att uppleva HÄR. Det betyder inte att jag inte "känner av" universums storhet( mitt nickname szirius finns av en anledning) , inte heller känner jag mig begränsad av det. Jag väljer mitt fokus medvetet. Faktiskt lite so what, om jag skulle kunna flyga iväg till en annan galax, jag tycker att det är magiskt och fantastiskt och givande varenda dag att leva här och nu!

Älvan #71  Många av oss begränsas att tro att vi måste reinkanera på jorden. Varför inte välja nått helt annat solsystem eller universum nästa gång?

Hur tänker du att detta valet ser ut? För att kunna välja sin skapelse medvetet behövs ju nämligen, som du ju känner till, en attraktionspunkt av liknande energi inom dig för att kunna ta dig dit…eller menar du att den tanken är en begränsning hos mig? Jag ser det ju, som sagt,  inte som en begränsing utan en förutsättning att vi är där vi är av en anledning….

icke dömande ja Shia🌊…känns som att grundbulten ligger där…🌈

Annons:
Upp till toppen
Annons: