Annons:
Etikettloa-generellt
Läst 2693 ggr
Karin3.0
1/6/15, 7:04 PM

Kontroversiell LOA tanke?

Jag har funderat några gånger på om jag ska säga detta på det här forumet och jag kände nu att ok, vi kör. Nu blir det långt.

Jo, jag har "höllt på" med LoA i ca fyra år och under dessa fyra år har jag analyserat som en tok. Jag har flera pärmar med tankar och hemmasnickrade analyser. Så det känns som jag är gammal i gemet? :) Med det menar jag inte något kaxigt utan snarare en frustration över att vad gör jag fel? Varför kommer inte mer kärlek i forma av pengar, vänskap, skoj in i mitt liv? Därför har jag nu kommit fram till detta.

 Hur länge har ni "höllt på"? dvs mer aktivt vetat om LoA?

Ok det jag märkt i mitt liv i vilket fall är att vi verkar vara mer som en lök än en tydlig energi. Med detta menar jag att det finns en eller flera lager av försvarsmekanismer som förändrar eller snarare förvrider ens RIKTIGA vibration. Jag har nämligen varit med om sååå många gånger då jag på ytan verkat glad och sprallig och fått hyfsat positiv feedback men att egentligen så har jag KÄNT  något helt annat inuti, långt där nere i det jag kallar kärnan eller sanningen. Jag har också varit med om precis tvärtom när jag på ytan varit en fucking mess, alltså jätteledsen, uppgiven, rädd etc. men att jag i kärnan mått ganska bra. DÅ har jag lockat till mig mycket mer positiva resultat än när jag låtsas varit glad. Något jag också märkt på senare tid är att ärlighet också verkar vara kärlek. För när jag varit helt ärlig mot det jag känt har det gett 720 år bättre resultat än weeee jag är så glad- leken.

För jag läste någonstans om stora dippar här och jag kände sååå igen mig. Jag funderar på om dessa dippar skapas av att man helt enkelt inte har den otroliga coola woho-iga vibration i kärnan utan att det blir som ett lager på löken och när man tröttnar på att "springa i uppförsbacke" / slappna av kommer den mer sanna vibrationen fram och dippen man då upplever är att det är ett så hejdundrandes stort gap emellan vad man VERKLIGEN känt och vibrerat mot det man hoppats man vibrerat. 

Jag kollade igår på en dokumentär om miljardärer och hur de blivit så rika som de är och det de sa var att de gjort det de tyckt om och att pengar blev mest en sidoeffekt. Dessa höll inte på år efter år och Oooooh vad roligt det ska bli i år eller åååh woho vad glad jag är, men ändå är de idag tokrika. Det jag tror de gjort är att de ärligt älskat/tyckt väldigt mycket om det de gjort och därmed sänt ut määängder av kärlek och i gengäld fått määängder tillbaka.

Jag hörde också om en man via Abraham Hicks som var helt förtvivlad för han hade år efter år tyckt att han mått så bra och vibrerat högt men ändå inte fått ett skvatt tillbaka och jag tror att jag och andra kan hamna i den här "fällan".

Det jag tänker och det jag numera jobbar mer på är att se till att vara mer sann mot mig själv och ärlig mot vad jag känner - på riktigt. För jag tänker såhär: vilka är de som är allra bäst på att få det de vill? BARN. Barn har en förmåga att gång på gång få det de vill och är det så att de inte får det någon ENSTAKA gång ja då får ALLA reda på det väldigt fort. Vad gör barn? Barn är experter på att uttrycka det de känner när de känner det och jag tror detta kan vara en nyckel i LoA. För när barn är glada så fullkomligt lyser det om dem. 

För om man i grund och botten inte mår så bra så tror jag nu att anledningen till varför man inte lyckas i livet är för att man inte sänder ut kärlek. Antingen vet man detta och är allmänt muttrig och otrevlig, en sån där jaja livet suger och sen dör du-person eller de som jag kallar living in denial, de som på YTAN verkar glada och t.o.m lyckliga men att när man börjar skrapa så kommer en annan sida fram och det är den jag tror är sanningen och det som är ens riktiga vibration.

 Vad tror ni?

Annons:
Karin3.0
1/6/15, 7:12 PM
#1

Jag tycker liksom att LoA kan ibland kännas lite religiöst väckelsemöte där man ska hamna i någon extas och även om jag 100% köper LoA och tycker det ÄR fucking amazing så tror jag att det är viktigt att hela jaget också är med på tåget :)

[Kathja]1
1/6/15, 7:23 PM
#2

Nu vet jag inte hur mycket du har "hängt" här inne men det där du skriver är precis vad vi förespråkar här inne. Var äkta, alltså lev från ett rent hjärta. Det behöver inte alls vara att man är ständigt "hög på livet ", men det innebär att du är kärlek. Du vibrerar med livet själv. Du är ett med allt som är. Du styra inte av ditt ego utan du låter ditt "högre jag " vägleda dig. Du lever livet nedströms som Abraham förespråkar. Och visst är LoA i vissa kretsar upp hypat och helt off track - i något som mer går ut på att göra än att vara. Så inte speciellt kontroversiellt utan enbart väldigt insiktsfullt. Det handlar just om att leva som ETT, att ha med hela sig på tåget.

Karin3.0
1/6/15, 7:49 PM
#3

Ok tack, skönt att höra. Jag har inte hängt jättemycket här utan läst lite inlägg sporadiskt. Det jag har läst har sällan varit i en lägre vibration utan känts lite hypat.

Men jag tänker att det var typ 30 miljoner? människor som sett the secret och så många som håller på med loa som inte riktigt lyckas, upplever jag det som. Tyckte det kändes som en pusselbit som fattades. Kanske mest är en frustration över min situation.

Otroulig
1/6/15, 7:50 PM
#4

Karin 3.0 vilket bra inlägg och välkommen hit.

Precis som du säger så vill vi ju hitta glädjen och lyckan där djupt inifrån oss själva och inte nåt hyckelglatt. Precis som du beskriver så är vi ju som lökar med många lager. Det är ju lagren i alla fall jag vill ta mig igenom. Därför är det ofta som vi halkar in på det som hindrar oss i våra liv. Eller rättare sagt hindrar oss från att få det vi vill ha. För vi vill få hjälp att inse och /eller kanske förstå vad det är som hindrar oss så att vi sen kan gå vidare. 

Vi har ju alla varit barn och sen efter det byggt eller fått våra lager. Så lite är det ju att komma tillbaka till den där oskyldiga känslan av att inget är omöjligt. Det är ju lite den vi tappat. 

En del av oss vill gräva i lagren - medans andra faktiskt inte har det behovet - de bara gör som miljonärerna du pratar om - de gör det som får dom att må bra. De gör de de älskar. Det fungerar faktiskt det med. De kanske har hittat den där oskyldiga känslan och bara gör. 

Om du gräver runt i våra trådar så hittar du nog rätt mycket som stämmer överens med din inställning 🙂.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Karin3.0
1/6/15, 7:58 PM
#5

Ja jag har testat att leta efter mitt inre barn men det jag funnit vara det bästa är att släppa och bara lyssna och känna för vibrationen eller sanningen är där. Jag tycker också det verkat som att när jag tillåtit mig själv följa mina känslor så har jag mått bättre (efter att jag först mått sämre) och det har infunnit sig en klarhet och tydlighet. Har ni upplevt det så? När får ni klarhet?

Karin3.0
1/6/15, 8:09 PM
#6

Har ni höllt på många år ni också eller? 

Nu i och med nyåret och så har jag haft en vad har jag uppnått hittills inre dialog och jag tror det startade min inre vårstädning. Time to get real, typ. För min mardröm är att gå år efter år i någon slags bubbla av laaaadidaaaa och sedan BAM! vakna upp och se "verkligheten". Huga.

Jason Mraz, som är en av mina husgudar. menar såhär:

There are three things I do when my life falls apart. Number one I cry my eyes out and I dry out my heart. not until I do this will my new life start. För mig låter det som att gå in i sig själv, städa upp och vara ärlig mot det man tycker. 

Jag kanske varit helt ute och cyklat när det gäller LoA och att det därför detta med inre sanning är något  kontroversiellt, för jag har liksom inte tänkt så förut. Jag har varit sååå upptagen att OK, nu ska jag försöka känna såhär- klubben. Det är först nu jag landat (se kraschat totalt) och bara hm…kanske jag sett det lite knasigt förut.

Tack för välkomnandet och ett bra forum :)

Annons:
[Kathja]1
1/6/15, 8:30 PM
#7

#3 Min erfarenhet är att jag oftast hamnar i "hög på livet" när jag är äkta och det kan säkert uppfattas som hypad. 🤔 Men nog kan livet flyta på i ett "neutralt" läge med, fast lägre än så tror jag aldrig att man är när man i i fas med livet och allt som är. De lägre, eller tyngre, energierna uppstår alltid när vi är i ofas -  anden/egot. Deras funktion är att visa oss vägen till att vara i fas, att vara ETT.  

När vi är närvarande i oss själva och i livet så vägleds vi alltid till vad det nu kan vara som vi ska göra/släppa. Så renande, eller rensandet, behöver bara följa den vägvisning vi får. Vi behöver inte rota och gegga, analysera och förstå så mycket tror jag. Bara andas och välja kärlek. Känner vi motstånd så ska vi ge oss själva tillåtelse att känna det vi känner, för att sedan ge oss själva tillstånd att vara det vi är. Att undvika att döma och fylla på med kärlek så mycket som det går. Kärlek är helande, något annat behövs inte, och i tolerans och förlåtande bor kärlek. I kärlek bor harmoni och ease.

MissInAction
1/6/15, 8:37 PM
#8

Hej Karin 👋

Mm jag tänker lite som Otroulig där kring barnen.. för dem är allt fortfarande möjligt. 
Barn beskrivs ofta som väldigt självcentrerade och de vill få allt de vill ha, helst på en gång. Men det handlar inte bara om ren egoism utan de förväntar sig faktiskt att få det också - och det, i tron på att allt är möjligt… det är kraftfullt 🙂

Jag tror att den absolut vanligaste orsaken till att någon uplever att LoA "inte fungerar" eller att man inte attraherar det man så gärna vill ha trots att man tycker att man gjort "allt rätt" är just det motstånd vi har i oss. Vi får lära oss att vissa saker är lätta att få, andra svårare.. och vi måste förtjäna vissa saker.. visa oss värdiga.. göra si, göra så, helst ska också den och den omständigheten stämma.. såååå mycket som vi själva skapar i vårt huvud och gör till "förutättningar" för att vår önskan ska materialiseras - när allt som krävs är att vi skapar den inom oss, sänder ut önskan och helt och fullt tillåter den att komma till oss! 

När vi är sanna mot oss själva så mår vi bra, saker känns lätt och vi får lättare upp ett positivt momentum på saker och ting. När vi gör saker som vi mår bra av och när vi har roligt och chillar (som Linn brukar säga 😃) så är vi också sanna mot oss själva för då närmar vi oss Source och det sätt som Source ser på Allt. 

Jag tror att det hänger ihop 🙂


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Otroulig
1/6/15, 8:45 PM
#9

#6 jag var tvungen att gå in och kolla när jag blev aktiv här. Haha, trodde jag gick med i iFokus 2011 men kom på att jag hette ju Trulig först - sen insåg jag att det kunde jag ju inte heta  🤪 skulle gissa att jag hängt här i en fem sex år. Helt otroligt. Otrouligt 😎

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Kathja]1
1/6/15, 8:53 PM
#10

Jag hittade iFokus 11-11-11. 😃 Och jag hittade hit  i samma veva. Men LoA trillade jag över via "Samtal med Gud"-böckerna och strax där efter Abraham Hicks och det var nog kanske i början av 2011 eller så. Så några år på ett medvetet plan har det allt hunnit bli. 😎

MissInAction
1/6/15, 9:00 PM
#11

Just det, hmm… det måste ha varit 2011 kanske som jag läste The Secret? Minns inte men det kan ha varit sommaren 2012 också! Innan dess så hade jag kommit i kontakt med synkronicitet och samma tankar som vi pratar om här, fast i olika kanaler och under tid… men aktivt har jag nog levt med LoA sedan 2012 skulle jag tro 🙂 oj wow, vad mycket som hänt i mitt liv sedan dess. I mig.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Livscoachen
1/6/15, 9:08 PM
#12

Karin: Jag kom i kontakt med detta första gången för ca 9 år sedan, hittade boken The Secret men de första åren hände inte så mycket med insikten förrän jag hittade andra källor som utvecklade vad den boken handlade om.

Jag tycker du förklarar det här väldigt bra,  jag har själv börjat komma in på den banan om att det inte hjälper att bara försöka vara glad utan man måste hitta kärnan som du säger. Det är den undermedvetna känslan man har inom respektive område i sitt liv som är skapande, oavsett vad man vill ge sken av utåt och det är bra att  försöka hitta roten och dra upp den och sen plantera ett nytt frö 🙂På det sätt du beskrev 🙂och det är nog därför det ibland inte fungerar för vissa för den "onda" roten finns kvar, för det är något personen behöver bearbeta och släppa.

Vara sann mot sig själv då skapar man nog bäst, jag håller med dig och bra att reflektera över det igen

szirius
1/6/15, 9:14 PM
#13

#0 inte ett dugg kontroversiell tanke😉, snarare är det ju så att de som inte insett det, inte har förstått hur LoA funkar 🙂

Är man intresserad av LoA verkar det nästan automatiskt så att man kommer in på personlig och även andlig utveckling…man behöver känna sig själv för att förstå vad det är man sänder ut för vibration helt enkelt. Om du kollar runt i våra trådar kommer du se att vi bearbetat massor av teman, som skuggarbete, sitt inre barn, att kunna ta emot etc.

Man behöver känna sig värdig, det är  "grundbulten" , för att vibrera i en öppen tillåtande vibration. Och det var antagligen här du stötte på något, iom att du " inte fick det att funka". 

Om man tänker att man kan manipulera med energierna så är man tokigt ute, ja😛, typ " nu har jag ju mått jättebraaa länge- så var är alla miljoner???😡" 🤪Självklart ska kärleken vara drivande. (Dessutom verkar det vara så att de som  inte tjänar sitt välstånd på ett roligt, glädjefullt sätt , brukar heller inte kunna njuta av rikedomarna sedan heller…)

Jag gör vad jag älskar och jag älskar vad jag gör, är en härlig mening som skapar flöde!

Jag tror att många missuppfattar det här med känslor…för att vi är snabba med att benämna dem som negativa och positiva…men alla känslor är ju ledtrådar till våra tankar…så vi kan bara iaktta dem, och  tillåta dem utan att värdera dem så mkt…allt är bra, liksom…ibland är man hög som ett hus o ba wiiii, o ibland är man bara fridfullt kärleksfull o vill sitta på en brygga o lyssna på klucket…man kan må bra på så oerhört många sätt , alla tycker om olika " må bra" situationer också, vissa är sociala o tycker att höjden av lycka är ett stort party med skratt o flams, medan andra är enstöringar och tycker att höjden av lycka är att vara ensam, kanske med sitt husdjur i naturen  - OCH!! - det kan vara skönt att gråta i duschen oxå, riktigt riktigt underbart skönt…om man bara lyssnar till sin egen känsla o inte börja analysera i allt. Att gråta är att släppa blockeringar…en del av processen i att vara människa som skapar momentum o happenings o allt mellan himmel o jord…vilket också gör det hela så spännande och intressant!

Och att vi skapar nya blockeringar mellan varven, fine, vad spelar det egentligen för roll , om vi har hittat ett sätt att acceptera och älska alla delar av oss själva?❤️

Annons:
Livscoachen
1/6/15, 9:16 PM
#14

Snarare 7 år sedan, kom jag på efter lite tänkande 👍

Triccia
1/6/15, 9:53 PM
#15

Känslan när "polletten trillar ner" är så underbar, och det hände mig när jag läste denna tråd! Liknelsen med en lök är riktigt bra och det fick mig till att tänka till, och helt plötsligt så kom kunskap jag haft inom mig fram i ett nytt perspektiv. Tack vare löken!

Säg OCH istället för MEN... :)

Mandra
1/7/15, 6:09 AM
#16

Nu ska jag säga vad jag tycker och vad min erfarenhet av LOA är.
1) LOA har egentligen inte ett dyft med kärlek att göra - det är en helt neutral funktion i Universum som gör att Universum ALLTID uppfyller dina önskningar. Dvs de önskningar som är starkast djupast inom dig. Det är en Lag helt enkelt och behöver inte konstras till med några som helst "vad sönder jag ut", vilka vibrationer är jag på", "man får bara lov att tänka positiva tankar", "man måste vara glad hela tiden", osv. Inget av detta krävs för att ens önskningar ska gå i uppfyllelse - de gör de alltid.
2) Om du inte får det du vill, som du upplever det, är detta inte din innersta önskan. Ditt innersta önskar något annat än det du önskar "på ytan".
3) Du behöver INTE egentligen ta reda på vad detta är. Du behöver INTE hålla på och byta vibration. Själva affirmerandet är en reningsprocess. Du affirmerar en stund varje dag (helst bara en affirmation åt gången, särskilt om de är stora). Släpper tanken på den och bara "go with the ride". Har du några stopp/blockeringar mot just den affirmationen så kommer det upp till ytan. Må vara vilken känsla som helst, ilska, sorg, känsla av att vara mindervärdig eller vad som helst som stoppar processen. Låt dessa känslor komma upp och ut - VAR I DEM tills de försvinner - de gör det av sig själv, Man behöver INTE analysera det hela. Man behöver INTE jobba med att ändra vibration. Vibrationen ändrar sig av sig själv när man tillåter känslan/problemet "värka ut".
4) En önskan du inte har något inre motstånd går i uppfyllelse direkt - oavsett vilket sinnestillstånd eller vibration du är i - det är en Lag.
5) Du behöver faktiskt inte heller tro på det hela, Universella Lagar funkar oavsett om man tror på dem eller inte. Men, om det inte går så bra, kan man börja tvivla så att man ger upp. Därför är det bra att börja med väldigt små önskningar som man vet att man inte har något motstånd emot - för att få klart för sig att det funkar helt enkelt.
6) Och kom ihåg - du får alltid det du ber om. Allt det du redan har i ditt liv är baserat på vad du redan har önskat. Så det handlar inte om att det inte funkar - det handlar om att göra LOA till ett verktyg för medvetna önskningar och inte låta de omedvetna styra hela tiden. Inget annat. Det fungerar redan - hela tiden, varje sekund av ditt liv.

Du frågade hur länge folk här inne har hållit på med LOA. Jag brukar inte vara här inne särskilt ofta, eftersom jag upplever det hela något hypat även härinne (ursäkta, jag säger bara vad jag känner). Jag har praktiserat LOA i drygt 25 år.

Älvan
1/7/15, 9:05 AM
#17

Karin Du skriver väldigt insiktsfullt. Affirmationer ex gör ofta att vi kommer längre ifrån våra önskningar och det är faktiskt visat att det är dåligt för att bygga upp självkänslan. Därför används den inte i terapier som sjukhus/ läkarvetenskap. Det är i dessa fall skadligt för självkänslan. Därför jobbar jag med att göra det jag gillar, leka och ha roligt. Få kommer allt lösa sig. Jag tror inte så mycket på Hicks som säger sig jobba med Abraham. Hennes man som ju var "expert" på ämnet dog i cancer och för mig är det ett perfekt exempel på att det inte fungerar Däremot har Bashir rätt i när han säger; "do what elites you the most and do it til it elites you no more". Egentligen är det det enda rådet man behöver följa. Sen tror jag även att man måste titta på , acceptera, älska och integrera skuggsidor i sig själv. Slutligen löser villkorlig kärlek till sig allt och allt som är resten.

Älvan
1/7/15, 9:12 AM
#18

Karin Sen vill jag förtydliga. Loa fungerar. Dock stoppar själen in sina synpunkter varken man vill eller inte. Om man inte har koll på den vet man inget av vad man sänder ut. Man kan också få exakt motsatsen till själens önskning pga det man sänder ut. Detta fungerar inte i längden. Själen sätter tillslut krokben på allting. Om man fortfarande struntar i att lyssna kommer man förlora en sak i taget tills man lyssnar. Dvs sin hälsa, jobb, pengar, vänner, dödsfall osv. Jag vet. Har provat. Inte angenämt. Rekommenderar boken "bortom the secret" med Love till alla. Den vanliga the secret har många bra insikter men berör inte detta.

Livscoachen
1/7/15, 10:23 AM
#19

#16 Mandra Punkt 1,2 och 3 kan jag tyvärr inte riktigt hålla med om även fast du har hållit på längre än jag med LOA. Varför? Jo, för flera som praktiserar och undervisar om hur det fungerar säger något annat. Läs på om Gregg Braden tex han har praktiserat tankens kraft i minst 25 år han med och han är både en vetenskapsman och har belyst med experiment hur tanken skapar, han har läkt en cancer i sin egna kropp genom tankens kraft och det han säger väldigt tydligt det är att det är känslorna som styr, kärlek är en stark kraft man kan ha inombords, men likaså hat i kombination med en tro utan att dömma vad som är rätt eller fel.

"Om du inte får det du vill, som du upplever det, är detta inte din innersta önskan" Det är även det fel, ibland har människor växt upp och fått en dålig självkänsla inom ett visst område i sitt liv och den känslan som  exempelvis kan vara att de kanske inte känner sig älskvärda då skickade de ut den signalen. Det betyder inte att personen egentligen inte vill vara älskvärda eller vill ha en relation utan de har en blockering som de behöver få bort genom att älska sig själv sen kan de ta emot det de önskar.

Men resterande punkter kan jag inte annat än hålla med om👍

Mandra
1/7/15, 11:14 AM
#20

#19 av: Livscoachen

1) Jag sa inte att inte känslorna styr egentligen. Du missuppfattade nog det. Eftersom känslorna styr vad du tänker, så är det självklart att de styr. Vad jag sa var väl att inte kärleken styr!! Jag är shaman och vi jobbar med något vi kallar för en Avsikt - vilket är ungefär detsamma som en slags affirmation, fast än mer medveten och fokuserad. Vissa shamaner jobbar med ilska som grundenergi i sina Avsikter (så även jag ibland). Känslorna fungerar som ett bränsle till Avsikten/affirmationen - men det spelar ingen som helst roll VILKEN känsla det är - det är kraften i den som är avgörande.

2) Även detta har du missuppfattat. Det är just dessa undermedvetna signaler jag talar om som man skickar ut. Men dessa är faktiskt vad man önskar just då. Har man dåligt självvärde så skickar man ut en önskan om att man inte är värd något. Och du får det. Det som är starkast vinner helt enkelt - sen kan man TRO att man önskar något annat. Det är en helt annan sak.

Egentligen säger du ungefär samma sak som jag gör, fast med andra ord.

Annons:
Älvan
1/7/15, 11:23 AM
#21

Such. Stön. Så mycket fel det blir med auto korrekt i mobilen. Do what excites you the most ska det vara. :)

Mandra
1/7/15, 11:23 AM
#22

Jag uttryckte mig medvetet så där lite kryptisk för att man ska vara/bli medveten om att man alltid får det man innerst inne önskar sig. ÄVEN om önskan springer ur en blockering, något känslomässigt sår osv - det är likväl en önskan (det man vill ha just då).

Om jag ska vidareutveckla det här lite så har det också att göra med ens värderingar. Det man värderar högst i livet har en tendens att gå i uppfyllelse först, det som ligger längst ner på ens värdeskala kanske aldrig blir uppfyllt. Så en sak man kan göra rent praktiskt är att försöka få koll på vad för värderingar man har.

Om man t ex önskar sig pengar - men har tio andra önskningar som man värderar högre (medvetet eller omedvetet), så finns det inte tillräckligt med kraft för de där nedersta önskningarna.

Universum ger dig hela tiden exakt det du önskar dig - oavsett känsla, oavsett om det är bra eller dåligt, oavsett om det är medvetet eller omedvetet, oavsett om önskan springer ur en blockering eller inte.
Personligen tycker jag att detta är extremt viktigt att förstå och inte krångla till det med att man "egentligen önskar något annat, men har dålig självkänsla osv". För begriper man inte denna grundregel, så har man väldigt svårt att greppa LOA överhuvudtaget. Då ter den sig bara som en nyckfull lag som funkar ibland och ibland inte. Så är det inte - den funkar alltid! För så är det med lagar helt enkelt. :)

Mandra
1/7/15, 11:26 AM
#23

Älvan: Kan du utveckla det här. Lät intressant. har aldrig hört det förut: "Affirmationer ex gör ofta att vi kommer längre ifrån våra önskningar och det är faktiskt visat att det är dåligt för att bygga upp självkänslan. Därför används den inte i terapier som sjukhus/ läkarvetenskap. Det är i dessa fall skadligt för självkänslan."

Hur har man kommit fram till det och på vilket sätt skulle det vara dåligt för självkänslan? :)

Älvan
1/7/15, 11:32 AM
#24

Precis Mandra OCH livscoachen. Jag har länge önskat gemenskap och vänner. Faktiskt hela livet. Jag känner alltid ensamhetskänslor. Såklart inte vännerna står i kö. Jag har dock ändå starka vänkapsband, men vi träffas inte så ofta jag önskar. Då känner jag mig ensam. När jag träffar vännerna känner jag gemenskap osv. Det som är intressant med att skicka dubbla budskap som i mitt exempel är att universum levererar BÅDA av mina önskningar. Det är ju en sak jag faktiskt inte tänkt så mycket på tidigare. Den ger mig vänner OCH ensamhet. Rätt smart ju. :) Har ni tänkt på det?

Älvan
1/7/15, 11:41 AM
#25

Mandra Man har i studier kunnat visa att arbeta med positiva affirmationer för ökad självkänsla just försämrat eller inte påverkat självkänslan alls. Pga det motstånd det medvetna/ omedvetna känner till affirmationer förstärks den första uppfattningen man hade. Ex sätter ex affirmationen " jag är vacker" igång en lång diskussion inom sig. Exv "nä, det är du inte pga tuttar är fula", "jo, mina tuttar är fina", "nä, det var en som sa att de hängde lite", "jo, men det är inte sant" osv osv….. detta förankrar tanken att man är ful istället för vacker. Modern kognitiv beteendeterapi betonar acceptans. Låta negativa tankar komma, acceptera och inte argumentera emot och låta tanken gå. Utan att engagera sig känslomässigt eller gå in och diskutera emot tanken. Den allra nyaste sorten av beteendeterapi som nu utvecklas heter istället för den jag gav exempel på acceptans terapi är då uppdaterad till "compassion terapy" finns inte svenskt namn. Det handlar om att i acceptans och compassion se på sig själv och sina medmänniskor. av detta drar jag slutsatsen att affirmationer kan vara skadliga vid exv önskandet av pengar. Pga inre dialog ger motstånd. Det är ju basal LOA egentligen. :)

[Kathja]1
1/7/15, 12:05 PM
#26

#20 Känslorna styr inte tanken, det är tanken som styr känslorna - och du styr dina tankar. Kärleken* styr inget, det är enbart vårt naturliga tillstånd vilket gör att när vi släpper rodret helt och fullt så återgår vi till kärlek.

* Kärlek som i ease, harmoni, flow - alla lätta känslor. 

#22 Vi får inte alltid vad vi VILL ha, däremot vad vi fokuserar på. Inte riktigt samma sak. Det är därför vi kan manifestera ur blockeringar. Hade det inte varit på det viset hade vi bara manifesterat när vi var i harmoni vilket hade blivit väldigt underligt. Nu manifesterar (eller skapar är egentligen ett bättre ord) vi alltid det vi är redo för där och då, vi skapar det vi behöver - vilket innebär att vi skapar vår egen vägledning i livet. Vägen till kärlek (även om jag vet att du inte tror på att kärleken är vårt naturliga tillstånd).

Dessa kommentarer är inte för att tala om att du på något sätt tror "fel" Mandra, vi tror och lever alltid efter det vi behöver här och nu,  utan enbart för att tydliggöra för andra läsare.  😎

#25 Då är det inte affirmationen i sig som försämrar något utan att man affirmerar utan att ha tagit itu med sina blockeringar först. 😉Först bör vi tillåta oss att känna och var det vi där och då är, sedan kan vi använda affirmationer till att ändra vårt fokus OM det känns bra att affirmera. Aldrig affirmera motströms.

Älvan
1/7/15, 12:46 PM
#27

#25 Problemet Kathja att man inte alltid känner till att man affirmerar motströms. 95% av våra tankar finns i det undermedvetna. Dessa sätts igång och triggas av affirmationer. Ingen är fri från blockeringar och de djupaste är de vi inte känner till. Detta är det stora problemet med "positivt tänkande" och affirmationer. Om de positiva tankarna inte är möjliga att tro på av det undermedvetna kommer motsatt process än önskade ske. Därför vinner man mer på tacksamhet, göra roliga saker, jobba med blockeringar med ex eft. Jag skiter i affirmationer i allafall för det mesta.

Annons:
Livscoachen
1/7/15, 12:56 PM
#28

Det är otroligt givande att diskutera och vrida på hur den här lagen fungerar som, och många här inne menar nog samma  sak ibland fast vi formulerar oss olika🙂

Jag tror dock orden kan ha lite olika innebörd för oss här inne, önska sig något för mig betyder inte att det skapas, utan det som skapas för mig är det man tror är sant, det man förväntar sig, sen är kärlek en känsla för mig som alla andra känslor.

Men jag förstår hur du resonerar Manda och jag tror de flesta här inne är medvetna om att lagen verkar hela tiden vare sig man är medveten om det eller inte, men det är alltid bra att ta upp igen 🙂

Intressant att läsa om den  moderna kognitiva beteendeterapin med Älvan

[Kathja]1
1/7/15, 12:59 PM
#29

Det är en helt annan sak! Men jag tycker att det kanske blir lite galet när man säger att det är affirmationernas fel. Vi affirmerar ju på olika sätt, att affirmera är även att ha vissa tankar som man säger till sig själv och andra ofta. Som att jag väldigt ofta säger "det löser sig" -  det fungerar på samma sätt som en affirmation med kanske inte är det man tänker på då man snackar "affirmationer" utan mer ett sätt att uttrycka sig.

Att säga att affirmationer kan vara skadligt är enligt mig lika skevt som att påstå att dataspel är skadligt. Det är alltid bra att nyansera.

Livscoachen
1/7/15, 1:01 PM
#30

Vill tillägga, hade missat de två sista inläggen, hade haft sidan uppe utan att ladda om den men Kathja du förklarade ju väldigt bra hur det fungerar som, håller som med 👍

szirius
1/7/15, 1:11 PM
#31

Min  "innersta önskan" är för mig är inte detsamma som vad jag sänder ut utifrån ett bristtänk, dvs utifrån någon blockering eller rädsla, min innersta önskan är för mig vad jag sänder ut när jag är i alignment…sedan…gäller det att vara i alignment för att släppa in det också…

Angående kärlek, så beror det ju självklart på vad det är man önskar sig…de flesta mår väldigt bra av att vara i ett kärleksfullt flöde och vill skapa utifrån den källan.  Vill man jobba med ilska som energi, javisst det går ypperligt det med. Vi är fria att skapa vad vi vill! Jag håller med om att det är kraften som gör det. Vad man sänder ut kommer tillbaks. LoA. Lagen om attraktion.

Jag hoppar bara in o säger nåt om affirmationer oxå. ALLT vi säger o tänker är affirmationer! Allt. Så det här med affirmationer är inget vi gör eller inte gör, vi håller ju på hela tiden.  Min erfarenhet är det som både Älvan o Kathja nämner, man ska nog  inte

pusha

fram en tanke  som inte känns bra, utan att vara villig att titta på var motståndet  sitter o lösa upp det först, annars kan det bli ett förnekande och bara skapa ännu mer motstånd, då man inte kommer åt den där insikten, förlösningen. Acceptans är vägen.

Positiva affirmationer, dvs när man tänker och talar upplyftande, kommer dessutom helt naturligt och automatiskt när det inte finns nåt motstånd…så …när man mår bra så finns ingen anledning att arbeta fokuserat med affirmationer, det sköter sig ypperligt alldeles av sig självt.  Och när man är off, så funkar det ju mindre bra, då känner man motstånd av att försöka krysta ut positiva tankar kring nåt specifikt tema som kanske är lite infekterat, då är det bästa att helt vända fokus o gå och vattna sina blommor eller klappa sin katt tills man kommer in i flödet igen.

Det är givande att uppmärksamma sina tankar…för det säger ju vad det är vi vibrerar..och så kan man justera…

Universum vet redan vad det är vi vill…det gäller att tillåta det att strömma in….

Livscoachen
1/7/15, 1:54 PM
#32

Mandra: Jag undrar lite mer exakt vad du menar med att du ibland använder ilska som ett "bränsle"  för att skapa affirmationen. Kan du ge nåt exempel på vad du har skapat med kraft av ilska? Vad var din innersta tro, känsla för saken. I samklang med ilskan, eller totalt tvärtom en positiv känsla.

Jag funderade just på om det är möjligt att både skapa positiva saker med ilska och negativa, helt beroende på vad man innerst inne känner och tror? Kan det vara lite så, det är precis i samklang med vad du Karin nämnde att ibland är du arg och ledsen, men har skapat bra saker men ibland har du satt på den positiva fasaden och skapar negativa saker.

Men däremot vet jag att forskning har visat på att DNA i kroppen drar ihop sig när personen känner mest negativa känslor och blir mer utsträckt vid positiva känslor och skapar olika verkligheter. För själv har jag märkt av att jag drar till mig mer förkylningar när jag varit på dåligt humör ett tag, sen en annan sak när jag var sådär sprudlande glad i flera dagar, fast inte på ett överdrivet sätt men känslan var bra i kroppen då hände det spontana saker som aldrig händer, inne på en butik kostade en present 70kr sen i kassan slog hon i 20kr och sen fick vi en gratis plansch av justin bieber bakom lagret, sånt händer aldrig när man är på dåligt humör ett par dagar.. 

Fast det skulle ju kunna förklara varför Hitler hade sån stor makt, han hade nog inte så positiva känslor när han skapade makten kan jag tänka mig, utan snarare var han övertygad på ett negativt sätt " jag ska regera över alla, jag bestämmer hahaha" Typ lite onskefullt och så har han fått kanske mycket pengar som han önskade.

Fast jag själv föredrar nog positiva känslor, men det är en liten tankeställare..men jag kanske är ute och cyklar nu, för jag började tänka så mycket nu 🙂

Livscoachen
1/7/15, 2:00 PM
#33

Första stycket var riktat mest till Mandra men resten var en öppen tankeställare till allihopa, det kanske inte uppfattades 😎

[Kathja]1
1/7/15, 2:08 PM
#34

#32 Varför tror du att Hitler inte kan ha haft lätta känslor när han skapade sitt imperium? Om han inte hade det så skulle det i så fall innebära att han gjorde det av vad man kallar "ondska" - för att han inte ville göra gott. Men jag tror allt att han ansåg att det han gjorde var en "kärlekshandling" till sitt land. 🤔

Annons:
szirius
1/7/15, 2:23 PM
#35

jag tänker på känslostegen, ilska är en drivkraft som kan ta en ur depression, en slags jäklar anamma…så ett steg uppåt på vägen om man är långt nere…om man känner sig fast kan ilska vara ett fungerande bränsle att frigöra sig….däremot upplever jag att jag inte ens är kapabel att känna ilska när jag känner kärlek….för det vibrerar då inte inom mig….jag är då på en annan plats i känslostegen, där knappt nåt motstånd finns…fast vi har diskuterat detta innan ( Mantra)  och vi har helt enkelt olika åsikter vad kommer till detta…eller kanske inte.

Det beror väl på HUR man använder sin kraft, tex ilska. Om det är för att frigöra något i sin egen process ( ser framför mig  Grynet " TA INGEN SKIT!")  …eller för att sända ut och rikta den mot andra människor och händelser…det är ju riktningen som skapar vilken återklang det får…

#32 jaadu😃, frågan kommer ju då in med vad man menar med positivt o negativt😛, då vi är subjektiva varelser…allt ÄR ju bara, om vi ska se neutralt på denna lag…Hitler kanske var skitnöjd med att skapa sig sin enorma makt (…jag får dock bilden av senaste Hobbitfilmen, där kungdvärgen blir arg ,otrevlig och nästan galen av sin girighet och skjuter ifrån sig sina vänner…) Det finns ju både underbara superhappy  och superdryga otrevliga  miljonärer liksom…så man kan skapa på så väldigt många olika sätt. Vi är fria i det.

[Kathja]1
1/7/15, 3:02 PM
#36

Precis! Det är så lätt att anta att han var "ond" eller/och "olycklig" men det visar bara våra egna värderingar. Om nu allt är neutralt så är allt utan eget värd tills vi sätter ett.

Livscoachen
1/7/15, 6:14 PM
#37

Katja, För jag tycker inte att det är en god handling att mörda människor. Det gick hans maktutövande ut på lite så jag tänkte. Sen håller jag inte med om att allt är neutralt, det är för mig som att olika känslor inte skulle finnas och det finns både positiva och negativa som påverkar DNA på två olika sätt det vi är uppbyggda av. Det är ett stort bevis på att allt inte är neutralt. Men du kanske tänkte på ett annat sätt som jag inte tolkade in riktigt :) ett är säkert iallafall law of attraction fungerar likadant för alla iallafall :)

[Kathja]1
1/7/15, 7:18 PM
#38

#37 Nej just det, DU tycker inte att det är en god gärning (och de flesta håller nog med dig!) - men utifrån hans perspektiv tror jag allt att det såg annorlunda ut. Och du tillskrev HONOM tunga känslor, det var det som jag ifrågasatte.   😎

Att allt är neutralt innebär att inget har något värde innan vi sätter ett på det. Hade saker och ting haft ett eget värde så hade ALLA människor tyckt samma om samma sak. Vatten är vått  - alla håller nog med om att vatten är vått. Men vissa anser att det är kallt, andra varm, vissa ser vatten som skrämmande, andra som frihet. Bara för att ta ett exempel.

Saker och ting är neutrala INNAN vi värderar dem, men vi värderar dem nästan på alltid vilket innebär att det kan UPPFATTAS som att allt har ett värde.  Det har inte med våra känslor att göra - när du sätter ett värde på en sak förknippar du saken (eller händelsen) med en eller annan känsla.

Livscoachen
1/7/15, 7:34 PM
#39

Aahh, du tänkte så 👍och det är sant, då kan man säga att allt är neutralt

MissInAction
1/7/15, 8:06 PM
#40

Ja vem vet vad Hitler tänkte? Jag kom att tänka på den här videon, som jag lyssnade på igår kväll. Den är bara några minuter. Handlar om hur vi ibland kan skapa något just för att vår önskan är SÅ stark, att den överstiger allt annat.
Min teori kring just Hitler, som ett exempel, är också just detta.. hans vision var så stark och han hade intalat sig att detta var det bästa och det enda rätta, och rättfärdigade det för sig själv och sin omvärld. Han var helt övertygad och mycket bestämd och iställd på sin sak. Och sedan hjälpte momentum till. 
Som sagt, min teori.. vem vet 🙂

Jag tror att det handlar mycket om hur vi definierar olika ord också. Ta ett ord ur luften bara, önskan, så ska du se att du får många olika svar beroende på vem du frågar. Så "önskan" för mig är inte samma som för min granne eller er alla här. För mig är inte önskan något som jag omedvetet sänder ut och INTE egentligen vill ha. För mig är önskan något som jag VILL ha och har sänt ut en aktiv önskan om. 
Och dessa menar jag då kan komma till mig på fler än ett sätt. Ett är som jag skrev ovan, att min önskan är så stark.. det finns liksom ingen möjlighet att det inte manifesteras!! Och ett annat sätt är att matcha min önskan energimässigt. Och där handlar det för mig om känslotillstånd såsom tacksamhet, uppskattning, kärlek till allt. mao kärlek. 

I min värld 😉

…. och så videon 😛


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Mandra
1/10/15, 6:28 AM
#41

#25 av: Älvan

"Modern kognitiv beteendeterapi betonar acceptans. Låta negativa tankar komma, acceptera och inte argumentera emot och låta tanken gå. Utan att engagera sig känslomässigt eller gå in och diskutera emot tanken."

Det finns absolut ingenting som säger att du inte ska bete dig på samma sätt när du affirmerar - utan du ska bete dig precis på detta sätt. Låta det flöda upp bara, acceptera det. Anledningen till att du säger det du säger, tror jag, är att väldigt ofta inom LOA-kretsar så hävdar man att det är mer eller mindre förbjudet att ha negativa tankar. DÅ gäller det du säger - eftersom man då kanske lätt fastnar i det negativa. När du är förbjuden att tänka och känna på ett visst sätt (och dessutom får veta att det är fel) så börjar du motarbeta det hela. Du trycker ner - följden blir att du inte blir av med skräpet.
Om man istället affirmerar genom att bara "följa med" i det som händer - så inträffar inte det.
Så det är inte själva affirmerandet det är fel på, utan HUR man gör det.
Om man gör det som "go with the flow" är det ingen skillnad på detta och kognitiv beteendeterapi. Det senare sättet bygger just på acceptans och när det gör det rensar affirmationer till sist bort denna inre monolog.
F.ö. blir den inte starkare eller fastnar mer av att komma upp till ytan - om man accepterar detta - snarare tvärtom. Det är inställningen som gör det isf. Inte själva affirmerandet. "Ta ut trollen i ljuset, så spricker de." :)

Annons:
Mandra
1/10/15, 6:34 AM
#42

#26 av: Kathja

#20 Känslorna styr inte tanken, det är tanken som styr känslorna - och du styr dina tankar. 

Ja, jag vet att du tycker/tror det. Vi har diskuterat det förut.

Låt mig ställa en fråga: Om någon slår dig på käften och du blir förbannad.
Ställer du dig då och först tänker  "nu ska jag bli förbannad"? Knappast - reaktionen och därmed känslan kommer automatiskt, utan ditt tänkande. Våra känslor är kopplade till våra instinkter. Och instinkter styrs inte av tänkandet, utan är undermedvetna, helt spontana, inpräglade fysiologiska reaktioner som är kopplade till för vår överlevnad.

#22 "Vi får inte alltid vad vi VILL ha, däremot vad vi fokuserar på. Inte riktigt samma sak. Det är därför vi kan manifestera ur blockeringar. Hade det inte varit på det viset hade vi bara manifesterat när vi var i harmoni vilket hade blivit väldigt underligt." 

Jag kan i princip hålla med om detta. Jag sätter likhetstecken mellan att vilja/önska och att fokusera bara. Det är en och samma sak för mig.

"Nu manifesterar (eller skapar är egentligen ett bättre ord) vi alltid det vi är redo för där och då, vi skapar det vi behöver - vilket innebär att vi skapar vår egen vägledning i livet."

Ja, kan i princip hålla med om detta också. Återigen är det jag är redo för detsamma som det jag vill/önskar. Det är bara en skillnad i ordval. För du kan inte önska/vilja något annat än det du är redo för, eller hur?

Mandra
1/10/15, 6:49 AM
#43

#29 av: Kathja

"Det är en helt annan sak! Men jag tycker att det kanske blir lite galet när man säger att det är affirmationernas fel. Vi affirmerar ju på olika sätt, att affirmera är även att ha vissa tankar som man säger till sig själv och andra ofta. Som att jag väldigt ofta säger "det löser sig" -  det fungerar på samma sätt som en affirmation med kanske inte är det man tänker på då man snackar "affirmationer" utan mer ett sätt att uttrycka sig.

Att säga att affirmationer kan vara skadligt är enligt mig lika skevt som att påstå att dataspel är skadligt. Det är alltid bra att nyansera." 

Det här håller jag också med om helt och hållet! Det är inte alls skadligt att affirmera - om det görs på rätt sätt! Problemet är att det ofta lärs ut på fel sätt. Görs det på rätt sätt är det en fantastisk metod att förändra sitt liv på.

Själv affirmerar jag sällan numer - eftersom det mesta jag önskar mig går i uppfyllelse ändå - jag behöver ibland bara tänka på något (utan fokus alltså) och det sker. Det har gått så långt att jag inte kan använda avsikter i mitt shamanska arbete heller. Om jag tänker ut en avsikt för en utesittning t ex, som jag ska gå ut i skogen och göra om några dagar eller dagen efter - så får jag svaret/lösningen/önskan redan innan jag hunnit ut i skogen. Så när jag jobbar shamanskt, måste jag numer, vänta tills jag precis startar en övning - först då kan jag formulera en avsikt/önskan med övningen. :)

[Kathja]1
1/10/15, 9:18 AM
#44

#42 Jag förstår hur du tänket men hade på det viset så skulle vi inte kunna styra våra känslor alls, vilket vi ju  kan, eller hur? Vi kan i ALLA lägen styra våra känslor, även när vi blir slagna på käften. Hade det varit något nedärvt att jag måste bli arg om någon slår mig skulle alla bli arga i det läget och de blir alla inte. Vissa stelnar, andra bryr sig föga, vissa slår tillbaka, andra springer iväg - därför att det väcker olika känslor hos olika personer. Och skulle det vara som så att det är som du säger så skulle vi inte kunna göra annat en annan gång. Du skulle inte behöva lära dig att "räkna till tio" för det hade inte hjälpt om du inte styrde dina känslor. VI skulle kunna lägga ner all ART utbildning för det vore att kasta pengarna i sjön. 

Men viss kan det vara svårt att "se" att vi tänker innan vi känner för att det just som du säger ofta ligger i det undermedvetna. 

#43 Varför gör du övningen alls om du får det du vill uppnå med övningen utan att göra den? Gå ut i skogen kan man ju göra i alla fall tänker jag. 🤔

Älvan
1/10/15, 9:53 AM
#45

#44 Jag tror man kan styra känslor med tankar delvis. Inte alltid. Ibland reagerar vi med reflexer och de nervbanorna är snabbare än tanken. Ex om du har handen på en spindlarna rycker du undan handen före du hinner få en tanke om att du får ont pga du bränner dig på spisen och bör ta bort handen. Dessa nervbanor är under evolutionen skapade för att undvika skador på vår fysiska person. Detta gäller även stark smärta som kan utlösas av ex en käften som Manara gav. Dvs kroppen kommer reagera FÖRE du får en chans att reflektera. Dvs känslan kommer först i detta fallet.

Älvan
1/10/15, 9:54 AM
#46

Handen på spisplattan. … jävla auto korrekt. ….

[Kathja]1
1/10/15, 10:13 AM
#47

Sant - överlevnadsreflexen är en helt annan sak. Men den slår inte till så ofta, däremot har vi tankefel som gör att den slår kan slå till, men tankefelen kan vi styra. Och vi snackar inte överlevnadsreflexer vi snackar om "allt det andra" - eller iaf gör jag det. 🤔 

Så 99 av 100 känslor kan vi  styra vi över. 😉

Älvan
1/10/15, 10:22 AM
#48

Kathja Jag håller med. :) Dock är det inte så lätt som man kan tro när man lyssnar på AH att kontrollera tankar o känslor. De automatiska/undermedvetna tankarna o känslorna som hela tiden snurrar är 95% av alla. De går inte styra så lätt. Dvs om du inte bearbetat och lyssnat in detta "brus" kommer det leva sitt eget liv. Du affirmerar ar. "Jag är vacker". Om det är för dig en så omöjlig tanke kommer dina omedvetna/automatiska tankar hålla sig vid tanken att du är ful pga kanske obearbetade tidigare trauman som du inte bearbetat gällande detta. Dvs din affirmation utlöser negativa och mer svårkontrollerade tankar. Däremot om vi medvetet helar och bearbetar orsaken till vi känner oss fula kommer affirmationer funka. Jag tror mer på att arbeta med sina skuggsida i detta fallet än affirmationer.

Annons:
[Kathja]1
1/10/15, 12:13 PM
#49

Och jag tror inte att vi behöver jobba så mycket alls. 😉Bara följa flödet och justera fokus. När det dyker upp väggupp så omfamnar vi dem, ger dem kärlek och släpper iväg dem till Gud att transformera till kärlek. Och det funkar på allt. Men visst är det lite svårt i början, eller skitsvårt, innan man fatta grejen. Övning ger färdighet och med tiden kan du stå med skit upp till öronen och le. Jag lovar. 

Och som jag skrev tidigare så affirmerar  jag inte så som man kanske brukar tänka sig - att sätta upp käcka ord som ska upprepas dagligen eller liknande - speciellt ofta. Men som någon skrev - ALLT är och fungerar som affirmationer, oavsett vad vi sätter för titel på det vi gör.

Mandra
1/10/15, 12:31 PM
#50

Katja: "Jag förstår hur du tänket men hade på det viset så skulle vi inte kunna styra våra känslor alls, vilket vi ju  kan, eller hur? Vi kan i ALLA lägen styra våra känslor, även när vi blir slagna på käften."

För att du ska kunna styra en känsla måste du först KÄNNA den! Eller hur, det var det som var poängen i det jag sa (inte huruvida man får ditten eller datten känsla i vissa lägen). För att styra något måste detta först existera!!!

[Kathja]1
1/10/15, 12:37 PM
#51

Inte alls! Du kan ligga lite före och styra skeendet INNAN känslan dyker upp, det är ju hela grejen. 😎

Mandra
1/10/15, 12:37 PM
#52

Katja: #43 "Varför gör du övningen alls om du får det du vill uppnå med övningen utan att göra den? Gå ut i skogen kan man ju göra i alla fall tänker jag."

Jadu, det kan man fråga sig. :) Ibland gör jag inte heller det. Men att få svar på sin önskan/avsikt är inte det enda man uppnår genom en utesittning t ex, så det finns fler skäl (orkar inte förklara dem) och av de skälen kan man göra dem ändå. 

Men, som sagt, jag sa inte att jag alltid gjorde dem ändå.

Mandra
1/10/15, 12:44 PM
#53

#31 av: szirius

Jag håller med om i princip allt du säger i detta inlägg. Och det du säger är exakt detsamma som jag säger, fast med andra ord. (Nu blev det lite för stor text).

"Min  "innersta önskan" är för mig är inte detsamma som vad jag sänder ut utifrån ett bristtänk, dvs utifrån någon blockering eller rädsla, min innersta önskan är för mig vad jag sänder ut när jag är i alignment…sedan…gäller det att vara i alignment för att släppa in det också.."

Utom det här kanske - håller jag inte riktigt med om.
Du är du - sån du är…hela du…med bristtänk och allt. Därför kan det inte existera någon annan innersta önskan än den som utgår ifrån hela du.

[Kathja]1
1/10/15, 12:52 PM
#54

#53 Men en tanke/önskan behöver väl inte utgå ifrån HELA mig - hela som i kropp & själ, ande & ego?  Du kan önska utifrån ditt ego, men du kan önska utifrån din själ (ditt högre jag, där du är ett med allt som är, ditt andliga jag). 🤔

szirius
1/10/15, 1:08 PM
#55

#43 Ah, jag håller med dig i detta Mandra, det är sättet som affirmationer lärs ut av många som är skeva, inte att göra affirmationer i sig.

Jag börjar faktiskt bli mindre och mindre fokusstyrd ( tankar med tydlig avsikt) och märker att den enda nyckeln att släppa in är ju  att vara mottaglig, dvs inte elda på massa motstånd…jag har ju upplevt också  på sista tiden att det går så oerhört enkelt att manifestera alla möjliga saker, när tankarna bara fladdrar förbi och jag inte stoppar in massa fokus i dem, bara " åh vad mysigt att gå på teater " o sen inget mer o poff, nästa dag blir jag bjuden. Tänker " åh vad mysigt att gå på bröllop, det var ju massor av år sedan!" o samma kväll i mailen har jag en inbjudan till bröllop. Och mkt i mitt arbete, jag behöver inte anstränga mig utan svar kommer till mig så lätt ofta nu för tiden.

Jag tror inte alls att det är förbjudet att tänka negativa tankar…jag upplever att det handlar om huruvida man hänger upp sig på de tankarna o känslorna, eller om man bara låter detm flöda…det kan ju faktiskt skapa mer motstånd i en att försöka trycka bort en negativ tanke än att frigöra den, som i en process, genom och ut…🌊

Annons:
Mandra
1/10/15, 1:38 PM
#56

#51 av: Kathja

Inte alls! Du kan ligga lite före och styra skeendet INNAN känslan dyker upp, det är ju hela grejen.

Jaha…lite som att styra en bil utan att ha bilen då?

Mandra
1/10/15, 1:42 PM
#57

#54 av: Kathja

#53 Men en tanke/önskan behöver väl inte utgå ifrån HELA mig - hela som i kropp & själ, ande & ego?  Du kan önska utifrån ditt ego, men du kan önska utifrån din själ (ditt högre jag, där du är ett med allt som är, ditt andliga jag).

Ja, om man tror att man kan sära på sin olika delar - men det tror inte jag. Vi är en helhet. Det går inte att bara utgå ifrån en del av denna helhet. Det är ju det som är poängen med affirmationer - de påverkar helheten (och med andlig utveckling överhuvudtaget - den sker med hela dig). Något annat är varken möjligt eller önskvärt. Om du frågar mig alltså. För mig blir det lite som att fuska - vi väljer bort vissa delar för vi inte gillar dem, tycker att de duger, eller vad som helst. Då har ju hela grejen gått förlorad.

[Kathja]1
1/10/15, 2:11 PM
#58

#56 Nej självklart inte! 🤪 

#57 Med det jag skrev i #53 så menar jag att den ena delen "har övertaget" framför den andra. Det handlar inte om att välja bort, det handlar mer om att vi inte lever som ett. Världen är full av människor som antingen har förtryckt sitt andliga jag eller sitt ego - istället för att leva med de båda i symbios som ett. 

Men som alltid så får du tro och tycka vad du vill - vi brukar ju inte alltid vara överens. Typ ganska sällan. 😎

[::Vera::]
1/10/15, 2:16 PM
#59

#0 Karin

Jag är definitivt rookien här inne. Har läst/testat/funderat sporadiskt och splittrat i snart ett år. Har svårt att hålla mig till ämnet och vette sjutton om jag ens tillför något bland alla kloka och erfarna här inne. (Jobbar med med låg självkänsla 🙂😉). Men det är skönt att bara få säga mina tankar nu när jag läst tråden. 

Jag tror att jag sänder ut massor som jag inte vet om (undermedvetet), och även en liten del medvetet. Det undermedvetna vet jag mycket lite om men det går att ta reda på en del, men det kräver arbete och tid.

Jag mår bäst när jag tillåter mig känna allt det som jag känner ( Vet om att jag känner). Därefter följer ofta en klarhet, som för dig Karin. Sedan brukar det bli dimmigt igen. INTE för att jag förväntar mig att det ska bli det, utan för att livet är så oändligt stort och komplext. Loa är en enda naturlag i det stora Hela. Klarhet-dimma avlöser varandra. Så här har det varit för mig i ett års tid.🙂

Jag tror så här att en önskan manifesteras  bland annat pga Loa, ur min starkaste känsla. Och jag vill skapa vår verklighet med denna känsla  som anden förmedlar via själen. Allt jag skapar påverkar människor, natur och djur. 

Kärlek är den ursprungliga frekvensen som allt är skapat av! Därför är det viktiga för mig att kärlek tillåts och kan/får vara den starkaste känslan inom mig OCH omkring mig. Flödet behöver vara fritt. Jag behöver tillåta mig att ta emot! För det behövs självkärlek. Vilket alltså är oerhört viktigt att jag kan känna. Men svårt. Och lätt ibland 🙂.

Bara några tankar.

…Edit :)

Och så tänker jag att t ex hat, mord och ondska inte är vårt naturliga tillstånd (eftersom allt är skapat ur kärlek). Om vår intention är kärlek, så är vi inte ämnade att skapa hat, våld, mord och ondska. Att detta existerar beror på fri vilja, rädsla ifrån egot och stopp i flödet (t ex att vilja hålla fast kärlek när den flödar till oss). Även kollektivt medvetande skapar. Tror inte att enbart Loa avgör det som finns i mitt liv eftersom allt hänger ihop. Alla människor, djur och natur är sammanlänkade oavsett vibration.

[::Vera::]
1/10/15, 3:05 PM
#60

Vilken bra tråd! 🙂 Den får mig att tänka efter och forma mina tankar ännu mer. Tack alla! 🙂❤️

Vi har ett instinktivt center i vår kropp. Där finns även intuition är min övertygelse. Jag tror att de instinktiva känslorna är långt mer än 0-1% av våra känslor, Kathja. Men att detta varierar mycket från person till person, beroende av livsupplevelser och genetiskt arv. Hur ofta den uppkommer är mycket varierande. Jag känner t ex en person med i princip INGEN impulskontroll alls, och som också agerade på sina negativa instinktiva känslor i princip alltid.  

Det finns olika vägar för känslan inom oss. Så här tänker jag; En ögonblicklig (instinktiv), en långsam som vi genom att ändra tanken ganska "lätt" kan styra, en intuitiv (som uppstår i instinktiva centrumet), och en känsla som är möjlig att manipulera fram/framkalla genom t ex affirmation (uppstår via tanken).

Den instinktiva känslan uppstår snabbare än förnuftet och inte via tanken. Denna är inte alls träffsäker pga dess snabbhet. Den saknar helt medveten och rationell analys. Den kan vara baserad på tidigare starka upplevelser/händelser/trauma, t ex stark rädsla, sorg, ilska, övergivenhet. Även om det inte längre är relevant i nuet. Det kan vara en flykt-/kampkänsla, en överlevnadsinstinkt. Instinktiv rädsla ökar pulsen inom bråkdelen av en sekund, kroppen "handlar" även den instinktivt lika snabbt som känslan uppstår. Så den fysiologiska reaktionen är stark, och det blir ofta en kraftfull manifestation. Den instinktiva känslan är mycket svårstyrd, om man inte bearbetar/jobbar med orsaken varför den uppkommer. Orsaken kan ligga djupt i det omedvetna. Då är det inte heller möjligt att styra den.

Känslan kanske inte egentligen ens existerar längre. Det är teoretiskt bara en förlängning/påföljd av den gamla känslan. Jag måste därför ifrågasätta att jag skulle "dra till mig" någon som någon som plötsligt agerar på denna blixtsnabba "impuls" pga att vi just då skulle ha samma frekvens. Tror inte på detta!

De långsamma känslorna kan man lättare välja att följa och styra. Intuition känns för mig som en känsla förmedlad av själen; omedelbar och ostyrbar.

Tankefel kan ändras Kathja 🙂. Gudskelov! 🥵😉. Vår hjärna är fantastisk. Och så komplicerad att det är en rejäl utmaning att skapa robotar med hjärnor ens i närheten av en mänsklig. Men man är på god väg efter en lååång tid. Därför…

Så lätt som att "bara" följa flödet och släppa är det nog inte alltid. Det är ju lätt att fokusera när hjärnan VET vad den ska fokusera på. Om den inte ens vet det så funkar det inte automatiskt, utan jobb behövs. Elektriska impulser har gått en viss väg en lång tid och vet bara den vägen. De vet inte att det finns ett annat flöde att följa. Mitt intellekt/förnuft säger en sak, impulserna tar den vanliga vägen.

[Kathja]1
1/10/15, 3:38 PM
#61

Vera - Funkar det för mig så funkar det för dig, och för alla andra med för den delen. Men det är svårt att förklara precis HUR man gör för att följa flödet, omfamna och släppa - men hade det inte gått hade jag inte sagt det.  😎 Och 99 tankar av 100 var bara för att synliggöra vilka som är flest, jag har ingen aning om det finns någon som har räknat på det där.

Det är ju som så att det är svårt att förklara och diskutera saker som dessa i text eftersom ett ord för mig inte alltid betyder samma sak för den som läser och vi tolkar allt vi tar in genom vårt filter av (inlärda) föreställningar.

Mandra
1/10/15, 3:45 PM
#62

"Så lätt som att "bara" följa flödet och släppa är det nog inte alltid. Det är ju lätt att fokusera när hjärnan VET vad den ska fokusera på. Om den inte ens vet det så funkar det inte automatiskt, utan jobb behövs. Elektriska impulser har gått en viss väg en lång tid och vet bara den vägen. De vet inte att det finns ett annat flöde att följa. Mitt intellekt/förnuft säger en sak, impulserna tar den vanliga vägen."

Men det är ju lite det som är tricket med affirmationer. Du affirmerar det du önskar uppnå. du behöver inte alls fokusera på något annat, något omedvetet. Det kommer upp och ger sig till känna p.g.a att du affirmerar! Det är ju vitsen! Så när jag säger "att go with the flow" så menar jag just det flöde som kommer till ytan av att man affirmerar. Ju mer du affirmerar (men inte så mkt att det blir åt helsike för jobbigt) - desto mer stiger till ytan och kan sen släppas genom att bara låta det vara tills det "verkat färdigt". Att affirmera är en självreningsprocess - inte bara ett sätt att få sina önskningar att gå i uppfyllelse.
(Fast det är inte vad många andra här inne menar med att "vara i flödet" - så det blir lite förvirrande.) :)
Både instinkter och känslor återgår till ett neutralläge när de är "urladdade", detta neutralläge uppnås genom långsam bortnötning av överflödiga impulser och eller känslor. Affirmationsprocessen är, i sig själv, en sådan långsam bortnötning av överföd/förvrängningar/undertryckande eller vad det nu är som hindrar neutralläget. När detta är uppnått är det lätt att skapa nya vägar och det är också först då - när alla blockeringar är borta som hindrar en viss önskan - som önskningen går i uppfyllelse. Det måste vara rent, dvs inte finnas några hinder för just den önskningen för att en önskan ska gå i uppfyllelse. Men man behöver inte ägna särskilt tid eller tanke kring detta - affirmerandet sköter denna process helt automatiskt.
Man behöver inte heller ställa in sig på någon viss vibration, växla upp och sånt som förespråkas här inne mkt. Detta sker också automatiskt när det är rensat och rensandet sköter affirmationen själv om. Så man behöver inte krångla till det alls - bara affirmera, stanna upp och låta skiten flöda om det kommer upp sådan och sedan fortsätta när det flödat klart. Sen kanske ny skit kommer upp - låt den tömmas ut bara - den gör det faktiskt om man tillåter den - och sen upprepa tills det är rent och önskningen uppfylls.

I övrigt håller jag helt med dig Vera.

Annons:
[Kathja]1
1/10/15, 3:50 PM
#63

#62 "Så lätt som att "bara" följa flödet och släppa är det nog inte alltid" - Nej och det har nog ingen sagt heller… 😎

MissInAction
1/10/15, 6:17 PM
#64

Vera jag vill kolla om jag har förstått dig rätt med det här eller om du tänker på något helt annat 🙂
Känslan kanske inte egentligen ens existerar längre. Det är teoretiskt bara en förlängning/påföljd av den gamla känslan. Jag måste därför ifrågasätta att jag skulle "dra till mig" någon som någon som plötsligt agerar på denna blixtsnabba "impuls" pga att vi just då skulle ha samma frekvens. Tror inte på detta!

Att en känsla inte existerar längre… menar du att en känsla måste vara aktiv precis i ögonblicket som något fysiskt manifesteras?

För så är det ju inte. Saker man önskat sig kan inträffa när man har värsta off-dagen eller låååångt efteråt.. det är denna berömda tidsbuffert det handlar om. Mellan önskan och manifestation. Och den tid det tar beror helt och hållet på hur bra vi matchar den vibrationella frekvensen av det vi vill ha. Den "aktuella känslan" behöver inte vara aktiv där och då.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[::Vera::]
1/11/15, 12:05 AM
#65

#64 Missi

Nej det var inte det som jag tänkte på!

Det jag tänkte är att jag tror inte att personer nödvändigtvis behöver ha samma frekvens för att ses, hamna på samma ställe eller i en situation tillsammans.

T ex om en person sitter på ett uteställe vid ett bord, och en person med dålig impulskontroll (som ofta agerar negativt instinktivt) med sällskap sitter i närheten. Personen blir plötsligt förbannad och drar kniv (pga en fd känsla av t ex stor sorg) mot sitt sällskap. Personen längre bort ser detta och vill hjälpa och skydda den som hotas och försöker därför avväpna knivmänniskan, men blir själv skadad. Knivmänniskan och personen som vill hjälpa behöver inte ha samma frekvens. Inte ens den som blir hotad och knivmannen behöver ha det.

Jag tror inte att Breivik och alla offer på Utöja hade samma frekvens. Ett barn blir kastad av mamman så allvarligt att hjärnskador uppstår. Barnet har inte samma frekvens som mamman som agerar  instiktivt. Det är omöjligt enligt mig.  Allt har visserligen en mening, men Loa styr inte över dessa händelser. Loa är bara en lag av av alla Universums krafter och mysterium.

Jag vet inte riktigt om jag tror på det med tidsfördröjning och Loa. Men visst kan det ha varit tidsfördröjning som gjorde att jag blev otroligt förvånad när jag var helt off, manifesterade jobbiga grejer i nov-dec och det manifesterades kärlek och mitt hem dök helt plötsligt upp  ifrån ingenstans. Jag mådde skit och var lycklig omvartannat. Blev helt förvirrad ju 🙂

[::Vera::]
1/11/15, 12:25 AM
#66

#61 Kathja

Ja det är sant att det är inte lätt att prata och förklara på nätet så man förstår varandra. Jag säger inte att jag inte tror att det kommer att fungera att följa flödet och släppa. Våra tankar och vår väg ser nog lite olika ut bara. Att följa flödet kanske t om har en helt annan innebörd för mig. Betydelsen av lätt kanske är olika den med 🤔. Ingen kan veta.

Nä du har inte sagt att det är lätt! Men ibland har jag fått en känsla av att det borde vara lättare än vad det är för mig. Att om jag bara  kunde vara annorlunda så kommer allt att bli bättre. Den felaktiga föreställningen är såklart min att ta hand om (Jag är den jag är). Men just den autopiloten är svår att ta hand om. Vill helst ge honom kicken direkt. Men han får väl finnas lite ibland, och jag får ha mer tålamod bara 😉.

#62 Mandra

Tack för din respons, din förklaring och din syn på affirmationer! 🙂

Självreningsprocess - Ahaa. Det var en helt annan vinkling än vad jag hört/läst innan.

[Kathja]1
1/11/15, 8:26 AM
#67

#66 Med "lätt " menar jag att vi inte (egentligen )behöver göra så mycket. Det handlar om att följa sitt naturliga flöde. MEN innan vi har kläm på hur man gör kan det upplevas svårt. Det beror på allt INLÄRT som ligger i vägen. Det handlar inte om att våra vägar ser olika ut, att någon skulle ha en "enklare " väg ön en annan. Det handlar bara om hur vi hanterar den. Men är vägen knölig så är det för att den ska vara knölig. Allt är alltid precis som det ska vara.

[::Vera::]
1/11/15, 11:49 AM
#68

#67 Kathja Jag syftade INTE när jag skrev att våra vägar ser olika ut, på att din eller min är lättare eller svårare. Syftade på att det är svårt på internet att ge råd, förklara o beskriva våra vägar. Och eftersom våra vägar är unika går det inte att säga hur någon annan ska gå. Jag är inget offer Kathja. Varför kan du inte se det? Det är som att ingen här ser att jag inte är det… ;) (lite förvånad bara) Så ser iaf jag inte på mig själv. Min väg är inte "svårare" än någon annans. Jag har hanterat vägen bra senaste åren tycker jag. Jag har gjort en megastor förändring till det bättre! Men jag tycker inte att det alltid är lätt och då uttrycker jag det med. Tänker inte undertrycka känslor som vill fram. D är ej bra för mig. Om jag inte hade gjort något/ gör något så är jag däremot ett offer. Jag agerar och det för mig närmare flödet när jag gör så känner jag.

Otroulig
1/11/15, 12:07 PM
#69

Vera vännen, jag kan inte utläsa någonstans att Kathja ser dig som ett offer ❤️. 

När  vi härinne försöker beskriva vår inre värld - för det är ju det vi försöker, så är det ju svårt, precis som du säger. Jag har ingen aning om din inre värld, vilka känslor som virvlar upp, vilka tanke mönster du har. 

Jag tänker så här - det spelar ingen roll vilken fysisk väg vi gått - dvs vi kan ha varit med om jobbiga saker och trauman.Vi kan även ha levt ett bekvämt och lätt liv.  Vi kan ha ett inre motstånd ändå. Vi kan inte jämföra våra liv med varandra. Som jag t.ex, jag har levt ett relativt problem löst liv, inga trauman men har ändå svårt att följa mitt inre flöde ibland. 

Naturligtvis skapar trauman och framför allt längre perioder av osunda relationer mönster i våra tankebanor som kan vara svårare att bryta upp. Men det behöver inte vara så. Kanske t.om tvärtom, att kontrasterna gör att allt blir mer tydligt 🤔. 

Att undertrycka känslor är bara ett motstånd, låt dom komma och gå igenom dom. Känner man ilska - sparka på nåt, skrik, slå i kuddar. Känner man sorg - gråt. Bara man inte fastnar i det. (Sade hon som fastnat i sorg en period)

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Annons:
szirius
1/11/15, 12:19 PM
#70

#68 jag ser dig inte som nåt offer iaf, och det viktigaste är ju att du inte ser på dig själv som det🙂. Du är mitt i en jätteomfattande proces och gör enorma steg i din utveckling, du har "brutit dig" loss ifrån komplicerade relationer och börjat lyssna på din inre röst…sen är du bara ärlig härinne med att du tycker att det är krångligt mellan varven att förstå, eller ha kraft o tillit…det är ju helt ok det med. Och modigt att våga blotta sig, eftersom det som sagt finns en inställning att man inte FÅR tänka o känna negativt…medan iaf jag ser det som jag beskrivit ovan, att det beror helt på vilken tyngdpunkt man ger de känslorna o tankarna.

[::Vera::]
1/11/15, 12:26 PM
#71

Otroulig Om man tillskriver att jag menar att jag ser någon annans väg som lättare och min som svårare, så måste väl ändå den personen tycka att jag är ett offer? Men jag kan ha jättefel. Jag är inte heller arg eller något :) Men jag brukar själv inte jämföra på det viset, så blir lite trött om människor tror att jag gör det. Tack för dina tankar :) Jag tänker nog ungefär som du… Min tacksamhet har ökat enormt i o med kontraster. Ökad tacksamhet leder till lätthet. Så kontraster har lett till tydlighet. :)

[::Vera::]
1/11/15, 12:28 PM
#72

Ok Szirius bra :)

Älvan
1/11/15, 12:44 PM
#73

Vera Vad har du fått detta ifrån att jag skulle se dig som offer? (Du skrev att alla här gjorde det och det inkluderar mig). Detta är en TANKE som du skapat. Kanske för att du långt därinne faktiskt tycker du själv är offer? Jag har hela livet känns mig övergiven. Jag har märkt att i själva verket är det jag själv som övergivit mig själv och andra. Jag känner mig ensam. Jag har hela tiden gjort mig ensam. Jag har inte tidigare tillåtit mig själv att lyssna på det jag vet: jag har aldrig varit ensam. Jag har aldrig känt mig älskad. Jag har Heller inte älskat mig. Jag har trott att jag älskar andra. Men jag gjorde inte det med öppet hjärta. Det gjorde för ont. nu låter jag mig känna smärtan av att vara oälskad, oönskad, ensam, förskjuten. Det gör ont som fan . Men jag är fri. Älskar dig Vera. Ibland gör sanningen ont.

[Kathja]1
1/11/15, 1:00 PM
#74

Vera vännen - jag ser inte dig som något offer, men eftersom du tolkade det på det viset så finns det något i det som triggar. Vad det kan vara kan vara värt att klura på. Kanske är du rädd att andra ska se dig som ett offer, eller kanske ser du dig som det själv ibland - vad vet jag. Men du hade inte reagerat om det inte fanns något som triggade. Sagt i all välmening! 

Men jag förstår inte varför man ska ses som ett offer bara för att man anser att man har haft ett svårt liv, eller en svår väg att vandra. 🤔 Även om det nu inte var vad du antydde.

Mandra
1/11/15, 1:20 PM
#75

#32 av: Livscoachen

Mandra: "Jag undrar lite mer exakt vad du menar med att du ibland använder ilska som ett "bränsle"  för att skapa affirmationen. Kan du ge nåt exempel på vad du har skapat med kraft av ilska? Vad var din innersta tro, känsla för saken. I samklang med ilskan, eller totalt tvärtom en positiv känsla.

Jag funderade just på om det är möjligt att både skapa positiva saker med ilska och negativa, helt beroende på vad man innerst inne känner och tror? Kan det vara lite så, det är precis i samklang med vad du Karin nämnde att ibland är du arg och ledsen, men har skapat bra saker men ibland har du satt på den positiva fasaden och skapar negativa saker."

Jag har inte glömt bort din fråga - har bara lite mkt att göra. :)

Jag använder det ibland som "jävlar anamma" som du nämnde någon annanstans. Jag är i behov av det ibland när det gäller personliga saker (vill inte gå in på det närmare).

För mig är alla känslor neutrala - dvs lika värda. Känslor är energi, inget annat. Ingen är bättre än någon annan. Och ilska är en känsla som innehåller väldigt mkt sprängkraft, dvs stor mängd energi - faktiskt mer än någon annan känsla. Ju mer energi du tillför en önskan/avsikt, desto mer genomslagskraft får den. Det är inte svårare än så egentligen. Det går jättebra att använda denna energi i positivt syfte.
Personligen har jag aldrig lärt mig att sätta på någon positiv fasad när jag affirmerar eller efteråt, så det gör jag aldrig.
Jag affirmerar bara, utifrån vilket läge som helst, vilken känsla som helst och med vilken tanke som helst egentligen. Men jag önskar mig aldrig något negativt medvetet förstås, vare sig för mig eller någon annan.
Mer än så tänker jag egentligen inte - så jag funderar aldrig på vad som är i det undermedvetna, vad jag tänker osv när jag affirmerar. Sitter det något ivägen, så kommer det upp och jag tillåter det att "värka ut" av sig själv.

Så egentligen kan jag inte svara riktigt på din fråga. Men i grunden är det möjligt att skapa vad som helst ur ilskan, ja.

szirius
1/11/15, 1:22 PM
#76

.

jag ser det också som att kontraster ger mig tydlighet, klarhet…så har jag inte alltid sett på kontrasterna i mitt liv, hehe…men iom med den inställningen så har väldigt mkt självnedlåtande inre mummel försvunnit….tidigare dömde jag mig hårt för alla kontraster jag skapade….nu kan jag  mer uppleva kontraster  som "hjälp" att komma ihåg att jag själv styr…så om jag tex stöter på gnällfolk lite här o där en dag så tar jag det som en ihågkommare att ok, sådär ser inte jag på livet iaf, vad skönt! Eller så har jag kanske varit på väg att ramla ner i nåt gnäll själv, och  så får jag mig en tankeställare iom att möta andra, o jag känner då att nej, sån vill jag ju inte vara,nu minns jag,  jag skapar mig själv. Tidigare skulle jag direkt dra igång med " men om jag är i alignment så skulle jag ju bara möta happy underbara people dygnets alla timmar så nu har jag gjort fel fel feeel😟". Kan säga att det är himla skönt att inte gå in i de tankarna längre…de var inte precis givande…

   Vi har så mkt olika saker med oss i bagaget, vi kan aldrig glömma det. Nog tycker jag att man kan säga att en person med stora trauman som har en väldigt trasig självbild har mer att "jobba med"…men det betyder verkligen inte att jag ser på dem/oss 😉som offer!  Mer att upptäcka, kan man ju vinkla det hela och säga🥳. Att alltid ha upplevt  fred och frihet o mat på bordet behöver inte betyda att den människan är lycklig,ifall personen inte lärt sig uppskatta det! medan någon som upplevt kontrasterna kan uppleva enorm lycka av de sakerna. Ja, kanske som Otrolig nämner 🤔att stora kontraster i livet också gör saker mer storslagna när insikter trillar ner o man släpper motstånd. Vi är ju här för att UPPLEVA!

#73  STORT Älvan. Jag minns så väl när dessa insikter nådde mig med…det var via boken och uppgifterna i  " the work"….häftigt maffigt, smärtsamt och underbart. Frihet! Kan poängtera att jag ytterst sällan känner mig ensam längre, från att ha haft det som nästan konstant upplevelse i hela mitt liv. Oönskad, förskjuten, lämnad…hmm…där finns det däremot kvar lite "läka mitt inre barn" …

Annons:
MissInAction
1/11/15, 1:28 PM
#77

Instämmer med de överiga här, Vera.. inte heller jag ser dig, eller någon här inne, som offer. Det sättet att se på människor är påväg att utrotas inom mig.

Att anse och förstå att var och en själv skapar sin verklighet är inte att likställas vid att se vissa som offer och andra som något annat. Viktigt! 

🤗❤️

I övrigt vill jag säga att jag är tacksam för den här sajten och våra diskussioner och alla er som är här, och jag har en massa tankar som håller på att ta form just nu, tror att de får hamna i en annan tråd dock 🙂


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[::Vera::]
1/11/15, 3:32 PM
#78

#73 Älvan

Hur kan jag egentligen veta något alls om någons tankar om de inte skrivs? Jag tror att tankar ständigt förändras och att det inte finns något i Universum som är fast. Tänker nu på hur viktigt det är för mig med ögonkontakt, kroppsspråk och tonfall. Det är inte enkelt att kommunicera så här "kompakt" och göra bedömningar av vad som menas. Men jag börjar fatta nu hur det fungerar lite mer på nätforum.

Ja jag skapade den tanken när jag kände mig ensam och maktlös. Dina tre insikter som du här skriver kan lika gärna vara mina. Fick känna efter lite mer nu, och jag tycker inte längre att jag är ett offer. Jag har ingen anledning alls att känna så längre. Den känslan på djupet finns inte kvar.

Uppskattar det du skriver och jag älskar dig. Känn smärtan och var STOLT över den du är! Frihet är vad jag själv känner… Sanningen gör ont. Du träffar känslan i mig.

#74 Kathja

Ja du triggade mig eftersom det du skrev påminde mig om att jag har sett mig som ett offer, men har ingen anledning att göra det längre och vill därför inte dras ditåt igen. Du tillskrev mig att jag värderar våra vägar som lättare eller svårare. Jag har sällan värderat andras vägar. Bara min egen, och nu gör jag inte det längre. Så nej jag behöver inte klura mer på vad som triggade, utan jag vet.

Ja varför ska man ses som ett offer Kathja?  Vet inte. Det kan t ex vara en känsla som smyger upp när jag känner att jag inte kan ge dig något positivt. Du vet ju det mesta redan och vill inget ha av just mig 🙂. Jag känner mig liksom oönskad eller överflödig. Och så kan det mycket väl vara och det är helt OK! 🙂..Det blir liksom inget samspel, ge och få. Jag får svårt med mitt flöde.

Jag vet även att det är svårt för människor att ändra den synen man har tilldelat en person. Hjärnan vill göra så och det är inget konstigt. Sagt i all välmening. Du lär mig andra bra grejer Kathja 🤗. Strunt i det här nu. Allt är som det ska.

#77 Missi

Jag är tacksam för att du finns och alla 🤗. Jag utvecklas så mycket tack vare er.

[::Vera::]
1/11/15, 3:43 PM
#79

…Och JA jag VET att man inte behöver ge och få av samma person!

Men det funkar inte riktigt om man aldrig känner att man kan/får ge i ett förhållande (vilket som helst). Då har man inget förhållande eftersom man inte förhåller sig till varandra anser jag.

..Men vi här kanske inte har ett förhållande utan flödar omkring bara som energi i textform. 😃❤️…Ja men så är det ju!!

[Kathja]1
1/11/15, 3:51 PM
#80

#78 Söta Vera inte farao vet jag allt! Långt därifrån till och vissa stunder undrar jag om jag vet något alls. Men bra att du vet var tolkningen att jag eller någon skulle se dig som ett offer. Älska dig själv trots detta, se det för vad det är - en rest från ett tankefel som finns kvar i ditt cellminne. Hela det med kärlek och släpp det till Gud för att transformera till lättare energier.

[::Vera::]
1/11/15, 4:09 PM
#81

#80 Snälla du, kan du sluta kalla mig för söt! Älska mig själv trots vad? För att jag är ärlig och säger att det inte är lätt att veta på ett forum vad andra tänker? För att jag är ärlig?

Nu säger du åter igen att jag behöver släppa något, som jag redan har släppt. Jag är inget offer Kathja.

[Kathja]1
1/11/15, 4:41 PM
#82

Hade du släppt det så hade du inte reagerat och nu gör du det igen. Jag ser dig fortfarande inte som något offer! Men jag ska inte kalla dig "söta" hade ingen aning om att du inte gillade det. "Älska dig själv " var ett tips, en väg att släppa det du säger att du har släppt… Här inne får man tips även när man inte har bett om det. ;)

[::Vera::]
1/11/15, 5:10 PM
#83

Kathja. DU vet inte vad jag känner! DU bestämmer inte vad jag känner! Nu blir jag faktiskt irriterad på riktigt. Jag vet att jag inte känner mig som ett offer längre.

Annons:
[Kathja]1
1/11/15, 8:06 PM
#84

Självklart inte. Ber om ursäkt om jag tolkade det som att du tog åt dig. Som sagt, det är inte alltid lätt att göra sig förstådd i ett forum som detta. Mitt svar var enbart utifrån att jag uppfattade det som att du tolkade in att jag såg dig som ett offer - och det hade du inte gjort om det inte fanns något kvar att släppa kring "offer-rollen". Så återigen jag ber om ursäkt att jag tolkade det du skrev fel. Men diskussionen kan säkert vara till nytta för någon annars hade den inte skett.

Livscoachen
1/11/15, 8:12 PM
#85

Faktiskt tror jag att jag nu förstår hur ilska kan manifestera lösningar eller det man vill  efter jag läste det du skrev Mandra så tänkte jag  precis på att jag nog gjorde det idag omedvetet 🙂 Vi har länge haft svårt att komma på en bra möbleringslösning i köksdelen och vi stod än en gång och flyttade runt köksön osv sen blev jag så irriterad att jag blev arg för vi inte kom på nåt bra. Sen lät jag det bara vara rörigt och 10 minuter senare kom jag på de! Bästa möbleringen och nu har vi köpt det som saknades och vi är så himla nöjda o glada nu 🙂Äntligen!

Härlig fart det blivit här inne! Jag har lite att läsa igenom ser jag👍

Livscoachen
1/11/15, 8:36 PM
#86

Vera, det är sant inte alltid så lätt att verkligen förstå vad någon tänker eller inte tänker, eller hur de levt sitt liv eller inte levt det genom att läsa några meningar på nätet.

SHIAWASE
1/12/15, 5:16 AM
#87

Hej på er!!!!

NUUUU har jag läst hela tråden,, intressant,,,

vet inte vart jag ska börja,, lika bra kanske att inte skriva så mycket, när man inte har varit med "från början" haha

Men några saker

1. Jag har gjort någon tråd för längesedan om att manifestera ur ilska. Har själv manifesterat på sekunden just ur ilska. När man är  ordentligt arg, så är energin enorm, och man är då sååå fokuserad så där kan det uppstå en instantmanifestation.  För mig har det bara varit bra och nödvändiga manifestationer, en ilska som har uppstått genom någon händelse som gjorde att jag sjönk,, för att ta mig upp lät jag ilskan ta över, och därigenom kom manifestationen, när manifestationen kom så förvandlades ilskan till en "YES" känsla!!! Jag har makten över mig själv!! typ, och vips var ilskan borta,, och jag nådde upp till topp stegen på känsloskalan typ,,haha,, Detta har jag gjort flera gånger!

2. Angående offer.

Jag personligen, och jag tror inte att NÅGON som är aktiv på det här forumet ser på någon annan som ett offer. För att i alla fall jag, ser inte på andra personer på det sättet. Jag ser alla som att de är PRECIS där de ska vara och går igenom PRECIS  det som de ska göra. Sedan om man uppfattar att någon annan ser på en själv på något sätt,,,, så har inte det något med den andra personen att göra utan det är ens egna uppfattning om en själv helt enkelt. Om man är förankrad i sig själv, och upplajnade så har andras uppfattningar ingen betydelse. Vad någon annan tycker om mig är ju den personens uppfattning och är av noll betydelse för mig. Däremot om jag känner mig illa berör av vad jag tror att någon annan tycker om mig, DÅ är det MITT problem,,,,, för det är ju bara MIN uppfattning av mig själv så att säga,,haha,, krångligt, hoppas att ni förstår i alla fall.

Vi är alla en och var fullt ansvariga för vårat liv, ingen annan kan skapa något ,, ingen kan skada oss på något sätt om vi själv inte tillåter det.

3. lite om frekvens etc.

INGET kan komma in i vår tillvaro om vi inte befinner oss inom samma frekvensområde.  Det kan vara tragiska saker, terror attacker eller vad som helst. En bebis och mamman har inte samma frekvens, men de befinner sig inom samma frekvensområde, och deras själar har gjort valet att uppleva detta för att expandera.  Ur mänskligt perspektiv en tragisk händelse, något som vi absolut bör verka för att förhindra och inte upprepa,,,,

Tragiska händelser sker över hela världen under de sista åren, terror, naturkatastrofer, etc. etc. Ur dessa händelser är nu också rörelsen för Kärlek, Omtanke, medkänsla, ta hand om varandra, natur och djur etc. etc. MYCKET , MYCKET starkare än tidigare, ,,,, Denna ONE LOVE känsla och rörelse skulle aldrig kunna ha expanderat om inte den andra sidan av myntet ,, alltså dessa tragiska händelser, hade skett. .

Detta är ett samspel, inte på fysisk nivå, utan på en själslig nivå, på en universell nivå, vi är alla en del i detta samspel,,,, och vi är här för att expandera själva och för att verka för en universell expansion.

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Mandra
1/12/15, 6:12 AM
#88

#87 av: SHIAWASE

"INGET kan komma in i vår tillvaro om vi inte befinner oss inom samma frekvensområde.  Det kan vara tragiska saker, terror attacker eller vad som helst. En bebis och mamman har inte samma frekvens, men de befinner sig inom samma frekvensområde, och deras själar har gjort valet att uppleva detta för att expandera.  Ur mänskligt perspektiv en tragisk händelse, något som vi absolut bör verka för att förhindra och inte upprepa,,,,"

Ni har talat om detta i denna tråd och jag har inte lagt mig i det. :) Men jag ska säga vad jag anser.

Jag håller faktiskt med om detta helt - förutom att jag inte använder orden frekvens eller frekvensområde.

Jag skulle välja ord som att "jag dragit dit det", "det är en reflektion av något i mitt inre" eller dyl. 
Men det är inte desto mindre sant. Det finns ingenting i min omgivning, som jag stöter på i mitt liv som inte är kopplat till mig själv på något vis. Så är det. :)

(Men det är inte någon spegel - därför jag istället använder ordet reflektion - det kan faktiskt lika gärna vara dess motsatts - poängen med det hela är att vi ska lära oss något av det.)

SHIAWASE
1/12/15, 6:15 AM
#89

Mandra,,,

Tack för input!

Det där med ord,, det är ju så att det är bäst att använda ord som känns "rätt" för oss själva,,,  men det känns alltid skönt när man känner att man "klickar" även om ordvalet är annorlunda,,

Sedan är det ju självklart helt ok att ha andra tolkningar och vinklingar också,,🙂

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[::Vera::]
1/12/15, 10:39 AM
#90

#84 Kathja

Ok :)

Annons:
[::Vera::]
1/12/15, 10:48 AM
#91

#88 Mandra

Du skriver:

"Jag skulle välja ord som att "jag dragit dit det", "det är en reflektion av något i mitt inre" eller dyl.  Men det är inte desto mindre sant. Det finns ingenting i min omgivning, som jag stöter på i mitt liv som inte är kopplat till mig själv på något vis. Så är det. :)

(Men det är inte någon spegel - därför jag istället använder ordet reflektion - det kan faktiskt lika gärna vara dess motsatts - poängen med det hela är att vi ska lära oss något av det.)"

Jag tror som du. Det finns alltid en koppling till sig själv, men inte att det är en spegel utan detta finns i vårt liv för att det är något vi behöver lära oss. Frekvensen behöver inte vara inom samma frekvensområde för att det ska komma in i vårt liv.

…Men när vi vibrerar lika som någon eller något så känns det underbart, en känsla av att man är ett med allt, en övertygelse att allt verkligen är kärlek, en samhörighet.

(Edit.. :) "Lika som någon" = lika hööög frekvens)

SHIAWASE
1/12/15, 11:04 AM
#92

Vera,

Jag tror att vi använder olika ord, men menar samma sak. Vi behöver absolut vara inom samma frekvensområde,,,

att vibrerar lika är inte detsamma som att allt känns underbart,,, vi skiftar ständigt mellan olika vibrationer, alla känns inte underbara,, men alla är precis vad vi önskar, och vad vi skapar , så allt är helt ok.

När man befinner sig i en "hög" "bra" vibb, och träffar någon med samma , DÅ känner man den där fantastiska känslan du beskriver,,

MEN vi befinner oss i olika vibbar, träffar därför olika personer och olika händelser inom diverse frekvensområden.

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[::Vera::]
1/12/15, 11:22 AM
#93

Nä det var ju galet det jag skrev om just det att det alltid känns så. Haha..Men om det är en hög vibb DÅ känns det så ja! Som du säger.  Är ofokuserad som attan och då ska jag ju inte alls skriva här 😃. Nu ska jag vara tyst 😉

Otroulig
1/12/15, 1:08 PM
#94

Jag tänker lite som så att vi vibrerar omedvetet.. Tex så vibrerade jag rädsla för att bli älskad och lämnad - japp, check ;) för det är ju så att våra rädslor funkar ju oxå enligt LOA. På så vis så blir det ju en utveckling för oss oxå. Jag tror dessutom att karmaläxor" kan ligga i vårt omedvetna och skicka ut dessa frekvenser.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

SHIAWASE
1/12/15, 1:34 PM
#95

Vera, Du ska inte ALLS vara tyst,,haha,,

det är det som är så bra och VIKTIGT med ett forum som detta, här är det bara att skriva oavsett. Det är ju inte meningen att vi ska skriva bara "tipptopp" saker, utan allt som dyker upp oavsett om vi är på topp eller om vi dippar, eller om vi svajar eller om vi är ofokuserade!!! ALLA inlägg och input är viktiga för det är dessa som gör sajten värdefull för ALLA och som ger den en mångfaldhet som är så viktig!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[::Vera::]
1/13/15, 2:24 AM
#96

Shia :) Jag visste att detta skulle bli en viktig tråd! Öppnade för klarhet tack vare det som tråden började med.. att tillåta sig följa känslan. Jag tillät känslor att kännas och uttryckte dem. Tack vare er har jag upptäckt något väldigt viktigt. En stor undantryckt känsla som vill bli känd och respekterad. Har vetat i någon vecka att nåt är på gång och behöver hittas och släppas. Det hade verkligen inte med offer hit och dit att göra. Inte heller om självkänsla även om den svajar. Inte att jag tror att jag är eller att någon tycker jag är en egoist heller. Att älska någon som man känner är sitt livs kärlek och som gör en så illa att den smärtan, kniven som skär genom hjärtat gång på gång på gång, tillslut blir fullständigt outhärdlig och dessutom börjar man behandla sig själv lika respektlöst och kärlekslöst. Etc.. Det är en enorm, dubbel smärta som har tryckts undan och finns i mig. Jag undertryckte och anpassade tillslut samtliga känslor för att undvika raseriutbrott. Men det hjälpte inte. Det var någon annan som bestämde vad jag kände oavsett min känsla. Den jävlar anamma ilskan som gav mig kraft att skapa mig och livet tillbaka behövde också kännas men den släpper nu allt mer. Tror det är därför jag nu kan ta ett steg till… Jag behövde trygghet o ro innan jag kunde minnas smärta och orka känna den fullt ut. Tänker göra det. Vill börja släppa den nu.

SHIAWASE
1/13/15, 3:14 AM
#97

Vad bra Vera att du känner att du släpper och tar ett steg i taget. Du beskriver ju precis så som det fungerar, just att när man befinner sig längst ner på känsloskalan dvs. när man är uppgiven, inte behandlar sig själv med respekt eller kärlek,, så är det sååå mycket bättre att hitta ilskan, börja bejaka sina känslor , ta tillbaka kraften, inte tillåta någon annan bestämma,,,, självklart är ju inte ilskan ett "bra2 tillstånd att befinna sig i ständigt,,,, men den är viktigt, men nu är du redo att gå vidare!!! underbart!!!🎈

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Annons:
Otroulig
1/13/15, 6:57 AM
#98

Vera vad klok du är:  Jag behövde trygghet o ro innan jag kunde minnas smärta och orka känna den fullt ut. 

Den processen kan jag förstå. Att när man hittar trygghet och lugn så vågar helt plötsligt undertryckta känslor upp, nu finns det plats för dom att komma upp, nu finns det kraft och mod att våga se dom och ta hand om dom.

Tänk så kärleksfullt av oss, av själen, av universum, tänk så intelligent allt är. ❤️

Jag kan också förstå hur förvånad och frågande jag skulle bli i en sån situation, what?  varför händer detta nu? - varför känner jag så här NU när jag äntligen hittat ro - jag BORDE ju må bra och vara harmonisk.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[::Vera::]
1/13/15, 12:46 PM
#99

#98 Otroulig

"Tänk så kärleksfullt av oss, av själen, av universum, tänk så intelligent allt är."

Ja det är makalöst hur det fungerar. Men det är inte jag ensam som är klok ju… Jag fick ERA tankar som är så värdefulla. ❤️

Och ja jag blev jätteförvånad  när jag reagerade så kraftigt på ordet "egoist" i en annan tråd, och sedan dök det upp andra saker här som jag reagerade på lika irrationellt på. Det skrevs också här om att skapa positivt ur ilska. Och jag mindes då att min ilska tog plats istället för något annat. Sedan påmindes jag om att sanningen gör ont. Och DÅ mindes jag den undangömda smärtan.

Älvan
1/13/15, 12:58 PM
#100

Vera Varsågod! :) ;) sanningen kan göra ont. Och det är bra. :) i ljuset av kärlek. Egoismen var ju tänkt som ett skämt. Du fick nytta av det. Och jag är tacksam att du återkom med den insikten. Jag mådde ju dåligt av att sårat dig. Kram

[::Vera::]
1/13/15, 1:20 PM
#101

Älvan

Jag anade senare att det var till nytta, men inte för vad. Därför försökte jag skriva att allt var ok till dig. Men jag vill även be om ursäkt, och jag är ledsen för att du eller någon annan fått må dåligt.

Jag brukar tänka så här att även om man ber om förlåtelse för att man sparkat någon på smalbenet, så gör det trots ursäkten  fortfarande ont på benet. Därför är det så viktigt att sådana här insikter kommer till mig, så jag kan vara den jag är istället. Så tack! Kram

Älvan
1/13/15, 1:41 PM
#102

Vera Jag fick samma insikt om smärtsam sak. Av att vara olyckligt kär och känna sig avvisad. Jag tackade idag föremålet för min obesvarade kärlek för denna upplevelse då det kommer leva till större själviskt och större läkning av mig. Tack själv. Det är såhär man utvecklas. Det är den som du stör dig på mest/orsakar mest lidande som kan vara din största lärare. Jag ser dem som "känslocoacher". :)

[Kathja]1
1/13/15, 3:57 PM
#103

Härliga insikter Vera! Blir varm inombords när jag läser det.

Upp till toppen
Annons: