Annons:
Etikettloa-generellt
Läst 1309 ggr
H-lena
10/17/14, 6:51 PM

När det börjar gå neråt

Hej hörni! 🙂

Jag undrar lite grann om en grej. Den här veckan har varit rätt tuff för mig av olika anledningar, och jag har verkligen försökt hålla mig positiv men det har varit jobbigt. Nu känner jag att jag bara sjunker längre och längre ner i mörkret igen (okej det där lät lite väl dramatiskt men ni förstår nog vad jag menar!) efter att ha mått väldigt bra och känt mig stabil ett tag. Anledningen till att det är tungt är att jag har mycket med plugget inför stundande tenta och jag stressar egentligen alldeles för mycket och pressar mig själv hårt för att jag ska klara tentan. Dessutom så (har inte sagt det här tidigare) så är jag hypokondriker, och jag förstår att jag kan "dra till mig" mitt dåliga mående och gör troligen det också och antagligen har gjrot det ett tag. Men det är så himla svårt att inte känna efter, inte oroa sig. Jag försöker verkligen tänka "men jag mår bra, det är inget fel på mig" men ändå så har jag den där lilla gnagande rösten hela tiden som säger till mig, "men varför är du då så trött?" "varför bla bla bla.." och så vidare. Jag  har ett väldigt starkt psyke som gör att jag lätt kan börja må dåligt helt utan anledning och dessutom lätt får ångest. Jag hatar att gå till läkaren, har jättedålig erfarenhet av läkare. De kan ingenting, iaf inte husläkarna. Allt de gör är att spä på min rädsla! Så jag tänker inte gå till läkaren så länge jag inte har några allvarliga symptom. 

Så mitt humör dalar, jag känner mig mycket mer negativ än tidigare. Och ju mer negativitet jag känner, desto längre ner sjunker jag. Jag vill verkligen vända på det här och har försökt tänka positiv, vara tacksam, men det är inte alls så lätt som det var i början! Vad gör jag när jag känner såhär? Vad gör ni när det känns tungt? 

Känner att det blev en lite negativ tråd det här, men det är verkligen något jag har problem med just nu. Jag blir superduperglad om ni har lite tips på vad man kan göra! Jag ska försöka räkna mina guldkorn men ibland så är det bara svårt ni vet. 

Kram!


Annons:
MissInAction
10/17/14, 6:58 PM
#1

Kram H-lena! 🤗

Som Linn brukar säga… chilla! ♥

Gör och fokusera på något HELT annat.. något som inte alls känns särskilt viktigt för dig, något som känns roligt och stimulerande i stunden. 
Kolla roliga serier och videoklipp, skratta, dansa, måla, fixa med något projekt, skriv etc etc 🙂

Egentligen så är det ju vad det handlar om.. att ha roligt, att må bra! Sen löser sig resten! Jag kan skriva ett långt inlägg men jag börjar med det här väldigt enkla men också självklara, för det är så lätt att glömma bort!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
10/17/14, 7:01 PM
#2

Påbörjade förresten en tråd kring situationer då det känns mörkt och man är villrådig kring hur man ska ta sig vidare. Inte så mycket i tråden ännu men kanske något som inspirerar.

LoA - första hjälpen


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

H-lena
10/17/14, 7:05 PM
#3

Åh tack MissI!❤️  Känns redan bättre, ska verkligen försöka göra något annat och titta på videoklippet! Du har så rätt så rätt, det viktiga är att vara glad och må bra absolut. Ibland är det svårt men det är ju så viktigt! Ikväll ska jag tänka på annat och tar tag i resten imorgon. 

Men gud vilken timing! Ska helt klart kolla in första hjälpen! 😃

Tusen tack! Kram!


MissInAction
10/17/14, 7:29 PM
#4

Och det är jättebra att som du säger räkna dina guldkorn! Bara att rabbla dem gör säkert något undermedvetet även om du i stunden kanske inte kan känna den där äkta tacksamheten.. ♥

🤗


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[::Vera::]
10/17/14, 11:36 PM
#5

H-lena

Hej hörru 😉🙂. Jag vet inte om jag kan hjälpa dig, men jag har känt en person som har mått väldigt dåligt pga hypokondri. Det är ju faktiskt inte helt enkelt att bemöta det på ett bra sätt om man inte har kunskap eller känner personen väl, utan jag tror att du behöver tala om hur du vill bli bemött, eftersom bara du vet vad som lindrar din oro. Men det ska man inte behöva göra för en utbildad läkare. Du kanske skulle prova KBT istället? Hör dig för om detta om du får lust och tid, är ett tips!

Jag kan tänka mig att din kommande tenta utlöser stress som i sin tur utlöser ångest och sedan oro över din hälsa. Vad är det värsta som kan hända när det gäller tentan? Att du behöver göra omtenta. Det är alltså inte kört på något sätt om du inte klarar den första gången. Du är inte ”sämre” för det. Alla utgår ifrån sina unika förutsättningar. Inget är varken sämre eller bättre. Det bara är 🙂! Tror att du dömer dig själv hårdast. Var snäll mot dig själv och ge dig ordentligt med släpp när det känns tufft! Gör något som du blir glad av en stund. Då kommer du nog att vinna bra förutsättningar för att klara det här som du verkligen tycker är kul.

Jag tänker att du verkar ju vara en person som tänker mycket och du kanske kan prova, för att lindra när du känner symptom, att ifrågasätta rimligheten och relevansen av den hemska känslan. T ex om du är skittrött, så vet du ju att stress och ångest tar mycket energi av dig och du känner dig trött. Jag vill inte ta bort din oro! Det du känner är verkligen sant för dig just då. Och det behöver du lyssna på… men ändå ifrågasätta för att på så vis kanske stressa ner och lugna dig själv lite.

Du skriver att du lätt börjar må dåligt utan anledning. Det är ett litet tecken på att du kanske inte vill lyssna på dina behov känner jag spontant. Jag kan ha fel.

Ta hand om dig! Det är viktigare än allt annat. 🙂

MissInAction
10/18/14, 12:33 PM
#6

Åh vilket bra svar, Vera…. 🤗 Haha, säger jag.. som inte ens ställde frågan!
Men helt andra vinklingar på det! ♥

Ja hur tänker du nu H-lena?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
H-lena
10/18/14, 8:58 PM
#7

Tack så mycket Vera! 🤗 Jag vet att jag nog borde göra något åt det. Just nu orkar jag helt enkelt inte. Har inte ens tänkt tanken på KBT mot min oro och ångest, snarare att bara gå och prata med någon. Hur jag ska ha råd eller tid har jag ingen aning om därför blir det inte av. Försöker oftast bara ignorera det och ibland hjälper det, eller så dämpas det och pågår en längre period tills det övergår i något annat. Ju mer jag skriver om det desto mer inser jag att det verkligen är ett problem. 

Absolut blir allt värre i och med stressen och oron för tentan. Har så svårt att hantera stress. För det är så himla viktigt för mig, jag tar så hårt på mina prestationer. Jag förstår att jag behöver släppa lite på det men jag vet hur jobbigt det är att inte bli godkänd och därför kämpar jag hellre så hårt jag kan för att bli godkänd. Ändå känner jag att jag inte gör tillräckligt. Försöker verkligen att ta pauser och göra annat som är roligt men det är ändå där och gnager! 

helt klart är jag en person som tänker mycket! För mycket och kan inte sluta! Endast då jag tänker på något annat så slutar jag tänka, eller hur man ska säga. När det gäller mitt mående är det som att jag inte kan se det ur ett logiskt perspektiv när det gäller mig själv. Pratar jag däremot med t.e.x min mamma och säger att jag mår dåligt så säger hon ju alltid "men det är inget fel på dig!" osv. och jag inser ju att jag är lite knäpp i kolan. Samtidigt kan ju inte hon veta om det är något fel på mig eller inte! Känner att du har så mycket rätt i det du skriver. Jag struntar ofta i mina behov. Slarvar med mat och sömn bland annat. Försöker bättra mig men det är svårt! 

Just nu tänker jag herre gud vilken skadad människa jag är! Samtidigt känns det bättre när ni är så gulliga och det hjälper verkligen att få er syn på det ur ett annat perspektiv. Jag försöker verkligen vara positiv och vara tacksam så gott jag kan och det känns bättre nu än vad det gjort den senaste tiden åtminstone. ❤️ Och jag hoppas att det börjar gå lite upp och fram nu istället för ner och bakåt! 😃 
Tack så mycket hörni!


[::Vera::]
10/19/14, 1:07 AM
#8

H-Lena 

Bra att det känns lite bättre! Jag känner så igen mig i din strävan att prestera, höga krav i utbildn och dessutom i personen som jag känner som mår dåligt pga hypokondri i samband med stress. Det bästa jag kommer på att säga är…ta dig tid för dig. Du är definitivt inte knäpp eller skadad. Ta inte in om någon antyder att du är knäpp.  Säg inte så till dig själv heller. Du är stressad, har ångest och mår kasst ibland, eller hur. Inget annat. Vem som helst kan för övrigt bli tillfälligt "knäpp" av att inte bli lyssnad på. Men viktigast är att du själv lyssnar på dig, och har lite koll på vad du i dina tankar matar dig med.  🌊🌊❤️

H-lena
10/19/14, 2:27 PM
#9

Ja det är jobbigt det här med prestationsångest, verkar vara ganska så vanligt också. Jag kommer inte ens ihåg livet innan jag hade det! Tack så hemskt mycket för alla bra tips. Ska verkligen försöka ge mig själv tid och försöka prata lite snällare till mig själv. Du har ju så rätt, vem som helst kan bli stressad och få ångest! Precis får ha lite bättre koll på mig själv i fortsättningen! Tack!❤️


[::Vera::]
10/19/14, 7:27 PM
#10

Tack själv :)

SHIAWASE
10/20/14, 1:26 AM
#11

H Lena!!!  Du har fått så bra råd…

Svårt att sluta ställa krav på sig själv när man är så van att göra det. MEN, jag tänker så här att du har ju hittat hiit till oss!!!! Vilket framsteg!! Bara att du skriver och bollar med oss här, visar ju att du är på väg till en förändring!! Så den har redan börjat, du är redan på väg till nästa nivå, till att släppa taget, att börja vara snäll mot dig själv, att hitta de små guldkornen i vardagen , att aktivt navigera dig framåt och skapa din tillvaro!!!

Så ta och beröm dig själv för att du har kommit hit! För att du skriver så öppet om din situation och hur du mår!!! Wow!!! Vilket jättesteg framåt!!

KRAM

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

H-lena
10/20/14, 4:09 PM
#12

Jag håller med, har fått jättefina tips och råd här! ❤️ 

Ja det är superdupersvårt. Exakt, jag kom hit av en anledning! Känner själv att det är mycket som har förändrats redan på väldigt kort tid och det är jag jätteglad för. Och jag är så himla tacksam över alla här inne som är så härliga och fina och delar med sig av sin kunskap och sina erfarenheter! det känns jätteskönt att du säger det att jag redan är på väg. Måste lära mig att berömma mig själv känner jag, det är dags att börja med det! Tack så mycket för pepp och positiv energi! Kram!


szirius
10/20/14, 9:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12 ❤️

Annons:
H-lena
10/22/14, 10:23 AM
#14

❤️❤️❤️


Upp till toppen
Annons: