Annons:
Etikettloa-konkret-metoder-tekniker
Läst 1129 ggr
_Fisken
2014-09-05 19:36

Separation

En kvinnlig vän till mig bor fortfarande under samma tak som sin fd pojkvän. Det är jobbigt läge och när hon väl har varit i kontakt med honom blir hon ledsen och nedstämd. Hon undrar var hennes glädje har tagit vägen. Det sker oftast när hon pratat med honom. Jag brukar säga att hon har smittas av hans negativitet och hon dras ner till hans nivå (han har psykproblem). Vad kan jag ge henne för råd? Var hämtar hon styrkan? Jag säger åt henne att hon ska umgås där det är glädje och positiv attityd. Även om det tar emot så ska hon gå på en fest och insupa stämningen - så gått det går. Vad säger ni om det som är experter på vibbar?

Jag tror nämligen på "vibbar" och vara öppen för det positiva och stänga ute det negativa. Det är en konst, men jag tror det går.

Annons:
Otroulig
2014-09-05 19:54
#1

Helt rätt, att hon ska söka efter det som får henne att mår bra. Det allra bästa är om hon kan hitta känslan i sig själv, det kan man ju göra på olika sätt… Vet ju inte hur inne hon är på meditation osv - men annars kan man ju kolla in roliga TV program, klipp på youtube, lyssna på bra musik, läsa böcker, osv.

Är hon mer utåtriktad så kurser, party osv är ju perfekt. 

Eller varför inte - tipsa henne om denna site 😉.

Det viktiga är ju att inse att hon inte har något ansvar över hans mående. Vi har  bara ansvar över oss själva. 

Att inte påverkas av andra är en konst, men när man väl klurat ut hur man kan leda sig själv tillbaka till sin egen inre kärna så har man en gåva som heter duga.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

_Fisken
2014-09-05 20:02
#2

Hon faller lätt tillbaka till ältande. Jag vet inte hur länge jag ska låta henne få hålla på och älta samma saker hela tiden. Jag försöker bryta mönstret. Men ibland faller hon ner i det där hålet och det drar ner henne. Sen försöker hon analysera en psyksjuk karl som reagerar annorlunda. Jag blir iaf inte klok på hur han hanterar det hela.

Otroulig
2014-09-05 20:21
#3

Du har inget ansvar över henne heller 😉 och inte över honom. 

Att sluta älta är ingen lätt sak. Fråga den fd ält drottningen. Men först måste man inse att ältandet inte leder någonstans. 

Stick till henne nån av Byron Katies böcker. Eller någon annan bok. Det enda du kan göra är att ge henne input - du kan inte personligen få henne att sluta älta - det måste hon komma på själv. 

Du kan bara byta samtals ämnen, dra med henne på nya grejer, prata om andra saker.

Om beslutet nu tagits att förhållandet är slut så bör hon snarast fortsätta sitt liv i annat boende.  Sen är frågan om nytt boende skulle ändra beteendet….för beteendet är  det som hon skulle tjäna på att bryta. Men allt har sin tid. Även om du kanske ser vad som vore bäst för henne - så kan DU inte få henne till det. Hon måste gå själv.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

_Fisken
2014-09-05 20:39
#4

Jag försöker få henne på andra tankar. Skingra dem. Sen har hon fixat annat boende så hon drar snart. Det är bra. Så hon kommer ur denna sfär av negativitet.

Vad gäller ansvar så har jag ett ansvar som medmänniska att hjälpa henne. Hon  kom till mig och pratade och jag kan aldrig vända ryggen till. Det är inte jag.

[Torahzen]
2014-09-05 20:42
#5

Hon verkar ha en bandspelare hon också (se en annan tråd). Hon måste byta tankespår. Så fort hon märker att hon ältar runt, observera vad hon nyss tänkte, ta ett beslut att hon vill tänka något annat. Som Outrolig säger så är hon inte ditt ansvar. Jag förstår att du vill hjälpa din kompis. Visa för henne hur hon kan göra. Be henne välja en låt som hon vill börja tänka på som hon gillar.

szirius
2014-09-05 23:25
#6

Du har fått bra tips, att prova dra med henne på grejer, byta samtalsämne etc. Så mkt mer kan man inte göra. Det är alltid sitt egna personliga beslut att bryta sitt malande som behöver komma inifrån…

hmmm, läser o tänker…eftersom du tror på vibbar så kanske du kan ta till dig detta….att kolla in dina egna vibbar lite….kan det vara så att DU har mkt fokus på hennes ältande? Ältar du att hon ältar? Det finns ju uppenbarligen i ditt system, eftersom detta upptar dina tankar o du undrar hur du ska kunna få henne att ändra sig…..nånting som behöver "släppas lite ballonger" kring🎈…❤️kliva in i kärleken till henne, se hennes kärna, se henne lycklig o som den person du vet att hon är, visualisera henne så, DET är nog bästa hjälpen du kan ge….

Annons:
MissInAction
2014-09-06 00:52
#7

Hm, kom att tänka på den här texten som jag läst på Facebook i dag. 
Om att släppa motstånd, helt enkelt. OCH det betyder också att någon annan aldrig kan påverka dig så länge du inte tillåter det. Kan vara knepigt att få ordning på det här, dels släppa motstånd, och dels tillåta något…
Men man kan se det som att man tillåter det som man vill dra till sig! Och det görs genom att släppa på motståndet. Det kan man göra exempelvis genom att hitta tankar som känns bra och som inte får en ur balans - så fort du känner av det, så prova att gå tillbaka lite och justera tanken, tänk om. Andra sätt är att meditera så att man stillar sinnet och därmed också släpper motstånd. Och som redan nämnts, gör roliga saker.. utmärkt för att komma i rätt vibb, en tillåtande vibb av flöde. 

Hon måste någonstans inse att hon har ansvar för sin egen hälsa och lycka, och ingen annans. Jag skulle vilja tipsa dig om att se din väninna så som du tänker dig henne i fantastiskt välmående! Tänk på henne och föreställ dig henne så, så kommer din vibb att vara sådan. Sen om hon kunde se sitt ex på det sättet så vore det nog ett lyft, tror jag. Bara se honom i perfekt hälsa och välmående, lycklig och hel, så att säga. Det är nog det absolut bästa hon kan göra för honom ♥ för skuldkänslor och andra negativa känslor gör ingen lycklig.

Because others cannot vibrate in your experience, they cannot affect the outcome of your experience. They can hold their opinions, but unless their opinion affects your opinion, their opinion matters not at all. A million people could be pushing against you and it would not negatively affect you unless you push back. That million people pushing against you are affecting their millions of vibrations. They are affecting what happens in their experience. They are affecting their point of attraction, but it does not affect you unless you push against them. -Abraham


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

SHIAWASE
2014-09-06 01:25
#8

Hej Fisken!!! Många bra råd,, så jag har inte så mycket att tillägga.

Men upprepar lite. Att finnas där som medmänniska för en vän, självklart!!!  Men i slutänden är det hon själv som måste ta sig ur. Så även om du ger råd och tips, och pratar med henne,, om hon inte befinner sig i en mottaglig vibb så kommer det inte att nå henne, och om det är så , så är det absolut inte ditt ansvar.  Låt henne känna din kärlek och omtanke, men sedan är det upp till henne.

Så länge det känns BRA för dig att vara där för henne , så fortsätt! MEN om du känner att du inte mår bra av hennes ältande,, då är det helt ok för dig att ta ett steg tillbaka.

Tipsa henne om någon bok (kan inte komma på någon just nu, men de andra kanske kan,, någon lättsam bok för självhjälp, självkänsla etc) Om hon nu är öppen för att vilja skapa en förändring.

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

_Fisken
2014-09-06 08:04
#9

Å nej. Jag skrev ett långt svar. råkade jag klicka fel och hamnade nån annanstans. Gick tillbaks och allt var borta. Dubbelsuck.

Som #5 säger om bandspelaren. Ja, den tror jag att jag begär fram när jag frågar henne hur hon mår. Då startar bandspelaren. Jag ska istället fråga henne om hon gjort nåt kul eller om hon ska göra nåt kul idag. Jag har försökt prata om annat med henne och ibland går det, ibland går det inte. Det beror på vad som hänt kvällen innan. 

#6. Jag kanske VILL att hon ska älta? Det brukar läka så jag har låtit henne hålla på  men någongång måste det ta slut också. Det är nu först de har flyttat isär för karln ska på nåt 12-stegsprogram och blir borta i 5v. Hon hinner flytta ut innan han kommer.  Men jag tycks ana att hon vill ha kvar den där "tråden" som är mellan människor.  Hon lixom kan inte klippa av.  Hon släpper inte taget.

#7.  För hennes del så vill hon inte ha det dåligt. Hon vill inte känna olycka. Enkla behov. MEN hon kan inte se ett liv boende själv där hon är lycklig. Så jag försöker så frön genom att låta henne tänka "Hur ser livet ut om det vore perfekt?". Det vet hon inte. Hon verkar inte kunna visualisera det. Så då börjar jag  fråga henne om vad hon anser är positivt. "Är det inte skönt om du slipper rapportera via SMS var du är?", "Vore det inte bra om du hade egna pengar?", "Kul med egen inredning?"….
Allt är frön jag sår. Jag kan inte bestämma åt henne. Hon måste själv ta stegen. 

För övrigt. Jag ska smälta tanken om att hon ska se på honom som välmående och frisk…försöka omsätta det i praktiken. Det var en tanke som var ny.

#8.  Nu förstår jag vad ni menar med "mottaglig" (#7)  och "ansvar" - tror jag. Tackar för det.

Hon ska komma hit ikväll och vi ska dela en vinare och dumma oss lite. Vi skrattar gott tillsammans när hon är på det humöret.  Ni undrar om jag har känslor för henne? Ja, jag gillar henne. Det är synd och skam att hon ska gå å vara ledsen. Hon är annars en otroligt öppen och glad kvinna och så vill jag se henne. Jag ska dock INTE så andra sorters frön utan jag håller mig  undan det. Sen får vi se vad framtiden har att säga. Men det är ett annat kapitel.

[Torahzen]
2014-09-06 08:20
#10

Klart att ingen vill vara olycklig egentligen, men det är praktiskt och bekvämt med något man känner till. Att förändra något kan kännas skrämmande, rädslor sätter stopp för förändringen. Men kan något bli dåligt så kan det bli bra igen! 👍

_Fisken
2014-09-06 08:46
#11

Ja. Nu har jag fått en del nya argument och infallsvinklar för damen ifråga när hon väl kommer. Men egentligen vill jag inte att vi diskuterar detta denna kväll. Jag vill försöka komma bort från det tungsinta snacket. Ska göra ett försök…

SHIAWASE
2014-09-06 08:57
#12

Jaaa fisken!!!  Ha bara helt enkelt en trevlig kväll med skratt och mys!!! det tror jag är det bästa!!!!!1!

Ha så roligt!!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[Torahzen]
2014-09-06 09:06
#13

Precis! Ha det så kul!!!🥳

Annons:
Älvan
2014-09-06 10:43
#14

Jag fick boken attraktionslagen i handen av en vän för många år sen med orden; strunt i att det är flummigt, läs den bara. Mina insikter kom inte på en gång. Det tog åratal att bryta mönster. Men å andra sidan är förändringarna i mina tankesystem permanent. De nya mönstren kan jag applicera i alla situationer. Inte bara mot mitt ex. Att så ett frö är bra. Förvänta dig inte att polleten faller ner direkt. Kan hända har hon stort motstånd att förändras. Eller litet. Alla är olika. Övertalning fungerar sällan. Egna insikter är effektivast och du kan inte tvinga henne. Du kan så ett frö och lita på att hon tar ansvar för sitt liv. Ibland måste man respektera människors val att må dåligt och vara destrultiva. Det ingår i personens skapelse. Dessutom kan det finnas ett syfte med "negativa" upplevelser. Vi på LOA tror dock inte det finns negativa/positiva upplevelser. Det är vår egen skapelse och inget är bättre el sämre än någon annat.

MissInAction
2014-09-06 10:55
#15

Fisken, 

jag tycker att du verkar så lugn i det här och dessutom lyhörd och optimistiskt! Så klokt du skriver ☀️ Hoppas att din vän inser det och kan uppskatta din vänskap och ditt stöd ♥


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

_Fisken
2014-09-06 18:20
#16

Tack du. Jag tror att hon uppskattar hjälpen och örat men jag tror också att hon har en match  att gå med sig själv. Gyttjepölen som hon är i måste hon inse att hon måste ta sig ur men hon måste först kunna se gräset på andra sidan och tro på att det kanske gör hennes liv mer glädjefullt. Hon måste också kunna lite på sig själv lite mer. Någon har plockat ner henne ganska rejält. Hon har förvrängd bild av hur det ska vara i livet.

En fråga uppkom när Älvan sade att positiva/negativa upplevelser inte finns. Det måste vara ett språkligt missförstånd för jag har upplevt både negativa och positiva upplevelser i livet. De är inte skapade av mig utan de skedde slumpartat. Så en förklaring kanske kan råda bot på min undran.

satsuke
2014-09-06 20:07
#17

Hej _Fisken. Detta är ett svårt inlägg att skriva, så svårt att det kommer bli rätt intetsägande tror jag.

Men jag har absolut varit som din kompis och jag kämpar med det hela tiden. Jag kan inte svara för henne, men ältandet kan vara ett skydd, mot att tvingas göra nåt åt sin situation. Ungefär som att om man ältar är man inte klar över beslutet än, man "håller på att bestämma sig" eller nåt. Ingen kan ju kräva nåt av en medan man håller på att bestämma sig, medan man reder i allt, medan man tar alla aspekter i beaktande…hahah. Fast ältandet är egentligen bara en mekanism för att slippa göra ett val. Eftersom man är rädd för att göra det där valet.

Innan hon själv känner att hon måste göra något åt sin situation…den behöver bli så hemsk att det inte funkar längre. Eller att något annat öppnar hennes ögon för att hon behöver göra nåt åt hur hon lever. Först då kommer hon göra nåt, och även då troligen under massor av tveksamheter, funderingar hit och dit och liknande.

LoA har hjälpt mig massor, att börja förstå allt som alla superkloka människor skriver härinne, att våga se att jag själv väljer hur jag känner osvosvosv.

Jag har börjat meditera, även det hjälper mig massor - att ändra sina tankebanor. Kräver lång tid och repetition om och om igen.

Jag har en vän som är lika underbar som du, hon säger att hon kan ta emot hur mycket som helst från mig. Ibland märker jag att hon inte orkar utan tar ett steg tillbaka - det dröjer lite längre innan hon svarar, hon frågar inte lika mkt. Men  hon finns alltid kvar.

Fortsätt vara positiv och lyssna. Och var rak mot henne. För han nåt som är heltknäppt - säg det. Tänker hon på ett galet sätt - säg det också!

Jag är säker på att du är guld värd för henne och att hon kommer kommer igenom det här till slut!!!

_Fisken
2014-09-06 21:39
#18

Tack för din respons. Det är mycket bra att du skrev. Guld värt.  Det jag känner igen av vad du berättar är den där tveksamheten att släppa. Förstår du? Sätta in historien i en pärm och ställa den på hyllan. Hon står fortfarande med pärmen och inte riktigt har stängt den än. Trots att han spöat henne och utövat sexuellt tvång mot henne så börjar hon nu hitta ursäkter för hans beteende typ "det är nog de nya medicinerna han äter. Tror du inte? DE har gjort honom kärlekslös och att han inte kan känna känslor".  Då brukar jag säga att "Fattar han hur glad han borde vara som hade dig?  Du tål hur mycket stryk som helst. Du tål vilka förnedringar som helst."
"Är jag inte sjuk?" säger hon.  Min respons är att att säga att hon har en snedvriden syn på hur förhållanden ska vara och på hur det ska vara. Det kommer av hennes tidigare förhållande. Det sabbade henne totalt. 

Jag noterade det första du skrev. "jag kämpar med det hela tiden".  Det stämmer lite in på det jag tänkt om henne. "Det är ett beroende" har jag tänkt. Som en alkoholist behöver alkohol känner hon sig hemma i  misär och drama.
Nu är han på nåt behandlingshem norröver och SMS:ar henne (trots att han kastat ut henne)  och hon läser det och hon säger att "han ringer imorgon sade han".  Då tänker jag att detta är inte över än. Hon är inte avståndstagande.  Ja, vi får väl se vart detta slutar.

[Torahzen]
2014-09-06 21:42
#19

Det låter som att hon är medberoende. Jag tänker på boken Guldburen. Jag har inte läst den själv, men den verkar vara klart läsvärd.

http://www.adlibris.com/se/bok/guldburen-9789187371356

Guldburen

Älvan
2014-09-06 22:10
#20

#16 Om man tror på LOA fullt ut är allt det du varit med om, just nu är med om och i framtiden kommer vara med om helt och hållet din egen skapelse. INGENTING som har hänt dig är enl LOA en slump. Att inse vidden av detta kan vara mycket smärtsamt. Det var det för mig som har varit med om mycket svåra livshändelser med bla död och misshandel. Dock har jag efter att jag accepterat att detta lidandet skapats av mig själv fått en enorm känsla av frihet att nu kunna aktivt skapa mitt liv. Tidigare skapade jag också mitt liv, men delvis omedvetet. Dvs det "elende" din vän varit med om har hon själv valt att skapa. Det beror inte på någon annan. Lidande och smärtan som vi oftast kallar "negativa aspekter av att vara människa" värderar vi människor ofta som sämre/mer negativa erfarenheter. Om man accepterar LOA fullt ut medger vi att lidandet finns och att vi kan välja det om vi vill göra det till våra erfarenheter. Dvs om vi vill skapa att vi blir misshandlade, sjuka, mobbade, råka ut för olyckor så kan vi välja att göra då. Om vi istället vill skapa oss rika, framgångsrika, snygga, lyckliga och friska kan vi även skapa det. Däremot värderar vi inte det vi skapar. Inget är bättre än det andra. Poängen med livet enl mig är att anden i oss vill expandera och uppleva saker. Det kan vara att man vill skapa sig ett liv i yttersta missär. Man har själv ansvar för sin skapelse och ingen ska döma den andre för vad den väljer att skapa. Om detta känns flummigt och abstrakt och till och med jävligt orättvist så är det normala känslor om man tidigare inte kommit i kontakt med LOA. I så fall rekommenderar jag dig att läsa mer om LOA själv.

Annons:
[::Vera::]
2014-09-06 23:09
#21

Fisken Du är en ängel. Jag tog tillslut emot hjälp bl a av en person som likt dig såg mig och situationen. Genom oerhörd envishet och tuffa kärleksfulla samtal och boendestöd hjälptes jag att hitta min kraft igen. Du kan hjälpa henne att ta det första steget ut ur relationen, genom din kärlek och omtanke. Var tuff och ärlig, men alltid så hon känner din kärlek och aldrig någonsin skuld. Begär inte att hon ska orka visa så stor tacksamhet och uppskattning just nu. Erbjud stöd bara så länge du själv inte mår sämre av det! Det är aldrig ditt ansvar. Det andra steget måste hon ta helt själv! Dvs vilja börja ta hand om sitt inre, ta ansvar för sitt mående. Tipsa om samtalsterapi. Finns många olika varianter och bara hon kan känna vad som känns ok och vad som tar henne på rätt spår igen. Ta hand om er! :)

_Fisken
2014-09-06 23:41
#22

Älvan. Jag ska tänka på vad du sagt. Har lite svårt att INTE värdera det vi skapar. Som människa tycker man om vissa saker och gillar andra mindre. Skapar man nåt (en situation?) som gör att man trivs så värderar man det. Jag förstår annars vad du menar med att man försöker expandera sin bag av erfarenheter. (Om jag förstått dig rätt). MEN man kan lägga erfarenheterna i olika bagar. En som heter "trivsel" och en annan som heter "mindre bra". 

Liv-74.  Jag kan aldrig vända henne ryggen och jag ska vara som en iller på henne om hon vacklar. Om hon går tillbaks till honom så är det så. Då har hon valt och jag kan inget göra. Jag försökte göra en tankeövning med henne där han kom tillbaks från behandlingen fräsch, redo för nystart, romantisk etc. Jag bad henne visualisera den situationen och bad henne sen berätta för mig hur hon skulle reagera. Hon blev lite paff tror jag. Jag fick inget riktigt svar. Om det hade varit jag hade jag bett personen ifråga fara åt helsike efter den behandling jag fått utstå. Men det sade hon inte. Kan man älska en människa trots att denne förnedrat och slagit? Nöter inte sånt bort kärleken såsom en ost blir hyvlad?

[::Vera::]
2014-09-06 23:46
#23

#20 Saknar ord Älvan… Tillit, klarhet, styrka! Herregud vilken text!

[::Vera::]
2014-09-07 00:19
#24

#22 Ja man kan älska en person trots allt. Däremot så behöver det inte betyda att det bästa är att leva ett liv tillsammans. Kärlek kan innebära att förhållandet behöver brytas för att båda ska växa. Om det handlar om ett uteslutande egoistiskt tänkande, medberoende, rädsla etc så är kärlek inte närvarande och relationen destruktiv. Bör brytas om det inte är medvetet skapande i kärlek och genom anden. Jag tror inte att vi vill skapa vårt eget och andras lidande, men vi gör det om vi är omedvetna om vår kraft och styrs av ego/rädsla. Kram fina människa!

[::Vera::]
2014-09-07 14:20
#25

Fisken :)… Glömde en viktig sak! Kanske viktigast. Tror bla Shia skrev det. För att höja frekvensen från låg till hög på nolltid…Försök få henne att SKRATTA! Det ger en energiboost som inget annat. Det gör att blockeringar släpper och hon får energi eftersom flödet öppnas. Fick mig att "snap out of" tungsinthet, tvivel och rädsla.. om så än bara för stunden. En stund i taget mot glädje är bra! Mirakel sker i kropp o själ när man skrattar :) .. Det var bara det ja ville säga idag. Ska iväg och skratta lite nu. ;) :) Kram

_Fisken
2014-09-07 17:51
#26

Ja. Det är en viktig sak du nämner. Jag har sagt det åt henne. "Du ska vara med folk som får dig att skratta".  Vi har samma sjuka humor så vi skrattar tsm en del. Oftast är det dock praktiska problem runt hennes flytt och givetvis resonemang om hur galet hennes X beter sig. Men jag gillar att se henne glad så det finns en automatik i det hela. Positivt för henne och även för mig då jag kan se att hon börjar vända.

Pratade idag med henne igen och hon är fullt medveten om att hennes "connection" till fd sambon är negativ och inget gott kommer ur det. Det är lite "läpparnas bekännelse" men tanken finns planterad. Hon säger att så länge hon bor i hans hus (ett par veckor till) så är hon påverkad. Givetvis har ju spänningen släppt nu då de negativa vibbarna/vågorna/frekvenserna har åkt norröver men det finns minnen kvar. Jag väntar med att se om det blir nån förändring hos henne efter att hon flyttat ut och bott i egen lght nån månad.  I alla fall så har vi skrattat gott åt nåt nåt tokigt. 

Tack för all hjälp!

Upp till toppen
Annons: