Annons:
Etikettloa-konkret-metoder-tekniker
Läst 2458 ggr
szirius
2014-08-28 20:00

Skuggsidan

Detta med skuggsidan har nu nämnts i flera trådar, så jag gör en egen tråd om det, eftersom jag tycker att det här är en väldigt givande insikt, att förstå vad detta handlar om.

Jag kopierar från den bok som jag haft i min ägo många år och ofta går tillbaks till: Krama din skugga , av Debbie Ford:

_Varför blir vi så oresonligt frustrerade och arga över en väns egoism, en arbetskamrats lättja, ett syskons högmod eller en främmande människas ohövlighet? Vi reagerar på det vi är mest rädda för, det vi döljer för oss själva - våra egna mörka sidor. Debbie Ford är expert på den mörka sidan och sprider ljus över de sidor av oss själva som vi omedvetet (eller medvetet) döljer eller förnekar - de mörka egenskaper som vi begravde medan vi lärde oss att bli "bra människor", men som kan bli en källa till styrka och glädje om vi erkänner dem och försonar oss med dem. Ford visar oss inte bara hur vi ska känna igen våra dolda känslor, utan också hur vi ska kunna hitta de gåvor de kan ge oss. Det är just de impulser som vi är räddast för som kan vara nyckeln till det som fattas i våra liv!
_

Det krävs  mod och ärlighet för att möta sin skugga, att kunna se att det jag dömer hos andra har jag i mig själv. Många blir oerhört provocerade av detta " hur kan jag vara en pedofil?? Och jag är absolut ingen rasist!!" 

Meningen med arbetet är att få frid med sig själv och därmed få en större acceptans för andra, att ta ansvar för sina känslor och handlingar och på så sätt bli en friare människa.

När jag läste boken första gången gick jag omkring flera dagar o sa till mig själv : allt jag ser och har åsikter om har jag i mig…det där…och det där…jag är en latmask…jag är en jävla fegis ibland…..jag är respektlös….jag är ohövlig…osv…men också de positiva projektionerna….jag är trevlig….jag är rolig….jag är omtyckt….att bara se och förstå att allt jag ser är aspekter av mig själv -så därför kan jag inte döma! 

Dela gärna med er av era egna aha-upplevelser av arbetet med era skuggsidor 🙂

Annons:
Älvan
2014-08-28 22:23
#2

Skuggan kallade Freud det undermedvetna. Jag hade svårare att förstå det än skuggan. Kollektiva Skuggor byggs upp i Sverige och utomlands. Ex Gazakonflikt och rasism i Sverige. Det är den personliga skuggan som blir del av den kollektiva. Det är människor som inte visar tolerans och kärlek till sin egen skugga. Därför saknar de tolerans och kärlek till andra. De står inte ut med sin egen skugga och projicerar den på andra. Vi bidrar alla till den kollektiva skuggan. Frågan är bara i hur hög grad. Skuggarbete är enkelt. Tolerans och kärlek. Med sina egna tillkortakommanden och andras.

[::Vera::]
2014-08-30 00:22
#3

Kan det vara så att ju större intolerans vi har för skuggan, dvs ju mer den är förtryckt eller finns i det omedvetna, desto mer bidrar den till den kollektiva? Ska till ta reda på vilka av mina skuggsidor som behöver mest kärlek. Börjar med de som jag känner störst motstånd mot. Ifall det är så som min fråga ovan. Blir intressant att läsa boken Skuggeffekten, Deepak, när jag får hem den.

Älvan
2014-08-30 00:36
#4

Liv Skuggan härjar fritt om man flyr från den. Ja, allas våra skuggor bidrar till den kollektiva.

Älvan
2014-08-30 00:38
#5

Liv Starkaste motståndet kan vara bra, men ibland kan det vara bra att börja smått. Då följer andra saker med. Älska tiggaren=älska den utsatta/sårbara osv delen av dig själv.

szirius
2014-08-30 00:44
#6

#3 låter rimligt! Vissa saker är liksom kollektivt ok att "peka finger åt" - eftersom ett helt gäng förtrycker det i sig själv och på så sätt eldar upp varandra och normaliserar tillståndet! Intressant….

Jag har iakktagit skuggsidan pedanteri, som finns i min närhet. Hur man är superpedant i sitt hem o har bestämda åsikter om andra som inte är lika pedanta "usch vilken röra, vilka slarviga människor, hur kan man bo sådär, så ohygieniskt med husdjur inomhus"  osv…dessa personer är motsatsen till sköna fria människor som kan slappna av, o bara ha kul, de känns liksom spända och stressade, det viktigaste är att ha ordning och kontroll…och människor som inte lever som dem anses väldigt oansvariga…för mig är detta en skugga, något inom dem som de inte kan omfamna och acceptera…de kan omöjligt ta ordet slarvig till sig, om sig själv (fast jag kan tex direkt komma på att de slarvar med sin egen hälsa) Och när det är ett helt gäng( i detta fall ett släktdrag, mödrar och döttrar) så blir det liksom ännu mer starkt, de bejakar varandra,  ja, som en kollektiv skugga☝️

Annons:
szirius
2014-08-31 19:48
#7

Åh, jag vill fortsätta detta tema, för det dyker upp överallt för mig!

Det är så intensiva skriverier om rasism nu, att  peka på andra o inte kunna se hur man har det i sig själv. Och jag kom på nåt nu - det man har så svårt att förstå är ju hur rasister kan fokusera så stenhårt på olikheterna( hudfärg, kultur, religion etc) så att de inte ser likheterna vi alla människor har - och TADA, där är ju en skugga för många: Att döma ut dem, inte vilja räkna in dem, dvs FOKUSERA på olikheterna i stället för likheterna, exakt samma grej! ☝️

Älvan
2014-08-31 19:58
#8

Szirius Tiggardebatten är samma sak. Att lämpa över sin skugga man inte klarar av att omfamna på någon annan. Därför ser jag verkligen tiggare som Guds redskap för oss att öva vår kärlek och medmänsklighet på. Tiggare ger oss alla oändligt mycket mer än vi någonsin kan ge tillbaka. De visar upp vår sårbarhet, utsatthet, fattigdom osv helt öppet utan några filter. Tänk att det är du själv som sitter där. De flesta av oss här på LOA har redan fattat att det faktiskt ÄR vi själva som sitter där. Sårbara och helt utelämnade för att ta emot andra människors kärlek.

SHIAWASE
2014-08-31 21:53
#9

Intressant diskussion,, personligen har jag svårt för ordet SKUGGSIDA,,,  Jag har aldrig tänkt på det sättet, och ser inte att det finns någon skugga inom mig, så det är inget ord som jag relaterar till alls.

Rasism debatten som jag inte tar del i , men som ibland dyker upp på FB, tar jag avstånd ifrån,, alltså även de som är så emot rasism, som skriver om sin avsky, och som vill stoppa dessa nya partier,,, för mig sänder de inte ut kärlek, utan samma  energi som partierna,, på något sätt,,,,

Tiggardebatt? pågår det en sådan också? Finna sådana i Sverige?

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Älvan
2014-08-31 23:19
#10

Shia Det var länge sen du var i Sverige? ;) Alla mataffärer har minst en tiggare sittande utanför. I Norge har man förbjudit tiggare liksom Danmark. Det är lika effektivt som att förbjuda fattigdom eller exv depression…. Här kommer tiggarna från bla Bulgarien, Rumänien osv. Artiga och trevliga människor som kämpar för sin och sin familjs försörjning.

[Kathja]1
2014-08-31 23:27
#11

Debatten kan man förvisso undgå även när man bor här… Det är ytterst sällan jag har sådant i mitt liv som tiggardebatter och liknande. Är inget som platsar i mitt liv helt enkelt.

Älvan
2014-08-31 23:34
#12

Jag möter ca 20 tiggare varje dag. Lite svårt att undgå detta då jag ser hur de blir behandlade och hur människor pratar om dem….. Vi lever i olika världar Kathja. Jag kan inte välja bort tiggarna. Det skulle vara att ignorera dem. Det är inte heller att välja bort dem iof. Tiggarna frågar inte om de platsar i vårat liv. De finns, de är människor som är som alla andra och vet du vad Kathja; Jag insåg just att tiggarna platsar bra i mitt liv. :) Vi har alla valt i vilken del av världen vi vill bo och jag vill leva exakt där jag är just nu. :)

linnease
2014-08-31 23:34
#13

Sant Kathja… Jag har med såna saker lite i periferin, för jag är nyfiken på människor, på allt egentligen.. Men ser inte mycket av nåt av det.

Hm ja, har oxå lite svårt för "skuggsida" och känslan jag får av det och av energin runt det.. lite som att det är nåt man ska bekämpa, förminska, möta, ta bort, komma ifrån.. ALLT är ju bra och välkommet, snarare, är min känsla 🤗❤️

Annons:
szirius
2014-08-31 23:58
#14

fast det är inte så att man ska ta bort nåt, inte så det menas, utan skugga som i nåt man inte vill se som ligger i dunkel o därmed blir missförstått, men om man ser det så inser man grejer och blir mer fri - så mer känner jag! Jaa, allt är bra, alla sidor, att omfamna sin skugga handlar om att se vad det är man projicerar ut som man kan läka och börja tycka om, fastän man kanske inte först fattat att det behövs❤️

Det är som ett redskap….att stanna upp när man skyller på nåt o se att man projicerar, se vad det handlar om och därmed ta ansvar, det leder till mer frihet, mer insikt bara🙂

intressant att flera upplever att orden skuggsida och mörk sida är nåt negativt😉, det är det ju inte. Det blir det ju bara om man inte vill ha nåt med det att göra, när man försöker låtsas att man bara är kärlek o ljus liksom - det är alltså exakt tvärtom, man blir MER hel av att se alla sina nyanser. ALLT!

SHIAWASE
2014-09-01 00:35
#15

Ja älvan, det var några år sedan jag var i Sverige, sedan när jag är i Sverige så befinner jag mig på landet, så jag har nog aldrig sett en tiggare i Sverige faktiskt.

Szirius, ord är ju intressant!! vi väljer ju alla de ord som känns bra för oss. Och även betydelsen skiljer sig ju för oss. Jag tex. låtsas inte något, eller försöker inte heller dunkla bort något,varken känslor eller sidor hos mig eller händelser,  jag är den jag är, jag är medveten om alla mina sidor, men jag använder liksom bara inte ord som mörkt, dåligt, skugga, inte för att det är något "fel" med dessa,  men dessa har för mig ingen bra vibb, inget som känns bra att använda helt enkelt!!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[::Vera::]
2014-09-01 01:43
#16

Skuggsidan ( varför är ordet skugga negativt? Skuggor ger liv, perspektiv och kan t o m vara vackra i rätt ljus) är en del av oss precis som alla människor inklusive tiggare är en del i vårat samhälle och förtjänar att bli uppmärksammade och älskade. Separation finns ej. Förstår inte hur man kan säga att utsatta människor inte platsar i ens liv. Gör mig ledsen. På något vis så känns det som att jag tar det delvis personligt. Är man bara älskvärd om man har hög status i samhället, är rik, megadriven, speedad och trygg? Är det att vara i flow? Förnekar vi delar av oss som vi inte tycker om så kommer dessa att projiceras på någon annan i negativ form. Det skadar. Vem kan säga att den är helt utan svagheter, utan sårbarhet eller tillkortakommanden? Alla som har full medvetenhet o kontroll över precis alla era känslor och älskar varje del av er.. Härligt! :) Tiggare finns även många här i Norrland numera och det är sorgligt men de ger mig mycket. Alltid.

[Kathja]1
2014-09-01 08:00
#17

Älvan - jag väljer inte bort dem! 🤓Tror du inte att det finns tiggare "på landet"? Men jag ser på dem med kärlek, jag välsignar dem när jag möter dem. Ger dem vad jag kan och imponeras över det liv deras själar har valt att vandra. Därför hamnar jag inte i några tiggardebatter, därför mår jag inte dåligt av att se dem.

När jag säger att en sak inte "platsar" innebär det (självklart) att jag menar att jag inte vibbar med det negativt, debatten har inte plats i mitt liv pga att jag inte ser dem (i detta fallet tiggarna) som något negativt. Så jag pratade om tiggardebatten, inte om tiggarna. 😎

Jag håller med Shia då det kommer till "skuggan" men det innebär självklart inte att man ska vara perfekt (i den meningen Liv menar) för att platsa! Alla är perfekta som de är. ❤️ Vi är ALLTID perfekta och på rätt ställe i livet. Vi gör aldrig fel, vi bara gör. Vissa saker leder till expansion nu, andra tar lite lägre tid. Allt är kärlek och där kärleken inte är finns "skuggan" - men skuggan i sig är ingenting! Den är vara avsaknad av ljus. Så istället för att titta på sin skugga gör man mer skillnad i sitt och andras liv när man ökar på sin kärlek. När man låter sitt ljus lysa starkare. ❤️Det är kärleksbudskapet. ❤️

(Men det är bra med trådar, precis som möten IRL, som får en att reagera för i reaktionen finns ett budskap som berättar vad man har att släppa från sina föreställningar som inte leder till kärlek. 🎈)

SHIAWASE
2014-09-01 08:11
#18

Yes Kathja!!!!

Liv håller med dig om att ALLA är en del av samhället. Jag kan tänka mig om det skulle finnas tiggare som jag stötte på, så skulle jag reagera som Kathja.

Återigen, när det gäller skuggsidan så är det ett ord som inte jag använder, Det betyder inte att ordet i sig är negativt på något sätt, men det är inget som jag vill använda,,, helt enkelt!!!  Eller vill använda, jag finner ingen anledning att använda ordet, jag vet inte vad jag skulle göra med ordet,,haha`,,

MEN återigen, det är ju jag det!!!  Och jag lägger absolut ingen betydelse i ordet, bara att det är ett ord som jag personligen inte har någon användning för….

I AM

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

linnease
2014-09-01 08:40
#19

Åh cool. Jag kom på vad som skavde i den här diskussionen! Nåt helt annat, haha. Ok najs ^_^ nu kan jag släppa det, tack!!!

SHIAWASE
2014-09-01 09:06
#20

Nu blir jag ju nyfiken Linn,,,, undrar vad det var!!! Men som sagt najs!!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Annons:
linnease
2014-09-01 09:57
#21

Hm, nån slags upplevelse av att bli anklagad? Av att när jag skiner så ser folk ljuset men kan inte processa det, utan försöker få tillbaka mig dit de är.. Medvetet eller omedvetet.. Hm genom att berätta allt som skaver för dem, försöka få mig att hålla med om att det ena eller det andra är jättedåligt, läskigt, otäckt? Hm försöker hitta ord för upplevelserna. Mycket sånt i helgen, en av dem i gänget där tog upp ALLT som var dåligt, cancer, Sverigedemokrater, familjemedlems självskadebeteende.. Fattade inte vad det handlade om riktigt. Men är nån gammal grej jag antagligen upplevt tidigt, och inte kunde tolka, förstå då, och sen har det mönstret bara hängt med. Att jag triggat folks motstånd, gränser, invändningar, egen ofrihet när jag varit i vortex och bara lekt och varit så fri och glad och stolt och haft roligt! Kommer ihåg t.ex när jag var kanske fem sex sju år och var såååå glad och stolt över att jag redan var så stor, hade just vägt in mig på 40 kg! Haha. Och sa det till grannpojkarna som jag lekte med, och fick tillbaka att då kommer jag bli jättetjock, väga hundra kilo när jag blev stor (dvs det var nåt fel på mig). Och jag trodde dom just då och blev helt bestört, för jag trodde alla som var äldre visste mer än jag, det verkade ju så :-) ;-) Massa såna gånger.. Skiner, blir sågad. Skiner blir sågad. Skiner, för höra om allt elände. och jag läser energier så himla bra, men aldrig fattat det, så läst känslan bakom oxå tror jag, "snälla ta hand om hur jag mår och fixa det åt mig". Så fick såna vibbar av sådana här diskussioner om kollektiva skuggsidor - känner nån slags anklagan: "du är inte ok förräns du har rensat upp din skugga så vi slipper den i vår kollektiva skugga, dvs Linn du måste ändra dig så jag slipper se mina saker jag inte vill titta på!" Eller, jag ser minsann tiggare och det är helt förfärligt, så du måste också kolla på dem och göra nåt åt det, du kan inte bara lämna oss här och gå och ha kul nån annanstans! Lite samma med röstkortsdiskussionen med! Linn du måste gå och rösta så vi kan vara lugna.. Typ. Nå sånt. Så ååååh så skönt att se och släppa, har som hela livet haft den här luddiga pressen över mig att hålla folk glada, annars blir jag anklagad för att göra fel och gärna lite straffad för det med. Har vetat om den länge nu men inte fått fingret på vad som genererar den helt så inte kunnat släppa! Men nu fattar jag äntligen att det är ju inte mitt jobb, yay! Bara att leka och skina! *massor av glada och kram och hjärtan och stjärnor smilies :D *

linnease
2014-09-01 09:59
#22

Jag behöver inte bemöta det längre, bara släppa det och fortsätta mysa ^_^ så skönt!

[Kathja]1
2014-09-01 10:04
#23

Yey Linn! 🥳

Just det är vad jag har kommit fram till i helgen när min Älskling har varit lite "knölig" - det är inte mitt jobb att vibba honom. Det får han sköta själv. Jag är och ger kärlek  - that´s it! ❤️Och jag lovar att det funkar kanon. Saker som förr kunde ta sin lilla tid att rida ur vänds nu på just ingen tid alls.  🌊

linnease
2014-09-01 10:09
#24

Jaa Kathja, det kan jag tänka mig! Oooh, och nu när jag sett detta och släppt det, så kommer jag såklart inte behöva dra till mig fler folk med off-vibbar i de situationerna, så bara flow och vortex framöver! Yay!

SHIAWASE
2014-09-01 10:30
#25

Yes säger jag också Linn!!!

Det är ju som jag också känner nu,,, Men som sagt, inget fel eller rätt, inget upp och ner, högt och lågt, vi bara ÄR alla,, och just nu är jag är ,, och det   känns sååååå bra!!! Jag befinner mig nog på bästa vibben någonsin!!! Och bättre kommer den att bli,, och just nu är jag ju en magnet när det gäller att dra till mig high flying människor, och det är så fantastiskt underbart och roligt!!!!

OCH NEJ, det är inte mitt jobb,!! Det är något som verkligen har förankrats hos mig på sista tiden, så nu tillåter jag mig att vara hur mycket high flying som helst oavsett!! Och det känns bra!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[::Vera::]
2014-09-01 11:23
#26

Ber om ursäkt om jag har fått någon att tro att det är någon annans ansvar att "vibba" mig 🤗… Eller dragit ner någon annan här till min låga förskräckliga nivå.

Älvan
2014-09-01 11:38
#27

Liv 1. Om någon vibbar ner sig så väljer de själva att göra det. 2. Alla som möter dig har själva valt att ha dig i sin skapelse. Dvs de önskar möta din "låga vibb" Ovanstående är grundläggande LOA. Och ingen är skyldig någon en ursäkt. Jag är nöjd med att jag skapat dig Liv i min skapelse. Det var mycket smart och bra av mig! :)

Annons:
[Kathja]1
2014-09-01 11:38
#28

Liv  - Inte be om ursäkt för att du är du och för det som sker i ditt nu. Som sagt, alla ansvarar för sig själv då blir det bäst. Det innebär även att vi inte har något att be om ursäkt för.

linnease
2014-09-01 12:07
#29

Ja precis!

SHIAWASE
2014-09-01 12:25
#30

Yes !!!vi är alla precis som vi ska!!!! Och , haha liv vännen din vibb är då inte låg!!!! I AM

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

szirius
2014-09-01 13:23
#31

Linn🥳🤗🎈, såklart att du ska shine your light✨

Förstår precis vad du menar, jag har också haft den där känsligheten i mig, och man blir tillsagd, att man typ ska skämmas för att man inte är bekymrad🤪…men MKT MKT MKT bättre  nu och det är ju sååå skönt, har några kvar i mitt liv som jag triggas av fortfarande i det, känner skam o skuld, men annars så mkt friare!

Jag kan ju se det från andra hållet också, hur jag själv kan ha haft perioder då jag nog varit avis på min man för att han kunnat släppa o bara varit på bra humör när jag har känt mig irriterad, hahaha, typ blivit provocerad av hans lättsamhet🤐, hmmm, finns ju inget som är så provocerande som en superglad människa när man själv är superoff, så jag kan fatta den känslan….även om jag tack och lov lärt mig ta ansvar för det där.

Så det är nog det som sker Linn, de blir provocerade av din höga vibb o vill dra ner dig eftersom de själva inte vet hur de ska ta sig upp dit du är.🤗

Jag såg nu angående ice bucket-leken, protester för att hälla ut rent vatten när andra i världen inte har nåt vatten….så då ska man skämmas liksom, folk vill tala om hur naiva och egoistiska andra är som leker med vatten, skandal! Men nån skrev ett bra inlägg om det, dels att vatten ingår i kretsloppet  och är inget vi kan äga, och även hur befriande och helande SKRATT är, vilket ju dessa klipp bidrar till, dvs foka på DET i stället❤️. Jag kan bli så …😴och🎧, orkar inte när man bara ska hitta fel fel fel i stället för att fatta att det är en GRYM GREJ att STRÅLA! Det är liksom gott nog!!! - kanske det allra mest läkande och uppbyggande vi kan ge planeten, i stället för att vara upprörda, arga, peka finger, bråka, anklaga, det är ju faktiskt skitenergier att släppa ut, så please låt mig dansa och leka med vatten o älska o kramas!Så jaaaa Linn och alla andra, vi får självklart bara vara och lysa hur mkt vi vill o får öva oss på att DET ÄR INTE VÅRT JOBB att ta hand om hur andra reagerar på det.

Ååh, det där är en stor grej att fatta, som du o Kathja nämner,  poletten har trillat ner för mig, men ändå märker jag att det inte är heeelt självklart för mig, att inte försöka vibba upp andra människors mående runt mig😇…det tankefelet är en reflex i mig ännu, men jag blir bättre och bättre på att inte börja överanalysera utan bara pula vidare i mitt braiga mående, och det är ju verkligen jättehäftigt att se hur mkt enklare allt går då! Jag övar verkligen detta vad gäller min son, som jag kan triggas lätt av.  Provar nu att liksom inte gå in i det. Att stanna kvar i en sfär av hur mkt jag uppskattar honom, älskar honom, precis som han är, hur han än äter, hur han än pratar, eller inte pratar, vad han än gör, och inte gör…och det är ju magi, hur knutar lossnar o han söker mer kontakt o öppnas när jag gör det…jag tror att de allra flesta av oss har en inlärd bild av att man ska lösa alla konflikter genom prat prat prat, ha massa regler o gränser,medan det i grund o botten handlar om sin egen vibb, det mesta sköter sig självt om man bara tar hand om sitt eget mående och fokus. Fast det här är supersvårt för mig att stp kvar i, jag vobblar in och ut, jag fattar o sen kommer nån kramp igen…

Liv då - du har inget att ursäkta dig för, shit, om nån får för sig att de måste vibba upp dig så är det ju hens tankefel , och dessutom tycker jag inte alls att du har låga vibbar🌺och - so what, om man nu har det mellan varven, det är ju ok det med, jag kan vara jätteoff ibland, det är helt ok, jag vet ju att det inte är allt jag är liksom. Och vi vet ju alla att det inte är allt du är heller! 🙂

[Kathja]1
2014-09-01 13:50
#32

Du nämner att det kan provocera att vara trallande glad när någon är arg eller off och det kan jag relatera till. Fast för mig handlar det inte om att skutta runt och sjunga medan den andre är off - utan bara att inte gå in i det. Att behålla ett vettigt fokus och att framförallt inte försöka att rodda i det annat än genom att känna kärlek. Det är där man skapar förändring, inte genom att låtsas att den andre inte finns utan genom att vara kärlek.

Älvan
2014-09-01 14:43
#33

Compassion isf medLIDANDE är det jag jobbar med just nu. Vid compassion kan man inte dras ner i andras vibb utan kan tvärtom vara till ett bättre stöd. Compassion innebär att jobba med hjärtat. Då känner man in folk och beter sig därefter. Dvs inte hjärtlöst trycker upp sitt trallande jag in i ansiktet på folk som befinner sig i en annan vibb. Man kan ju befinna sig på hög vibb utan att tralla runt dygnet runt. ;)

[Kathja]1
2014-09-01 15:28
#34

När du "känner in folk" så är du per se i dem, istället för att vara i dig. Det är en skillnad och det blir en skillnad. Att vara i hjärta, ja det ger mer kärlek, men att känna in och bemöta utifrån det du får till dig där riskera du att tappa bort dig själv.

Annons:
szirius
2014-09-01 15:50
#35

Älvan, jag har varit så överdrivet rädd att just verka vara hjärtlös, så jag har genast slutat " må bra"  om jag träffat nån deppig människa, och det hjälper ju verkligen ingen.  Självklart "trycker jag inte upp mitt skratt i nåns ansikte" , det tror jag ytterst få människor gör, men jag personligen behöver hitta min gräns för hur mkt jag tillåter mig påverkas av andra, och eftersom jag är känslig kan det faktiskt vara bättre att undvika än att tappa min kraft, det har varit en resa att nå hit, att tillåta mitt välmående att få gå lite före, sen är det ju härligt när man står så stabilt att man inte dras ner av andra….för mig är det olika med olika personer, vänner kan jag finnas nära hur mkt som helst hur de än mår, det är svårare med människor som jag kanske inte känner samma genuina kärlek till…

 fast apropå tralla, det  är ett väl fungerande sätt för mig att höja min egen vibb, det går åt båda hållen har jag märkt: jag är glad och jag börjar tralla, eller jag börjar tralla och blir glad🎧

glad glad glad, hmmm det har varit ett lite laddat ord för mig förut, har tyckt det varit tramsigt, flamsigt, störigt, barnsligt o det har jag nog inte velat vara riktigt😮….fast det har jag VERKLIGEN släppt de senaste åren 😂🤪🥳

SHIAWASE
2014-09-01 16:07
#36

haha,, ja, man behöver ju inte tralla dygnet runt, MEN känner jag för att göra det, så gör jag det. Jag VET att det finns folk , särskilt tidigare, som inte klarar av att vara i närheten av mig för att jag är "för positiv",,haha,,

MEN det är ju inte mitt problem.

SEDAN,, självklart om någon i min omgivning inte mår bra är låg, så trallar jag ju inte på utan bemöter dem på det sätt som jag anser vara bäst för stunden.

Jag anser mig själv vara en UPLIFTER,,, och jag vet att jag hjälper många att komma upp också!!! Men som sagt vissa drar sig undan.

MEN i princip, så är jag på den nivån jag är på oavsett!!!

OCH Nu som sagt så träffar jag ju bara människor som är på den nivån, ,, så vi trallar på alla tillsammans!!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[::Vera::]
2014-09-01 16:14
#37

Har aldrig någonsin blivit provocerad av att människor är trallande glada. Bara så att ni vet vem jag är 🤗.

MissInAction
2014-09-01 17:14
#38

Ville mest bara inflika att jag läst tråden nu och tycker det är ett intressant samtal 🤗

Har nog inget direkt att tillägga. Jag undrade ju lite i någon annan tråd vad det här med skugga och skuggsida egentligen var.. vad det är för något i mig. Så jag har fått en bättre bild av det nu 😎

Haha! Kom på en grej.. det här kanske jag har sagt förut. När jag skaffade mitt första email-konto (hotmail) så valde jag att istället för att ha mitt för- och efternamn synligt när folk öppnar mail från mig, så ser de Last Shadow. Och det där namnet har hängt med i många år på forum och sånt. Nu använder jag det inte längre om jag skapar något nytt - men kul att tänka på! Gillar skuggor, dels är de intressanta ur fotografisk synpunkt och dels tycker jag att det bara kan bli så vackert med skuggor ♥
Annars tänker jag lite som Shia där kring just ordvalet. Jag skulle nog hellre välja något annat, men det handlar bara om ord.. jag förstår innebörden, och jag tror också att de allra flesta av oss som är aktiva här inne har någorlunda koll på vad det här egentligen handlar om och varför vi ser vissa saker i andra människor 🙂

Jag tänkte på detta senast för någon timme sedan då jag stod i kassakön och bar tungt, och vi väntade i närmare 10 minuter då någon framme vid kassan krånglade med rabatter som de inte fick för att det hade gällt förra veckan. En sån klassisk situation och förr kunde jag bli vansinnigt irriterad inombords, visade det sällan utåt dock… men sedan något år tillbaka tänker jag att äh.. vad gör väl det om jag får vänta lite.. världen går väl inte under?  Brukar andas och räkna till tio eller nåt, hehe 😃Och så tänker jag att jag kanske hade velat kolla upp samma sak om jag förväntat mig en rabatt, eller vad det nu handlar om. Och så hittar jag några positiva tankar om personen i fråga… oftast så känner jag dem ju inte så det brukar bli någon komplimang om hår, kläder, utseende och tanken att de säkert är en kärleksfull förälder, världens bästa bror/dotter/farmor etc. och så menar jag det och känner det inom mig.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

szirius
2014-09-01 17:50
#39

# 38 missi , jag blir alltid så varm av att läsa dina betraktelser i livet, man riktigt känner att du menar det….jag gör också sånt när jag hamnar i kö, tänker att jag får lite egentid att stå o tänka kärleksfulla tankar på😂😍

MissInAction
2014-09-01 18:35
#40

Åh 🤗

Fasen vad kramig och kärleksfull jag känner mig ikväll då!! Och bara mig själv att lägga kärlek på, rent fysiskt åtminstone! Haha! 😂❤️

Fast det är alla er andra som jag känner att jag älskar! Och är så tacksam att ni finns här inne och för att ni delar med er ❤️


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Otroulig
2014-09-01 19:56
#41

#21 Tjoho Linn, det var en insikt som hette duga 🥳.

Apropå vardagsbetraktelser. Jag har aldrig "velat vara till besvär" för folk, ni vet nästan så där så man krälar på marken - men även jag ha ändrat mig lite och frågade faktiskt häromdagen om just rabatter på Statoil, det blev en liten kö bakom och jag kände av en liten irritationsvibb i ryggen, men strålade glatt vidare och  lät mig inte påverkas av den.  Bra där och tut på mig.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Annons:
szirius
2014-09-02 12:00
#42

# 41 åååh bra gjort! Det där är en tyyypisk grej som jag gör, jag frågar inte om det är kö bakom för att inte göra folk irriterade🤪! Så tokigt av mig☝️, det ska jag komma ihåg from nu, I shine my light o gör det jag behöver göra,  så får andra ta hand om sina känslor🤗

linnease
2014-09-02 13:33
#43

Haha bra! Det har jag gjort ett bra tag nu i kassaköer, tänker inte ens på det längre. Jobbar på att försöka sluta att skynda mig över övergångsställen om det kommer en bil (jag gillar att strosa runt ganska så långsamt o kolla på grejor), har de den tajmingen och jag är i vortex och i alignment och har lust att ta det lugnt så får de gott vänta. :)

linnease
2014-09-02 13:35
#44

Yay, klockan är 13:33 och 444 har läst tråden!! haha flow ^_^

MissInAction
2014-09-02 15:15
#45

Nu är klockan 15:15 😃


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

szirius
2014-09-02 15:24
#46

haha, min motsats där tror jag🤪jag kallades kalven ett tag, för jag kalvar fram, jag går fort med stooora steg, tycker det är skööönt att ha fart o känna kroppen jobba liksom, blir glad av fart! Men jag KAN gå superlångsamt också, i skogen, en hel dag o bara vara

Otroulig
2014-09-16 21:15
#47

Ha! Här var ju tråden - lägger mitt inlägg här!

Tjing, jag har idag lyssnat på Debbie Ford. Hur många är dom i den familjen….hon lever - men nån kvinnlig Ford har ju gått bort eller, jaja jag är väl mest vimsig. 

I alla fall så pratade hon om att när det tar stopp i manifesteringarna så har vi nåt som "stoppar upp" och det är vi ju helt med på. Hon sa att det kunde vara så att det som hindrar oss antingen kan vara vara en tro/ sanning som finns lagrad i oss ELLER ett gammal löfte till oss själva. Nåt som att "Jag ska aldrig bli som min mamma" eller nåt sånt. 

Hon gick sedan igenom en övning, där man skulle andas, slappna av och ta sig till en lugn plats inom sig, sätta sig i sin egen visdoms fåtölj och på en stor bildskärm se framför sig vad det är vi säger oss drömma om. Sen skulle man känna efter om man hade något skav, och varsamt försöka känna och identifiera den känslan och be om att få se bilder på skärmen när vi upplevde dessa känslor för första gången. Sen skulle vi fråga oss om vad vi själva har gett oss för löften som hindrar oss från att ta emot det vi önskar oss. Efter detta fyller man sig med kärlek och frågar vad man rent praktiskt kan göra för att uppfylla dessa löften på annat sätt eller hur vi kan göra oss med dom. 

Sist så tackar man sig själv för att man har all visdom i sig och för att svaren kommit,  även om man inte fått några svar just nu, men att man kommer att få dom inom 24  timmar. 

Det jag speciellt gillade var att hela övningen skulle göras med en lättsam känsla - en nyfikenhet av vad som kommer upp och att man hela tiden skulle känna sig trygg .

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Kathja]1
2014-09-16 22:00
#48

Spännande övning! Den ska nog provas…

Annons:
Otroulig
2014-09-18 23:22
#49

Putt - är det denna Kathja???

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Kathja]1
2014-09-19 02:17
#50

Thanx love! ♡♡♡

szirius
2014-11-23 12:21
#51

Hittade denna o länkar den här.

Hon sa nåt som gjorde bilden tydlig. Att jämföra med ett nedgrävt lik. I samma sekund som det grävs upp, får kontakt med SYRET så förändras det. Samma sak med triggerpunkter, så fort vi lyfter upp dem i ljuset o ser vad de handlar om så förändras dem! 🌊  Hon tar ett ex på en "dramaqueen" i relationer men när hon får syn på att detta kommer ifrån den lilla flickan i henne som blivit ignorerad av sin pappa, så kan hon hantera och agera på sina känslor på ett annat sätt. Hon kan börja läka.

Minney
2014-11-26 21:42
#52

Intressant. Har manifisterat, mått på topp, ärligt känt mig själv o min glädje i mig oavsett yttre omständigheter, varit ärligt positivt o det har gett grymt härligt resultat! Lyckligt kär, närhet, glädje, vänner, stöd till andra, men inom visa områden tar det tokstopp. Lik i garedroben, gammal skit som mullrar inom mig? Kanske det. Just nu, bara urless på stoppet. Kommer ingen vart. Å visst har jag gått i terapi så det sprutar barndom ur öronen på mig. Dålig kväll.,

Otroulig
2014-11-26 22:02
#53

Minney, när vi har lite "stopp i rören" som gör att flödet inte kan rinna fritt så får man lägga nya rör, lägga om sina tankemönster och sånt kan ta tid. Ge dig lite tid och tålamod fina du. 

Eftersom du gått i terapi så kanske du insett vad du bär med dig - sen ska vi ju släppa det. Det är inte alltid det enklaste. Jag vet ju inte vad du bär med dig men förlåtelse har enorm kraft. Förlåt andra, förlåt dig själv. Har du testat Hoponopono? Vi ska ha en tråd nånstans… ska leta lite. 

En del av oss behöver förstå för att kunna gå vidare, vissa av oss (jag själv tidigare) har analyserat och analyserat och ibland kan det vara bättre att släppa om man väl har kommit till vissa insikter. Men det där är olika - återigen vissa måste komma till en JAHA upplevelse många gånger som verkligen går in i kroppen - man kan förstå på ett plan men det måste gå in,  ordentligt.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Otroulig
2014-11-26 22:04
#54

Här var den 🙂

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Minney
2014-11-27 22:36
#55

Tack Otroulig. Ja, det är det där med att förstå intellektuellt bara eller att leva det i känslan. Har kommit så långt, men sedan vid vissa situationer så bara pang bom tillbaka. O då sitter det liksom. Men! Vet att jag kan vända def numera. Har hittat mig nu så jag vet när det känns rätt i mig Det visste jag inte förut. Så jag kan lättare acceptera att rören är lite igenkorkade för jag vet att jag kan rensa dem. Men när jag hamnar tillbska blir jag ändå så låg. Men allt känns ändå bättre idag. Ska prova länken. Förlåtelsen är jag inte klar med. Så fint att du prickade den!

Annons:
Upp till toppen
Annons: