Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 1160 ggr
[Kathja]1
2014-04-07 11:37

Hur kan det komma sig...

…att vi skäms när andra är "pinsamma"???

Satt just och tittade på Top Gear och det blev lite pinigt då de körde över ett tält på en camping. Varför spelar mindre roll - man vi kom iaf igång och diskutera Varför skäms man då andra är pinsamma?!

Min man brukar gå ur rummet då det är för pinsamt på tv, som att han inte vill vara i samma rum som pinsamma människor, det är nämligen okej att vi berättar vad de gör, det kan han ta.

Så utifrån allt detta, vi skapar våra liv, speglar oss i andra och är människor frågar jag nu er - WHY? 🤔

För det är ju helt galet, speciellt som att det för min (vår) del i huvudsak handlar om saker som händer på tv. 🤪

Annons:
catchpassion
2014-04-07 12:55
#1

Jag är likadan som din man Kathja! Kan t.o.m bli irriterad om jag te.x kollar på en komedi där det andra ser det komiska i det hela. Något jag måste jobba med. Skämmas kan ja göra för andra i alla situationer av någon underlig anledning och det så är i det verkliga livet eller film eller tv.

Kram
CatchPassion

Älvan
2014-04-07 13:54
#2

1. Du och din man är empatiska personer och kan leva er in i personens känslor. Alla människor kan inte känna skam o skuldkänslor som ex narcissister 2. Jag tror evolutionen har utvecklat vår förmåga att känna skam för att kunna lära oss av misstagen. Om man gjort något tidigare som utlöst dessa känslor undviker man gärna göra samma sak för att slippa dessa obehagliga känslor. Narcissister lär sig inte av sina misstag och gör samma sak då detta inte utlöser skam och skuldkänslor. Exv kränker/mobbar/misshandlar osv. Skammen skyddar oss mot oss själva och interaktionen med andra. 3. Skam och skuldkänslor lärs in i mycket låg ålder. "Rätt och fel". Skam och skuld kan läras in fel så man känner skam för onödiga situationer och handlingar som ej hjälper individen el andra. Exv skämmas för man är för tjock/smal att man har olika behov som är naturliga ex sex, kroppsdofter. Då blir detta belastning. Jag tycker många program bygger på att lära ut att man ska skämmas för saker som är helt naturliga. Det är på ett sätt väldigt tragiskt. Det är ju egentligen inte kärleksfullt att känna skam åt en annan persons svårigheter eller misslyckanden. Det lär oss att se nedvärderande ute i verkliga livet och då det blir riktigt tråkigt är när man ex får en tjock att skämmas för sin kropp. jag tycker det är bra att göra som Kathja gör. Fundera på vad du skäms för som utlösts av ex tv programmet. Är det något som du skäms för hos digsjälv. När du kommit på det fundera på om det är kärleksfullt att se på digsjälv på det sättet. Är det något som hjälper eller hindrar dig att ha den värderingen. Fundera sen på om det är kärleksfullt att se på andra på det sättet.

gonzo56
2014-04-07 15:24
#3

Tjena Kathja och alla andra! *vinkar* 

Yeee.. vilken bra tråd! 

det här är nåt som jag också tänkt på.. och tänker (utöver det de andra bra svaren i tråden) att det nog är en slags intuitiv känsla av enhet.. alltså vi är ju egentligen en och samma organism.. saker som gör ont för en 'annan' gör ont i en själv.. de är ju samma 'kropp' egentligen. 

Jag har alltid haft svårt för såna program som Americas funniest home videos och andra såna program eller situationer där man skrattar åt folk som gör sig illa.. ramlar och slår sig, får ett knytnävsslag av en unge på pungen, ramlar i poolen, någon trampar på bröllopsklänningen så den rivs sönder osv. Det kanske bottnar i att man inte kan hantera sånt.. ungefär som att bebisar som skrattar inte alltid skrattar av glädje.. ibland kan de tokskratta när de blir rädda för att något dyker upp för plötsligt inom ramen för deras perception.. och de blir rädda för det och brister ut i gapskratt, men man kan se i deras små ögon att de ser bekymrade ut efteråt.. ungefär som titt-ut-lekar med för små barn.. de förstår inte vad som händer och det är en skrämmande, men kittlande känsla när den vuxne plötsligt försvinner för att lika plötsligt dyka upp igen.. Barnets hjärna har inte utvecklat tillräckligt med kopplingar för att kunna förstå vad som egentligen händer.. & sedan så skrattar ju den vuxne i leken och bebisen känner nåt slags förlösande i att den vuxne 'dök upp igen' (oj, vilken trygghet.. det här gick ju bra..?) & sen har man roligt tillsammans.. så lär sig barnet den här grejjen.. att när någon försvinner och dyker upp så här.. det är något vi gör när vi ska ha roligt.. så barnet börjar att spänna sig och skratta åt titt-ut-leken nästan innan den ens har börjat. Man skapar en sån kultur tillsammans med barnet.

Kanske är det här en lite liknande grej.. att oförståelse gör att vi skrattar åt saker som egentligen inte är så roliga? Själv så har jag alltid fått hjärtsnörp varje gång nån ramlar så där på teve (har iofs bojkottat teve ganska länge nu, men förut när jag såg på tramset..) 

Jag tycker det är viktigt att bojkotta skrot.. att inte delta alls i sådant som är negativt. Ungefär som med konsumentmakt.. Om vi fortsätter konsumera dåliga varor så tar affären bara in mer av det. Likadant är det med teve och ja, det mesta i livet.. Vi är medskapare! av den här världen.. och om vi vill ha en vackrare värld så tycker jag vi ska vända oss mot det vackra och kärleksfulla.. för då skapar vi mer av det istället för att programmeras med skrot. 

Det finns en anledning till att det kallas för produktionen och program ;) (teve-)Produktionen skapar oss genom att programmera oss med sina program.. men det finns en häftig grej.. Vi kan välja att gå därifrån.. och sluta tillåta dem att programmera oss med skit. Våra undermedvetna tar in en massa signaler genom vår perception (syn, hörsel, lukt, känsel, smak) och dessa fortsätter att verka i och genom våra kroppar (mottagare & sändare av information). Vi behöver lära oss att använda våra känselspröt på ett bättre sätt.. och att inte ta in negativa saker som vi sedan projicerar ut på vår omgivning. För det är nämligen så vi hela tiden (i varje nu) skapar och omskapar vår omvärld. Om vi bara tar in vackra saker så kommer vi skapa en vackrare, mer harmonisk och fredligare omvärld. Man får faktiskt fyrkantiga ögon av att titta på teve. Nåt som så klart de som tjänar pengar på oss blir glada för.. de gillar fyrkantighet.. Men jag gillar mjuka former. De är mycket naturligare.. Inget i naturen är fyrkantigt eller rakt, men i stan.. där är det mesta fyrkantigt. Tegelstenar, gatuplattor, raka linjer osv. Är det detta vi vill programmera oss med? 

Nej, nu bojkottar vi skiten tillsammans och stänger av teven och går vår egen väg.. den naturliga vägen.. och strävar mot det naturliga, mjuka och vackra istället, tycker jag. Naturen har helande krafter.. det är därför det är så svårt att vara arg i skogen. Har ni också känt det? Det är för att vår urmoder/ Gaia helar oss och ger oss liv och näring. Vi är beroende av henne för vår överlevnad. Inte ska vi gå emot henne som vi är ett med & som är vårt naturliga tillstånd. 

Tillsammans är vi samma 'kropp'/organism. Vi måste ta hand om den.. så att den inte blir mera sjuk. Kolla vad som händer när vi låter oss styras av produktionen (stolt foliehatt :D).. då dödar vi vår urmoder genom girighet, överkonsumtion (som ju uppmuntras av teve), segregation och alienation av oss själva. Tills slut vet vi inte alls vem vi är.. för vi har låtit oss luras tillräckligt länge och blir förvirrade.. för vi tror att det är helt okej att skära sönder våra kroppar för att lägga in lite plastbitar här och där - så att vi ska bli likadana som Linda Rosing och company på teve (som ju är utvalda av produktionen för att skapa ett sjukligt ideal att försöka efterleva).. och produktionen blir nöjda för de tjänar ju sjuka summor pengar på oss. Pengar och döda ting dyrkas mer än våra medmänniskor och folk armbågar sig fram och trampar på varandra för att vara 'inne'/ med i gamet. Men jag känner nog att jag hellre vill vara ute än inne ;) I alla fall inte delta i det där.. För det är en smittsam zombiesjuka som sprider sig och förpestar dem/det vi egentligen älskar/ som betyder något för oss. 

Levande framför dött! Alla dagar i veckan! Eller hur, mina vackra medskapare. Ni är ju också jag.. tillsammans är vi ett.. om ni är sjuka så är jag ju också det. Eller åtminstone så riskerar jag få smittan ;) 

Jag tycker det är dags att vakna nu.. upp och hoppa och sitt inte där och deka ner framför dumburken, för den förslavar er.. mer än vad ni tror! <---! och då pratar jag inte bara om reklamen utan om det mesta på teve. Gå ut/ur istället och bli ett med er sanna natur. Det är skönt i naturen. 

Tack för att ni läste det här.. det gjorde mig riktigt glad! 

Sprutar kärlek på er.. för ni är underbara, vackra varelser.. precis och exakt så som ni är! Vi behöver inte krusidullerna och extravaganserna.. och i synnerhet inte Dolce vita! Allt det där är bara trams och lurendrejeri. I det enkla bor det vackra.. och sann rikedom sitter i hjärtat.. den rikedomen är en skatt som ingen nånsin kan ta ifrån en. 

❤️ /G

[Kathja]1
2014-04-08 00:53
#4

Vilka härliga svar!👍🤗❤️

Men min följd tanke/fråga blir varför det är pinsamt just på TV? För jag brukar inte tycka att människor är pinsamma Irl, och min man är då rakt inte empatisk (han har någon käck diagnos och är inte mycket för att känna med eller för andra…) Vare sig han eller jag är mycket för att vara rädda för att vara pinsamma själva heller, är det nog ganska ofta i andras ögon. Galen

Frågeställningen uppkom då det känns som att det är ganska vanligt… 🤔

Otroulig
2014-04-08 06:59
#5

Jag kallar detta fenomen " sekundär skam", många pratar om att man måste ta fram skämskudden för man klarar inte av det och ja veti fåglarna. Vi måste ju identifiera oss med dom. Så är det ju - och vi är ju alla ett. 🤔

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Kathja]1
2014-04-08 09:13
#6

Självklart är det så. Men det intressanta är att gör det i situationer som inte ens är på riktigt! Ja, ja det var en av alla livade diskussioner vi för här hemma i alla fall. ♡

Annons:
[rore]
2014-04-08 09:37
#7

Härlig tråd och tankeväckande. Tack för den🤗.

Jag tänker mig att situationerna i/på tv. Ändå triggar någonting undermedvetet inom oss, som gör att vi reagerar med att lämna rummet/ eller tv:n.

Vi vill inte kännas vid det eventuella obehaget och se närmare på det😞. Utan vi skakar av oss.

Kanske uppfattar vi inte ens att det handlar om våra egna inre försvar, som triggas och som väcker känslor. För på tv så är det ju inte på riktigt!

Men faktum är att de känslor som väcks inom oss i dessa stunder Är på riktigt!

Och där i ligger också allas våra val.

Apropå speglingar🤔

Japp, så tänker jag

Älvan
2014-04-08 09:52
#8

Rore Precis så försökte jag förklara i mitt inlägg. Att titta inåt på vad vi skäms för hos oss själva. Omfamna det och också omfamna personerna på tvs pinsamheter. Det är ofta inget relevant att skämmas för. Att känna skam för saker vi exv inte kan påverka är ju helt onödigt och belastande.

gonzo56
2014-04-08 11:03
#9

Älvan: Jaaa 🌈 :D Bättre skåda inåt än att ta in en massa skrot och programmera våra undermedvetna med nåt fabricerat.. 

meditation är bra.. & skönt! mmm ❤️ 

Rore: Undra varför teveproduktionen ens tycker att vi ska se på sånt.. som när någon gör bort sig? 

Jag tänker att de tränar oss i att skratta åt när andra gör bort sig för att öka vårt utanförskap och skapa rädslor i oss.. När vi programmeras med att 'folk skrattar åt en när man råkar göra bort sig' (jag tycker dock att man aldrig nånsin kan göra bort sig.. pinsamhet existerar inte i min värld) så skapas på en slags undermedveten nivå en rädsla för att göra bort oss.. det i sin tur gör att vi blir lite mera återhållsamma & segregerade från andra människor och oss själva.. en slags hyperspänning som gör en 'uptight' & vi lär oss att vara stängda mot varandra, hålla tillbaka med saker för att inte säga nåt som verkar pinsamt.. vi kanske blir rädda för att berätta sanningen om oss själva för andra.. för att de inte ska 'tycka något/att vi är pinsamma?' I samma veva så stänger vi ju av oss själva/förminskar oss och stänger av kraften. 

Och så tänker jag att det är precis vad de där uppe på toppen (som tjänar multumsummorna på oss) önskar att det ska vara.. för ju mer segregation och alienation de lyckas skapa (med sin programmering/mind control) i oss.. desto bättre kontroll har de över oss.. och vi blir deras lydiga slavar http://www.youtube.com/watch?v=qR70ZctYVDs <-- väldigt sevärda nio minuter! 

Undra hur det här med att programmeras med skrot.. synkar med "Law of attraction"? ;) det kan väl inte ge oss så bra liv.. 

Det är dags att vakna upp till den verkliga verkligheten och börja inse att vi är så mycket mer än de vill att vi ska vara. Och ffa inte tillåta kontrollen att fortsätta.. börja gå åt andra hållet! Och skapa fred.. i oss själva.. så att vi tillsammans skapar fred på jorden. För fred vill väl alla ha? Om vi tror att det är möjligt.. Men dom där uppe vill inte ha fred, för de tjänar multumsummor på att upprätthålla krig överallt.. och då pratar jag inte bara om krig i andra länder.. med soldater och så. Soldater kan vara väldigt förtäckta också.. som zzzovande zombies som bara gör som de blir tillsagda.. köp det, gör så, gör inte så, det här är rätt - det fel, osv. 

Fredsduvor behöver väl inga regler? Deras sam-vete (ja, ni vet det där universella, som vi vet tillsammans) behöver ju inga regler för att veta vad som är rätt och fel.. sånt känns & hörs ju inuti när det blir fredligt, lugnt, harmoniskt.. när kriget upphör. Men det kan nog vara svårt att se och känna när vi bombarderas med en massa brus och störning så att signalen inte ljuder klart och tydligt. 

Sedan så lär de oss att vi ska lämna över ansvaret till dom och förminska oss själva och inte tro att vi har det i oss själva.. (fast de flesta tror väl inte heller att LOA existerar?) att vi inte är kapabla att fatta bra beslut osv, men det kanske är en annan diskussion? :D I alla fall är det så maktstrukturer upprätthålls. 

Peace, love & understanding! tillsammans överbryggar vi det här.. med regnbågsbron :D 🌈 

/G

[Kathja]1
2014-04-08 11:20
#10

Gonzo -  Tack där var du något på spåret, det kändes i hela mig. När man inte skrattar åt att andra gör bort sig så har det med att göra att man (jag!) inte har blivit programmerad med att det är roligt. 

Jag brukar ofta säga att jag inte har någon humor, fast jag vet att jag har det, jag är en väldigt kul kvinna, som skrattar ofta och ofta får andra att skratta. MEN jag skrattar inte själv åt en viss sorts humor, den där vi gör bort oss, är nasty, förnedrar andra humor. Och jag tänker att det har med det att göra kanske att det blir pinigt, 🤔 jag har lärt mig att så gör man inte, det är inte okej och inte humor. Något åt det hållet i alla fall.  Kändes rätt när jag spånade vidare på det. 👍

[rore]
2014-04-08 11:20
#11

#9 gonzo56!

Håller med dig i det du skriver

gonzo56
2014-04-08 11:28
#12

Kathja: Tack! ❤️ 

Jag känner samma som du.. det är roligare att ha roligt med varandra än åt varandra 🌺 

Rore: Tack! ❤️

szirius
2014-04-08 23:09
#13

Gonzo, vad braaa att du tar dig tid att förklara så bra varför man ska slopa Tv:n, hoppas att många läser och får insikter🙂 ( hälsningar från en som levt utan tv i 5 år😉🌺✨) 

En av alla anledningar till det valet var just dessa "skam"program som går ut på att titta på hur andra " gör bort sig". (Om det är humor , så har jag inte heller nån humor Kathja😉)

Att fenomenet existerar öht, tänker jag har att göra med att man bearbetar sina egna skam och skuldkänslor i någon form… 🤔

Vet att vi varit inne på detta förut, och Shia som bor i Japan, där det finns mkt såna program, tänkte att kulturen där, som är så "sträng" på många sätt, får sin totala kontrast…var det inte så?

Annons:
gonzo56
2014-04-08 23:33
#14

szirius: waaa, tack, vad glad jag blir! från en teve-fri till en annan ;) Hoppas vi lyckas passa vidare det här nurå 😃 

Jag tänker också lite kring det här med att bearbeta skam/skuldkänslor.. att det egeeeeentligen inte finns något alls att skämmas för eller känna skuld över.. (de har bara lurat oss att tro så) Om vi alla är ett, sådär Oneness med stooor cirkel och det där, så är ju alla lika skyldiga till precis allt som pågår här.. alla bär på samma skuld.. så det kvittar väl? --> Alltså att vi är skuldfria på samma gång? För vem ska anklagas för vad? Tillsammans har vi ju skapat det här & tillsammans reder vi upp det, med. 

Jag menar, om vi är varandras speglar.. så är det här kanske bara en lek.. en kär lek.. Kanske är det enda vi behöver göra att älska varann? & spread som löööve? så kanske allt det dära andra löser sig.. 

Ska vi joina hands nu då? 

🌈 /G

szirius
2014-04-09 14:00
#15

# 14 word! Sant så sant🤗

Aniba
2014-04-09 14:46
#16

 . .  tassar ju mest bara omkring här o läser men #14 joinar gärna!

[Torahzen]
2014-04-09 20:12
#17

Jag gillar inte heller att se filmer, dolda kameran där folk gör bort sig. Då det går ut på att skratta ÅT någon, inte MED någon. Jag är högkänslig så det kan nog bidra. Men jag tycker att det är lågt att göra sig förmer på andras bekostnad. Det har jag själv blivit utsatt för och de minnena sitter kvar hårt.

Som sagt, fokus på det vi vill ha, kärlek, fred och frid. Och mycket glädje.

Otroulig
2014-04-09 20:19
#18

Men jag älskar att skratta ÅT mig själv MED andra. Och att skratta åt andras fadäser men MED dom. 

Men det är ju det som är grejen - att skratta MED någon är en helt annan sak.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Torahzen]
2014-04-09 20:34
#19

Kan man skratta åt sig själv och bjuda på det så är det underbart, grattis!

Upp till toppen
Annons: