Annons:
Etikettinspiration-inspiratörer
Läst 1367 ggr
KarlaH
3/11/14, 11:52 PM

The secret kyrka?

Jag har tänkt på en sak. Finns det någon slags kyrka eller liknande, som baserar sig på "the secret" tänk? Skulle inte det vara toppen! Som en gudstjänst, fast predikan och allt handlar om universums krafter osv. Vet någon om det kanske finns något sånt här ställe? Eller någon grupp av människor man kan träffa som är inne på samma spår? :)

Annons:
[Kathja]1
3/12/14, 7:32 AM
#1

Visst hade det! Jag har flera gånger funderat på att grunda en egen. Vad jag vet finns det ingen församling med denna inriktningen, men Loa är kanske primärt inte en tro på Gud. Men en församling för en Gud lik den i Samtal med Gud eller ACIM hade ju innefattat detta med. En ypperlig tanke iaf, och jag har inte släppt idén om att grunda en. :)

[rore]
3/12/14, 7:35 AM
#2

Ingen aning!

Måste erkänna att jag ryggar lite inför tankan på en kyrkliknande sammanslutning i Loa anda,,

Men det är förmodligen mina outforskade fördomar som ger sig till känna😛.

Hade samma känsla inför kyrkor och gudstjänster tidigare,,,,😇

Åandra sidan vad är det som säger att "man" inte kan starta upp en studiegrupp i ämnet själv? 🤔

SHIAWASE
3/12/14, 7:43 AM
#3

Jag håller med rore,, ryggar inför bara ordet Kyrka,, det är ju för att man förknippar det med så mycket som inte har med det andliga att göra.

Studiegrupper och annat kan jag tänka mig att det finns massor av .

Att starta upp något större är en ide, men jag skulle undvika kalla det kyrka eller församling, eftersom det har en sådan negativ klang,,men det är ju jag det❤️ Kan ju finnas de som söker något och skulle hoppa på något sådant just därför att de benämns på det sättet.

Personligen känner jag motstånd mot när det ska bli en grupp, en samling ,, för ofta så blir det så att vi alla måste tycka lika (på ett ungefär) när man väl har anslutit sig till den gruppen,,

MEN, men det är ju också bara jag och mina tankar,,haha

I vilket fall som helst så välkomnar och omfamnar jag mångfalden☀️

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Håbe
3/12/14, 7:53 AM
#4

Jag tror också att kyrka skulle vara ett mindre bra val. Då skulle nog osökt associationerna till sekter och liknande komma. Men samma tanke som en församling-en ställe att mötas och diskutera, som vi gör här-tycker jag låter som en alldeles underbarn idé.

ollivoll
3/12/14, 8:23 AM
#5

Församlingställe skulle jag oxå kunna sträcka mig i tanken:) men bara om det inte blir som SHIAWASE säger att alla instinktivt till slut måste tycka likadant. Har tyvärr dåliga erfarenheter av sånt på olika diskutionsgrupper där någon eller några blir totalt uteslutna och utfrusna pga av att dom inte tycker exakt likadant som personen som startat sidan. Mycket tråkigt.

[Kathja]1
3/12/14, 8:29 AM
#6

Nu är det iof en församling man startar och inte en ny kyrka, men jag fattar poängen. Fast jag tror inte alls att det skulle skrämma folk som tror, vad man väljer att kalla det är ju bara ett namn. Men som sagt en församling grundar sig vanligtvis på en tro på Gud så man skulle nog få utgå ifrån det. Men det skulle i min värld bli samma som vi har inne på Morgondagens tro iFokus. Så för mig inga konstigheter. Annars kan man som ni säger starta en studiegrupp och det finns det nog ett gäng redan skulle jag tro.

Annons:
szirius
3/12/14, 2:33 PM
#7

Wow, intressant ju vad man förknippar med ord…och hur man kan sitta fast lite i gamla erfarenheter! Jag upplevde också direkt en känsla att kyrka = styrda åsikter  som ska passa i en box= antingen hör man TILL eller så är man UTANFÖR, om man tycker annorlunda🤐. Men som sagt, bara min egen personliga inskränkthet 😇pga erfarenheter liknande det #5 skriver om.

  Men det vore ju självklart underbart med ett sånt samfund där det kan vara heeelt öppet och välkomnande oavsett!

Jag upplever ju ofta Abraham som en slags "predikan", att få supa in massa klokheter och bli påminda om allt vi redan vet och ÄR och kan vara!

linnease
3/12/14, 3:44 PM
#8

Unity Church i USA/Kanada verkar köra på väldigt LoA-liknande teorier har jag för mig. Men där är ju kyrkor och kyrklighet vanligare än här med..

linnease
3/12/14, 3:46 PM
#9

Från Wikipedia:

Five basic ideas that Unity sets forward as its main belief system are:[12]

  1. "God is the source and creator of all. There is no other enduring power. God is good and present everywhere."
  2. "We are spiritual beings, created in God’s image. The spirit of God lives within each person; therefore, all people are inherently good."
  3. "We create our life experiences through our way of thinking."
  4. "There is power in affirmative prayer, which we believe increases our connection to God."
  5. "Knowledge of these spiritual principles is not enough. We must live them."

Unity is devoted to demonstrating that the teachings of Jesus Christ can be lived every day. Unity's basic position is that the true "Church" is a "state of consciousness in mankind."[13] Unity teaches that each person is a unique expression of God, that each person is sacred, and each person is worthy. Unity emphasizes the creative power of thought in people's experience, and encourages taking personal responsibility to choose life-affirming thoughts, words and actions, holding that when people do this, they experience a more fulfilling and abundant life.[14][15]

SHIAWASE
3/12/14, 4:17 PM
#10

🙂 wow, verkligen linn!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[Kathja]1
3/12/14, 4:28 PM
#11

Det är super trist att det där inte finns här! Vi (jag!) får önska hjälp med att dra igång det där tror jag. :)

[Kathja]1
3/12/14, 4:36 PM
[rore]
3/12/14, 4:43 PM
#13

Linn kan inte göra puss gubbar men sänder en kindpuss i din väg.

Annons:
linnease
3/12/14, 5:35 PM
#14

Ooh, tack Rore 😊🤗

Ja visst är det cool! En sån kyrka skulle jag kunna tänka mig att gå till då och då, eller t.o.m driva! Även om jag också tycker orden/begreppen kyrka och religion och Gud är för luriga och kan få en att associera till allt möjligt annat som inte känns bra-

Mystiker, schaman, uppkopplad, upplyst, präst.. så många ord och olika vibbar.. Men finns ju nåt där bakom allihop som är så cool!

KarlaH
3/12/14, 8:56 PM
#15

Kul att höra era åsikter :) Jag vet inte om jag syftade precis på just Kyrka-kyrka eller hur man ska säga. Mera som ett ställe där alla Loa människor kan träffas och prata osv, kanske sjunga en affirmationssång tom haha? :)

[Kathja]1
3/12/14, 9:26 PM
#16

Nu var vi där igen Linn, att vi ska starta kyrka. ;)

Lannelia
3/12/14, 11:00 PM
#17

Fristad skulle man enkelt kunna kalla det:D en fristad där alla är välkomna:)! Tycker de är en härlig tanke att man skulle bygga o sätta upp en fristad nånstans:P haha men den där unity church grejen lät ju bra! Förutom att de heter church;) tycker de kunde vara dags för nåt nytt ord att sätta på det:) Det låter ju som de är nåt sånt du menar karlah!:) typ unity-grejen:) en sån sak vore ju awesome!!! :)


~♥~

Healing yourself is connected with healing others ~ Yoko Ono

You are exactly where you need to be. Just breathe 

delfinen1
3/13/14, 7:32 PM
#18

Vilken bra ide. FInns det någon grupp med loa människor som träffas ??? :D e intresserad.

En bra blogg: http://aloeverablogg.blogg.se/ 

[Kathja]1
3/13/14, 7:41 PM
#19

Det borde det ju göra, i alla fall i de större städerna. Här ute på landet är det dock dåligt med det. 😕 Jag bor i Hallands inland.

catchpassion
3/23/14, 2:29 PM
#20

Jag har de senaste veckorna verkligen intensivt studerat många stora mentorer och även många artister som har samma tankesätt som LoA och kommit fram till att de flesta är troende på ett eller annat sätt. Min tanke är att är man redan troende så har man lättare att ta till sig av LoA. Men som ni säger och allra helst i Sverige så ryggar man till vid bara ordet. Börja se er omkring efter de som kommit någonvart och ligger där på toppen vad som drivit dem dit? De allra flesta säger samma sak en stark Tro och en intensiv kraft och passion. Nu vet jag inte om jag blivit lite skadad för vart jag än tittar och lyssnar på någon som lyckats om de så är idrottare, artister eller uppfinnare etc etc så finns ett länk av LoA där och en stark tro på gud eller något kyrkligt. Jag reagerade på detta redan för många herrans år sedan då jag tittat på alla galor jag kan se att de var otroligt många som tackade sin tro i sina tal. Min tanka var då.. måste man vara troende för att bli framgångsrik? Idag förstår lite mer hur det hänger ihop. Hänger ni med på hur jag tänker? Berätta gärna om ni reagerat på samma sak som mig. Jag skulle def. vilja vara delaktig i något "kyrkligt" med LoA. Kram CatchPassion

Kram
CatchPassion

Annons:
Upp till toppen
Annons: