Annons:
Etiketttrender-och-tidsanda
Läst 2187 ggr
[Kathja]1
2013-12-26 18:02

Chakran

Jag gjorde en tidigare-liv-avläsning med Sanna Vindej härom dagen och då kom det upp, igen, att jag är lite "förstoppad" (mitt ordval) i mina baschakran. Kan se flera fysiska problem jag har, och nästan alltid har haft, som hänger ihop med detta. Ont i ryggslutet, har haft ryggskott, ont i ena knät (det högra), problem med magen av och till, muskelknutor i rumpan, lätt för att få svullna fötter och ben och en "tung" kropp som aldrig riktigt har känts som den är till någon nytta utan mest ivägen.

Detta gjorde att jag tänkte att nu j-a får det vara nog med förstoppning där  - så dags att öppna upp flödet! 

Ett bra sätt är att röra på sig, ut och gå eller annat lämpligt. Att städa skulle visst öppna as-chakrat. Men det får nog bli ut och gå tror jag… Har slarvat lite med det, men det passar bra så jag absolut behöver röra på mig lite mer.

Hittade även en enkel öppna-dina-chakran-övning. Föreställ dig att du står framför en röd dörr - öppna den och gå igenom den. Låt den stå öppen. Gör så sedan samma sak med alla chakaran i tur och ordning, röd-orange-gul-grön-blå-indigo-lila. Lätt som en plätt.

Annons:
Skogshumblan
2013-12-26 18:07
#1

Ja den övningen med dörren är bra. Har gjort den fast då var det rum man gick in i och skulle vara där tills färgen bar intensivt djupt färgad. Kul att du fick något ut av ditt besök, som lätt kunde göras.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[Kathja]1
2013-12-26 18:25
#2

Det är ju en början iaf. Jag har hållit på en hel del, men uppenbarligen inte tillräckligt. Jag bär ju runt på lite stenar oxå för att boosta energin. Nu är jag inte så väldigt kunnig i detta men jag vet att flera av er andra är, och alla har vi nog förstoppning både här och där så jag tänker att detta är nyttigt för de flesta av oss…

Skogshumblan
2013-12-26 18:35
#3

Ja absolut! Helt omtänksamt rätt tänkt tycker jag.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

szirius
2013-12-26 18:52
#4

Jag har en plan…😉 men vill skriva strukturerat…det kommer!❤️

[Torahzen]
2013-12-26 23:19
#5

Jag brukar tänka mig lotusblommor som öppnas. Det blir ju samma sak som en dörr.

[Kathja]1
2013-12-29 14:09
#6

Ni som kan detta med chakran… Kan det faktumet att mina föräldrar skilde sig när jag var 3,5 år ha att göra med att jag nu är lite "förstoppad" i mina bas-chakran? Det är nämligen inget jag har jobbat sådär väldigt mycket med då jag inte har tyckt det har påverkat mig något nämnvärt, men det kan ju såklart ligga på ett djupare plan. 🤔

Annons:
[Torahzen]
2013-12-29 15:18
#7

Jag är inte heller så bra på vad chakrana står för men jag tänker att rotchakrat står för en grundtrygghet som säkert fått sig en törn när du var så liten vid skiljsmässan.

[Kathja]1
2013-12-29 15:21
#8

Det var lite så jag tänkte, att det finns där som gör att trots att jag laddar färger och öppnar dörrar 😉inte får ordning på det där flödet. 🌊

[Torahzen]
2013-12-29 15:33
#9

Det finns massor på youtube, här är ett exempel:

http://youtu.be/xGGGecsbnq8

The 1st Chakra, the Root Chakra, represents our foundation and is all about feeling grounded and secure. Here's the quick skinny on what you need to know about Root Chakra healing:

Location of our Root Chakra: Base of spine in tailbone area.

Emotional issues affecting our Root Chakra: Survival issues such as money and food.

Color: Red
Healing Exercises:
Chanting LUM and concentrate on your tailbone area
Stomping your bare feet on the ground. Remember, the Root Chakra is all about feeling "grounded."
Practicing Kundalini Yoga can open up your lower spine. Bridge Pose is another good yoga pose to try out (see above image).
Healing Foods:

Red colored foods (apples and beets)
Hot spices (Red cayenne peppers and Tabasco sauce)
Vegetables from the ground (potatoes and carrots)

Every chakra comes with a character and emotion. If you feel those emotions and feelings are getting stronger, it signifies that that the chakra is now in balance. You should always move from lower to upper chakras.

Otroulig
2013-12-29 15:52
#10

Det låter ju rätt troligt Kathja och när man lyssnar på åkommorna så stämmer det ju rätt bra in på dig eller hur? Jag känner oxå en dragning till denna och ska lyssna igenom hela klippet sen. Kom en bit så ringde telefonen. Jag har ju helt klart lite brist i det här med tryggheten samt mitt ryggslut som just känns helt kraftlöst för tillfället - ingen energi osv. Stark mat - jahaja - som jag inte är så mycket för..får väl spica upp lite då.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Kathja]1
2013-12-29 16:03
#11

Tack! Har ju kollat runt en del men det finns så mycket. Ska kolla klippet efter maten. Är det som så att man fixar traumat genom att balansera chakrat, eller är det tvärt om?

Otroulig
2013-12-29 16:08
#12

Jag tror det funkar åt båda hållen - fiffigt värre. Enligt klippet så kan man heala chakrat rätt av bara….Så det beror nog på tror jag. Har man ett mönster som behöver brytas så hjälper ju healingen bara tillfälligt, tänker jag… Om man sedan fyller på med destruktiva tankar och mönster så kommer ju blockering tillbaka. Men är det en "gammal" skada - så borde det ju gå att heala permanent.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Kathja]1
2013-12-29 17:00
#13

Det låter ju strålande! Om det nu är som jag tror har jag absolut inga problem nu för tiden vad jag vet. 🤔

Annons:
Otroulig
2013-12-29 17:15
#14

vad f… två gånger har det ringt när jag kör denna. Ger upp..

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Torahzen]
2013-12-29 17:38
#15

Du kanske ska göra något annat klipp?!?

Ghosthunter
2013-12-29 17:43
#16

Har hört att detta med att öppna våra chakran inte behövs längre, det var nåt man gjorde för 10 år sedan. Men däremot kan man fylla på varje chakran med färg eller tömma om man känner att det är för mycket, för att få balans.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Kathja]1
2013-12-29 18:35
#17

Där ser man, det hade jag inte hört däremot har jag läst att stänga dem är inget man ska bry sig om då de ska vara öppna. 

Gjorde iaf den på videon… Och WOW vad det kan hända saker bara man lyssnar på hans mässande. Halvvägs in såg jag plötsligt mig själv som liten, jag var i ett stort hus där jag sprang runt och letade. Jag letade efter min pappa. Tårarna fyllde ögonen vid synen. Tänkte att jag får ju göra något så jag satte mig med mig själv i knät och förklarade varför han var bort och att han skulle komma tillbaka, men att det var en vuxengrej att han var borta och hade inget med mig att göra. Snacka om kraftfull upplevelse, det var inte vad jag hade räknat med! 

Så tack för den videon Tora!

Ghosthunter
2013-12-29 18:42
#18

Men däremot så skadar det inte att öppna…..hehehe…..jag gör det själv ibland😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Otroulig
2013-12-29 18:58
#19

Häftigt Kathja!! Du är så bra på sånt här!

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Kathja]1
2013-12-29 19:05
#20

Ibland så! Men det är med detta som det mesta annat, när jag minst har tänkt mig det så händer det grejer. Tänker jag det minsta att "nu så" då blir det stopp. Flödet är A och O. 🌊

Annons:
Ghosthunter
2013-12-29 19:10
#21

Ofta kommer andliga upplevelser helt spontant och även mediala upplevelser. De andar som jag ser och kommunicerar med, kommer ofta inte på beställning….det är alltid dom som styr🙂

Men fin upplevelse du hade där👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Kathja]1
2013-12-29 19:27
#22

Det är med det som med allt annat, det kommer när vi har släppt tanken på det och bara är. 🌊

Ghosthunter
2013-12-29 19:37
#23

Ja precis🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Torahzen]
2013-12-29 21:31
#24

Vassego Kathja!

linnease
2013-12-29 22:08
#25

Häftigt Kathja!

szirius
2013-12-30 00:17
#26

# 17 vad fint Kathja…lilla flickan saknade pappa…❤️

Jag får ju automatiskt bilder att hålla fast, apropå förstoppning…är du rädd nånstans att mista den trygghet du har skapat? Så att du liksom "klamrar fast" lite i energierna i det du har? Bara spånar nu😇

Får orden från samtal med Gud (som jag läste upp på bröllopet)

Rädsla håller fast, kärlek släpper taget…

Jag känner som spökis att man inte ska hålla på för mkt med att stänga o öppna chakran om man inte vet vad man håller på med…kroppen är så fantastisk och sköter sig ypperligt🌺, hav tillit🌊…

Man får inte glömma att det kan vara ren överlevnadsinstinkt att vissa chakran rör sig långsamt, man har skapat ett skydd via ett trauma någon gång som man då behöver ta hand om VARSAMT❤️. Det kan bli väldigt intensivt att öppna upp om man inte är redo att ta hand om kraften som kommer av det ( oj! Här flashar Thea till framför mig!) 

Ett chakra kan ju faktikt vara överstimulerat också…vi har så lätt att tro att det behövs mer o mer o mer, när det kanske är stillhet som behövs.

[Kathja]1
2013-12-30 09:13
#27

Nej, det där har jag jobbat bort sedan innan - rädslan att förlora och hålla fast. Så jag tror bara att det är en pappa-grej som hänger kvar, just detta med pappa och turerna kring honom när jag var liten är inget jag har jobbat med. För allt annat kan jag ha eller mista tror jag. Jag menar jag fixar ju galant detta att ungarna bor låååångt borta. 🤔

Men jag tar det som det kommer, allt har sin tid. 🌊

Annons:
szirius
2014-01-01 17:35
#28

Jag brukar göra den här övningen att se mina chakran fyllas med färg ett efter ett…för det mesta fastnar jag i något en stund…eller så kan jag inte fokusera o börjar tänka på annat…eller så somnar jag. Men idag gjorde jag den och det bara flööööt, rakt igenom, som en sång, från chakra till chakra, och alla färger var lysande klara! Kändes häftigt! Rent och klart liksom.

Ghosthunter
2014-01-01 18:58
#29

Ja det gäller att ha en bra dagsform när man gör sånt🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Mandra
2014-01-24 01:38
#30

Jag jobbar väldigt mkt med chakror i mitt shamanska healingarbete.

Lite förenklat kan man säga att chakrasystemet är ett energisystem som sitter i själen och är till för att transportera energi och energin i det är av själslig art. 

(Det är alltså inte ett rent fysiskt system. Motsvarigheten till chakrasystemet i den fysiska är körtelsystemet. Det är inte lika känt, men de gamla kineserna har en hel del att lära ut om detta).

Det transporterar energin inom sig själv, men som allting som tillhör själen, sipprar det ut till och påverkar den fysiska kroppen också.

Baschakrat, det understa i det chakrasystem som har 7 huvudchakror (själv jobbar jag med ett som har 13 huvudchakror - det finns en rad olika chakrasystem) har att göra med vår fysiska överlevnad.

Dsv, luft, vatten, föda, värme och tak över huvudet (i princip) - de fysiska saker som vi behöver för att överleva rent fysiskt. Det är också med detta chakra man "jordar sig" är förankrad i Moder Jord.

Känsla: Hunger
Färg: Röd
Träd: Palm
Kraftdjur: Råtta

Brister/problem i detta chakra uppstår om man lider brist på de materiella saker man behöver för att överleva. Och med det menas inte bara att man håller sig ovanför svältgränsen - utan att man har så mycket/får in så mycket hela tiden att man inte behöver oroa sig för det materiella. Och även om man är dåligt jordad i Moder Jord (Moder Jord förser oss med själslig näring för basbehoven, det yttre förser oss med den fysiska näringen). 

Det är väldigt viktigt att täcka det behov som varje chakra har - här det materiella - eftersom chakrasystemets energi flödar nerifrån och upp. Lider du brist i baschakrat uppstår ett stopp där som gör att inte heller de chakror som ligger över får tillräckligt med energi.

Det kan uppstå en hel rad med problem i ett chakra, som då beror på att man inte fått basbehoven täckta:

Hål
Hårdnader
Skadliga intrång
Energitrådar fattas
Chakrat vibrerar för långsamt

…..är några av dem. Så det är sällan så enkelt som att föreställa sig färgade dörrar/färger. Men att läka dem med färgterapi är klart mycket bättre än att hålla på och öppna och stänga dem.

Ett sätt är ju att visualisera färgerna, men då måste man ju ta sig tid att göra det. Ett enklare och tidsbesparande sätt är att klistra färgade små papperslappar på chakrorna - det chakra som behöver det.

Så, i detta fall, skaffa en röd liten lapp och fäst den så nära baschakrat som möjligt (går ju inte att fästa det direkt på). Låt sedan lappen sitta. Färgen på lappen gör jobbet åt en, medan man själv kan ägna sig åt annat. Var uppmärksam på hur du mår - du kan få utrensningsbesvär - ta då av lappen och fortsätt vid ett senare tillfälle.

(Och för Guds skull ingen kundalini-yoga!!!)

Jag använder ett mer kraftfullt sätt att heala chakror på - men jag gör det genom shamanskt resande. Men jag tror att det skulle gå lika bra (nästan ivf) med en visualiseringsövning. Tar det en annan dag.

SHIAWASE
2014-01-24 04:44
#31

Tack mandra för givande inlägg☀️

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[Kathja]1
2014-01-24 09:30
#32

Tack för inlägget Mandra. Blev ju såklart nyfiken på vad det är med Kundalini yoga som gör att man inte ska använda det i detta sammanhanget? Själv är jag ingen yoga människa, men vem vet jag kanske börjar en dag och då är det ju bra att veta. 😉Är ju många som säger tvärt om att det är bra om man ska balansera upp sina chakror. 🤔

Det vore spännande om du ville starta en shamansk-tråd, då det är som ett svart hål för mig - m.a.o jag har absolut ingen aning om vad det handlar om. Men du har absolut gjort mig nyfiken. 😎

Mandra
2014-01-24 09:45
#33

#32 av Kathja-R Kundalini-övningar (vilka som helst, t ex yoga) 

har att göra med att väcka upp kundalinin. Och det har inget med chakrabalansering att göra.

Kundalinin är en enormt stark kraft som vilar i baschakrat - likt en orm - och den stiger av sig själv när
chakrasystemet är tillräckligt rent för att kunna "härbärgera" den. Det sägs hända när man blir Upplyst (enligt österländsk def.) eller närmar sig denna Upplysning.

När jag började med praktisk andlighet talades det aldrig om att väcka 

upp kundalinin. På senare år har det här med kundalini-övningar fullständigt exploderat. Jag tror att skälet är att man då tror att man fortare når Upplysningen.

Men det är en livsfarlig villfarelse. Det som händer om man lyckas väcka upp den i förtid, innan chakrasystemet är tillräckligt rent, redo - är att man får en sk för-tidig-kundalini-resning. Det kan få katastrofala följder, allt från obotliga psykoser till ett totalt utbränt nervsystem. Det finns t o m människor som dött av sviterna av en för-tidig-K. Inget man bör syssla med alltså.

Hörde nyligen om en andlig inriktning som försökt smita förbi detta genom att börja sitt uppväckande av chakrasystemet i sexual-chakrat istället (för att undvika att väcka K alltså - man gör tydligen allt för att hitta någon slags motorväg till Upplysning, men någon sådan finns inte). Det här får ju istället till följd att man ökar obalansen i chakrasystemet. Inget vidare alltså.

[Kathja]1
2014-01-24 10:04
#34

Oj! Tack för infon. 👍

Annons:
Ghosthunter
2014-01-24 17:07
#35

Ja, det är sant Mandra. Man kan inte skynda på upplysningen genom att ta genvägar….det är ofta en lång process, som liksom måste mogna.

Men sen finns det dom som får det direkt, som t.ex den stora svenske mystikern Emanuel Swedeborg, där allt började med ett möte med en ande på en taverna i London.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Mandra
2014-01-24 17:12
#36

#35 av Ghosthunter Ja det finns alltid undantag - fast förmodligen är deras chakrasystem redan redo då - kanske pga av arbete de lagt ner på det i tidigare liv. Kul, kände inte till detta om Swedenborg. 😃

Ghosthunter
2014-01-24 17:21
#37

Jag tror att det också kan ha att göra med hur långt man kommit inkarnationsprocessen, alltså hur många liv man har levt och hur man har levt dessa liv. Tror nog att Swedenborg var inne på det sista livet, eller bland de sista liven, i fysisk form på jorden.

_I april 1745 satt Swedenborg ensam i ett avskilt rum på en taverna i London. Mot slutet av måltiden svartnade det för hans ögon och rummet ändrade karaktär. Plötsligt uppenbarade sig en man sittande i hörnet av rummet som sa: "Ät inte för mycket". Swedenborg blev förskräckt och skyndade hem. Samma natt uppenbarade sig samma person i hans drömmar. Mannen berättade för Swedenborg att han var Gud och att han hade utsett Swedenborg till den som skulle avslöja den sanna meningen av Bibeln, och att han skulle leda Swedenborg i vad han skulle skriva. Samma natt öppnade sig den andliga världen för Swedenborg.[32]
_

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Mandra
2014-01-24 18:11
#38

Ja precis. Jag har aldrig läst så mkt om Swedenborg. Tack för infon. 🙂

Ghosthunter
2014-01-24 19:06
#39

Läs om Swedenborg, han var helt otrolig. Han kommunicerade med andar, demoner, änglar, utomjordingar, ljusvarelser..etc..etc. Han gjorde själsliga resor i hela universum och såg allt som fanns. Tyvärr så verkar han vara väldigt underskattad…kanske beror det på att det var så längesen?🤔 Det var ju på 1700-talet.

Dessutom var han ju en mycket duktig vetenskapsman och uppfinnare. Han var i klass med Leonardo Da Vinci. Han satt också i riksdagen och var framgångsrik naturforskare, filosof, astrolog..etc..etc….undra om det fanns något som han inte utforskade och kunde på den tiden??

När det gäller hans andliga bana, så fick han de mesta direkt från änglarna, andarna, utomjordingarna, Gud, Jesus via kommunikation med tal och bilder. Han var utsedd!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Otroulig
2014-01-24 19:15
#40

Jag fick en hint om Swedenborg för flera år sen. Har tänkt att jag ska läsa lite om eller av honom. Men hittills har det inte blivit av. Tack för tipset Spökis, det låter väldigt lockande!

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

linnease
2014-01-25 00:34
#41

Lade in ett par videos med Abraham-Hicks syn på chakran i välja känsla-tråden, de kanske skulle legat här. Lägger in dem här med. Bra grejor IMO! ♥♥♥

Annons:
linnease
2014-01-25 00:35
#42

Denna är lite mer ingående:

SHIAWASE
2014-01-25 00:45
#43

Tack linn ska lyssna senare på dess.

Och tack spökis för Swedenborg info! Har heller inte läst något om honom, men min man pratade om honom mycket i början när vi traffades (över 20 år sedan,,)

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

linnease
2014-01-25 02:01
#44

Ja Swedenborg ja, cool info!

szirius
2014-01-25 10:28
#45

Tack spökis för info om Swedenborg, o tack Linn för länkarna🤗

Ghosthunter
2014-01-25 10:35
#46

Varsågoda och tack själva…stor kram till er alla🤗

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: