Annons:
Etikettloa-tacksamhet-och-uppskattning
Läst 3620 ggr
[Kathja]1
7/22/12, 6:55 AM

Allt du har är nu

Allt du har i livet är nu. Igår finns inte, ej heller i morgon. Nu är enda som finns, och nu är det du har att leva i. Nu är det som skapar allt. Vi pratar Tacksamhet och Uppskattning, vilket är nog så viktigt av olika orsaker.

Dels har du skapat ditt nu, oavsett hur det är, så visa tacksamhet och uppskatting för att ditt nu faktiskt är ditt nu att njuta och förvalta. Dels skapar ditt nu ditt nästa nu, så visa tacksamhet och uppskattning för att du lever ditt nu, och inte något som yttre aktörer och omständigheter har skapat.

Detta är den fria viljan - det är du som skapar ditt nu, ingen annan.

Att se livet som ett nu känns på något sätt enklare än att se det som en räcka av dagar och år. Att klara av att gör ett nu till ett bra nu känns inte så svårt. Ett nu är ju så kort!

Ta hand om ditt nu och gör det till ditt bästa nu. Gör det till ett njutningsfullt nu, till ett glädjens nu, till ett nu av bara vara. Är de yttre omständigheterna i ditt nu sådanna att du helst skulle vilja skippa detta nu, skapa dig ett bättre nu i tanken. Fokusera på något som får dig att må bra, nu.

Att leva nu handlar inte om att sluta titta framåt, drömma och planera - men det handlar om att uppskatta det man är i just nu, istället för att slarva bort sitt nu för att vara i något som ännu inte är. Ta vara på ditt nu och ditt nästa nu, med andra ord ditt sen, kommer att bli minst lika bra som detta nu.

Så om du hela tiden strävar efter att leva i ditt bästa nu kommer livet bli ditt bästa liv. Ta livet i små bitar, steg för steg, nu för nu.

Annons:
retep
7/22/12, 9:59 AM
#1

Kathja-R Så härligt klarsynt du är idag, i ditt nu!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Kathja]1
7/22/12, 10:04 AM
#2

Nu, idag och alltid. Flört

SHIAWASE
7/22/12, 10:19 AM
#3

Precis Kathja:) Du beskriver ungefar den dar kanslan som jag hade i morse,, men med andra ord!!! Det ar SA bra att fa paminnelser i olika format,, eftersom aven om vi VET, sa ratt vad det ar sa fastnar vi i verkligheten!!Glad

Idag har jag levt TOTALT i Nuet, och har liksom svavat pa moln i allt jag har gjort,,, Tack alla!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

målle
7/22/12, 12:19 PM
#4

Det är så lätt (tycker jag) att man svävar iväg och glömmer sitt nu ibland får jag nästan påminna mig om att stanna upp, jag tar fortfarande mkt för givet.

För bara ngn vecka sedan började jag se mig okmring när vi var ute och körde bil, sambon kör oftast när vi åker iväg allihop och då har jag all chans i världen att sitta och titta ut och lade märke till mycket fint runtom de vägar man alltid kör på fram och tillbaka, små detaljer liksom som man inte lagt märke till förr.

Så att lägga märke till mitt nu kan jag nog allt bi bättre på!

[Kathja]1
7/27/12, 8:31 PM
#5

Idag har jag gått och väldigt mycket känt att något fattas, det är något jag ska göra och förstå för att komma vidare från detta nu till nästa nu. Så fick jag den här. Kände med en gång att jag hade hittat rätt…

Allt du har är Nu och med rätt fokus blir ditt nu till vad du vill! Tro inget annat än att du är just där du ska vara i ditt Nu. Skrattande

LoAEmma
7/27/12, 8:50 PM
#6

Hur skulle du beskriva den videon med egna ord? Vad "föll" du för?

Fortfarande svårt att ta till mig det, att förstå, att få det att sjunka in liksom.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
[Kathja]1
7/27/12, 9:02 PM
#7

Då är den inte för dig LoAEmma, så då kan du strunta i den. Skrattande

Men det som gjorde att jag lyssnade vidare, och två gånger på raken var KÄNSLAN - bara någon sekund in i videon kände jag att det var rätt. Känslan svämmade över - detta var vad jag hade väntat på.

Men kort kan jag väl säga att den säger att jag bara ska vara i Nuet, sträva efter den bästa känslan, fylla mitt liv med det som får mig att må bra. Universum vet vad jag vill ha, och behöver, jag behöver inte sätta upp mål att sträva mot - det räcker att må bra. Allt som är mitt finns redan, allt som kommer att bli finns redan, allt är där - det handlar bara om att slapna av och njuta. Inte pressa och stressa fram något - därför att allt sker då det är dags, och jag är alltid på rätt plats för mig just nu. Om jag får vänta på något beror det på att jag inte är redo, när jag blir det kommer det att manifesteras just som det är tänkt.

LoAEmma
7/27/12, 9:15 PM
#8

Ah okej… Hehe nä kanske är det så! Jag ska testa lyssna igen när jag ska sova, mer fokus då. Skulle vara härligt med den där känslan… :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Kathja]1
7/27/12, 9:24 PM
#9

Finns andra! Har just nu fastnat i "The Grid" videor! Det var nog det jag behövde hitta fram till. Skrattande

The Grid handlar om att allmänt, ospecifikt, spåna loss på sådant som får en att må bra för att komma i rätt känsla för manifestering, eller bara för att må bra för att det är nice att må gott.

LoAEmma
7/27/12, 9:37 PM
#10

Ja dessa har jag inte hittat till tidigare!! Gillar hennes röst, skönt att lyssna med lurar när man ska sova :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Evigheten]
7/28/12, 7:37 AM
#11

härligt att lyssna på videorna, blev en bra start på dagen!

allt hon säger bekräftar allt jag gör just nu så ska fortsätta med det, tro på det som inte finns, som hon sa var tacksam över solen som lyser även om den inte gör det just nu och bara vara i vortex, glad och bara leva sig in i den känsla man har när man redan är i mål

såååå glad ska jag vara varje dag!Skrattande<3

tacksam över allt jag redan önskat för det är redan påväg! Skrattande<3

och njuta av den känslan den ger mig och njuta av de saker jag gillar som jag redan skapatSkrattande<3

SHIAWASE
7/28/12, 2:50 PM
#12

Kul Evigheten!!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

linnease
7/30/12, 7:00 PM
#13

fin tråd :) :)  åh, det här var genialiskt! japp, så mycket lättare ju! Det kan jag klara av..

"Att se livet som ett nu känns på något sätt enklare än att se det som en räcka av dagar och år. Att klara av att gör ett nu till ett bra nu känns inte så svårt. Ett nu är ju så kort!"

Annons:
målle
7/30/12, 8:33 PM
#14

Åh linnease, där är du ju! Tänkte på dig innan idag och saknade dig! Hur har du det???? <3 (hjärtat funkar inte längre) Obestämd hur gjorde man nu? Skrattande

Just NU har jag jättemys med min älskling, vi kollar AAAAASSNYGGA bilar på Top Gear på BBC, jag vill inte ha en Land Rover Evoque längra, jag SKA ha en Aston Martin Rapide! OMG!!

LoAEmma
7/31/12, 12:02 AM
#15

♥♥♥ alt-knappen och trean på numeriska delen, sen släpp bägge!
Ja, härlig tråd, en härlig idé om tiden som en lång räcka Nu!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

målle
7/31/12, 11:58 AM
#16

alt-knappen var det ja! Jag tryckte på < ju! Tack LoAEmma!

LoAEmma
7/31/12, 2:29 PM
#17

Hihi varsågod!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

målle
7/31/12, 2:52 PM
#18

Jag fick Tomas Ledins låt "Just nu" på minnet precis Skrattande

"Just nu, vill jag leva, just nu

Just nu, vill jag känna, just nu!"

crinalina
7/31/12, 3:03 PM
#19

Jaaaa, just NU!! Skrattande

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

målle
7/31/12, 3:08 PM
#20

Hihi och JUST NU ska jag diska lite och fräscha till i köket tills min älskade älskling till sambo kommer hem!! Åh jag vill göra ALLT för honom!

Vissa dagar känner jag sån ENORM kärlek för honom och JUST NU älskar jag honom mer än mitt eget liv! ♥♥♥

Annons:
crinalina
7/31/12, 3:12 PM
#21

Åååh vilken härlig känsla det är!! Jag kan ju göra precis vad jag vill hela dagarna när jag är ledig eftersom min sambo jobbar då, och en av de saker som jag verkligen älskar att göra är att se till att det är rent och fint när han kommer hem från en lång dag på jobbet. Men det är det sista jag gör innan han kommer, resten av dagen är bara min! :D hehe

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

SHIAWASE
7/31/12, 3:20 PM
#22

Harligt att hora detta fran er!!! Det ar nagot som jag inte trodde fanns hos svenska kvinnor (formodligen de i min omgivning, som jag har attrakterat tydligen, och en valdig fordom,, JAT VEt)!! Harlig kansla:)Glad

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

målle
7/31/12, 3:41 PM
#23

Precis crinalina! När jag jobbade hade vi aldrig samma arbetstider då jag jobbade sjuka arbetstider (vilket så småningom bidrog att jag nu är sjukskriven, men det är en annan historia) men då älskade jag att ha middagen klar till honom när han kom hem, ja självklart även nu då jag går hemma i stort sett varje dag. Jag vill ha en god middag stå på bordet när han kommer hem och jag vill tvätta och städa för honom. Jag tycker inte att han ska behöva städa huset på hans lediga dagar när jag är hemma och kan städa precis när jag vill! Nu jobbar han så han slutar ofta runt 14.30-15.00 så han är ju hemma innan vi ska äta middag men då tillagar vi den alltid gemensamt.

crinalina
7/31/12, 3:58 PM
#24

Det är alltid jag som handlar och alltid jag som lagar maten, om vi inte grillar då förbereder jag den och sambon sköter grillningen. De dagar jag är ledig och han jobbar så är det självklart att jag ska laga mat och städa och diska och annat tycker jag. De dagar vi båda jobbar äter vi ofta något enkelt och lätt. Den dag i veckan som jag jobbar och sambon är ledig så är det fortfarande jag som handlar och lagar maten, men sambon pysslar och fixar med en massa tekniska och praktiska saker som behöver göras eller så bara är han. Det är enda dagen i veckan som han kan bara vara helt ensam.

Jag tycker att det är en självklar fördelning då sambon jobbar mer än mig och även betalar mer än mig. Jag drar mitt strå till stacken genom att betala för all mat, handla och laga maten, jag sköter städningen också även om sambon ibland tycker om att göra det också. De gångerna håller jag mig undan eftersom han gör precis allting på precis fel sätt. hahahaha Jag menar, vem städar golven och moppar dem innan man städar bänkar och dylikt?? hehe

Jag gillar att göra dessa saker för det ger mig en känsla av att ta hand om min sambo, precis som jag är säker på att han gillar att han betalar för mer än jag gör för då får han ta hand om mig också. Tungan ute

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Kathja]1
7/31/12, 7:33 PM
#25

Crinalina -Så trevligt att höra, trodde bara att det var jag som resonerade sådär. Här hemma är det oxå jag som oftast står för matlagning, inköp, städning och tvätt - och det gör jag gärna. Just som du säger, för att visa min omtanke och kärlek. Jag fixar kaffe och ser till så att det dagliga löper smärtfritt.

Allt det där gör jag med glädje, för jag vet att det uppskattas, till skillnad från när jag levde med mina barns pappa och sådant togs för givet - då var det INTE okej. Sedan pysslar min man om mig på sitt sätt. Plockar undan från vardagsrummet på kvällen, eftersom jag alltid somnar i soffan. Massera mina fötter, håller bil, hus och trädgård i form - och skulle det någon vara dum mot mig fixar han det oxå. Det är kärlek det! Skrattande

Jämlikhet måste inte vara att man tvättar v.a maskin, eller att en lagar mat och den andra diska. Är väl bättre att man gör de saker man gillar och visar uppskattning för det man får?

SHIAWASE
8/1/12, 12:32 AM
#26

lite OT,, men vad skont att hora detta fran er:)

Vi har det ungefar likadant, och det ar naturligt     och med andra ord helt jamlikt. For ett antal ar sedan, nar min man jobbade i byggbranschen (innan vi hade var dojo) sa klev jag upp tidigt pa morgonen och gjorde matlada at honom varje dag, kommer da ihag att min syster sa till mig" Va??? varfor gor han inte den sjalv?" (haha) sa,, det var uppfriskande att hora er naturliga installning !!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[Kathja]1
8/5/12, 6:42 PM
#27

Helgen har varit fylld av jobb och en hel del att gnälla på, men gnälla är så destruktivt ibland. Så jag har valt att bara stanna upp, andas och tänka att "i detta nu mår jag väldigt bra" för att sedan jobba vidare.

Det ger en sådan lättnad att till 100% fokusera på NU. Därför att där och då, i det nuet så är allt till 100% bra, det som var jobbigt eller påträngande två sekunder tidigare har ju ingen plats i just det där nuet.

Att vårda mitt nu är att vårda mitt jag. Skrattande

Annons:
LoAEmma
8/5/12, 9:15 PM
#28

Ja det blir nog ganska tryggt att leva i bara just nu liksom…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Kathja]1
8/5/12, 9:20 PM
#29

Det blir väldigt tryggt, och positivt, och lätt, och kärleksfullt och vad man än gör det till. Att styra ett nu är inte så svårt, det är att hålla sig ifrån sedan och förrut som är det svåra! Flört

LoAEmma
8/5/12, 9:28 PM
#30

Ja onekligen svårt. Men om själva just nuet också är jobbigt, en utmaning precis i denna sekund, känns det inte så kärleksfullt och lätt direkt…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

retep
8/5/12, 10:08 PM
#31

Vänd dig om Emma och fånga ett nytt NU!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

MissInAction
8/17/12, 10:22 PM
#32

Har inte läst hela tråden ännu men jag har läst första inlägget och skummat lite i resten. Det har kommit så mycket nya trådar här på sajten den senaste månaden och jag har fått börja leta jobb, och har hamnar "ur synk" och inte alls orkat hänga med. Men jag får ta det lite pö om pö, och plocka godbitarna Flört

Väldigt bra tråd iaf, viktigt och värdefullt - nuet!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

SHIAWASE
8/18/12, 12:53 AM
#33

MissInAction!! Var lugn, de tradar just du behover lasa, kommer du att hitta utan problemFlört

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

MissInAction
8/18/12, 9:45 AM
#34

#33
Ja det är det jag tänker Cool


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
szirius
8/28/12, 10:48 PM
#35

Letade upp denna gamla tråd, då jag haft en så stark upplevelse av detta idag. (Den kan ju bli olika stark beroende på var man befinner sig.)

För mig har det funnits en gnagande framtidsoro några dagar…"hur ska jag orka månad efter månad, år efter år" …men så kom den här starka upplevelsen i morse, jag "mindes vad jag redan vet inom mig", att:

Det enda som finns är NUET. Och om jag klarar nuet just NU så klarar jag alla "nu" framöver, bara jag stannar där. Den enda tid jag behöver vara i och ta hand om är just precis denna stund. Då blir det så mkt enklare att tackla vad som helst.

Jag mindes också den buddistiska bilden, av att allt är ständigt i förändring…"det enda bestående är att allt förändras". Känslorna förändras, de byter skepnad, de kommer och går. Alltså kan inte bara en enda känsla finnas konstant - en dag rymmer så många olika känslor, bara man gör sig uppmärksam på dem. och kan man iakkta skiftningarna och nyanserna så blir allt mer levande, inte fast i en enda form som " jag är ledsen". Det är bara en del av en stor, stor färgpalett som man målar med.

Psykologen som vi träffade igår sa att det kan ta flera månader innan man kan skratta igen efter att ha mist ett barn…men idag har vi skrattat.Hjärtligt och varmt. För mig fortstår denna upplevelse av att allt är så stort. Djupet är djupare, men även höjden är högre.Med en så omskakande upplevelse är det som att allt öppnas på vid gavel: mörkaste mörker och ljusaste ljus. Jag fortsätter att förundras…

Otroulig
8/29/12, 7:05 PM
#36

Fina Siriuz, jag blir berörd av din text

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

szirius
8/30/12, 9:10 PM
#37

#36 jag blir berörd av att du blir berördKyss

Älvan
4/1/14, 10:54 PM
#38

Hej Kathja Jag läser ditt underbara inlägg och skrattar. Idag har jag vid minst 3 tillfällen tänkt ut någon klarhet och sen nästan direkt läser jag det jag tänkt. :) du har för 2 år sen skrivit det jag nu tänkte för en stund sedan. Idag läste jag även i "att följa sin livsväg" efteråt det jag själv funderade på. Jag tror inte det är slump. Jag tror på synkronicitet. Att ju närmare man lever det man vill uppträder dessa allt mer frekvent. Känner en gemenkap med dig i ditt nu för 2 år sedan. Där korsas våra stigar i mitt nu.

[Kathja]1
4/2/14, 8:48 AM
#39

Vad underbart Älvan! ♡ Just att hitta mitt NU och inse att det är bara i nuet som allt är, det var stort för mig.

ollivoll
4/2/14, 11:50 PM
#40

Precis så är det:)) tänka i nuet. Det är ju vad det handlar om. Visst är det kul med långtgående mål att nå fram till. Men vad gör en lycklig just nu och inte framåt i tiden. Utan just nu idag. Visst är det skönt att till slut inte ha så mycke oroligheter från förr snurrandes i huvudet. Och visst är det skönt att inte oroa sig över kommande saker (för det har ju inte hänt än och kommer kanske inte ens hända) utan här och nuet. Och tillsammans ned LOA märker man att saker sker snabbare tillsammans med det tänket:)

Upp till toppen
Annons: